{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.232 visninger | Oprettet:

Trailerkort eller ej? {{forumTopicSubject}}

Nu vil jeg lige forstå det her en gang for alle.

Bil: ML270 egenvægt 2000 kg totalvægt omkring 3000

Trailer: autotrailer egenvægt 500 kg totalvægt 2000 kg.

EKS: 1. Proppet bil - 3000 kg. + autotrailer med bil på - 2000 kg
alt i alt 5000 kg. = Trailerkort

Eks 2. bil med føren i+ div. - 2200 + tom autotrailer 500 kg.
alt i alt 2700 kg. = almindelig kort eller?

Hvis man køre med den trailer uden nogen bil på.
Må man så køre uden trailerkort.
Eller er det ALTID totalvægten man skal gå ud fra?

Er godt klar over at hvis man overgård 3500 kg. så hedder det trailerkort.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trailerkort eller ej?
  • #1   2. feb 2015 Din bils totalvægt er 3000kg. Derfor må du altid kun smide maks 500kg på krogen, uden trailerkort. smiley Det er i og for sig næsten kun en tom trailer smiley

Min bil har en totalvægt på 3500kg, så uden trailerkort må jeg ingen ting smide på krogen af den smiley

• #2   2. feb 2015 Det kommer an på hvornår du har taget kørekort, reglerne er ret indviklede, men du kan læse lidt om det her
    http://www.fdm.dk/biler/trailer-campingvogn/saa-tung-en-trailer-eller-campingvogn-maa-din-bil-traekke

• #3   2. feb 2015 Det kommer an på hvornår du har taget dit bil kørekort, kan ikke huske dato'en men mener det er engang i 2009. Hvis du har taget det før den dato må du bruge bilens tilladte påhængs vægt som trailerens "totalvægt", hvis du har taget efter den dato skal du bruge trailerens totalvægt. Denne regel hjælper så ikke noget i dit tilfælde, eftersom så stor en bil self. må trække mere end 500kg. Så i eks. 2 skal du også have trailerkort "BE".
    Så som svar på dit spørgsmål, ja det er totalvægten man går efter. Dog gælder ovenstående regel.

• #4   2. feb 2015 jeg forstårdet sådan at den samlede total vægt ikke må være over 3500 kg uden traler kørekort så uden må du kun køre med traler med totalvægt på 500 kg

• #5   2. feb 2015 1. Maj 2009 kan jeg så læse i Simon's link.

• #6   2. feb 2015 Vis den samlet total vægt på trailer og bil går over 3500kg så skal du have kort så det lige meget om du har en kasse øl eller to ton bil på. Men har du så kort så må du gerne køre med større trailer end bilen må slæbe bare du ikke læsser mere på en den må slæbe

• #7   2. feb 2015 Hej
    Pas lige MEGET på fordi hvis vogntogets samlede vægt OVERSTIGER 3500 Kg. er vogntoget "FARTSKRIVERPLIGTIGT" uanset om traileren er læsset eller ej !!! og det er der jo ikke mange "almindelige" biler der kan opfylde !!
    Polobjørn

• #8   2. feb 2015 Dyhring: Du skal have det lille B/E i det mindste i hvertfald :). Men trailer reglerne er trods alt blevet lavet noget simblere end før i tiden. Så lange at trailens vægt ikke overstiger bilens påhængsvægt og så længe vogntoget er under 3500 kilo total kan man klarer sig uden B/E

• #9   2. feb 2015 Jeg går snart i gang med lastvogn & hænger kort, så behøver jeg ikke tænke på trailerkort til bilen jo smiley

• #10   2. feb 2015 hvis din samlede totalvægt er over 3500kg med trailer kræver trailerkort og efter de nye EU regler trådte i kraft sidste år betyder det også at køre/hviletids bestemmelserne gælder hvis det er arbejdskørsel uanset hvilket arbejde det er

• #11   2. feb 2015 Arbejdskørsel, ja sikkert. Men det gælder mig bekendt ikke med køre-hviletid hvis man har stort hængerkort, og smider 3500kg på krogen og kører privat. Om det så er hvis man tager minigraveren med hjem og graver have eller om det er på lossepladsen med affald. smiley

• #12   2. feb 2015 Dyhring: Det gør du jo. CE giver ikke automatisk BE længere....

profilbillede
  • #13   2. feb 2015 Der står da ikke noget med forvogn-hænger kort? smiley

Syntes det er totalt til grin. Har kørt med 50 tons traktor og vogntøj siden jeg kunne få kørekortet til traktor. I alle afstøbninger af vogne. Men nej, jeg må ikke smække en trailer på min bil.

Okay.

Nu må jeg heller ikke smide trailer efter min bil, hvis jeg tager lastbilkort, og dertil hængerkort??

Så jeg må godt kører lovligt med 65 tons lastbil med hænger lige så tosset jeg vil med som en bil, men jeg må ikke sætte en trailer på min bil?

Nu stopper i Danmark... smiley

Har du et link der siger at med CE kørekort, følger BE ikke med? For det er da ikke synderligt lang tid siden det gjorde smiley

• #14   2. feb 2015 Må man ikke altid køre med 750 kr på krogen uden bremser uanset ??

• #15   2. feb 2015 #13, jeg spurgte min kørelærer da jeg tog B/E sidste år og der var svaret at det får man ikke med og har man ikke gjort længe.

#14, kun hvis din bil max vejer 2750 kilo totalt.

• #16   2. feb 2015 Du må ikke køre med en trailer der har totalvægt på mere end 750kg uanset om den er tom eller ej..

Dvs en bil på 2000kg, og en trailer med maks last på 750kg

eller

en bil på 3000kg og en trailer på 500kg

Man kigger på totalvægten af traileren og ikke hvad du har på den.. lige en reminder til folk, inden i smider 300kg på en 2000kg trailer i god tro om i ikke overstiger, for det er ulovligt smiley

• #17   2. feb 2015 Lyder skummelt. For alle har sagt til mig, at det ikke kan betale sig at bruge 4500.- på et B/E kørekort, hvis jeg kan få lastvogn + hænger af chefen smiley

Og det blev sagt så sent som igår, kan godt være det ikke er sandt, men det er hvad jeg altid har fået afvide smiley

• #18   2. feb 2015 Og nej du må ikke køre trailer med et lastbilkort smiley Skal du køre med trailer, skal du ha kort til dette.. lidt underligt hvis man har kort til lastbil, så skulle man ikke mene at trailer var et problem smiley

• #19   2. feb 2015 Dyhring: Jeg har taget fejl. Det er åbenbart korrekt det du siger.

profilbillede
  • #20   2. feb 2015 ..

profilbillede
  • #21   2. feb 2015 Bare en skam mit B/E ikke kan overføres til CE når jeg regner med at tage lastbil i år smiley

• #22   2. feb 2015
    i har ikke helt styr på det iflg fdm

De fleste danske bilister har et kategori B kørekort, hvilket giver ret til at køre en bil på højst 3.500 kg totalvægt. Du må altid køre med en anhænger på op til 750 kg totalvægt, hvis altså bilen er godkendt til at kunne trække en sådan vægt.

• #23   2. feb 2015 Tak! Jeg nøjes bare med forvogn & hængerkort fra bossen så smiley

• #24   2. feb 2015 #22 Og så længe at vogntoget IKKE overstiger 3500 kilo smiley

• #25   2. feb 2015 Jeg må sku' ikke smide 750kg på min smiley Den må slet ikke trække noget på et B kørekort Henning smiley

• #26   2. feb 2015 Du må trække en trailer med en totalvægt på 750kg efter din bil dyhring.

Uden BE kørekort må bilens totalvægt højt være 3500 kg, og traileren må højst veje 750 kg. I så fald kan du uden BE kørekort højst køre med et vogntog af en totalvægt på 4250 kg.

http://cityks.dk/trailer/

• #27   2. feb 2015 Har ikke læst alle opslag med har næsten lige taget trailer kort og der fik jeg af vide at man skulle tage bilens totalvægt + trailerens totalvægt hvis det til sammen giver 3500kg eller under må du køre med det uden trailer kort og man må altid køre med 750kg uden bremser hvis bilen må smiley

• #28   2. feb 2015 Jeg citere:
    "Hvis påhængkøretøjets totalvægt er mere end 750 kg, skal følgende krav være opfyldt:
    - “3500 kg-reglen”: Bilens og påhængskøretøjets samlede vægt (dvs. vogntogets totalvægt) må ikke overstige 3.500 kg."

Når min bil alene har en totalvægt på 3500, dvs. vogntogets fulde vægt. Må jeg derfor ikke sætte trailer på bilen smiley

4250kg totalvægt, det er B+ kørekort?? Dvs. lille trailerkort?

• #29   2. feb 2015 reglen” anvendes KUN til at beregne, hvorvidt du skal bruge trailerkørekort eller ej.

Dvs. uden trailerkørekort må bilen højst have en totalvægt (læsset eller ulæsset) på 3500 kg og maks. trække en påhængsvogn på 750 kg, hvis bilen er godkendt til det (se bilens registreringsattest). I så fald kan du uden trailerkørekort højst køre med et vogntog af en totalvægt på 4250 kg.

Hvis påhængsvognens tilladte totalvægt er over 750 kg og bilen er godkendt til at kunne trække en sådan vægt (ifølge registreringsattesten), må den samlede tilladte totalvægt ikke overstige 3.500 kg.

I så fald skal du have trailerkørekort – enten B+ eller B/E kørekort (se Hvis du allerede har trailerkørekort).

Hvis du allrede har trailerkørekort til latsbil eller bus (C/E eller D/E), behøver du ikke B+ eller B/E kørekort.

Kørekort erhvervet før 1. maj 2009

Hvis dit kørekort (kategori smiley er erhvervet før 1. maj 2009, kan du vælge at følge påhængskøretøjets tilladte totalvægt (bilens højst tilladte koblingsvægt), der er angivet i bilens registreringsattest – i stedet for den i påhængskøretøjets registreringsattest.

Dvs. hvis du har erhvervet kørekort før d. 1. maj 2009, kan du i nogle tilfælde lovligt køre trailer uden at have trailerkørekort, selvom du vogntogets samlede tilladte totalvægt (ifølge de nye regler) overstiger 3500 kg.

Eksempel:

Bilens tilladte totalvægt: 2000 kg

Anhængerens tilladte totalvægt: 1600 kg (anhængerens registreringsattest)

1500 kg (bilens registreringsattest)

Hvis kørekort erhvervet før 1. maj 2009: 2000 kg + 1600 kg = 3600 kg

Hvis kørekort erhvervet efter 1 maj 2009: 2000 kg + 1500 kg = 3500 kg

Dette er taget fra denne hjemmeside:
    http://koerekort-guiden.dk/trailerkoerekort-be-koerekort

Så burde den ged være barberet

• #30   2. feb 2015 Ja hvis påhængskøretøjets totalvægt er på MERE end 750kg.

Du må altid trække 750kr efter din bil, lige meget bilens totalvægt.

Det står lige under det du selv har citeret.

Det er også fint beskrevet i det Bjørn J har lagt op.

"Dvs. uden trailerkørekort må bilen højst have en totalvægt (læsset eller ulæsset) på 3500 kg og maks. trække en påhængsvogn på 750 kg, hvis bilen er godkendt til det (se bilens registreringsattest). I så fald kan du uden trailerkørekort højst køre med et vogntog af en totalvægt på 4250 kg.

Hvis påhængsvognens tilladte totalvægt er OVER 750 kg og bilen er godkendt til at kunne trække en sådan vægt (ifølge registreringsattesten), må den samlede tilladte totalvægt ikke overstige 3.500 kg.

I så fald skal du have trailerkørekort – enten B+ eller B/E kørekort (se Hvis du allerede har trailerkørekort)."

• #31   2. feb 2015 Okay, så når min bil har en totalvægt på 3500kg, og må trække 3500kg på krogen, så må jeg sætte en trailer på, som maks må have en totalvægt på 750kg??

Fandme fedt, behøver slet ikke en trailer så, det må mit lad jo laste smiley

Men ja, det har i ret i. Jeg sad og tænkte på rigtige trailere, ikke sådan nogle små trillebøre. My bad smiley

Kommentér på:
Trailerkort eller ej?

Annonce