11.755 visninger
|
Oprettet:
Dodge ram 2500 5,9 Diesel {{forumTopicSubject}}
Hej vil høre om nogen har erfaringer med dodge ram 2500 5,9 Diesel 3 generation 2002-2009, de vil dele ? Evt svagheder ?
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Undervognsmæssigt skal du ikke være så bekymret, 2500 har en rigtig stærkt undervogn kontra den mere street venlige 1500.
Cummings diesel motoren er en Række6 motor der er taget fra den generation Case IH MX130-170 traktore, rigtig slidstærke motore, som bare kan tåle prygl. Du har nemmest ved at få reservedele til motoren ved en CNH (CaseNewHolland) el. div. traktorforhandlere, end ved et alm. autoværksted.
De kan sagtens kører en halv million de motore, hvis de bliver vedligeholdt.
Alt kan gå istykker, og biler skal vedligeholdes. Med gearkassen er en svag ting på dem. De skal overfører mange heste og nm, og det er et dyrt rep.
Dertil, sådan en 06 på papegøjeplader, 100% privat, koster mellem 20-23.000.- årligt i afgift. Så overvej nøje om du kører så langt at det kan betale sig, eller find en HEMI 5,7 benziner istedet.
Jeg giver selv 8900.- årligt, momsfri 100% privat for min
Christian. Den hvide Cummings er da nok Jacob Larsens. Der vil blive kørt us truck mod us truck igen i år, og US truck campen vil nok stå stærkt i år da mange af os tager med til DHB
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
mar 2009
Følger: 19 Følgere: 38 Biler: 8 Emner: 22 Svar: 594
Lige umiddelbart er den Ram du kigger på med Common rail indsprøjtning, hvilket er noget dyrere, at reparere på.
Dyhring
Så vidt jeg husker stammer motorerne helt tilbage fra Case Maxxum 5140, hvor du så kunne købe Dodgen med 12v og 24v topstykke.
Men ja, hvis du mangler dele til motoren, så bestil igennem CHN via den lokale Case eller New Holland forhandler
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Men ja, en 06 er med det nye commen rail system, så lige som på alle andre commenrail diesel motore et dyrt system at skrue på, men dog lækkert når det virker. Diesel er simpel hen så ringe i Danmark, så at udskifte brændstoffilter engang om måneden, og smide engang adbell i tanken skader bestemt ikke.
Afgiften bliver dyrere i 07 hvor den skille igen. Men, du kan jo evt. finde andre modeller, som er nyere end 2002 hvor min model blev lavet, og finde årlig afgiftspris på dem.
Kan kun understrege en ting. Jeg har kigget på afgifter af flere årgang diesel ram, og den eneste grund til at jeg har en benzin er den årlige afgift. Slår du biler op på eks. nummerplade.net, så vær opmærksom på at mange Cummings RAM er på 50% erhverv & 50% privat, eller des lige anden erhverv/privat afgift. Så kommer den årligt afgift jo ned på det halve af de 23.000.- og til at betale for et normalt menneske. Men som 100% erhverv, så er det jo helt grotesk, og så kan man jo spørge sig selv om hvorfor der ikke er flere helt private diesel RAM her i landet. (Netop pga. af afgiftprisen)
Og det bliver der ikke oplyst på inde på sådanne sider, og det kræver at du har CVR nr. og firmakørsel, for at kunne udnytte det afgift system.
Men tag ikke fejl, og en 2006 5,9 turbodiesel, den for du ikke for under 20.000 årligt, 100% privat
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Giv evt. et link.
Det er nemlig ikke til at se hvilken form for privat, eller privat/erhvervs afgift en papegøjepladet bil er på, med mindre du spørger ejeren. 90% af de nyere (+årgang 98) har været med erhverv ind over. Alm. mennesker har jo ikke råd til at have den helt privat, netop fordi det er så dyrt, og den jo heller ikke ligefrem går langt på literen som diesel heller.
Dertil, er den 50/50, så ikke med at der skal betales moms i bilen også, så skal der også betales afgift til helt privat også?
mar 2009
Følger: 19 Følgere: 38 Biler: 8 Emner: 22 Svar: 594
Jeg mener bestemt, at motoren i MX 135 bare er en videreudvikling af motoren fra den ældre Maxxum serie.
Jeg kan dog tage fejl..
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Det kan du meget vel have ret i, at det er en videreudvikling!
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
http://www.bilbasen.dk/brugt/varebil-inkl-moms/dodge/ram-2500/59/2354211
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
Du kan kun får den på blandet privat anvendelsesafgift hvis du bruger den i i erhverv eller din arbejdsgiver forlanger du køre i din privatbil,og kun hvis du har brug for varerummet i bilen.
Er momsen en gang betalt for bilen kan den altid bruges privat og denne afgift kan halveres hvis den skal bruges som ovenstående.
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
Aner ikke hvad du taler om,der er kun 2 satser 100 eller 50 % afgift for privatanvendelse
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Vil dog sige, det er første gang jeg har set en new age 5,9 100% privat til under 20.000 årligt
Den dyreste 100% privat 5,9 RAM jeg har set, var også en 06 eller 07 model. Og den kostede 22.880.- årligt. Så det kan godt være rigtigt, at den 06 du har kig på, koster lidt over 17.000 årligt, 100% privat
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
Jeg er selv selvstændig og har været det i 10 år,men har kun biler på ren gulplade i virksomheden
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Er et arbejdsredskab og er bygget derefter... Om de bare bliver behandlet nogenlunde så dør de ikke såen lige.de første 1.000000km
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
Tror du roder lidt rundt i det med de afgifter
Vægtafgiften er det den er,billigere for varevogne
samme vogn på hvideplader koster kassen
Varevogn på gule/papegøjeplader er noget billigere i vægtafgift
For at du må bruge din varevogn privat skal du betale en privatanvedelsesafgift som på køretøjer med en totalvægt på mellem 2001 og 3500 kg er 5510 kr årligt
Den afgift kan du få halveret hvis du også bruger vognen erhversmæssigt til 2755 kr årligt,så du skal ikke gange det hele med 2 for at køre fuldt privat.
Så du kommer til at bruge den lille besparelse du har på benzin
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
En 2006 Silverado 100% privat koster ca. 15.000 årligt, og den vejer ca. det samme som en RAM, 2800kg for kun bilen
Min gamle årg. 2000 L200 2,5 TD kostede 12.000 årligt 100% privat. Du skal ikke komme og sige til mig, at en Dodge RAM, som er dobbelt så stor er billigere end den
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
Det med at du regner forkert med afgiften kan jeg ikke hjælpe med
Det er ikke kun vægten det er også kml,,det er markant dyrere at køre privat i en bil med totalvægt over 3500 kg måske der den ligger begravet i de tilfælde du giver
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Men, nu kan jeg selvfølgelig ikke engang huske nummerpladerne på dem jeg har set så dyre. Og det var udelukkende selv derfor jeg valgte en benzin'er.
Men, ellers er det jo bare at tage chancen Jesper G.
Det vil altid blive et enormt dyrt vogntøj at kører i, sådan en automatgearkassereno. koster +25.000.- hos aut. værksted, hvis ikke mere. Og så er det jo bare at få lavet bilen 100% privat, og så bare betale SKAT når regningen kommer.
Om den så er på 14.000, 17.000 eller 20.000
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Bare ikke kom vrælende hvis det så ikke er rigtigt
Kender flere kammerater, der også har US truck, som fusker firma for at få de turbo diesel biler ned i årlig afgift
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Den er jo ikke lavet til privatbrug men erhverv´s brug .. Det er en industri motor og sådan dør ikk bare såen lige
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
Jeg har ikke hørt om at de skulle være specielt dårlige ud over at de jo ikke undervogs mæssigt er på højde med en moderne bil,men en truck er det mest solgte vogntøj i guds eget land og der køre dælme mange gamle pickups/trucks rundt derovre,jeg ville ikke være nervøs for at købe en udover at jeg ikke aner hvad de koster at reparere på
Dyhring
,er du sikker på det kan betale sig at have den privat når den køre så kort kml som den gør,jeg tror det er billigere at have den som firmabil og så blive beskattet af fri bil,det kan en revisor naturligvis regne ud
mar 2012
Følger: 33 Følgere: 34 Biler: 7 Emner: 64 Svar: 639
mar 2012
Følger: 33 Følgere: 34 Biler: 7 Emner: 64 Svar: 639
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Nu bruger jeg min bil mest privat, så ja, til den sølle pris af 8900.- årligt, 100% privat, så kan det kun betale sig med firmakm
Min har gået 143.000 miles nu. Og jeg skal da til at skifte diverse undervognsdele, bla. venstre styrearm så den kan blive sporet ordentligt bilen da gevindet i stangen er slidt ned. Om en Dodge RAM koster penge, kommer helt an på hvordan dens liv har været. En stor diesel motor har ikke godt af korte ture, hvor den for tæv, som eks. Det er en stærkt bil, men kun hvis de er blevet behandlet ordentligt og passet med service m.m.
Selvfølgelig bliver der solgt enormt mange biler derovre. Men hvis man læser dybere ned i det, så er hverken diesel eller benzin US just det bedste. Deres benzinpriser, kombineret med at ethvert værksted derover kan lave dem, og at reservedelene koster ingen ting derovre kontra herhjemme, gør at de kører i stor stil derovre, nye såvel som gamle
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Har selv kørt snitter/grønt høster hvor der sad 2 x cummings diesel i .. Finder ikke bedre diesel motor
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
En venstre styrestang koster derovre, 85.-
Moms, told, fragt, tolbgebyr, ender den i ca. 450.- leveret på min adresse.
Reservedele til US biler herhjemme er speciel import, det er sjældent der er nogle der har noget liggende til dem. Dertil, så er det endnu et led i reservedelen som også skal tjene penge. Så den styrestang, hos en forhandler herhjemme, ville måske koste 600.-
Derovre, 85.-
Jesper G: Køb den, få den 100% privat. Betal, og lad os så vide hvad det endte på.
Erik, meget muligt det er en allround motor. Jeg kender dem kun fra Case IH traktorene. Men ja, de kan fandme slæbe. Sådan en MX170 traktor, der normalt kun yder 170 heste på motoren, kan snildt skrues til 260 på tappen, og så slæbe dag og nat
mar 2009
Følger: 19 Følgere: 38 Biler: 8 Emner: 22 Svar: 594
Den 5,9 liters Cummins findes i et hav af udgaver alt efter, hvad de bliver brugt til.
En større Holset HX turbo samt større dyser, så henter du utrolig mange heste på dem.
Hvis jeg var dig, havde jeg fundet en Mk2 Dodge Ram Cummins 24v, det virker altså
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Men netop den lave ydelse iforhold til antal liter gør at de holder sindsygt længe
Dyhring Grunden til at dele skal bestilles hjem er at de sjældent går istykker og derfor vil ingen have dele på lager
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
Jeg er ikke helt inde i beskatningen men er det ikke 25% af minimum 160000 altså 40000 om året så det er vel 15-2000 pr mdr,og så kan du afholde alle udgifter i firmae´t frem for at betale privat og få hele 3.8 kr pr km,men man skal regne på det.
til prisen på knap 12000 om året så tjek det link fra bilbasen med en 5,9 diesel på papegøjeplader,det stiger så voldsomt på varebiler indregget efter 25/4-2007 da de skal afholde grønafgift som en personbil og det er nok derfor at dem i har kigget på er så dyre men indtil da er det dog til at betale.
Din boss slipper nok for at betale de sidste 2755 kr i privatbenyttelsesafgift og at bilen er på gule plader er fordi den er indregget før 09 hvor papegøje pladen blev indført
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Ved at pga. af den dårlige diesel i Danmark, så har stort set alle landbrugsmaskiner, deriblandt traktore utroligt dårlig motorgang, som ender med at koste dele. Dyssere der skal skiftes, rensning af motoren, m.m. Og flere af dem kører altså også med Cummings, især med Commenrail system i motoren kan der komme dyrere reperationer end på de gamle mekaniske
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Men er i så stensikre på at den koster så lidt, så køb den!
For jeg har kigget på 5,9 i alt fra 2003 til 2006, netop for at spare den endnu dyrere afgift som skiller i 07, og har endnu aldrig set en 100% privat gulplade til 12000 årligt
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Men hvis cummings ikke er bedste diesel motor i en pickup hvad er det så ?..
Enste der er på højde med cummings er duramax INGEN andre pickup har motor der nærmer sig dem i holdbarhed og styrke
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
http://www.fdm.dk/biloekonomi/vaegtafgift
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Men, Toyota laver da også nogle udemærkede turbo diesel biler
Det koster dysere m.m., og mange kommer aldrig til at gå ordentligt, selvom der er mekanikere forbi flere gange om året, selvom de er passet og plejet
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Ja de kan gå istykker .. Det kan alt .. Nogen før andre
Men behandler du en cummings eller duramax ordentlig så ryger der ikke noget i motoren de første 500.000-1.000000km .. Det er der fame ikke andre der klare
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Men forskellen på en generatormotor, og en bilmotor, er netop at den ligger i en bil. Der er ikke mange værksteder der vil røre sådan en stor V8 motor, uden det koster en ny foraksel i pris. Og de enkelte specielle US værksteder, de ved da også hvad de skal have i timen, bare for alm. service
Dertil, hvor mange tror du vitterligt kører deres store US truck pænt? Sådan en stor R6 eller V8 turbo diesel, bliver udsat for meget tortur i dens levetid, og kombineret med evt. dårlig eller mangelfuld service, slæbe tunge trailere, så holder de ikke evigt
Hvorimod en diesel motor der når at blive driftvarm, og bankerderud af, uden omdrejningsstop, næsten holder evigt med kun alm. service
Turboer, er jo ikke motoren skyld. Det er dårligt valg af bilproducenten, og jeg ved da at mange skifter alligevel turbo og større dysere på sådan en TD, for at hive flere hypper ud af den.
En 6,5 Duramax V8 (+årgang 05, da de tidligere har småproblemer) er da god for 500 heste og knap 700NM, standard, uden at skifte noget
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Dyhring .... Som 20årig køre man nok ikke pænt med en V8 .. Men når man bliver ældre så kan man altså godt styre sig og køre fornuftig selvom man har 3-500HK V8 ude foran
Desuden tåler både duramax og cummings rigtig MEGET i std. trim såfremt man huske at den skal blive varm først
Og det er vist bare på sjælland at de ikke vil rode i V8 motore .. Det vil de gerne her i jylland
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Nu generalisere du! Tror ikke du finder nogen anden 20årig der kører pænere i en RAM som min. For jeg er sku for nærig til at planke den uden grund. Kører sjældent med mere end 2000 omdrejninger på den, da jeg jo igen, selv vælger hvornår jeg skifter gear kontra en tomatgearkasse. Jeg har næppe travlt i min RAM. Da jeg havde en Subaru Impreza, var det en heeeeelt anden sag!
Dertil, så kender jeg også 50 årige, som planker pedalen ud af bunden i bilen, på bla. Subaru Impreza STI m.m. Vil sige, jeg kører betydeligt pænere end dem, selv med en V8 i fronten
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Nu har jeg generelt altid kørt pænt og har da kørt en del biler med stor motor/mange HK.. Første bilen jeg havde nøglen til (dele bil med bror) var en sierra med tryk og 250+hk.. Kørt taxa i bla 270/320CDI samt S400 og været privat chuffør i en 500+HK bentley
Jeg har fået styret lysterne på bane og klub rally
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Og så er det sku uanset hvor gammel man er. Servicebog er rigtigt godt på alle biler, men især de biler vi omtaler her i tråden. Jo større bilen og motoren er, jo dyrere er den oftest også og skrue på
Især med de store turbo diesel motore, ville jeg være mere på vagt om kontra en stor benzin motor. Turboerne, topstykker m.m. har heller ikke godt af at blive bollet kolde. De færreste lader også bilen stå og køle af med turbo m.m., efter lange køreture. De bliver da bare slukket direkte.
Fakta er, at diesel biler sjældent bliver behandlet godt herhjemme. Og de få helt privat ejede US trucks, så er der langt imellem dem der er passet pænt. Mange af de privatejede har haft mange ejere, hvor af mange kun har haft dem få måneder, bare for at prøve og have en og kører i dem, indtil de finder ud af hvad de sluger på tankstationen. (Både diesel og benzin), og så bliver de skudt afsted igen.
Beklager jeg er så kritisk, men jeg vil hellere blive positivt overrasket, end negativt
Og skulle du være i tvivl Erik, så er min RAM, og de andre biler jeg har ejet, forsikret og betalt i mit eget navn
Godnat, tak for snakken og en god debat. Glæder mig til at hører hvad den 100% afgiftpris bliver på sådan en 5,9 RAM
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Men så igen, man kan jo blive overrasket. Tvivler bare på det med de priser jeg ellers har set
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
mar 2009
Følger: 19 Følgere: 38 Biler: 8 Emner: 22 Svar: 594
Dansk diesel lever 100% op til de krav der stilles på nye common rail motorer.
Det er rigtigt, at kvaliteten haltede lidt på industri diesel for en del år siden.
Når du nu siger traktor der tikker og banker, det skulle vel aldrig være en John Deere?
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
Det jeg ikke kan holde ud er kabine kvaliteten,design matrialer og samlekvalitet
det stinker totalt,har ellers selv luret på at få en ram eller durango,men de er så store at man ikke kan være nogen steder med dem i kbh og omegn samt det er lidt småperverst at trille rundt med så store motore bare for at køre i netto og fylde 2 pladser
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Klare fint at parkere i en enkelt bås
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Kender dog mange der har diesel biler, som tanker "farvet" diesel fordi det er billigere. Drøn ulovligt også, men dieselen er også dårligere.
Men jo, det er mest John Deere. Har dog også oplevet det på Case IH Puma serie, & nyere Fendt.
En bekendt i US truck klubben skifter brændstoffilter engang om måneden, og hælder det bellad i hans Silverdo Duramax. Han siger somend også at det er en meget god ide at gøre det, samt blænde EGR'en af og give motoren fri udblæsning i udstødningssystemet. Hans går så også med de der 550 heste og 7-800NM og trækker bla. 8 tons båd på 3 akslet trailer.
Om det er en skrøne, ved jeg ikke. Men jeg har da oplevet at min gamle L200 døde på motorvejen, pga. af tilstoppet brændstoffilter som sådan set ikke var særligt gammelt. Der er nok ikke den store forskel i filtre går jeg ud fra. Så bare et godt råd, hans Duramax motor har ikke slået en prut forkert siden han begyndte på det
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Hvis du vil have sådan en, så syntes jeg bare du skal hoppe ud i det og betale hvad det end koster
Dels fordi den er et stort lokum, men også fordi der simpel hen ikke er plads til en så stor venderadius mange steder, og så er man nød til at blive kreativ, og evt. holde ulovligt parkeret. Jeg bor og kører primært på landet, så dens størrelse er ikke noget jeg går så meget op i. Tror mere det er de små miljøbiler jeg møder derude, der bliver forskrækket
Som der også er nævnt bla. med dyre reperationer på Cayenne osv.osv., det er nok ikke lige så slemt med en RAM. Tror godt man kan skifte bremser for under 25.000.- pr. gang, og man kan også skifte generator uden at skulle have motoren ud som på en Tourareg.
Men, det er en stor bil, og så koster de altså også dertil at holde kørende. Tung V8 i snuden, er stor belastning på hele fronten. Dæk syntes jeg er dyre til den, mine der sidder på koster 2300.- stykket for kun et dæk.
Når det så er sagt, så er de dejlige biler. Men, jeg ville kun tage en diesel, hvis du kører over 30.000km i den om året, og gerne kun lange ture. Alt andet vil være syndt for den Cummings motor
mar 2009
Følger: 19 Følgere: 38 Biler: 8 Emner: 22 Svar: 594
Det er jeg udmærket klar over, det er netop det jeg kalder industri diesel.
Som sagt lever farvet diesel 100% op til de kriterier de nyeste brændstofsystemer har, men der var problemer med det for en del år siden.
Der er intet diesel her i Danmark der bør skabe problemer.. Hvis det alligevel er tilfældet er det nærmere bondes tank anlæg den er gal med.
Claas kører netop med JD motor, hvilket de større modeller heldigvis er blevet fritaget fra nu ?
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
AHJ: Så er der godt nok mange bønder som skal få udskiftet deres tankanlæg, både til deres privat biler, men også til maskinerne. Vi har endda prøvet at have en tanklastbil ud til mejetærskeren, fordi at tanken var tom derhjemme.
Men altså, hvem har lavet de kriterier, for dansk diesel? Ja, jeg er nysgerrig, for jeg har hørt på stort set det omvendte de sidste 5år
Rigtigt, nogle Claas traktore kører med JD motor.
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Min har 2. tændrør for hver cylinder, så altså i alt 16 tændrør. Dem rører jeg ikke selv.
mar 2012
Følger: 33 Følgere: 34 Biler: 7 Emner: 64 Svar: 639
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
Dyhring - Hvis du mangler stumper på sjælland, så er der et firma i Osted der er Cummins forhandler, de har også montører osv ansat.
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
mar 2012
Følger: 33 Følgere: 34 Biler: 7 Emner: 64 Svar: 639
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
mar 2012
Følger: 33 Følgere: 34 Biler: 7 Emner: 64 Svar: 639
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
Der er en durango på hvide på bilbasen med V8 benzin,det er den du skal have
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
Det virkede bare som om i havde misforstået det med vægtafgiften og privat delen
og blot gangede det hele med 2 når i så skull regne det ud og det er jo ikke tilfældet
Mht fri bil så kan du ikke holde sådan en vogn for det du skal betale i skat af at have den ca 18000 om året
Du ska huske på at firmaet afholder alle udgifter til bilen,drift benzin osv osv
som du selv skriver så koster den en del og det er ikke sikkert det kan svare sig at have den privat med det den koster at drive,det er fint at køre 10000 firma kilometer men det koster jo 2 kr pr km i benzin og du får kun 3,8
Jeg nævner det kun for at det bliver billigst for jer at have dem
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Men nej Jesper G, jeg kommer til at have ondt af dig dybt ind i sjælen, hvis du køber en Dodge RAM, med en kæmpe 5,9 R6 motor, hvis ikke du kører mere årligt!
Du vil få så kolossalt store udgifter på den årligt (der er billigere alternativer), fremfor hvis du rent faktisk udnyttede motoren og derfor også kørte langt i den.
Dit km forbrug, skal du have alt andet end en diesel/turbo diesel! Og det kan næsten ikke understreges nok.
Dertil, så prøvede jeg så sent som igår, at sidde 3 i min. Det dur altså bare ikke. Det midtersæde er kun til max 10år, og sædet er ikke godkendt til et menneske, selvom der er sele og det hele, på papiret. Så kan du selv regne resten ud, hvis man ender i noget slemt. Forsikringen kan nægte alt, hvis der på papiret/reg. attest kun er til 2 sidepladser. Og det holder slet ikke hvis i skal bruge den som var den en familiecontainer/stationcar.
En Forester XT, må trække 2 tons på krogen. Kan sikkert vejes op, har en 230 hestes 4benet turbo boxer motor. Den kan uden tvivl trække en maskintrailer, kører i skoven, stranden, i sne og hvad du ellers kan finde på.
En Legacy 6 benet 3,0 boxer N/A 245 heste, må trække 1700 eller 1800kg alt efter årgang.
Det er svært at finde en bil der kan det hele, også når i venter barn. Men hvis i endelig vil have en RAM, så vælg da i det mindste en benzin. De nyere kan også fåes med en 4,7 V8, som er lidt mere, hvad kan man sige, mindre til deres forbrug
Vdr. den Tahoe, så kender jeg ikke den ældre firkantede udgave. Men den nyere med en 5,3 V8 benzin Vortec motor skulle være tørstig, men meget driftsikker. Jeg vil generelt holde mig væk fra Ford i US truck genren her i Danmark. De er alt for dyre at skrue på. Ved ikke om det 3 sæde foran i sådan en Tahoe er godkendt, eller om pladsen er større. Men i har den grad mere plads til barnevogn, indkøb osv., end i en RAM, så jeg vil da kort og godt sige den passer dit/jeres behov noget bedre. Og den kan tage 3,5 tons på krogen, lige som en ram
Den har en bedre venderadius, da den ikke er lige så lang som en RAM, så skal du ind i KBH er det også et stort plus
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Men, om det er sandt ved jeg ikke. Blot det jeg fik oplyst, og om der er forskel på de motore der bliver leveret med dernede, kontra i EU ved jeg ikke. Går jo ud fra at det importøren siger er rigtigt
Men nok om en stor traktor
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Ham reservedelsforhandleren i Osted du snakker om. Har han også dele til en HEMI?
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
2,5'eren er driftsikker, sålænge du ikke begynder at hive mere end de 230 heste ud af den. Så kræver det remap af ECU'en, og diverse opgraderinger. De er somend ikke dyrere at holde kørende end så mange andre biler, og Subarus AWD system er virkeligt lækkert at kører med, i alt terræn såvel som vej.
Der er køreglæde over hele linjen, og den kontra en RAM eller Tahoe, så vil de sidst nævnte føles som traktore ved siden af
Og den kan fåes med automatgear og manuelt 5 trins
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Og ja, Fords diesel V8 er også lavet af genbrugsaluminium.
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Men forsatan de er dyre i stumper og bla pumpen er vanvittig dyr til dem og den har ry for bare at dø uden varsel ..Ny brugt pumpe koster 20-25K og en helt ny henad 50K
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Men OK 7.3 powerstroke har sindsygt godt træk også med 5T trailer i røven (Regget som lille lastbil i Norge) og FED lyd .. Kan fløjte lige så meget som en gammel scania
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Men altså, jeg har også en drøm om at have en Dodge RAM, en GTR35, en Impreza STI og en EVO9 i indkørslen. Men hvad er rent faktisk realistisk, hvis du virkelig tænker dig om? Er penge ikke et problem, så gå ud og køb det største og sjoveste, og betal når regningerne kommer uden at tøve
Men eftersom du har lavet en tråd hvor du er bekymret om hvor godt sådan en RAM holder og gerne vil have alt i en bil (også selvom du godt ved det ikke kan lade sig gøre), og hvor lidt km du skal kører, så er jeg i tvivl om dit budget overall (vægtafgift, brændstofregning, service osv), nu du også skal have barn holder til at have sådan en truck i indkørslen.
Men hey, jeg skal ikke dømme folks pengepung, det er bare hvad jeg opfatter, og hvis man i din situation har råd til sådan en, så ville jeg da nok købe en billig st. car til konen og barnet, og så købe eks. en Patrol eller lign. 4x4 til alt det skov og maskintrailerkørsel du skal kører
Ja, en Patrol har en TD motor, men det er en mindre motor, så den bliver hurtigere varm med de korte ture du snakker om
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Men, en Patrol er til at få for ganske fornuftige penge i vægtafgift og pris, kontra en 5,9 RAM, du ikke finder til under 100 klik.
Dertil, så er den billigere at skrue på, og der er langt flere nye, og såvel flere brugte reservedele til den type 4x4 herhjemme
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Du skal holde dig langt væk fra en diesel, med dit km forbrug. En Tahoe 5,3 nyere årgang, kan fåes for mellem 50-75.000, helt momsfri. Hvis du har et så stort budget til køb af bil, så har du rigeligt med penge til at holde den kørende, hvis den skulle gå istykker, og betale det benzin den bruger.
Den kan trække din maskintrailer, den kan også kører i skov og mark (selvfølgelig indenfor rimeligheden), og der er plads til din barnevogn osv.
Min RAM er en Quad cab, dvs. med de små bagdøre som næsten alle de andre RAM's er herinde. Og jeg har da min tvivl på om du kan få en barnevogn ind der samt diverse når man har handlet ind. Så skal du ud og investere i en hardtop, og den koster også dyrt.
Ellers skal du finde en crew cab, hvor bagdørene/resten af kabinen er lige så stor som fordørene, men sådan en har jeg endnu ikke set i Danmark.
Men, få tjekket op på om det 3. sæde er godkendt, selvom det er der, for ellers går den jo ikke rigtigt
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Ud over det, så brænder folk også inde med dem. US trucks er svære nok at komme af med da købermængden ikke er særlig stor, men når du kommer over V8 bakker de fleste ud af det
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
Hvor længe siden er det
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Det har da nok været lidt mere held end almindeligt at finde en køber til den så hurtigt
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
https://www.youtube.com/watch?v=LYN_0HxguyQ
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.913
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.892
Har selv kørt landcruiser de sidste 5 år og jow du kan godt mærke 2,5T i røven af den
Og nej der er ikke 2.5T i traileren når du tager kort men den skal være regget til en vis vægt alt efter bilen der trækker
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
Subaru Forester 2.5 XT aut. 2006, kr. 105.000
Nysynet den 25. juni.
I forbindelse med syn er der kommet nye skiver, klodser, nye tårnlejer m.m.
Subaru Forester 2.5 XT aut.
Farve: lysgrå/sølv
Indreg: 08-06-2006
Sidste syn: 25-06-2014
Bilen har gået ca. 230.000 km
Motor blev skiftet ved 185.000 km med en årgang 2007, som havde gået ca. 70.000 km.
Så den nuværende motor har kørt ca. 115.000 km i dag.
Jeg har kvittering på udskiftningen af motoren.
Tandrem er skiftet på motoren ved motorskiftet.
Vinterhjul: 16" alu med Michelin vinterdæk.
Sommerhjul: 18" alu, dæk er næsten nedslidte. En fælg har et hak, ellers er de fejlfri.
Ny generator i efteråret.
Har det udstyr de nu har med lædersæder, fartpilot, navigation osv., samt orginale tagbøjler.
Desuden DVD skærme indbygget i nakkestøtter m. trådløs høretelefoner, Parrot Blotooth til mobil, Eberspächer 5KW benzinfyr (har jeg aldrig brugt, så ved ikke om den virker)
Bilen har orginalt Subaru spoiler kit, dvs lister på siden af bilen og i bunden af kofanger i for og bag.
Fejl/mangler:
Forkofanger spoilerdel afmonteret, den har fået et par revner som skal ordnes.
Håndtag til bagklap går lidt sejt.
Pris ide: 105.000
Mvh
Claus Larsen - nesalc©gmail.com - 28775728
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
jun 2009
Følger: 80 Følgere: 78 Biler: 1 Svar: 4
jun 2009
Følger: 80 Følgere: 78 Biler: 1 Svar: 4
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 164
Og senere måske en Trailblazer på hvide plader
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.913
Dodge ram 2500 5,9 Diesel