{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.572 visninger | Oprettet:

kold luft indtag lovligt? {{forumTopicSubject}}

Hej er der nogen der kan fortælle mig om det er lovligt at montere sådan et koldluft indtag således at det leder kold luft ind til luftfilteret ?

Altså hvor jeg beholder luftfilter kassen med et pipercross panelfilter. Men hvor at jeg har monteret et andet luftintag oden forsnævringer.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kold luft indtag lovligt?
  • #2   28. feb 2015 Deutsche_ :
    Der er regler for luftindtag. Originale sensorer og deres placeringer må ikke flyttes i forhold til original montering.

• #3   28. feb 2015 Det hjælper ikke en skid alligevel.

• #5   28. feb 2015 Hvorfor skulle det være bedre end det orginale?

snakker ganske almindelig indsugningsmotor her.

• #6   28. feb 2015 Deutsche_
    Jeg svarede ikke på trådstarters påstand, men din.

Fstyr vejledning om syn januar 2014, punkt 7.06.001(3)

Udskiftning af luftfilter/luftfilterkasse/indsugningsrør til anden konstruktion anses
    ikke som en konstruktiv ændring, forudsat at følere til motorstyringen ikke flyttes
    fra deres originale placering. Bemærk dog også pkt.7.05.001 (4) om støj.

• #8   28. feb 2015 Du skrev selv "der er ikke regler om luft indtag" - det var bare lige det vi skulle ha' på det rene.

http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/7B0DAF66918149C7A5F5DD0AB17D9294.ashx

Og der var linket jeg glemte

• #10   28. feb 2015 Det er da en regel om luftindtag, at sensorer skal beholde original placering i indsugningen. Du drejer lidt definationen af et krav stillet af en myndighed

• #12   28. feb 2015 Nej du må ikke. Du må ikke engang opgradere en eksisterende, fx flytte en sidemount til en frontmount, selvom den ikke stikker ud fra kofangeren

• #14   28. feb 2015 Det kræver ny emmisions test og skifte den orginale ic ud, ja endda hvis du skifter til anden rørføring.

• #15   28. feb 2015 Yes præcis - siden luften nu får en forventet anden fyldning pga bedre køling vil forbrændingen være ændret, og det kræver emissionstest som min gode ven k-finn her skriver smiley

Reelt set finn, så gør rørføringen ikke, ifølge fstyr.dk's eget udsagn i det udsnit jeg havde længere oppe. Skriver lige en sms til dig senere i aften også

• #17   28. feb 2015 Det er ikke mig du skal diskutere med, det er den synsmand der har sin fulde ret til at nægte at syne din bil.

Motorstyring med 2x mapsensor til også at fange atmosfærisk regulerer både på trykket i luften, og lufttemperaturen i indsugningen.

Men jeg siger det bare som det er, har set et utal af fine biler køre hjem for at montere standard intercooler for at kunne synes. Er på et værksted der deler går med en synsmand, så jeg har også snakket med ham om emnet. Jeg fortæller hvad jeg har set ske, og hvad jeg læser på fstyr smiley

• #18   28. feb 2015 Tysker, det gider vi ikke diskutere med dig, det tager du bare selv med fstyr.
    Hvis du monterer en anden intercooler, skal du på ny dokumentere at bilen opfylder kravene til luftforurening. Dvs. bilen skal igennem en test som viser, at den opfylder den gældende Euro norm for den pågældende bil.
    Det eneste man kan montere på en motor, uden at skulle dokumentere luftforurening på ny, er et lutfilter. Alt andet bliver anset for at være en konstruktiv ændring.

Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig igen.

Mvh.
    Peter Jessen Lundorf, Ingeniør
    Færdselsstyrelsen, Center for Grøn Transport
    Road Safety and Transport Agency
    Adelgade 13
    DK-1304 København K
    Tlf.: +45 33928740
    Fax: +45 33932292
    e-mail: pjl@fstyr.dk www.fstyr.dk

• #21   28. feb 2015 Ja ja, så siger vi det, derfor må du stadig ikke udskifte orginale ic, uden og dokumentere forurening

• #22   28. feb 2015 Hvis vi nu i stedet gå tilbage til trådstarters spørgsmål.

Så jo, det må du godt monterer. Det er lovligt.

• #23   28. feb 2015 Lækkert så skal jeg vel bare have udtænkt hvilke rør/slange der skal bruges.

Kommentér på:
kold luft indtag lovligt?

Annonce