4.431 visninger
|
Oprettet:
Centerringe på stålfælge? {{forumTopicSubject}}
Som emnet antyder så er mit spørgsmål om man kan smide nogen centerringe på stålfælge hvis nu stålfælgenes centerhul er for stort i forhold til det der burde være på bilen? I så fald vil løsningen holde eller er det for dumt og bedre bare at skifte dækkene over på nogen stålfælge der passer rigtigt på bilen?
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 34 Svar: 3.303
jul 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
okt 2014
jul 2015
okt 2014
jul 2015
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 2 Svar: 152
Det virker præcist som på en alu fælg.
Grunden til at man ikke bruger centrerings ringe på stål fælge er jo blot at det som regel er original fælge der passer og at der ikke lige er gået mode i at skifte sine stål fælge ud med den sidste nye smarte stål fælg...
Centrerings ringens eneste formål er jo som navnet siger, at centrere... hvorfor den også som regel blot er lavet i plastik.
Grunden til at man overhoved har centrerings ringe er kun for at kunne bruge/sælge den samme fælg til mange forskellige biler.
jul 2015
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
okt 2008
Blot med det i mente, at hvis de ikke sider der og hjulet bliver hårdt belaste som f.eks, ved påkørsel af et hul i vejen, så ville de (selvom de er korreget spændt) evt. kunne forskubbe sig lidt hvis ikke bolt hullerne er 100% i forhold til centreringen. Så som udgangs punkt, så skal de være der.
Monagen af dem....!!! De skal normalt bare sættes ind i fælgen og så er den skid slået og hjulet kan monteres.
Men når nu det er en stål fælg, så har den ikke nogen gribe rille i center hullet, så det kan være du ikke lige kan få dem til at blive sidende af sig selv, og så det måske nemmer at sætte dem narvet/skiven og så sætte hjulet på bag efter.
Fast spæningen er lige til. det er 11-12 kg hvis du har en moment nøgle, og hvis du ikke har, så er må du gæt dig frem....
Nu er det stål fælge, de er ikke så sarte som alu fælge... (som nu heller ikke er helt så sarte som folk nogen gange vil gøre dem til)
okt 2008
Mener du at fordi hjulet er monteret med koniske bolte, så kan det ikke side anderledes en præcist i center.... ? Hvis det er det du mener, så har du jo absolut intet at bruge en centrering ring til....!!
Nu er det jo blot sådan et selvom en stål bolt er hård og stiv... så er den nu ikke mere hård og stiv end at den vrider sig som alt andet, Og hvis bolt hullerne i fælgen ikke sider 100% over gevind huller/tap på bilen, så vrider de sig lidt så det hele passer. Det er der centrerings ringen kommer ind i billedt. Det er dens opgave at holde fælgen centreret i mens.
Og hvis den så ikke er der efter følgene og du evt. rammer et hul, så kan fælgen forskubbe sig lidt i selve den vridning i bolten.
okt 2008
Som udgangs punkt siger jeg intet om at den ring kan bære mere boltene. Men den hjælper og kan faktisk klare en hel del.
Og hvorfor mon man i dag laver centreringens hullet så det passer...? kunne det muligvis være fordi man med tiden har fundet ud af at det rent faktisk kunne være et problem:
Og tro at det blot er for at hjælpe dig ved monteringe...!!! naaaa....
Ved ikke lige hvad for biler og da slet ikke lastbiler du kender til som måtte køre med større center hul end nav uden nogen form for centrering.
Min tid som mekaniker siger noget andet, og det er ved at være længe siden, og tror bestemt ikke man med tiden har lavet det "løser" hvis man kan sige det sådan.
Og mine efter hånden mange år i lastbil siger mig nu også, at hjulet det "passer" på navet hvis du forstå.
jul 2015
okt 2008
jul 2015
okt 2008
Men lad mig sige det på denne måde.... Det har jeg haft gjort på min ejen bil... og ville muligvis gøre det igen hvis det ikke lige vare til at finde noget der passet.
Men kun på min ejen bil hvor jeg kun har mig selv at pisse på... ikke noget jeg vil stå til regnskab for at ha lavet på nogen andens bil.
Centerringe på stålfælge?