{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  fælge montering
  • #1   12. jan 2015 et par stance fælge ? er alle fælge ikke stance fælge ?

Du kan vel finde ud af hvad det rigtige ET mål er, og så tage den derfra smiley

• #2   12. jan 2015 orginale stance smiley

• #3   12. jan 2015 dem her

profilbillede
  • #4   12. jan 2015 Vidste ikke der var et fælgmærke der hed det smiley

Dit ET er ca 50 mener jeg.. dvs med ET35 vil du rykke dine fælge ca 15mm længere ud smiley

• #5   12. jan 2015 okay tak for hjælpen smiley

• #6   12. jan 2015 God overskrift.

• #7   12. jan 2015 Det er ikke lovligt - bare til info

• #8   12. jan 2015 hvorfor så ik?

• #9   12. jan 2015 Der er punkter i lovgivningen omkring ændring af ET mål smiley

• #10   12. jan 2015 Men det vel også kun i synshallen de tjekker sådan noget for har aldrig været ude for politiet ville tjekke mine fælge ??

• #11   12. jan 2015 Nu skal man jo ikke opfordre til at være ulovlig så derfor skal du jo vide at det er ulovligt at køre med.. om du vil tage chancen er jo op til dig selv smiley nu ved du det ihvertfald smiley

• #12   12. jan 2015 ja, men har tit kørt med andet et mål uden der sker noget smiley

• #13   12. jan 2015 Ulovligt at ændre ET nu stopper i sku, fandme mærkeligt at mine org. vinterhjul har andet ET end mine org. sommerhjul..Crimerider!

Og det med de kommer 15mm længere ud kan han jo ikke bruge til noget, i og med de også er et par " breddere end de org. jo.

• #14   12. jan 2015 Det er sporvidden man kun må forøge med 10 mm pr side. ET kan du jo ændre som du vil, så længe du ikke forøger sporvidden mere end 10 mm pr side. Sporvidden måles jo fra dæk midt til dæk midt

• #15   12. jan 2015 Sporvidden ændrer du jo så også på ved at ændre dit ET mål smiley Jeg er godt klar over der er forskel på fælge, men tager du 2 18" fælge der er 9" bredde med forskelligt ET mål, så er der ligeså meget forskel i sporvidden som forskellen i ET målet

• #16   12. jan 2015 Holmeren så er det heller ikke loven om ændring af ET men loven omkring ændring af sporvidde. Der er intet i loven der siger du kun må ændre et vis antal mm på ET aldrig i livet. Det er sporvidde. Om du så ændre ET med 50 og kan beholde samme sporvidde er det lovligt.

• #17   12. jan 2015 Ved valg af fælg skal man ydermere være opmærksom på, at ikke alene krydsmålet på hjulboltene skal være korrekt, men også centerhullets diameter, hjulboltenes konus og ikke mindst indpresningsdybden. Sidstnævnte er afstanden fra midten af fælgen til anlægsfladen mod bremseskive/bremsetromle. Ændres denne, ændrer du ved bilens sporvidde. I flg. lov må denne højst afvige 10 mm fra bilens godkendelsesdata. Indpresningsdybden er normalt præget ind i fælgen og angives med bogstaverne ET foran, eksempelvis ET35.

Ergo du må max ændre ET med -10
    Hvordan skulle det iøvrigt lade sig gøre at ændre med mere og beholde sporvidden ??

• #18   12. jan 2015 Men lad os da fluekneppe lortet i smadder når i godt ved hvad der menes smiley

• #19   12. jan 2015 1.3
    Fælgdiameteren
    må afvige, idet dog den udvendige dækomkreds skal
    opfylde pkt. 1.2.
    1.4
    Fælgbredden
    må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog pkt.
    1.7.
    1.5
    Dækbredden
    må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Dækket skal passe på fælgen (jf. f.eks. STRO-databog).
    - Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
    - Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som god-
    kendes af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/45R17).
    1.6
    Dæktypen
    må afvige. Personbiler M
    1
    og varebiler N
    1
    (med tilladt totalvægt
    på højst 3.000
    kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
    senere, skal være forsynet med dæk af samme type (f.eks. radialdæk med
    »M+S«-mærkning) på alle hjul.
    1.7
    Sporvidden
    skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
    fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
    angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
    hjulmonteringer.
    Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
    mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
    typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køre-
    tøjsfabrikanten oplyste mindste sporvidde).
    Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for per-
    sonbiler, der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
    hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fæl-
    gene med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
    sporvidde.
    Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
    hører til de pågældende fælge (ses f.eks. ved, at de er fastgjort til fælgen
    ved hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
    standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
    med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
    kontrolleres.

• #20   12. jan 2015 Morten Du kan jo ændre bredden på dine fælge og derved ændre ET så den stadig overholder sporvidden ergo så er det sporvidden du skal overholde og ikke ET Du kan sagtens ændre ET med f.eks 55mm og stadig have samme sporvidde

• #21   12. jan 2015 Jeg kan nu ikke se hvordan sporvidden kan overholdes med et ET større end tilladt smiley
    Sporvidden er vel den samme med ens ET om så fælgen er 8 eller 9 tommer.
    Jeg er nok også bare lidt dum, men nok om det. Jeg forholder mig til at ET kun må ændres med -10 (hvad du også selv har fundet frem til i pkt 1.7)
    Hvad andre gør, er deres sag. Det er jo ikke verdens største forseelse. smiley

• #22   12. jan 2015 Morten det kan den da med fælge der et godkendt til brug sammen med spacer smiley Der findes biler der er typegodkendt som må benytte spacer

• #23   12. jan 2015 Med spacere bliver ET jo ikke større, tvært imod.
    Så har du f.eks en fælg der har ET 30 (Bilens typegodkendelse er 50) og så ydermere sætter spacere på, så bliver sporvidden jo bare endnu bredere.

• #24   12. jan 2015 morten det gør den da ikke. Tænkt dig nu om. Når du bruger spacere så køber du jo fælge der går længere ind under bilen før du sidder spacere på. Så kommer de da længere ud når du sætter spacere på. ergo så køre du med fælge der har et andet ET end de -10 mm Så ændre du jo netop ET med mere end maks 10 mm hvis du køber nogen der er ET 75 og sætter 25mm spacere på så den overholder sporvidden.

• #25   12. jan 2015 ja, igen hvis standard er 50, fælg ET 70, spacere 20, så overholdes sporvidden. Men ET må ikke forhøjes.
    Jeg forholder mig til at ET max må ændres -10 = sporvidden forøges med 20 mm

• #26   12. jan 2015 Jo ET må jo godt forhøjes så længe du overholder sporvidden læs nu teksten fra detailforskrifterne Sporvidden må øges med 10 mm pr side, der står intet om hvor meget du må gøre ved ET for hulen da også

Morten find i teksten hvor der står ET ikke må ændres? det står der jo ikke der står kun sporvidden

• #27   12. jan 2015 Vi kan vel hurtigt blive enige om at en fælg der er 7" bred og ET35 har center samme sted som en fælg der er 10" bred og ET35 ik ?

Godt.. det må jo så betyde at uanset hvor bred din fælg er, så er ET altid målt fra centeret i fælgen.. så hvordan vil du ændre sporvidde uden at ændre ET ?

Der kan vi jo tage et par splitfælge som eksempel.. du skruer den yderste ring af, og udvider den med 2" så er fælgen kun gjort breddere udadtil.. korrekt, men så er dit ET ikke det samme mere smiley

Så endnu engang må ET jo ikke ændres da ET jo ER sporvidden

• #28   12. jan 2015 ^^ Holmeren! ^^ holmeren igen med fælge der er godkendt med spacere Så kan du køre med ET 75 og sætte spacere på der er 25 mm så du kommer ned på samme sporvidde. Så har du jo stadig fælge med ET 75. damn er det så svært? ergo du kan ændre ET som du vil, bare du har samme sporvidde

• #29   12. jan 2015 Det jo vulapyk det du har gang i..

Når du sætter spacere på ændre du jo ET OG sporvidde.. du kan jo sige dig selv at en fælg med ET35 og en spacer på 20, giver ET 55.. bare fordi der står ET35 i fælgen, kan du jo godt ændre på dit ET og derved din sporvidde..

• #30   12. jan 2015 ^^ Holmeren! ^^ , Du ændre sgu da ikke fælgs ET den har sgu da stadig ET 75 til anlægs fladen Ergo du benytter fælge med ET 75 og ikke kun fælge med -10 mm i ET i forhold til ET50 Et er til fælgs anlægs flade ikke inkl spacere. Når du køber f.eks mono med spacere så er det også fælgs rigtige ET mål og ikke ET mål+20mm spacere.

Og jeg ændre sgu da heller ikke sporvidden ved brug af spacere for hulen da også. Det er jo derfor fælg så har et højere ET ved brug af spacere, For så kommer det sgu da længere ud, da med ET 75 sidder det længere ind under bilen, og du derved har en mindre sporvidde. sætter du så 25 mm spacere påså kommer de sgu da ud mod skærmkanten og du får den sporvidde du vil ha haft med fælge der har ET 50.

De skriver sgu da ikke ET mål 35 hvis fælg er ET 55 bare fordi der er 20 mm spacere med. Så Jo du må ændre dit ET med mere end 10 mm på dine fælge så længe du overholder sporvidden

Du ændre sgu da heller ikke på fælgs ET ved at montere denne her, anlægs fladen på fælge er stadig den samme ergo samme ET

profilbillede
  • #31   12. jan 2015 Jeg opgiver.......................

Melder mig ud.. Hyg jer smiley

• #32   12. jan 2015 Holmeren, di siger at hvis man har ET 35 også smider 20mm spacere på, så er det ET 55, du ved godt ET blir mindre jo længere fælgen kommer ud ikke ? ET 35 og 20mm spacere gir ET15 ;))

• #33   12. jan 2015 Ja sorry fik lige regnet den forkerte vej, men gad sgu ikke rette det smiley

Kommentér på:
fælge montering

Annonce