{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.542 visninger | Oprettet:

Gearolie skift på DSG gearkasse {{forumTopicSubject}}

Har en Seat Altea med DSG gearkasse og ville høre om det er muligt at skifte gearolie på sådan en selv. Eller bare kunne hælde lidt på til at starte med, hvis muligt.

Jeg ved ikke om systemet i bilen giver besked om om der snart skal skiftes olie.

En gang i mellem når jeg starter bilen, om morgenen f.eks, og kører ud på hovedvejen hvor den får lidt gas for at komme op til 80, kan den finde på pludselig at lukke ned for alle kræfterne. Den tager stadig massere af omdrejninger, men den vil bare ikke rigtig accelerere. Som om den går i en form for "nød mode". Jeg holder ind til siden. Stopper og starter motoren, og den har den fint igen. Så sker det ikke igen resten af dagen, eller de næste par dage.

Fik så afvide af én at det måske kan være fordi den mangler gearolie. Jeg ved bare ikke om det er noget man sådan lige kan tjekke?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gearolie skift på DSG gearkasse
  • #1   11. mar 2015 Hvis du ikke ved mere om en dsg gearkasse end du giver udtryk for, så skal du nok holde fingrene fra det! Man hælder ikke BARE lige lidt olie på den.
    Jeg er ikke selv ekspert, men ved dog at der er en bestemt procedure for olieskift på sådan er bandit.


  • #2   11. mar 2015 Lad en "ekspert" skifte det..
    Du kan ikke bare efterfylde og olien skal skiftes. Kan dog ikke huske intervalet

    Og er du ikke mere sikker end det du giver udtryk for skal du helt sikkert lade en fagmand med kendskab til DSG gøre det


  • #3   11. mar 2015 Det kræver en tester da olien niveau skal reguleres i en vis temperatur.
    Olien skal tappes ud fra bunden og på fyldes igennem filteret hvis du ikke har en maskine eller originalt værktøj til det.

    Jeg har selv gjort det på min passat de sidste to gange. Men det er ikke bare af og på. Desuden bruger jeg tester til at snakke med service, jeg grundindstiller begge koblinger og gearkassen.


  • #4   11. mar 2015 Omkring hver 50.000 km.

  • #5   11. mar 2015 DSG 6, skal have gearolien og filteret skiftet for hver 60.000 km.....

  • #6   11. mar 2015 Tak for det brugbare svar Michael. Jeg mente nok det var sådan noget med at tage proppen ud og tømme den helt, men var ikke klar over der skulle helt så meget udstyr til. Men det er nok det vi får ud af at købe mere moderne biler smiley

    Har du evt et foreslag på et sted der kan gøre det sådan forholdsvis billigt? Har allerede fået en pris hos Seat på 5000 kr. Hvilket jeg syntes lyder en anelse dyrt


  • #7   11. mar 2015 Nu tjekker jeg ikke lige din geografiske Lokation.

    Men gearhuset nord på her på sjælland er efter min mening ok med priserne.


  • #8   11. mar 2015 Det er nok ikke gearkassen der får den til at tabe pusten ved acceleration. Nok nærmere en turbo der hænger i de variable vinger

  • #9   11. mar 2015 Og som du selv siger. 5000,-

    Jeg brugte 4 timer på nettet og Youtube.
    Et VCDS program og Kabel af god kvalitet til 1500,-

    6 liter olie og filter som vi får rabat på hos VW i taastrup hvis du er medlem på vagcars.

    en stor umbrago fra Carl Ras til måske 100,- ikke lige en størrelse jeg havde til bundprobben.

    Nu havde jeg det nyeste VCDS program og havde sparret noget der ligner 2000-2500 gode danske kroner

    Jeg er udlært mekanikker hos Peugeot for 12 år siden, så jeg kan godt bruge en fatnings skruetrækker, men mener ikke det er raket videnskab.
    Nette kan efterhånden lære dig alt.


  • #10   11. mar 2015 Henrik

    Har haft samme problem på min 2,0 TDI med DSG og her var det Nyt gasspjæld og en ordenlig rensning af EGR systemet.

    Der var sort som kul og koks i 50% af kanalerne.


  • #11   11. mar 2015 5000 kr er godt nok også en heftig pris. Mener vi tager omkring det halve.

    Og der er sgu ikke så meget hokuspokus pokus i det. Skift filter, af med det gamle olie, på med det nye olie, varm gearkasse lp til 40 grader og aftap til det drypper ud. Og så evt. Grundjustering.


  • #12   11. mar 2015 Michael f
    Og den gik i nødprogram når den fik en smule gas ved kold motor? Og ellers ikke?


  • #13   11. mar 2015 Den skød trykket retur i luftfilteret nu jeg tænker efter.

    blinket lidt i nogle advarselslamper og kunne køre videre.
    Men fik den for meget gas gjorde den det periodisk igen, ikke altid.



  • #14   11. mar 2015 Jeg får ingen lamper eller beskeder i displayet når min taber pusten. Det eneste jeg har fundet ud af når det sker er at fartpiloten ikke virker. Men det kan jo godt være fordi den er i nødprogram.
    Er der evt en måde man kan se om det er turboen? Evt en slange man kan tage af så man kan se om der er meget snask indeni?


  • #15   11. mar 2015 Du kunne få en tester på. Den burde ha gemt et eller andet. Hvis det er turbo vil den melde fejl på for højt ladetryk.

  • #16   11. mar 2015 Hmm, så mangler jeg bare en tester. Og næsten alle værksteder i dag tager et eller andet latterligt beløb for at sætte en på i 2 min.

  • #17   11. mar 2015 Selvfølgelig tar de et beløb for at sætte en tester på, deres timeløn, husleje, udstyr er ikke gratis :)?

Kommentér på:
Gearolie skift på DSG gearkasse

Annonce