Dækskift (muligt et dumt spørgsmål :P) {{forumTopicSubject}}
Jeg skal skifte dæk på min bmw, og det alu fælge. Så ville lige være sikker på, er der nogen speciel regler med hvor meget og hvordan de skal spændes? (Har ikke momentnøgle)
aug 2006
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 9 Emner: 65 Svar: 1.879
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Grunden for optimal tilspændning, er at det jo er alufælge. Man kan enten spænde dem så meget, at de aldrig er til at få af og gror fast. Ellers også, hvis fælgen er noget "billigt lort" skade aluen ved at spænde med en stor moment nøgle, med 4m forlænger og 2 store mcd medarbejdere i røven af den
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Jeg giver mine omkring 120nm med en std. moment nøgle. Selvom jeg godt kan give dem mere med en alm topnøgle, så er det rigeligt
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Husk desuden at give gevind og anlægsfladerne en omgang kobberfedt e.lign.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
nov 2007
Følger: 32 Følgere: 33 Emner: 1 Svar: 564
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Så heller få fat i noget aluminiums fedt.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
mar 2011
Følger: 13 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 234
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Så du smører med WD40?? Du smører simpelthen med en petroleumsbaseret spray?? Du smører med noget, som max holder et par uger??
Og hvad mener du med fedtet flytter sig ikke?
Og fælgen dratter kun af, hvis den er ikke spændt ordenligt. Eller hvis man propper fedt mellem hjulbolten og fælgen. Lige meget hvor meget du fedter anlægsfladen til, hvis boltene passer til fælgen og er spændt med det korrekte moment, så begynder boltene sgu da ikke løsne sig af sig selv.
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 162 Svar: 2.161
Korrekt moment på en alufælge er ekstrem vigtig, overspænding kan medføre at alufælgen tager skade og revner som man ikke ser med det blotte øje, det opdager man først når man laver en undvigning i høj fart eller en hård nødbremsning, så kan hele alufælgen gå fra hinanden, alu fælge må maks tilspændes med 11kg / 110nm, Man bør altid spænde sine hjul med det rette moment alt andet er som rusisk rullette, en moment nøgle koster ikke mange kroner i dag, og bør tjekkes eller udskiftes hver 3år
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Hvad bruger du så på anlægsflader? WD-40?
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 162 Svar: 2.161
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Du er grunden til at folk kommer til mig og ikke kan få hjulene af. Alu mod stål uden nogen form for smørelse fungerer ikke så godt i længden, tilsat vand og salt.
Og den moleklylebrede lag af kobber/alu har tilsyneladende ikke så stor betydning, for jeg har sgu aldrig set et hjul, som løsnede sig efter den fik momentnøglen.
mar 2011
Følger: 13 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 234
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 162 Svar: 2.161
Men er begge flader plane og rengjort kan der ikke komme vand og ilt til ved sammen spænding og derved ingen rust, det er igen en typisk hobby mekaniker fejl, kobberfedt ødelægger os alulageringen, og giver mulighed for ilt og fugt som ingen ødelægger alufælgen. Men gør man det på den anbefalede måde så giver det altså ingen problemer overhovedet
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Fælg ryger sku ikke af ved at bruge aluminiums fedt. Jeg har da aldrig hørt noget så latterligt.
De fleste værksteder bruger alufedt eller keramisk fedt.
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 95 Svar: 406
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Jeg bruger det også i mit træpillefyr til spindellen der skubber askepladen.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Ok, en konklusion...
Hvis man sprøjter en tynd lag af alufedt/kobberfedt på skiven inden monteringen, sker der følgende:
1. fælgen bliver pludselig uafbalanceret.
2. forøger dækslid.
3. FÆLGEN VILLE SIDDE SKÆVT PÅ NAVET!!! (!!!)
4. hjullejer bliver beskadiget pga. belastning.
5. der opstår vibrationer.
5a. At sætte hjullet på rengjort nav giver vandtæt tilslutning...?! WTF?!
Are u fukin kiddin???!!?!
Jeg tror sgu, at punkt 1 til 5 er mest sandsynlige, hvis du ved et uheld taber din øldåse mellem fælgen og navet og spænder boltene bagefter...
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 162 Svar: 2.161
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
At alu- eller kobberfedtet skulle forhindre at man kan spænde fladerne sammen tror jeg heller ikke en skid på, derimod vil anlægsfladerne glide lettere mod hinanden og man kan derfor bedre spænde boltene på - og den overskydende fedt vil bare blive presset ud og ligge og spærre for vand- og saltindtrængning.
Jeg har kun enkelte gange været ude for et hjul, der er gået løst - og det må have været fordi jeg havde glemt at give dem den sidste tilspænding (+ 1/8 omgang)
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 95 Svar: 406
apr 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 539
Og hvis man smører fedt på gevindet til hjulboltene, og så spænder med 120nm, så har man spændt rimelig meget mere end hvis man gjorde det uden fedt, som det er forskrevet.
apr 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 539
Og ja jeg har også altid lært at man skulle bruge fedt på hjulboltene, og vi gjorde det også dengang jeg stod i lære.... Men idag er det andeledes, flere og flere går væk fra det. Teknologisk institut foreskriver det også nu, men sagde noget andet dengang. Branchen er blevet klogere, og sandheden er at man ikke oplever flere bolte og anlægsflader der er "groet" fast, end man gjorde før i tiden.
Dækskift (muligt et dumt spørgsmål :P)