{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.138 visninger | Oprettet:

Momentstave der spænder for hårdt {{forumTopicSubject}}

Er der nogle som har kendskab til momentstave, hvor de er gået helt amok og har spændt hjulboltene alt for hårdt?

Grunden til at jeg spørger - er at jeg efter et serviceeftersyn konstaterede, at hjulboltene var spændt ufatteligt hårdt - og ikke med de 10-12 kg. som man plejer til alu-fælge.

Var ude og snakke med værkføreren, som slet ikke kunne forestille sig, at sådan noget kunne ske. Deres momentstave blev jo kontrolleret 2 gange årligt osv. osv.

Historien kan læses her:
http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=111883


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Momentstave der spænder for hårdt
  • #1   6. jun 2006 har hørt det før på værksteder at de blir spændt for hårdt.. de tager simpelthen bare en alm. krydsnøgle og spænder alt det de kan fordi de ikke har "tid" i deres øjne..

  • #2   6. jun 2006 I dette tilfælde har de brugt en momentstav. Det er derfor, at jeg er lidt nysgerrig efter om der var nogle som havde kendskab til momentstave, hvor de var gået helt amok.

    Men det var lidt som at slå i en pude, da jeg snakkede med værkføreren. Han kunne lige så godt have sagt, at man stod og løj ham direkte op i hovedet!!!

    Skulle have ladet boltene sidde, så de selv kunne se det, men skulle ud på en længere køretur dagen efter, så der ville jeg gerne have at boltene var spændt korrekt.

    Hmmm hvad gør man lige?


  • #3   6. jun 2006 Har snakket med værkføreren, som også forhørte sig ved mekanikeren - og boltene var spændt med en momentstav med trykluft på

  • #4   6. jun 2006 man kan ikke indstille momentstave - det er en slags top man monterer på en luftnøgle ;o)

    Men har heller ikke hørt om det før - vores er ved at være halvgamle, og de passer fint overens med momentnøglen...

    Dog skulle et seriøst værksted helst efterspænde med en momentnøgle uanset...


  • #5   6. jun 2006 Jeg regnede også med, at der var sket en fejl - og de så havde indstillet momentstaven forkert, men til dette sagde værkføreren, at dette kunne heller ikke lade sig gøre, da deres stave slet ikke kunne spændt så hårdt. De kunne maks spænde de her 12-14 kg.

  • #6   6. jun 2006 Jeg ærgrer mig også helt vildt over, at jeg selv spændte boltene til. Men ville som sagt ikke køre en længere tur med disse bolte, hvis de var spændt forkert....

    Spørgsmålet er bare, hvad man gør nu. Skal man få checket fælge, nav osv. for skævheder eller er det for meget at gøre ved det?


  • #7   6. jun 2006 Efter episoden syntes jeg, at den ryster en lille bitte smule omkring de 120, men det kan jo også skyldes, at man er blevet helt paranoid og kan mærke alle fejlene pga. at man ved de har rodet med fælgene. Så er man nok endnu mere opmærksom på alt muligt smiley

    Men som du selv siger, så er alt jo for egen regning, så ved sku' ikke helt om man skal få den checket.


  • #8   6. jun 2006 Problemet er jo bare, at selvom den bliver checket og der viser sig, at være noget, så vil jeg næsten æde min hat på, at jeg ikke får noget ud af det. De vil bare fastholde, at det altid har været der - eftersom at deres montering ikke kan være skyld i denne fejl.

  • #9   6. jun 2006 Men kan de se om fælgene er skæve på et alm. dækværksted? eller kan de bare se om fælgene mangler afbalancering....

  • #10   6. jun 2006 Men plejer man ikke at sige, at hvis rystelserne opstår over 100 km/t, så er det bagdækkene det er galt med?

  • #11   6. jun 2006 Hehe det bliver bedre og bedre. Ringede ud til den lokale dækmand. Han sagde, at man ikke kunne lave en fælg/nav skævt ved at spænde med forkert moment. Hmmm smiley


  • #12   6. jun 2006 Hvis rattet ryster, er det forhjulene....hvis hele bilen ryster, er det normalt baghjulene smiley

Kommentér på:
Momentstave der spænder for hårdt

Annonce