{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.748 visninger | Oprettet:

Hvordan man beregner registreringsafgift på en bil man ønsker at importere {{forumTopicSubject}}

Advarsel: Vær opmærksom på at linksene nedenfor typisk kan ændre sig uden varsel fordi SKAT laver om på deres hjemmeside.

Der findes 4 måder at beregne registreringsafgift på:

1. Regnemaskine på SKATs hjemmeside https://motorregister.skat.dk/dmr-front/appmanager/skat/dmr?_nfpb=true&_nfpb=true&_pageLabel=beregn_registreringsafgift&_nfls=false

Mange tror fejlagtigt at man lystigt kan taste værdier ind i regmaskinen, men det hele falder på, at man ikke som privatperson eller privatimportør kender HANDELSPRISEN. For handelsprisen består af 2 ting:

a. Den afgiftspligtige værdi, dvs råprisen for bilen, dvs bilens pris UDEN registreringsafgift. Omformuleret den pris der minder om prisen fx i Tyskland.
b. Registreringsafgift

Som det ses er det fuldstændig klodshans at man skal angive handelsprisen som INDBEFATTER registreringsafgiften...for registreringsafgiften er jo netop den størrelse man ikke kender og som man ønsker at få løftet sløret for.

Dvs det er spild af tid og vildt gætværk at gå i gang med den regnemaskine.

2. Man kan gå ind på bilbasen og dba og finde en masse biler solgt af FORHANDLERE alene og finde en gennemsnitspris. Dvs finde biler af mærke, model, årgang, km osv som MINDER om den bil man ønsker at importere. Gennemsnitsprisen ganger man så med 0,6 og så har man ca registreringsafgiften.

3. Gå ind på SKATs hjemmeside og find afsnittet om tidligere værdifastsættelser. Her kan man finde rigtig mange biler, men ønsker man at importere en specialbil, så findes den nok ikke. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048927&vId=0
Dette er efter min mening den absolut bedste måde at sjusse sig frem til en afgift på. Man taster den bil ind man ønsker at importere og vælger årstal plus minus et par år. Så fremkommer en masse biler med sande, ægte vurderinger og man kan aflæse både nypris, handelspris i dag og registreringsafgift. Man kan også aflæse hvor mange km bilen har kørt osv osv. Siden er sløv så giv den god tid til at loade. Denne side er bedst hvis man vil blive klog på systemet og forstå det hele indefra. Men uanset hvad, er det hele ekstremt Ubrugervenligt, så man må prøve en masse frem og tilbage.

4. En sidste mulighed er, at man beder SKAT komme med et bindende svar på registreringsafgiften. Det vil de have 400 kr for plus det kan tage 2 mdr at få svar skriver de på deres egen hjemmeside. Nu kommer så det klodsede ved den ellers fine løsning: SKAT vil have at du sender en kopi af den udenlandske registreringsattest til dem. Men det giver jo ikke mening ... for du har jo ikke købt bilen endnu!!!!!!!!! Du prøver jo netop af finde ud af om en given bil bliver for dyr i afgift INDEN du kører 1000 km ned til Tyskland for at hente den.

Efter min mening er løsning nr 3 den bedste.

Flere kommentarer

A. Der er flere herinde som fejlagtigt tror at man kan spare en masse afgift ved at hente en smadret bil hjem fra Tyskland. Man sparer 3 til 5%, så lad være med det. Man opererer med

Under middel
Middel
Over middel

Så vidt jeg er orienteret er 90% af alle importer klassificeret som middel stand. For at en bil skal være over middel så skal den enten være fabriksny i stand, eller fuldstændig slikket show car alike. Har du fx en stor bule i din dør, så er den stadig middel. Er bilen ridset, så er den stadig middel. For at en bil er under middel, så skal den være fuldstændig ramponeret. Og jeg har hørt at SKAT bliver mistænksomme hvis en bil er under middel fordi man ønsker at spare de 3 til 5 procent i afgift.

B. Hvis bilen er mere end 8 år gammel, skal man ikke betale registreringsafgift for ekstraudstyr såsom lædersæder, Xenonlys etc.

C. SKAT udfærdiger vistnok såkaldte værdilister for køretøjer hvor de lynhurtigt kan danne sig et overblik over registreringsafgiften på et køretøj baseret på årgang og km vistnok. Men jeg er ikke upto date på dette område. Jeg ved fx man kan bede om en værdiliste for Honda VFR motorcykler.

D. Årgangen på en bil vejer langt tungere i registreringsafgiften end antal km. Og netop der kommer fidusen ind ved at hente en bil i Tyskland: Man kommer til at betale ca ligeså meget for bilen som i Danmark, men den har kørt LANGT færre km og er i meget pænere stand. Fordelen ved at hente i Tyskland bliver større og større jo ældre bilen er. Er bilen fx kun 3 år gammel er der næsten ikke noget at hente. Er den 20 år gammel, så begynder det at blive rigtig sjovt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan man beregner registreringsafgift på en bil man ønsker at importere
Kommentér på:
Hvordan man beregner registreringsafgift på en bil man ønsker at importere

Annonce