{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.093 visninger | Oprettet:

Skifte tandrem med el. uden strammerhjul {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at diskutere flg:

Når nu man skal have skiftet tandrem:

1. Skifter et værksted altid kun remmen eller bruger de et helt tandremskit med både strammerhjul og tandhjul?

2. Tandremmen er klart den del som er den svageste i et tandremskit. Men er det overhovedet nødvendigt at skifte strammerhjul og tandhjul med?

De fleste vil nok sige at man skal skifte det hele "for at være på den sikre side". Ja, det kan man jo altid sige - men er der belæg for det? Og argumenter såsom "det er penge givet godt ud" ... er fine argumenter, men det forklarer jo stadigvæk ikke begrundelsen. Er det bevist at det er bydende nødvendigt at skifte strammer og tandhjul samtidigt? Eller gør folk det bare fordi de er tøsedrenge?

Lucas

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skifte tandrem med el. uden strammerhjul
  • #1   6. aug 2015 Altid.

• #3   6. aug 2015 Fordi, lejerne bliver slidte, kommer slør i dem med tiden, og man kan risikere remmen kører skævt, og ryger af, sammen hvis vandpumpen kører med, så skift..
    Måske der ikke er slør ved remskift, men som du selv nævner, så vær sikker.

MEN firmaer, især via autobutler, hvor fru hansen beder om pris på tandremsskift på deres audi.. De får en pris på en tandrem, og så lønnen. Så skiller de ad, og, nååå ja, nu kan vi da se lejer og vandpumpe skal skiftes, og nu har vi det jo skilt ad, så er det billigere for fru hansen. Nooot. Så tager de lidt ekstra den vej

• #5   6. aug 2015 Hvorfor overhovedt skifte tandremmen. Hvis ikke den er knækket kan den jo sagtens køre endnu! Det ren besparelse det hele!

• #6   6. aug 2015 Det er oftere jeg ser fejl på vandpumpen end på remmen! Man skifter altid både lejer og vandpumpe... mange af VW erne kører strammeren 2 gange.

• #7   6. aug 2015 Alle delene er "forebyggende" fordi de netop er så skide vigtige.

Man VED at de har en begrænset levetid pga. det stress de er udsat for, så derfor
    anbefaler man at skifte det hele i samme omgang. Samt rent økonomisk kan det kun svare sig.

Det er jo tåbe dumt økonomisk at køre afsted og kun have fået skiftet remmen og så komme 3 uger efter og skal have hele svineriet skildt ad igen (igen risiko for fejl) for så at skifte hjul eller pumpe. Det kan slet ikke svare sig økonomisk.

En 3. ting er at man ikke sådan lige kan måle hvor længe de dele har tilbage og man skifter dem derfor ved service fordi det er der "garantien" for at de kan holde ophører, så det er en slags "forsikring" hvis ens motor dør, så kan man udelukke ens egen tåbelighed i kampen, hvilket er det man ellers ville tabe på med det samme. (hvilket er dyrt)

• #8   6. aug 2015
    Hej
    Både rem og tilhørende hbul ogsåvandpumpe skiftes på tilrådettermin
    Hvorfor? Fordi der ikke er nogen alternativ.
    Mvh KP

• #9   6. aug 2015 Min kammerats fiat hgt den smaderede motoren pgr der kun blev skiftet rem.
    Og på nogle af de gamle Mazdaer sidder der en fjeder til at trække i opstrammer hjulet. Hvis det ikke bliver skiftet så knækker fjederen.
    Så jo en ordentlig mekaniker skifter altid det hele.

• #10   7. aug 2015 Lucas J

Du starter med at skrive følgende.

<<<< Jeg kunne godt tænke mig at diskutere flg:>>>>

Du deltager ikke selv i din egen debat, så du skulle nok have skrevet at du gerne vil have at du gerne vil have at andre diskutere dit emne, og at du godt kunne tænke dig at diskutere det.

Men hvis du syntes at det er fordi man evt. er en tøsedreng hvis man skifter.
    Hvorfor så skifte rem.
    Der er mange faktoere der spille ind.
    Tandremmen kan falde for kilometer, eller alder. og der er en almen opfattelse.

Jeg har selv tidligere lavet et spørgsmål om netop en tandrem, og der var ikke andet info der dukkede op om en egentlig holdbarheds dato. ( eller ingen kunne svare på det) hvis man køber uoriginalt eller andet ud over VW, du kan evt. læse tråden.
    Man har produktionsdato på bla. dæk, selv om man fysisk kan se på et dæk at det er ved at være færdig. (det syntes jeg ikke man kan se på bla. en tandrem, hvis man er i tvivl om hvor gammel den er.

Men lad os lige tage den med strammer hjul eller medløberhjul.

Du står med en bil hvor producenten angiver at tandremmen skal skiftes ved 5 år, eller 120.000 km.

Bilen er lige blevet 5 år, og man vælger at skifte tandrem fordi man følger alderen man anbefaler.
    Men bilen har "kun" gået 40.000 km., men ifølge anbefalingerne fra mange skoler og udlærte mekanikere, ja så skifter man hjul og vandpumpe i samme omgang smiley men det kunne jo være at bilen de næste 5 år derefter kun kører de 40.000 km. igen altså så bliver det jo 80.000 km. på eksempel i 10 år.
    Så har lejet jo ifølge anbefalinger en levetid ligesom tandremmen, på 120.000 km. og det vil medløæberhjulet jo først i dette tilfælde opnå efter en alder på 15 år.
    Så du har ret hvorfor skulle man skifte hjulet 3 gange på de 15 år, i dette tilfælder her, når det nu ikke er nødvendigt. smiley

Man kan også have samme situation, med en anden bil, men de samme 5 år, og 120.000 km.
    Men denne bil har måske nået 120.000 km. efter bare 1 år. (eksempelvis en taxa)
    Men samtidig har bilen her (taxa) holdt 50% af tiden i tomgang, fordi der sider en gut i bilen der fryser så let som ingenting.
    Så vil den samlede kilometer antal jo egentlig komme 20-30 % længere op den den egentlig er, og så skulle man måske lige se at få skiftet det hele samtidigt.

Der er mange faktorer der spiller ind.

Så tror bare det er en gængs opfattelse og en form for lemming effekt, der gør at en mekaniker ikke tænker selv, fordi man ikke tør tage et ansvar, og at det ikke er ens egne penge man bruger. smiley

Det kan jo nemt gå igen i mange ting.

Mange skifter jo konsekvent pærer i begge sider, hvis den ene springer, med den begrundelse at man kan jo ligesom skifte begge ved samme lejlighed, da den ene jo er slidt, eller at det er nemmere eller at den anden springer hurtigere pga. spænding... Dohh, hvor ved bilens batteri nu lige pludselig det fra... ???

Man skifter tit også konsekvent bremseskiver, størdæmpere osv. i begge sider.
    Det anbefales endda.
    Hvis en skive i højre side har riller, men den i venstre ikke har, og er jævn og fin, ja så skifter man bare løs...
    Hvor ved foden eller bremsevæsken fra at men kun har skiftet skive i den ene side, eller begge.
    Hvis man skifter bremsebelægning ved samme lejlighed, så kan man købe søtvis.
    Og bremsebelægning bliver jo hurtigt slidt til, og mange udlærte mekanikere, siger jo selv at man "lige" skal køre nye bremser til,,, ????
    Hvorfor nu det når det hele er nyt.
    Det kører igen, men kalibere, hjulcylindre.
    Man har man et slidt føresæde, så skifter man jo det, og ikke alle sæderne.

Jeg syntes mange er for hurtige på aftrækkeren, når du bor i lemmingland, for sådan har man altid gjort.

Link. til den tråd om tandrem.

http://www.bilgalleri.dk/forum/generel-diskussion/1073950-reservedels_saelger_mangler_viden_om_holdbarhed_paa_tandrem_

• #12   7. aug 2015 Morten D

kan du så forklare hvorfor så mange herinde, mener at man lige skal køre helt nye bremser til de første 500 km.???
    støddæmpere kan inden de bliver defekte være lige så meget uens
    højre side foreksenpel. ved dæksler, indkørsler. osv.
    hvis det virker så virker det jo...'-)

• #13   7. aug 2015 Buggi. Det er hærdning af metallet og belægningen på bremserne. Hvis du varmer en helt ny skive voldsomt op så slår metallet sig fordi det ikke er varmehærdet komplet når de kommer på. Og så har du en skæv skive. Det samme med klodserne. Hvis de er en lille smule uens så er det bedre at slide dem ens roligt end at chokke dem. Det kan de gå helt i kvadder af. Men når de er ens slidt så er risikoen minimal med mindre skiven slår sig eller kaliberen hænger.

• #15   7. aug 2015 ja og det gode er jo at vi ikke behøver at være enige..;-)

• #16   7. aug 2015 Altid parvis skiver, klodser, støddæmpere, fjedre, stabilisatorbolte, men styrekugler og bærekugler enkeltvis.

• #17   7. aug 2015 Allan
    den der med stabb bolte skal skiftes parvis er da hen i hegnet. hvis man mener det og samtidighed mener at bærekugler og stytekugler ikke skal.
    de har jo nøjagtig samme opbygning....
    smiley
    men god weekend alligevel...
    smiley

• #18   7. aug 2015 Du roder i det nu, støddæmpere skifter jeg parvis som skrevet i mit indlæg, bærekugler og hjullejer enkelvis.
    Hjullejet i vores Hyundais højre side har jeg skiftet for ca 2 år siden, det venstre ligger stadig i bilen og venter på der skal komme lyde fra den side, før bliver det ikke skiftet.

• #19   7. aug 2015 det var ikke det du skrev ang. stabb bolte smiley

• #20   7. aug 2015 Stabilisator bolte parvis som skrevet før!

• #21   7. aug 2015 hvorfor mener du så at jeg roder i det.....

• #22   7. aug 2015 Hvorfor stabilisator bolte parvis?

• #23   7. aug 2015 det var også det jeg spurgte ind til...

• #24   7. aug 2015 Stab, styr, bærekugler enkeltvis , enig med skiver, klodser, fjedre, og dæmpere er parvis, ligesom dæk, hvis de er mere end halvt slidte, kan der være ændret rulle modstand, akiver sælges efterhånden kun parvis, ligesom klodser altid har været sætvis

• #25   7. aug 2015 Johan
    ja hvorfor mon det er blevet sådan med skiver og tromler...
    ja man kan jo kun gætte.

• #26   7. aug 2015 Fordi det sikkerheds mæssigt er det mest forsvarlige. Har mange gange prøvet at spare kunder ved kun og skifte een skive eller tromle, og så skal bilen jo synes. Justerer bakker ud, osv, men det bremser ikke ens, og så bruger man lang tid på at prøve at slibe lortet til, så det bremser bedre, istedet for at lægge den 2-400kr mere for at få 2 nye.

• #27   7. aug 2015 Johan
    misforstod vist.
    da jeg var ung kunne man mig bekendt kun købe skiver sættesvis
    men idag enkeltvis.
    det var det jeg kommenterede.

• #28   7. aug 2015 Stabilisatorbolte parvis, det er noget med styringen, og de holder ikke længe i den anden side, og så skal man på den igen. Men hør Johan, han står begravet i det hver dag.

• #29   7. aug 2015 Allan
    han skriver jo også stabb enkeltvis.

• #30   7. aug 2015 Men jeg skifter dem parvis, jeg er jo ikke mekaniker, så jeg må være mere grundig end dem smiley

• #31   7. aug 2015 ok men spurgte om hvorfor du mener man skifter dem parvis fordi du mener de er slidt ens.
    det samme gælder jo stytekugler og bærekugler.
    de har jo samme opbygning.
    smiley

• #32   7. aug 2015 Mener stabi er mere plastik agtige end styre og bærekugler.

• #34   7. aug 2015 Men det meste kommer jo også parvis, desværre ikke alt.

• #35   7. aug 2015 Nu har jeg været mekaniker i 15-16 år og været på forskellige værksteder. Har aldrig før hørt nogen skifte stabilisator stænger eller bolte parvis. De har heller ikke noget med styretøjet at gøre. Har noget med affjedring og gøre. bremsr/støddæmpere/fjedre og dæk skifter jeg parvis.

• #36   11. aug 2015 Modige bilejere skifer kun remmen - modige bilejere græder tit og ofte.
    Et værksted har ansvaret for, at rem, strammerhjul og evt. vandpumpe, holder den tid, som bilfabrikanten har fastsat som skifte periode. "Spare" de en af delene, får de et erstatningskrav på halsen.

• #37   11. aug 2015 Erik L

Det er jo ligegyldigt for et værksted hvis de har de rigtige forsikringer.

• #38   11. aug 2015 "Det er jo ligegyldigt for et værksted hvis de har de rigtige forsikringer. "

Ja, hvis de har. Hvis ikke skriver de på fakturaen "Kun tandrem skiftet efter ejerens ønske".
    På mange motorer vil en knækket rem eller strammerhjul som falder af, smadre motoren for 1000 vis af kroner.

• #39   11. aug 2015 Ja men så er det jo helt op til ejeren, i dit tilfælde...;-)

• #40   11. aug 2015 Den rigtige forsikring? hvor finder du en forsikring til et værksted uden selvrisiko? smiley
    for den skal jeg da klart have, det lyder smart.

Jeg ville holde mig til at tilføje afskriften af ansvaret pga. kundens eget ønske.

• #41   11. aug 2015 Carsten

Jeg fik tidligere tilbudt en forsikring, via alm. brand som kunne sikre værkstedet for mekkerens fejl 40
    derfor skrev jeg det :-S

• #42   11. aug 2015 Uden selvrisiko? Det har jeg endnu aldrig oplevet.

• Erik B
    Erik B Tilmeldt:
    aug 2019

Følger: 1 Svar: 1
    #43   17. aug 2019 Her finder du altid den rigtige tandrem første gang smiley de har et stort udvalg tandremme på lager, de kan tilbyder alle slags standard eller specialfremstillet tandremme. Deres service er i top, og vi kan vejlede dig i, hvilken type tandrem, der er den rette til dig og dine behov. De derudover stolte af at kunne tilbyde tandremme til gode priser med hurtig leveringstid. http://www.fecconsulting.dk/tandremme/tandrem

Kommentér på:
Skifte tandrem med el. uden strammerhjul

Annonce