5.968 visninger
|
Oprettet:
Vedligholdesfrit batteri, dampe og ladning? {{forumTopicSubject}}
Hey venner
Jeg har to spørgsmål. Kan man placere sådan et batteri hvor man vil? Nu tænker jeg på om der er fare for dampe?
Det med opladning, der skal man jo bruge en speciel lader, og det har jeg. man må jo ikke lade den slags batterier for hurtigt pga gasudviklingen inden i batteriet. Men hvad så når man tilslutter det generatoren? Så lader man det jo pænt hurtigt?
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
For så er svaret nok nej, der er en risiko for dampe.
Men hvis du tænker på et gel- eller et AGM-batteri så er svaret, at det kan du sagtens anvende fx indendøre.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Der er tale om så små mængder at du hverken tager skade selv, og nej du kan ikke antænde dem i bilen...
KUN AGM og GEL batterier kan vende på siden og hovedet hvis det er... Syrebatterier SKAL stå normalt... Og bør kun anvendes i motorrummet..
jun 2008
Følger: 5 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 174
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
jun 2008
Følger: 5 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 174
jun 2009
Men vil helt klart anbefale dig at vælge et AGM batteri... Ja de er dyrere, men der er langt mindre risiko for noget som helst...
aug 2008
Selvfølgelig udvikler et syrebatteri da gasser.
Jeg ville under ingen omstændigheder have det stående under forbrug og ladning i et rum hvor jeg opholder mig, uden at der er udluftning over batteriet.
jun 2009
Skal du lære at læse?
Jeg har aldrig påstået at de ikke udvikler gasser... det gør alle batterier med syre i...
Men nu har jeg haft fysik og kemi i skolen... i et rum som en stue eller værelse med alm luftudskiftning så vil det ikke udvikle nok til at det udgør en fare... Dette ved alle med bare en smule viden om kemi og fysik...
aug 2008
trådstarter spørger vist også om generator til evt. ladningen
så knaldgas vil nu forekomme, og du skrev at det kunne du ikke se noget problem i.
man har skam også hørt om folk der har haft weberen inde i stuen om ment at bare det stod et vindue åbent så gik det jo nok
men de døde bare inden de kunne ændre det, trods udluftning.
jun 2009
Du har da haft alm fysik og kemi i skolen ikke? der er tale om kemi på folkeskole niveau her... Der skabes knaldgasser ja... Men ikke nok til at det udgør en fare i et alm lokale med alm udluftning...
Jeg turde uden problemer tænde lightere direkte over batteriet selv om det havde stået og ladet i 4 timer... jeg tør tænde lighter hvor som helst i rummet...
At du tror der er en fare tyder på uvidenhed... Og på at du nok skulle tage alm 9. klasse fysik og kemi igen for du har tydeligvis ikke fulgt med...
Men her er et godt råd... lad være med at købe en BMW... Der sidder batteriet ofte i bagagerummet, et meget mindre rum end din stue = Det må være en decideret bombe man kører rundt i så... Lær dog lidt i stedet for at sprede usandheder...
aug 2008
Nu er det jo nok en del forskel på vores alder, at vi ikke kan blive enige om noget.
Så når du angriber mig på om jeg har haft fysik i skolen eller ej, så må jeg skuffe dig, og lade dig levet videre i uvisheden.
Jeg bygger mine påstande via erfaringer.
Du snakker om udluftning, hvor har du det fra, og hvor oplyser trådstarter om hvad han har af udluftning,, med det har du tjek på med din højere fysik eksamen. ?
Derudover spørger han om at lade med en generator, og vi må gå ud fra at spørgsmålet stadig gælder indendørs.
En generator kan jo lade med en del ampærer end en inteligent lader., og jeg har ladet batterier i et utal for mig selv og folk.
Og min erfaringer bygger på at det handler om alderen på batteriet og ikke mindst på hvad du lader med.
Laderelæer osv. kan sagtens få defekter, og især i en generator.
Jeg har mere end en gang oplevet at folk der kommer med et batteri der er tappet for strøm, udvikler en held del knaldgas, hvis de bliver ladet med for mange amp for hurtigt.
Et lokale på 350m2 kan lugte rimelig at gammel sur gris, og jeg har ikke tænkt mig at komme ind i sådan et lokale med noget tændt tobak i munden, ikke engang min kompressor vil jeg starte i et rum der er så fyldt med knaldgas.
Du har nok heller aldrig set et batteri der er sprunget i en bil under kørsel, selv om de ikke er pakket særligt godt ind.(luftgennemstrømning i et motorum,) er jo ellers en rimelig udluftning.
Hvan angår dit råd om en bmw, kan jeg ikke bruge det, da det ikke er mit mærke, og om batteriet sider i bagagerummet er da rimelig ligegyldigt for kabinen,.
mercedes han jo endda valgt at sætte batteriet i visse modelle lige under bagsædet.
Men nu har mercedes jo også overspændings relæer og sikringer der modvirker dette.(må vi håbe)
Hvis du med din fysik eksamen på højere plan, og dine teorier gerne vil anbefale folk at lade på et batteri indendøre med en generator, og ikke mener at det kan skabe knaldgasser, uanset forholdene, styrke på batteri og lader, generator, om der er nok væske på batteriet uanset alder, ja så må folk jo gerne følge dit råd, men jeg er af en anden opfattelse, og jeg vil fraråde batterier af denne type i et rum man opholder sig.
Jeg har skam lugtet og set hvad der kan ske med batterier af forskellige oprindelse og alder.
Men du vil heller oplyse mig om hvad mine skolekundskaber er, ligesom i andre indlæg du kommenterer på, hvor du er den "kloge" dreng, med teoretisk eksamen i alt du udtaler dig om...
Flot klaret....
jun 2009
Eftersom vi er på bilgalleri, går jeg sådan set ud fra at der er tale om brug af batteri i en bil... Som jo lader med en generator...
enhver retard ved så også at der er en ret høj rate af luftudskiftning i en bil... hvilket der utroligt nok også er i hjemmet... Med hensyn til udluftning i hjemmet er der oftest bedre udluftning end i bilen...
Godt du har erfaring med brug af dårlige batterier... da intet fornuftigt tænkende menneske ville overveje at bruge et 17 år gammelt dårligt vedligeholdt batteri i stuen eller bagagerummet for den sags skyld, så er det ikke noget man behøver tage i betragtning...
da det ikke kræver ret magen omgange for egernet i trædemøllen i hovedet på de felste at regne ud at generator skal være korrekt dimensioneret, så tager jeg heller ikke dette i betragtning...
BTW: jeg har 18 år erfaring med brug af batterier både i bil og i hjemmet... Har aldrig lavet det forkert... nok derfor jeg ikke har oplevet de fejl du har...
aug 2008
nogle mennesker har nu ting hvor der er monteret batteri i, traktorer, både og biler osv. som de jo kun bruger sæson bestemt.
det er jo ikke mig der vedligeholder deres ting, jeg reder deres røv og sparer dem for penge og anbefaler dem bestemt ikke til at bare købe et nyt batteri til flere tusind kroner.
det er jo de færreste private der lige har test udstyr til at måle om et batteri er ok eller færdig.
Men nok om det vi bliver jo ikke enige alligevel uanset hvor meget vi debattere.
Men skal vi snakke erfaringer, så lander min erfaring nok på din alder ++++
jun 2009
Vedligholdesfrit batteri, dampe og ladning?