4.007 visninger
|
Oprettet:
Montering af træk = syn? {{forumTopicSubject}}
Hej BG!
Jeg sidder og diskuterer med en ven, om ikke det resulterer i et syn af bilen hvis man monterer træk på den.. Vi snakker selvfølgelig efter monteret her
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 447
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 61 Svar: 1.682
Men er bilen under et hvis antal år, kan et værksted monterer den og få det godkendt uden syn af køretøjet
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 447
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 90
feb 2005
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 4 Emner: 95 Svar: 229
apr 2005
Følger: 41 Følgere: 139 Biler: 9 Emner: 149 Svar: 2.817
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Glen
Hvis trækket ikke er synet er det ikke godkendt, og kan derfor ikke forsikres.
Alt hvad du trækker på krogen er dækket af krogens forsikring.
dvs. at køre du med en trailer/campingvogn og den falder af, og laver skade på ting eller personer, skal DU betale ud af egen lomme for hele lortet.
+ du får en anselig straf for at køre med en ulovlig trækkrog
apr 2005
Følger: 41 Følgere: 139 Biler: 9 Emner: 149 Svar: 2.817
feb 2005
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 4 Emner: 95 Svar: 229
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 90
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 90
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Det skal da stadig synes hvis bilen er over 8 år gammel?
Synsfri sammenkobling
Hvis du ikke behøver at syne din bil ved eftermontering af anhængertræk, skal du opfylde kriterierne for såkaldt ”synsfri sammenkobling”.
Såfremt følgende forhold opfyldes, skal din bil ikke synes ved montering af anhængertræk:
Anhængertrækket er fastmonteret (ikke et aftageligt anhængertræk)
Anhængertrækket er forsynet med et ”øje”
”Synsfri sammenkobling” står angivet i registreringsattesten til såvel bil som påhængskøretøj
Hvis du har fået monteret anhængertræk på et momsregistreret monteringsværksted, skal din bil ikke til syn (såfremt den er under 8 år gammel). Værkstedet udfylder en blanket kaldet “Erklæring om montering af tilkoblingsordning“, som du skal aflevere på motorkontoret.
Dog gælder det kun typegodkendte træk. Er dit træk specialfremstillet, skal det altid godkendes af en synsvirksomhed.
Omregistreringen af bilen klares i så fald af monteringsværkstedet, hvorfra du modtager den nye registreringsattest.
NB! Din bil skal til syn, hvis den er 8 år gammel eller derover – også selvom den er monteret af et momsregistreret monteringsværksted.
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.517
Uden og syne den.
Kan det bruges til eks cykelstativ
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 90
Fordi du finder noget på en hjemmeside, er det ikke ensbetydende med at det er korrekt hvad der er skrevet. Der er endda flere fejl i det du skriver nu. Men nu skal jeg hjælpe dig til de rette regler (Vejledning om syn af køretøjer)
Ved synsfri sammenkobling forstås sammenkobling af bil og påhængskøretøj uden
forudgående godkendelse ved syn.
Trafikstyrelsen har udstedt to bekendtgørelser vedrørende køretøjer, der kan registreres
til synsfri sammenkobling:
a) Synsfri sammenkobling af bil og påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på
højst 3.500 kg.
b) Synsfri sammenkobling af lastbil og påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på
over 3.500 kg.
For traktorer og motorredskaber og disses påhængskøretøjer er der i praksis også
en slags »synsfri sammenkobling«, idet disse – uden at være specielt godkendt hertil
– må sammenkobles efter reglerne i bekendtgørelse om indretning og udstyr for
traktorer og motorredskaber m.v., § 22 a. Det er et brugeransvar, at tilkoblingsanordninger
og el-anlæg er sammenkoblet korrekt, og at vægtreglerne er opfyldt.
Køretøjer, der skal registreres til synsfri sammenkobling, skal inden anmeldelsen til
registrering
1) være godkendt til synsfri sammenkobling af en synsvirksomhed, eller
2) for lastbilers og påhængskøretøjers vedkommende være godkendt til synsfri
sammenkobling af Trafikstyrelsen i forbindelse med udstedelse af standardtypegodkendelse
eller tillæg til standardtypegodkendelse.
Godkendelse til synsfri sammenkobling kan meddeles af en synsvirksomhed
1) i forbindelse med syn, eller
2) på grundlag af koblingsspecifikation, der indeholder sådanne oplysninger, at det
er muligt at afgøre, om køretøjet uden fremstilling til syn kan godkendes til synsfri
sammenkobling. Koblingsspecifikationen udleveres igen.
Godkendelse af lastbil N2 og N3 til synsfri sammenkobling med påhængskøretøj
med en tilladt totalvægt på højst 3 .500 kg kan ske uafhængigt af eventuel godkendelse
til synsfri sammenkobling med påhængskøretøjer med en tilladt totalvægt på
over 3.500 kg.
Påhængsredskab til synsfri sammenkobling, hvis tilladte totalvægt overstiger
3.500 kg, skal være opbygget på et typegodkendt påhængs- eller sættevognschassis.
Fabriksnye standardtypegodkendte eller anmeldte EF-typegodkendte biler kan dog i
forbindelse med første registrering registreres til synsfri sammenkobling med påhængskøretøj
med tilladt totalvægt på højst 3 .500 kg uden at være godkendt hertil
af en synsvirksomhed.
Såfremt bilen ønskes registreret til synsfri sammenkobling, afgiver (afkrydser) forhandleren
en særlig erklæring om tilkoblingsanordningen på typeattesten.
Biler, der højst er otte år gamle, og som har en tilladt totalvægt på højst 3 .500 kg,
kan endvidere registreres til synsfri sammenkobling uden at være godkendt hertil afen synsvirksomhed.
Montering af tilkoblingsanordning skal så ske på en virksomhed, der er momsregistreret
som autoreparationsværksted eller momsregistreret til detailhandel med biler
eller campingvogne. Virksomheden skal indberette monteringen til SKAT.
For bil, der registreres til synsfri sammenkobling uden syn (for nye biler i forbindelse
med typeattest eller for brugte biler i forbindelse med fortrykt erklæring), gælder følgende
supplerende krav til tilkoblingsanordningen:
- Bilen skal være forsynet med tilkoblingsanordning (træktøj) monteret efter bilfabrikantens
anvisning (nu generelt for personbil M1 og varebil N1, men ekstra
krav for andre).
- Tilkoblingsanordningen (træktøjet) skal være forsynet med mærkning, der angiver
fabrikat og typebetegnelse samt største teknisk tilladte vægt af påhængskøretøj
eller D-værdi, jf. direktiv 94/20/EF. Nødvendig D-værdi bestemmes ud fra
formlen under pkt. 9.05.001 (1) b).
Køretøjsregisterets henholdsvis erklæringens oplysning om største tilladte påhængskøretøj
med og uden bremser samt vogntogsvægt vil blive anført på bilens
registreringsattest som:
»Påhængskøretøjs største totalvægt m/bremser XXXX kg« og
»Påhængskøretøjs største totalvægt u/bremser XXX kg«.
»Vo gntogsvægt XXXX kg«.
Såfremt der for bilen ønskes registreret lavere værdier for påhængskøretøjets største
totalvægt, angives de ønskede værdier i de dertil anførte felter. Der må ikke anføres
større værdier end anført i bilens typegodkendelse.
Bilen registreres i øvrigt med uændrede vægtdata i henhold til typegodkendelsen eller
registreringsattesten.
Køretøjer, der skal benyttes til synsfri sammenkobling, skal opfylde de særlige krav
til indretning og udstyr, der er fastsat for køretøjer til synsfri sammenkobling i Detailforskrifter
for Køretøjer.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 90
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 447
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 90
Læste du overhovedet det stykke fra vejledningen? Evt. den aller første sætning? Der kan du jo læse at det ikke er korrekt hvad de har skrevet på deres side.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Jeg er skam ikke i tvivl om at det du skriver nok er ganske sandt, så tag det bare helt roligt.
Jeg udtrykker bare min bekymring om at de folk som er sat til at håndhæve reglerne ikke engang selv kender dem.
Det ville svare til en færdselsbetjent der ikke selv kunne færdselsloven
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 90
Det er bekymrende ja, men når man arbejder med det dagligt, kan jeg godt forstå at ting bliver fejl fortolket, da vejledningen ikke altid er lige nem.
Færdselsbetjentene tager også fejl/ ikke kender reglerne. Har jævneligt kunder der ringer ang. ukorrekte bøder. Min pointe er bare at ingen kan vide alt og alle begår fejl.
Montering af træk = syn?