{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
629 visninger | Oprettet:

Sune K
Sune K
Tilmeldt:
6. mar 2013
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 33

Punto '00 mister kølervæske og har vand i ventilationen {{forumTopicSubject}}

Hej bilgalleri.

Jeg har lige købt en Punto fra 2000. Køber fortalte mig, at han synes den brugte lidt for meget vand i køleren.
Jeg fyldte naturligvis vand på, da jeg fik den hjem i garagen, men efter en tur på 5 km. for at hente nyt motorolie til at fylde på, har den allerede brugt det vand jeg har hældte på.
(Og er dermed under min. grænsen igen, som før påfyldning
- den giver mig dog ikke nogen advarsel i instrumentbrættet.).

Samtidig konstaterede jeg at der i passager siden er fugt i og under måtterne. Jeg fulgte vandet/fugten og kunne se det kom fra ventilationssystemet, der blæser luft til fødderne i passagersiden.

Bilen drypper ikke væske fra undervognen (Altså der ligger aldrig noget væske på jorden når den har holdt stille eller lign.) og kan ikke umiddelbart finde en utætheder ved slager og lign..
Men det skyldes jo nok at det havner i ventilationssystemet.

Er der nogle der kender til lign. problemer, og har noget forslag til en løsning?

På forhånd tak - er ikke bil nørd så jeg har ikke rigtig kunne gøre så meget andet en at "fejlsøge", altså at finde frem til hvor vandet kommet fra etc.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Punto '00 mister kølervæske og har vand i ventilationen
  • #1   7. sep 2014 Det er dit varmeapperat som er utæt. smiley

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #2   7. sep 2014 det er dit varmelegeme inde under instrumentbord der er utæt, det er noget lort at skifte, hvis man ikke har prøvet det før skal man lade en om det der har, koster rigtig mange timer på værksted

  • Sune K
    Sune K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 33
    #3   7. sep 2014 Ok, tak for de hurtige svar.

    Er der nogle muligheder for at lappe den?


  • Sune K
    Sune K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 33
    #4   7. sep 2014 Og i så fald ikke. Hvis jeg så kører uden at bruge ventilationen, vil det så betyde at den ikke lækker?

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #5   7. sep 2014 den skal skiftes med det samme, den bliver kun mere utæt

  • Sune K
    Sune K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 33
    #6   7. sep 2014 Ok. Så jeg burde helt undlade at køre i bilen?

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #7   7. sep 2014 ja, egentlig da den jo kan blive for varm pga manglende kølervæske som ligger i bunden af bilen


  • Sune K
    Sune K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 33
    #8   7. sep 2014 Sidder med en ven der er rodet en del med biler, (uden at være mekaniker) men han har aldrig prøvet at skifte et varmeapparat.
    Han er selvfølgelig selvsikker på at han godt kan klare det, men han stiller spørgmåls tegn til hvorfor I mener det skulle være så kompliceret?
    Hvad i processen er det der er svært? Er det at fejlsøge selve varmeapparatet, at pille instrumentbrættet ud, eller at skifte kølervæske osv.?
    Er der evt. nogle der har en fremgangsmåde, og hvilken del af processen er den mest komplicerede?


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #9   7. sep 2014 det er det at pille instrumentbrættet ud, det er noget lort og tager rigtig lang tid

  • Sune K
    Sune K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 33
    #10   7. sep 2014 I skal ikke tro jeg stiller spørgsmåltegn til hvad i siger er rigtigt.
    Men i følge min ven, vil han skyde på det tager 3,5 til 4 timer at pille det ud, og montere det igen. Men han har som sagt aldrig prøvet det på en punto, kun i en golf, fiat bravo, og en 106'er. Er der stor forskel på de biler, og så en punto?
    Igen - tusind tak for hjælpen.


  • #11   7. sep 2014 hvad farve er røgen fra din udstødning.? mvh hc

  • Sune K
    Sune K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 33
    #12   7. sep 2014 Forbrændingen ser fint ud - man kan altså ikke se nogle misfarvninger, og den lugter heller ikke surt.

  • #13   7. sep 2014 Du kan sætte de to slanger sammen som går ind i kabinen til varmeapperatet ude i motorrummet så køre du udenom det. Og så burde din bil ikke bruge vand mere. Hvis du vil køre midlertidig i den smiley

  • Sune K
    Sune K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 33
    #14   7. sep 2014 Hej Mark! Tak for svaret. Det kunne nemlig være rigtig dejligt. Skal bruge bilen til job.

    https://i.imgur.com/lLDr11G.jpg

    Jeg vil umiddelbart tro at det drejer sig om disse slager. (?) Det er bagerst i motorrummet (Altså i enden tættest på kabinen.) og de to slager går derfor ind i mod hvor jeg vil tro varmelegeme sidder.

    Kan jeg blot skrue skruen der sidder på slagenerne en kvart omgang, og så lukker den for tilførslen (ca. midt på billedet) - eller skal jeg til at afmontere slangerne og koble dem sammen? Synes nemlig det ligner en slags ventil, men hvis den samtidig stopper cirkulationen i køleren, hjælper det jo ikke meget at lukke den, for så kan jeg jo stadig ikke kører i den.


  • #15   7. sep 2014 Hej Sune. Ja det er de slanger du har fundet. Men skruen er kun til udluftning hvis der er luft i kølesystemet. Så find et stykke bukket rør og samle de to slanger. Vandet skal nemlig kunne køre rundt i systemet smiley

  • Sune K
    Sune K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 33
    #16   7. sep 2014 Skal rettes afmonteres for at kunne for instrumentbrættet af?

  • #17   7. sep 2014 Nej det skal ikke

  • #18   7. sep 2014 Det er standard på alle Fiat, varmeapparat og toppakning, hele kølesystemet er noget lort, ja faktisk hele bilen. Det gælder 99% af alle Marea, tipo, punto, brava/bravo.

  • Sune K
    Sune K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 33
    #19   7. sep 2014 Pind - Hvorfor er det så, så hammer svært at finde en guide/haynes til bilen?
    Af hvad jeg kunne finde af bil til 10-15.000,- synes jeg det virkede som et fornuftigt køb. 2000 model, kørt 70.000 km af kvindelig ejer, kr. 14.000,-
    Men jeg må da indrømme at jeg er blevet lidt mere skråsikker i mit køb. (Købte den som sagt i går og det er min første bil.....)
    Men jeg er ikke typer der bare sender lorten videre, ved bare at sælge skidtet igen.
    Så hellere se om jeg evt. kan fixe lortet selv, og lære lidt på vejen, selvom det godt nok er sur røv, og koster dyrt..

    Ontopic: Vi forsøgte os med at få instrumentbrættet af, dog uden held. Umiddelbart fik vi alle skruer og bolte ud, og pillet af stik fra. Men vi kunne ikke få selve instrumentbrættet af, selvom hele stykket blev løsnet næsten helt, det kan nemlig rokkes op, ned og til siderne med 5-10 cm, men vi kunne ikke få det lirket ud. Umiddelbart virkede det som om servomotoren/pumpen sad i vejen, men er usikker på om den skal afmonteres? .

    Vi har naturligvis fået speedometer, æskebæger, blæserkonsolen og handskerum af..


  • #20   7. sep 2014 Det lyder da billigt

  • Sune K
    Sune K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 33
    #21   7. sep 2014 Ja, det synes jeg bestemt også. Heldigvis kan man sige, tjekkede vi vand, skiftede olier, og kørte et par turer i den for at se om den havde lækket olie, mistet vand osv. Der opdagede vi jo så at der var forsvundet 1/4 l vand på bare 30 minutter.

    Er der evt. nogle der ved hvor jeg kan finde en haynes/mechanic manual til bilen henne?


  • Sune K
    Sune K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 33
    #23   7. sep 2014 Lass G - Så er der vel ingen cirkulation, og dermed overophedning?
    Jeg har tørt al vand op, og bilen har ikke noget rust. Har tjekket den hoved og rø...

    Jeg fandt en haynes på engelsk - Hvis nogen vil ha' den, så kan jeg sende den pr. mail eller sende link til torrenten.


  • Sune K
    Sune K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 33
  • Sune K
    Sune K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 33
    #25   8. sep 2014 http://www.ebay.co.uk/itm/1x-Denso-Heater-Core-DRR09070-/321357660125?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4ad268bfdd Fandt den her på E-bay. Men størrelsen er ikke den samme i cm.
    Passer ophænget mon, og i så fald, er det så den fra T-hansen eller den jeg har fundet her på ebay der passer i min punto 1,2 fra '00? smiley
    På forhånd tak.


  • Sune K
    Sune K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 33
    #27   9. sep 2014 Mange tak for dit svar!
    Det kom desværre nok lidt for sent, har nemlig allerede været i gang med at klippe slangerne, og har faktisk fucket det endnu mere op. Nu skal jeg også til at skifte kølerslanger, og den der ventil til at lukke luft ud med, der sidder på slangerne. (Hvad kalder man den?)
    Har nemlig klikket slangerne for tæt på ventilerne, så kan ikke så sat et nyt stykke på. Ups..

    https://i.imgur.com/lLDr11G.jpg

    Jeg har skåret begge slangerne der går fra ventilen, og ind til kabinen. Kan jeg blot sætte to propper i de to slanger? Eller skal det kun være det ene som ham i videoen har gjort?
    Undre mig bare lidt over hvordan man så lukker luften ud, hvis vandet ikke rigtigt kan cirkulere den vej igennem?

    På forhånd tak for din tid smiley


Kommentér på:
Punto '00 mister kølervæske og har vand i ventilationen

Annonce