{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.216 visninger | Oprettet:

Thomas V
Thomas V
Tilmeldt:
27. okt 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Mislyd skrigende fløjtelyd fra Toyota Corolla {{forumTopicSubject}}

Hej Bilgalleri

Jeg er ved at være en desperat mand, da min egen mekaniker er fuldstændig blottet for enhver viden indenfor fejlfinding på en bil, så vil jeg prøve alle jer kloge bilhoveder herinde smiley smiley
---------------------------------------------------------------------------------------------
Min Toyota Corolla 1.3 XLI fra 1997 er begyndt at have en mislyd, som lyder som en person der fløjter højt / hviner men ikke den form for hvinen som når en rem ikke er spændt nok, det er mere sådan en skrigende skarp lyd.

Lyden kommer kun når bilen er driftsvarm, og er meget oftere til stede om sommeren hvor der i forvejen er varmt, mens her om efteråret og vinteren der går der meget længere tid før lyden starter.

!info: lyden bliver ikke påvirket af om jeg træder koblingen ned eller ej, jeg har prøvet mens den skrigende hyletone er der, at træde koblingen ned under kørslen, det ændres tonen overhovedet ikke af, jeg har også prøvet at skifte gear midt i hyletonen, det har heller ikke nogen påvirkning, så det må være noget andet, og det kan både fremkomme ved høj og lav fart, jeg har både tonen i bykørsel 0-50 km/t og på motorvej og hovedvej.

Denne skærende fløjtelyd / hvinelyd som virkelig går i ørene, begynder typisk efter 40-70 km kørsel, og går meget op og ned i lydstyrke...

Min egen mekaniker kan simpelthen ikke finde ud af hvad der kan give sådan en lyd, jeg har nu brugt tonsvis af mekaniker kroner og fejlen består.

Lyden viser sig aldrig indenfor kort tid, den kommer lige pludselig på meget forskellige tidspunkter men der skal køres et pænt stykke.

Jeg tog igår en tur via motorvejen til Silkeborg fra Herning af, da jeg nåede frem til rundkørslerne der er lige når man kommer ind i byen så begyndte bilen for alvor at fløjte/hyle utrolig højt, jeg tænkte at jeg driver alle omkring mig til vanvid, så i dette tilfælde skete det noget tidligere end normalt, ser ud til at motorvejskørsel "opvarmer" eller påvirker den/de dele som skaber denne lyd yderligere, så varme og temperatur i den/de dele der skaber lyden har rigtig meget at sige.

Hvad kan sådan en lyd komme fra? ideer? både mig og min mekaniker er helt lost, og jeg er bange for prøve flere mekanikere til det punkt hvor problemet bliver ved med at være der og jeg som studerende løber tør for penge smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mislyd skrigende fløjtelyd fra Toyota Corolla
  • #2   27. okt 2014 Hvor længe er den pibelyd der af gangen? 5-10 sekunder eller varer den længe? Gør du noget når den kommer, altså du kan ikke fremprovokere den som når man har en løs rem, så belaster man den mest muligt ved at dreje til fuld styrudslag, der sker heller ikke noget vel?

    Kører du bare normalt og så kommer det pludseligt ud af det blå, eller skal du gøre noget for at det kommer?


  • #3   27. okt 2014 kan der sidde en lille sten i en kaliber? der slider på skiven? smiley
    bare mit bud smiley


  • Thomas V
    Thomas V Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #4   27. okt 2014 Jeg kører bare midt på en hovedvej f.eks., lyden kan pludselig komme ud af det blå også selvom jeg holder en konstant hastighed midt på en hovedvej, jeg kan f.eks. ligge på 100 km/t uden at røre noget som helst andet end den mængde gas der skal til for at jeg flyder på 100 hele tiden, og så begynder den bare at fløjte midt i det hele , selvom det bare går ligeud, og rattet bliver holdt i ro og der ikke bliver rørt ved andet end min fod der rører ved gaspedalen smiley

    Den fløjter vel et par sekunder ad gangen, så stopper det lidt eller går lidt ned i lyd eller op i lyd, eller forsvinder helt, det er ekstremt tilfældigt hvor mange sekunder ad gangen den skrigetone bliver ved, og om den går op og ned i styrke undervejs, jeg kan f.eks. køre 40 km ud af en lige vej, og så kommer der lige en 5 sekunder hvor tonen begynder at dukke op, jeg kan høre så småt at den er på vej, fordi den måske begynder at hyle lidt i en lavere tone... og så forsvinder den måske lidt igen, og så kommer den tilbage for fuld skrald, og så forsvinder lidt igen de næste par hundrede meter... og sådan fortsætter resten af turen, hvor det on/off med jævne mellemrum begynder at hyle.

    Jeg har ikke bemærket endnu at jeg kan gøre noget for at fremprovokere det, jeg har hvertfald ikke opfattet at jeg har foretaget mig noget specielt for at det skulle komme frem.

    Lyden er der aldrig når jeg holder stille.Hjulene skal dreje rundt.


  • #5   27. okt 2014 Ankerplade eller clips i bremseåget til bremseklodserne er mit bud hvis hjulene SKAL dreje rundt.

  • Thomas V
    Thomas V Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #9   27. okt 2014 Jeg har ikke kunnet høre hvorfra i bilen lyder kommer fra, om det er foran, eller bagved, om det er noget bagtøj eller undervogn osv, pga. den alm. motorstøj fra bilen.

  • #10   27. okt 2014 Måske en utæt forsegling i en forrude, så kan det godt give en kraftig hylelyd.. Ved du om andre kan høre den??

  • Thomas V
    Thomas V Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #11   27. okt 2014 Ja både andre medpassagerer i bilen og folk uden på gaden kan høre den.

    Jeg ved dog ikke hvor højt folk ude på gaden kan høre lyden, men når jeg har folk med i bilen så nævner de det altid når det begynder,

    æææææøøøø hva satan Thomas, er det din bil der lyder sådan? oO


  • #12   27. okt 2014 Jeg ved godt du skriver, at det kun er når hjulene drejer rundt, men kunne det værre din kølerblæser? Havde samme problem på min gamle Lupo og det var den.

  • Thomas V
    Thomas V Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #13   27. okt 2014 Tror ikke det kommer fra kølerblæseren, når den er slukket så sker det også, og at fyre mere op eller sætte hastigheden ned på kølerblæseren under kørslen har ingen indvirkning på om skrigetonen går op og ned i volume, så det kan ikke være kilden.

    Af alle de bud der har været lyder den med et eller andet med bremserne som en mulig kilde hvis bremsesystemet kan afgive hylelyde selv når jeg ikke rører ved bremsen, hvis noget sidder for tæt eller ikke fast eller for fast... jeg ved ikke så meget om lige netop bremser, men det var et godt bud...

    Det med trækakslen og fedt, det kunne måske også godt være sådan noget, ved ikke om det system kan skabe sådan en lyd.

    Jeg vil hvertfald prøve at gå videre til min mekaniker med de her bud, og se om der er noget af det galt.


  • Rasmus G
    Rasmus G Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 74
    #14   27. okt 2014 Tænkte om det muligvis kunne være lejerne i din blæservinge for motoren, har set det på en passat hvor de var færdige og larmede meget når blæservingen startede op. Men ved ikke om det er noget du har fået kigget på.

  • #15   27. okt 2014 Snakker om blæseren ude ved køleren, ikke det i bilen.

  • Thomas V
    Thomas V Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #16   27. okt 2014 Det må jeg lige notere ned, det kunne det vel også i teorien... alt hvad man kan sige får varmen til at stige i takt med at bilen er i drift er i spil, da jeg ved at en varm temperatur på "den del" der er skyld i det, er et krav...

    Da det sker meget mere når bilen er godt varm, og under varme sommerdage så sker det rigtig rigtig tit.


  • Kristian S
    Kristian S Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Svar: 1
    #17   29. aug 2017 Hej Thomas,
    Har du fundet ud af hvad fløjtelyden skyldes. Jeg oplever det samme på min Seat Ibiza. Det lyder som om at lyden kommer i bagenden af bilen, idet jeg kan åbne vinduet mens jeg kører og kan høre lyden udvendig. Tænker at lyden måske kommer fra udstødningen eller et af rørene i udstødningen


  • Benjamin R
    Benjamin R Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Svar: 2
    #18   21. jun 2021 #17 Og nu siger min bil også den lyd. Hvad var fejlen? smiley

  • Kadir k
    Kadir k Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 4 Emner: 14 Svar: 141
    #19   29. nov 2021 Hej, har i fundet id af noget med hylende lyd.?

    i er klarover at bremserklodser har hylende lyd når de ved at blive slidt men det lyder voldsomt når du beskriver det, synes ikke den burde hyler så meget .


Kommentér på:
Mislyd skrigende fløjtelyd fra Toyota Corolla

Annonce