3.728 visninger
|
Oprettet:
DÆK størrelse {{forumTopicSubject}}
hejsa
jeg har kommet til at smadre et dæk på en kansten
nu er spørgsmålet
det dæk der sidder på er en 185/65 r15
jeg har 2 dæk der er 195/65 r15
er de lovlige og sætte på
begge par dæk er vinterdæk
eller skal jeg sætte 185/65 r15 på igen ?
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.665
dec 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 67 Svar: 158
tænker mere er det ulovligt at køre med ??
sep 2012
Følger: 23 Følgere: 169 Biler: 6 Emner: 13 Svar: 835
ellers giver det en bød hvis du bliver stoppet
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 2.794
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.665
Max 5% forskel i rulleomkredsen
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Bjarke nej de skal ikke, så længe de minimum har 1,6 er de stadig lovlige.
dec 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 67 Svar: 158
det er en peugeot 406 stc fra 2000
dec 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 67 Svar: 158
så må de vel godt gå på
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.665
#7 googel du det lige og copy-past
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
Du kan snildt sætte en anden dækstørrelse på bilen, det plejer synsmændende (eller politiet) ikke og være så strikse med.
Du skal bare så vidt muligt sørge for at det er samme størrelse hele vejen rundt.
sep 2012
Følger: 23 Følgere: 169 Biler: 6 Emner: 13 Svar: 835
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
(1) Et køretøjs originale fælge kan udskiftes med fælge af anden type og dimensi
-
on, såfremt det ikke har uheldig indflydelse på styreapparatets eller bremsernes
funktion eller medfører øgede belastninger på hjulophænget.
Fælge og dæk kan udskiftes efter følgende retningslinier:
1.
Ændringer
, der kan foretages uden syn (og ny typegodkendelse).
Følgende ændringer af hjul på bil eller påhængskøretøj hertil anses ikke
som konstruktive ændringer, der medfører pligt til syn og registrering:
1.1
Generelt
gælder, at de valgte hjul skal være således, at gældende krav om
belastning, hastighed, frigang og afskærmning er opfyldt (se Detailforskrifter
for Køretøjer). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige juste-
ringer/kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
1.2
Dækomkredsen
må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. f.eks. STRO-databog).
- Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må for-
skellen i ændringen maksimalt være 2% (f.eks. 1% større fordæk og 3%
større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (f.eks. 3% mindre for-
dæk og 2% større bagdæk)
- For tunge køretøjer (lastbiler, busser, store påhængskøretøjer) kan
typegodkendelsen indeholde særlige bemærkninger om specielle krav
til dækstørrelse, og disse krav skal opfyldes. Der kan også være angivet
tilladelse til større afvigelser end nævnt ovenfor. Hvis der ud for »Maks.
afvigelse til fordæk« er anført en tankestreg »-«, betyder det, at alle
kombinationer af dækrulleomkreds anført under »Min./maks. rulleom-
kreds fordæk og bagdæk« kan godkendes.
1.3
Fælgdiameteren
må afvige, idet dog den udvendige dækomkreds skal
opfylde pkt. 1.2.
1.4
Fælgbredden
må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog pkt.
1.7.
1.5
Dækbredden
må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Dækket skal passe på fælgen (jf. f.eks. STRO-databog).
- Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
- Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som god-
kendes af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/45R17).
1.6
Dæktypen
må afvige. Personbiler M
1
og varebiler N
1
(med tilladt totalvægt
på højst 3.000
kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
senere, skal være forsynet med dæk af samme type (f.eks. radialdæk med
»M+S«-mærkning) på alle hjul.
1.7
Sporvidden
skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
hjulmonteringer.
Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køre-
tøjsfabrikanten oplyste mindste sporvidde).
Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for per-
sonbiler, der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fæl-
gene med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
sporvidde.
Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
hører til de pågældende fælge (ses f.eks. ved, at de er fastgjort til fælgen
ved hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
kontrolleres.
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
Der er jo nogle biler, som kører med forskellige dæk for og bag (BMW M5 er en af dem, bare som et eksempel) fra fabrikken, og derfor er det lovligt.
Hvis alt andet ellers er iorden, og dækkene er i god stand, så plejer det ikke at være noget problem
sep 2012
Følger: 23 Følgere: 169 Biler: 6 Emner: 13 Svar: 835
ved jeg godt, men når bilen ikke er født med forskellig størrelse dæk. siger de i syns hallen at det ikke er lovligt, var nemmelig oppe at diskutere det med min svend for en uges tid siden om en fiat punto måtte have forskellig størrelse dæk for og bag, han mente også at det ikke kunne være et problem da nogle BMWer jo må. det ente med at vi kontaktede synshallen. hvis den ikke er født med det må man ikke ! er hvad de siger
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.665
må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. f.eks. STRO-databog).
- Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må for-
skellen i ændringen maksimalt være 2% (f.eks. 1% større fordæk og 3%
større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (f.eks. 3% mindre for-
dæk og 2% større bagdæk)
Ved ikke hvorfor hele loven skal copy-pastes ?
Kan du så ikke lige udregne hvike dækstørrelser TS må bruge og skrive det her i tråden ??
Alle de % gør mig rundtosset
dec 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 67 Svar: 158
der er kun 1.07 % forskel i rulle omkreds
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
dec 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 67 Svar: 158
jamen så kan det vel også godt gå ??
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
dec 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 67 Svar: 158
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.665
sep 2012
Følger: 23 Følgere: 169 Biler: 6 Emner: 13 Svar: 835
Og de siger det ikke er lovligt men det er jo bare hvad de siger om det er rigtigt eller ej skal jeg ikke kunne sige
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Mikkel jeg har jo brugt de str han selv skriver i sit første indlæg.Han ændre dem jo undervejs.
http://www.willtheyfit.com/index.php?width=195&aspect=65&diameter=15&wheelwidth=6.5&offset=40&width2=185&aspect2=65&diameter2=15&wheelwidth2=6.5&offset2=40#content 1952 i omkreds og så 2 % til og du er på1993.3
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.665
Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som god-
kendes af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/45R17).
Og her gik jeg og troede at køretøjsfabrikantens godkendelser kunne bruges til noget.................
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.665
Sjældent at noget der kommer under mindstemål kan godkendes, forklar gerne det..
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
På bilens typegodkendelse der står der fælg størrelser. Og der må du kun gå en størrelse under det der står på den attest.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.665
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Bilen bliver typegodkendt med et bestemt bredde fælg og det må du så gå en størrelse under. kan du se 205 og så må du gå ned på 195.
Der står da for fanden intet om dine bremser eller dækmønster Men str på dækket.
Så du blander da godt nok alt mulig fis ind i det som intet har med det at gøre
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.665
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Når de kører en bil til godkendelse får de den jo godkendt med visse ting. Og så må du sætte en fælg der er en størrelse mindre end det der står på godkendelsen. Hvad er det ikke at forstå i det? Det er da så simpelt så det overhovedet kan blive.
fælg bredden er 205 som er det mindste der er godkendt til en 406 ergo må du gå ned på 195 i bredden
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
Og 225/35-19 som bagdæk.
Vil det sige den ikke må køre i danmark?.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
DÆK størrelse