{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dækskift (muligt et dumt spørgsmål :P)
  • #2   7. jan 2015 Plejer og spænde dem med godt jysk moment - har endnu ikke været ude for og skulle efterspænde - men tjekker da altid for en sikkerheds skyld efter en 100km smiley

• #3   7. jan 2015 Pas på med at spænd for meget, fornuftigt til, og spænd efter 100-250km efter skit. smiley
    Grunden for optimal tilspændning, er at det jo er alufælge. Man kan enten spænde dem så meget, at de aldrig er til at få af og gror fast. Ellers også, hvis fælgen er noget "billigt lort" skade aluen ved at spænde med en stor moment nøgle, med 4m forlænger og 2 store mcd medarbejdere i røven af den smiley

• #5   7. jan 2015 Træk alle boltene nogenlunde og ensartet an uden at bruge væsentlig kraft, men så de er faste) - og giv dem så 1/8 omgang ekstra på kryds. På 5-huls springer du hver anden over og så hele tiden samme vej rundt.

• #6   7. jan 2015 Ja Ole, så fælgen bliver monteret ordentligt på navet og evt. centreringsringe smiley

Jeg giver mine omkring 120nm med en std. moment nøgle. Selvom jeg godt kan give dem mere med en alm topnøgle, så er det rigeligt smiley

• #7   7. jan 2015 Ja, man kan nemmest ødelægge dem ved at overspænde.

Husk desuden at give gevind og anlægsfladerne en omgang kobberfedt e.lign.

• #9   7. jan 2015 Der skal megen kraft til, men du vil deformere den først - og så kan du evt. ikke få den til at sidde korrekt igen.

• #11   7. jan 2015 #10 - jo - du bruger bare foden smiley

• #12   7. jan 2015 120 nm. (12 kg) husk efterspænding.

• #13   7. jan 2015 Man må ikke bruge kobber fedt på aluminium bare lige til en info.

Så heller få fat i noget aluminiums fedt. smiley

• #14   7. jan 2015 Hvad sker der ved at bruge kobberfedt på alu?

• #17   7. jan 2015 Jeg går ud fra vi snakker tilspænding af fælge. Grunden til der er moment på handler om at du ikke må trække nav eller bolte i stykker. Og samtidig skal fælgene sidde så fast at de ikke rasler løs. Jeg har set flere nav med smadret gevind og knækkede bolte. Samt sågar skæve nav grundet forkert tilspænding

• #20   7. jan 2015 Ja, de skal spændes med 120 Newton men hvis du spænder fint nok med hånden og kører ned til din lokale mekaniker, så tror jeg han vil spænde dine fælge med momentnøgle næsten gratis, kunne ikke forestille mig at han ville tage meget for det smiley

• #21   7. jan 2015 claus V

Så du smører med WD40?? Du smører simpelthen med en petroleumsbaseret spray?? Du smører med noget, som max holder et par uger??

Og hvad mener du med fedtet flytter sig ikke?

Og fælgen dratter kun af, hvis den er ikke spændt ordenligt. Eller hvis man propper fedt mellem hjulbolten og fælgen. Lige meget hvor meget du fedter anlægsfladen til, hvis boltene passer til fælgen og er spændt med det korrekte moment, så begynder boltene sgu da ikke løsne sig af sig selv.

• #22   7. jan 2015 Man må rigtigt nok ikke bruge kobberfedt på anægsflader, da kobberfedt ligesom vand er en fast masse, og man kan derfor ikke spænde massen sammen, man risikere at det giver vibrationer, og at fælgen løsner sig ved alm tilspænding, det er en af de største fejl set blandt hobbymekanikere.

Korrekt moment på en alufælge er ekstrem vigtig, overspænding kan medføre at alufælgen tager skade og revner som man ikke ser med det blotte øje, det opdager man først når man laver en undvigning i høj fart eller en hård nødbremsning, så kan hele alufælgen gå fra hinanden, alu fælge må maks tilspændes med 11kg / 110nm, Man bør altid spænde sine hjul med det rette moment alt andet er som rusisk rullette, en moment nøgle koster ikke mange kroner i dag, og bør tjekkes eller udskiftes hver 3år

• #23   7. jan 2015 JK

Hvad bruger du så på anlægsflader? WD-40?

• #24   7. jan 2015 Nej jeg rengør den blot og tørre den af bagefter, fedt / væske høre ikke til på anlægsflader, man kan evt pudse navet med let med sandpapir hvis der er rust.

• #26   7. jan 2015 JK

Du er grunden til at folk kommer til mig og ikke kan få hjulene af. Alu mod stål uden nogen form for smørelse fungerer ikke så godt i længden, tilsat vand og salt.
    Og den moleklylebrede lag af kobber/alu har tilsyneladende ikke så stor betydning, for jeg har sgu aldrig set et hjul, som løsnede sig efter den fik momentnøglen.

• #27   7. jan 2015 Har nu heller aldrig set hjul løsne sig af koberfedt i alle de 15 år vi har haft værksted, jeg har dog set folk komme til værkstedet hvor fælgen har været utroligt svær af få af fordi fælgen er rustet fast. Dette forhindre koberfedt.

• #28   7. jan 2015 Det er jo ikke blot en påstand jeg kommer med, men relle faks og undersøgelser der er fortaget af inginøre i bil branchen, jeg har tit oplevet folk har haft problemer med afbalancering, som følge af kobberfedt fordi fælgene ikke er i balance, samtidigt kan der komme forkert slid på dæk hvis fælgen sidder skævt på navet, hjullejer kan os blive beskadiget på sigt ved vibrationer og belastning, sådan er det jo bare så må man jo selvom hvad man vil, og grunden til at fælge sidder fast for jer er fordi navet og fælg bagsiden ikke er korrekt rengjort, og derved kan der komme vand og ilt mellem anlægsflade og fælg, og ja så ruster det.
    Men er begge flader plane og rengjort kan der ikke komme vand og ilt til ved sammen spænding og derved ingen rust, det er igen en typisk hobby mekaniker fejl, kobberfedt ødelægger os alulageringen, og giver mulighed for ilt og fugt som ingen ødelægger alufælgen. Men gør man det på den anbefalede måde så giver det altså ingen problemer overhovedet smiley

• #29   7. jan 2015 Kobberfedt kan få aluminium til at korrigere. Derfor er det bandlyst på mange værksteder. Det er det også hjemme ved mig. smiley

Fælg ryger sku ikke af ved at bruge aluminiums fedt. Jeg har da aldrig hørt noget så latterligt.

De fleste værksteder bruger alufedt eller keramisk fedt.

• #30   7. jan 2015 Tak for svarene, der er mange måder folk gør det på smiley Men jeg køber noget aluminiumsfedt, og en moment nøgle og spænder 110nm. Igen, tak for svarene. Lærte en del af jeres diskutioner haha smiley

• #31   7. jan 2015 Daniel. Jeg bruger den alufedt på spray som T-Hansen har. Mener det er Locktite der laver dem. Det har jeg kun gode ting at sige om.

Jeg bruger det også i mit træpillefyr til spindellen der skubber askepladen. smiley

• #32   7. jan 2015 JK

Ok, en konklusion...

Hvis man sprøjter en tynd lag af alufedt/kobberfedt på skiven inden monteringen, sker der følgende:

1. fælgen bliver pludselig uafbalanceret.
    2. forøger dækslid.
    3. FÆLGEN VILLE SIDDE SKÆVT PÅ NAVET!!! (!!!)
    4. hjullejer bliver beskadiget pga. belastning.
    5. der opstår vibrationer.

5a. At sætte hjullet på rengjort nav giver vandtæt tilslutning...?! WTF?!

Are u fukin kiddin???!!?!

Jeg tror sgu, at punkt 1 til 5 er mest sandsynlige, hvis du ved et uheld taber din øldåse mellem fælgen og navet og spænder boltene bagefter...

• #33   7. jan 2015 438Hk det er jo ikke noget jeg blot finder på for at genere dig, der sidder nogle folk der ude et sted som ved mere end dig og mig, og fundet frem til disse ting, og et eller andet sted er det jo logisk nok at du ikke kan trykke en fast masse sammen det er fysik ved lov, smørre man for meget kobberfedt på risikere man altså at ens hjul sidder skævt og derved har man logisk os mere slid noget der ikke er i balance slides hurtigere end noget der er i balance, det er hvad jeg har lært som mekanikker og under løbende kursuser, jeg siger ikke du ikke må smørre kobberfedt på hvis det er det du vil, jeg gør det bare ikke fordi det er unødvendigt, og jeg har lært det på en anden måde end dig.

• #34   7. jan 2015 Ok. Fair nok. Fred nu være med det.

• #35   7. jan 2015 "Fast masse". Bob Bob. smiley

• #36   7. jan 2015 Jeg har nu brugt kobberfedt i mange år og har aldrig været ude for at komme til at smøre så meget på eller tabe en klat så det skulle give ubalance smiley

At alu- eller kobberfedtet skulle forhindre at man kan spænde fladerne sammen tror jeg heller ikke en skid på, derimod vil anlægsfladerne glide lettere mod hinanden og man kan derfor bedre spænde boltene på - og den overskydende fedt vil bare blive presset ud og ligge og spærre for vand- og saltindtrængning.

Jeg har kun enkelte gange været ude for et hjul, der er gået løst - og det må have været fordi jeg havde glemt at give dem den sidste tilspænding (+ 1/8 omgang)

• #37   8. jan 2015 Simon, jeg vil kigge på det Idag så smiley Tak for hjælpen, og det er 110nm der er bedst at spænde med ikke? smiley Jeg er efterhånden blevet forvirret med så mange holdninger til det

• #39   12. jan 2015 Før i tiden brugte man kobberfedt på både anlægsflader, og gevind. Men det er man for længst gået helt væk fra i dækbranchen. Nu renser man udelukkende, ingen smørremidler bliver taget i brug. Og hjulene sidder ikke fast af den grund, hvis man renser ordentligt på nav og fælg, så sidder den heller ikke fast efter 6 måneder. Mange bilfabrikanter advarer decideret imod smørremidler i forbindelse med hjul, der har fx været nogen grimme sager med opel insignia'en.
    Og hvis man smører fedt på gevindet til hjulboltene, og så spænder med 120nm, så har man spændt rimelig meget mere end hvis man gjorde det uden fedt, som det er forskrevet.

• #41   12. jan 2015 Ved tilspænding af topstykker er der netop opgivet i tilspændingdata, hvorvidt boltene skal være olieret eller ej, netop fordi at resultatet giver to forskellige tilspændingsgrader ved den samme indstilling på momentnøglen.
    Og ja jeg har også altid lært at man skulle bruge fedt på hjulboltene, og vi gjorde det også dengang jeg stod i lære.... Men idag er det andeledes, flere og flere går væk fra det. Teknologisk institut foreskriver det også nu, men sagde noget andet dengang. Branchen er blevet klogere, og sandheden er at man ikke oplever flere bolte og anlægsflader der er "groet" fast, end man gjorde før i tiden.

Kommentér på:
Dækskift (muligt et dumt spørgsmål :P)

Annonce