{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Montering af træk = syn?
  • #1   29. sep 2015 Afhænger af bilens alder.

• #2   29. sep 2015 Montere du den selv så ja..
    Men er bilen under et hvis antal år, kan et værksted monterer den og få det godkendt uden syn af køretøjet

• #4   29. sep 2015 #3 8 år smiley

• #5   29. sep 2015 Det er korrekt. Er bilen under 8 år kan der laves en træktøjserklæring af et værksted. Er det "hjemme" monteret, så skal den synes.

• #6   29. sep 2015 Okay fedt! Tak for jeres kommentarer.. Bilen er mere end 8 år.. Men hvis man nu monterer et træk og ikke får den synet hva er konsekvenserne så? Og hva er chancen for at blive taget? Altså jeg tænker, man bliver stoppet og tjekker politiet så noget??

• #7   29. sep 2015 hvad betyder synfri sammenkobling så..?

• #8   29. sep 2015 Rasmus en synsfri sammenkobling er i det tilfælde at bilen er under 8år gammel og et værksted kvittere for monteringen, det kaldes en synsfri sammenkobling

Glen
    Hvis trækket ikke er synet er det ikke godkendt, og kan derfor ikke forsikres.
    Alt hvad du trækker på krogen er dækket af krogens forsikring.
    dvs. at køre du med en trailer/campingvogn og den falder af, og laver skade på ting eller personer, skal DU betale ud af egen lomme for hele lortet.
    + du får en anselig straf for at køre med en ulovlig trækkrog

• #9   29. sep 2015 nåå sådan.. det står bare i min reg attest til min bmw og den har nemlig ikke træk på

• #10   29. sep 2015 I see.. Tak Carsten.. smiley

• #12   29. sep 2015 Carsten T: Synsfri sammenkobling har intet med at gøre det ikke er synet. Det betyder at trækket er godkendt efter en standard man kalder synsfri sammenkobling, hvor der er en masse regler der skal overholdes som f.eks kugle størrelse, højde på trækket, fast trækstang på påhængsvogn osv. I bund og grund betyder det at du må montere hvilken som helst trailer (som selvfølgelig overholder vægte, bredde osv. ifh til bilen) som også er med synsfri sammenkobling.

• #13   29. sep 2015 Læs evt. 12.310 i Vejledning om syn af køretøjer

• #14   29. sep 2015 Ronnie W

Det skal da stadig synes hvis bilen er over 8 år gammel?

Synsfri sammenkobling

Hvis du ikke behøver at syne din bil ved eftermontering af anhængertræk, skal du opfylde kriterierne for såkaldt ”synsfri sammenkobling”.

Såfremt følgende forhold opfyldes, skal din bil ikke synes ved montering af anhængertræk:

Anhængertrækket er fastmonteret (ikke et aftageligt anhængertræk)
    Anhængertrækket er forsynet med et ”øje”
    ”Synsfri sammenkobling” står angivet i registreringsattesten til såvel bil som påhængskøretøj
    Hvis du har fået monteret anhængertræk på et momsregistreret monteringsværksted, skal din bil ikke til syn (såfremt den er under 8 år gammel). Værkstedet udfylder en blanket kaldet “Erklæring om montering af tilkoblingsordning“, som du skal aflevere på motorkontoret.

Dog gælder det kun typegodkendte træk. Er dit træk specialfremstillet, skal det altid godkendes af en synsvirksomhed.

Omregistreringen af bilen klares i så fald af monteringsværkstedet, hvorfra du modtager den nye registreringsattest.

NB! Din bil skal til syn, hvis den er 8 år gammel eller derover – også selvom den er monteret af et momsregistreret monteringsværksted.

• #15   29. sep 2015 Men montere man er træk
    Uden og syne den.

Kan det bruges til eks cykelstativ

• #16   29. sep 2015 Carsten T: Det er korrekt at alle typer af træktøjer skal synes hvis bilen er over 8 år ved montering.
    Fordi du finder noget på en hjemmeside, er det ikke ensbetydende med at det er korrekt hvad der er skrevet. Der er endda flere fejl i det du skriver nu. Men nu skal jeg hjælpe dig til de rette regler (Vejledning om syn af køretøjer)

Ved synsfri sammenkobling forstås sammenkobling af bil og påhængskøretøj uden
    forudgående godkendelse ved syn.
    Trafikstyrelsen har udstedt to bekendtgørelser vedrørende køretøjer, der kan registreres
    til synsfri sammenkobling:
    a) Synsfri sammenkobling af bil og påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på
    højst 3.500 kg.
    b) Synsfri sammenkobling af lastbil og påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på
    over 3.500 kg.
    For traktorer og motorredskaber og disses påhængskøretøjer er der i praksis også
    en slags »synsfri sammenkobling«, idet disse – uden at være specielt godkendt hertil
    – må sammenkobles efter reglerne i bekendtgørelse om indretning og udstyr for
    traktorer og motorredskaber m.v., § 22 a. Det er et brugeransvar, at tilkoblingsanordninger
    og el-anlæg er sammenkoblet korrekt, og at vægtreglerne er opfyldt.
    Køretøjer, der skal registreres til synsfri sammenkobling, skal inden anmeldelsen til
    registrering
    1) være godkendt til synsfri sammenkobling af en synsvirksomhed, eller
    2) for lastbilers og påhængskøretøjers vedkommende være godkendt til synsfri
    sammenkobling af Trafikstyrelsen i forbindelse med udstedelse af standardtypegodkendelse
    eller tillæg til standardtypegodkendelse.
    Godkendelse til synsfri sammenkobling kan meddeles af en synsvirksomhed
    1) i forbindelse med syn, eller
    2) på grundlag af koblingsspecifikation, der indeholder sådanne oplysninger, at det
    er muligt at afgøre, om køretøjet uden fremstilling til syn kan godkendes til synsfri
    sammenkobling. Koblingsspecifikationen udleveres igen.
    Godkendelse af lastbil N2 og N3 til synsfri sammenkobling med påhængskøretøj
    med en tilladt totalvægt på højst 3 .500 kg kan ske uafhængigt af eventuel godkendelse
    til synsfri sammenkobling med påhængskøretøjer med en tilladt totalvægt på
    over 3.500 kg.
    Påhængsredskab til synsfri sammenkobling, hvis tilladte totalvægt overstiger
    3.500 kg, skal være opbygget på et typegodkendt påhængs- eller sættevognschassis.
    Fabriksnye standardtypegodkendte eller anmeldte EF-typegodkendte biler kan dog i
    forbindelse med første registrering registreres til synsfri sammenkobling med påhængskøretøj
    med tilladt totalvægt på højst 3 .500 kg uden at være godkendt hertil
    af en synsvirksomhed.
    Såfremt bilen ønskes registreret til synsfri sammenkobling, afgiver (afkrydser) forhandleren
    en særlig erklæring om tilkoblingsanordningen på typeattesten.
    Biler, der højst er otte år gamle, og som har en tilladt totalvægt på højst 3 .500 kg,
    kan endvidere registreres til synsfri sammenkobling uden at være godkendt hertil afen synsvirksomhed.
    Montering af tilkoblingsanordning skal så ske på en virksomhed, der er momsregistreret
    som autoreparationsværksted eller momsregistreret til detailhandel med biler
    eller campingvogne. Virksomheden skal indberette monteringen til SKAT.
    For bil, der registreres til synsfri sammenkobling uden syn (for nye biler i forbindelse
    med typeattest eller for brugte biler i forbindelse med fortrykt erklæring), gælder følgende
    supplerende krav til tilkoblingsanordningen:
    - Bilen skal være forsynet med tilkoblingsanordning (træktøj) monteret efter bilfabrikantens
    anvisning (nu generelt for personbil M1 og varebil N1, men ekstra
    krav for andre).
    - Tilkoblingsanordningen (træktøjet) skal være forsynet med mærkning, der angiver
    fabrikat og typebetegnelse samt største teknisk tilladte vægt af påhængskøretøj
    eller D-værdi, jf. direktiv 94/20/EF. Nødvendig D-værdi bestemmes ud fra
    formlen under pkt. 9.05.001 (1) b).
    Køretøjsregisterets henholdsvis erklæringens oplysning om største tilladte påhængskøretøj
    med og uden bremser samt vogntogsvægt vil blive anført på bilens
    registreringsattest som:
    »Påhængskøretøjs største totalvægt m/bremser XXXX kg« og
    »Påhængskøretøjs største totalvægt u/bremser XXX kg«.
    »Vo gntogsvægt XXXX kg«.
    Såfremt der for bilen ønskes registreret lavere værdier for påhængskøretøjets største
    totalvægt, angives de ønskede værdier i de dertil anførte felter. Der må ikke anføres
    større værdier end anført i bilens typegodkendelse.
    Bilen registreres i øvrigt med uændrede vægtdata i henhold til typegodkendelsen eller
    registreringsattesten.
    Køretøjer, der skal benyttes til synsfri sammenkobling, skal opfylde de særlige krav
    til indretning og udstyr, der er fastsat for køretøjer til synsfri sammenkobling i Detailforskrifter
    for Køretøjer.

• #17   29. sep 2015 Jamen det er da betrykkende at vide at det info jeg har er forkert eftersom jeg har fundet på hjemmesider fra div. synshaller

• #18   29. sep 2015 Det har du da helt sikkert ret i! -Men dejligt at du har fundet frem til det, da det fremover bliver nemmere for dig at vælge en kompetent synshal. Lige to hurtige spørgsmål: Vælger du at tro mere på deres hjemmesider end vejledningen? Tror du også at alt der er skrevet på Wikipedia er korrekt?

• #19   29. sep 2015 Jeg går ud fra at hvis det står på synshallens hjemmeside må det da være korrekt? Det er jo trods alt de folk der er uddannet til at syne og godkende ens bil. det er jo deres opfattelse der endegyldigt

• #20   29. sep 2015 Vil lige indskyde, at mange synshaller påklistre mærker i forruden, efter endt syn. Ifølge dem selv, så er det ikke tilladt at have klistermærker i synsfeltet smiley

• #21   29. sep 2015 Deres opfattelse og det korrekte er nødvendigvis ikke det samme.
    Læste du overhovedet det stykke fra vejledningen? Evt. den aller første sætning? Der kan du jo læse at det ikke er korrekt hvad de har skrevet på deres side.

• #22   29. sep 2015 Ronnie W

Jeg er skam ikke i tvivl om at det du skriver nok er ganske sandt, så tag det bare helt roligt.

Jeg udtrykker bare min bekymring om at de folk som er sat til at håndhæve reglerne ikke engang selv kender dem.

Det ville svare til en færdselsbetjent der ikke selv kunne færdselsloven

• #23   29. sep 2015 Jeg er ganske rolig. Det lød dog på mig som om du tog deres tekst på hjemmesiden for gode varer.
    Det er bekymrende ja, men når man arbejder med det dagligt, kan jeg godt forstå at ting bliver fejl fortolket, da vejledningen ikke altid er lige nem.
    Færdselsbetjentene tager også fejl/ ikke kender reglerne. Har jævneligt kunder der ringer ang. ukorrekte bøder. Min pointe er bare at ingen kan vide alt og alle begår fejl.

Kommentér på:
Montering af træk = syn?

Annonce