{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.559 visninger | Oprettet:

Låne bil til en udenlandsk ven - er det lovligt? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg har en ven, der kommer til Danmark på et gyldigt studentervisa. Han har gyldigt kørekort fra sit hjemland, Zambia. (hvor de i øvrigt kører i venstre side af vejen)

Hvis jeg har en bil, der er indregistreret og ansvarsforsikret i mit navn, kan jeg så lovligt låne min bil til ham, mens han er her? I en kortere periode på nogen uger? Til en enkelt tur?

Jeg er selvfølgelig klar over risikoen jeg tager, og vil også sikre mig, at han kan føre bilen korrekt, inden jeg lader ham køre bilen.

På forhånd tak for svar


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Låne bil til en udenlandsk ven - er det lovligt?
  • #1   29. dec 2014 Har du udenlandsk kørekort og opholder dig midlertidigt i Danmark
    Hvis du ikke har bopæl i Danmark, må du køre med dit udenlandske kørekort i Danmark i følgende tilfælde:

    Kørekortet er udstedt i et EU-land eller et EØS-land (Island, Norge og Lichtenstein).
    Det er et færøsk kørekort.
    Det er et grønlandsk kørekort.
    Det er et midlertidigt kørekort, som er udstedt i Finland, Island, Norge eller Sverige.
    Det er et udenlandsk kørekort (der ikke er udstedt i et EU-land eller EØS-land) udfærdiget med latinske bogstaver eller ledsaget af en oversættelse til dansk, engelsk eller fransk. Oversættelsen skal være udført af en offentlig myndighed eller af en organisation, der i udstedelseslandet er bemyndiget til det.
    Det er et internationalt kørekort.
    Du må køre de samme køretøjer i Danmark, som du må køre i det land, hvor kørekortet er udstedt.



    Ang. forsikring burde der ikk være nogen problemer, men evt ring til din forsikring.


  • #2   29. dec 2014 Ja, men du måtte ikke låne hans hvis han havde en, du måtte dog køre den hvis han var med.

Kommentér på:
Låne bil til en udenlandsk ven - er det lovligt?

Annonce