Toyota vvt-i Avensis 1.8 og 2.0 {{forumTopicSubject}}
Jeg leder lidt efter en vinterbil st.car i 80-100tk klassen og tænker lidt på at købe en Avensis 1.8 eller 2.0 men har dog nogle spørgsmål til dem.
1: Er 2.0 vvt-i d4 bensin virkelig så slem til at sode til i indsugning og omkring ventiler, og hvorfor ?
2: 1.8 vvt-i har på tidlige modeller olie problemer og har derfor fået skiftet motor som bla har andre stempler og indeholder mere olie.
Hvad findes der af synlige tegn på at Toyota har skiftet motoren.
Jeg har læst at ny oliepinde måler 52mm frem for 42mm på gammel motor, og at oliepinden er markeret med en grøn plet på toppen...
Er dette rigtigt og findes der andre tegn.?
3: jeg har også læst at 1.8 modeller der har et chassis nr efter E129522 skulle være udstyret med den nye blok og indmad...
Er dette rigtigt?
4: Hvad havde du valgt af St.Car til Max 100000Kr og hvorfor?
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
Ja, 2,0 benzinmotoren kan godt finde på at sode hvis kørselsmønsteret ikke er korrekt, og det er fordi den har direkte indsprøtjning. Du finder præcis samme problem f.eks. på vw 1,4 tsi/fsi motore.
Kig efter den grønne plet på oliepinden. Er motoren ikke skiftet er det nu ikke sikkert den fejler noget som helst. Det var ikke dem alle sammen. Spørg efter olieforbruget.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Hvad gør man hvis den 2.0 er sodet til, og hvad kan man gøre for at undgå det?
Hvad ville du vælge?
feb 2006
Følger: 112 Følgere: 110 Biler: 2 Emner: 167 Svar: 3.947
grøn plet på pind kan snyde da nogle bare hævede oliemængden og satte ny pind på.
et rimeligt sikkert tegn på at den har fået motor er SORT motorpakning ved bundkarret. så har motoren nemlig været åbnet.(husk på det var jo kun shortblok man udskiftede)
Det orig. motorpakning fra fabrikken er GRÅ.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Er det muligt at se den pakning uden at skulle ind under bilen ?
Og hvordan fremgår det af service bogen at motor er blevet skiftet ?
feb 2006
Følger: 112 Følgere: 110 Biler: 2 Emner: 167 Svar: 3.947
du kan sagtens se pakningen hvis du kigger oppefra, da der jo altid vil være squeeze out i kanten. og det kan man sagtens se hvis du kigger ned på forsiden af motoren. altså ned bag køleren osv..
farverne er LYS GRÅ eller HELT SORT
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Det er virkelig et godt tip!
Hvad er din holdning til 2.0 motor og det sod/koks der sætter sig ?
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Tak for det..
Jeg har forsøgt at finde noget info om dette sod problem, og et argument er at den direkte indsprøjtning ikke renser indsugnings ventiller... Det er jo det rene vrøvl.
Et andet skulle være at den ikke forbrænder rigtigt under kø og bykørsel fordi den køre meget magert, og dette skulle kunne af hjælpes med høj oktan ex 98-99.
Det er jo næsten mere sindsygt en det første..
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
For at danne koks på en benziner, skal du have en forkert forbrænding, enten for lidt luft eller for meget brændstof.
For mager blanding giver ikke som sådan koks, men en høj varme.
En servicerens engang i mellem som dem vi har til service får og der har ingen problemer været flere af dem har kørt 200.000km +
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Hvad består sådan en "servicerens" af ?
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
Det hjælper absolut intet på soden ved ventilerne at give den additiv i tanken, ganske enkelt af den grund at ventilerne soder fordi de ikke bliver skyllet af benzin. Den har direkte indsprøtjning.
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Er det på bagsiden af ventilen op mod indsugningen.. For der bør jo kun være indsugningsluft..?
Med mindre det er olie tåge fra krumtapsudluftningen der bliver til koks når den rammer den varme ventil..
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
Men vi har heller ikke lavet det på så mange toyota'er. Men masser af vw'er.
http://www.evoperformance.co.za/wp-content/uploads/2013/07/20130706_121702-1.jpg
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Det var også det jeg mente, at oliedråber (blowby) rammer den måske varme indsugnings ventil og bliver til koks...
Kunne det problem ikke undgås helt ved at sætte en olieudskiller/catch can på krumtapudluftningen inden den kommer på indsugningen?
feb 2006
Følger: 112 Følgere: 110 Biler: 2 Emner: 167 Svar: 3.947
tag 1,8. færdig
jeg har set MASSER af problemer på D4. Så den ville JEG gå langt udenom.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Motoren har aldrig været skiftet og selv om det kan snyde... Så er der ingen tegn på at olie på fyldning er sket mange gange..
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.273
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.273
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Jeg får så en blink kode der hedder 44..
Googler.,
44=RH Primary Crash Sensor Not Mounted to Vehicle Properly
Hvad Helved betyder det?
Ligger der en værksteds håndbog på nettet..?
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Toyota vvt-i Avensis 1.8 og 2.0