{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tænd nu de baglygter!
  • #1   6. feb 2015 om dagen er de nye biler designet til at have dem slukket, så de kun er tændt om natten

  • #2   6. feb 2015 er der ikke en manuel knap?

  • #3   6. feb 2015 det er da en idiotisk opfindelse..

  • #4   6. feb 2015 jo der er en knap til det, men mange får det kodet ved forhandleren så det er tændt så snart du tænder bilen.

  • #6   6. feb 2015 syntes der er alt for mange der har dem slukket ved skumring

  • #8   6. feb 2015 ja, mange fatter ikke de skal tændes når det bliver mørkt, men deres eget problem hvis de kører galt, så er det dem som har skylden

  • #9   6. feb 2015 Teo
    den regel gælder så vidt jeg ved kun i tyskland ikke i Danmark.


  • #10   6. feb 2015 Det er da også ulovligt at have baglygerne slukket så vidt jeg ved...

  • #12   6. feb 2015 ja jeg skulle også mene det er ulovligt,men det kan det vel ikke være hvis de bliver solgt sådan.

  • #13   6. feb 2015 hvad er fordelen ved det?

  • #16   6. feb 2015 så det da retarderet at sælge sådanne biler

  • #17   6. feb 2015 mente ellers man fik en påtale for det hvis man bliver standset uden baglyset/lyset tændt.

  • #19   6. feb 2015 #16
    det er jo fordi de lande de biler bliver lavet i, da er der kun regler om at lyset skal være tændt om aftenen.


  • #20   6. feb 2015 Jeg kunne ikke være mere enig! Det er så pisse irriterende, at se så mange biler uden lys... Andet end positionslyset foran. Som man jo ikke kan se bagpå, når man kører i tæt kø og det er - selvom man holder afstand - til kæmpe irritation hver dag. Og de tænder ikke alle sammen af sig selv. Jeg kører hjem ved 16-17 tiden og der kører folk stadig uden lys. Utroligt at der ikke er flere der tænker sig om - og på andre - og tænder det skide lys af sig selv! Bare for en sikkerheds skyld...

    Puha... Nu fik jeg luft... smiley

    God weekend! smiley


  • #21   6. feb 2015 Det sælger, når sælgeren siger det spare brændstof.. Og vi snakker måske en besparelse på 0,05 % l/pr km.

  • #23   6. feb 2015 EU reglementet af 2011 gør det direkte ulovligt, i alle EU lande, at have kørelys tændt om dagen bagpå.

  • #24   6. feb 2015 Det er sq da for dårligt... Nye biler må køre med baglyset slukket, men vi andre der har lidt ældre biler får tårnhøje bøder bare når der er sprunget en pære...

  • #25   6. feb 2015 Kurik M
    tror seriøst du har læst forkert eller skrevet forkert, da det lyder fuldstændig hul i hovedet.


  • #26   6. feb 2015 Citere fra Buisness.dk

    " De nye regler for kørelys er allerede implementeret i Danmark og er en følge af en EU-beslutning om at gøre kørelys lovpligtigt i alle EU-lande fra 2011.

    Faktisk bliver det forbudt for nye biler efter denne dato at have kørelys, der også tænder baglygterne. "


  • #27   6. feb 2015 Grunden til du får bøde, ved sprunget pære, er jo at det giver asymmetrisk lys. Jeg ved jeg går i små sko, men sådan er loven smiley

  • #29   6. feb 2015 Efter mange år i en BMW er det ren rutine nu at tjekke lyskontakten

  • #30   6. feb 2015 fatter ikke lige hvorfor de vil ulovlig gøre noget som og have lyset tændt...
    de går virkelig for vidt med al deres CO2 fis.


  • #31   6. feb 2015 det stikker fuldstændig af med det der co2 fis.

  • #32   6. feb 2015 klimaet ændre temperatur hele tiden om vi bruger co2 eller ej. nu skal jeg ikke starte en klima krig, men jeg tror ikke på det

  • #33   6. feb 2015 En ny istid vil også være godt for økonomien? Mere salg i snekæder og pigdæk? Mere salg i 4x4 biler? Mere salg af baghjulstrukne biler ? Mere salg af feks Webasto fyr ? Mere salg af opvarmede drivhuse , fyringsolie,træpiller ect smiley

  • #34   6. feb 2015 Æ'Makrøv
    der er flere forskere der har været ude med at CO2 nedsættelsen som alle lande har gang i, ikke kan rede jorden da det skulle være sket for mange år siden.


  • #35   6. feb 2015 Jesper K: Ja jeg ved godt loven er sådan, men ved at have en pære lysende kan man da i det mindste se at bilen er tændt... Det kan man da ikke når begge baglygter er slukket... smiley

  • #38   6. feb 2015 #36
    Du kan ikke altid se om en bil er i bevægelse, har tit vært ved at ramme biler i Aalborg pga det pis!

    Det kan da kun gøre trafiksikkerheden værre at kører uden lys. Og havde jeg en nyere bil var lortet tændt hele tiden. Der er ingen fornuft i det smiley


  • #39   6. feb 2015 Det bliver lovpligtigt her i år, så de tabere der der ikke fatter det får bøder.
    Så mangler vi bare at latterlige biler med fordummende udstyr og for lille motor bliver ulovlige også.


  • #40   6. feb 2015 Kan ikke se hvad problemet er med slukkede baglygter om DAGEN.. om natten er det et seriøst problem at de ikke tænder selv, det gør de i min Civic..

    men når man kommer kørende om dagen og indhenter en bil bagfra og lygterne er slukkede, så er det da fuldstændig lige meget, det svarer til at man møder en bil på en sidevej som holder stille..


  • #42   6. feb 2015 Folk der kører i lortet er desuden til fare for sig selv og deres passagerer, når de overhaler kan man se at de sidder og glor i sidespejlet og ikke i bakspejlet som er det korrekte.

  • #43   6. feb 2015 #41
    Når folk er for dumme til selv at tænde det så må det jo gøres til lov, det samme skete for de tabere der ikke kunne finde ud af at bruge blinklys på motorvejen, noget vi andre ser som almindelig god opførsel.


  • Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

    Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
    #45   6. feb 2015 Hentede min nye firmabil i mandags, den har også dette tåbelige system. Derudover er der ingen skumringssensor, der selv kan tænde baglyset i mørke.

    For ikke at glemme det, har jeg nu en 2015 Sportsvan med et 1980´er inspireret klistermærke på instrumentbordet: "Husk lyset!" smiley


  • #46   6. feb 2015 Teo
    Hvis sandheden gør ondt så tør dine små øjne smarte.


  • #47   6. feb 2015 #45
    Ja det er fuldstændig tåbeligt.


  • #49   6. feb 2015 Hvorfor skulle danskere være dårligere til at se objekter på kørebanen, end f.eks. tyskere er?? De har kørt uden lys om dagen i en evighed efterhånden og de klarer det sgu da fint! Hvorfor skal I tude om slukkede baglygter mindst én gang om ugen herinde?? Tør nu øjnene og kig på vejen i stedet for. Har absolut ingen problemer med at se biler foran mig, selvom deres baglygter er slukket. En baglygte opfylder jo samme krav som cykellygter... Vil I også snart have, at cykler skal lyset tændt om dagen??

  • #50   6. feb 2015 Fordelen ved de slukkede baglygter om dagen er at så ses bremselyset bedre - CO2 besparelsen har nok også været en begrundelse tidligere, men når de fleste biler idag bruger LED pærer, er CO2-besparelsen vist til at overse.

  • #51   6. feb 2015 Pind, det mest korrekte er orientering i alle spejle og så hovedet over skulderen og tjekke den blinde vinkel.

    Når du siger det bliver lovpligtigt i år at tænde lyset bag på er du da helt forkert på den. Det har hele tiden været lovpligtigt at have lyset tændt i lygteføringstiden.


  • #52   6. feb 2015 #49
    Problemet er jo at folk ikke kan finde ud af at tænde det når det bliver mørkt, og når forlyset er tændt er de jo også ligeglade.

    Teo
    http://ing.dk/artikel/usynlige-biler-forsvinder-om-aar-skal-baglygterne-taende-af-sig-selv-167045


  • #53   6. feb 2015 #51
    Jeg orientere mig om hvad jeg overhaler og trækker først ind når jeg kan se den sidste i bakspejlet.


  • #54   6. feb 2015 Det er ikke mange dage siden at jeg var ved at torpedere en lille kia i Tåget vejr fordi de ikke har baglys tændt... Så jeg er sådan set lige glad med loven... Få nu bare det lys tændt så i slipper for at blive påkørt bagfra. Desuden har jeg en kollega som har påkørt en bagfra, og det fik han ikke engang skylden for pga. det baglys der manglede... Så fuck jer EGO bilister uden baglys... smiley

  • #55   6. feb 2015 Du orienterer dig kun om den du skal overhale, Pind, og ikke om du er ved at trække ud foran en som ligger i din blinde vinkel? Hold da op - dig vil jeg ikke møde på motorvejen.

  • #56   6. feb 2015 "Problemet er jo at folk ikke kan finde ud af at tænde det når det bliver mørkt"

    Jamen så er problemet at de IKKE tænder baglygterne om aftenen, ikke at de er slukket om dagen som mange også hidser sig op over.. ja gu er det et problem at de ikke tænder lygterne om natten, det er også et problem at folk kører galt, men det sgu kan man ikke lovgive sig fra..


  • #58   6. feb 2015 Pind

    Det er meget muligt. Men hvis tyskerne kan finde ud af det, så kan vi sgu da forhåbentlig også. Og helt seriøst, SÅ stort problem er det satme heller ikke...


  • #59   6. feb 2015 Problemet er jo som Mirza siger, at folk ikke tænder dem når der er nedsat sigt eller det er mørkt. Problemet er ikke at de er slukket i dagtimerne.

  • #60   6. feb 2015 Ford Entusiast

    Så kører du satme heller ikke efter forholdene, hvis du er ved at torpedere folk i tåget vejr. Slow Down, dude. Hvad så, hvis der holdt en parkeret bil (uden lys)? Ville du også bare torpedere den??


  • #62   6. feb 2015 Helt ærlig, så synes jeg også at det var noget pis da det kom frem.
    Men da vi skulle have ny bil sidste år, så ville jeg sq også have det - når andre må, så må jeg også.

    Forskellen er bare om folk tænder lyset når det begynder at blive mørkt eller om de stoler blindt på det automatiske i lygterne - og som der bliver skrevet - en dag går det galt og så er det sikkert bilen uden lys der får et rap over nallerne.

    God weekend fra en som tænder det når det begynder at blive mørkt, tåget, regnvejr og hvad der ellers kan have indflydelse på mit/andres udsyn - vil helst ikke at der pludselig ender en anden i røven på mig.


  • #63   6. feb 2015 Ja hvis du parkerer din bil midt på vejen smiley

    Og vi kan godt blive enige om at det er i tåge og mørke problemet er. Men står solen lige forkert nok, kan det nogen gange også være et problem at lyset et væk. Eller i tung regn så tænder der pludselig nogle bremselys, og lige inden det var man sikker på der ingen var smiley snevejr er det samme

    Synes lidt det er at pisse på andres liv, for alle glemmer jo at tænde det korrekt.


  • #64   6. feb 2015 Allerede i dag hedder det at

    Anvendes
    a) nærlyslygter eller
    b) tågeforlygter
    som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.

    Anvendes
    c) kørelyslygter eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding
    som kørelys, kan baglygter og andre lygter til markering tænde samtidig.


    Så det er ikke forbudt at have baglyset tændt. Heller ikke for nye biler!



    # 49 hvorfor altid lave en reference til Tyskland? Så dygtige er de s.. heller ikke!


    Og de fleste/mange glemme også at tænde for lyset i de situationer uden for lygtetændingstiden hvor det er påbudt at tænde for lyset.

    "mørke, tåge, dis, regn eller lignende dårlige sigt- eller lysforhold"

    Da de åbenbart "mener" at de da har lys på!


  • #65   6. feb 2015 Det er ikke alle der glemmer at tænde det korrekt ...

  • #66   6. feb 2015 #62
    Fornuftig hvorfor er der ikke bare flere som dig, det er der problemet er. Møder nogen hver dag som ikke kører korrekt med lygterne. Der er forkert brug af tågelys også med smiley


  • #67   6. feb 2015 #65
    Ikke alle men der er stadig mange, alt for mange der ikke bruger det rigtigt smiley


  • #68   6. feb 2015 Onkel

    Det med at de tyske bilister ikke er særlig dygtige, må du selvfølgelig uddybe lidt...


  • #69   6. feb 2015 Ja, det skal jeg selvfølgelig smiley
    Men "ikke særlig dygtig" er dit udtryk! smiley

    Ofte i tråde herinde om "trafikkultur" bliver de tyske bilister trukket frem som de rene elitebilister. Og for år tilbage var det måske også sådan. Men sådan er det altså ikke længere!
    Nå man idag kører i Tyskland synes jeg man oplever næsten lige så mange "fejltagelser" som herhjemme.


  • #71   6. feb 2015 Onkel

    Ok, med dit udtryk i brug: De er sgu ikke så dygtige...

    Men det ser sgu alligevel ud til, at det går ret godt for dem alligevel...

    Antallet af dødsofre pr. million indbyggere i EU

    Holland 41
    Sverige 43
    UK 43
    Tyskland 54
    Finland 65
    Irland 64
    Frankrig 67
    Spanien 68
    Luxembourg 72
    Danmark 74
    Italien 79
    Østrig 81
    Portugal 83
    Belgien 88
    Tjekkiet 104
    Grækenland 138
    Litauen 139
    Polen 143


  • #72   6. feb 2015 Og dine tal er fra 2008 kan jeg se.

    I 2013 så tallene lidt anderledes ud:

    Danmark : 32
    Tyskland : 41


    Kun Sverige og Storbritannien er bedre!

    De resterende tal kan findes her:
    http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-341_da.htm


  • #73   6. feb 2015 Hvornår er de tal så fra?
    2014 eller 2004 smiley


  • #74   6. feb 2015 Der var jeg lige lidt for langsom smiley

  • #75   6. feb 2015 Onkel

    Super! Så ser det faktisk ud til, at det med at slukke for baglygterne har hjulpet på uheldsstatistikkerne... For dengang med tændte baglygter kørte vi sgu galt hele tiden...


  • #76   6. feb 2015 Nå, så kan der "snakkes udenom" smiley

    Nu er jeg ikke sikker på at tallene for antallet af dødsofre pr. million indbyggere er brugbart i dette emne, da der har været et fald i dødsulykker for alle grupper af trafikanter bortset fra cykelister som har haft en stigning på ca. 8% over de år.

    I Tyskland sker ca. 11% af dødsulykkerne på motorvej.
    I Danmark er det kun omkring 5%.
    Landevej er ca. det samme antal % i begge lande.
    Og i bebyggede områder ligger Danmark så de 5% over (vi har flere cykelister)


  • #77   6. feb 2015 Der SKAL snakkes udenom!

    For jeg synes personligt selv, at de har bedre trafikkultur. For hver en bilist, som kører ud foran én fra en sidevej uden at holde tilbage i Tyskland, så er der 10, der gør det samme i DK... Folk kører sgu for meget egotrip herhjemme, desværre.


  • #78   6. feb 2015 Velkommen til 2015. Selvom nye biler havde det som standard i 2009.

  • #80   6. feb 2015 Både den Passat og den Mazda 6 jeg havde som firmaøse tændte selv lyset så snart at det blev bare noget nært skumring, dårligt vejr eller jeg kom op og kører 130. I Fredericia hvor jeg bor har vi en viadukt under skinnerne, og selv der tændte begge bilerne for nærlyset både for og bag når jeg kørte igennem om dagen og slukkede det så igen når at jeg var kommet ud på den anden side.

    Og synes personligt det er smart og ser fikst ud.... forudsat at dem har det sat til at tænde manuelt faktisk husker det og gør det...

    #438HK Biturbo Galant 4x4 Englænderne kører jo også rundt uden, uden de større problemer


  • #81   7. feb 2015
    Har egentlig efter nærmere efter tanke ikke undersøgt om min køre med slukkede baglygter?!

    -Audi A5


  • #82   7. feb 2015 Tror også tit det er problemet, man kører jo bare smiley

  • #83   7. feb 2015 Polen 143

    Skål ik...?


  • #85   7. feb 2015 alle folk tror det har noget med økonomien at gøre at baglyset er slukket.

    Grunden til at de gør det, er fordi kontrast forholdet imellem en slukket lygte som der kommer bremselys på, ift. en tændt lygte som der går bremselys i, vil være større. Dvs, det er lettere at blive opmærksom på når folk bremser om dagen. Så det er faktisk af sikkerhedsmæssige årsager de vælger det.


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #86   7. feb 2015 Man er nærmest tvunget til at montere dashcam, så man ikke risikere spørgsmål om skyld, den dag man kører op bag i en uden lys.

  • #88   7. feb 2015 Der ikke just en ny opfindelse. Min 03er har lyssensor må bare ikke progamere det tilbage på den fordi den er så gammel.
    Fik selv smadret min gamle bil for de en idiot holde i sin bil uden lys på. Han værken blinkede eller bremsede han holde i skygge grænsen en dag med lav sol. så selvom jeg køre 30-40km/t så jeg ham alt for sent og ramte ham.

    Syntes det groteskt at staten kan lave sådane regler.
    Men det jo bare den i en nøddeskald.

    Afskaf "rådet for sikre trafik" og så 2-3kompetente folk til at indføre.
    Genindføre den gamle lygtetændings regl
    Lov krav om vinterdæk
    Lov krav om min. Mønster på vinterdæk 3mm.
    Lov krav om fartpilot i alle nye biler. ( tror fuldt og fast på at fjedrende trafik vil blive mindre hvis folk kunne finde ud af at holde en konstant hastighed også nå vejen fletter ind til 1 Spor hvor mange sætter farten 10-20km ned selvom fartgrænsen ikke ændres )






  • #89   7. feb 2015 #88 og så lige ens parkeringsregler i hele landet - bl.a. forbud mod parkering imod færdselsretningen - burde koste mindst kr. 1500,- i bøde + kr. 1000,- til offerfonden.

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #90   8. feb 2015 Doktor T, kommer vel an på situationen, om det blir opdaget for sent.

    En cykel har også reflekser, men der er da heller ikke altid nok, til at blive set i tide.


  • #91   8. feb 2015 Sø-Propel, at give skygge skylden for at du ikke har set en bil uden baglys er IMO en dårlig undskyldning. Kan man ikke se en bil uden baglys i alm dagslys, bør man få sine øjne kontrolleret :-).

  • #92   8. feb 2015 # 77 "Der SKAL snakkes udenom!"

    Selvfølgelig skal der det, nå nu tallene ikke understøtter ens påstande længere smiley smiley




    Som en tidligere politiker er citret for :
    "Hvis det er Fakta, saa benægter a Fakta"
    smiley smiley


  • #93   8. feb 2015 # 88
    "Genindføre den gamle lygtetændings regl"

    Denne ~ændring er vedtaget, og på vej.


  • #94   8. feb 2015 Vi glæder os smiley

  • #95   8. feb 2015 Jeg glæder mig ikke og synes det med konstant baglys er noget pjat. Lige så meget pjat som når folk glemmer at slukke deres tåbebaglygter når tågen er passeret

  • #96   8. feb 2015 Den nye regel giver heller ikke konstant baglys. Men kræver automatisk lygtetænding i de situationer hvor der er behov.

    PS. "tåbelys" er en betegnelse for a have tændt normal lys og tågelygter på samme tid i situationer hvor det ikke er nødvendig. Ikke en omskrivning af "tågelys"!


  • #97   8. feb 2015 Tågelys burde være sådan indrettede at de slukkede automatisk ved kørsel over 50 - 60 km/t, idet at kan man selv se længere frem end en hastighed på over 60 km/t berettiger til - ja, så kan dem bagfra nok også se en uden tågelygter.

    Og bruger man tågelygter - så bliver det netop svært at se når bremselygterne bliver aktiveret smiley

    Evt. kan man holde øje med om der kommer nogen bagfrakommende - og så lige med let fod aktivere bremselyset - det bemærkes mere end konstant tågelys.


  • #98   8. feb 2015 Ej nu må du holde op. Tågelyset virker fint, det er jo så du kan se der kommer en bil. Man må sku da bare holde den afstand man skal, det har jeg aldrig haft problemer med. Skulle der ændred noget i den sammenhæng, skulle det da lige være at biler burde have det ekstra bremselys i midten smiley


  • #99   8. feb 2015 # 97
    Trafikanterne kunne helt sikkert blive meget bedre/dygtigere til at bruge og betjene det udstyr der er i deres biler!


    men

    6.03.005 Tågebaglygter
    (1)Tågebaglygte
    e) skal være anbragt mindst 0,10 m fra stoplygterne.

    Så det burde ikke være noget problem at differentiere mellem tågebaglys og bremselys.


  • #100   8. feb 2015 Mit sidder i baglygten, tror sku ikke der er 10 cm imellem smiley

  • #101   8. feb 2015 #98:

    Det blænder når der ikke er tåge mm


  • #102   8. feb 2015 Det er vi enige om.
    Men politiet gør for lidt ved det. Det gør de i hvert fald ved Hobro, det er mere druk og fart, så skider de næsten på manglende lys eller for meget smiley


  • #104   11. feb 2015 Hvor fanden kører du?
    Jeg kan umuligt køre 10 km uden at spotte en bil uden lys i skumringstiden. Og det er hver gang, det væste jeg har prøvet er en taxa helt uden lys i den sene skumring.

    Og man ved bare at det er et spørgsmål om tid, før man kører ind i sådan en idiot og så får man sikkert hele skylden også smiley det kan gøre mig så arrig.


  • #105   11. feb 2015 Er jeg den eneste der ofte opblever at folk ikke kan betjene fjernlys ? Ligger tit på landevejen med 60 bag en bil der kun køre med nærlys. Og som på intet tidspunkt tænder fjernlyset. Tror ikke alle folk kan finde ud af at betjene deres lys. Da jeg også ser folk køre positions lys foran mit om natten

  • #106   11. feb 2015 Samme her ved ikke hvad der sker for det

  • #107   11. feb 2015 Og så er der de idioter der kører med fjernlys på motorvejen og ikke kan finde ud af at slukke det.

  • #108   11. feb 2015 Der er jeg en af Dem. Men har jeg brug for lys så må de modkørende blænde op hvis de også har brug for det.

  • #109   11. feb 2015 # 108

    Færdselsloven §33
    Stk.3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:
    2) ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra dette, at føreren kan blændes
    Stk. 6. Lygter må ikke anvendes således, at andre førere kan blændes.

    Så vær nu flink og blænd ned ik'!


  • #110   11. feb 2015 #108
    4 stk 9" projektører plejer ellers fint at få jer til at blænde ned.
    Hvis man ikke kan se på motorvejen med nærlys alene så burde man få frataget sit kørekort, så må man jo være blind.


  • #111   11. feb 2015 Der er heldigvis lagt mellem tåber på motorvejen som ikke slukker fjernlyset

  • #112   11. feb 2015 Mørk nat uden for byerne der er ikke oplyst motorvej. Efter Roskilde mod Holbæk F.Eks. der ikke oplyst. Hvis 9 fjernlys lygter er det du har brug for at av de for at se så cool. På landevej blænder jeg ned på motorvej så vidt jeg har brug for det er langt lys tændt. Så må folk der generet at det blænde op for at de kan se hvor de køre. Der er trods alt 3-4 ban'ers mellemrum mellem mig og modkørende trafik. Og kan jeg se folk køre lige i mod mig i lang tid så bliver der blændet ned.

    Og ja jeg er en dansk belist. Tænker på mig selv før jeg tænker på andre.


  • #113   11. feb 2015 Man skal køre pænt hurtigt på motorvejen før svingene bliver så skarpe at fjernlyset er nødvendigt.
    Hvis du tænker på dig selv først så husk at der kører ting rundt som er større end dig og dem vil du ikke blænde.


  • #114   11. feb 2015 Citat Sø-propel

    "Er jeg den eneste der ofte opblever at folk ikke kan betjene fjernlys"

    "Men har jeg brug for lys så må de modkørende blænde op hvis de også har brug for det"


    Jeg skulle ønske det var meget at give dummeslag i nakken via internettet!
    For det er det den dummeste jeg har hørt, siden jeg så luksusfælden i aftes på dansk tv3!




  • #115   11. feb 2015 smiley Der var nok en der faldt for sin egen kommentar smiley

    smiley smiley smiley

    Tildeling af dummeslag anbefalet smiley


  • #116   11. feb 2015 Selv min kone kan kører på motorvejen uden fjernlys.
    Så der er ingen undskyldninger smiley


  • #117   11. feb 2015 Hat jeg mulighed for at vinde mere udsyn med at bruge mit fjernlys På motorvej gør jeg det... Det eneste sted jeg bruger det uden at tænke på modkørende. Som hjertens gerne må køre med langt lys imod mig.

    Med 130 er det ikke ikke forsvarligt at køre om natten på motorvej uden fjernlys.
    Er der skyfrit der imod så der massere lys og så ville jeg kunne nøjes med positions lys.....


  • #118   11. feb 2015 Sø-Propel: Så inde i byen kører du ikke med lys om natten, for der er jo lygtepæle der lyser hele vejen op?..

  • #119   11. feb 2015 Nøjes med positionslys? Haha

    Hvad gør du så når der kører en 100 m foran dig på motorvejen?
    Så kan du godt se, eller får han også dit langelys?


  • #120   11. feb 2015 Michael b og Thomas.
    hvilken logik i dog besidde. Er chock

    Teoretisk set Er positionslys nok nå fer skyfrit og månelys


  • #121   11. feb 2015 Men på motorvejen skal alt og alle blændes?..

  • #122   11. feb 2015 Du får ingen medhold i at kører med fjernlys på motorvejen smiley

  • #123   11. feb 2015 # 117 "Med 130 er det ikke ikke forsvarligt at køre om natten på motorvej uden fjernlys."

    Mon ikke du så i stedet, som færdselsloven foreskriver, skulle nedsætte nedsætte hastigheden. I stedet for at blænde vi andre?

    De 130 km/t er jo en højeste tilladte hastighed. Det er ikke noget krav at du skal køre med den hastighed! smiley


  • #124   11. feb 2015 Sådan skal man altid


  • #125   11. feb 2015 # i Ægypten har jeg oplevet at de slukker lyset om natten, når det er skyfrit og fuldmåne - de kører så også over i venstre kørebane - for det gør alle de andre jo også smiley

  • #126   12. feb 2015 Det er blot endnu et åndssvagt EU tiltag... For at spare minimalt brændstof.. Det samme tiltag der gør, at mange glemmer at tænde kørelyset når mørket falder på så det eneste man kan se er LED tråde.
    Der burde være en lampe der lyser samt et "ding" eller lign. så man kan tænde det lys!


  • #127   12. feb 2015 Men, det kan være ligemeget når folk, og dem ser jeg efterhånden flere af, der ikke fatter (eller gider finde ud af) at skifte en pære. Har da tit passeret biler, om natten, der er helt mørklagte foran og kun kører med en positionslys pære fordi man ikke fatter at skifte en pære.. HVorfor/hvordan kan man det? Man ka jo ik se noget..

  • #128   12. feb 2015 Polak>> Hvad mener du med at folk glemmer at tænde lyset når mørket falder på?
    Du ved godt at dert selv tænder og slukker via en fotocelle der måler om bilen kører et sted hvor lys er nødvendigt.

    Det er ikke noget folk selv skal gøre.

    Og det er da ikke for at spare brændstof.


  • #129   12. feb 2015 Reglerne er indført for at spare på bilernes brændstof og CO2-udslip

    At man bliver ekstra synlig ved opbremsninger er en bonus tror jeg


  • #130   12. feb 2015 Thomas det er langt fra alle der tænder automatisk, hvordan kan det ellers lade sig gøre at kører efter kl 18 kun med led foran?
    Det har jeg set hver dag hele vinteren, ligesom det ikke kun er efter 18 men også før 7 om morgenen smiley

    Der er bare nogen som er idiot må man konstatere


  • #131   12. feb 2015 Jeg er også sikker på at der er nogle biler hvor det ikke tænder automatisk..

    Men jeg kan forestille mig at lyset i instrumenteringen er slukket om dagen med baglygterne, og når mørket falder på og man ikke kan se instrumenteringen så tænder man baglygterne sammen med lyset.. nogle er åbenbart så snotdumme at de ikke har regnet den ud..

    Men i min Civic 2006 tænder baglygterne automatisk og slukker automatisk, ja selv når der er meget overskyet eller jeg kører under en tæt skov så tænder de.. og det er på en 9 år gammel bil..


  • #132   12. feb 2015 Det er også smart nok nu hvor det skal være sådan smiley

    Det er også derfor jeg bliver så gal, når man møder en uden når det er mørkt. Og har enda i Rold skov mødt en taxa helt uden lys for og bag. Det er jo vandvittigt når det er mørkt.
    Jeg bor også op af en hovedvej, og skal da bare se derud 5 min kl 20-21 så er der allerede en smiley


  • #133   12. feb 2015 Du kan jo slukke lyset manuel. Kommer jo helt an på hvilken position drejeknappen til lyset står i. Står den forkert er lyset tvangs slukket både for og bag.

    Men det er sikkert folk som sø-propel. Er det skyfrit og med månelys, behøver man bare positionslys. smiley



  • #134   12. feb 2015 Så den anden dag en Aygo uden tændte baglygter klokken 9 om aften.
    Der var buldermørk og det jo livsfarligt!


  • #135   12. feb 2015 Thomas, det er rigtig..

    Men så burde lyset i instrumenteringen blive slukket sammen med kørelyset foran, for HVIS der er lys på forlygterne og indeni, så kan folk sgu meget nemt glemme at tænde baglygterne, og det er altså farligt.. Der er heldigvis ligeså langt imellem de idioter som der er imellem folk som kører med fjernlys på motorvejen..


  • #136   12. feb 2015 Ja. Men det er nok fordi det er de samme idioter!

  • #137   12. feb 2015 Sikkert

  • #139   13. feb 2015 Hvis den anden og sidste pære springer på en mørk landevej så lærer de det nok.

  • #140   13. feb 2015 Næ så kører de bare med fjernlys ligesom visse andre personer herinde

  • #141   13. feb 2015 Ja det gør de nemlig

  • #142   13. feb 2015 #135: Det gjorde begge mine firmabiler. Når der kun var kørelys så var der ikke lys i instrumenterne, men det blev tændt automatisk sammen med nærlyset når det blev mørkt nok, kørte ind i en tunnel eller kørte mere end 130

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #144   13. feb 2015 Langt lys inde i byen. Det da også lidt lækkert og det ser jeg ofte.

  • #145   13. feb 2015 #143
    Fejlindstilling, ser det også tit. Og er det for irriterende for de bare det lange smiley der er knaldgodt lys på sådan en xsara


  • #147   13. feb 2015 Nej ikke i forhold til Escort, Mazda 323 (95) osv (mine tidligere rustkasser)
    Der var lyset knap så generende på smiley

    Selv med 100 watt gule pære på min Escort, var de ikke specielt gode (og nu skal jeg ikke sige de kina pære er på 100 watt, men det stod der).
    Ved ikke hvad pære der er på picassoen, men i dag lagde jeg mærke til lyset er mere klar/hvid, end andre jeg holdte ved siden af i krydset smiley
    Det kan selvfølgelig være det der gør noget af forskellen, det vil jeg ikke garantere smiley


  • #148   13. feb 2015 #144. I nogle byer er gadebelysningen så ringe at man er nød til det

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #150   13. feb 2015 Danger, det er ikke nødvendigt ved en hastighedsgrænse på 50 km/t.

  • #151   13. feb 2015 Rasmus

    Hvis vejen er utilstrækkeligt belyst og man har nærlys, som lyser 30 meter foran bilen, så er det sgu da nødvendigt.


  • #152   14. feb 2015 Nu er 30 meter også et minimumskrav.
    Men med en minimums lygtehøjde på 50 cm og et minimumsfald på 1% vil nærlyset i stedet række 50 meter.


  • #153   14. feb 2015 Rasmus H: så har du ikke været i vejle da de slukkede lyset

  • #154   14. feb 2015 Onkel

    Har man et nærlys, som lyser 30 m frem, så er det ikke nok med nærlys med 50km/t. Så ved ikke, hvad du prøver at bevise ved at informere, at nogen kører med 50-m-nærlys. For der er også nogen, som ikke gør. Derfor kan fjernlys være nødvendig ved 50km/t. Punktum


  • #155   14. feb 2015 Jeg prøver skam ikke at bevise noget!
    Jeg informerer blot om hvad det er muligt at indstille nærlyset til ved mindst lovlige lygtehøjde.
    Og da I prøver at gå til maks. grænse i andre situationer, f.eks. hastighed, hvorfor så ikke her?


  • #156   14. feb 2015 Jeg svarer på følgende udtalelse: "fjernlys er ikke nødvendigt ved en hastighedsgrænse på 50 km/t". Mit svar er - det er ikke rigtigt. Det ER nødvendigt, fordi reaktionstid giver 15 meter, bremselængde giver 25 meter = 40 meter standselængde ved 50 km/t. Så har man nærlys, som lyser mindre end 40 meter, har man brug for fjernlys.

    Så hvad skal din information om lygteindstilling bruges til? Du kan også sige, at nærlys må jo i teorien lyse flere hundrede meter frem, så er fjernlyset er jo aldrig nødvendigt, eller hvad?


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #157   14. feb 2015 Danger, nej det har jeg ikke. Der er fin belysning, her hvor jeg bor.

    Galant, kan du ikke klare dig med nærlys ved 50, så kan du jo slet ikke ved motorvejshastighed. Rent teoretisk, må farten slet ikke være særlig høj ved nærlys,
    så kan du ikke se noget, må du sætte farten ned.


  • #158   14. feb 2015 Min information om lygteindstilling kan bruges på lige linje med din information om hvor langt nærlyset mindst skal kunne oplyse vejen.

    Men du kan jo nok ikke bruge det til så meget, når du tydeligvis ikke kender eller har forståelse for reglerne! eller hvad? smiley
    " Du kan også sige, at nærlys må jo i teorien lyse flere hundrede meter frem, så er fjernlyset er jo aldrig nødvendigt, eller hvad?"


  • #159   14. feb 2015 A hva...? Det har du selvfølgelig lyst til at uddybe...

  • #160   14. feb 2015 Kørte 220km motorvej i går i mylretiden og talte 21 biler uden baglys... Og der var mega diset, og viskerne kørte det meste af vejen...

    Det er bare ikke pisse hamrende genialt... Sådan en beskidt koksgå bil uden baglys der måske kører 70 på motorvejen... Den ser man sgu for sent.

    Ikke nok med det så kan de finde på at trække ud, når det passer dem.


  • #161   14. feb 2015 Og så blinker de sikkert heller ikke? Det er en klassiker

  • #162   14. feb 2015 Det kan jeg da godt.
    Hvis du mener "at nærlys må jo i teorien lyse flere hundrede meter frem", så mangler du da at læse lidt op på et par regler smiley


  • #163   14. feb 2015 Kom med dem

  • #164   14. feb 2015 Højeste tilladte montering af nærlyslygte er 1.2 m
    Minimum tilladte fald af lyskegle er 1%
    Hvilket vil give en (teoretisk) maksimal rækkevidde på 120 m


  • #165   15. feb 2015 Sjovt nok er påstanden at der spares meget co2 på baglygterne

    Og stadig skal man slukke klimaanlægget efter opstart.

    Der er nogle selvfede personer i eu, der modtager gode pengegaver fra oliestaterne,sammen med de forsøger at se grønne ud.


  • #166   15. feb 2015 #128 ser tit biler efter solen for længst er gået ned, kun køre med LED båndet tændt og ingen baglys på..

  • #167   15. feb 2015 #165 ja, med led baglygter kan der nu ikke spares ret meget CO2 ved at slukke dem om dagen - og heller ikke med alm. pærer på typisk 2 stk. 5 eller 10w - så det eneste argument må være at bremselyset ses bedre.

    Vil man endelig spare CO2 - kan man jo bare køre mere økonomisk.


  • #168   16. feb 2015 De eneste ummidelbare fordele ved LED er det stærkere lys

  • #169   16. feb 2015 Man kunne bare forbyde små latterlige biler eller lade dem betale samme afgift som vi andre, så bliver der sparet CO2.
    Og et lille trick til at få nærlyset til at lyse længere er at dreje på den kontakt man har på instrumentbordet (lygtejustering).


  • #170   16. feb 2015 Pind hvis det giver mere nærlys så det fordi det fejljusteret. Det er til at kompencere for vægt på bagakslen

  • #171   16. feb 2015 168" Ja og så at de har længere levetid end selve bilen.
    Så problemet med sprunget pærer opstår ikke med led lys.


  • #172   16. feb 2015 #170
    Jeg ved godt hvad det er til, og uanset hvor fejljusterede lygter man har så vil lyskeglen kunne justeres op og ned.


  • #173   16. feb 2015 #167.

    Sjovt nok er dæktryk overvågning og opstart UDEN klima anlæg stadig ikke på tale i det grønne EU.

    For netop forkert dæktryk og ac/klima koster dyrt. Men de netop 10w på baglyset er latterligt. Samtidig med vi gør bilerne usynlige i DK ,ved ikke at tænde baglygterne. Så skal de nye fotovogne forbedre trafiksikkerheden. Vi lever i den omvendte verden.


  • #174   16. feb 2015 Ja og bilerne fyldes med skærme, anlæg osv. Så vil de lige spare de sølle 5-10 watt i trafiksikkerheden smiley

    Det er sku godt fundet på!


  • #175   18. feb 2015 Har altså også været ved at ramme en bagfra pga manglende lys. Det var mørkt og tåget. Hurra for mit fjernlys.

  • #176   18. feb 2015 Ja det er dybt åndsvagt

  • #177   19. feb 2015 møffe. Det viser bare, at EU ikke er så miljøbevidste som de siger, fordi der er penge i det. Alt andet bliver proklameret som miljøbevidst, hvorpå de så håber befolkningen er for dumme til, at regne sådan noget ud. Det er en totalt omvendt verden.
    Også i Danmark, med afgifter på sikkerheds udstyr, hvor man så bagefter som politiker undre/brokker sig over, ingen køber det ekstra udstyr de har afgifter på..

    Har NADA respekt ej heller tillid til det danske/EU system. En flok akedemikere der tror de ved bedre end alle andre, men har ikke haft en enkelt dags ærligt hårdt arbejde.

    Nogle gange kan man godt tro, de får en bonus lønpose for, at gøre sig dummere end man er...


  • #178   19. feb 2015 #173 Dæktryksovervågning er netop kommet med ind nu her.

  • #179   19. feb 2015 Dæktryk kommer vel i 2017.

    Næste store synder... Ac og klimaanlæg


Kommentér på:
tænd nu de baglygter!

Annonce