Hel lakering (DIY) spørgsmål vedr. spartel m.m. {{forumTopicSubject}}
Hej godtfolk!
Jeg har kastet mig ud i et "vanvittigt" projekt (manglede lidt fornuft og motion), nemlig at fjerne al overfladerust, på min Peugeot Boxer. Den er hvid og jeg vil gerne gøre den "pæn" igen.
Rigtig mange små rustmærker kom til syne, under slibningen , så jeg er gået for en hellakering i stedet. Mange steder med store områder, hvor jeg er nået ned til rent metal, skal nu have noget spartel. Har set en million videoer (næsten), på engelsk, hvor de bruger noget tyndtflydende spartel, er det det, vi her hjemme kalder filler, stålplast og lign? Synes det jeg har købt er noget groft (polyester spartel, "putty paste").
Håber i kan hjælpe!
Mvh Peter
Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
nov 2009
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
apr 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 539
jun 2012
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 117
sep 2013
Emner: 3 Svar: 29
mar 2007
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 67
sep 2013
jun 2012
sep 2013
nov 2009
jun 2012
Peter: Grunden til man kalder det fin spartel er at polyester spartel er ikke så groft som glasfiber spartel. Så der skal mindre til at fjerne fiber og struktur i spartlen.
Og det han hælder ud i videoen, tror jeg kan være sprøjte spartel . Det er både godt og skidt da det synker meget med tiden ligesom hvis man bruge for tykt lag polyester spartel.
Det er det man tit ser ved folk der har fjernet emblem på den forkerte måde
nov 2009
sep 2013
Det er som om du ikke læser hvad jeg skriver krudtuglen og total misforstår alt hvad jeg skriver, men glem det, gør i det på den måde, så bliv ved, jeg ved bare at jeg ikke skal have malet min bil der så. Og nej det koster ikke ekstra at lave sit arbejde ordenligt, men tid er penge, og på den måde i gør det, kan jeg kun se en ulempe...
sep 2013
alle steder der er rå metal skal du bruge en grunder til at lukke ned til metallet. Derefter spartle med polyester, sprøjte fylder, fin slibning og så er du klar til maling
Der skriver du at man skal grunde først, bagefter spartle, hvilket ikke giver mening, da man bare kunne spartle først, så grunde, så beskytter du også det, og får meget bedre vedhæftning, men hvad ved jeg...
Men nu gider jeg ikke mere, det er sådan vi gør det, kan kun se at der er mere arbejde i det andet, og dårligere kvalitet.
apr 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 539
Peter:
Glem glasfiberen, den bruges mest når man skal bygge ting sammen, eller til rep af plast kofangere osv... Dybe buler i metallet skal rettes ud på gammeldags vis med diverse pladeværktøj, primært hammer
Når bilen er slebet HELT ned:
1. Spartle alle buler, og slibe dem igen, gentages hvis nødvendig
2. Syregrunder
3. Filler og slibning, gentages hvis nødvendig
4. Farve sprøjtes på, der finslibes, gentages hvis nødvendig
5. Klarlak sprøjtes på, finslib, klarlak igen
Done! .... Så er det bare at vente 14-30 dage og så give den en ordentlig håndvask, rigtig polering, og så en god lakforsegler... Og bum, så har du dks mest skindene boxer...
jun 2012
Ellers så er det rigtigt..
Nick: Det gir da lige så meget mening som det andet. Vi har bar altid arbejdet med at gøre det sådan med stor succes. Og alle andre steder jeg har gjort præcis det samme har der ikke været noget problem i. For hvis der har været groft rust der hvor du har slebet, der lukker syregrunder helt for den fugt der evt kunne komme.
Peter R: Og jo det har jeg skam så behøver du ikk bekymre dig om.. Din fremgangsmåde er nødvendigvis ikke bedre. Vi har alle hver vores måde at gøre tingene på.. Og det må du indse.
Vil bare mene at syregrunderen er beregnet til at komme ovenpå metallet, og alm grunder på spartel..
sep 2013
nov 2009
Eller skal det være noget til sprøjtepistolen??
Jeg har slebet hele kølerhjelmen ned til det bare metal nu, på nær de der fordybninger i hver side, som skal se smarte ud.
Er også lidt i tvivl, om det er bedre at slibe et større stykke på én gang (tænker her på siderne), for ikke at skulle spartle en masse små områder, men i stedet et stort. Hvad siger eksperterne? De bedste hilsner her fra!
Hel lakering (DIY) spørgsmål vedr. spartel m.m.