{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.391 visninger | Oprettet:

Pete
Pete
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7

Hel lakering (DIY) spørgsmål vedr. spartel m.m. {{forumTopicSubject}}

Hej godtfolk! smiley

Jeg har kastet mig ud i et "vanvittigt" projekt (manglede lidt fornuft og motion), nemlig at fjerne al overfladerust, på min Peugeot Boxer. Den er hvid og jeg vil gerne gøre den "pæn" igen. smiley

Rigtig mange små rustmærker kom til syne, under slibningen , så jeg er gået for en hellakering i stedet. Mange steder med store områder, hvor jeg er nået ned til rent metal, skal nu have noget spartel. Har set en million videoer (næsten), på engelsk, hvor de bruger noget tyndtflydende spartel, er det det, vi her hjemme kalder filler, stålplast og lign? Synes det jeg har købt er noget groft (polyester spartel, "putty paste").

Håber i kan hjælpe! smiley

Mvh Peter

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hel lakering (DIY) spørgsmål vedr. spartel m.m.
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #1   7. sep 2014 fylder er en sprøjte spartel som bruges eks ved de steder du har spartlet og skal have overgang fra spartel til at være usynlig, og til mindre ridser, slibespor fra sandpapir, enhver autolakerer bruger det

• Kompressor Knud

#2   7. sep 2014 bruges også hvis træ ting skal være blanke, så mætter man dem lige med fylder/filler først sliber dem fint og maler med højglans

• Pete
    Pete Tilmeldt:
    nov 2009

#3   7. sep 2014 Ok! Tak for hurtigt svar Knud! Hvad bruger man så, hvis man fx har slebet hele kølerhjelmen ned til bar metal, er det alm. 2 kg polyester spartel fra Harald Nyborg eller lign?

• Kompressor Knud

#4   7. sep 2014 hvis der ikke er buler så bare fylder

• Kompressor Knud

#5   7. sep 2014 men til små buler så polyester spartel ja og afslut med fylder

• #6   7. sep 2014 Husk at at give syre-grunder på det rene metal.... Ellers kan du starte forfra om 6 måneder...

• #7   7. sep 2014 alle steder der er rå metal skal du bruge en grunder til at lukke ned til metallet. Derefter spartle med polyester, sprøjte fylder, fin slibning og så er du klar til maling smiley

• Nick K
    Nick K Tilmeldt:
    sep 2013

Emner: 3 Svar: 29
    #8   7. sep 2014 Krudtuglen, så vidt jeg ved spartler man ikke oven på grunder...

• #9   7. sep 2014 Man kan godt spartle oven på grunder, så længe grunderen er 2-komponent.

• Nick K
    Nick K Tilmeldt:
    sep 2013

#10   7. sep 2014 Ja, man kan, men er det en god ide? Man grundmaler, så skal man lige spartle en bule, så sliber man den ned så den er jævn, imens man sliber spartlen så sliber man grundmalingen af rundt om bulen(Kan man ikke rigtig undgå), og du har ikke den som vedhæftning eller rustbeskyttelse.

• #11   7. sep 2014 Nick, jo hvis det er en såkaldt syre-grunder da den lukker helt for fugten ..

• Nick K
    Nick K Tilmeldt:
    sep 2013

#12   7. sep 2014 ...Hvis man nu har en skærm der er HELT RÅ METAL, og den her 3-4 små buler, så grunder du den jo ikke før du spartle de buler ud vel? Ellers så ville du bagefter skulle grunde igen rundt om de steder du har slebet din spartlemasse ned... Og så får du for meget grunder på = koster for meget for mester og tid er tabt.

• Pete
    Pete Tilmeldt:
    nov 2009

#13   7. sep 2014 Er super glad for alle jeres indlæg, tak for det! Har lige set en video, fra et værksted i USA. Gutten i videoen der, hælder en stor dåse tyndtflydende Spartel (3 liter vil jeg tro), ud over hele taget, men det er sgu ret tyndt, i forhold til det polyester spartel jeg har købt. Mon det er det man kalder fin spartel? Har ikke set det nogen steder i butikkerne endnu.

• #15   7. sep 2014 Nick: Har altid givet grunder ovenpå metal når vi har fjernet rust . Og er sådan set lidt ligeglad med hva mester siger og mener.. Er bedre at gøre arbejdet ordentlig første gang end 2 gange, og det koster nemlig ikke ekstra at gøre sit arbejde ordenligt .

Peter: Grunden til man kalder det fin spartel er at polyester spartel er ikke så groft som glasfiber spartel. Så der skal mindre til at fjerne fiber og struktur i spartlen.
    Og det han hælder ud i videoen, tror jeg kan være sprøjte spartel . Det er både godt og skidt da det synker meget med tiden ligesom hvis man bruge for tykt lag polyester spartel.
    Det er det man tit ser ved folk der har fjernet emblem på den forkerte måde smiley

• Pete
    Pete Tilmeldt:
    nov 2009

#16   7. sep 2014 Så 1. Jeg syregrunder først. 2. Mellemsliber, for at spartel kan vedhæfte? 3. spartler halvstore buler ud med glasfiberspartel og små buler ud med polyester putty. 4. grunder efter jeg har jævnet spartel ud. 5 sprøjte med Fylder/filler, mellemslibe inden maling (eller lidt mere grunder?) og så eller 6. male? Hahaha! Det er sgu en jungle. smiley

• Nick K
    Nick K Tilmeldt:
    sep 2013

#17   7. sep 2014 Hvad vi gør når vi har råt metal, så bruger vi spartle til at jævne buler ud(hvis der er nogle), sliber med 80-240, ikke spring mere end 100... til bulerne er jævne, så grunder vi skærmen til, så sprøjter vi fylder på i 2-3 lag, ovs.

Det er som om du ikke læser hvad jeg skriver krudtuglen og total misforstår alt hvad jeg skriver, men glem det, gør i det på den måde, så bliv ved, jeg ved bare at jeg ikke skal have malet min bil der så. Og nej det koster ikke ekstra at lave sit arbejde ordenligt, men tid er penge, og på den måde i gør det, kan jeg kun se en ulempe...

• Nick K
    Nick K Tilmeldt:
    sep 2013

#18   7. sep 2014 # 7 i dag kl. 16:01
    alle steder der er rå metal skal du bruge en grunder til at lukke ned til metallet. Derefter spartle med polyester, sprøjte fylder, fin slibning og så er du klar til maling

Der skriver du at man skal grunde først, bagefter spartle, hvilket ikke giver mening, da man bare kunne spartle først, så grunde, så beskytter du også det, og får meget bedre vedhæftning, men hvad ved jeg...

Men nu gider jeg ikke mere, det er sådan vi gør det, kan kun se at der er mere arbejde i det andet, og dårligere kvalitet.

• #19   8. sep 2014 Nick har ret.... Og krudtuglen arbejder ikke som autolaker, håber jeg...

Peter:

Glem glasfiberen, den bruges mest når man skal bygge ting sammen, eller til rep af plast kofangere osv... Dybe buler i metallet skal rettes ud på gammeldags vis med diverse pladeværktøj, primært hammer smiley .... De skal bare rettes så de ikke er mere end ca 8 mm dybe, gerne mindre. Og så skal de fyldes op med den alm fine poly spartel.

Når bilen er slebet HELT ned:

1. Spartle alle buler, og slibe dem igen, gentages hvis nødvendig
    2. Syregrunder
    3. Filler og slibning, gentages hvis nødvendig
    4. Farve sprøjtes på, der finslibes, gentages hvis nødvendig
    5. Klarlak sprøjtes på, finslib, klarlak igen

Done! .... Så er det bare at vente 14-30 dage og så give den en ordentlig håndvask, rigtig polering, og så en god lakforsegler... Og bum, så har du dks mest skindene boxer... smiley

• #20   8. sep 2014 Peter R: Nej glam glasfiberen da dine buler ikke er så grove at det er nødvendigt.
    Ellers så er det rigtigt..

Nick: Det gir da lige så meget mening som det andet. Vi har bar altid arbejdet med at gøre det sådan med stor succes. Og alle andre steder jeg har gjort præcis det samme har der ikke været noget problem i. For hvis der har været groft rust der hvor du har slebet, der lukker syregrunder helt for den fugt der evt kunne komme.

Peter R: Og jo det har jeg skam så behøver du ikk bekymre dig om.. Din fremgangsmåde er nødvendigvis ikke bedre. Vi har alle hver vores måde at gøre tingene på.. Og det må du indse.
    Vil bare mene at syregrunderen er beregnet til at komme ovenpå metallet, og alm grunder på spartel..

• Nick K
    Nick K Tilmeldt:
    sep 2013

#21   8. sep 2014 Så det du siger er at, i sprøjter med grunder 2 gange? giver virkelig mening, i stedet for 1 gang. Sidste indlæg fra mig af.

• Pete
    Pete Tilmeldt:
    nov 2009

#22   8. sep 2014 Hvor køber jeg fylder / filler og nogen der kan anbefale et mærke, eller er det røv lige meget? Har fundet noget glasfiber filler på trykdåse http://www.carlab.dk/shop/motip-filler-400ml-256418p.html

Eller skal det være noget til sprøjtepistolen??

Jeg har slebet hele kølerhjelmen ned til det bare metal nu, på nær de der fordybninger i hver side, som skal se smarte ud. smiley Dem har jeg bare slebet godt ned igennem lakken. Kan forstå at det kan være møg svært, at spartle dem jævnt med resten af kølerhjemlen, hvis først man har slebet ned til metallet der?. Så det undlod jeg (se billede). Jeg penslet det bare metal med 4:1 eddike/vand og alle rustspots er nu blevet sorte. Det skulle efter sigende have dræbet og stoppet pesten i at brede sig.

Er også lidt i tvivl, om det er bedre at slibe et større stykke på én gang (tænker her på siderne), for ikke at skulle spartle en masse små områder, men i stedet et stort. Hvad siger eksperterne? De bedste hilsner her fra! smiley

profilbillede
Kommentér på:
Hel lakering (DIY) spørgsmål vedr. spartel m.m.

Annonce