5.218 visninger
|
Oprettet:
Dæk med mest mønster?? {{forumTopicSubject}}
Hej. Har en diskussion igang med en kammerat om de dæk med mest mønster skal sidde foran eller bagi. Jeg har altid lært at dem med mest skal sidde foran. Men min ven mener at de skal sidde bagpå.. Er der en regl for dette eller er det bare smag og behag??
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 1.813
Bedste dæk skal altid bag på.
Forhjulene kan man dreje med og max få en udskridning med understyring.
Sidder de dårligste bagpå, er risikoen for en overstyring i fx. en rundkørsel meget større. En overstyring er en del farligere end en understyring.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
http://jyllands-posten.dk/motor/selv/ECE3361024/de-bedste-daek-skal-bagest/
og her
http://dæk.dk/videncenter/generelle-spoergsmaal-om-daek/hvor-skal-de-bedste-daek-sidde
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 2.794
feb 2008
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 539
nov 2005
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 8 Emner: 24 Svar: 366
jan 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 1.116
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 13 Emner: 225 Svar: 1.859
Hvis der er sne og sjap.. Er det så ikke osse rart at have de bedste dæk til at bremse med?
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
Der kan man bare se...
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.665
Jeg sætter dem altid bagpå, man når sku ikke at skifte rundt på hjulene , når Tossen kommer i vejen.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
I år er der ingen ko på isen 7.5mm mønster på alle dæk så der kom dem med bedst afbalancering på forrest
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
1. bremser dårligere.
2. står dårligere fast under acceleration i FWD.
3. aquaplaner nemmere.
4. understyrer.
Dårlige dæk bagved gør, at man:
1. overstyrer.
Så den eneste situation, hvor det er bedre at have bedste dæk bagpå, er hvis man kommer med alt for meget fart ind i et sving, kan ikke undgå at skride og foretrækker hellere at banke ind i træet med fronten og ikke med siden...
Alle andre daglige situationer, er det faktisk bedre med bedste greb foran...
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.381
hver gang jeg skifter,og der er ens slid på alle dæk, både sommer og vinter.
Det squ nemt...
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 9 Biler: 4 Emner: 8 Svar: 207
Sommerhjul = Altid de samme der kommer på bag, til de er slidt op. Ser også dumt ud hvis jeg satte de brede hjul forrest
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 13 Emner: 225 Svar: 1.859
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Jeg har altid og vil altid sætte de bedste foran .. For hvad hjæælper mønster bag baghjul når du skal bremse i sne.l. ned ad en bakke ....
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
Det hjælper på den måde at du ikke oplever at din bagende overhaler forenden.
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Bedste hjul foran hvor der også er mest vægt .. Bagenden kommer ikke på noget tidspunkt
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Jeg har sågar kørt 30 km ned fra fjeldet med vinterdæk foran og sommer ibag på min gamle saab .. Røven kom kun når man selv bad den om det eller tog hårdt fat i den rundt i sving
Ronni M .. Jeg har tilbragt de sidste 6 år bag rattet i en taxa langt til fjelds i Norge både 4wd RWD og FWD biler
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Danskere er det ringeste billister så snart det bliver lidt glat .. Selv tysker og polakker køre bedre på is og sne
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
mudterræn dæk er iøvrigt konge i sne .. Hvis man kan finde ud af at køre
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.170
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
De fleste andre lytter til hvad fx ADAC kommer frem til: Altid de bedste dæk på bagenden.
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Nærmere lytte til NAF bedste dæk på trækkende hjul
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Så må man selv om, hvad man foretrækker... Smag og behag.
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 116
De forreste dæk dræner vandet væk fra vejbanen, og laver et, næsten, tørt spor for bagdækkene. Med mindst mønster foran får du aquaplaning ved lavere fart end med mest mønster foran.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.665
Altid de dæk med mest mønster bag
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.170
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 116
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.170
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
Bremser du kun med forhjulene? Hvilken bil er det?
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
Men de fleste danske biler bremser nu også på bagenden, mere eller mindre
Og hvis man så befinder sig i bare et lille bitte sving - og man pludselig får behov for at bremse så meget som overhovedet muligt.
Så skal baghjulene jo både styre OG bremse. Og hvis dækkene så er så dårlige, at friktionscirklen bliver overskredet, så ved de fleste godt hvad det er der sker - bagenden af bilen overhaler forenden.
Jeg har prøvet det engang. Det er rigtig, rigtig ulækkert.
Derfor kører jeg altid med 4 gode dæk - og de 2 bedste ryger på bagenden, uden diskussion.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Du nævner en situation, som de fleste forhåbentlig ikke befinder sig i dagligt. At bremse alt hvad man kan midt i et sving, er noget, man aldrig bør gøre. Og gør man det, så er det ligegyldigt, hvor flotte dæk du har - bilen skrider ud med bagenden pga. forskudt balance.
Og har du brug for at katastrofebremse midt i et sving, har du simpelthen ikke valgt hastighed efter forholdene. Og kører man for hurtigt, så går det galt - ligemeget hvilke dæk, du har.
Men under normal kørsel, er det vigtigere at have bedste greb foran, for det er forhjulene, som knokler mest.
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
Et dæk har en vis mængde friktion til rådighed - kort fortalt.
Den kan man selv efter ønske og evne fordele mellem bremse- og styrefunktion.
Det kaldes friktionscirklen.
Visse konsolspil viser det ganske udmærket
Fx når man bremser, får man en større friktionscirkel på forhjulene, den kan man udnytte hvis man er hardcore
Til gengæld får man en tilsvarende mindre friktionscirkel på baghjulene. Det betyder, at baghjulene mister grebet meget nemmere.
Jeg har rigtig, rigtig meget lidt lyst til at mine baghjul mister grebet. Derfor kører jeg med mine bedste dæk på bagakslen.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Har du så mere lyst til at aquaplane ved lavere hastigheder?
Har du så mere lyst til at fyre hjulspind af istedet for at tage fat?
Har du mere lyst til at dine forhjul glider ligeud, selvom du drejer ind i et sving?
Hvis du svarer ja til overstående, bare sæt bedste dæk på bagakslen.
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
Men hvad man egentlig kan få ud af den her diskussion er følgende:
Sørg for at dine dæk har mindst 3mm mønster, for og bag. Så er du rimelig godt stillet. Lad nu være med og køre dem helt ned til 1,6mm, der er intet greb når de er så slidt.
Kør efter forholdene. Lad være med at køre som en brækket arm i kraftig regn eller snevejr
BRUG HOVEDET!
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
Jeg vil da hellere miste grebet foran end jeg vil miste grebet bagi - hvis jeg kunne og skulle vælge i en given situation.
Hvorfor tror du en bil bliver kasseret til syn hvis den overbremser?
Den her diskussion handler jo grundlæggende om den der helt ekstreme situation, hvor bilens bremse- og styreegenskaber bliver presset indtil et af dækkene slipper.
Hvis man "bare" skal køre op ad en snedækket bakke skal man naturligvis have de bedste dæk foran.
Hvis man "bare" skal bremse jævnt almindeligt på god, tør asfalt skal man have de bedste dæk foran, for så sparer man at købe dæk i utide....
Hvis man fyrer hjulspin af i stedet for at dækkene tager fat - så er vejen måske så glat at man skal overveje om man overhovedet bør køre nogen som helst steder med den dækmontering man har på.....
Ja, jeg vil hellere at forakslen slipper på vej ind i et sving end at bagakslen gør det.
Fordi det kræver betydeligt mere af chaufføren at redde en baghjulsudskridning på vej ind i et sving end det kræver at redde en forhjulsudskridning.
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
Jeg vil rigtig gerne kunne bremse - UDEN at blive overhalet af min bagende.....
Havde engang en Mazda E2200 kassevogn hvor ALB-ventilen havde sat sig. Det opdagede jeg først den vintermorgen med isslag jeg skulle bremse ned af vores lille lokale kommunevej.
Et par dage forinden havde der været fastkørt sne på vejen, der havde jeg skam bremset fint. Forhjulene blokerede, baghjulene drejede stadig rundt, bilen holdt kursen og jeg kunne uden problemer dosere bremsen til max bremseevne og stoppe igen på ganske få meter.
Men når baghjulene blokerer - så ender man på Herrens mark
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Men altså efter hvad i siger så skulle bilen i det her klip jo være umulig at styre
Foran har den HELT nye pigdæk og i bag nogen godt slidte hvor stort set alle pigge er væk og der er ikke meget mønster tilbage
https://www.youtube.com/watch?v=xis5cqp2aOo
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Og Ronni hvor mange år har du lige kørt i extrem vinterføre ?
Så tag nu og luk også lyt til dem der faktisk lever af at køre under sådanne forhold
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Også er der betydelig stor forskel på at køre 2 x helårs eller 4 x vinter trods 2 er slidte
Kom igen når du har kørt i extrem vintervejr i et område med fjeld/bjerge i 5-6 år så vil du ændre mening
Og hvor lister jeg i videoen ? .. Vil gerne se dig køre samme tur på samme tid ... Fætter forsøgte om sommeren og selv der var det kun lige at han havde en bedre tid .. Var 20-30 sek hurtigere på 5.5km
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
https://www.youtube.com/watch?v=k9oI58q0NQM
Og samligne subaru med alm bil kan du ikke .. Så snart man har træk på alle 4 hjul så står man pludselig meget bedre fast i det der pludselig er 4 hjul til fremdrift
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
http://www.bilgalleri.dk/video/diverse_bil/32407-norske_vinterveje_2_
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
Sikkerheden i den historie burde være man kører efter forholdene. Så tvivler jeg stærkt på din bagende skrider ud.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
#66
Her kommer bilen med ALT for høj hastighed ind i et sving med REN IS! (det er dét, en glatbane svarer til - ikke bare en våd vej). Og i det "korrekte" eksempel, kører de bilen sjovt nok stort set ligeud igennem det glatte stykke, hvilket forhindrer den at understyre af vejen...
Totalt ubrugeligt.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Du kommer så nu med en test, som understeger præcis min pointe fra #16, at det er bedst at have gode dæk bagpå, hvis man har for meget fart på i et glat sving...
Men kan du komme med flere situationer, hvor dårligere dæk foran er at foretrække? Nej, det kan du ikke.
Derfor er konklusionen den samme:
Kører du for hurtigt efter forholdene og tager et sving med alt for meget fart, så håber vi, at du har gode dæk bagved. Alle andre situationer, er det bedst med gode dæk foran.
Eller er du uenig?
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Men jeg kan godt huske, hvornår jeg bremsede hårdt for at undgå at ramme en forankørende, som pludselig stoppede (vigtigt med gode fordæk). Og jeg kan godt huske alt det vand, mine forhjul skulle kæmpe igennem på en regnvåd motorvej (vigtigt med gode fordæk). Det er den slags situationen, 99% af bilisterne kommer ud for dagligt.
Men du mener, at det er bedst med gode dæk bagpå for de 99% af bilisterne??
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Kan sige der er så meget stigning der at vi i vinterhalvåret ikke ser danske biler på den vej for de kan ikke komme op .. Mange kommer ikke engang op med snekæder på
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Dvs. at lige meget hvor de dårlige dæk sidder henne, i den situation, du bygger hele din sag på, VILLE MAN MISTE VEJGREBET! (enten foran eller bagved)
Så du er ude i en meget ekstrem situation, som 99% af bilister aldrig har prøvet, eller kommer til. Men til gengæld sådan noget som simple opbremsninger, hjulspind og aquaplaning, er noget, 99% af bilister kommer ud for noget oftere.
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.007
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Kørt fjeldtaxa en hel del år både sommer og vinter og der ved vi hvis politiet er i dalen så gæt selv hvor stærkt det går af og til når der er travelt
Altid de bedste forrest så lortet kan bremse
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Jeg skal nok overleve vinteren .. Jeg er vant til at køre i det og ved hvordan det skal gøres
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Stop nu, for fan. Eller mener du, at i denne video, alle, der kører af vejen, har dårlige bagdæk og gode fordæk? Og at hvis de bare allesammen havde sat de gode dæk bagpå, ingen af dem vil glide af vejen? Selvom de kører allesammen for stærkt i latterligt glat føre og bremser midt i sving på ren is?
Og at hvis deres forhjul begynder at glide, så reagerer de slet ikke ved at begynde at dreje på rattet forkert vej, dernæst at bremse og på denne måde fremprovokere bagvognsudskridning alligevel?
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Mangler du beviser på, at bilen bremser dårligere med slidte dæk foran??
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF sier at de er godt kjent med at dekkleverandørene anbefaler de beste dekkene bak.
NAF har imidlertid kjørt praktiske prøver og utviklet et skjema som grunnlag for sin mening.
- Har du en moderne bil med forhjulstrekk, antisladdsystem og bremsekraftfordeler, er vårt råd at de beste bør sitte foran. Det er forhjulene som gjør det meste av bremsejobben, er mest utsatt for vannplaning og som styrer bilen. De elektroniske systemene hjelper deg å unngå overraskende skrens med bakhjulene, mener NAF.
Men - har du en gammel, bakhjulsdrevet bil uten antisladdsystem, kan du vurdere å sette de beste dekkene bak.
Jeg ved godt hvor mine bedste hjul sidder henne i vinter . Og det bliver ikke bagerst på bilen
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
http://www.tv2.no/a/3339318
Bedste foran
Og den sidste komentar er rigtig god
– Men det viktigste er å unngå stor forskjell i mønsterdybde foran og bak, fordi det gir veldig ustabile kjøreegenskaper, understreker Korsvoll.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Dæk med mest mønster??