{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad med momentet ???
  • #406   10. nov 2014 Bay, du siger at:
    "# 394 i går kl. 11:31
    Hvis man monterer lattergas, øger man jo også effekten. Man kan ikke øge momentet uden at øge effekten.
    Du blander tingene fuldstændigt sammen. Det kræver, at man kan skille tingene ad, inden man kan diskutere emnet".

    Det kan man godt, det er ofte det man gør ved hysteriske motorer når man ønsker at benytte den samme motor i en anden type bil, så monterer man andre knaster af den mildere type, derved hæves momentet, og omdrejninger og hk sænkes.


  • #407   10. nov 2014 Allan
    Nej, det kan man ikke. Du tænker peak hk. Vi andre snakker om hk ved samme omdrejningstal.

    Hvis du påstår andet, skal du lige have læst op på teorien en gang til smiley


  • #409   10. nov 2014 Det er der ikke mange motorer, der gør. Visse automatgearkasser får dog bilen til at køre med mere eller mindre konstant omdrejningstal.

    Jeg kan ikke se, hvad det har med noget som helst at gøre...


  • #411   10. nov 2014 Ja ved samme omdrejningstal som pågældende moment. Der er da så sandelig lidt af en forskel på dét og din tolkning; at jeg skulle mene konstant hastighed.

  • #413   10. nov 2014 Christ...

  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #414   10. nov 2014 Om en bil accelererer fra 0-100 på 10 sekunder, eller bliver bremset ned fra 100 til 0 på 10 sekunder er, rent fysiskt, temmeligt ligegyldigt. Der er i begge tilfælde tale om en acceleration, i første tilfælde positiv, i andet tilfælde negativ.

    Bremserne omdanner køretøjets kinetiske energi til varme i bremseskiverne og tromlerne. Jo mere energi over tid som kan omdannes, desto hurtigere nedbremses køretøjet.

    Hvis man har en motor som konstant leverer 200Nm og konstant ændrer gearing så den holder det samme omdrejningstal, så accelererer bilen. Dette kan man tegne ind på en graf, med Nm på X-akslen, og i hvor lang tid den gør det på Y-akslen. Og så kommer guldkornet: Hvad er AREALET under den graf? Det er den samlede tilførte energi i Joule.

    Jeg vil gerne opfordre en del at læse lidt på Newtons love før der postes ydeligere indlæg. Energi kan ikke opstå, og energi kan ikke forgå. Amen.

    Drejningsmoment og inertimoment er noget som kun eksisterer i roterende bevægelser, men i en bil skal motorens roterende bevægelse omsættes til en linær bevægelse gennem transmission og hjul.

    Når en bil har hastigheden x, besidder den en kinetisk energi som er
    Ekin = ½ masse x hastighed²

    For roterende legmer gælder
    Ekin = ½ Inertimoment x vinkelhastighed²

    Altid, tænk energi. Newton er død, men hans love lever i bedste velgående.


  • #416   10. nov 2014 Sammenhængen mellem ydelse og moment er følgende:

    effekt [kW] = vinkelhastigheden [rad/s] * drejningsmomentet [Nm]

    Effekten kan direkte omregnes til HK og vinkelhastigheden kan direkte omregnes til omdr./min.

    Der er altså en sammenhæng mellem ydelsen og momentet. Ydelsen er det vigtige for en bil fordi det er den energimængde pr. tidsenhed der er til rådighed når bilen skal flyttes. Grunden til at man er interesseret i at en bil har et stort drejningsmoment ved et lavt omdrejningtal er fordi så vil ydelsen også være forholdsvis stor, men man kan altså nøjes med at se på ydelsen alene som funktion af omdrejningstallet.

    kommer direkte fra et fagblad.


  • #417   10. nov 2014 Præcis, R M. Sværere er det sådan set ikke.

    Momentet er et fint lille "nøgletal" til at fortælle, hvordan effektkurven ser ud og derfor kan man ikke sige, det er uvæsentligt, hvordan en bils moment er. Men det siger ikke i sig selv så meget om, hvor hurtig bilen er.


  • #418   10. nov 2014 Deutsche

    I dit knallerteksempel har knallerten fået flere heste som følge af at den kan nå højere omdrejninger. Det er korrekt. Men det er højere max hk den har fået. Hk kurven op til det tidligere maksimale omdrejningstal har jo ikke ændret sig.

    Og som snart nævnt mange gange er det en ligegyldig diskussion om det er moment eller ydelse der accelererer bilen. De hænger uløseligt sammen som følge af fysikkens love. Mere af den ene = mere af den anden.


  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #420   10. nov 2014 Deutsche, jævnfør Newtons 1. lov, så vil et legme som ikke er påvirket af en kraft enten være i hvile, eller bevæge sig med en konstant hastighed langs en ret linje.

    Om drivkraften er elektrisk eller ej er ligegyldigt. Det er ikke momentet som driver bilen frem det er den tilførte energi. Hvis en bil som vejer 1000kg og som kører 25m/s så besidder den en kinetisk energi på 625kJ. Når den holder stille besidder den en energi på 0J.

    For at bilen kan komme op på 25m/s skal den altså tilføres 625kJ.
    Du har to motorer. Den ene kan levere 625kJ pr sek, den anden 62,5kJ pr sek, hvilken er hurtigst?


  • #421   10. nov 2014 Hver gang, du skriver noget i denne tråd, Deutsche, kommer jeg sådan til at tænke på, hvor godt denne video passer ind smiley

    http://m.youtube.com/watch?v=BcjIestFVOc


  • #422   10. nov 2014 Deutsche vær nu sød at forstå at hvis der er større moment er der også større effekt. Netop derfor er diskussionen ligegyldig smiley

  • #423   10. nov 2014 ebbe H tror ærlig talt i har snakket forbi/misforstået hinanden!! smiley

  • #425   10. nov 2014 uanset hvordan i vender og drejer det, så kan i ikke lave om på fysikens love, det er praktisk talt umuligt, så på det punkt tager du altså fejl deutsche smiley

  • #426   10. nov 2014 godt forklaret R M

    bay: det er vist den perfekte svar på deutsches indlæg, hehe smiley



  • #428   10. nov 2014 deutsche

    det handler jo ikke om hvem der får det sidste ord overhovedet, det er bare rent og skær ingen grund til og sætte spørgsmålstegn ved fysikken da den er konstant ikke kan ændre sig.


  • #432   10. nov 2014 Måske det er det, der er gået galt, Deutsche - at du har brugt Google Translate? For linket i #65 giver jo os andre ret - som efterhånden nævnt utallige gange før.

    Som R M skriver, er det svært at benægte de fysiske love, selv om guderne skal vide, at du gør et ihærdigt forsøg.


  • #434   10. nov 2014 Christian, vi har set dig...

  • #437   10. nov 2014 Der er ingen kamp. Det handler ikke om at vinde eller tabe. Du kan som sagt ikke trodse de fysiske love, uanset hvor meget, du prøver. Jeg kan ikke helt gennemskue, om du rent faktisk har forstået det og er for stolt til at bøje dig, eller om det simpelthen ikke er gået op for dig endnu. Det må forblive i uvisheden.

    Det glæder mig - trods alt - at vi andre kan være nogenlunde enige smiley


  • #438   10. nov 2014 Deutsche: Det er meget hyggeligt at diskutere med dig - men jeg er nu glad for at det ikke er dig der skal foreslå motorstørrelse i sådan en her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/SCMaglev

    smiley


  • #442   10. nov 2014 Lige angående # 65:

    Den mand er jo også på vildspor, så vidt jeg lige kan se. Jeg citerer lige allersidste linie:

    "Conclusion
    In order to know how a car accelerates, you have to have a look at the torque curve, the gearbox and take the weight of the car into account. Then - and only then can you expect a correct result. Knowing the horsepower figure is quite useless in such a case. "

    Han skriver her, at momentkurven er vigtig, mens Hk-kurven er ligegyldig.

    Tillyke til Deutsche smiley

    Desværre viser netop dette citat at manden intet har fattet - fordi, kender man momentkurven kender man jo ligesom også effektkurven.

    At betragte momentkurven og effektkurven som to forskellige ting svarer til at man ikke forstår sammenhængen mellem at skrue op for elradiatoren i stuen og at elregningen så bliver større næste gang.

    Og når selv enkle ting er for indviklede - hvordan skal man så argumentere?


  • #445   10. nov 2014 deutsche

    linket som du referer til fra #65 hvis man læser hele siden igennem så er vi alle stort set enige...men nu lagde jeg mærke til et bestemt afsnit nemlig Torque and acceleration delen og det er den du går ud fra og derfor er brølende uenig med os andre.


  • #446   10. nov 2014 627
    Det er en uheldig formulering, vedkommende har lavet i sin konklusion, ja. Men han konkluderer jo så også noget andet, end hans egen "undersøgelse" viser, så lige hvad angår konklusionen ved jeg ikke, hvad manden har gang i smiley


  • #447   10. nov 2014 Christian f
    Jeg kan ikke se, det har den mindste relevans for diskussionen. Jeg forstår ikke, hvorfor du bliver ved med at spamme tråden med ligegyldige videoer smiley


  • #448   10. nov 2014 Deutsche #441: Det tænker jeg du har ret i - men hvordan vil du accelerere et magnettog, der er jo ikke noget der giver et moment?

    Aha, tænker den skarpe - ingen moment, så er der heller ingen effekt (Hk)

    Men jo, der er skam masser af effekt smiley
    Fordi, effekt kan regnes ud på mange forskellige måder, moment gange omdrejninger er kun en enkelt af dem.

    Og det er jo altså effekt der får toget til at accelerere.

    Moment - det er jo bare "kraft gange arm". Det flytter sg ikke noget, det vrider bare.


  • #450   10. nov 2014 bay

    christian har en forkærlighed for amerikaner biler smiley


  • #452   10. nov 2014 # 446: Jeg sprang straks til konklusionen i linket på #65. Da konklusionen er det argeste vrøvl magtede jeg ikke at læse resten....

  • #453   10. nov 2014 Ja, det er meget fint, Christian. Men det har stadigt intet med diskussionen at gøre smiley

    Jeg har i øvrigt intet imod amerikanerbiler. Men hver ting til sin tid..


  • #456   10. nov 2014 Det var ikke planen, nej. Jeg er mere til tyske biler. Igen må jeg sige, det ikke har relevans for emnet smiley

    Moment hjælper amerikanerbiler fint på vej i drag race, men kun i det første gear, indtil de når området for maksimal effekt, hvorefter de bliver i det område resten af løbet. Det er altså dermed et ganske lille forspring, det giver og kan reelt kun bruges ved acceleration fra 0.


  • #458   10. nov 2014 Deutsche (igen) smiley
    Et moment vrider bare - jeg har prøvet sammenligningen nogle gange her i tråden, men du svarer ikke når jeg skriver, at moment er noget man bruger når man spænder bolte og bestiller en ny kobling. Eller en ny kardanaksel, den skal jo også kunne klare momentet.

    Hvis moment er så eviggodt, hvorfor sætter du så ikke bare en luftnøgle (600 Nm) på akselen, og så lader motoren trække en luftkompressor?
    Jeg ville mene at en kompressor med fx en 20 Hk motor sagtens kan trække en luftnøgle.....

    Moment er noget statisk - noget der ikke bevæger sig, noget der står stille. Som fx når du spænder en topstykkebolt.

    Har du aldrig haft en bolt der gik umanerligt træls, og som skulle mange omgange inden den kom ud??
    Bemærkede du at bolten var varm da den kom af, og at du selv faktisk var lidt træt i armen??
    Hvorfor mon?

    Og jo (igen), naturligvis kan man måle effekt på en rullestand. Det kræver bare at rullestanden er bygget til det, og så kan man bare bagefter regne momentkurven ud.
    Men da det er billigere at bygge en stand der måler moment er det jo det man gør - om computeren skal gange to tal med hinanden eller dividere to (andre) tal med hinanden er ligegyldigt.

    Og til trådstarters spørgsmål:
    Nej, moment betyder ikke en skid. Hvis du vil overhale i en fart er det effekt der tæller.
    Hvis du gerne vil have moment - så sæt en luftnøgle på smiley


  • #460   11. nov 2014 Christian, prøver du at fortælle noget med dine videoer? Vil du i så fald ikke nok være venlig at uddybe? Sådan lige umiddelbart giver det nemlig ingen mening, at du poster videoer af amerikanerbiler...

  • #462   11. nov 2014 Christian - der må jeg desvære give Bay ret smiley Bor selv her over, og de fleste biler (selv mustangs) topper ved 190-250 km/t, men går fra 0-100 på under 6 sekunder.

    Har f.eks. en kamerat der drøner rundt i en mustang, med lidt under 300 hk å æ bagdæk. Den går fra 0-100 på lidt under 5 sekunder, men ved 220 km/t, der ville den sgu ikke mere (og nej, løb ikke tør for vej smiley )

    Her over går de meget op i store motor, masser af power, og hvem der kan komme hurtigst ud af et lys kryds, og ikke så meget topfart smiley Men, det kan self. godt være det kun er en ting her oppe nord på smiley


  • #463   11. nov 2014 Det mindes jeg ikke at have antydet, Christian. Men det vil sige, at det bare er dét, du prøver at fortælle? Eller hvad? For så må jeg da igen sige, at det ikke har nogen relevans for emnet.

  • #465   11. nov 2014 For at skabe en bedre acceleration, skal man skabe et bedre moment i det område, man i forvejen har den største effekt - forudsat at man er indifferent i forhold til, hvor mange omdrejninger, bilen tager.

    Opnår man et højere moment i det område, vil effekten også blive større. Men vi kan ikke komme uden om, at såvel en fører af en racerbil som en diesel-entusiast vil opnå den største acceleration ved at sigte efter det omdrejningsområde, der har den største effekt. Hvis vi kan blive enige om den del, er resten af diskussionen blot en diskussion på teori og enheder, som ikke besvarer ret meget.

    Så spørgsmålet er, Deutsche, om du benægter, at man skal sigte efter det omdrejningsområde, der har den største effekt, hvis man skal accelerere hurtigst? Hvis ikke, så er vi jo enige i det mest essentielle. Hvis du derimod er uenig i den påstand, må du jo prøve at spørge en racerkører eller lignende.


  • #467   11. nov 2014 christian f

    om det er en amerikaner bil eller EU spec. bil er i og for sig ligegyldigt i moment/NM sammenhæng, en bil har jo ikke uendelige kræfter,der kommer jo ret naturligt en ende på kræfterne ved en given hastighed - omdrejninger...tror desværre du har en våd fantasi om at muskelbiler/amerikaner biler kan så meget end andre EU/japanske biler kan.


  • #469   11. nov 2014 Christian f

    ja det har de fleste af dem også, der modsiger jeg dig ikke...moment er bare ikke det eneste man skal tænke på med mindre man kun tænker på og komme hurtigst fra lyskrydset smiley


  • #472   11. nov 2014 tror sku der er en amerikaner gemt i dig et eller andet sted, så meget som du nævner de biler smiley

  • #473   11. nov 2014 Christian: At komme først fra lyskryds, og kunne trække en storebæltsfærge på land er altså kun et spørgsmål om gearing.

    Og - na ja - masser af heste smiley


  • #474   11. nov 2014 http://www.youtube.com/watch?v=7u8yjasHzhA

    Masser moment i sådan en kædesav jo smiley


  • #475   11. nov 2014 Skal vi ikke sige, at du opretter en ny tråd, hvor du har mulighed for at poste alle dine ligegyldige videoer og undlader at spamme denne tråd mere, Christian? smiley

    Du har jo endnu intet sagt omkring, hvorfor det er relevant for tråden, at du skal poste alle de videoer smiley


  • #476   11. nov 2014 grease monkey

    bortset fra det er ret imponerende i dit video klip så undrer det mig altså at du kalder det for en kædesav?
    det er et meget kraftfuldt træk spil der bliver brugt i det klip smiley


  • #477   11. nov 2014 Kædesav med spil på så smiley
    http://www.ont-woodlot-assoc.org/photos/Lewis_Winch/Lewis-craig-gloves-sideWEB.jpg

    Og et Spil er jo bare et gear....


  • #479   11. nov 2014 der stod bare winch så gik ud fra du tog fejl smiley må du undskylde.

  • #480   11. nov 2014 Vi snakker ikke om at finde eksempler på biler med stort moment, nej - eller jo, du gør, men ingen andre smiley

    Vi snakker om, hvorvidt det er moment eller effekt, man skal sigte efter for at få en hurtig acceleration. Der er ingen, der har sagt, et stort moment på nogen måde er ligegyldigt, tværtimod. Det virker dog som om, du har opfattet det sådan smiley


  • #481   11. nov 2014 christian

    jamen det er hver gang snakken falder på kraftudvikling ved biler, så kommer du med et klip fra youtube om en eller anden amerikaner øse...det er sjældent du skriver konstruktive ting om emnet men viser kun eksempler på moment.


  • #483   11. nov 2014 forden er måske hurtige oppe på sit maksimum men golfen er stadig hurtigere i sidste ende. så du kan selv se moment er langt fra det eneste der gør at en bil er hurtig..det er alt der afhænger af hinanden.

  • #485   12. nov 2014 Christian, www.youtube.com/watch?v=pXPsYRkC55k

    Her er video med en RC bil der kører fra en Amerikansk muskel bil OG HVAD SÅ.. det er ikke det som diskussionen handler om..


  • #486   12. nov 2014 Wheelie i en RC bil, så bliver det ikke mere badass

  • #488   12. nov 2014 Deutsche..

    Læs nu teksten under videoen.

    Christian han viser videoer hvor en pickup trækker et tog og vælter et hus, big fucking deal.. er der nogen der har påstået at en bil ikke kan trække et tog eller vælte et hus, jeg tog netop videoen fordi at den IKKE bekriver en pointe..

    Og nej "og vægt er jo den største faktor sammen med momentet til hurtige biler....."

    Vægt, effekt og gearing er.. Hvis det var moment, så ville min CBR400RR med 38NM ikke køre 0-100 på 4 sekunder..


  • #490   12. nov 2014 Ja selvf ville den være dobbelt så hurtig med 76nm.. men hvis den havde 76nm ved halvt så mange omdrejninger så ville den være PRÆCIS ligeså hurtig (hvis den var gearet 2:1 ifht ved de 38nm) som ved 38nm ved dobbelt så mange omdrejninger..

    Hvis du er uenig i ovesntående, så ved du ikke noget om emnet, og hvis du er enig, så må du erkende at det er effekten der er afgørende..


  • #492   12. nov 2014 Hvad snakker du om ? Hvad er spekulation ? Og hvorfor ævler jeg hvis jeg tilkendegiver at den ville være hurtig med 76nm, den ville også være hurtigere med 1000hk og 10nm, men det er det som du ikke fatter, om det er fordi at du ikke vil, eller ikke har intelligens nok til at indså lader jeg stå i det uvisse, men et eller andet er der galt med dig..

  • #494   12. nov 2014 Jeg skar det ud i pap allerede i indlæg #24 men det ville du ikke forstå, så jeg tyede til urealistiske mål, men lad mig prøve igen:

    Jeg vil tage udgangspunkt i sug motor, hvor det ofte gælder at 10ccm = 1NM

    Formel for effekt:

    NM*omdrejninger/7126 = effekt [hk]

    1 stk 1000ccm motor med 100nm der leverer topeffekten ved 20.000rpm har 280hk (regn selv ud med ovenstående formel)

    1 stk 2000ccm motor med 200nm der roterer med 10.000rpm vil OGSÅ have 280hk.

    Men her kommer en VIGTIG faktor.. nemlig gearing, de 2stk 280hk motorer vill nemlig kun være lige hurtige i forudsætning af at den bil med 1000ccm er gearet 1:2 ifht den anden bil..

    i så fald vil bil med 1000ccm eksempelvist køre 100km/t i 2. gear ved 20.000 rpm, mens bil med 2000ccm også vil køre 100km/t i 2. gear, men ved blot 10.000rpm..

    Forstår du hvad jeg prøver at forklare, og er du enig ? Et simpelt ja/nej spørgsmål tak, det bør du kunne finde ud af ?


  • #496   12. nov 2014 JEG HAR ALDRIG påstået at gearing har noget med trækkraft i motoren at gøre, men at gearing og effekt har indflydelse på ACCELERATION af bilen !

    Og IKKE moment som nogen påstår..


  • #497   12. nov 2014 christian f
    det er ikke en europæisk bil men japansk bil,Nissan Patrol kan måske ikke trække et tog, men de kan uden stor anstrengelse trække en fuldt lastet lastbil...det har jeg set gentagene gange i løbet af vinter månederne.


  • #499   12. nov 2014 ...og flere hk

  • #501   12. nov 2014 Men det ændrer ikke ved at når man øger momentet så øger man også effekten smiley

    Kan ikke lige se hvad der er at forstå ved en video af en gammel motor.. Hvor sød den end er.


  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #502   12. nov 2014 Deutsche: Drejningsmoment er i princippet også en beregning. Det er en beregning for en kraftvektor gange med en retningsvektor. Drejningsmoment kan også udtrykkes i joule pr. radian.

    Men det er den kraft som bilen påvirkes med, som får den til at ændre hastighed. Og det som får en bil til at bevæge sig er hjulenes rotation som bliver omsat til en linær bevægelse.

    Eksempel 1:
    Hvis du har en bil, som har en motor som er gearet 1:1, og hjulet er 1m i radius, så vil en motor som yder 10Nm påvirke bilen med en kraft på 10N. Sætter du halvt så store hjul på, så vil den påvirke med 20N, altså den kunne trække det dobbelte. Men det gør den bare ikke hurtigere.

    Eksempel 2:
    Du har to 100% identiske biler bortset fra 1 ting. Vægten. Igen, Newtons love. Kraft lig masse gange acceleration. Hvis kraften er den samme, men massen halveres, ja så må accelerationen jo blive fordoblet. Men topfart, og evnen til at trække godsvogne vil stort set være den samme. Har tit hørt om sportsvogne at de har f.eks. 1hk pr. kg. Aldrig hørt om Nm pr kg...

    Eksempel 3:
    En fluenkepper med et grønlandsk klingende navn forsøger at banke fysik ind i hovedet på en person med et brugernavn som bringer tankerne lidt syd for Kongeåen. Jawohl, Herr Obersturmbannführer. Drejningsmoment kan udtrykkes joule pr. radian. Watt er joule pr. sekund. Og det er joulene som driver bilen frem. Jo mere desto hurtigere, des højere acceleration. Ny vil du så nok være hurtig og sige "Jamen det er jo det jeg hele tiden har sagt, Newton gange meter giver joule!!!", og jeg siger, "Nul, putte". Nm er et regnestykke som ganske rigtigt vil give joule hvis man lavede det. Men det gør man jo lige netop ikke. Jeg kan huske jeg skiftede strømforsyning i en pc på et tidspunkt, og skulle købe en ny. En sælger prøvede at sælge mig en strømforsyning på 300W. Jeg siger til ham, at en strømforsyning ikke kan måles i watt. Hvis en strømforsyning kan belastes med 10A og leverer 100V, så er den IKKE på 1000W, den er på 1000VA. Man må nemlig rent principielt ikke lave beregningen over til Watt, da Watt indikerer afsat effekt.

    Drejningsmoment er joule gange meter. Hvor mange N der kan leveres 1m ude. Men, beregningen laves ikke, da du ikke kender gearingen. Du kan måle Nm på hjulene, som driver bilen fremad, men igen, ændrer du hjulets radius, så ændrer du dermed også den kraft som skal drive bilen frem. Har du to ens biler, identisk gearing, identisk effekt ved samme omdrejningstal, en sand spejling så at sige, men forskellig Nm, så vil bilen med flest Nm være hurtigst. Men den vil være hurtigere fordi der overføres flere joule til hjulene over tid, og joule over tid er... Ja, har næsten ikke lyst til at sige det, men... Watt?

    Skal lige for en god ordens skyld sige, at billedet er fra bogen "An introduction to mechanics" af Kleppner & Kolenkow, s. 238


    profilbillede
  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #503   12. nov 2014 Og næste side i den helt og aldeles henrivende lærebog:

    profilbillede
  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #505   12. nov 2014 Du læser mine indlæg som en vis person læser en vis bog. Nå, jeg har et par dejlige flasker Whisky stående, og jeg vil drikke af den til min krop er ligeså øm som min hjerne er efter en debat med dig. Skål, og til helvede med det hele. Lagavulin & Talisker, here I come!!!

  • #506   12. nov 2014 Der, hvor du fejler, Deutsche, er i givet fald så allerede ved opstilling af en teori om, at to biler kan have identiske effektkurver, men ens momentkurver...

  • #507   12. nov 2014 deutsche

    malik L's eksempel nr.2 viser jo tydeligt at din tese er forkert...bilerne er 100 procent ens bortset fra en detalje nemlig vægten, så det handler jo i bund og grund ikke om nm...ikke sandt?


  • #508   12. nov 2014 Gad egentlig vide hvor mange bøger der findes med titlen: "introduction to mechanics"
    smiley


  • #509   12. nov 2014 627

    sikkert mange smiley med hver deres mening smiley


  • #510   12. nov 2014 deutsche : tror nok at malik har srevet lidt forkert og tror lidt at bay har gjort det samme.
    du skriver "Jeg har jo på intet tidspunk påstået at Watt/HK/effekt/joule ikke er til stede, men at det er et resultat af de andre faktorere og ikke omvendt, nm skal der flere af for at trække kraftigere/ accelerere hurtigere."
    ja man kan godt sige at da skal flere nm til for at en bil accelerer hurtiger, men der kan lige så godt vere mindre nm, men så ved flere omdreininger for at en bil accelerer hurtiger. nm giver kun effekt sammen med omdrejninger.
    det er det folk prøver på at forklare dig.
    hk er resultat af nm og omdrejninger, og hviser dermed bilens effekt eller arbejde bilen kan levere.
    så det er hk du kan se på hvor hurtig en bil accelerer fra 0-100.
    det kan du ikke se på max nm angivelsen, da du mangler omdrejninger her.
    hk er som skrevet et resultat af nm og omdrejninger!
    eller er det forkert?
    er en bil som har 200nm ved 2000rpm, doppelt så hurtig som en bil med 100nm ved 6000rpm, fordi den har doppelt så meget nm?
    begge biler vejer det samme og blablabla.


  • #511   13. nov 2014 Jeg har lidt på fornemmelsen, at de fleste inkl. Deutche er enige, men bare ikke lige kan blive enige om definitionerne.

    Allligevel vil jeg gerne høre Deutche om du mener, at en bil kan accelerere hurtigst, der hvor den har maks. moment eller der hvor den har maks. effekt(hk) ?


  • #512   13. nov 2014 (Har du to ens biler, identisk gearing, identisk effekt ved samme omdrejningstal, en sand spejling så at sige, men forskellig Nm, så vil bilen med flest Nm være hurtigst. )

    MAN KAN IKKE HAVE IDENTISK EFFEKT VED SAMME OMDREJNINGER HVIS DEN ENE HAR FLERE NM !!!

    Hvis den ene har flere NM ved samme omdrejninger så vil den være hurtigere, men KUN fordi at den så vil have flere HK, for helvede mand, hvor svært kan det være...?? smiley


  • #514   13. nov 2014 OK Deutsche, jeg har taget fejl. Vi er overhovedet ikke enige så. smiley


  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #516   13. nov 2014 Mirza, jeg har nok ikke udtrykt mig klart nok. Jeg mener to motorer som begge peaker med f.eks. 105hk ved 5600rpm, men den ene har maks moment 200Nm ved 2000rpm og den anden kun 150 ved 2000rpm. Undskyld misforståelsen.

  • #518   13. nov 2014 Min sidste besked var til Deutsche

  • #520   13. nov 2014 # 519 Deutsche:
    Det er så fordi den med større moment også har flere heste ved de 4000 omdrejninger smiley


  • #522   13. nov 2014 Det er same - same. Formelen er du jo enig i....

    Så vi kunne jo også bare sige at det er den der har flere Hk ved 4000 omdrejninger der "vinder" smiley
    Hvorefter vi så regner momentet ud ved de 4000 omdrejninger.
    Og vupti, ud fra denne betragtning er det den med flest Hk der accelerer bedst.

    Men denne side af argumentationen er irrelevant.

    1) Naturligvis kan man måle Hk, og derefter regne momentet ud.
    2) Når du skal beregne en acceleration er Hk der ligger til grund for beregningen - ikke momentet.

    Forestil dig at du skulle accelerere en vogn ved hjælp af et elektrisk spil. Fx en svævebane mellem to næste lige høje bjergtoppe, sådan en har de netop bygget i Østrig.
    Vil du så:
    1) Vælge en lille motor, billig og med få Hk, og så bare geare til et højt moment.
    2) Vælge en stor og dyr motor med masser af effekt (Hk)

    Accelerationerne skal helst være den samme - skiturister har travlt smiley


  • #523   13. nov 2014 Tråden har mistet sin underholdningsværdi, så jeg afmelder notifikationer herfra. Vi kommer ikke videre, før Deutsche begynder at læse det, der rent faktisk skrives og ikke bare læser det, som han gerne VIL forstå det. I det mindste lader det til, at alle vi andre er mere eller mindre enige.

    Hvis nogle af mine kommentarer i tråden skulle give anledning til spørgsmål eller bemærkninger, er I velkomne til at skrive en besked til mig.

    Hyg jer smiley


  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #524   13. nov 2014 Se på det på denne måde. Nm er joule pr. radian, altså en energimængde pr. omdrejning. Summen af disse omdrejninger giver effekten. Flere Nm = mere energi pr. omdrejning, og dermed mere effekt. I mit eksempel, så vil begge biler yde det samme moment ved 5600rpm, da effekten der er ens.

    Du kan godt sige at Nm på den måde trækker bilen, men det er bare rent fysiskt forkert at sige det. For det er energien som accelererer bilen. I mit tænkte eksempel, lad os bare sige det er to forskellige motorstørrelser, Når den ene bil leverer 150Nm, så leverer den 150 joule pr. radian, eller 150 joule pr. 57 grader krumtappen drejer, eller 942 joule pr omgang. Den større motor leverer 1256 joule pr omgang. Derfor accelerer den hurtigere. Men når du så begynder at regne tid med, så ender du altså til sidst med måtte gange joule med sekunder, og så ender du altså med watt, altså effekt. Højt Nm tal betyder at motoren kan levere meget energi pr. omgang, men det udførte arbejde bliver man altså nødt til at måle i watt. Det er definitionen på energi over tid, eller "det udførte arbejde" om man vil.

    Brændværdien for 1 kg benzin er ca. 42,7 Mega joule.
    Så den lille motor kan snurre 45329 omdr. på 1kg benzin, (ca. 23min), den store kun 33996, eller 17 minutter ved 2000rpm. Jo mere energi motoren levere, des mere brændstof bruger den jo så desværre også. Disse tal er teoretiske maksimalværdier, og tager ikke hensyn til motorens virkningsgrad, som ligger noget fra 100%.


  • #526   13. nov 2014 deutsche:
    ja men det er da også rigtig at man kan øge nm ved at tune sin motor og dermed få større effekt(hk), som så resultere i en hurtiger bil.
    fordi hk fremkommer ved en beregning, betyder det da ikke at det er forkert og ikke betyder noget.
    du skriver hele tiden at nm er den trækkende kraft og man skal øge nm for at gøre en bil hurtiger. men da er alså ingen beholder hvor man fylder nm i.
    du kan ikke tune en motor med en momentforøgelse, men en motor kan tunes på mange andre måder, som resultere i mere nm, som du så kan måle på et rulefelt, de målte nm kunne du ikke bruge til så meget hvis rpm ikke også var bleven målt, nu kan du ligge det hele i en tabel og se vor meget nm bilen har ved alle omdrejninger. dermed kan man beregne effekten(hk).
    hk bliver angivet for at man kan samenligne effekten på de forskællige biler verden over, når du kender hk og vægt kan du skabe dig en god overblik over vor hurtig en bil er, ved at sammenligne hk og vægt med andre biler.
    du kan ikke sammenligne max nm angivelser og vægt på biler, så burde du tro at en 2.0tdi med 320nm er hurtiger end en vti med 150nm, hved godt at tdi`en er lidt tunger, men med mere end doppelt så meget nm burde den da stadig vere hurtiger efter din mening, men i virkeligheden er vti 2sek hurtiger fra 0-100 og det kunne du har gættet nor du have kigget på hk og vægt i sted for.
    man kan ikke sige je mere nm en bil har desto hurtiger er den. men man kan sige at je mere nm en bil har ved je flere omdrejninger desto hurtiger er den.
    igen, hk er et resultat af nm og rpm!
    håber det går op for dig nu;)



  • #528   13. nov 2014 Som sagt må du geare den "mindre" motor alt det du vil - så kan du få lige så mange Nm du kan klare i din vådeste drøm smiley

  • #530   13. nov 2014 deutsche

    der er jo også den kæmpe forskel på lastbils kontra personbils motorer...lastbils motorer er jo udlagt til og kunne trække tunge ting, det er personbils motor jo ikke på samme måde, det ville ikke kunne sammenlignes da en personbil aldrig ville komme i nærheden og skulle arbejde så meget.


  • #531   13. nov 2014 Deutsche du har stadig ikke svaret på hvordan du mener man hurtigst kommer op til topfarten for en given bil hvis man skal accelerere op gennem alle gearene.

    Vil du skifte gear så du holder rpm tæt på moment-max eller vil du skifte så du holder tæt på effekt-max?


  • #534   13. nov 2014 Deutsche

    Tak for svaret, så har jeg indset hvor det er det går galt for dig smiley

    Du glemmer at tænke på at gearkassen reducerer momentet, men ikke ydelsen.

    Når du skifter et gear op, så kan vi vel godt blive enige om, at hjulene snurrer hurtigere. Det betyder samtidig, at momentet på hjulene nedsættes. Så ja, du får mere moment på svinghjulet, men du får mindre moment ud på hjulene sfa. af den højere gearing.

    Så skulle det vist være skåret ud i pap smiley

    Følgelig må det konkluderes, at det bedst kan betale sig at blive i det lavere gear så længe som muligt. For ja, du er et sted hvor momentet er lavere på svinghjulet, men den lavere gearing gør, at momentet er større på hjulene. Altså udnytter du den lavere gearing i længere tid.


  • #536   13. nov 2014 Ok, jeg skærer lidt mere i pappet:

    Kan vi blive enige om at ved 2000 rpm i 2. gear snurrer hjulene hurtigere end ved 2000 rpm i 1. gear?


  • #537   13. nov 2014 jeg skrev at du ikke kan tune en motor med en momentforøgelse, hvad er en momentforøgelse? har jeg aldrig hørt før smiley
    ja du kan tune den med højere tryk, større stempler osv. som resultere i mere moment.
    men hvordan tuner man en motor med en moment forøgelse? åbner du en dæksel på din bil og propper mere moment i?
    mener du tryk forøgelse eller hvad? smiley :) smiley hehe smiley


  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #539   13. nov 2014 Om man vil det eller ej, så er det som driver en bil frem at den kemiske energi i brændstoffet først omdannes til tryk/varme (ved forbrændingen) som så omsættes til op-ned bevægelse i stemplet som så omsættes til en rotation af krumtappen, og så forbliver rotation indtil hjulene rører asfalten. Og man kan aldrig få mere energi ud af en konstruktion end man tilfører. Hvis man kunne det, så havde du det man populært kalder for en "evighedsmaskine". Mange har prøvet, men ingen har haft succes...

    Når du tuner en bil ved at smække en turbo på, så øger du motorens effekt og moment, fordi du nærmest tvangsfodrer motoren med benzin/luftblanding. Og når du tilfører mere kemisk energi i form af benzin, så har du også muligheden for trække mere mekanisk energi ud i form af trækkraft/acceleration/topfart.

    Lattergas er det samme. Lattergas nedbrydes under forbrændingen og tilfører mere ilt til forbrændingen, og så kan du pumpe lidt ekstra benzin ind og så har du igen mere kemisk energi.

    Om du har en 5,7l amerikaner motor eller en 1,3l motor er i princippet ligegyldigt, de kan i teorien yde det samme, forudsat du kan presse nok benzin/luft blanding ind i cylindrene. Det kan man så bare ikke. For at presse 5,7 liter benzin/luft ind i 1,3 liters volumen kræver en kompressor af en anden verden. Men det tryk som er over stemplerne bestemmes egentligt bare af hvor meget benzin/luft du kan presse derind. Kan du presse 5 gange så meget derind, så kan du øge trykket over stemplerne med en faktor 5, og dermed 5-doble effekten. Men, man 5-dobler også belastning på lejer, plejlstænger stempelring osv. så det er en skøn teori, men ikke noget glansbillede i virkelighedens verden.


  • #541   13. nov 2014 Jeg giver ikke op så let, Deutsche smiley Synes alle skal forstå det.

    Vi har etableret, at ved konstante rpm, der øges hjulenes omdrejningshastighed ved en opgearing.

    Fysikkens love foreskriver, at i en gearing der er omdrejningshastighed og moment omvendt proportionale. Det kan vi bl.a. bevise ved at se på vores gamle traver, formlen:

    effekt = moment * omdrejninger.

    Hvis der kommer en vis effekt ind på indgangssiden af en gearing, så er det den samme effekt der kommer ud på den anden side (minus tab, men dem ser vi bort fra her). Gearingen hæver eller sænker omdrejningshastigheden med en faktor svarende til dens gear ratio. Det samme gør den altså med momentet, blot med modsat fortegn. Gearkassens udgangsmoment kan udregnes ved at multiplicere motorens moment med pågældende gear ratio.

    Hvis man nu sætter en simpel tabel op:

    Motor- Gearkasse udgangsmoment:
    moment 1. 2. 3. 4. 5. <- Gear
    RPM (nm) 3.54 2.13 1.36 1.03 0.72 <- Gear ratio
    ---- ------- ---- ---- ---- ---- ----
    1000 50 177 107 68 52 36
    1500 65 230 138 88 67 47
    2000 80 283 170 109 82 58
    2500 92 326 196 125 95 66
    3000 104 368 222 141 107 75
    3500 114 404 243 155 117 82
    4000 120 425 256 163 124 86
    4500 125 443 266 170 129 90
    5000 130 460 277 177 134 94
    5500 133 471 283 181 137 96
    6000 130 460 277 177 134 94
    6500 122 432 260 166 126 88
    7000 110 389 234 150 113 79

    Heraf kan man hurtigt se, at ved 7000 rpm i et givent gear vil momentet ALTID være højere end momentet ved et VILKÅRLIGT RPM-tal for næste gear.

    Altså kan konklusionen kun være én ting: bliv i det lavere gear så længe som muligt, så får du mere moment ud på hjulene. You see?`:)


  • #542   13. nov 2014 Kan se den skalerer tabellen lidt forkert, men kolonnerne er:

    RPM, Motormoment, Gearkasseudgangsmoment i 1. gear, 2. gear, 3. gear etc.


  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #543   13. nov 2014 Ebbe H er det bare mig, eller ser det ud som om momentet på hjulene peaker ved 5500 rpm?

  • #544   13. nov 2014 Malik:

    Jeg fandt nogle tal for en tilfældig bil, men ja det ser det ud til her smiley


  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #546   13. nov 2014 Christian F: Nej, det er den mængde energi som du kan overføre til asfalten som har betydning.

  • #547   13. nov 2014 Malik #539: Godt argument smiley

    Citat: "Om man vil det eller ej, så er det som driver en bil frem at den kemiske energi i brændstoffet først omdannes til tryk/varme (ved forbrændingen) som så omsættes til op-ned bevægelse i stemplet som så omsættes til en rotation af krumtappen, og så forbliver rotation indtil hjulene rører asfalten. Og man kan aldrig få mere energi ud af en konstruktion end man tilfører. Hvis man kunne det, så havde du det man populært kalder for en "evighedsmaskine". Mange har prøvet, men ingen har haft succes."

    Energi - som kommer fra afbrændingen af brændstoffet - måles i Joule (eller kalorier)
    Effekt er Hk, eller watt (joule pr sekund)

    Det handler om at brænde brændstof af - jo flere omdrejninger desto mere energi udløst.
    Moment bliver i denne forbindelse kun et udtryk for hvor effektivt motoren udnytter brændstoffet.

    End of story.


  • Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #548   13. nov 2014 627, det er jo så bare ikke helt korrekt. Jvf. Ebbe H eksempel, så kan motoren nok trække til 7.000rpm, men motoren peaker ved 5.500rpm. Det kan være at forbrændingen er optimal ved lige netop dette punkt, eller at benzin/luftblandingen ikke fylder cylinderen ordentligt ud ved højere omdrejningstal, således brændstof bliver sendt uforbrændt til udstødningen ved højere omdrejningstal.

    Vi er 100% enige - det handler om at brænde brændstof af. Men alle som har et rallye eller formel 1 har set ild ud af udstødningen, altså brændstof som brænder i udstødningen og ikke i cylindrene = tabt energi.

    Så motoren skal trække til sit maksimale hk tal, ikke maks omdrejninger.

    Bare af personlig interesse, kan Ebbe måske sige hvilken bil disse data stammer fra?


  • #549   13. nov 2014 Hvis motoren trækker rent op til omdrejningsbegrænseren, så skal man trække helt derop.

    Data er fra en Chrysler Neon, taget fra en hjemmeside.


  • #550   13. nov 2014 Malik - fuldstændig korrekt smiley

    Beklager at mit hurtige lille indlæg kan misforstås - det er ellers et godt argument med masser af moment smiley (Det trækker godt fra land - men taber i sidste ende smiley )


  • #552   26. nov 2014 Det tog dig lige 14 dage at finde, noget der kan bakke dig op, Deutsche. smiley

  • #554   26. nov 2014 Deutsche_

    Har du ikke set på de tabeller jeg satte op?


  • #556   26. nov 2014 Så studer dem lidt nærmere ;D

    Det handler om moment på hjulene, og det blive reduceret i gearkassen for hvert opskifte. Det er det der er humlen ved det smiley


  • #558   26. nov 2014 Med mindre du kan køre 100 i 1. gear, så hjælper den dig da i høj grad smiley

  • #559   26. nov 2014 Hrj
    Suuuuk -- troede lige at denne tråd var lagt i graven.
    Når jeg får tid kommer der lidt lekture til interesserede til selvstudium ved natbordet.
    I øvrigt løsningen på gåden fremsat tidligere er I= inertimoment, på tysk trägheitmoment, engelsk - Enertia. Enhver fysisk genstand yder modstand på lineær- både/eller rotationshastighedsforandring. Enheden er kgm2.
    MVH KP


  • #561   26. nov 2014 Deutsche_

    Ja hvis du installerer en lavere gearet gearkasse, så accelererer bilen hurtigere. Det er da logik for burhøns.


  • #562   26. nov 2014 smiley
    Tak for det dejlige link Deutsche. Det glæder jeg mig til at læse nøje igennem når jeg engang får tid....

    Måske kunne du fortælle hvorhenne i teksten du finder støtte til din påstand?

    For moment er noget statisk - noget der står stille, også i forhold til hinanden. Selv om en kobling drejer rundt skal den stadig kun overføre et moment, fordi indgangsaksel og udgangsaksel har samme rotationshastighed. Så set fra koblingens synspunkt er "kraften" statisk, og dermed et moment.

    Akslerne til de trækkende hjul er også kun belastet med et moment, af samme grund.

    Men når du kommer ud til hjulene kommer der en rotationshastighed på. Elles ville bilen jo ikke bevæge sig i forhold til underlaget.
    Og når man har både et moment OG en hastighed får man - effekt smiley


  • #565   26. nov 2014 Det kommer jo an på hvor hurtigt man kan skifte gear.

    Men det er et absolut, at en bil accelererer hurtigere i et lavere gear end i et højere gear.


  • #566   26. nov 2014 Momentnøglen påfører krumtappen et moment. I det øjeblik krumtappen - og dermed bilen som sådan - begynder at dreje/bevæge sig, skal du jo også flytte på momentnøglen for at blive ved med at påføre momentet og dermed den drejende bevægelse.
    Du skal faktisk dreje momentnøglen rundt og rundt med det samme moment påført for at bilen bevæger sig.
    Moment gange med omdrejningshastighed giver - effekt.

    Jeg gentager lige at jeg ikke har læst dit link - det er en meget lang og meget interessant artikel, som jeg glæder mig til at læse når jeg får tid.
    Jeg tænkte bare at du måske kunne fortælle lidt mere nøjagtigt hvorhenne i artiklen at du ser begrebet "den trækkende kraft" som det der får bilen til at køre...

    Jeg ville jo intuitivt kalde "den trækkende kraft" for et moment smiley
    Begrebet "den trækkende kraft" opfatter jeg som noget statisk, som noget der fx kan strække en fjeder.
    Men det der får en bil til at bevæge sig fremad, det er effekt smiley


  • #567   27. nov 2014 deutsche:
    det er forbrændings explosionen som bevæger stemplet, ikke nm!
    nm er en angivelse for hvor meget kraft din motor producere, eller overfører til hjul.
    je mere nm, ved je hojere omdrejninger desto hurtiger er en bil.
    der hvor bilen har mest nm ved højste omdrejninger er bilen hurtigst, fordi bilen har den største effekt der, denne effekt bliver angivet i hk.
    som 627 skriver: Moment gange med omdrejningshastighed giver - effekt.
    derfor skal du kigge på hk, når du vil vide hvor hurtig en bil er fra 0-100 og ikke på max nm angivesen, da det er en stor forskæld om en bil levere 100nm ved 3000rpm eller 100nm ved 7000rpm.
    golf tdi 320nm ved 4000rpm: 140hk
    f1 bil 300nm ved 16000rpm: 700hk
    hvilken er hurtigst? den med mest nm, eller den med mest hk?

    til det med gearkasse: gearing har en stor betydning.
    min bil har størst effekt(er hurtigst) omkring 7500rpm, når jeg giver fuld gas og skifter gear ved 8500 omdrejninger bliver min bil altid i det områd og udnyter den største effekt, udover starten i første gear selfølgelig.
    nu siger vi bilen kun har et gear, vis den så stadig har samme topfart betyder det at den bliver beydeligt langsomere fra 0-100, bilen ville selv ved 100km/h kun køre med ca 4500rpm og der har den kun 100hk. je lavere omdrejninger desto mindre hk, desto langsomere er bilen.
    du kan ja prøve at køre din bil i 5. eller 4. gear fra 0-100, tror du seriøst at den er hurtiger så, endt hvis du bruger alle gear?

    du skriver så meget lordt:
    "derfor skal der jo meget mere tryk/moment til for at trække en bils vægt, derfor lavere vægt hurtigere acceleration da motorere har et maksimalt moment at gøre med."
    moment er da ingen tryk!?
    lavere vægt= hurtigere acceleration fordi bilen simpelhen skal flytte mindre masse! og ikke fordi bilen så har max moment at gøre med!? din bil har da samme max moment med 5 personer i bilen som med 1 person. eller hvad?
    når du skal løbe med 20kg på ryggen er du også langsomere, selfom du bruger hele din kraft.
    og det her er kun 1 exempel. folk hved da slet ikke mere hvad de skal skrive til alt det bræk du skriver og du er nok den eneste som har læst den link som du kom med, da er sku ingen med et liv som gider at spilde til på at læse alt det lordt, nu må du godt nok snart tage dig lidt sammen!





  • #569   27. nov 2014 hehe, det er nok mere dig som gøre sig latterlig og hvis du skriver her for at udgive dig for klog, så lykkedes det desvære ikke;)
    ja det skal læses og forstås, og tror det er lige der dit problem ligger;)
    da er mange (?) i tråd 567, prøve at svare på nogle af dem.

    golf tdi 320nm ved 4000rpm: 140hk
    f1 bil 300nm ved 16000rpm: 700hk
    hvilken er hurtigst? den med mest nm, eller den med mest hk?

    du kan ja prøve at køre din bil i 5. eller 4. gear fra 0-100, tror du seriøst at den er hurtiger så, endt hvis du bruger alle gear?

    du skriver så meget lordt:
    "derfor skal der jo meget mere tryk/moment til for at trække en bils vægt, derfor lavere vægt hurtigere acceleration da motorere har et maksimalt moment at gøre med."
    moment er da ingen tryk!?
    lavere vægt= hurtigere acceleration fordi bilen simpelhen skal flytte mindre masse! og ikke fordi bilen så har max moment at gøre med!? din bil har da samme max moment med 5 personer i bilen som med 1 person. eller hvad?




  • #570   27. nov 2014 Hej
    Er der nogen i denne tråd som ved hvorledes en dynastand er opbygget og fungerer?
    MVH KP


  • #571   27. nov 2014 Citat:
    "Motorstyrken er omtales ofte med effekten og kW, men dybest set er det Nm der har betydning for hvad maskinen kan præstere"
    PS! Det drejer sig om en cnc maskine!

    Bakker Deutsche lidt op smiley


  • #572   27. nov 2014 motorstyrken vil jeg nok omtale som nm og effekten som hk.
    man kan da godt sige at det dybest set er nm som har betydning for hvad en maskine kan presentere, det er ja nm ved højeste omdrejninger som giver effekten(hk), men du kan ikke sammenligne biler på max nm angivelsen hvis du vil hvide hvor hurtig de er fra 0-100.
    en golf 2.0 tdi, står til at have 320nm ved 1450 omdrejninger og det kan du ikke bruge til så meget, da du ikke ved hvor mange omdrejninger den kan tage, hvis den kun kan tage 2000 omdrejninger er den langsomere end hvis den kan tage 4500 omdrejninger. hk angivelsen til gengeld viser effekten: max nm ved max omdrejninger, denne golf har 140hk ved 4500 omdrejninger, det er det bilen max kan yde og det er her ved 4500 omdrejnunger den er hurtigst.
    civic 1.6vti har en max nm angivelse på 150nm, så ville nogen tro at golfen er doppelt så hurtig, golfen vejer selfølgeligt lidt mere, men med mere end doppelt så meget nm burde golfen da stadig vere hurtiger? nej, fordi civicen har 150nm ved 7000 omdrejninger og det giver en effekt(hk) på 160hk.
    civicen har 20hk mere, og sammen med vægt forskæld gør det at civicen er 2sek hurtiger fra 0-100
    allan, du kan self sammenligne det med alt mulige biler. du kan kun få en overblik over hvor hurtig en bil er nor du kigger på hk og vægt.
    max nm angivelse og vægt kan du ikke rigtig bruge. så ville du blive snydt ved race, fordi du vil altid satse på de for det meste langsomere disel biler.

    Volkswagen Golf 118TSI

    Power 160hk
    nm 240Nm
    vægt 1330kg
    0-100km/h 10.4 sek

    Volkswagen Golf 103TDI
    320nm
    140hk
    1380kg
    14.0 sek


  • #573   28. nov 2014 Jeg kan spænde en bolt med over 200 Nm - min motor har maks. moment på 170 Nm. Var det bedre om jeg bare kom rundt i en kørestol - det må jo blive helt vildt, som jeg kan accelerere bare med armmullerne og to momentnøgler med skralde, der er svejst på hjulnavet.

  • #575   28. nov 2014 Deutsche, Ebbe har jo en pointe, problemet med 200Nm ved 10-20 omdrejninger i minuttet er bare at man kun får et par hk ud af det = ingen nævneværdig acceleration..

  • #577   28. nov 2014 2hk er ligeså effektivt med 200NM som med og 2hk og 10NM såfremt.. men det giver ikke en strålende acceleration som 200hk gør uanset NM...

  • #579   28. nov 2014 Tak.. det kan være jeg følger dig op på dit råd den dag jeg er træt af at være ingeniør smiley

  • #580   28. nov 2014 hehe ebbe smiley
    Men tror at det er håbløst, enten kan han ikke forstå det, ellers vil han ikke forstå det.
    Jeg tror dog mest at det er begge dele som spiller ind her smiley


  • #582   28. nov 2014 sorry det er ikke personligt ment da, det er bare sandheden;)

    alle kan komme med inkorrekt lord fra nettet som et eller anden person har skrevet.
    vi prøver self at forklare dig hvordan det hænger sammen.
    jeg prøvet at gå ind på det du skriver og forklarer så godt som jeg kan hvad da ikke passer og hvorfor. du svaret ikke engang på et eneste af mine "?".
    du kom bare med at jeg gøre mig latterlig osv.
    jeg og flere andre er kommen med fine exempler på hvorfor det er hk du skal kigge efter og ikke max nm angivelse og prøvet på at forklare dig det.
    men du går slet ikke ind på det, kommer ikke med modargumenter.
    du bliver ved med at komme med aldt mulig pjat som ikke har noget at gøre med hvad vi skriver, du mener bare at det er forkert fordi det er forkert fordi du har ret og at vi andre ikke kan læse og forstå osv.

    de golf jeg sammenlignet, hvorfor er det den med mest hk som er hurtigst og ikke den med mest nm? de vejer da det samme?
    hvorfor kan ebbe s ikke køre hurtiger i hans rullestol end i hans bil? selfom han kan levere flere nm med hans arme end hans bil kan?

    svarene på det her er åbenlyst og bare logisk tænkning.
    hvis du ikke kan forklare det, skulle du måske tænke over hvorfor du ikke kan det og at det måske er fordi det er rigtig hvad vi skriver.










  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
    #584   29. nov 2014 200nm og 200hk uden jordforbindelse er sku langt fra hurtigere til 100, end 1nm og 1hk som faktisk har realitet..


    btw ingenør er ikke en beskyttet tittel... så sæt jeres kop på bord googlere, i alle enginørere smiley


  • #585   29. nov 2014 nu igen ingen argumenter til mit exempel og nej du kom aldrig med nogle argumenter eller forklaringer til mine exempler, så vidt jeg kan huske og helt sikkert ikke i de seneste tråd.

    Volkswagen Golf 118TSI

    Power 160hk
    nm 240Nm
    vægt 1330kg
    0-100km/h 10.4 sek

    Volkswagen Golf 103TDI
    320nm
    140hk
    1380kg
    14.0 sek

    her har du en et fint exempel som beviser at du er forkert på den. det er fabriksoplysninger som jeg har funden, jeg kan også gerne linke til det hvis det gør at du tror på det!
    nu svar på det her!!!! hvorfor er det bilen med flest hk i dette exempel som er hurtigst og ikke som du mener den med mest nm??

    jeg har ikke læst den link du kom med sidst, da den er aldt for langt og så er det sådan at alle menesker kan skrive hvad de tænker og mener på nettet, bare fordi det står på netted behøves det ikke at passe. hvis jeg kommer med en link til en som skriver og forklarer at jorden er flad, tror du så på det?
    kan huske en anden link i kom med, fra et bmw forum, den har jeg læst og det meste som står der, er simpelhen forkert!

    du skriver at det er nm som er den trækende kraft og ikke hk, i samme tråd skriver du at der er mange eksempler på hvor enten hestekræfterne eller momentet er den afgørende faktor, hvordan hænger det sammen?

    og for siste gang: hk og nm trækker ingenting, det er din motor som trækker din bil hvis man vil sige det sådan. så kan du måle nm på et rullefelt og nm gange omdrejninger giver hk.
    og igen du kan ikke tune en bil med en moment forøgelse, men det kan du med mange andre ting som skarpe knaster, mere tryk osv. når du tuner din bil skulle den gerne blive hurtiger, så hvis du stiller den på et rullefelt bagefter skulle den gerne har hojere max nm og så med også flere hk, hvis den ikke har flere hk så er den heler ikke hurtiger!!! så har du gjort et eller andet forkert, for exempel flyttet omdrejnings begranseren nedad, det kan gøre at du kan øge nm uden at øge hk, men så bliver din bil ikke hurtiger og det er da ikke mening med tuning.

    har also prøvet på at forklare det mange gange efter hånden.
    kom nu med en modforklaring til det jeg skriver hvis du er uening og ikke med din link eller andt pjat igen, jeg kom med en fint modforklaring til det du har skrevet her.
    og jeg skrev at du skriver at jeg gøre mig selv latterlig med det jeg skrev, og ikke at du gøre mig latterlig;)









  • #587   29. nov 2014 Jeg må ta hatten af for jeres fortsatte forsøg i at sætte alle andre af...

  • #588   29. nov 2014 Enig med Fredslund smiley

    Det er forholdsvis simpel fysik på gymnasieniveau at det er effekt der får "noget" til at accelerere.

    Moment er der i den forbindelse ingen der interesserer sig for, gymnasieelever skal jo ikke beregne aksler eller koblinger eller tilspændinger.....

    Se evt denne gymnasieopgave: http://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=134555

    Her skal der virkelig regnes igennem omkring effekt og acceleration.
    Men ingenting om moment.....


  • #590   29. nov 2014 Deutsche:
    Du er decideret for viderekomne...
    Dette være sagt med et smil og som en anerkendelse smiley

    I opgaven skal man måle accelerationen af et "transportmiddel (tog, bil cykel)"
    Når man så kender accelerationen skal man beregne motorens effekt - blandt meget andet.

    Men der skal ikke beregnes moment, uanset hvilket gear toget futter afsted i smiley


  • #591   30. nov 2014 deutsche:
    sorry, men du aner virkelig ikke hvad du snaker om!
    du ved inted om biler og har åbenbart aldrig sammenlignet performance på biler, fordi ellers hviste du at det er hk og vækt du skal kigge efter.
    men jeg skulle da længe var kommen med en link, i sted for at blive ved med at selv at prøve at forklare dig det, det er jo håbløst.

    her er så en link, håber du læser det godt og grundlig igennem!
    og håber ikke for dig at du stadig tror at det er nm du skal sammenligne biler på for at finde udad vilken er hurtigst efter du har læst det!!!

    http://auto.howstuffworks.com/horsepower.htm


  • #592   30. nov 2014 her lidt om moment også;)

    What is Torque?

    Torque is a force that tends to rotate or turn things. You generate a torque any time you apply a force using a wrench. Tightening the lug nuts on your wheels is a good example. When you use a wrench, you apply a force to the handle. This force creates a torque on the lug nut, which tends to turn the lug nut.

    English units of torque are pound-inches or pound-feet; the SI unit is the Newton-meter. Notice that the torque units contain a distance and a force. To calculate the torque, you just multiply the force by the distance from the center. In the case of the lug nuts, if the wrench is a foot long, and you put 200 pounds of force on it, you are generating 200 pound-feet of torque. If you use a 2-foot wrench, you only need to put 100 pounds of force on it to generate the same torque.

    A car engine creates torque and uses it to spin the crankshaft. This torque is created exactly the same way: A force is applied at a distance. Let's take a close look at some of the engine parts:

    Figure 2. How torque is generated in one cylinder of a four-stroke engine

    The combustion of gas in the cylinder creates pressure against the piston. That pressure creates a force on the piston, which pushes it down. The force is transmitted from the piston to the connecting rod, and from the connecting rod into the crankshaft. In Figure 2, notice that the point where the connecting rod attaches to the crank shaft is some distance from the center of the shaft. The horizontal distance changes as the crankshaft spins, so the torque also changes, since torque equals force multiplied by distance.

    You might be wondering why only the horizontal distance is important in determining the torque in this engine. You can see in Figure 2 that when the piston is at the top of its stroke, the connecting rod points straight down at the center of the crankshaft. No torque is generated in this position, because only the force that acts on the lever in a direction perpendicular to the lever generates a torque.
    Torque Comparison

    If you have ever tried to loosen really tight lug nuts on your car, you know a good way to make a lot of torque is to position the wrench so that it is horizontal, and then stand on the end of the wrench -- this way you are applying all of your weight at a distance equal to the length of the wrench. If you were to position the wrench with the handle pointing straight up, and then stand on the top of the handle (assuming you could keep your balance), you would have no chance of loosening the lug nut. You might as well stand directly on the lug nut.

    Figure 3. A simulated dynamometer test of two different engines

    Click here for the large version.

    Figure 3 shows the maximum torque and power generated by two different engines. One engine is a turbocharged Caterpillar C-12 diesel truck engine. This engine weighs about 2,000 pounds, and has a displacement of 732 cubic inches (12 liters). The other engine is a highly modified Ford Mustang Cobra engine, with a displacement of 280 cubic inches (4.6 liters); it has an added supercharger and weighs about 400 pounds. They both produce a maximum of about 430 horsepower (hp), but only one of these engines is suitable for pulling a heavy truck. The reason lies partly in the power/torque curve shown above.

    When the animation pauses, you can see that the Caterpillar engine produces 1,650 lb-ft of torque at 1200 rpm, which is 377 hp. At 5,600 rpm, the Mustang engine also makes 377 hp, but it only makes 354 lb-ft of torque. If you have read the article on gear ratios, you might be thinking of a way to help the Mustang engine produce the same 1,650 lb-ft of torque. If you put a gear reduction of 4.66:1 on the Mustang engine, the output speed would be (5,600/4.66 rpm) 1,200 rpm, and the torque would be (4.66 * 354 lb-ft) 1,650 lb-ft -- exactly the same as the big Caterpillar engine.

    Now you might be wondering, why don't big trucks use small gas engines instead of big diesel engines? In the scenario above, the big Caterpillar engine is loafing along at 1,200 rpm, nice and slow, producing 377 horsepower. Meanwhile, the small gas engine is screaming along at 5,600 rpm. The small gas engine is not going to last very long at that speed and power output. The big truck engine is designed to last years, and to drive hundreds of thousands of miles each year it lasts.







  • #595   30. nov 2014 Men er det ikke det du hele tiden har sagt Deutsche ? smiley

  • #597   30. nov 2014 hehe, der står at nm er en kraft som kan rotere og dreje ting og at man laver nm hver gang man spænder noget med en nøgle;)
    der står ikke noget om at det er nm som trækker en bil, men regnet heller ikke med at du kan forstå det;)
    i hk og nm artikkel er det rigtig godt forklaret hvordan det hænger sammen og det er lige sådan som vi prøvet på at forklare dig hele tiden, men det er åbenlyst at du ikke kan forstå det og så med er det håbløst at prøve på at forklare dig det.
    hvis du ikke engan kan forstå denne ene sætning, så fatter du 100% ikke en meter af resten og det er faktisk lidt trist:( har misted håbet nu, du kommer aldrig til at forstå det.
    men du fandt da en god ven allan, han er åbenlyst lige så klog som dig, når i to læser en artikel om at verden er en kugle, ville det ikke undre mig hvis i bagefter sagde at den er en skive;)


  • #598   30. nov 2014 der står at man skal bruge en gear reduktion på 4,66 for at mustangen ville have lige så meget moment som caterpillar og ikke det hvad du skriver;)
    der står faktisk at mustangen kan trække det samme som caterpillar fordi den har lige mange heste, men at caterpillar har de hk ved lavere omdrejninger og derfor er beder egnet til at trække tunge ting;)


  • #601   30. nov 2014 nej hold da op, hvist du virkelig at jorden er rund, tillykke med det da smiley

  • #602   30. nov 2014 Men han er dog en del bedre til at skrive.
    Skal vi bringe dette med ind i ligningen, nu hvor i bare sviner på hinanden.
    Hva med at fortsætte med at være lidt konstruktive?


  • #603   30. nov 2014 Det hedder faktisk oprindeligt Homomentet og bruges om tråde der fortsætter i det uendelige smiley

  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
    #604   30. nov 2014 min ovn har næsten 3HK på fuld blus, den er 7 9 13, stadig i skabet og ikke på vej til de 100km/t

  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
    #605   30. nov 2014 ps. colombus var lidt sent ude kontra Elucidarium mht. jordens form smiley

  • #606   30. nov 2014 # 604: Her er en John Deere på ca 160 Hk: http://www.broadcrown.com/product-selector-view-all.php?num=95158&frequency=50Hz+EU+Certified+%2F+mobile+application&phase=Three+Phase&standbyKVa=101-300&sort_by=sort_by_range&submitForm=Submit

    Den kører ingen steder, medmindre det er på ladet af en lastvogn. Men den kan helt sikkert trække din ovn fra land smiley


  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
    #607   30. nov 2014 så topemnet jo besvaret,,, det kræver åbenbart ikke (kun) HK eller NM for hurtig 0-100 !

  • #610   1. dec 2014 Det hvad ham plæneklipper manden siger er, at man kun skal kigge efter nm, fordi det er mere nojagtig end hk og at je mere nm en motor har desto beder er den.
    det betyder i virkeligheden at han tror at en plæneklipper motor som har 300nm og drejer rundt med 2 omdrejninger i minuted klipper hurtiger end en med 50nm og 2000 omdrejninger hehe;)
    hvis du regner hk ud i dette exempel ser du vilken hvirkelig få klippet mere gras;) den med 50nm har ca19hk og den anden ca0,11hk:)
    han glemmer vist at det er nm gange omdrejninger som giver effekten(hk).


    horsepower vs. torque

    Ham i videoen siger: " mojne, jeg laver en video over hk og nm fordi jeg synes at hk er dum."
    Så behøves man vist ikke sige mere til resten af videoen;) hehe fuck hvor godt smiley




  • #611   2. dec 2014 GFY:
    Nu tror jeg nok du fordrejer det plæneklippermanden siger, og jeg tænker en af verdens største producenter står vel ikke og fortæller en usandhed?


  • #612   2. dec 2014 GFY:
    Hvad var der så galt med mandens video om udregning af hk, han lød da meget kompetent?
    Hans konklusion om de 5.250 omdr var jo også meget pudsig, man må jo bare konstatere at fyldningsgraden er blevet kraftigt øget, derved også middeltrykket og effekten, hk eller Nm, frit valg.


  • #613   2. dec 2014 De 5252 er sgu ikke noget nyt.
    Den hedder i øvrigt ca. 7100 omdr. når vi snakker metriske enheder.


  • #615   2. dec 2014 @Deutsche. Hvilken bil kører du ?

  • #617   2. dec 2014 Diesel eller benzin? Har den omdrejningstæller?

  • #619   2. dec 2014 Ja, så er det ikke nemt at mærke noget og koble det til omdrejningstallet. Og den motor er ikke særligt god at mærke noget på, da den har relativt mange nm/hk ved lave omdrejninger, men ikke yder ret meget ved høje. Men hvis du nu kører en anden bil, så er det da ret nemt at mærke, at bilen accelererer hurtigere ved max effekt end maks moment.

  • #622   2. dec 2014 Næh, Deutsche, vi er helt uenige smiley En VW 2,0 TDI kan have maksimalt moment ved 1.500 o/min og en BMW 335i har ved 1.400 o/min, men jeg kan garantere at de accelererer bedre ved højere omdrejninger.

  • #623   2. dec 2014 Christian, så en 5,0 V8 med 200hk trækker bedre end en 3,0 med 300hk ??

    "Du må da give ret i at uanset hvilken bil/motor topper trækevnen hvor det maksimale nm ligger og bilen/motoren trækker jo ikke så meget efter det punkt,"

    Det passer simpelthen IKKE.. man kan godt have max NM ved 2000 omdrejninger, men hvis man stadig har 90% af de NM til rådighed ved 10.000 omdrejninger, så vil den trække 5 gange bedre i det arbejdsområde, er du uenig ???


  • #626   2. dec 2014 #624. Grunden til at jeg skriver kan have, er fordi 2,0 TDI findes i mange aftapninger med maks moment, der varierer mellem 1.400 og 2.000.

    Det du skriver med Kassel Bakker er ikke helt forkert, men præmisen for sammenligningen, helt oppe i #1, har været en acceleration, og til acceleration er det antallet af hk, der er afgørende.


  • #628   2. dec 2014 hvem herinde påstår at moment ikke trækker ??

    Du kan IKKE have effekt uden at have moment, men det er kombinationen af moment og omdrejninger der er afgørende for hvor hurtig en motor kan accelerere... og en motor accelererer hurtigere jo flere hk den kan generere...

    Hvis du ikke er enig i det, så er du enten a. god til at snakke udenom eller b. uviden omkring emnet..


  • #631   2. dec 2014 Nej, men den vil accelerere hurtigere..!

  • #632   2. dec 2014 Just as i thought, du snakker udenom igen og besvare rikke mine spørgsmål, nu lyver du tilmed og påstår at jeg siger at det er "hestekræfterne der trækker" det har jeg ikke skrevet EN eneste gang, jeg snakker udelukkende om den hurtigste acceleration..

  • #634   2. dec 2014 Hvis det er momentet der trækker og skaber accelerationen, så havde vi ikke brug for gear (groft sagt). Hvad med at tage en cykel som eksempel. Hvis det var momentet, der skulle sørge for accelerationen, så ville den være hurtigere til at accelerere i et højere gear, da momentpåvirkningen af pedalerne er større ved lav kadence. Man skal ikke have kørt ret meget på cykel for at vide at man kommer hurtigere fra land ved at geare ned og øge kadencen= mere effekt, samme eller mindre moment.

  • #635   2. dec 2014 JA BINGO.. og en flad momentkurve kan have 200NM ved 2000 omdrejninger og 200NM ved 10.0000 omdrejninger, men accelerationen vil være hurtigst ved 10.000 omdrejninger da der her bliver genereret flest hestekræfter... Men det faktum dribler du på en eller anden måde altid udenom...

    Jeg vil have MANGE HK ikke mange NM.. men det forstår du ikke Deutsche ??


  • #637   2. dec 2014 Ja og det holder jeg stadig fast ved, hvis det ikke var sandt så ville en 1,9TDi være hurtigere end en 1,8T

  • #638   2. dec 2014 Det er rent trolleri efterhånden. Det ER rigtigt, at det er moment (gange omdrejninger) der er afgørende for accelerationen. Hk og moment hænger uløseligt sammen gennem omdrejningstallet. Og uden omdrejninger ingen acceleration. Ingen Nm - ingen acceleration

    Man kan også godt sige at det er moment ved hjulene, der er afgørende for accelerationen, men det ganges op i gearkassen, så det er ikke motorens moment der findes ved hjulene. Effekten er til gengæld den samme (minus tab) Hk er dermed det eneste, der kan afgøre accelerationsevnen. Acceleration er en del af definitionen på hk, men ikke på Nm.Men de hænger sammen

    Det der virkelig undrer mig er, at du, Deutsche, ikke ved hjælp af din buttdyno kan mærke at accelerationen er bedre ved højere omdrejninger i de fleste biler (måske med undtagelse af de sidste 500 o/min hvor elektronikken eller andet begynder at sætte begrænsninger for brændstofleverancen) Det er det der får mig til at tænke, at du bare troller.


  • #641   2. dec 2014 Christian: Sådan en Cummins har jo også en farlig masse hk ved lave omdrejninger

  • #643   2. dec 2014 Jeg vil forøge momentet enten ved at opbore motoren eller tvagnsfodre den.. På den måde får jeg flere hk...

  • #646   2. dec 2014 Mirza fornægter jo ikke sammenhængen mellem NM og hk, han siger bare at det er hk der er afgørende for accelerationen. NM er nødvendige, men 200 NM ved 1500 o/min er ikke ligeså effektive som 200 Nm ved 3000 o/min

  • #650   2. dec 2014 Det er helt sort, og rent trolleri fra Deutches side smiley

    Som jeg skrev for flere hundrede posts siden:

    Jeg kører en BMW 330i, med N52 motor den har følgende specs:
    190 kW (258 hp) @ 6600 300 N·m (221 lb·ft) @ 2500-4000

    Så mit spørgsmål er meget simpelt Deutche. For at opnå den bedste acceleration skal jeg så forsøge at skifte gear så jeg ligger i:
    a: Området mellem 2500-4000 rpm hvor at jeg har mit fulde moment til rådighed?
    Eller
    b: Området omkring 6600 rpm hvor at jeg har alle mine heste til rådighed?

    Mvh.
    Christian


  • #651   2. dec 2014 Der hvor du har HK til rådighed.
    Min Pesjø 306 GTI har sølle 200 Nm men gearkassen er så fint afstemt at det passer med man rammer fuld smadder når man skifter ved omrd. max.
    Men da det er en sugemotor har den sjovt nok også mest moment heroppe.
    De krydser jo ved 7100.


    profilbillede
  • #654   2. dec 2014 Tonen synes da ret sober i denne tråd. Min spekulation i trolleri opstår Ikke på grund af uenighed, men fordi jeg synes det er nemt at mærke at accelerationen er hurtigere ved effektmaks fremfor momentmaks

  • #655   2. dec 2014 Og derfor tænker jeg, at du bare synes, det er sjovt, at så mange forsøger at overbevise dig om, at du tager fejl. Men det kender jeg dig ikke godt nok til at vide

  • #657   2. dec 2014 Christian, hk er jo en funktion af NM og omdrejninger. De hænger uløseligt sammen

  • #658   2. dec 2014 Her er en temmelig god forklaring: http://danielmiessler.com/study/horsepower/

  • #659   2. dec 2014 Her er en temmelig god forklaring: http://danielmiessler.com/study/horsepower/. Den er ikke så matematisk, men den foræller sammenhængen ret fint

  • #662   2. dec 2014 To race!
    Samme bil, samme gearing og samme benzin.

    Hvem vinder?

    1. 150hk/200nm vs 200hk/150nm. 0-200m Alle gear tilladt.
    2. 150hk/200nm vs 200hk/150nm i 5 gear fra 60km/t op til 150km/t


  • #663   2. dec 2014 Ebbe nemlig du forstår det, for man kan IKKE øge effekten uden at bilen bliver hurtigere, men man kan godt øge momentet UDEN at bilen bliver hurtigere...

    Mit spørgsmål til dig deutsche "hvis du har en 2,0 motor med 150hk og 220nm
    med en 0-100 tid på 10 sekunder hvordan vil du opnå en hurtigere 0-100 tid der er hurtigere hvis du ikke må ændre gearing, forøge momentet eller vægt på køretøjet.....?"


  • #664   2. dec 2014 "mirza hvorfor ikke bare købe en størere motor?? så har du alt moment du har brug for"

    Christian, fordi for at opnå mere moment skal man have en større motor (medmindre man tryklader den) og det medfører en tungere motor med dårligere egenskaber til følge (ikke at jeg forventer du skal forstå hvad det har af konsekvenser)

    Men jeg bruger ca. 1000kr på at lette bilen for hvert kg jeg kan, hvorfor i alverden skulle jeg så ønske mig mere moment når min bil med 1,0 motor med 95NM kører 0-100 på 4 sekunder..


  • #665   2. dec 2014 Mirza - det kommer lidt an på om vi betragter maks moment eller moment ved et givent omdrejningstal. Det kan godt misforstås.

    En øgning i moment vil også øge antallet af heste, når man betragter et givent omdrejningstal


  • #667   2. dec 2014 Ebbe hvis man fx øger NM men hæver omdrejnings begrænseren så man opnår samme effekt så vil accelerationen være uændret, men man kan ikke øge effekten uden at accelerationen forbedres, og det er som om at deutsche ikke kan, eller vil forstå det.

    deutsche, forkert jeg skrev jo at du IKKE mp ændre vægten, men jeg skrev ikke noget med at du ikke må ændre omdrejningerne, så hvis du gør det med samme antal NM, så øger du effetken = hurtigere acceleration.


  • #671   3. dec 2014 Det er jo ikke svært at finde artikler - der er flere længere oppe. Er det flest artikler der vinder. Her er fx råd om at komme hurtigst afsted og en konklusion er: Shift to maximize engine POWER, not engine torque!:

    http://www.allpar.com/eek/hp-vs-torque.html


  • #673   3. dec 2014 deutsche:

    det er stadig din motor som trækker din bil og ikke noget moment smiley
    din motor udvikler en kraft som man kan måle på et rullefelt, denne kraft er angivet i nm.
    et nm tal kunne man ikke bruge til så meget, derfor måler man ja også vor meget moment bilen kan levere ved de forskælige omdrejninger og dermed kan man udregne effekte(hk).

    golf tdi 320nm ved 1450rpm 140hk
    f1 bil 300nm 16000rpm 700hk

    moment giver en effekt sammen med omdrejninger, effekten bliver angivet i hk eller kw og er resultatet af de to og dermed er det også hk du skal kigge efter hvis du vil vide hvilken bil er hurtigst.

    ebbe kan spænde en bolt med 200nm. men han kan ikke dreje nøglen rundt særlig hurtig med 200nm og han er dermed ikke hurtiger i hans kørestol end din lille bil er.
    selvom han kan lave mere moment med hans arme end motoren i din bil kan, har han kun minimal effekt, da han mangler omdrejninger;) forstå du det?




  • #675   5. dec 2014 det er rigtig christian, men da er heller ikke nogen som har påstået det smiley



  • #676   5. dec 2014 P=Mxn ; firkant begyndelse W firkant slut=M firkant begyndelse N firkant slut x n firkant begyndelse rad/s firkant slut. og så er den ikke længere!
    Beklager at der ikke i BG er muligt at skive SI enheder korrekt, det må være noget for "ADMINISTRATOREN" at få indføjet.
    W= Watt
    M=Newton
    n=Rad/s
    Rad= phi= 3,14 osv og sådan cirka
    s= sekund= 1/60 minut= 1/3600 time eller h i SI sprog
    Til orientering er der indbygget én bøf i ovennævnte læresætninger men hvilken?


  • H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Svar: 34
    #678   6. dec 2014 Sagen er vel, at med et højt moment ved lave omdrejningstal, får man også flere hk ved de lave omdrejningstal. Det vil de fleste opleve som bedre "bundtræk" og mindre larm.
    Jeg selv nyder, at kunne cruise i højt gear med 800-1200 rpm.


  • #682   22. dec 2014 Fint link du kom med deutsche;)

    der står:
    power(hk) angiver hvor meget arbejde der kan laves på en bestemt tid.
    torque(nm) angiver en kraft
    Der står også at mange tror at hk og nm er uafhængig fra hinanden, men at det er det modsatte som er rigtig!!!!!!
    Hk er regnet ud fra nm og omdrejninger med dette formel; hk = nm x RPM ÷ 5252.
    Der står også at i en bil med samme vægt, vil en 2,0l motor med 300hk ved 8000rpm(197nm), få bilen til at være lige så hurtig som en 5l motor med 300hk ved 4000rpm(394nm).
    Alt det har mange andre og mig sku skrevet hele tiden?????????
    Hvor i din link står at det er nm som "trækker"?

    I din link er det hele fint beskrevet, hvad nm er, hvad hk er, hvor det kommer fra, hvordan det hænger sammen og hvad det beskriver.

    igen igen igenigen: nm gange omdrejninger giver hk, hk beskriver hvor meget arbejde der kan laves per tidsenhed og det er derfor hk som man kan se på hvor hurtig en bil kan køre fra 0-100(hvis man ser bort fra vægt og andre faktorer selfølgelig).
    Man kan ikke se det på max nm angivelsen, som du har beviser på i din egen link, ved exemplen med at motoren som producerer en kraft på 197nm, kan få en bil til at køre lige så hurtig som en motor med 394nm, da de har samme power(hk).

    Hvis det hvad du skriver var rigtig, burde det så ikke være bilen med 394nm som er klart hurtiger end bilen med kun 197nm?????

    Du skriver at det er nm som trækker og ikke hk. Det sætning er total forkert.
    Læs nu igen hvad hk og nm er, hvad de beskriver, angiver og hvordan de hænger sammen og så går det forhåbentlig op for dig snart at du er forkert på den;)

    Hvorfor tror du at alle sammenligner hk og ikke nm når de vil vide vilken bil er hurtigst?
    Hvorfor bliver hk overhoved angivet? Det giver da ingen mening, da man efter din mening kan sammenligne acceleration på biler med nm angivelsen, da det ja er nm som "trækker"?? og for dig er det åbenbart kun nm som betyder noget??


  • #683   22. dec 2014 Deutsche: det er helt i orden, at du foretrækker momentstærke biler frem for "hidsige" biler der tager mange omdrejninger, men vi har formlen:

    Effekt=moment*omdrejninger/en konstant altså hk=nm*rpm/k

    Og vi ved, at hestekræfterne er det der får bilen op i fart og af sted. Moment er ikke nødvendigvis vigtigere end omdrejninger, og begge dele kan øge bilens effekt. Det er bare sådan det forholder sig.

    Moment: opnås ved at fylde masser af gas i motoren, som man f.eks. gør det på en bil med turbo. Det kan ISÆR mærkes på en turbo diesel, da man har mulighed for at blande dieselen op med masser af luft, og dermed fylde meget mere gas i motoren, end den ellers ville tage ind. Man kan også opnå moment ved at have en stor volumen motor, og dermed også have masser af gas i motoren. En tredje måde at øge momentet er at have en længere slaglængde. Kort sagt: momentet er den kraft motoren kan præstere ved én omdrejning.

    Hvis man kører race foretrækker man en lettere motor, som så oftest også er mindre. En mindre motor giver også et mindre moment. Man kan så hente hestekræfterne ind igen, ved at lade den tage flere omdrejninger. Man kan forestille sig der ikke er ret meget kraft pr. omdrejning pga. mindre gasmængde i motoren, men hvis man har nok omdrejninger, får man en voldsom effekt (mange bække små).

    Man kan f.eks. kigge på to biler jeg har (haft) som yder næsten samme effekt:

    BMW e30 (2,0 suge-benzin) yder 129 hk og har et lavt moment (175 nm), men ved høje omdrejninger (4250 rpm)
    BMW e87 (2,0 turbo-diesel) yder 122 hk og har et højt moment (280 nm), men ved lave omdrejninger (2000 rpm)

    Så kan man prøve at beregne effekten, hvis de kører hvor dieselen har sin force, altså i de lave omdrejninger ved 2000 rpm. 4600 er en "cirka" konstant.

    Diesel: HK=(280 nm*2000 rpm)/4600=121,7 HK

    Benzin: HK=(175 nm*2000 rpm)/4600=76,1 HK (og den yder endda nok en endnu mindre effekt, da den ikke nødvendigvis har et lige så højt moment (175 nm) i de lave omdrejninger)

    Dieselen er altså noget hurtigere/stærkere, hvis man skulle køre bilerne i de lave omdrejninger. Det der afgør accelerationen, er udelukkende hestekræfterne. Hvis man kører dieselen med 2-3000 rpm og benzinen med ca. 5000 rpm har de deres max effekt, altså hhv. 122 og 129 hk. Så er benzinen altså den hurtigste, hvis den ellers får nogle omdrejninger. Ligeledes, hvis man spænder 2 tons autotrailer efter begge to, og kører op af en bakke, vil benzinen også kunne gøre det hurtigst fordi den har 7 hypper mere. Dog skal man selvfølgelig holde den oppe i omdrejninger, og det gør man ved at skifte gear.

    Jeg har en gammel Chevrolet der har et max moment på 550 nm, og et moment på over 500 nm selvom den kommer langt ned i omdrejninger. Der er masser af effekt i den, selvom den kommer ned i omdrejninger, takket være momentet.

    Det er vigtigt at forstå, at effekt og moment hænger sammen matematisk.


  • #684   22. dec 2014 så det du siger Deutsche er at en 500nm Motor uanset type, kan tæve mine 430nm på en 402m? Hvis jeg forstår det korrekt?

  • #685   22. dec 2014 Hiver lige M3 V8 frem igen.
    400 Nm fra 2000-8500 omdr.
    Den er som sådan ikke sløv og man mærker tydeligt at trækket bliver bedre hele vejen op da omdr. og dermed hk stiger.
    Nm er fede i bunden men der skal også omdr. til.
    Ellers er vi jo tilbage ved hjulbolten jeg spænder med 120 Nm.
    Det får ikke bilen til at accelerere det store.


  • #688   28. dec 2014 Der er ikke nogen, der påstår at Nm ikke trækker (i sammenhæng med omdrejninger). Kan ikke huske at der er nogen, der har skrevet at hk ikke er en funktion af Nm og omdrejninger. Uenigheden, for mit vedkommende, opstår fordi du siger at en accelererer bedst ved det maksimale moment og ikke ved maksimal effekt

  • #690   4. jan 2015 Deutsche:
    I siden du linket til er det super forklaret hvordan det hænger sammen og vi har også 100 gange forklaret dig det, men du bliver ved med at komme med de samme forkerte påstande gang på gang:(
    hk og nm hænger uløsligt sammen, du kan tune din motor på mange måder, som kan resultere i mere nm, men hvis du få mere nm få du samtidig også flere hk.
    selfølgelig kan du teoretisk tune din bil så den kun få mere nm, ved at du flytter begrænseren nedad, så kan du har mere nm uden at ændre hk, men så bliver bilen ikke hurtiger smiley
    Jeg vil hellere har en bil med 200nm og 500hk end en bil med 500nm og 200hk smiley

    Og selfølgelig er der ingen som kun flytter begrænser, der skal nok også være et map for de højere omdrejninger, ventilerne skal kunne følge med, luft-benzin blanding og tændingstidspunkt skal passe. Men man kan godt øge hk og dermed få en hurtiger acceleration uden øge nm og det er også forklaret og vist på siden du kom med smiley Se den sidste tabel og texten over tabellen på siden du linket til og kig på den grønne power og torque kurve smiley

    Hk bliver regnet ud fra nm og omdrejninger, men derfor er det ikke forkert og ligegyldig som du altid skiver.
    Lige netop fordi det er produkt af nm og omdrejninger er det så vigtig og bliver angivet ved alle biler verden over, hk beskrver hvor meget arbejde din bil kan levere/ hvor hurtig den kan komme fra 0-100 osv.
    Hvad hved du når du har 2 biler med ca samme vægt, vor den ene har 200nm og den anden 300nm?
    Du ved ikke vilken af de to er hurtigst, den med 200nm kunne nemt har doppelt så mange hk end den med 300nm og omvent.
    Men hvis du ved at den ene bil har 300hk og den anden 200hk med ca. samme vægt, så kan du være rimeligt sikker på at det er bilen med 100hk mere, som vinder rimeligt nemt fra 0-100, hvis den ikke laver hjulspind hele vejen smiley
    Og dermed er emne også besvaret smiley Bom smiley


  • #693   4. jan 2015 Ja christian det er godt at have nm og nødvendig, ellers kunne din bil ikke køre smiley
    Ingen har sagt hk er beder endt nm, hehe smiley

    hvor få du fra at bilen har 235hk og 800nm??
    efter det hvad jeg hurtig kunne se har den 325hk standart og under videoen står at den er chippet og har nogle andre modifikationer, så mon ikke den har nogle flere hk smiley
    Der står også at amg´en er standard og som jeg ser det på videoen er amg`en hurtiger og cummins laver en beder start smiley

    Lad nu være med at komme med alle disse ligegyltige videoer, please smiley


  • #697   4. jan 2015 Christian:
    Det er nm ved et hvis antal omdrejninger som giver et antal hk, som du ikke kænder, som giver sejeren her smiley
    Kom da med nogle ordentlige exempler, som beviser at det er nm og vægt man skal sammenligne for at finde udad hvilken bil er hurtigst og ikke hk og vægt.
    Du kænder ikke hk og ikke nm af den cummins i videonen og man kan ikke engang se eller høre om begge biler giver fuld gas, skifter ordentlig, laver hjulspind osv.
    Jeg forstår ikke hvordan du kan komme med så noget pjat hele tid, da findes sku masser af fine exempler som man også kan bruge til noget. Men disse exempler viser at det er hk og vægt som tæller og derfor bliver du nok ved med at komme med sådan nogle ringe exempler som man ikke kan bruge til noget!!?

    Volkswagen Golf 118TSI
    160hk
    240Nm
    vægt 1330kg
    0-100km/h 10.4 sek

    Volkswagen Golf 103TDI
    320nm
    140hk
    1380kg
    14.0 sek

    Sådan ser et fint exempel ud, her har du vægt, hk, nm og det er fabriksoplysninger fra samme fabrik smiley

    Exemler som dette findes der milioner af, det er hk og vægt man kan sammenligne biler på og ikke max nm angivelsen og vægt smiley

    Du har to motore, de har begge 300nm. En af dem er en golf disel motor og den anden er en V8 F1 motor. Kan du se hvilken bil er hurtigs vis du kigger på nm angivelsen eller vis du kigger på hk angivelsen???

    Igen, nm gange omdrejninger giver effekten, je større effekt(hk) desto hurtiger er bilen, hvis du få mere nm få du også mere hk, disebiler har forholdsvis stor moment og få hk, fordi de ikke tager så mange omdrejninger, benzinbiler har forholdsvis lille moment men mange hk fordi de tager flere omdrejninger. Sværer er det sku ikke, hvad kan du ikke forstå her??

    Hvis man ser bort fra vægt, vil det næsten altid være bilen med fleste hk som vinder ved et race, selfølgelig er der også andre ting som spiller ind, vejgreb, menskelig faktor osv, osv.
    Men man kan slet ikke få en ide om hvilken bil er hurtigst, hvis man kigger på nm opgivelsen og vægt!!! og det er bleven forklaret og bevist mange gange nu, så det burde enlig være logisk for de fleste???


    Deutsche:
    "Kun" 1000hk?? Det er en af verdens hurtigste biler fordi den har så mange hk!?
    Der findes biler som har mere end 1250nm og er langsomere endt bugatti, fordi de ikke tager så mange omdrejninger og derefor er langsomere og det kan du se på hk angivelsen smiley
    Selfølgelig kan selve resultatet af en udrejning ikke trække noget!!??
    Ligesådan en resultat af en måling ikke kan trække noget!!??
    Det er din motor som "trækker" din bil, hvis ma vil sige det sådan.
    Nm angivelsen i sig self, siger ikke noget om hvor hurtig din bil kan køre, nm kan fortælle med hvor meget kraft en bolt skal spændes.
    Det som er afgørende for hvor hurtig din bil kan køre er hvor mange gange i minut krumtapen kan dreje rundt og hvor meget kraft den drejer rund med.
    Vi kan vel forhåbentlig blive enig om at en motor med 200nm ved 10000 omdrejninger kan få en bil til at accelerer hurtiger end en med 200nm ved 1000 omdrejninger??
    Nm angiver "kun" kraften, den inkludere ikke de alt afgørende omdrejninger.
    Hk udrejningen eller målingen, eller hvad man nu vil kalde det, er produkt af nm og omdrejninger og angiver derved hvor meget arbejde din motor kan levere, je mere arbejde din motor kan levere desto hurtiger kan den komme fra 0-100.
    Hvad i det her kan du ikke forstå og hvad er du uenig i deutsche???

    Hvis jeg nedsætter omdrejninger i min bil til 6000rpm, så ville min bil ikke har 160hk mere og kunne ikke komme fra 0-100 i 7,3 sek mere!!!!??? den har måske 115hk tibage som den kan udnytte.
    hvordan mener du det at man kan ændre omdrejninger, nædsætte hk og har samme acceleration? Forstå ikke lige hvordan det kan lade sig gøre?
    Mange diselbiler er opgivet til at har max nm ved 1400rpm, men det betyder da ikke at de trækker best der, dem som jeg har kørt trækker best imellem 3-5000rpm, det er også her de har mest hk. Ved mange biler ligger max nm og max hk tæt på hinanden, ved min bil er der kun 500rpm immellem smiley
    Og nej jeg elsker ikke hk, jeg ved bare hvad nm angiver og hvad hk angiver og jeg hved hvad man skal kigge efter hvis man vil sammenligne optræk på biler smiley


  • #699   4. jan 2015 Selfølgelig trækker den lige så godt i 1. gear til 6000rpm, men så stopper festen også, når jeg så skifter gear er jeg måske under 4000rpm, det vil sige jeg udnytter hk fra 4000rpm til 6000rpm og det er ikke mange, det er måske 95-125hk. Bilen er meget langsomere så. Og den mister ikke kun hk i udregningen, men også i virkeligheden??? Normalt når jeg skifter gear, ligger jeg i omdrejninger fra 6000-8500rpm, det er her min bil har 160hk og accelerer hurtigst. Hvordan kan du tro at bilen stadig kan komme fra 0-100 i 7.3 sek. når den kun kan tage 6000rpm??? Det er virkelig ufatlig for mig??

    Hved ikke hvad du mener med gearingsforskæld, har aldrig skrevet noget om gearingsforskæld.
    Det godt du self skriver nu at hvis man få mere nm få man også fere hk, juhu smiley
    Nårmalt nor en bil bliver tunet, giver det altid mere nm og hk smiley

    Selfølgelig bliver bilen hurtiger fra 0-100 hvis bilen få flere omdrejninger, hvor den så også har flere hk smiley
    Alle biler accelerer hurtigst op i omdrejninger hvor de har flest hk, min bil accelerer hurtigst fra 6000-8500rpm, hvis jeg skifter ved 6000rpm er den langsomere fra 0-100, du kan teste det i din egen bil ved at skifte gear ved laver omdrejninger, så at du ikke udnytter maximalt power af din bil, så kommer den nemlig ikke så hurtig fra 0-100. Og det kan også omvendes, når min bil nu kunne tage 10000rpm og måske ville har 190hk her, så kunne den selfølgelig køre hurtiger fra 0-100, det er da helt klart??
    Hvorfor skulle den ikke kunne det da?

    Hk er ikke afledt af nm og omdrejninger, det er et resultat af de to, formlen har vi nu skrevet mange gange!
    Forstå ikke hvordan du kan mene at hk ikke har noget at sige fordi det regnes ud fra nm og omdrejninger?
    Det er da netop derefor det har så meget at sige!!
    Din månedsløn kan du regne ud fra din timeløn og de antal timer du har haft, det vil sige at din månedsløn er et resultat af timeløn og antal timer. Siger du så at månedslønnen er ligemeget, den betyder ingenting, fordi det er resultat af de to?

    Det som er afgørende for motorens performance er hvor hurtig den kan dreje rundt og med hvor meget kraft den kan dreje rundt.
    Hvor hurtig den kan dreje rundt er angivet i rpm omdrejninger per minut, kraften er angivet i nm og for at folk ikke skulle rende rundt med en lomeregner og regne ud hvad de forskællige motore kan yde og hvilken yder mest, angiver man hk, som er resultatet af omdrejninger og nm. Hk angiver hvad en motor kan yde, nm alene siger ikke hvad den kan yde, den siger kun hvor meget kraft din motor drejer rundt med, men først når du også ved hvor hurtig den drejer rundt har du et resultat og ved hvad den kan yde. Hvorfor glemmer du altid omdrejninger? Og hvorfor er det her så svært at forstå? Forstå det virkelig ikke og ved ikke hvordan jeg skal forklare de beder, tror vi kan blive ved med det er i 100år hvis du ikke snart forstå hvad hk og nm er:(


  • #702   4. jan 2015 Deutsche, # 695 kl 15:52:

    Det meste du skriver i dette indlæg er faktuelt forkert og direkte vildledende.

    Du skriver at man ikke kan finde Hk uden at kende moment og omdrejninger, da man ikke kan måle Hk men kun kan måle moment og omdrejninger.
    Dette er direkte forkert.

    Naturligvis kan man måle Hk på en motor. Jeg arbejder dagligt med mange forskellige slags motorer, der er koblet til et apparatur, hvor man KUN måler hvor mange Hk motoren leverer. Og tro mig, den måling vi foretager er særdeles nøjagtig smiley

    Jeg har faktisk skrevet det her før, og det er trist at du ikke er lydhør overfor de rent fysiske argumenter.

    Vi kan sagtens blive enige om, at det er moment der påvirker et hjul med en roterende kraft. På den måde kan man sagtens påstå, at det er "moment" der får noget til at rotere.
    Men lige så snart der er en bevægelse, altså en omdrejningshastighed, så har du en "effekt", et antal Hk.
    Men det har Isaac Newton skrevet om for nogle hundrede år siden, helt nøjagtigt i 1687 i "Matematiske Pricipper", så det gider jeg ikke gentage - forresten er Newtons beregninger citeret tidligere i denne tråd.

    http://da.wikipedia.org/wiki/Newtons_love
    http://da.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton


  • #703   4. jan 2015 Deutsche, # 695 kl 15:52:

    Det meste du skriver i dette indlæg er faktuelt forkert og direkte vildledende.

    Du skriver at man ikke kan finde Hk uden at kende moment og omdrejninger, da man ikke kan måle Hk men kun kan måle moment og omdrejninger.
    Dette er direkte forkert.

    Naturligvis kan man måle Hk på en motor. Jeg arbejder dagligt med mange forskellige slags motorer, der er koblet til et apparatur, hvor man KUN måler hvor mange Hk motoren leverer. Og tro mig, den måling vi foretager er særdeles nøjagtig smiley

    Jeg har faktisk skrevet det her før, og det er trist at du ikke er lydhør overfor de rent fysiske argumenter.

    Vi kan sagtens blive enige om, at det er moment der påvirker et hjul med en roterende kraft. På den måde kan man sagtens påstå, at det er "moment" der får noget til at rotere.
    Men lige så snart der er en bevægelse, altså en omdrejningshastighed, så har du en "effekt", et antal Hk.
    Men det har Isaac Newton skrevet om for nogle hundrede år siden, helt nøjagtigt i 1687 i "Matematiske Principper", så det gider jeg ikke gentage - forresten er Newtons beregninger citeret tidligere i denne tråd.

    http://da.wikipedia.org/wiki/Newtons_love
    http://da.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton


  • #704   4. jan 2015 Deutsche:
    det du skriver giver jo ingen menig:o
    siden hvornår har min bil kun 1 gear, og hvordan kan du tro at min bil kan komme lige så hurtig, eller enda hurtiger fra 0-100 hvis jeg skifter ved 6000rpm i sted for ved 8500rpm?? skal jeg lave en video, så du ser at bilen bliver langsomere når jeg kun køre til 6000rpm?

    Hvordan kan resultatet være uvigtig? Hvorfor angiver man hk så? hvorfor regner man det overhovet ud? og selfølgelig er der en masse motore med forskæligge hk, ligesom forskællig nm?
    Vi og du self har linket til mange sider hvor det hele er fint forklaret og bevist, men du kan åbenbart ikke forstå det, så kunne vi blive ved i 100år. Man kan nok ikke finde en side hvor der står direkte at hk "trækker", man kan nok heller ikke finde en side hvor der står direkte at nm "trækker". det med at "trække" er total dårlig formuleret, din bil kan trække en trajler, din bil kan blive trukken af en anden bil, men nm og hk "trækker" ikke en skid.
    Nm angiver kun kraften, uden at motoren drejer rundt kan den ikke flytte noget som helst, den kan har 800000000nm, den flytter ingenting når den ikke drejer rundt, og hvor hurtig den kan flytte en bil er lige så meget afhængig af antallet af omdrejninger, som moment den drejer rundt med. Og hvad angiver hk? Hk angiver hvor meget kraft din motor kan dreje rundt med og hvor hurtig den drejer rund med den given kraft. Derefor je flere hk desto hurtiger kan bilen køre. Mere hk betyder også at bilen har mere nm, eller flere omdrejningerved, eller begge dele.
    Har nu mega mange gange, på mange måder, prøvet på at forklare dig det. Forstå simpelhen ikke hvorfor du ikke kan forstå det og ved hvirkelig ikke hvordan jeg kan forklare det beder, men håber da på at det gå op for dig en dag.
    Kan vi ikke blive enig om at en motor med 300nm som drejer rundt med 1 omdrejning i minut, kan ikke få en bil til at køre lige så hurtig som en motor med 150nm ved 7000 omdrejninger???
    Håber at vi kan blive enig om det?
    Hvis vi er bleven enig om det, prøve at regne hk ud!
    Kan du så se på hk hvilken motor kan få bilen til at accelerer hurtigst, eller på nm???
    Helt simpel exempel, som forklarer og beviser det hele, håber at det går op for dig:)

    Christian:
    Jeg ved snart ikke mere om jeg skal grine eller græde af det du skriver smiley




  • #707   5. jan 2015 GFY's anologi med månedsløn er faktisk temmelig god: "Hk er ikke afledt af nm og omdrejninger, det er et resultat af de to, formlen har vi nu skrevet mange gange!
    Forstå ikke hvordan du kan mene at hk ikke har noget at sige fordi det regnes ud fra nm og omdrejninger?
    Det er da netop derefor det har så meget at sige!!
    Din månedsløn kan du regne ud fra din timeløn og de antal timer du har haft, det vil sige at din månedsløn er et resultat af timeløn og antal timer."


  • #710   5. jan 2015 Det er da ligegyltig om du beregner eller måler! hk kan man også måle, dog er det meget billiger at måle nm og omdrejninger og regne hk ud, men det ændrer da ikke resultatet. Så kunne man lige så godt sige at nm ikke er til noget, da det bare er en målingsresultat. Det er jo ikke noget fysisk, det angiver bare kraften din motor drejer med, men det er stadig explosionen i cylinder som få din bil i bevægelse.
    På et almidelig rullefelt måler du den kraft motoren drejer rundt med og hvor mange gange den drejer rundt med den kraft, je større kraft motoren kan dreje rudt med og je flere omdrejninger den kan lave med denne kraft, deso hurtiger kan den køre.
    Så, en motor som drejer med meget stor kraft, kan være langsomer end en motor, som kun producere halv så meget kraft. Som man tit ser i virkeligheden når man sammenligner en disel med en bezin bil.
    Det betyder at man ikke kan se hvor meget en motor kan yde, hvis man kun har kraftangivelsen(nm), selfølgelig heller ikke kun med omdrejninger, derefor regner man (nm x omdrejninger) : 5252, så har man resultatet, man ved nu hvad motoren kan ydde, man ved hvor meget arbejde motoren kan levere med sin kraft og omdrejninger, nu kan man samenligne den med alle andre motore verden over. Ved biler er der selfølgelig en masse andre faktorer som spiller ind hvis man tænker på 0-100 tider, men når man har hk og vægten, kan man få en god overblik over hvad en bil kan presentere i forholt til andre.

    En bil med 200hk vil altid være hurtiger end en bil med 100hk, hvis man ser bort fra vægten og andre faktorer selfølgelig, uanset hvor meget moment bilerne har.
    En bil med 2000nm som kun kan tage 1 omdrejning i minut, (also hvor krumtapen drejer med en kraft på 2000nm 1 gang i minut), kan aldrig køre fra en bil med en motor hvor krumtappen drejer med 150nm 7000 gange i minut.

    Hk er en udrejning, eller måling af hvad din bil, eller motor i din bil "fysisk" kan præsentere. nm angiver kraften, omdreininger angiver hvor mange omdrejninger motoren laver i minut, hk angiver hvad motoren kan presentere, eller hvor meget arbejde den kan lave med sin kraft og omdrejninger.

    Ligesom det exempel ebbe kom med igen, banken vil vide hvor mange penge du har i slutningen af måneden hvis du vil låne penge, de er ligeglæd med om du få 100kr i timen og arbejer 200 timer, eller om du få 200kr i timen og arbejde 100 timer om måned. Det hjælper heller ingenting at tjene 500kr i timen, når du kun arbejder 30 timer om måneden. You understand??

    Jeg må ærligt indrømme at det du skiver med gearne, forstå jeg ikke en prik af;)
    Min bil er alså hurtigst fra 6000-8500rpm i alle gear, det er også forståeligt nokt, da min motor ydder mest i det områd, hvis jeg alerede skifter gear ved 6000rpm, kan jeg aldrig nogensinde komme lige så hurtig fra 0-100.
    Forstå virkelig ikke hvordan du kan tro at min bil kunne være lige så hurtig, eller enda hurtiger fra 4-6000rpm, som fra 6-8500rpm? Det giver da ovehoved ingen mening!? Hvad køre du for en bil og har du aldrig givet ful gas i den?




  • #713   6. jan 2015 Det som det gælder om ved bilen med det manglende moment under 6.000 omdr er jo netop at holde den over 6.000 omdr hele tiden, hvis den mister momentum går det jo ud over accelerationstiden, derfor vil den absolut accelerere langsommere hvis den lige pludselig kun må rotere op til 6.000 omdr, i det momentet jo falder en del.

  • #715   6. jan 2015 utroligt at man kan vide så meget om emnet og alligevel tage fejl smiley

  • #717   6. jan 2015 Du har såmænd fundet mange links der understøtter min/vores påstand, men du ser ikke det hele billede for dig, når man læser dine indlæg så fristes man til at tro at du tror at en bil med 100NM og 10hk ville accelerere bedre end en bil med 10Nm og 100hk forudsat at gearingen er tilpasset dem begge...

  • #719   6. jan 2015 Øh ja selvf.. det gælder om at holde motoren i det område hvor der er mest effekt, og ikke mest moment... det gælder både den motor med 10Nm og den med 100NM

  • H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Svar: 34
    #720   6. jan 2015 @Deutsche, vi to begår efter restens mening den fejl, at vi gerne vil have et højt moment ved et lavt omdrejningstal, så vi kan komme i gang, uden at file kobling og skulle røre helt hysterisk i gryden.

  • #722   6. jan 2015 Skal vi lukke den her?

    I der er tilbage har bevist at i nok går en del mere op i det at få det sidste ord end vi andre gør.
    Det er ved at have været pinligt et stykke tid drenge.


  • #723   6. jan 2015 Har aldrig ignoreret noget? Du ignorer sammenhæng imellem nm, rpm, hk og især ignorer du hk, du ved slet ikke hvad hk er.
    Hvem har bildt dig ind at alle biler trækker dårliger over max nm punkt? Min trækker also best deroppe! Ved mange turbo diselbiler er der angivet en max nm ved 1500rpm, men det betyder da ikke at de trækker best ved 1500rpm og det vil alle som nogensinde har kørt i sadan en bil give mig ret i. Sådan en disel har lige så maget moment, eller kun lidt mindre ved 4000rpm og de trækker also best fra 3-5000rpm;) Som forklaret mange gange før er det ikke kun nm som er vigtig, men også omdrejninger. Læs denne side igen: http://www.epi-eng.com/piston_engine_technology/power_and_torque.htm
    Det er en du selv kom med;)

    Krumtappen på motoren i tråd 64. drejer med en kraft på 2000nm, men drejer kun rundt 160 gange i minut og har derfor kun 124hk og hvis vi nu forestiller os at den ikke ville veje så meget som et hus, men kunne virkelig blive brugt i en bil, så kunne alle andre motore med 124hk få en bil til at accelerer lige så hurtig som denne motor kunne, også selfom de kun har 200nm smiley

    Har lavet en masse "idiotiske" exempler i håb om at du kunne forstå hvordan det hænger sammen.

    Jeg hved hvorfor en bil har gear og hvad gearne er til, men det hvad du skriver om gearreduktion og moment giver bare ingen mening og det har ikke engang noget med emnet at gøre.

    "din bil opnår jo heller ikke motorens omdrejnings-begrænser i højeste gear op ad en bakke da den mangler moment til at trække over motorens maksimale moment"

    Mangler moment til at trække over motorens maximale moment?? Hvad er det for noget lordt du fyrer af??.
    Hvis bilen ikke kan nå begrenseren i højeste gear, er det da fordi den ikke har nok power, hvis bilen få et par hk mere kan den da sagtens komme i begreseren i sidste gear;)

    Dit største problem, som gør at du ikke kan forstå hvordan hk, nm og omdrejninger hænger sammen her, er at du tror at max nm tallet som er angivet ved alle biler, er kraften som få krumtappen i motoren til at dreje rundt og så med tror du at det er nm som er altafgørende og at det er nm man kan se på hvad en bil kan ydde. Men det er total forkert, nm tallet angiver med vilken kraft krumtappen drejer rundt, men det er ikke kraften som få krumtappen til at dreje!!!!!
    Det er stempelstørelse, slaglængde, krumtapens dimension, antal cylinder, ventiler, knaster, brendstof osv. osv. osv. som bestemer med hvilken kraft krumtappen drejer rundt og hvor mange gange i minut den drejer rundt.

    En hk er den effekt, der er nødvendig for at løfte 75 kg 1 meter lodret op fra jordens overflade i løbet af 1 sekund. Det betyder, je flere hk en motor har desto større effekt har den, desto mere arbejde kan blive lavet, desto hurtiger kan den få en bil til at accelerer fra 0-100.
    Nm angiver kraften, kraftangivelsen alene kan du ikke se på hvor hurtig din bil kan accelerere, da nm ikke angiver hvor meget arbejde der bliver lavet, eller hvor mange kilo der kan løftes 1m over jordens overflade på 1 sekund, da der mangles bevægelsen(omdrejninger).
    Det er rotationskraften og omdrejninger i minut til sammen, som afgør hvor meget arbejde der kan blive lavet og denne effekt er angivet i hk.
    Igen, en motor hvor krumtap drejer med 100nm og 1000rpm, kan få en bil til at køre lige så hurtig som en motor med 200nm og 500rpm, da begge motore har samme hk.
    Igen, det er nm sammen med omdrejninger som afgør hvor meget arbejde der kab blive lavet og det er hk der angiver hvor meget arbejde der kan blive lavet.
    Nu må der also gå et lys op for dig deutsche og måske med lidt held også for christian;)

    "H-J-K enig så det batter......
    et højt moment trækker bare bedre fra land, om det så er en lastvogn, traktor, bil, båd, mejetærsker, færge, båd, flyvemaskine eller plæneklipper"

    Siden hvornår er en lastvogn, traktor, bil, båd, mejetærsker, færge, båd igen, eller plæneklipper hurtig fra 0-100? og mener at F1 bilerne køre med en 1.6l motor smiley

    Begynd nu at tænke, så alt min tid ikke er spild!!





  • H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Svar: 34
    #724   6. jan 2015 @Deutsche og GFY
    Som ung chauffør kørte jeg i 1973 rundt i en 16 ton Volvo B655/Nordisk årg. 1961 med under 125 HK. (altså under 8 HK/t)
    Bilerne var langsommere dengang, javel! Men 0-60 fulgte den fint den øvrige trafik - Med start i andet gear og uden at røre voldsomt i gryden.
    Desuden gik den omkring 110 på toppen, når den skulle ud til startstedet før morgenmyldretiden (hvis der ikke var musiktaxaer i nærheden smiley ) - så skulle den selvfølgelig også kun slæbe sine egne 8 ton.


  • #726   6. jan 2015 Hvordan kan det være så svært at forstå at det er kraft og hvor mange gange krumtappen drejer rund i minut med denne kraft, som er afgørende for hvad en motor kan ydde og at det hvad en motor kan ydde er angivet i hk!
    Forstå det simpelthen ikke:o

    Giver op her, det her er håbløst smiley
    Heldigvis ved flertallet hvordan det hænger sammen smiley


  • #727   7. jan 2015 Forstår ikke at de kapaciteter som er her inde ikke kan blive enige, ingeniører, mekanikere og værkstedsindehavere.
    Jeg tror at alle kunne overbevise mig alene om at de har ret, så det her ender som en evighedstråd.
    I øvrigt det mest sete forumemne i 2014, og sikkert også i 2015 smiley


  • #728   8. jan 2015 Moment og hestekræfter er to helt forskellige ting, og udtryk for noget helt andet end alt det gøjl i kommer med.

    HK kan også måles i KW og altså et udtryk for EFFEKT. Dermed er det også et udtryk for en energiudladning. Watt (Kilowatt = 1000 Watt) er Joule pr sekund, og derfor er hk et udtryk over en udledning af energi over tid. I forhold til en bil er det ikke en forholdsvis målemetode for biler er forskellige, gearinger har noget forskelligt at sige, og der er en masse andre faktorer der gør at to biler med hver præcist 100hk ikke præsterer det nøjagtigt samme.

    Moment måles i NM som står for Newton pr meter. Det kaldes også vridningsmoment. Vridningsmoment handler om at flytte en masse. Når vi taler NewtonMeter (NM) skal man forestille sig en 1 meter lang pind. Denne pind er i den ene ende sat fast med en aksel eller et søm eller lignende. I den anden ende er der 1 newton masse (altså 0,101kg) der konstant trykker på pinden. Det vrid der kommer i akslen / sømmet / skruen er altså = 1 NM.

    De to ting har absolut intet med hinanden at gøre, og det er 100% forkert at påstå at det ene ikke eksisterer uden det andet. For det gør det bestemt.

    Indenfor maskinteknik er det stort set aldrig væsentligt at snakke KW eller HK, her er det alene NM det handler om da det er den måleenhed der bruges til at bestemme om noget kan holde eller ej. HK vil ikke præsentere en kraft der ødelægger eksempelvis en aksel. HK er bare en effekt ved et givent antal omdrejninger over tid, og det kan et sugerør fra McDonalds holde til. Men NM har rigtig meget at sige med hvordan en bil eksempelvis er dimensioneret.

    Så HK er den EFFEKT en motor laver
    NM er den masse en motor kan flytte

    Så det giver sig selv at en momentstærk bil kan flytte en større masse end en bil der ikke har moment (der var nogen der nævnte en campingvogn). Lastbiler og traktorer er ofte også momentstærke og her er det ret uvæsentligt hvor mange hk de har. Nogle lastbiler kan have 1000nm men kun 200 hk.

    Omvendt når vi snakker formel 1 biler som ikke vejer noget handler det mere om at have en høj effekt. Da der ikke skal flyttes en stor masse er moment ikke super interessant i den forbindelse (det bliver den så alligevel da vindmodstand ved høje hastighed har rigtig meget at sige).

    Så jeg er sådan set ret så enig i trådstarters oprindelige påstand. Skal man overhale eller trække et tungt læs handler det i højere grad om moment end det handler om effekt.



  • #729   8. jan 2015 Så jeg er sådan set ret så enig i trådstarters oprindelige påstand. Skal man overhale eller trække et tungt læs handler det i højere grad om moment end det handler om effekt.

    Det er kun den halve sandhed.. eller vil du påstå at det er bedre med 500Nm og 200hk end 200Nm med 500hk ???


  • #730   8. jan 2015 Hva pokker - lever denne tråd stadig?

  • #731   8. jan 2015 Mirza det er helt korrekt. Prøv at tænk dig om. Der er en grund til at lastbiler og traktorer der skal trække en masse har voldsomt mange NM og i forhold til momentet ret få hk.

    Tag den her som eksempel http://www.volvotrucks.com/SiteCollectionDocuments/VTC/south-africa/Trucks/FM12/FM400%206x4%20PowerHubRed%20%284%29.pdf

    400hk men hele 2000nm og det betyder at hvis du skal trække en hænger med 10 tons gør den det altså hurtigere og bedre end en bugatti veyron.

    Du kan ikke sammenligne de to enheder, og du kan ikke sige det ene er bedre end det andet, for det kommer 100% an på hvad formålet er.
    Skal du trække en stor amerikanercampingvogn, så ja så er momentet den vigtige del.

    Når man har en forståelse af hvad formålet er med sin bil, kan du også vælge om du skal satse på det ene eller det andet.

    Forskellen på hvad de to ting gør er nok tydeligst hvis du tager to identiske biler. Eksempelvis en Opel Vectra C. Tag en benziner og en cdti´er så har dieselen næsten dobbelt så meget moment som benzineren. Og det kan mærkes da den trækker op fra bunden især i højere gear end benzinudgaven gør.


  • #732   9. jan 2015 http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/towing/towing-capacity/information/fpte5.htm

    side 6 er der en meget god illustration med en 12 liters diesel og en 4,6 liters benzin.
    resten af artiklen er os meget god hvis man har svært ved og tro på youtube videoer lavet af 16 årige skole drenge og salgs tricks fra en plæneklipper forhandler.

    og ka vi så ik godt stop den her tråd, eller hvordan f.... slår jeg fra så jeg ik får mail hver gang der en der har skrevet?


  • #733   9. jan 2015 Oppe under ordet FORUM, der står "Følg ikke længere" klik på det, så lukker en ny side op, der vælger du øverst i venstre side at bekræfte "Slet abonnement".

  • #734   10. jan 2015 Vi kan jo relativt nemt afslutte den her, ved at bruge min s14 som eksempel.
    Med det gamle opsæt lavede den 345hk, 446nm
    Med det nye opsæt laver den 410hk, 430nm
    Den er MEGET hurtigere ude af hullet med det nye opsæt, trods det lavere moment. Ergo er det hk der spiller den store rolle ved en overhaling.


  • #735   10. jan 2015
    Jonas E Du er lidt sent ude, det link er allerede i #310 smiley


  • #736   10. jan 2015 Hej
    Er enig med mange. Denne tråd er ulidelig - men det simple emne er tilsyneladende utømmelig!!!!!!!!!
    Måske er det meningen at den skal nå nr 10000 inden påske 2016
    MVH KP


Kommentér på:
Hvad med momentet ???

Annonce