{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Må man selv skifte bremser
  • #1   14. aug 2015 ja det må man godt ....... desværre kan man nogle gange sige

  • Emil Ø
    Emil Ø Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 871
    #5   14. aug 2015 du må lave næsten alt på din bil selv så det må du godt men medmindre du ved hvad du har gang i er det en rigtig dårlig ide

  • #6   14. aug 2015 Først og fremmest JA selvfølgelig må du det.
    Hvis du ved hvad du laver er det intet problem, det er absolut ikke raket videnskab, Har du de mindste evner med værktøj, er udskiftning af klodser/skiver noget af det nemmeste på en bil og lave.


  • Emil Ø
    Emil Ø Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 871
    #7   14. aug 2015 Ja for en der ved hvad de laver men vis du ikke har den mindste erfaring med sådan noget kan det resultere i en meget farlig situation så det er ikke et sted jeg vil anbefale nogen at starte med at lave bil

  • #8   14. aug 2015 Det må du godt ja. Min far har skiftet bremser mange gange og han er ikke mekaniker. Men hvis det er tromler så gider han helst ikke.

  • #9   14. aug 2015 "Hvis ejerens bil køre galt..."

    WTF?!


  • #10   14. aug 2015 #5 Emil

    hvad må du ikke selv lave på en bil???


  • #11   14. aug 2015 #10

    Hybrid system - forkert frakobling og du ristes smiley
    A/C - miljø

    Med mindre du har en tømme station til dit a/c og et kursus


  • #12   14. aug 2015 #11

    Så det er ligefrem ULOVLIGT?! Så hvis politiet sparker døren ind til værkstedet og tager mig med bukserne nede i færd med at fylde A/C op, skal jeg ind i skyggen?


  • #13   14. aug 2015 det eneste der er regler om, som er en udfordring for hjemme mekanikeren er kølemiddel, men er jo ikke anderledes end at du heller ikke må hælde olie/kølervæske i kloarken.

  • #14   14. aug 2015 #12
    Ang. A/C så ja.. men dog i form af bøde
    Du SKAL have et KMO bevis

    Og mht hybrid - så er der ingen regl omkring det, men det er stærkstrøm


  • #15   14. aug 2015 Så du kan finde en lovtekst, som forbyder mig at betjene min egen A/C påfyldningsmaskine på min egen bil som privatmand?

  • #16   14. aug 2015 A/C skal sq bare ud på jorden til en techno fest - især hvis der er sporemiddel i smiley

    Hybrid må den almindelige mekaniker jo så heller ikke engang pille ved....


  • #17   14. aug 2015 Du må sku selv slå det op, men det står der, formentlig på miljøministeriets hjemmeside

    Der gælder samme regler mht mekanikeren som der gør til en privat mand.
    Men det er de færreste private der har en tømme fylde station.

    Men det er jo ikke sikkerhed, men ren miljø - sikkerhedsmæssigt er det dit eget ansvar, men miljøregler er ens for alle.


  • #18   14. aug 2015 438

    Kig her, miljø regler gælder også for dig.....
    https://www.kmo.dk/Pages/Alt-om-Autobranchen.aspx


  • #19   14. aug 2015 Bjørn i

    Fedt link. Tak skal du have. Umiddelbart kan jeg kun se, at det er for VIRKSOMHEDER. Ikke private.


  • #20   14. aug 2015 KMO regler gælder også private, du MÅ IKKE arbejde med kølemiddel uden at være godkendt, og kan heller ikke købe det lovligt her hjemme.
    Men ellers tror jeg google er din ven


  • #21   14. aug 2015 Har kigget KMO regler igennem. Der står udtrykkeligt: VIRKSOMHEDER.
    Google er din ven.


  • #22   14. aug 2015 Det gælder ALLE - det er DANSK LOVGIVNING!
    Hvis der er fare for du spilder olie på din grund af en eller anden årsag fordi du laver biler hvor det kan løbe i jorden, skal du også have en olieudskiller ( groft set )


  • #23   14. aug 2015 "Stk. 1. Enhver virksomhed, der, i forbindelse med udøvelse af deres erhverv, håndterer CFC, skal være godkendt til dette, og være i besiddelse af en til virksomheden udstedt KMO-godkendelse."

    Hvordan kan du få denne paragraf til at gælde for en privatmand??

    Og jeg siger ikke, at det er helt umuligt, at der er en lov, som forbyder en privatmand at betjene en A/C maskine. Jeg kan bare ikke finde den nu, selvom jeg meget gerne vil. Kan I?


  • #24   14. aug 2015 438

    Det var da utroligt.... Disse regler gælder ALLE der skal arbejde med det, det vil sige. er du IKKE registret hos KMO og har de rigtige kurser OG er moms registreret kan du IKKE købe kølemiddel og MÅ IKKE arbejde med det. Det er sku da nemt at forstå. Tror du også stærkstrømbekendtgørelsen kun gælder aut. installatør.


  • #26   14. aug 2015 Det er ikke svært at lave bremser, HVIS DE IKKE FEJLER NOGET, for så skifter man bare skiver og klodser, men virker det så ikke bagefter, så er det man skal vide hvad det er man laver.
    Og så de biler med elektriske håndbremser osv, der kan sikkert nemt ske fejl der.


  • #27   14. aug 2015 Bjørn i

    Det var sgu da utroligt... Jeg prøver igen: JEG ER IKKE AFVISENDE overfor, at man som privatperson ikke må røre ved maskinen. I KMO linket kan jeg desværre kun se, at de skriver igen og igen: VIRKSOMHEDER. Jeg kan heller ikke se HVOR der fremgår, at det også gælder for private. Eller bare for "alle".

    Vil du være venlig at vise mig, hvilken paragraf bliver brugt i en evt. retssag imod en privatmand, som betjener en A/C maskine?


  • #29   14. aug 2015 Hvis man sidder i retten som privatmand og er anklaget for at fylde R134a på sin bil og anklageren hiver § 2 stk.1 frem "Enhver virksomhed, der, i forbindelse med udøvelse af deres erhverv, håndterer CFC, skal være godkendt til dette", så griner dommeren nok lidt...

  • #30   14. aug 2015 Sig mig har du ikke en kæreste, 438 hk, siden du flueknepper her inde over alt?


  • #32   14. aug 2015 Deutsche
    Jow jow, man kan ANTAGE. Men det er bare ikke godt nok, synes du ikke?


  • #33   14. aug 2015 Forstår ikke jeg gider bruge tid på det her.....

    Nye regler for håndtering af AC kølemidler i autobranchen

    Miljøstyrelsen er netop blevet færdig med fortolkningen af EU-forordning 307/2008, som ligger til grund for lovgivningen.

    Fortolkningen er, at alle som arbejder med aircondition, skal registreres fra den 4. juli 2010 hos Kølebranchens miljøordning KMO.

    For at undgå misforståelser, har vi nedenfor udspecificeret, hvad det betyder for den enkelte virksomhed.

    sakset fra http://www.sde.dk/SDE/site.aspx?p=3672


  • #34   14. aug 2015 Sort arbejde, hvis man selv påfylder sin egen bil??

  • #37   14. aug 2015 Bjørn

    Lad være med at bruge tid på det, hvis du ikke kan finde relevante regler. Dit link er for alle, som arbejder med A/C. Dvs. erhvervsmæssigt. Mekanikere.

    Morten D
    Tror du, at du kan lokalisere en paragraf som direkte forbyder privatpersoner at håndtere kølemidler? Du plejer at være rimelig god til sådan noget smiley


  • #40   14. aug 2015 Deutsche

    smiley
    Ja, man må jo ikke fylde op med de der eBay dåser, så må man være kreativ og fylde med noget andet væske smiley


  • #42   14. aug 2015 Morten

    Perfekt. Det begynder at ligne noget, det her. Tak. Jeg vidste, at man kunne stole på dig smiley


  • #44   14. aug 2015 438
    Glem det......., jeg kan ikke hjælpe dig. Du er åbenbart en af de mennesker der bare vil debatter alt, smiley
    Du tror vel ikek seriøst der er frit spil bare fordi du er privat mand, det er miljø det handler om regler gælder også dig. Det er sådan lidt noget FAT DET ELLER LÆR DET UDEN AD


  • #46   14. aug 2015 Morten

    Hva søren... Det er jo den samme link, som Bjørn kom med tidligere, som beskriver udelukkende erhvervsmæssigt håndtering af CFC gasser. Der står intet om private...? Jeg er ikke i tvivl at mekkere skal have KMO registrering. Det har jeg selv, forresten. Efterspørger udelukkende en lovteskt, som direkte forbyder private at arbejde på A/C anlæg på egen bil...


  • #47   14. aug 2015 læser du overhovedet hvad der står....

    Fortolkningen er, at alle som arbejder med aircondition, skal registreres fra den 4. juli 2010 hos Kølebranchens miljøordning KMO.

    Og for øvrigt hvis du har KMO registrering(kommer så an på til hvad) burde du kende reglerne elelrs er du uegnet til at arbejde med det


  • #49   14. aug 2015 Bjørn

    ARBEJDE er erhvervsmæssigt.


  • #50   14. aug 2015 438

    NEJ


  • #51   14. aug 2015 Bjørn

    OK smiley


  • #52   14. aug 2015 Og når nu vi er ved det, så skal man også huske at melde det på KMOs hjemmeside hvis man fylder mere en 1000G på bilen ( uanset om den skal have det eller ej ) det skal registeres smiley ( bare lidt bonus info smiley )

  • #55   14. aug 2015 haha i så fald vil lækage søgning være hurtigt overstået vil jeg tro, det skulle være til at finde smiley

  • #57   14. aug 2015 #56

    Så skal du udfylde sådan en her
    https://www.kmo.dk/Dokumenter/Tro%20og%20love%20kreditering.pdf

    EDIT, den var forkert, hold lige på smiley

    Når, man skal logge på for at kunne indberette det, så det lige meget, men det skal indberettes ( hvis det skal være korrekt ) smiley


  • #59   14. aug 2015 Jeg går ud og klipper røret på mit aircon nu og går i seng bagefter, hvis jeg ikke bliver anholdt.

    Hvor mange godkendte og ikke godkendte autoophuggere på landsplan, er der mon der faktisk har disse godkendelser og udstyr, der er stører end en skævbider.. ?


  • #60   14. aug 2015 Jeg roder med køle kompressore til computer verden og du kan købe næsten alle de gasser du vil som privat herhjemme men bare kun i 5punds flasker selv r1150 gas som er rimelig farligt fordi hvis det over stiger 50 grader under tryk siger det kapov.
    Køber både ved AgA og Yara Praxair og air liqud og jeg har ikke noget cvr nummer! køber også en masse flyedne nitrogen til at køle med faktisk over 1000L om året ca. fra Aga.
    Og har rodet med kompressore en del år nu og der er ingen regler for private hvad det angår..


  • #61   14. aug 2015 Smukt...

  • #62   14. aug 2015 Buggi.

    Hvis du kigger i virksomheds registret vil du hurtig se at Autoophuggerne også er der inde, ellers vil de miste deres miljø tilladelse(eller lader andre ordne det), hvad nogen af dem så gør i den virkelige verden har jeg en anelse om. Men ellers må de ikke håndter det. For min skyld kan folk gøre hvad de vil, dog er det noget miljø svineri ikke at håndter det rigtigt, men det gør det ikke lovligt af den grund på trods af hvad enkelte her inde mener.


  • #65   15. aug 2015 Morten

    Hvad er mon grunden til de kloge hoveder skrev udtrykkeligt "alle som arbejder med aircondition" og ikke f.eks. som du skrev "alle som håndterer CFC gasser"?? Fordi arbejde, er noget man får penge for (medmindre det er frivilligt).
    De kunne uden problemer beskrive alle, som kommer i nærheden af A/C ved at skrive f.eks. "alle som servicerer A/C"? Men det gjorde de ikke. Synes sgu ikke at ordet "arbejde" kan misforstås her - det er erhverv.


  • #66   15. aug 2015 Stakkels flue, den må have noget ondt bag i..........

    Utroligt et voksent menneske kan være så meget på tværs


  • #67   15. aug 2015 Hvad er det i går sådan amok over her? smiley

  • #68   15. aug 2015 #67 - det er jo din tråd, så man må da antage du læser ALLE indlæg smiley smiley

  • #70   15. aug 2015 Morten

    Det er absolut intet at gøre med hvad jeg tror på, eller hvad du tror på. Det har noget at gøre med en lovtekst, som skal fortolkes. Og JEG fortolker det på anden måde, end du gør.
    Der står ordret: "for alle som arbejder med aircondition". Jeg er kørelærer. Hvis dommeren spørger mig "Hvad arbejder du med", så siger jeg "jeg arbejder med elever". "Arbejder du så med aircondition?" Nej, det gør jeg ikke. Jeg arbejder IKKE med aircondition. Det er IKKE mit arbejde. Og derfor gælder denne lovgivning ikke for mig. Sådan forstår jeg det.
    Og det er 100% ligegyldigt hvad "de" mener. Det, der er vigtigt, at det står i loven og hvordan man fortolker loven.
    Det første link, du kom med fra MST, sagde det PRÆCIS som jeg gerne vil se det, bare ikke om bilanlæg. Så jeg regner med, at det står et eller andet sted, som omhandler bilanlæg. Jeg har bare ikke set det endnu... Har du?


  • #72   15. aug 2015 Præcis, Tommy. Kunne ikke have sagt det bedre...

  • #74   15. aug 2015 Spørger du mig, om der står at det ikke dækker autoanlæg??
    Det sagde du vist selv i #41 at det ikke gjorde og hvis du ikke selv tror på hvad du selv skrev, så siger jeg til dig: ja - det står der.


  • #75   16. aug 2015 ...eller lad os bare sige, at vi har en advokat, som arbejder med jura og selv har skiftet en pære i sin bil... Arbejder han så pludselig med biler i lovens forstand? Han har jo lavet noget på sin bil... Arbejder han så med autopærer?
    Hvad så, hvis det var olieskift? Arbejder han så med motorolier?

    Du vil sige ja, jeg vil sige nej. At lave sin bil i fritiden er ikke det samme som at arbejde med biler i mine øjne.


  • #76   16. aug 2015 Stop nu dig selv.......

  • #77   16. aug 2015 Bjørn
    Fis nu af. Du burde kunne fornemme at jeg holdt op med at reagere på dine retarderede indslag for flere dage siden. Tak for i aften.


  • #79   16. aug 2015 Morten D

    MSTs bestemmelser, som du har linket til, gælder KUN for STATIONÆRE anlæg. Det står der. Sjovt, at du ikke selv kan se det med erhvervsjura i bagagen...


  • #80   16. aug 2015 Morten

    Som du kan fornemme, så er det definition af ordet "arbejde", vi er uenige om.
    Arbejde kan betyde bl.a.: 1. ens beskæfigelse (job). 2. en opgave, man udøver.
    Du kan nok give mig ret til, at bruge et ord i en lovtekst, som har flere betydninger, er uhengsigtsmæssigt.

    Direkte fra den store danske: "arbejde, I nyere tid identificerer man ofte arbejde med lønarbejde eller med det at have et job "

    Så jeg ved sgu ikke, hvordan du kan udstede en statsgaranti på den slags tvetydigheder...

    PS: du må da gerne vise mig teksten, hvor MST har præciseret at private ikke må arbejde på IKKE stationære køleanlæg. Det er præcis det, jeg efterspørger...


  • #81   18. aug 2015 Og så har 438HK Biturbi Galant 4x4 igen stjålet fokus fra en andens tråd med latterlige kommentarer om totalt ligegyldige og virkelighedsfjerne antagelser.

    Hvis du selv tror på at den holder i retten er du da naiv ud over enhver forstand.

    Men det er sq da god underholdning når en tråd på denne måde ødelægges smiley


  • #82   18. aug 2015 Hvor står det?

  • #83   18. aug 2015 Der er nok en skrivefejl at der ikke står: At denne lovgivning gælder for alle også private der arbejder med dette. I starten var der også tvivl om, hvorvidt man skulle have ADR. bevis, når man lånte en tank på en trailer hos OK til at købe og transportere fyringsolie hjem, men dette er rettet så det ikke kun gælder erhvervtransport men al transport af farligt gods over frimængden. Men godt der er focus på et problem om fortolkning af lovgivning om behandling af miljøskadelige stoffer, både erhvervsmæssig og privat. Måske man skulle gøre Beredskabstyrelsen opmærksom på denne forkerte lovtekst og få den rettet så ingen tvivl vil opstå?

  • #84   18. aug 2015 Tom Ewald
    Tak. Det er det, jeg mener. Jeg interesserer mig for lovgivningen og undrer mig faktisk lidt over, at MST ikke har præciseret det bedre og har endda brugt tvetydige udtryk.
    At der er så nogen, som synes at det er latterligt, er deres eget problem.


  • #85   18. aug 2015 www.danskflueknepperlaug.dk

  • #86   18. aug 2015 Sådan er det når "skrivebords generaler" laver en lovtekst. Jeg har selv gennemgået kursus ADR. transport af farligt gods, og set hvor mange fejl Beredskabsstyrelsen har lavet. En del er blevet ændret og resten kommer nok med tiden. En ting er MST. en anden er Beredskabsstyrelsen. Ved udslip, brand eller anden ulykke, er det Beredskabsstyrelsen der rykker ud, og ikke MST. så derfor er det vigtigt, at der er oplysninger om hvad/hvilket stof der er tale om, så det kan håndteres rigtigt, og skåne miljøet. Uden at gøre mig klog på, om du skal skilte med, eller have dokumentation på, hvilke miljøskadelige stoffer du opbevarer, som vi der transporterer ADR. gods skal have, til brug for, ved udslip, brand eller anden ulykke,


  • #87   18. aug 2015 Det må man under ingen omstændigheder!

  • #88   18. aug 2015 Det er desværre rigtigt nok. Du må ikke selv rode med AC/klima anlæg, hvis ikke du har et gyldigt bevis på, at du har taget kurset til dette. At der ikke står noget om reglerne for private, er fordi du kun kan tage kurset, hvis du er igang med uddannelsen som mekaniker, eller sådan var det i hvert fald dengang jeg tog uddannelsen. Så vidt jeg husker varer kurset 1 eller 2 dage, og prøven foregår online hos EUC, eller hvor man nu ellers tager uddannelsen. Så man må ikke som privatperson rode med det, selvom det ikke står skrevet for private

  • #91   19. aug 2015 Morten

    Tror du lige så godt kan give op, Galant vil ikke lytte. Jeg vil ikke håbe for ham selv at han bruger denne argumentations form i den virkelige verden for så vil jeg tro han får en del nederlag.

    Men okay jeg var vist også retarderet, så hvad ved jeg. smiley og i forhold til den diagnose klare jeg så forbavsende godt.


  • #92   19. aug 2015 Morten

    Nu må du sgu lige få jordforbindelsen ordnet, seje mand. Hvem har udnævnt dig til en dommer i sagen her? Indtil nu har jeg blot hele tiden sagt, at ordet "arbejde" er misvisende og kan misforstås. Og det mener jeg da absolut stadig.
    Du var til gengæld ikke engang klar over, at dit eget link kun omhandler stationære anlæg? Og du bliver ved med at fyre af med link, som beskriver kvalifikationskrav til fagpersonalet... Men du glemmer lidt, at der findes mange erhverv, hvor kvalifikationsuddanelser er påkravet, imens man sagtens kan udføre samme opgaver ikke erhvervsmæssigt, uden at være i nærheden af et kvalifikationsbevis. Buskørsel f.eks. Autohjælp f.eks...

    Men lad nu det ligge. Jeg har skrevet til MST for at få præciseret ordet "arbejde". De har selv skrevet det, så må de forklare hvad de mente. For hvad DU tror, er 100% irrelevant.


  • morten a
    morten a Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 1
    #93   19. aug 2015 Haha er vild med at et simpelt spørgsmål altid kan få gang i nogle diskussioner der ikke har noget med spørgsmålet at gøre. Fortsæt så vi har lidt at more os over ??

  • #94   19. aug 2015 Hvor mange sidder og krummer tæer over den her diskussion?

    Det begynder altså at blive lidt pinligt!!!


  • #95   19. aug 2015 Dette er jo netop en af charmerne ved åbne forumer hvor alle kan komme til orde.
    Så længe det foregår i en fornuftig tone!

    Tråde kan nogle gange bevæge sig i forunderlige retninger smiley Men sådan er det!

    Kan man ikke klare at læse med uden at få problemer med fødderne smiley skal man nok bare lade være med at følge tråden smiley
    Det er vel ikke så svært. Eller er nysgerrighed alligevel for stor ???


  • #96   19. aug 2015 MST har lige svaret, at den normale svartid på 5 dage bliver forlænget på op til 4 uger, for de har sendt min henvendelse videre til fagmænd i kemikalieafdeling, da de tilsyneladende ikke selv kunne besvare spørgsmålet...

    Så selv tak for underholdning. Uden den slags diskussioner, ville BG's forum kun dreje sig om købere, som ikke omregistrerer efter tre uger. Det her er da lidt sjovere...


  • #97   19. aug 2015 True onkel per

    Nysgerrigheden er sq nok for stor til at kigge væk.



  • #98   20. aug 2015 Her er lidt at tænke over, når man vil "lege" gør det selv mekanikker. http://ekstrabladet.dk/112/tragisk-doedsulykke-mand-klemt-under-bil/5688079?peytz=1

  • #99   20. aug 2015 Og hvor mange der selv vil "lege" chauffør går det galt for hver dag?

    Så lad nu bare være med at male fanden på vægen!

    Og hvad er der flest af.
    Håndværker-skade eller dem der "leger" håndværker?


  • #102   20. aug 2015 Freia
    Det må du faktisk ikke!
    Det er en del af bilens konstuktion, og du har således lavet "konstruktiv ændring", og det må man ikke!
    Skære hul i taget til soltag, det må man muligvis, hvis der da ikke er kommet ny regler om det.


  • #103   20. aug 2015 Allan

    Selvfølgelig må man godt skære taget af sin bil, hvis det er det man vil. Der får man sgu ikke bøde for. At man så kun må bruge bilen til markrace bagefter, er så en anden sag...


  • #104   20. aug 2015 Er der nogen som har sagt andet?

  • #105   20. aug 2015 What?! Ved du, hvad "det må du faktisk ikke" betyder, når du selv skriver det?

  • #107   20. aug 2015 "Læs og forstå" hed en række uddannelses hæfter vi havde back in the days, men de er sikkert afskaffet.

  • #108   20. aug 2015 Det er der ingen som har sagt Freia!

  • #109   20. aug 2015 Ja, disse hæfter er blevet afskaffet til fordel for hæften "Tænk før du skriver". Men den har du desværre ikke har haft fornøjelsen af at studere...

  • #110   20. aug 2015 Haha, hæften, ja haha, det var ikke der du var hurtigst! Det hedder hæftet, synd de har afskaffet den række lærebøger 438.

    "Han var ikke den skarpeste kniv i skuffen" hahhahaahhahaahhahahhahaa........


  • #111   20. aug 2015 Der kom engang en mekaniker til mig og sagde det var ulovligt at lave bremser selv, det var i 1983-1984, ved ikke om det var sådan dengang, men jeg lærte det af mekanikere og har siden gjort det selv, eller fået Finn til det, og skal da også til at lave det på en mc, hvor den ene klods faktisk mangler, bag på, aner ikke hvordan det er gået til, men det er da farligt. Stemplet stikker helt ud så man kan se kromen.

  • #112   20. aug 2015 Allan

    Seriøst? Skrev du det der irrelevante smøre KUN fordi jeg kom til at skrive "n" istedet for "t"??
    Skulle jeg også kommentere, at du skriver Freia istedet for Freja?! Læs og forstå, siger du?

    Kæft, din hjerne har sgu ikke udviklet sig i samme tempo som kroppen...


  • #113   20. aug 2015 Pletskud, 3-0 til Allan.
    Skal du ikke ind og arbejde i stedet for at sidde på nettet hele tiden............


  • #114   20. aug 2015

    profilbillede
  • #115   20. aug 2015 så vidt jeg ved er sort arbejde folk der får penge for arbejde uden regning?
    hvordan kan det være sort arbejde at udføre ac eftersyn og lign på sin egen bil når man ik gir sig selv penge


  • #116   20. aug 2015 Hej
    Ja selvfølgelig. Hvis man tør og kan.
    S arer lidt til at operere på sin egen hjerteklap
    Personen pådrager sig et pænt ansvar, hvis det kan påvises at det udførte ikke er lavet korrekt og dytten er impliceret i et uheld.
    Mvh KP


  • #117   21. aug 2015 Og så spørger 438, "hvor står det"?

  • #119   21. aug 2015 øhhh, hvis en bil er så skadet, så man skal klippe taget efterfølgende. så skal man nok ikke lige spekulere i om forsikringen ikke vil dække taget. smiley
    Ydermere så kan forsikringen nu sjældent påvise om luft i bremser er opstået pga. sjusk ved et værksted. eller har. Børge der selv skifter bremser selv.
    luft i bremser kan også opstå ved dårlig vedligehold af bremser / bremsevæske, end det kan komme ved dårlig udluftning osv


  • #120   21. aug 2015 Er du i tvivl, så køb denne bog. http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-475841120 eller måske en af disse? http://kosters.dk/Catalogue/s?SearchStr=haynes&gclid=Cj0KEQjwmNuuBRDTu5rDjr2kxJsBEiQAWlm6UjeXmgz-5MwL1jdu4ySmeES8FW8ONG8pIwRZgparlv4aAs_M8P8HAQ Hvis du bor i nærheden af et Biltema varehus, har de en del Haynes reperations håndbøger, og reservedele til fornuftig priser, i god Svansk kvalitet. http://www.biltema.dk/da/ Der er masser af muligheder hvis man vil være gør det selv mekanikker. Kan godt forstå nogle mekanikkere skriver det er ulovligt, men det er nok fordi, en gør det selv, tager arbejdet fra værkføre, mekanikkerne, og lagerpersonale, og derved sparer en masse penge. Derfor er det en dyr affære vedreparation på værksteder. Ups. jeg glemte lige omkostninger til værktøj, husleje, el, vand og meget andet.

  • #122   21. aug 2015 Man skal heller ikke være atomfysiker for at sætte en relæ gruppe op i hjemmet.................

  • #124   21. aug 2015 Må satme sige den bliver trukket langt ud smiley

  • #125   21. aug 2015 Sætte en relæ gruppe op i hjemmet? Der er da nok med et HPFI relæ i gruppetavle.
    Så måske skulle man være lidt mere klog på relæer, gruppetavler og sikringer i hjemmet? Nu er det direkte ulovligt, at udføre ændringer/reparationer, på DONG's elnet., uden autorisation. Hvad man så ændre på elnettets opbygning i resten af boligen, står man så helt selv til ansvar for, hvis der skulle ske brand eller andre fejl, og hvis der ved brand, bliver opdaget uautoriseret indgreb, så har man et rigtigt stort problem med sit forsikringsselskab, som nok ikke vil betale for en skade.


  • #126   21. aug 2015 Ja det ved jeg sku godt, skrev blot man ikke skal være atomfysiker ligesom man ikke skal være atomfysiker for at skifte engang skiver og klodser... Eller for den sags skyld andre reparationer...

    Skift da forhelvede hvad i selv mener i har styr på, lovligt eller ej - det da pisse ligegyldigt så længe man ved hvad en skruetrækker og en svensknøgle er.... Hvis du er i tvivl, kan du læse dig til det på google


Kommentér på:
Må man selv skifte bremser

Annonce