{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.918 visninger | Oprettet:

Morten N
Morten N
Tilmeldt:
19. nov 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Hjælp til indkøb ved gør-det-selv hjulskift {{forumTopicSubject}}

Kære kloge mennesker.
Jeg har besluttet, at jeg skal til at skifte hjul selv på vores to biler (Renault Twingo & Toyota Yaris), og jeg kunne rigtig godt bruge nogle råd til, hvad jeg skal købe idet jeg gerne vil ofre lidt ekstra på, at det skal være effektivt og NEMT. smiley
Vi har både stål-fælge og alu-fælge.

Slagnøgle:
Jeg tænker på at investere i en luft-slagnøgle inkl. kompressor eller evt. en akku (det sidste ville jo være klart nemmest), men så har jeg også læst lidt om, at det er vigtigt at kunne indstille det rigtige moment, samt at der skal ekstra kræfter til, hvis boltene er rustet fast. Er der nogle produkt-anbefalinger?

Donkraft:
Her ønsker jeg bare en, der gør det nemmest.

Andet:
Er der andet jeg bør tænke på at få fat på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til indkøb ved gør-det-selv hjulskift
  • #1   19. nov 2015 Glem alt det med luft og el hvis du ikke har mere en 2 biler en gang imellem.
    1. En god momentnøgle, kort forlænger, og passende top.
    2. En donkraft der passer dig og bilen.
    3. Lidt kobberfedt så boltene/møtrikker ikke ruster igen, og almindelig fedt til nav og anlægsflade.


  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
    #2   19. nov 2015 kør i thansen,, køb donkraft til 2t (200kr)
    Momentnøgle til 21kg (400kr)
    topper med plastik kappe på (beskytter din allufælg.. ca 200kr)
    Stålbørste (til at rense området du spænder dækket på tromle/bremser bagefter og kobberfedt..
    evt. wd40 og pløkhammer til de skruer som hænger fast


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #3   19. nov 2015 hvis du vil have så fint værktøj til dit gør det selv hjul projekt skal du købe for flere tusinde kr værktøj

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #4   19. nov 2015 Thansen værktøj hmm ved du ikke hvad t står for i Thansen tivoli altså tivoli kram den donkraft til 2 t er noget bras nemmere at bruge en saks donkraft

  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
    #5   19. nov 2015 men til 16 løft om året,,, der vil jeg sku ikke smide mere end højst nødvendigt.
    og den er nu mere stabil end en saks, da du har større støtteareal under.. og den virker skam også på grusoverflade.. min har holdt de sidste 7 år..

    Man kan jo også købe en lift og et kompressoranlæg.. det da klart bedre,, men tvivler på det er det man ønsker smiley


  • Morten N
    Morten N Tilmeldt:
    nov 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #6   19. nov 2015 Hej alle sammen
    Tusind tak for jeres anbefalinger. Der var flere ting jeg slet ikke havde tænkt på! smiley
    Hvis man nu gerne ville ofre en 2-3000 kr på værktøj ville det så slet ikke gøre det nemmere? Jeg har problemer med skulderen, så jo mindre jeg skal dreje på en momentnøgle jo bedre. Jeg ved godt, at en slagnøgle også vrider, men jeg tænker den måske var nemmere at håndtere for kroppen.
    Giver det mening med en elektrisk donkraft?


  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
    #7   19. nov 2015 jo længere stang, desmindre kraft skal du løfte/holde igen med.
    Så en slagnøgle vil være dumt da armen ikke er lang, og derfor større belastning, med mindre du tænker du bare for-spænder også bruger moment bagefter til de kraftige vrid.

    Ellers få hustruen til at skifte for dig smiley


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.730
    #8   19. nov 2015 Fin dig en god og let donkraft..
    De billige 150-300kr fra harald osv er lort.. De holder til 3-4 gange, og så er de mere eller mindre til at smide ud, da stemplet ikke bliver trukket korrekt med op igen (Dårligt design og kan fuskes sammen igen)
    Jeg har ikke ejet den alu donkraft de har i biltema, men de få gange jeg har kigget på den, der har det virket som noget der ville virke fint til privat brug.. Koster omkring 900kr vidst.
    Så har du stadig lidt til en slagnøgle.. Der findes både med ledning til 5-1000kr rundt omkring, som har flere nm end dem der kører på batteri.
    Men lige meget hvilken slags du køber, så skal du have en moment stang med, så den kun kan spænde med de nm stangen er lavet til smiley

    Her er tingene hos biltema, du kan altid finde dem andre steder, men var bare lttere at finde det derinde smiley
    http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Loftevarktoj/Donkraft-aluminiumstal-15-tons-2000034316/

    http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Elvarktoj/Motrikspander/Elektrisk-motrikspander-310-Nm-2000020211/

    http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handvarktoj/Topnogler-og-Trakvarktoj/Momentnogler/Momenttoppe-5-stk-2000028488/


  • #9   19. nov 2015 Vil sige det sæt bg piraten har smidt op , det ville jeg købe hvis det var mig smiley

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #10   19. nov 2015 hmm hvis du har dårlig skulder og ikke den store indsigt i biler som dine spørgsmål indikere så betal dog de småpenge et værksted vil have for at skifte om for dig hos Øster Hæsinge Auto tager de 200 kr for en sådan ombytning det kan de sikkert også matche i dit nærområde

  • #11   19. nov 2015 Den helt billige donkraft fra biltema har da fungeret for mig i 6 år nu. Der er aldrig brok med den

  • Morten N
    Morten N Tilmeldt:
    nov 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #12   19. nov 2015 Jeg siger tusind mange tak igen! Jeg fandt lige ud af, at pga. Twingo'ns dæktrykssensore, så kan man slet ikke skifte dækkene selv... Det er sgu da et skodkoncept, at man skal på værksted for at få kodet dækkene hver gang man skifter....

  • #13   19. nov 2015 Ja så er man tvunget på værksted!

  • #14   19. nov 2015 Ville købe den billige model donkraft til kr 250,- den holder rigtigt længe hvis den kun bliver brugt 4 gange om året, 10 år er intet problem, har selv en og en sprit ny til at stå når den gamle dør.


Kommentér på:
Hjælp til indkøb ved gør-det-selv hjulskift

Annonce