Punto '00 mister kølervæske og har vand i ventilationen {{forumTopicSubject}}
Hej bilgalleri.
Jeg har lige købt en Punto fra 2000. Køber fortalte mig, at han synes den brugte lidt for meget vand i køleren.
Jeg fyldte naturligvis vand på, da jeg fik den hjem i garagen, men efter en tur på 5 km. for at hente nyt motorolie til at fylde på, har den allerede brugt det vand jeg har hældte på.
(Og er dermed under min. grænsen igen, som før påfyldning
- den giver mig dog ikke nogen advarsel i instrumentbrættet.).
Samtidig konstaterede jeg at der i passager siden er fugt i og under måtterne. Jeg fulgte vandet/fugten og kunne se det kom fra ventilationssystemet, der blæser luft til fødderne i passagersiden.
Bilen drypper ikke væske fra undervognen (Altså der ligger aldrig noget væske på jorden når den har holdt stille eller lign.) og kan ikke umiddelbart finde en utætheder ved slager og lign..
Men det skyldes jo nok at det havner i ventilationssystemet.
Er der nogle der kender til lign. problemer, og har noget forslag til en løsning?
På forhånd tak - er ikke bil nørd så jeg har ikke rigtig kunne gøre så meget andet en at "fejlsøge", altså at finde frem til hvor vandet kommet fra etc.
nov 2005
Følger: 51 Følgere: 51 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 169
Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
mar 2013
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 33
Er der nogle muligheder for at lappe den?
mar 2013
mar 2013
mar 2013
Han er selvfølgelig selvsikker på at han godt kan klare det, men han stiller spørgmåls tegn til hvorfor I mener det skulle være så kompliceret?
Hvad i processen er det der er svært? Er det at fejlsøge selve varmeapparatet, at pille instrumentbrættet ud, eller at skifte kølervæske osv.?
Er der evt. nogle der har en fremgangsmåde, og hvilken del af processen er den mest komplicerede?
mar 2013
Men i følge min ven, vil han skyde på det tager 3,5 til 4 timer at pille det ud, og montere det igen. Men han har som sagt aldrig prøvet det på en punto, kun i en golf, fiat bravo, og en 106'er. Er der stor forskel på de biler, og så en punto?
Igen - tusind tak for hjælpen.
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 81 Svar: 2.223
mar 2013
nov 2005
mar 2013
https://i.imgur.com/lLDr11G.jpg
Jeg vil umiddelbart tro at det drejer sig om disse slager. (?) Det er bagerst i motorrummet (Altså i enden tættest på kabinen.) og de to slager går derfor ind i mod hvor jeg vil tro varmelegeme sidder.
Kan jeg blot skrue skruen der sidder på slagenerne en kvart omgang, og så lukker den for tilførslen (ca. midt på billedet) - eller skal jeg til at afmontere slangerne og koble dem sammen? Synes nemlig det ligner en slags ventil, men hvis den samtidig stopper cirkulationen i køleren, hjælper det jo ikke meget at lukke den, for så kan jeg jo stadig ikke kører i den.
nov 2005
mar 2013
nov 2005
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.895
mar 2013
Af hvad jeg kunne finde af bil til 10-15.000,- synes jeg det virkede som et fornuftigt køb. 2000 model, kørt 70.000 km af kvindelig ejer, kr. 14.000,-
Men jeg må da indrømme at jeg er blevet lidt mere skråsikker i mit køb. (Købte den som sagt i går og det er min første bil.....)
Men jeg er ikke typer der bare sender lorten videre, ved bare at sælge skidtet igen.
Så hellere se om jeg evt. kan fixe lortet selv, og lære lidt på vejen, selvom det godt nok er sur røv, og koster dyrt..
Ontopic: Vi forsøgte os med at få instrumentbrættet af, dog uden held. Umiddelbart fik vi alle skruer og bolte ud, og pillet af stik fra. Men vi kunne ikke få selve instrumentbrættet af, selvom hele stykket blev løsnet næsten helt, det kan nemlig rokkes op, ned og til siderne med 5-10 cm, men vi kunne ikke få det lirket ud. Umiddelbart virkede det som om servomotoren/pumpen sad i vejen, men er usikker på om den skal afmonteres? .
Vi har naturligvis fået speedometer, æskebæger, blæserkonsolen og handskerum af..
nov 2005
mar 2013
Er der evt. nogle der ved hvor jeg kan finde en haynes/mechanic manual til bilen henne?
mar 2013
Jeg har tørt al vand op, og bilen har ikke noget rust. Har tjekket den hoved og rø...
Jeg fandt en haynes på engelsk - Hvis nogen vil ha' den, så kan jeg sende den pr. mail eller sende link til torrenten.
mar 2013
Det er vel sådan et her jeg skal bruge?
http://www.thansen.dk/bil/autoreservedele/fiat/punto-type-176-188/1-2/2001/motordele/varmelegeme/n597196658/pn-750993220/?regnrregid=1461760&tid=12751&group=1100&refloc=2
mar 2013
Passer ophænget mon, og i så fald, er det så den fra T-hansen eller den jeg har fundet her på ebay der passer i min punto 1,2 fra '00?
På forhånd tak.
mar 2013
Det kom desværre nok lidt for sent, har nemlig allerede været i gang med at klippe slangerne, og har faktisk fucket det endnu mere op. Nu skal jeg også til at skifte kølerslanger, og den der ventil til at lukke luft ud med, der sidder på slangerne. (Hvad kalder man den?)
Har nemlig klikket slangerne for tæt på ventilerne, så kan ikke så sat et nyt stykke på. Ups..
https://i.imgur.com/lLDr11G.jpg
Jeg har skåret begge slangerne der går fra ventilen, og ind til kabinen. Kan jeg blot sætte to propper i de to slanger? Eller skal det kun være det ene som ham i videoen har gjort?
Undre mig bare lidt over hvordan man så lukker luften ud, hvis vandet ikke rigtigt kan cirkulere den vej igennem?
På forhånd tak for din tid
Punto '00 mister kølervæske og har vand i ventilationen