Renovering af skadet bil {{forumTopicSubject}}
Hej,
For et par dage siden var min kone og jeg desværre ude for en ulykke med vores trofaste gamle ToyoToyota Carina E fra 1995. Vi slap selv temmelig billigt fra uheldet, omend min kone kommer til at skulle bruge nogle måneder på at hele op igen (og pt. har mange smerter fra uheldet), men bilen har det mildest talt ikke godt efter uheldet.
Fronten er trykket lidt ind, forskærmen og bagskærmen i venstre side har fået et lidt større tryk, og redningsfolkene afmonterede dørene og skar desværre B-stolpen over for bedre at kunne komme til ved førersædet. I højre side begrænser skaderne sig mest til ridser fra grene.
Jeg har haft bilen omkring vores lokale værksted her i Aalborg, der vurderer prisen for at reparare den til mindst 150.000. Det er desværre langt ud over hvad jeg pt. kan klare. Er der nogen, der har en god ide til, hvad man ellers kan gøre? Skal man en tur til Polen? Jeg er desværre ikke selv særlig god til at arbejde med mekanik - og da slet ikke større metalemner som en karrosse... Men jeg ville helt klart gerne selv gøre en del af arbejdet, hvis jeg havde mulighed for at få vejledning og hjælp et eller andet sted.
Jeg ved godt, at de fleste nok vil synes, at det er skørt overhovedet at overveje en renovation af en næsten 20 år gammel bil, der er blevet skadet på denne måde - men den har nu engang en særdeles stor affektionsværdi for mig, jeg har gennem årene brugt mange timer på forskellige småting såsom lyddæmpning af dørene og installation af diverse småtilbehør, og der er ikke nogen af de nyere modeller, der tiltaler mig en døjt... Carinaen er og bliver nu engang det tætteste, jeg er kommet på min drømmebil, og jeg kan jo ikke bare gå ud og købe en ny af samme slags...
Jeg er åben over for alle forslag.
aug 2006
Følger: 1 Følgere: 2 Biler: 2 Svar: 976
dec 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
sep 2011
Følger: 13 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 318
(Hvis du skal have andre til at lave det)
Mit bud ville godt nok være at du finder en Carina E magen til, samme stand og med næsten samme kilometer tal, og samme farve hvis det frister dig.
Så flytter du alle de småting du har fra den gamle over til den "nye".
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 81 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.586
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
Men det er ikke bare lige at gøre, hvis man ikke har det rigtige grej. og der går en masse timer med det.. Det kan på ingen måde lade sig gøre at få lavet med regning.
jul 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 15 Emner: 60 Svar: 252
apr 2007
Følger: 19 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 597
Den er 100% død! kommer aldrig på vejen igen. Ikke engang en polak ville begynde og lave bilen igen desværre
sep 2005
Følger: 106 Følgere: 103 Biler: 3 Emner: 318 Svar: 2.066
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
aug 2004
Følger: 22 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 42 Svar: 1.621
apr 2006
Følger: 80 Følgere: 86 Biler: 7 Emner: 27 Svar: 1.876
Find en anden fin toyota carina eller evt en avensis
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.654
dec 2014
Nej, jeg har ikke slået hovedet - og havde jeg haft råd til at betale værkstedet ville jeg alligevel have hørt rundt om hvad folk så af muligheder. Det kan meget vel være, at jeg bliver nødt til at bide i det sure æble og acceptere, at det er slut med den - men jeg har bare lidt svært ved det efter at have brugt så megen tid igennem 10 af de 16 år, jeg har haft bilen, på at gå og arbejde med de små detaljer, jeg gerne ville have fikset. Og især da jeg netop nu var ved at nå målet.... Selv hvis jeg får fat i en anden Carina og begynder af flytte ting over, kommer jeg til at skulle have en del hjælp af mekanikeren - og der kommer til at gå flere år før jeg når til samme sted. For ikke at tale om. at størstedelen af mine stumper er specifikke til Carinaen - de vil ikke kunne passe i en anden bilmodel..... Endelig er der det problem, at de fleste brugte Carinaer, jeg kan finde til salg i øjeblikket, ser ud til at have kørt mindst 50% længere end min....
Der er dog nogle af ovenstående kommentarer, jeg synes er lidt malplacerede. Eks. vil jeg gerne spørge Ole B hvor du finder en bil af samme størrelse som Carinaen, der kan køre dobbelt så langt på literen?!? Mig bekendt kan en Avensis i nyeste 2015 udgave og samme motorstørrelse kun køre ca. 10% længere på literen... og afgiften er ikke meget mindre. Ja, nyere modeller HAR flere airbags og bedre sikkerhed - men jeg synes bestemt ikke, at de er lige så kønne, tværtimod! Og deril kommer, at jeg langtfra har mulighed for at spytte 300-400 kkr i en ny bil nu. Heller ikke gennem finansiering....
De fartøjer, der kan køre dobbelt så langt på literen, er det dog svært at pakke 4, nogle gange 5, mennesker på 180-190 cm med store langtursrygsække, kaimater, soveposer, køletaske, alm. rygsække og firemandstelt m.m. ned i!
Som altid er valg af bil jo en smagssag. Og der ER altså en god grund til, at jeg ikke har valgt en kabinescooter som en Up eller Aygo....
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
Husk lige og kom med en donorbil
jul 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 15 Emner: 60 Svar: 252
sep 2011
Følger: 13 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 318
Det kan slet ikke betale sig at lave den igen.
Hvis jeg var dig, og havde den store passion for Carina E, ja så vil jeg tage en tur til Tyskland, finde en med Næsten samme eller mindre km, stand, årgang, udstyr, farve osv.
Få den indregistreret her i Danmark og derefter betale afgiften.
Flytte alle de ting som du har lavet i din"gamle" over til den nye.
dec 2014
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 24
jan 2003
Følger: 32 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 7.332
jul 2013
jul 2013
dec 2014
maj 2012
dec 2014
Med ganske få undtagelser grundet skader HAR jeg fået mit eftermonterede udstyr pillet ud. Desværre var der tyve på spil, så selv om jeg havde sørget for en god presenning til at beskytte mod regn m.m., blev sæderne vandskadede, og bl.a. det ene sidespejl røg pga. redningsfolkenes lidt hårdhændede håndtering.
Når jeg gerne vil finde en ny Carina med bl.a. el-spejle og elruder og ikke kun går efter stand, skyldes det især, at det var temmelig besværligt at få trukket alle ledninger til sådanne - en XLi har i de fleste tilfælde IKKE ledningsnettet klar, der er brugt et reduceret ledningsnet uden de nødvendige forbindelser...... så det bliver hurtigt dyrt at eftermontere det. Så hellere finde en ny, hvor det allerede er gjort.....
maj 2012
Prøv at kigge dig omkring og kør ud og prøv lidt forskellige biler - bilpriserne er helt i bund nu - især på brugte biler, så det er utrolig så meget, du kan få for få penge.
Renovering af skadet bil