{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dæk med mest mønster??
  • #2   19. nov 2014 Nej det har intet at gøre med om den er forhjulstrukket eller baghjulstrukket.

Bedste dæk skal altid bag på.

Forhjulene kan man dreje med og max få en udskridning med understyring.
    Sidder de dårligste bagpå, er risikoen for en overstyring i fx. en rundkørsel meget større. En overstyring er en del farligere end en understyring.

• #3   19. nov 2014 Turbo nej altid på baghjul.
    http://jyllands-posten.dk/motor/selv/ECE3361024/de-bedste-daek-skal-bagest/

og her

http://dæk.dk/videncenter/generelle-spoergsmaal-om-daek/hvor-skal-de-bedste-daek-sidde

• #4   19. nov 2014 Jeg holder med din ven. Da overstyring er mere vanskeligt at redde end understyring og derfor skal bagenden have bedste vilkår altså mest dækmønster.

• #5   19. nov 2014 Ok. Der kan man bare se.

• #6   19. nov 2014 Da jeg arbejdede på euromaster røg de bedste bag på. For at mindske risikoen for overstyring.

• #7   19. nov 2014 Det korrekte er bag..... Men hvis man skal køre med moderat hastighed i høj sne med forhjulstræk, er det bedste dæk for smiley

• #8   19. nov 2014 Jeg har osse altid sat dem bagpå... Men man kan jo osse vende den om og sige..

Hvis der er sne og sjap.. Er det så ikke osse rart at have de bedste dæk til at bremse med? smiley

• #9   19. nov 2014 Jeg har lært at de bedste skulle foran, da det er der langt det meste bremsning er, samt et det trods alt er de forreste hjul der styrer bilen (det meste af tiden smiley )

Der kan man bare se...

• #10   19. nov 2014 De bedste dæk skal sidde foran , når man skal accelere og bremse mens man kører ligeud, og de bedste skal sidde bagpå når Tossen på nedslidte dæk glider ud foran dig og du skal lave en dobbelt undvige-manøvre smiley

Jeg sætter dem altid bagpå, man når sku ikke at skifte rundt på hjulene , når Tossen kommer i vejen.

• #13   20. nov 2014 Sætter altid de gode på foran...

• #14   20. nov 2014 De kloge siger bag på. K eg har altid smidt de bedste foran. For det sådan jeg kan lide det.
    I år er der ingen ko på isen 7.5mm mønster på alle dæk så der kom dem med bedst afbalancering på forrest

• #15   20. nov 2014 Fuldstændigt ligegyldigt. Smadre jeg bilen så køber jeg bare en ny aha aha aha!!!

• #16   20. nov 2014 Dårlige dæk på forhjul gør, at man:
    1. bremser dårligere.
    2. står dårligere fast under acceleration i FWD.
    3. aquaplaner nemmere.
    4. understyrer.

Dårlige dæk bagved gør, at man:
    1. overstyrer.

Så den eneste situation, hvor det er bedre at have bedste dæk bagpå, er hvis man kommer med alt for meget fart ind i et sving, kan ikke undgå at skride og foretrækker hellere at banke ind i træet med fronten og ikke med siden...

Alle andre daglige situationer, er det faktisk bedre med bedste greb foran...

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.381
    #20   20. nov 2014 Jeg roterer aldrig. Eller dvs jeg sætter dækkene på tilfældigt,
    hver gang jeg skifter,og der er ens slid på alle dæk, både sommer og vinter.

Det squ nemt...

• #21   20. nov 2014 Vinterhjul = Altid de bedste bagerst.
    Sommerhjul = Altid de samme der kommer på bag, til de er slidt op. Ser også dumt ud hvis jeg satte de brede hjul forrest smiley

• #23   23. nov 2014 Ronni M> Du må køre kedeligt... Måske trækker den på alle, men den bremser og drejer mest på forhjulene, ligesom det er dem som er mest belastede i sving smiley

• #24   23. nov 2014 Man bør sætte de bedste ibag .. Siges der ..

Jeg har altid og vil altid sætte de bedste foran .. For hvad hjæælper mønster bag baghjul når du skal bremse i sne.l. ned ad en bakke ....

• #26   23. nov 2014 # 24:
    Det hjælper på den måde at du ikke oplever at din bagende overhaler forenden.

• #28   23. nov 2014 627 .. Nu har jeg de sidste 6 år kørt i de værst tænkelige vinnterforhold med den dæk montering .. Det sker ikke .. Mange tror det men sandheden er en anden

Bedste hjul foran hvor der også er mest vægt .. Bagenden kommer ikke på noget tidspunkt

• #30   23. nov 2014 Under normal kørsel vil du ikke mærke forskel

Jeg har sågar kørt 30 km ned fra fjeldet med vinterdæk foran og sommer ibag på min gamle saab .. Røven kom kun når man selv bad den om det eller tog hårdt fat i den rundt i sving

Ronni M .. Jeg har tilbragt de sidste 6 år bag rattet i en taxa langt til fjelds i Norge både 4wd RWD og FWD biler

• #32   23. nov 2014 For hvad hjælper det lige at bagenden kan stå fast når du ikke kan styre eller bremse ?

Danskere er det ringeste billister så snart det bliver lidt glat .. Selv tysker og polakker køre bedre på is og sne

• #33   23. nov 2014 Og i sådan en manøvre med slidte fordæk og gode bagdæk da vil det ende med et brag fordi du ikke kan bremse eller dreje .. Så heller at røven kommer også vende bilen 180 grader

• #35   23. nov 2014 For en der kender sin bil er en bagende udskridning noget af det nemmeste at redde ... Vend bilen 180 grader også står den stille

mudterræn dæk er iøvrigt konge i sne .. Hvis man kan finde ud af at køre

• #36   23. nov 2014 Erik A hvad mener du med slidte dæk? vil du ikke kunne bremse og styre med 4 mm mønster på dine for dæk?

• #37   23. nov 2014 Lasse .. Jo men ikke lige så godt som nye dæk med 100% mønster

• #38   23. nov 2014 I gør mig nervøse gutter, hvad er den endelig konklusion?

• #40   23. nov 2014 Konklusionen må være, at Erik A gør som han har lyst til. Det er også i orden når man kender sin bil og kører efter forholdene.

De fleste andre lytter til hvad fx ADAC kommer frem til: Altid de bedste dæk på bagenden.

• #41   23. nov 2014 627 Også fedt at lytte til ADAC de har jo masser af nordisk vejr i tyskland .....'

Nærmere lytte til NAF bedste dæk på trækkende hjul

• #42   23. nov 2014 Konklusionen er i #16 smiley

Så må man selv om, hvad man foretrækker... Smag og behag.

• #43   25. nov 2014 Foran.

De forreste dæk dræner vandet væk fra vejbanen, og laver et, næsten, tørt spor for bagdækkene. Med mindst mønster foran får du aquaplaning ved lavere fart end med mest mønster foran.

• #44   25. nov 2014 Så længe man monterer de dæk med mindst mønster foran , bliver man hurtigere klar over hvor godt eller skidt de står fast, altså får man hurtigere skiftet dem.
    Altid de dæk med mest mønster bag smiley

• #45   25. nov 2014 Flertallet har talt! Tak gutter.

• #46   26. nov 2014 Hvorfor tror du at flertallet er eksperter?

• #47   26. nov 2014 Fordi go with the flow du ved

• #48   26. nov 2014 Jeg sætter dem med mest mønster foran. Det er jo fordækkene jeg bremser med, og bremse vil jeg helst kunne, overstyring er noget at gøre med at køre for hurtigt.

• #49   26. nov 2014 Anders C:
    Bremser du kun med forhjulene? Hvilken bil er det?

• #50   26. nov 2014 Ja, hvis man ser i forhold til hvor meget baghjulene bremser, så ja.

• #51   26. nov 2014 Altså, hvis der ikke kommer bremsekraft overhovedet til baghjulene, så har du jo ret - fordi, så skal de jo nok kunne styre så meget at de kan holde bilen på ret kurs under alle omstændigheder.
    Men de fleste danske biler bremser nu også på bagenden, mere eller mindre smiley

Og hvis man så befinder sig i bare et lille bitte sving - og man pludselig får behov for at bremse så meget som overhovedet muligt.
    Så skal baghjulene jo både styre OG bremse. Og hvis dækkene så er så dårlige, at friktionscirklen bliver overskredet, så ved de fleste godt hvad det er der sker - bagenden af bilen overhaler forenden.

Jeg har prøvet det engang. Det er rigtig, rigtig ulækkert.
    Derfor kører jeg altid med 4 gode dæk - og de 2 bedste ryger på bagenden, uden diskussion.

• #52   26. nov 2014 627

Du nævner en situation, som de fleste forhåbentlig ikke befinder sig i dagligt. At bremse alt hvad man kan midt i et sving, er noget, man aldrig bør gøre. Og gør man det, så er det ligegyldigt, hvor flotte dæk du har - bilen skrider ud med bagenden pga. forskudt balance.
    Og har du brug for at katastrofebremse midt i et sving, har du simpelthen ikke valgt hastighed efter forholdene. Og kører man for hurtigt, så går det galt - ligemeget hvilke dæk, du har.

Men under normal kørsel, er det vigtigere at have bedste greb foran, for det er forhjulene, som knokler mest.

• #53   26. nov 2014 Som du forhåbentlig fik af vide da du tog kørekort så kan man ikke bremse og dreje på samme tid ..

• #54   26. nov 2014 Som jeg fik at vide på køreteknisk kursus kan man faktisk både styre og bremse på samme tid.

Et dæk har en vis mængde friktion til rådighed - kort fortalt.
    Den kan man selv efter ønske og evne fordele mellem bremse- og styrefunktion.
    Det kaldes friktionscirklen.
    Visse konsolspil viser det ganske udmærket smiley

Fx når man bremser, får man en større friktionscirkel på forhjulene, den kan man udnytte hvis man er hardcore smiley
    Til gengæld får man en tilsvarende mindre friktionscirkel på baghjulene. Det betyder, at baghjulene mister grebet meget nemmere.
    Jeg har rigtig, rigtig meget lidt lyst til at mine baghjul mister grebet. Derfor kører jeg med mine bedste dæk på bagakslen.

• #55   26. nov 2014 Har du så mere lyst til at miste grebet på forhjul, når du bremser?
    Har du så mere lyst til at aquaplane ved lavere hastigheder?
    Har du så mere lyst til at fyre hjulspind af istedet for at tage fat?
    Har du mere lyst til at dine forhjul glider ligeud, selvom du drejer ind i et sving?

Hvis du svarer ja til overstående, bare sæt bedste dæk på bagakslen.

• #56   26. nov 2014 Ja efter en del års kørsel i det værst tænkelige vinterføre så ved jeg godt hvor jeg sætter de bedste hjul.. Og det er IKKE bagi ... Medmindre det er en RWD bil

• #57   26. nov 2014 Jeg har prøvet det der med lige pludselig hverken kunne bremse eller dreje, fordi de forreste dæk var dårligere end de bageste. Slap heldigvis med skrækken, men det lærte da mig at jeg fremover monterer de bedste dæk foran - selvom det er en rwd bil. Bagenden svinger sku ikke sådan lige ud, med mindre man decideret provokerer den til det, på den ene eller den anden måde.

Men hvad man egentlig kan få ud af den her diskussion er følgende:

Sørg for at dine dæk har mindst 3mm mønster, for og bag. Så er du rimelig godt stillet. Lad nu være med og køre dem helt ned til 1,6mm, der er intet greb når de er så slidt.

Kør efter forholdene. Lad være med at køre som en brækket arm i kraftig regn eller snevejr

BRUG HOVEDET!

• #58   26. nov 2014 bilfreaken .. DK billister lære aldrig at køre på sne smiley

• #59   26. nov 2014 ESP og bedste dæk foran det dur bare

• #60   26. nov 2014 438:
    Jeg vil da hellere miste grebet foran end jeg vil miste grebet bagi - hvis jeg kunne og skulle vælge i en given situation.
    Hvorfor tror du en bil bliver kasseret til syn hvis den overbremser?

Den her diskussion handler jo grundlæggende om den der helt ekstreme situation, hvor bilens bremse- og styreegenskaber bliver presset indtil et af dækkene slipper.

Hvis man "bare" skal køre op ad en snedækket bakke skal man naturligvis have de bedste dæk foran.
    Hvis man "bare" skal bremse jævnt almindeligt på god, tør asfalt skal man have de bedste dæk foran, for så sparer man at købe dæk i utide....

Hvis man fyrer hjulspin af i stedet for at dækkene tager fat - så er vejen måske så glat at man skal overveje om man overhovedet bør køre nogen som helst steder med den dækmontering man har på.....

Ja, jeg vil hellere at forakslen slipper på vej ind i et sving end at bagakslen gør det.
    Fordi det kræver betydeligt mere af chaufføren at redde en baghjulsudskridning på vej ind i et sving end det kræver at redde en forhjulsudskridning.

• #61   26. nov 2014 627 og når du så skal ned af den glatte bakke behøver du ikke at kunne bremse eller hvad ?

• #62   26. nov 2014 Erik:
    Jeg vil rigtig gerne kunne bremse - UDEN at blive overhalet af min bagende.....
    Havde engang en Mazda E2200 kassevogn hvor ALB-ventilen havde sat sig. Det opdagede jeg først den vintermorgen med isslag jeg skulle bremse ned af vores lille lokale kommunevej.
    Et par dage forinden havde der været fastkørt sne på vejen, der havde jeg skam bremset fint. Forhjulene blokerede, baghjulene drejede stadig rundt, bilen holdt kursen og jeg kunne uden problemer dosere bremsen til max bremseevne og stoppe igen på ganske få meter.

Men når baghjulene blokerer - så ender man på Herrens mark smiley

• #63   26. nov 2014 På en nyere bil blokere baghjulene ikke .. Og grunden til at din bagende kom var at den bremset og ikke forenden

• #64   26. nov 2014 På en normal bil med et velfungerende bremsesystem, vil det scenarie du beskriver 627 altså ikke ske... Overbremser bilen på bagenden burde man få tjekket sit bremsesystem igennem

• #68   27. nov 2014 Flot test .. i denmed de bedste foran sidder han helt passiv med rattet .. Den med de bedste ibag må vi sjovt nok IKKE se at han holder rattet stille .. Hvilket han ikke gør .. Tydeligt at se på forhjulene at de drejer en del i det bilen begynder at skride ..Så flot UBRUGLIG test

Men altså efter hvad i siger så skulle bilen i det her klip jo være umulig at styre

Foran har den HELT nye pigdæk og i bag nogen godt slidte hvor stort set alle pigge er væk og der er ikke meget mønster tilbage

https://www.youtube.com/watch?v=xis5cqp2aOo

• #70   27. nov 2014 I klippet over skrider bagenden EN gang .. Da den rammer en plet med ren is ...

• #72   27. nov 2014 Flot test .. Selv med 4 ens dæk skrider bilen ud med bagenden .......

Og Ronni hvor mange år har du lige kørt i extrem vinterføre ?

Så tag nu og luk også lyt til dem der faktisk lever af at køre under sådanne forhold

• #73   27. nov 2014 Det sikerste er at kunne stoppe bilen og efter som 60% om end ikke mere af bilens bremse evne ligger på forhjulene og også vægten (på de fleste biler pga motoren) så er det satme vigtigst at forhjulene kan få så meget greb som muligt

• #74   27. nov 2014 Bemærk lige hvor hurtig den bil der snurre rundt holder stille og hvor lidt den bruger i bredden kontra den der ikke kan styre .. Satme hellere smide bagenden ind i en modkørende lastbil som direkte frontalt

• #76   27. nov 2014 Så kik videoen igen .. Da de køre med 4 ens dæk skrider de også sidelæns

Også er der betydelig stor forskel på at køre 2 x helårs eller 4 x vinter trods 2 er slidte

Kom igen når du har kørt i extrem vintervejr i et område med fjeld/bjerge i 5-6 år så vil du ændre mening

Og hvor lister jeg i videoen ? .. Vil gerne se dig køre samme tur på samme tid ... Fætter forsøgte om sommeren og selv der var det kun lige at han havde en bedre tid .. Var 20-30 sek hurtigere på 5.5km

• #77   27. nov 2014 6 mdr i året med sådanne veje her så lære man hvad dæk der skal sidde hvor på bilen

https://www.youtube.com/watch?v=k9oI58q0NQM

Og samligne subaru med alm bil kan du ikke .. Så snart man har træk på alle 4 hjul så står man pludselig meget bedre fast i det der pludselig er 4 hjul til fremdrift

• #78   27. nov 2014 Eller igen med gode foran og dårlige ibag . Ned ad en bakke de færreste danske billister kan komme op ad .. selv med snekæder og 4x4

http://www.bilgalleri.dk/video/diverse_bil/32407-norske_vinterveje_2_

• #79   27. nov 2014 Hvis i er så pisse bange for at bagenden skrider så køb dog en bil med esp. Det samme om folk der snakker om dæk og sikkerhed, og så kører de i en gammel skrammelkasse af en Opel Corsa som du dør i uanset hvordan du kører galt - køb en ny bil, så er mange af jeres problemer løst

• #80   27. nov 2014 Ronni du snakker om det sikre valg, men alligevel snakker du om at komme for hurtigt ind i en kurve.

Sikkerheden i den historie burde være man kører efter forholdene. Så tvivler jeg stærkt på din bagende skrider ud.

• #83   27. nov 2014 Ronni

Her kommer bilen med ALT for høj hastighed ind i et sving med REN IS! (det er dét, en glatbane svarer til - ikke bare en våd vej). Og i det "korrekte" eksempel, kører de bilen sjovt nok stort set ligeud igennem det glatte stykke, hvilket forhindrer den at understyre af vejen...

Totalt ubrugeligt.

• #85   27. nov 2014 Allerede i #16 har jeg vistnok beskrevet fordele og ulemper ved begge.

Du kommer så nu med en test, som understeger præcis min pointe fra #16, at det er bedst at have gode dæk bagpå, hvis man har for meget fart på i et glat sving...

Men kan du komme med flere situationer, hvor dårligere dæk foran er at foretrække? Nej, det kan du ikke.

Derfor er konklusionen den samme:

Kører du for hurtigt efter forholdene og tager et sving med alt for meget fart, så håber vi, at du har gode dæk bagved. Alle andre situationer, er det bedst med gode dæk foran.

Eller er du uenig?

• #87   27. nov 2014 Jeg kan virkelig ikke huske den sidste gang, jeg fløj ind i et sving med så meget fart, at hjulene mistede grebet (hverken forhjul eller baghjul).

Men jeg kan godt huske, hvornår jeg bremsede hårdt for at undgå at ramme en forankørende, som pludselig stoppede (vigtigt med gode fordæk). Og jeg kan godt huske alt det vand, mine forhjul skulle kæmpe igennem på en regnvåd motorvej (vigtigt med gode fordæk). Det er den slags situationen, 99% af bilisterne kommer ud for dagligt.

Men du mener, at det er bedst med gode dæk bagpå for de 99% af bilisterne??

• #88   27. nov 2014 Ronni .. Nu du ikke mener der bliver kørt krævende i de sidste videoer jeg har lagt op så vil jeg da gerne sig dig køre der i samme bil .. En caravelle iøvrigt

Kan sige der er så meget stigning der at vi i vinterhalvåret ikke ser danske biler på den vej for de kan ikke komme op .. Mange kommer ikke engang op med snekæder på

• #89   27. nov 2014 Du skal tænke på, at kører man så stærkt, at bagvognen skrider med de "dårlige " dæk, så vil forvognen også skride, hvis de samme "dårlige" dæk sad foran i stedet.
    Dvs. at lige meget hvor de dårlige dæk sidder henne, i den situation, du bygger hele din sag på, VILLE MAN MISTE VEJGREBET! (enten foran eller bagved)

Så du er ude i en meget ekstrem situation, som 99% af bilister aldrig har prøvet, eller kommer til. Men til gengæld sådan noget som simple opbremsninger, hjulspind og aquaplaning, er noget, 99% af bilister kommer ud for noget oftere.

• #90   27. nov 2014 Ronni, På is redder 1.6 mm mere mønster ikke din bagende, alligevel.

• #91   27. nov 2014 Anders om han så havde 10cm møønster så er man FUCKED på is .. Enste der står fast der er pig dæk ++++

• #93   27. nov 2014 Hvis det skulle ske så var jeg død for længst ......

Kørt fjeldtaxa en hel del år både sommer og vinter og der ved vi hvis politiet er i dalen så gæt selv hvor stærkt det går af og til når der er travelt

Altid de bedste forrest så lortet kan bremse

• #95   28. nov 2014 Igen blank is hvor intet kan stå fast

Jeg skal nok overleve vinteren .. Jeg er vant til at køre i det og ved hvordan det skal gøres

• #96   28. nov 2014 Ronni

Stop nu, for fan. Eller mener du, at i denne video, alle, der kører af vejen, har dårlige bagdæk og gode fordæk? Og at hvis de bare allesammen havde sat de gode dæk bagpå, ingen af dem vil glide af vejen? Selvom de kører allesammen for stærkt i latterligt glat føre og bremser midt i sving på ren is?
    Og at hvis deres forhjul begynder at glide, så reagerer de slet ikke ved at begynde at dreje på rattet forkert vej, dernæst at bremse og på denne måde fremprovokere bagvognsudskridning alligevel?

• #99   28. nov 2014 Og hvis du tjekker din egen video en gang til fra 6:51 og fremad, så kan du selv se, hvad der sker, hvis du har dårlige dæk FORAN. Der er nemlig et fint eksempel på understyring (som du er en stor fan af) og kan se, hvordan den ender... Sjovt nok stadig med røven på tværs...

• #100   28. nov 2014 Hvordan fan kan du se, at de allesammen starter med at miste bagenden?? Kan du virkelig se, at ingen af dem begynder at skride over forhjul, prøver at korrigere forkert og på denne måde lader bilen smide bagenden?? Ligesom det sker ved syvende minut?

• #102   28. nov 2014 Ok, nu begynder du at lægge de stensikre argumenter på bordet, som er til at forstå...

• #105   28. nov 2014 Den sidste video påviser jo, at med for høj hastighed på en isglat vej kører man galt uanset om bilen understyrer, eller overstyrer. Så hvad var egentlig fordelen ved at sætte de gode dæk bagpå, hvis man alligevel kører galt pga. at man understyrer istedet? Men tilgengæld får dårligere bremseegenskaber, aquaplaner nemmere og ikke kan tage fat i FWD resten af tiden med dårlige dæk foran?

Mangler du beviser på, at bilen bremser dårligere med slidte dæk foran??

• #106   28. nov 2014 Den her kommer fra NAF .. Norske svar på FDM

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF sier at de er godt kjent med at dekkleverandørene anbefaler de beste dekkene bak.

NAF har imidlertid kjørt praktiske prøver og utviklet et skjema som grunnlag for sin mening.

- Har du en moderne bil med forhjulstrekk, antisladdsystem og bremsekraftfordeler, er vårt råd at de beste bør sitte foran. Det er forhjulene som gjør det meste av bremsejobben, er mest utsatt for vannplaning og som styrer bilen. De elektroniske systemene hjelper deg å unngå overraskende skrens med bakhjulene, mener NAF.

Men - har du en gammel, bakhjulsdrevet bil uten antisladdsystem, kan du vurdere å sette de beste dekkene bak.

Jeg ved godt hvor mine bedste hjul sidder henne i vinter . Og det bliver ikke bagerst på bilen

• #107   28. nov 2014 Beskeden er samme fra dækcenter

http://www.tv2.no/a/3339318

Bedste foran

Og den sidste komentar er rigtig god

– Men det viktigste er å unngå stor forskjell i mønsterdybde foran og bak, fordi det gir veldig ustabile kjøreegenskaper, understreker Korsvoll.

• #108   1. dec 2014 Godt man ikke har det problem og tænke på smiley

profilbillede
Kommentér på:
Dæk med mest mønster??

Annonce