{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dodge ram 2500 5,9 Diesel
  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator

Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #1   17. jan 2015 Motoren er ikke en svaghed. Det er en Cummins B motor. Jeg ved så ikke lige om den du nævner er elektronisk eller mekanisk diesel. Den mekaniske er meget nem at skrue i og skulle efter sigende ikke være vildt dyr i stumper. Den elektroniske burde der heller ikke være det vildt store med...

• #2   17. jan 2015 Det ved jeg faktisk ikke. Den jeg kigger på er en 10 md 2006.

• DisConFlubberated

#3   17. jan 2015 Uanset er det en stærk motor, dem vi sælger (til generatordrift) kører typisk 40.000 timer, tilsvarende 2.400.000 km, inden der bliver gjort noget drastisk ved dem, løbende service med rem, vandpumpe osv bliver selvfølgeligt lavet i de 40.000 timer. MEN det er også kun 120 hk udgaven, de fåes med op til 330 hk i marinetrim, med stor bosch række pumpe og en ret stor turbo i forhold til den lille 120 hk model. Der er en her på siden der har en dodge truck som er tunet, jeg kan lige prøve at finde et link til den, den er vidst ret hidsig...

• #5   17. jan 2015 Nej. Hvor er den til salg ?

• #7   17. jan 2015 Men er der noget med at de har en svag aut gearkasse

• #9   17. jan 2015 Har den automatgear, så er mellemfordelergearkassen svinedyr at renovere. Det er et svagt punkt.

Undervognsmæssigt skal du ikke være så bekymret, 2500 har en rigtig stærkt undervogn kontra den mere street venlige 1500.

Cummings diesel motoren er en Række6 motor der er taget fra den generation Case IH MX130-170 traktore, rigtig slidstærke motore, som bare kan tåle prygl. Du har nemmest ved at få reservedele til motoren ved en CNH (CaseNewHolland) el. div. traktorforhandlere, end ved et alm. autoværksted.
    De kan sagtens kører en halv million de motore, hvis de bliver vedligeholdt.

Alt kan gå istykker, og biler skal vedligeholdes. Med gearkassen er en svag ting på dem. De skal overfører mange heste og nm, og det er et dyrt rep. smiley

Dertil, sådan en 06 på papegøjeplader, 100% privat, koster mellem 20-23.000.- årligt i afgift. Så overvej nøje om du kører så langt at det kan betale sig, eller find en HEMI 5,7 benziner istedet.

Jeg giver selv 8900.- årligt, momsfri 100% privat for min smiley

Christian. Den hvide Cummings er da nok Jacob Larsens. Der vil blive kørt us truck mod us truck igen i år, og US truck campen vil nok stå stærkt i år da mange af os tager med til DHB smiley

• #10   17. jan 2015 Er det den her Christian? Så er det Jakob/Jax smiley

profilbillede
  • #13   17. jan 2015 Jakob er rigtigt dygtig til at skrue på Dodge RAM, så jeg kan forestille mig det var hans du har set smiley

• #15   17. jan 2015 Jeg skruer meget i disse Cummins motorer på jobbet, da vi førhen har solgt Case IH traktorer som kører med Cummins.

Lige umiddelbart er den Ram du kigger på med Common rail indsprøjtning, hvilket er noget dyrere, at reparere på.

Dyhring

Så vidt jeg husker stammer motorerne helt tilbage fra Case Maxxum 5140, hvor du så kunne købe Dodgen med 12v og 24v topstykke.

Men ja, hvis du mangler dele til motoren, så bestil igennem CHN via den lokale Case eller New Holland forhandler smiley

• #16   17. jan 2015 Øh. Ang afgiften. Så håber jeg du tager fejl da det først bliver rigtig dyrt efter 3/2007 ?

• #17   17. jan 2015 AHJ. Kan godt passe den ældre generation ram som sluttede i 2002, hvor min model så blev indført har de gamle 5140 og 5150 motore. Absolut også stærke motore. Men da min model blev indført, så er jeg næsten 100% sikker på at det blev den nyere Cummings motor, som stammer fra MX130-170 serien, da der skulle flere heste og nm i std. motoren, som de lidt mindre "traktor motore" ikke kunne levere. smiley

Men ja, en 06 er med det nye commen rail system, så lige som på alle andre commenrail diesel motore et dyrt system at skrue på, men dog lækkert når det virker. Diesel er simpel hen så ringe i Danmark, så at udskifte brændstoffilter engang om måneden, og smide engang adbell i tanken skader bestemt ikke. smiley

Afgiften bliver dyrere i 07 hvor den skille igen. Men, du kan jo evt. finde andre modeller, som er nyere end 2002 hvor min model blev lavet, og finde årlig afgiftspris på dem. smiley

Kan kun understrege en ting. Jeg har kigget på afgifter af flere årgang diesel ram, og den eneste grund til at jeg har en benzin er den årlige afgift. Slår du biler op på eks. nummerplade.net, så vær opmærksom på at mange Cummings RAM er på 50% erhverv & 50% privat, eller des lige anden erhverv/privat afgift. Så kommer den årligt afgift jo ned på det halve af de 23.000.- og til at betale for et normalt menneske. Men som 100% erhverv, så er det jo helt grotesk, og så kan man jo spørge sig selv om hvorfor der ikke er flere helt private diesel RAM her i landet. (Netop pga. af afgiftprisen)

Og det bliver der ikke oplyst på inde på sådanne sider, og det kræver at du har CVR nr. og firmakørsel, for at kunne udnytte det afgift system.
    Men tag ikke fejl, og en 2006 5,9 turbodiesel, den for du ikke for under 20.000 årligt, 100% privat smiley

• #18   17. jan 2015 Den koster godt 11000 om året privat såvidt jeg kan se

• #19   17. jan 2015 Hmm. Det er jo rimelig vigtigt. Er det 23000 eller 11000kr pr år ?

• #20   17. jan 2015 Hvilken Henning? smiley Og du er 120% sikker på, at det er 100% momsfri på papegøjeplader, og intet erhvervskørsel ind over? smiley
    Giv evt. et link. smiley

Det er nemlig ikke til at se hvilken form for privat, eller privat/erhvervs afgift en papegøjepladet bil er på, med mindre du spørger ejeren. 90% af de nyere (+årgang 98) har været med erhverv ind over. Alm. mennesker har jo ikke råd til at have den helt privat, netop fordi det er så dyrt, og den jo heller ikke ligefrem går langt på literen som diesel heller.

Dertil, er den 50/50, så ikke med at der skal betales moms i bilen også, så skal der også betales afgift til helt privat også? smiley

• #21   17. jan 2015 Dyhring

Jeg mener bestemt, at motoren i MX 135 bare er en videreudvikling af motoren fra den ældre Maxxum serie.
    Jeg kan dog tage fejl.. smiley

• #22   17. jan 2015 AHJ.

Det kan du meget vel have ret i, at det er en videreudvikling! smiley Ved bare motoren er som taget ud af den årgang, hvoraf de første new age diesel ram er mekanisk, og de nyere som den 06 her har commenrail smiley

• #23   17. jan 2015 Slå den her op på nummerplade,net og se selv,koster lige nu 8600 med halv privat

http://www.bilbasen.dk/brugt/varebil-inkl-moms/dodge/ram-2500/59/2354211

• #24   17. jan 2015 Henning. Du kan stadig ikke se hvad afgift den er af på, blot at den er privat & erhverv. Den kan lige så vel være 70% erhverv og 30% privat. smiley

• #25   17. jan 2015 Lige så snart en varebil kan køres privat kan du ikke løfte momsen af den,det er uanset om det er helt eller halvt privat.
    Du kan kun får den på blandet privat anvendelsesafgift hvis du bruger den i i erhverv eller din arbejdsgiver forlanger du køre i din privatbil,og kun hvis du har brug for varerummet i bilen.

Er momsen en gang betalt for bilen kan den altid bruges privat og denne afgift kan halveres hvis den skal bruges som ovenstående.

• #26   17. jan 2015 Dyhring

Aner ikke hvad du taler om,der er kun 2 satser 100 eller 50 % afgift for privatanvendelse

• #27   17. jan 2015 Så en dodge ram 2500 fra 06 koster altså ikke 23000 men 8600 halv erhverv og halv privat ? Hvad så 100% privat ?

• #28   17. jan 2015 +2755 kr årligt

• #29   17. jan 2015 Henning. Der er flere afgiftsatser, alt efter hvor meget du bruger bilen privat/erhverv. Ved det, da jeg selv lige har været til skattekursus for nyopstartede virksomheder, og netop der havde jeg en snak med 2. skattemedarbejdere, om de mente jeg skulle have bilen helt privat, og så kører firma km til 3,80.- pr. kørte km. Eller, netop få den privat & erhverv på afgiften. Men, det er noget rod at skulle kunne bevise over for skat og sit regenskab med km osv.osv. smiley

• #30   17. jan 2015 Det er naturligvis papegøjeplader vi snakker om,hvidplade skal nok passe med 15-20000 årligt i vægtafgift/grønafgift

• #31   17. jan 2015 Men Jesper G., såfremt den koster 8600.- årligt 50/50, så gang prisen med to, og så har du den helårlige pris smiley
    Vil dog sige, det er første gang jeg har set en new age 5,9 100% privat til under 20.000 årligt smiley Men men, det er da stadig mange penge smiley

Den dyreste 100% privat 5,9 RAM jeg har set, var også en 06 eller 07 model. Og den kostede 22.880.- årligt. Så det kan godt være rigtigt, at den 06 du har kig på, koster lidt over 17.000 årligt, 100% privat smiley

• #32   17. jan 2015 Der er kun 2 muligheder i den afgift så vidt jeg ved,det andet er noget med beskatning af fri bil i virksomhed,og det er noget helt andet og kræver kørebog og alt det bøvl som følger med.

Jeg er selv selvstændig og har været det i 10 år,men har kun biler på ren gulplade i virksomheden

• #33   17. jan 2015 Dodge ram er ikke en pickup !!

Er et arbejdsredskab og er bygget derefter... Om de bare bliver behandlet nogenlunde så dør de ikke såen lige.de første 1.000000km

• #34   17. jan 2015 Dyhring

Tror du roder lidt rundt i det med de afgifter

Vægtafgiften er det den er,billigere for varevogne
    samme vogn på hvideplader koster kassen

Varevogn på gule/papegøjeplader er noget billigere i vægtafgift
    For at du må bruge din varevogn privat skal du betale en privatanvedelsesafgift som på køretøjer med en totalvægt på mellem 2001 og 3500 kg er 5510 kr årligt

Den afgift kan du få halveret hvis du også bruger vognen erhversmæssigt til 2755 kr årligt,så du skal ikke gange det hele med 2 for at køre fuldt privat.

Så du kommer til at bruge den lille besparelse du har på benzin smiley

• #35   17. jan 2015 Henning, kan du så fortælle mig, hvorfor, jeg har slået så mange 5,9 RAM's op, hvoraf størstedelen har kostet +20.000 årligt? Stadig på papegøjeplader, og ikke hvide plader?? smiley

En 2006 Silverado 100% privat koster ca. 15.000 årligt, og den vejer ca. det samme som en RAM, 2800kg for kun bilen smiley
    Min gamle årg. 2000 L200 2,5 TD kostede 12.000 årligt 100% privat. Du skal ikke komme og sige til mig, at en Dodge RAM, som er dobbelt så stor er billigere end den smiley

• #37   17. jan 2015 Jeg skal ikke kunne sige hvad de koster og men hvis det er det du har betalt så passer det jo,men det jeg skriver er korrekt og taget direkte fra nummerplade.net

Det med at du regner forkert med afgiften kan jeg ikke hjælpe med smiley

Det er ikke kun vægten det er også kml,,det er markant dyrere at køre privat i en bil med totalvægt over 3500 kg måske der den ligger begravet i de tilfælde du giver

• #38   17. jan 2015 Man kan jo ikke rigtigt nedveje en bil der har en totalvægt på 3500 på papiret. Og en årgang Dodge RAM vejer 99% det samme som andre årgange RAM smiley

Men, nu kan jeg selvfølgelig ikke engang huske nummerpladerne på dem jeg har set så dyre. Og det var udelukkende selv derfor jeg valgte en benzin'er.

Men, ellers er det jo bare at tage chancen Jesper G. smiley
    Det vil altid blive et enormt dyrt vogntøj at kører i, sådan en automatgearkassereno. koster +25.000.- hos aut. værksted, hvis ikke mere. Og så er det jo bare at få lavet bilen 100% privat, og så bare betale SKAT når regningen kommer.

Om den så er på 14.000, 17.000 eller 20.000 smiley Jeg ville bare ikke turde, for det er en dyr bil at have stående, hvis afgiften årligt er dyrere end man lige regnede med smiley Men det er jo altid en chance man tager, men sådan en kategori vogn jo. De er svære at komme af med igen, der er langt imellem køberne til sådan en vogn smiley

• #39   17. jan 2015 Henning p. Kan se du har ret. En dodge ram 2500 5,9 diesel fra 2006 koster 12130 pr år og en benzin 10330 pr år. Så besparelsen er under 2000 pr år. Og ja det er hurtig væk i benzin

• #40   17. jan 2015 Syntes du skal købe den så Jesper G smiley

Bare ikke kom vrælende hvis det så ikke er rigtigt smiley

Kender flere kammerater, der også har US truck, som fusker firma for at få de turbo diesel biler ned i årlig afgift smiley

• #41   17. jan 2015 Men tilbage til holdbarheden. Nu er der folk som skriver de holder evigt og andre at de er svage ? Jeg er forvirret ang dette. Jeg skal bare køre helt alm i den og en gang imellem trække en autotrailer ?

• #42   17. jan 2015 Automatgearkassen har mig bekendt et overdrive til trailerbrug. Og bruger du ikke det, så går gearkasserne. Gearkasserne og akslerne er svagheder på ALLE amerikanerbiler, da de oftest ikke kan holde til det hårde brug med de mange heste og nm de skal overføre. Det er sjældent det er motoren der går i amerikanere, men så igen, commenrail diesel er nok frygteligt fint lort som koster dyrt hvis det ikke går ordentligt smiley Derfor, bellad i hver tank, og skift brændstoffilter ofte smiley

• #43   17. jan 2015 Hvis det er en diesel så er det en cummings diesel .. Prøv at søg lidt på nettet og du vil finde ud af at cummings er noget af det mest driftsikre motor der findes

Den er jo ikke lavet til privatbrug men erhverv´s brug .. Det er en industri motor og sådan dør ikk bare såen lige

• #44   17. jan 2015 Erik. Industrimotor nej, det er en traktormotor fra Case IH smiley Driftsikker ja, men det koster stadig penge at skrue i, og ja, det kan også gå istykker smiley

• #45   17. jan 2015 Jesper undskyld for OT til Dyhring men

Jeg har ikke hørt om at de skulle være specielt dårlige ud over at de jo ikke undervogs mæssigt er på højde med en moderne bil,men en truck er det mest solgte vogntøj i guds eget land og der køre dælme mange gamle pickups/trucks rundt derovre,jeg ville ikke være nervøs for at købe en udover at jeg ikke aner hvad de koster at reparere på

Dyhring
    ,er du sikker på det kan betale sig at have den privat når den køre så kort kml som den gør,jeg tror det er billigere at have den som firmabil og så blive beskattet af fri bil,det kan en revisor naturligvis regne ud

• #46   17. jan 2015 Hvor ser i at en en 5.9 ram er så billig? Så er det da fordi den er indregget i et firma på en måde eller køre som 50/50 som ca. 50% af Danmarks gulpladebiler gør.. Jeg har i selskab med dyring(som jeg kender privat) set afgifter fra 18.000kr til 23.000kr årligt på de 5.9 diesel der, og det er det der skrækker mig temmelig en del fra at købe sådan en bil! Nu har min boss sjovt nok en 2006 5.9 cummins diesel ram, og den koster kun 8635kr fordi den sjovt nok er betalt fuld moms af, og er indregget på gule plader i firmaet.. Så han slipper for nogle afgifter der. Men som 100% privat til 12.000kr for en 2004-2006 5.9 ram, det vil jeg sku gerne se.

• #47   17. jan 2015 Henning p. Skal du have den som firmabil så bliver du beskattet af 3000kr/md, så hvor meget er der at spare der?

• #48   17. jan 2015 Altså, selv om min egen er opgivet til 5,9, så har jeg da fået den til at gå 7,5-8km på literen på motorvejen med 115km/t på mudderdæk. Den går i snit omkring 6kml med bykørsel også, hvis man kører pænt. smiley Dejligt med manuelt gear, så man selv vælger hvornår man kan skifte gear op, kontra autogearkassen jo smiley

Nu bruger jeg min bil mest privat, så ja, til den sølle pris af 8900.- årligt, 100% privat, så kan det kun betale sig med firmakm smiley

Min har gået 143.000 miles nu. Og jeg skal da til at skifte diverse undervognsdele, bla. venstre styrearm så den kan blive sporet ordentligt bilen da gevindet i stangen er slidt ned. Om en Dodge RAM koster penge, kommer helt an på hvordan dens liv har været. En stor diesel motor har ikke godt af korte ture, hvor den for tæv, som eks. Det er en stærkt bil, men kun hvis de er blevet behandlet ordentligt og passet med service m.m. smiley

Selvfølgelig bliver der solgt enormt mange biler derovre. Men hvis man læser dybere ned i det, så er hverken diesel eller benzin US just det bedste. Deres benzinpriser, kombineret med at ethvert værksted derover kan lave dem, og at reservedelene koster ingen ting derovre kontra herhjemme, gør at de kører i stor stil derovre, nye såvel som gamle smiley

• #50   17. jan 2015 Dyhring Cummings siger selv det er en industri motor som bruges MANGE steder og ikke bare i køretøjer

Har selv kørt snitter/grønt høster hvor der sad 2 x cummings diesel i .. Finder ikke bedre diesel motor

• #51   17. jan 2015 Som et godt eks. på reservedele:
    En venstre styrestang koster derovre, 85.-
    Moms, told, fragt, tolbgebyr, ender den i ca. 450.- leveret på min adresse.

Reservedele til US biler herhjemme er speciel import, det er sjældent der er nogle der har noget liggende til dem. Dertil, så er det endnu et led i reservedelen som også skal tjene penge. Så den styrestang, hos en forhandler herhjemme, ville måske koste 600.- smiley

Derovre, 85.- smiley

Jesper G: Køb den, få den 100% privat. Betal, og lad os så vide hvad det endte på. smiley Venter spændt smiley

Erik, meget muligt det er en allround motor. Jeg kender dem kun fra Case IH traktorene. Men ja, de kan fandme slæbe. Sådan en MX170 traktor, der normalt kun yder 170 heste på motoren, kan snildt skrues til 260 på tappen, og så slæbe dag og nat smiley Men så igen, de gamle mekaniske Cummings uden commenrail, har altså også lidt mere at slås med. Commenrail er jo et ultra fint brændstofsystem smiley

• #52   17. jan 2015 Som Erik siger, er Cummins motorerne industri motorer, hvilket mange af de større amerikanske dieselmotorer er.

Den 5,9 liters Cummins findes i et hav af udgaver alt efter, hvad de bliver brugt til.

En større Holset HX turbo samt større dyser, så henter du utrolig mange heste på dem.

Hvis jeg var dig, havde jeg fundet en Mk2 Dodge Ram Cummins 24v, det virker altså smiley

• #53   17. jan 2015 Ja jeg ved da at visse af cummings motorene der er i dodge ram tåler henad 1000HK uden at udskifte andet som turboen også give den noget mere saft

Men netop den lave ydelse iforhold til antal liter gør at de holder sindsygt længe

Dyhring Grunden til at dele skal bestilles hjem er at de sjældent går istykker og derfor vil ingen have dele på lager

• #54   17. jan 2015 5.9L motoren bruges iøvrigt også til generatore hvor holdbarhed og stabilitet er i højsædet

• #55   17. jan 2015 Emil B

Jeg er ikke helt inde i beskatningen men er det ikke 25% af minimum 160000 altså 40000 om året så det er vel 15-2000 pr mdr,og så kan du afholde alle udgifter i firmae´t frem for at betale privat og få hele 3.8 kr pr km,men man skal regne på det.

til prisen på knap 12000 om året så tjek det link fra bilbasen med en 5,9 diesel på papegøjeplader,det stiger så voldsomt på varebiler indregget efter 25/4-2007 da de skal afholde grønafgift som en personbil og det er nok derfor at dem i har kigget på er så dyre men indtil da er det dog til at betale.

Din boss slipper nok for at betale de sidste 2755 kr i privatbenyttelsesafgift og at bilen er på gule plader er fordi den er indregget før 09 hvor papegøje pladen blev indført

• #56   17. jan 2015 Erik. Grunden er at der kører et så lavt antal US trucks i Danmark, at det ikke kan betale sig at have noget på lager smiley Cummings er godt, men det er altså ikke guds gave af en motor. De går også istykker, og de koster også dele. Det gør resten af bilen også. Bla. knokkelled, lejer i kardan osv.osv.

Ved at pga. af den dårlige diesel i Danmark, så har stort set alle landbrugsmaskiner, deriblandt traktore utroligt dårlig motorgang, som ender med at koste dele. Dyssere der skal skiftes, rensning af motoren, m.m. Og flere af dem kører altså også med Cummings, især med Commenrail system i motoren kan der komme dyrere reperationer end på de gamle mekaniske smiley

• #57   17. jan 2015 Henning, der er også grøn afgift osv. på alle gulpladebiler nyere end 1998. Kun de gamle kører sådan set på vægtafgift. smiley Deriblandt for at jeg skulle give 12.000 årligt, for en 125 hestes R4 L200 Mitsubishi 100% privat. smiley

Men er i så stensikre på at den koster så lidt, så køb den! smiley Glæder mig til at hører tilbagemelding på hvad det endte i.
    For jeg har kigget på 5,9 i alt fra 2003 til 2006, netop for at spare den endnu dyrere afgift som skiller i 07, og har endnu aldrig set en 100% privat gulplade til 12000 årligt smiley

• #58   17. jan 2015 Dyhring Dansk diesel høre nu eller til det mere rene af slagsen ..... Du tænker vist på Polen og Rusland og den vej over

Men hvis cummings ikke er bedste diesel motor i en pickup hvad er det så ?..

Enste der er på højde med cummings er duramax INGEN andre pickup har motor der nærmer sig dem i holdbarhed og styrke

• #59   17. jan 2015 jeg kiggede bare hos fdm nærstuderede det ikke

http://www.fdm.dk/biloekonomi/vaegtafgift

• #60   17. jan 2015 Hov hov Erik, Cummings i RAM og Duramax i Silverado er umildbart de bedste store turbo diesel motore du kan få fingrene i, til en større pick up smiley Men, bare lad være med at få det til at lyde som om de ikke koster penge at holde kørende. For det gør de! smiley

Men, Toyota laver da også nogle udemærkede turbo diesel biler smiley Ved at vi har motorbanken, dårlig tomgang, og dårlig ydelse, i stort set alle de danske traktore m.m. som jeg har kørt i, og det er indtil videre mange. Netop pga. af dårlig diesel kvalitet.
    Det koster dysere m.m., og mange kommer aldrig til at gå ordentligt, selvom der er mekanikere forbi flere gange om året, selvom de er passet og plejet smiley

• #61   18. jan 2015 Dyhring Det jeg hele tiden har skrevet er at du finder ikke bedre motor i en pickup og at de er uhyre stabile og drift sikre..Fåes ikke bedre

Ja de kan gå istykker .. Det kan alt .. Nogen før andre

Men behandler du en cummings eller duramax ordentlig så ryger der ikke noget i motoren de første 500.000-1.000000km .. Det er der fame ikke andre der klare

• #62   18. jan 2015 Toyota da ryger turboen omkring 200-250Kkm (D4d) og deres automat kasser ryger også deromkring .. enda før (100Kkm )

• #63   18. jan 2015 Gearkasser er en helt anden sag. Allison 6 trins automatisk i en Silverado er da også et vidunder med den store 6,5L V8 Duramax motor. Og ja, bliver en Cummings eller Duramax passet, så er det en helt anden sag. smiley

Men forskellen på en generatormotor, og en bilmotor, er netop at den ligger i en bil. Der er ikke mange værksteder der vil røre sådan en stor V8 motor, uden det koster en ny foraksel i pris. Og de enkelte specielle US værksteder, de ved da også hvad de skal have i timen, bare for alm. service smiley

Dertil, hvor mange tror du vitterligt kører deres store US truck pænt? Sådan en stor R6 eller V8 turbo diesel, bliver udsat for meget tortur i dens levetid, og kombineret med evt. dårlig eller mangelfuld service, slæbe tunge trailere, så holder de ikke evigt smiley

Hvorimod en diesel motor der når at blive driftvarm, og bankerderud af, uden omdrejningsstop, næsten holder evigt med kun alm. service smiley

Turboer, er jo ikke motoren skyld. Det er dårligt valg af bilproducenten, og jeg ved da at mange skifter alligevel turbo og større dysere på sådan en TD, for at hive flere hypper ud af den.
    En 6,5 Duramax V8 (+årgang 05, da de tidligere har småproblemer) er da god for 500 heste og knap 700NM, standard, uden at skifte noget smiley (Men holder resten af bilen, godt spørgsmål) smiley

• #64   18. jan 2015
    Dyhring .... Som 20årig køre man nok ikke pænt med en V8 .. Men når man bliver ældre så kan man altså godt styre sig og køre fornuftig selvom man har 3-500HK V8 ude foran

Desuden tåler både duramax og cummings rigtig MEGET i std. trim såfremt man huske at den skal blive varm først

Og det er vist bare på sjælland at de ikke vil rode i V8 motore .. Det vil de gerne her i jylland

• #65   18. jan 2015 Erik. Ja, her på Sjælland er de ikke glade for V8. Deraf at jeg bla. skal få lavet V8 hos Jakob/Jax der holder til i Jylland der kører den hvide længere oppe i tråden smiley

Nu generalisere du! Tror ikke du finder nogen anden 20årig der kører pænere i en RAM som min. For jeg er sku for nærig til at planke den uden grund. Kører sjældent med mere end 2000 omdrejninger på den, da jeg jo igen, selv vælger hvornår jeg skifter gear kontra en tomatgearkasse. Jeg har næppe travlt i min RAM. Da jeg havde en Subaru Impreza, var det en heeeeelt anden sag! smiley

Dertil, så kender jeg også 50 årige, som planker pedalen ud af bunden i bilen, på bla. Subaru Impreza STI m.m. Vil sige, jeg kører betydeligt pænere end dem, selv med en V8 i fronten smiley Men så igen, det gør du jo nok heller ikke når du omtaler dig selv sådan smiley

• #66   18. jan 2015 Dyhring Nu hentydet du jo fint selv at man ikke kørte pænt i sådan en .. Og du må da give mig ret i at det er de færreste 20 årige der villle køre pænt hvis de har stor motor

Nu har jeg generelt altid kørt pænt og har da kørt en del biler med stor motor/mange HK.. Første bilen jeg havde nøglen til (dele bil med bror) var en sierra med tryk og 250+hk.. Kørt taxa i bla 270/320CDI samt S400 og været privat chuffør i en 500+HK bentley

Jeg har fået styret lysterne på bane og klub rally

• #67   18. jan 2015 Jojo, men jeg mener generelt med de store US trucks. Bla. også med at tæve en stor kold diesel motor med en tung trailer. Største delen af de biler herhjemme, kører en eller anden form for firma. Firmabiler bliver ikke behandlet pænt.

Og så er det sku uanset hvor gammel man er. Servicebog er rigtigt godt på alle biler, men især de biler vi omtaler her i tråden. Jo større bilen og motoren er, jo dyrere er den oftest også og skrue på smiley

Især med de store turbo diesel motore, ville jeg være mere på vagt om kontra en stor benzin motor. Turboerne, topstykker m.m. har heller ikke godt af at blive bollet kolde. De færreste lader også bilen stå og køle af med turbo m.m., efter lange køreture. De bliver da bare slukket direkte.

Fakta er, at diesel biler sjældent bliver behandlet godt herhjemme. Og de få helt privat ejede US trucks, så er der langt imellem dem der er passet pænt. Mange af de privatejede har haft mange ejere, hvor af mange kun har haft dem få måneder, bare for at prøve og have en og kører i dem, indtil de finder ud af hvad de sluger på tankstationen. (Både diesel og benzin), og så bliver de skudt afsted igen. smiley

Beklager jeg er så kritisk, men jeg vil hellere blive positivt overrasket, end negativt smiley Danskere er svin med deres biler, der er langt mellem de "rigtige bilejere", og der kommer længere og længere i takt med at danske veje bliver fyldt med små minibiler som kan købes på SU smiley

Og skulle du være i tvivl Erik, så er min RAM, og de andre biler jeg har ejet, forsikret og betalt i mit eget navn smiley

Godnat, tak for snakken og en god debat. Glæder mig til at hører hvad den 100% afgiftpris bliver på sådan en 5,9 RAM smiley

• #68   18. jan 2015 Det er nemt 12130 kr for 2015 smiley

• #69   18. jan 2015 Henning - Lad os nu lige hører det fra en af de få som kommer til at kører 100% privat i en 5,9 RAM. Nu jeg kigget på 5,9 RAM og afgifter i over et år sammen med Emil, så med mindre SKAT har drejet om på knappen, så tror jeg stadig ikke på det smiley

Men så igen, man kan jo blive overrasket. Tvivler bare på det med de priser jeg ellers har set smiley

• #70   18. jan 2015 Dyhring Tjaa skulle du være itivel så har alle mine biler også været forsikret i mit navn ... Og betalt uden banklån e.l.

• #71   18. jan 2015 Jeg har nu heller aldrig lånt penge til noget som helst smiley Men siger tak for en god debat herfra, så vil jeg afvente svar på hvis Jesper G køber den og laver den 100% privat smiley

• #72   18. jan 2015 Hmm fed debat. Men hvem fan ville turde købe en sådan bil efter den debat smiley

• #73   18. jan 2015 jesper G .. Tjaa af pick up´s er det jo noget af det bedste du kan få

• #74   18. jan 2015 Jeg vil nu igen give Erik ret angående diesel kvaliteten her i landet.

Dansk diesel lever 100% op til de krav der stilles på nye common rail motorer.
    Det er rigtigt, at kvaliteten haltede lidt på industri diesel for en del år siden.

Når du nu siger traktor der tikker og banker, det skulle vel aldrig være en John Deere? smiley

• #75   18. jan 2015 Bilen er som sådan ok,mekaniken skal nok holde og den er vel ikke meget dyrere at reppe på kontra Q7,touareg,cayenne osv osv

Det jeg ikke kan holde ud er kabine kvaliteten,design matrialer og samlekvalitet
    det stinker totalt,har ellers selv luret på at få en ram eller durango,men de er så store at man ikke kan være nogen steder med dem i kbh og omegn samt det er lidt småperverst at trille rundt med så store motore bare for at køre i netto og fylde 2 pladser smiley

• #76   18. jan 2015 AHJ™ . Fordi at Dyhring køre på afgiftsfri til landbrugsmaskiner.. Og det er ikke så høj kvalitet som de man får på en normal tank

• #77   18. jan 2015 Henning P Dodge Ram o.l. .er da ikke større som div minibusser ala caravelle o.l

Klare fint at parkere i en enkelt bås

• #78   18. jan 2015 AHJ: Som Erik siger, så er det landbrugsdiesel vi kører på, og som vores entreprenørmaskiner på gårdene også kører på smiley
    Kender dog mange der har diesel biler, som tanker "farvet" diesel fordi det er billigere. Drøn ulovligt også, men dieselen er også dårligere.

Men jo, det er mest John Deere. Har dog også oplevet det på Case IH Puma serie, & nyere Fendt. smiley Jeg har goså været på flere gårdbesøg igennem min landbrugsuddannelse, og der har snakken altid endt på det samme i maskinhuset, så bla. Claas traktore har også knas i maskineriet. Den bedste Cummingsmotor jeg dog har prøvet i en traktor var på nedenstående billede. 18,5L Cummings, slugte 135L i timen, og havde en totalvægt på 26 tons og en tank på 1300L smiley

En bekendt i US truck klubben skifter brændstoffilter engang om måneden, og hælder det bellad i hans Silverdo Duramax. Han siger somend også at det er en meget god ide at gøre det, samt blænde EGR'en af og give motoren fri udblæsning i udstødningssystemet. Hans går så også med de der 550 heste og 7-800NM og trækker bla. 8 tons båd på 3 akslet trailer.

Om det er en skrøne, ved jeg ikke. Men jeg har da oplevet at min gamle L200 døde på motorvejen, pga. af tilstoppet brændstoffilter som sådan set ikke var særligt gammelt. Der er nok ikke den store forskel i filtre går jeg ud fra. Så bare et godt råd, hans Duramax motor har ikke slået en prut forkert siden han begyndte på det smiley

profilbillede
  • #79   18. jan 2015 Jesper G:

Hvis du vil have sådan en, så syntes jeg bare du skal hoppe ud i det og betale hvad det end koster smiley Dens venderadius er enorm, den er en bred dame, og jeg har kørt inde i Københavns små gader med min, og har bla. også kørt firmaets større 316 sprintere derinde også. Og det er ikke til at parkere en RAM inde på deres små parkeringspladser, og der har da været situationer hvor man kun lige har kunne knibe den igennem en sidegade pga. dens størrelse.
    Dels fordi den er et stort lokum, men også fordi der simpel hen ikke er plads til en så stor venderadius mange steder, og så er man nød til at blive kreativ, og evt. holde ulovligt parkeret. Jeg bor og kører primært på landet, så dens størrelse er ikke noget jeg går så meget op i. Tror mere det er de små miljøbiler jeg møder derude, der bliver forskrækket smiley

Som der også er nævnt bla. med dyre reperationer på Cayenne osv.osv., det er nok ikke lige så slemt med en RAM. Tror godt man kan skifte bremser for under 25.000.- pr. gang, og man kan også skifte generator uden at skulle have motoren ud som på en Tourareg.
    Men, det er en stor bil, og så koster de altså også dertil at holde kørende. Tung V8 i snuden, er stor belastning på hele fronten. Dæk syntes jeg er dyre til den, mine der sidder på koster 2300.- stykket for kun et dæk.

Når det så er sagt, så er de dejlige biler. Men, jeg ville kun tage en diesel, hvis du kører over 30.000km i den om året, og gerne kun lange ture. Alt andet vil være syndt for den Cummings motor smiley

• #80   18. jan 2015 Dyhring

Det er jeg udmærket klar over, det er netop det jeg kalder industri diesel.

Som sagt lever farvet diesel 100% op til de kriterier de nyeste brændstofsystemer har, men der var problemer med det for en del år siden.

Der er intet diesel her i Danmark der bør skabe problemer.. Hvis det alligevel er tilfældet er det nærmere bondes tank anlæg den er gal med.

Claas kører netop med JD motor, hvilket de større modeller heldigvis er blevet fritaget fra nu ?

• #81   18. jan 2015 Jesper G: En anden ting jeg egentligt også ville spørge om. Hvad er grunden til at du har kig på sådan en? Skal du rent faktisk bruge den, til det den er lavet til, eller skal du have den, bare for at have den? smiley

AHJ: Så er der godt nok mange bønder som skal få udskiftet deres tankanlæg, både til deres privat biler, men også til maskinerne. Vi har endda prøvet at have en tanklastbil ud til mejetærskeren, fordi at tanken var tom derhjemme. smiley

Men altså, hvem har lavet de kriterier, for dansk diesel? Ja, jeg er nysgerrig, for jeg har hørt på stort set det omvendte de sidste 5år smiley

Rigtigt, nogle Claas traktore kører med JD motor. smiley

• #83   18. jan 2015 Ford's V8 motore er oftest lavet i aluminium. Skifter man ikke tændrør på dem ofte, så gror de fast i blokken. smiley Når du så kommer og skal skifte dem, så knækker +50% af alle tændrørene, og så er det motorrenovering når stumperne ryger ned i motoren smiley

Min har 2. tændrør for hver cylinder, så altså i alt 16 tændrør. Dem rører jeg ikke selv. smiley

• #85   18. jan 2015 Henning p. Jeg siger ikke det du siger er løgn. Men jeg har sammen med dyring siddet og gloede på så mange af de biler og deres afgifter. Derfor ved jeg at de er pisse dyre. Og mht. Beskatning. Så ja så er det 25% af min 160.000kr og så for du din beregning på 1500-2000kr om måneden, det vil jeg mene er mange penge. Når ja så kommer der vægtafgift oven i. Hvad lander vi så på, derfor har jeg cvr. Nr og har min indregget som hel privat, så laver jeg bare erhvervs kørsel for 10.000kr om året så er det tjent hjem igen. Jeg har ikke en Dodge men en Navara. Ved godt det er 12.000kr at lægge ud men kan så trække 10-15-20 tilbage afhængig af hvor meget jeg laver. Men stadigvæk. 19.940 i afgift om året ren privat er mange penge for mange af os herinde. Og så kommer der forsikring oveni. Der skal jeg give 14.000 for en ram pga. Min alder.. Så lander vi på godt 34.000kr om året. Og det er endda uden at starte bilen og hælde juice på den. Men vil gerne høre hvad den som trådstarter har kigget på kommer til at koste når han for den, så kan vi jo drage en konklusion ud fra det.. Og mht efter 2007, betaler du afgift efter forbrug som på en personbil fik jeg fortalt igår. Staten er sindsyge i hovdet!

• #87   18. jan 2015 Fords powerstroke flækker topstykker og pumpen dør også uden varsel .. Pumpen koster KASSEN 25-50K

• DisConFlubberated

#89   18. jan 2015 Hvad hedder motoren i den traktor, evt et billede af den? Så vidt jeg lige husker har Cummins ikke lavet nogen motorer på 18,5 liter, men de har en der hedder KTA19 og QSK19, den ene er en pumpedyse motor og den anden er fuldelektronisk... Og det staves Cummins uden G...

Dyhring - Hvis du mangler stumper på sjælland, så er der et firma i Osted der er Cummins forhandler, de har også montører osv ansat.

• #90   18. jan 2015 i bund og grund er det fordi konen er gravid og vi skal bruge en 4x4 med plads til mindst 3 + hund barnevogn osv, har også overvejet en tahoe. ved sgu ikke hvad der er bedst og billigst, vi køre knap 10000 km om året

• #91   18. jan 2015 Jesper g. Det går slet ikke det der. Står hjemme ved dyring lige nu, og hvis du kun køre 10.000km om året ville jeg ikke investere i en diesel ram. Da du minimum skal op og ramme 30-35.000km før det kan betale sig! smiley og en sidste ting, at der er kun 2 godkendte sæder i en ram selvom der er 3 seler.. Så bliver indblandet i uheld så bliver du flået af forsikringen.. Siger det bare.. Hvorfor kigger du ikke på en Subaru legacy/forrester med en 3.0 boxer benzin med 245hk og permanent 4x4 smiley det var da en mulighed smiley der er en legacy til salg på på Bilbasen til 120.000kr ca smiley eller den forrester med 2.5 turbo benzin med 230hk og permanent træk på alle 4. Det er en stor 4x4 som vil passe godt til de få km du køre..

• #92   18. jan 2015 men de er vel ikke gode til at trække maskin trailer og køre i skov og marker ?

• #93   18. jan 2015 Jo hvorfor skulle de ikke det. En forrester må trække 1800 hvad skal du trække?

• #94   18. jan 2015 min, 2500 kg

• #95   18. jan 2015 nogen som har en mening om en 5,7 tahoe fra 1996 ?

• #96   18. jan 2015 Jesper
    Der er en durango på hvide på bilbasen med V8 benzin,det er den du skal have smiley

• #97   18. jan 2015 arrrr 200000 er sgu noget i overkanten

• #98   18. jan 2015 Emil B

Det virkede bare som om i havde misforstået det med vægtafgiften og privat delen
    og blot gangede det hele med 2 når i så skull regne det ud og det er jo ikke tilfældet smiley

Mht fri bil så kan du ikke holde sådan en vogn for det du skal betale i skat af at have den ca 18000 om året

Du ska huske på at firmaet afholder alle udgifter til bilen,drift benzin osv osv

som du selv skriver så koster den en del og det er ikke sikkert det kan svare sig at have den privat med det den koster at drive,det er fint at køre 10000 firma kilometer men det koster jo 2 kr pr km i benzin og du får kun 3,8

Jeg nævner det kun for at det bliver billigst for jer at have dem smiley

• #99   18. jan 2015 ´pjat du må bare handle ham ned i pris,der er jo ikke mange købere til den type biler,folk er jo helt vild forskrækkede over dem hvis den koster mere end 500 om året i vægtafgift

• #101   18. jan 2015 DisConFlubbe: Det er vel en 5 år siden jeg sidst sad i sædet på den CAT traktor. Det var en af de første AGCO hentede hjem til Danmark, 600 hypper, kom vidst fra Austrailien. 1m brede bælter smiley

Men nej Jesper G, jeg kommer til at have ondt af dig dybt ind i sjælen, hvis du køber en Dodge RAM, med en kæmpe 5,9 R6 motor, hvis ikke du kører mere årligt!
    Du vil få så kolossalt store udgifter på den årligt (der er billigere alternativer), fremfor hvis du rent faktisk udnyttede motoren og derfor også kørte langt i den. smiley

Dit km forbrug, skal du have alt andet end en diesel/turbo diesel! Og det kan næsten ikke understreges nok.

Dertil, så prøvede jeg så sent som igår, at sidde 3 i min. Det dur altså bare ikke. Det midtersæde er kun til max 10år, og sædet er ikke godkendt til et menneske, selvom der er sele og det hele, på papiret. Så kan du selv regne resten ud, hvis man ender i noget slemt. Forsikringen kan nægte alt, hvis der på papiret/reg. attest kun er til 2 sidepladser. Og det holder slet ikke hvis i skal bruge den som var den en familiecontainer/stationcar.

En Forester XT, må trække 2 tons på krogen. Kan sikkert vejes op, har en 230 hestes 4benet turbo boxer motor. Den kan uden tvivl trække en maskintrailer, kører i skoven, stranden, i sne og hvad du ellers kan finde på.

En Legacy 6 benet 3,0 boxer N/A 245 heste, må trække 1700 eller 1800kg alt efter årgang.

Det er svært at finde en bil der kan det hele, også når i venter barn. Men hvis i endelig vil have en RAM, så vælg da i det mindste en benzin. De nyere kan også fåes med en 4,7 V8, som er lidt mere, hvad kan man sige, mindre til deres forbrug smiley

Vdr. den Tahoe, så kender jeg ikke den ældre firkantede udgave. Men den nyere med en 5,3 V8 benzin Vortec motor skulle være tørstig, men meget driftsikker. Jeg vil generelt holde mig væk fra Ford i US truck genren her i Danmark. De er alt for dyre at skrue på. Ved ikke om det 3 sæde foran i sådan en Tahoe er godkendt, eller om pladsen er større. Men i har den grad mere plads til barnevogn, indkøb osv., end i en RAM, så jeg vil da kort og godt sige den passer dit/jeres behov noget bedre. Og den kan tage 3,5 tons på krogen, lige som en ram smiley
    Den har en bedre venderadius, da den ikke er lige så lang som en RAM, så skal du ind i KBH er det også et stort plus smiley

• DisConFlubberated

#102   18. jan 2015 Hvis det er en CAT traktor, så er jeg ret sikker på at det ikke er en cummins motor er er i den. Men nok nærmere en CAT C18 motor...

• #103   18. jan 2015 Ja, altså der står CAT på siden af den smiley Fik afvide at det var en 18,5L Cummins motor som lå i den, dengang og at den kom fra Australien vidst nok. Jeg var jo meget nysgerrig, som 1. års elev på den store farm, og få lov til at trække rundt et par dage med de 10m harver og GPS smiley

Men, om det er sandt ved jeg ikke. Blot det jeg fik oplyst, og om der er forskel på de motore der bliver leveret med dernede, kontra i EU ved jeg ikke. Går jo ud fra at det importøren siger er rigtigt smiley

Men nok om en stor traktor smiley

• DisConFlubberated

#104   18. jan 2015 CAT og Cummins er konkurrenter. Jeg er udlært hos CAT og arbejder nu hos konkurrenten, Cummins... Jeg er mere end 100% sikker på at den traktor ikke er født med en cummins motor...

• #105   18. jan 2015 Sådan en Forester med boxer. Holder de ? Har hørt de er dyrere at holde kørende ?

• #106   18. jan 2015 Jamen så kan jeg da kun sige at du nok har ret så smiley Eller at blokken på den er skiftet ud inden den kom til Danmark smiley

Ham reservedelsforhandleren i Osted du snakker om. Har han også dele til en HEMI? smiley

• #107   18. jan 2015 Og forresten. Aut gear er et most

• #108   18. jan 2015 Der er egentligt ikke noget galt med en Forester XT 2,5 turbo. Du skal holde dig langt væk fra Subarus diesel boxere, det er noget arveligt lort for at sige det ligeud smiley

2,5'eren er driftsikker, sålænge du ikke begynder at hive mere end de 230 heste ud af den. Så kræver det remap af ECU'en, og diverse opgraderinger. De er somend ikke dyrere at holde kørende end så mange andre biler, og Subarus AWD system er virkeligt lækkert at kører med, i alt terræn såvel som vej.
    Der er køreglæde over hele linjen, og den kontra en RAM eller Tahoe, så vil de sidst nævnte føles som traktore ved siden af smiley

Og den kan fåes med automatgear og manuelt 5 trins smiley

• DisConFlubberated

#109   18. jan 2015 Det værksted der er i osted, har kun til cummins diesel motorer, førhen hed det cummins diesel salg og service danmark, nu hedder det granly diesel. De mest normale ting kan du hente der, diverse pakninger, følere, vandpumpe osv. Jeg ved ikke hvad de har på lager til biler, da det jo mest er marine motorer de gør sig i...

• #110   18. jan 2015 Så tror jeg ikke min V8 HEMI benzin motor passer så godt ind i deres daglige program smiley

• #112   18. jan 2015 Hvilken en Christian? smiley
    Og ja, Fords diesel V8 er også lavet af genbrugsaluminium. smiley Og 7,3'eren er nok den dyreste turbo diesel motor du nogensinde finder og skrue på smiley

• #114   18. jan 2015 Christian .. Vi havde i norge econoline med 7,3 powerstroke .. Fed bil at køre og riiigeligt med HK

Men forsatan de er dyre i stumper og bla pumpen er vanvittig dyr til dem og den har ry for bare at dø uden varsel ..Ny brugt pumpe koster 20-25K og en helt ny henad 50K

• #117   18. jan 2015 Det er jo heller ikke en 7,3L V8 .. smiley

Men OK 7.3 powerstroke har sindsygt godt træk også med 5T trailer i røven (Regget som lille lastbil i Norge) og FED lyd .. Kan fløjte lige så meget som en gammel scania smiley

• #119   18. jan 2015 Jeg kunne drøn godt tænke mig at have en Srt-10 Aut. en periode meeen.

• #122   18. jan 2015 SRT10 8,3L Dodge hører kun til i en Dodge Viper. En skam de har smidt sådan en i en 2,5 tons truck, for den bliver aldrig et lyn med den. Den er tæskedyr at holde og have kørende, og resten af bilen kan da ikke holde til den motor i længden smiley

Men altså, jeg har også en drøm om at have en Dodge RAM, en GTR35, en Impreza STI og en EVO9 i indkørslen. Men hvad er rent faktisk realistisk, hvis du virkelig tænker dig om? Er penge ikke et problem, så gå ud og køb det største og sjoveste, og betal når regningerne kommer uden at tøve smiley

Men eftersom du har lavet en tråd hvor du er bekymret om hvor godt sådan en RAM holder og gerne vil have alt i en bil (også selvom du godt ved det ikke kan lade sig gøre), og hvor lidt km du skal kører, så er jeg i tvivl om dit budget overall (vægtafgift, brændstofregning, service osv), nu du også skal have barn holder til at have sådan en truck i indkørslen. smiley

Men hey, jeg skal ikke dømme folks pengepung, det er bare hvad jeg opfatter, og hvis man i din situation har råd til sådan en, så ville jeg da nok købe en billig st. car til konen og barnet, og så købe eks. en Patrol eller lign. 4x4 til alt det skov og maskintrailerkørsel du skal kører smiley

Ja, en Patrol har en TD motor, men det er en mindre motor, så den bliver hurtigere varm med de korte ture du snakker om smiley

• #123   18. jan 2015 Men man får satme LANGE løg af en patrol med 2,5 tons i røven:D

• #124   18. jan 2015 Jep. Man kan dog finde en 4,2 R6 med turbo og kyle i lortet, og så er den lidt sjovere smiley

Men, en Patrol er til at få for ganske fornuftige penge i vægtafgift og pris, kontra en 5,9 RAM, du ikke finder til under 100 klik.
    Dertil, så er den billigere at skrue på, og der er langt flere nye, og såvel flere brugte reservedele til den type 4x4 herhjemme smiley

• #125   19. jan 2015 Jeg forstår godt forviringen smiley min økonomi er vist meget normal. Og ja der er råd til både at købe en stor 4x4 og til at holde den kørende, MEN , hvem vil ikke gerne have det som holder bedst, idag er det jo ikke så meget det at købe 4x4 som koster. Men at holde dem kørende, for ca 150000kr får man jo alt fra Porsche , touareg ram X5 osv osv . Men hvem vil bruge alle sine sur tjente penge på at holde skidtet kørende, alt man bruger på den konto er smidt væk, selve bilen har jo en gensalgsværdi engang, så alt mit skriven går egentlig bare ud på, hvad er bedst og holder bedst, når man vil køre STOR 4x4 Aut med plads til min. 3 , håber det giver mening smiley

• #126   19. jan 2015 Og patrol 3,3 td. Har haft mindst ti af dem i mine unge dage. Elsker den bil, men jeg er færdig med at køre traktor smiley og misforstå ikke dette, for ja der er også traktor i de store 4x4 jeg søger og det må der også gerne være, meeeen patrol køre jo ringere end en gl Ford major

• #127   19. jan 2015 Men for at gøre det nemmere laver jeg nu en ny tråd som jeg gerne vil have jeres mening med i da jeg syntes det virker som om i ved hvad i snakker om, jeg kalder den. Valg af 4x4

• #128   19. jan 2015 Altså plads til 3. i en 4x4 gør jo at du kun kan vælge en US 4x4, pga. af bredden på vores store biler. Men, tjek op på om det 3. sæde er godkendt. Det er de ikke på bla. RAM, som på reg. attest kun er godkendt til 2. personer, og min er 100% momsfri på papegøjeplader. smiley

Du skal holde dig langt væk fra en diesel, med dit km forbrug. En Tahoe 5,3 nyere årgang, kan fåes for mellem 50-75.000, helt momsfri. Hvis du har et så stort budget til køb af bil, så har du rigeligt med penge til at holde den kørende, hvis den skulle gå istykker, og betale det benzin den bruger. smiley

Den kan trække din maskintrailer, den kan også kører i skov og mark (selvfølgelig indenfor rimeligheden), og der er plads til din barnevogn osv.
    Min RAM er en Quad cab, dvs. med de små bagdøre som næsten alle de andre RAM's er herinde. Og jeg har da min tvivl på om du kan få en barnevogn ind der samt diverse når man har handlet ind. Så skal du ud og investere i en hardtop, og den koster også dyrt.
    Ellers skal du finde en crew cab, hvor bagdørene/resten af kabinen er lige så stor som fordørene, men sådan en har jeg endnu ikke set i Danmark.

Men, få tjekket op på om det 3. sæde er godkendt, selvom det er der, for ellers går den jo ikke rigtigt smiley (Mange vil nok sige, at fordi det er der, og den er synet med det -fordi man ikke rigtigt kan pille det ud- så må man bruge det. Men det er reg. attesten der trækker det længste strå) smiley

• #131   19. jan 2015 Begge V10'ere du snakker om Christian er nok svære at holde kørende her i Danmark, da det er ved at være gamle motore. Dertil, iforhold til hvad de yder, er de utroligt helt bund hamrende idioti brændstofslugere, og så kan man altså få bedre, helt ned V6 klassen, men også i V8. Sådan en V10 går måske 3km/l hvis man er heldig smiley

Ud over det, så brænder folk også inde med dem. US trucks er svære nok at komme af med da købermængden ikke er særlig stor, men når du kommer over V8 bakker de fleste ud af det smiley

• #133   19. jan 2015 Christian F

Hvor længe siden er det

• #135   19. jan 2015 Så må han da næsten også have givet den væk smiley For den gule V10 RAM der er til salg, den har fandme været til salg længe da smiley

• #138   19. jan 2015 90 er heller ikke slemt for en så stor truck,det er mere de nyere srt 8,3 liter de tror er guld være,har set dem til langt over 200 og det får de nok ikke for dem,men der er ikke mange til saig af dem for tiden

• #139   19. jan 2015 90.000 er faktisk ret dyrt for en så gammel US bil. smiley

Det har da nok været lidt mere held end almindeligt at finde en køber til den så hurtigt smiley (De købere hænger altså ikke på træerne) smiley

• #141   19. jan 2015 Ja, det eneste der er billigt på sådan en V10 er da absolut også kun vægtafgiften, da den er så gammel jo smiley

• #143   19. jan 2015 Så vil du ikke se crashtesten af sådan en smiley Det er ikke et kønt syn smiley (Youtube, hint.)

• #145   19. jan 2015 Det er da en mærkelig side den der alle biler er solgt også dem der er til salg smiley

• #146   19. jan 2015 Ved at min årgang har fået en "overall Good" i Crashtest. Men altså, selv ladet er ved at knække på den gamle årgang ved head on kollision smiley

https://www.youtube.com/watch?v=LYN_0HxguyQ

• #148   20. jan 2015 Erik A: Jeg vil sige at en nyere LandCruiser har ihvertfald ikke problemer med at trække 2.5T, tog mit trailerkort i en og til trailerkort SKAL traileren være vejet ind til 2500 kilo og det kunne stort set ikke mærkes det var spændt efter hvis jeg lagde foden ned, men det kunne så godt når at jeg bremsede.

• #149   20. jan 2015 Danger Dane Nu har jeg ikke skrevet noget om landcruiser med 2,5T i røven så hvor vil du lige hen med det ??

Har selv kørt landcruiser de sidste 5 år og jow du kan godt mærke 2,5T i røven af den

Og nej der er ikke 2.5T i traileren når du tager kort men den skal være regget til en vis vægt alt efter bilen der trækker

• #150   20. jan 2015 Jesper G, til salg på Subaruklubbens side, den er på hvide plader med automatgear:

Subaru Forester 2.5 XT aut. 2006, kr. 105.000

Nysynet den 25. juni.
    I forbindelse med syn er der kommet nye skiver, klodser, nye tårnlejer m.m.

Subaru Forester 2.5 XT aut.
    Farve: lysgrå/sølv
    Indreg: 08-06-2006
    Sidste syn: 25-06-2014
    Bilen har gået ca. 230.000 km
    Motor blev skiftet ved 185.000 km med en årgang 2007, som havde gået ca. 70.000 km.
    Så den nuværende motor har kørt ca. 115.000 km i dag.
    Jeg har kvittering på udskiftningen af motoren.
    Tandrem er skiftet på motoren ved motorskiftet.

Vinterhjul: 16" alu med Michelin vinterdæk.
    Sommerhjul: 18" alu, dæk er næsten nedslidte. En fælg har et hak, ellers er de fejlfri.

Ny generator i efteråret.
    Har det udstyr de nu har med lædersæder, fartpilot, navigation osv., samt orginale tagbøjler.
    Desuden DVD skærme indbygget i nakkestøtter m. trådløs høretelefoner, Parrot Blotooth til mobil, Eberspächer 5KW benzinfyr (har jeg aldrig brugt, så ved ikke om den virker)
    Bilen har orginalt Subaru spoiler kit, dvs lister på siden af bilen og i bunden af kofanger i for og bag.

Fejl/mangler:
    Forkofanger spoilerdel afmonteret, den har fået et par revner som skal ordnes.
    Håndtag til bagklap går lidt sejt.

Pris ide: 105.000

Mvh
    Claus Larsen - nesalc©gmail.com - 28775728

• #151   20. jan 2015 Billede

profilbillede
  • #152   20. jan 2015 Billede

profilbillede
  • #154   20. jan 2015 Indvendigt

profilbillede
  • #155   20. jan 2015 Den er rigtig fin sån 06'er .. De kan have lidt små el fejl ved jeg men det er ikk værd at tale om. Ta og tjek kardan kryds ved forhjulene hvis du skal ud og kigge på den... De er lidt trælse at skifte .. Og tjek ånderør at der ikk vælte smoke ud .. Så burde du være rigtig godt kørende ????????

• #156   20. jan 2015 Ved ikk lige hvor alle de ? Tegn kom fra ????

• #158   21. jan 2015 Jeg er ikke meget til Subaru , tror faktisk jeg vil prøve at finde en 2001-2003 tahoe 5,3. Der er plads til tre og massere plads bagi. Men må indrømme at jeg ikke kender holdbarheden af dem.
    Og senere måske en Trailblazer på hvide plader

• #160   22. jan 2015 Erik A, du snakkede bare om en Patrol med 2.5T i røven, så ville jeg bare give mit besyv med med en anden 4x4'er. Og der hvor jeg tog kørekort til B/E der var traileren vejet ind til 2500 kilo som iflg min kørelærer var kravet til B/E.

Kommentér på:
Dodge ram 2500 5,9 Diesel

Annonce