{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.932 visninger | Oprettet:

Kritik: Uber vs Gomore {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har siddet og læst lidt op på Uber (vistnok UberPOP) og Gomore (eller én af de andre samkørselstjenester). Jeg vurderer at begge tjenester har samme formål (kører i egen bil osv). Men hvorfor bliver Uber kritiseret så meget når Gomore ikke gør?

L

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kritik: Uber vs Gomore
  • #1   6. dec 2015 Mon ikke det er fordi Uber er en taxa konkurrent, hvor Gomore mere er en samkørselsordning, ofte over længere strækninger, f.eks. Jylland- Sjælland

• #2   6. dec 2015 Gomore er privat biludlejning. Det andet er privat taxa kørsel

• #3   6. dec 2015 GoMore er som nævnt nærmere at sammenligne med offentlig transport, forstået på den måde at det er samkørsel. Og så har gomore tilføjet en rigtigt lækker og professionel biludlejnings-service som jeg er stor fan af.

Mens Uber nok nærmere er at sammenligne med taxa, hvorfor chaufførerne selvsagt ikke er begejstrede.

Det følgende ville jeg aldrig sige til en chauffør, for jeg ved han ville se rødt: men det handler om udbud og efterspørgsel. Så hvis man ikke er konkurrencedygtig er det en naturlig udvikling, at ens fag udddør. NÅR DET ER SAGT: så har jeg indtryk af at Uber ikke er nær så prof. som gomore, hvor ALT bare er i orden. Ville ikke være tryg ved det, som jeg indtil videre kender det.

• #4   6. dec 2015 Sorry, men jeg kan ikke se forskellen.

Hvis jeg vil køre en tur fra kbh til Jylland kan jeg både vælge Gomore og Uber.

Hvis jeg i morgen vil køre en tur fra Herlev til Kastrup lufthavn kan jeg både vælge Gomore og Uber.

Resulatet er jo det samme.

• #6   6. dec 2015 Lucas> Uber blev præsenteret som et alternativ til taxa da det kom til DK, altså hvor du kunne bestille ture rundt i din by. GoMore har fra start af været ment som en samkørsels-ordning over længere strækninger(mig bekendt)

• #7   6. dec 2015 At jeg så også gang på gang har oplevet taxachauffører med dårlig attitude(der er mange racister imellem), sidde og klynke over at de ikke tjener noget, det er så en anden sag. Har egentlig ikke den store medlidenhed med dem. Udbud og efterspørgsel. Sådan er det jo.

• #8   6. dec 2015 Problemet er bare at de udbyder ikke på samme vilkår. Taxa'er skal have uddannelse og tilladelse for at må køre med kunder, det skal uber ikke. Så det er ikke udbud og efterspørgsel, det er taxa eller pirattaxa.

• #9   6. dec 2015 Jeg bruger jævnligt Uber, og har ikke brugt en taxa siden første gang jeg brugte dem.

Bedre service, bedre biler (her i USA), bedre eller samme priser, prisen kendes på forhånd, nemmere bestilling etc.

Og nej, det er ikke konkurrence på lige vilkår, Uber chaufføren har betalt fuld afgift på sin bil (i DK) smiley

• #10   7. dec 2015 Gomore: både chaufføren og passageren skal samme retning og aftaler prisen indbyrdes. Chaufføren tager betalende passagerer med på vejen = privat kørsel.

Über: chaufføren har intet at gøre med destination - passagerer kører ikke bare med på vejen, men bestemmer 100% chaufførens retning og prisen bliver bestemt af Über og der bliver afregnet pr. kørt kilometer = erhvervskørsel.

Det, der afgør, om det er privat eller erhvervsmæssig kørsel er bl.a. om chaufføren også har ærinde i samme retning, som turen går. Og det er svært for myndigheder at bevise, at Gomore's chauffører ikke har ærinde der. Men det er meget nemmere med Über - de ligger jo bare og kører masse ture rundt i byen, som taxaer gør.
    Ved privatkørsel er der ingen lovkrav til chaufføren. Erhvervsmæssig kørsel kræver bl.a. uddannelse. Men det kræver Über ikke af deres chauffører (det gør de dog med ÜberBlack). Derfor ÜberPop burde faktisk være ulovlig ifølge dansk lovgivning...

• #11   7. dec 2015 Det er også den forskel at som Uber chauffør tjener man penge på at køre folk rundt, alså en ren indtægtskilde hvor imod Gomore deler man udgifterne om turen, der er alså ikke snak om indtjening. Feks brugte jeg Gomore sammenkørsel i weekenden hvor jeg skulle alene til Horsens til en kammarat. Jeg lagde turen ud og 3 meldte sig på. Den ene skulle til Odense (110 kr) de 2 andre skulle hele vejen (150 kr) fik alså 410 kr for at tage disse 3 mennesker med i bilen. Det gjorde at turen næsten var betalt derover, jeg skulle så også hente ved Valby st og afsætte i odense og Horsens. brugte ca 45 min på det. Hvis du skulle bruge en Uber til den tur havde du ikke fået turen for 150 kr. skulle du have en bil derover og hjen igen havde du skulle betale for bro tur/retur samt benzin og timeløn. du var alså kommet over det 10 dobbelte beløb og alså nu i konkurrence ned taxabranchen. Disse der kørte ved mig via Gomore havde aldrig taget en taxa i stedet men taget toget/bussen

• #12   7. dec 2015 Benjamin C
    Det er ikke noget forskel der. Man kan sagtens tjene penge på Gomore. Jeg har kørt til Hamborg med 3 passagerer, som gav mig hver 300... Det koster mig sgu da ikke 900,- i udgifter at køre derned... Så der er fortjeneste, medmindre man bestemmer en mega lav pris som chauffør.

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #13   7. dec 2015 438 der er da forskel. Du jo ikke garanteret nogen der køre med på Gomore modsat Über hvor du køre når der er bud efter dig.
    Du kunne lige så godt have kørt til Hamborg uden nogen passagerer jo.
    Jeg køre jævnligt til Kbh og er begyndt de sidste par gange at tage passagerer med via Gomore, men tjener bestemt ikke på det. Nogen gange er jeg heldig det næsten dækker brændstof og broen hvis jeg er så heldig at få tre passagerer med.
    Og nej kan ikke bare sætte prisen til 300 kr. per snude da de så selvfølgelig vælger dem der køre samme tur til det halve. smiley

• #14   7. dec 2015 Casper

Tjener man på Über? - ja. Kan man tjene på Gomore? - ja.
    Du kan jo bare vente med at køre indtil der kommer de 3 passagerer?! Sværere er det jo ikke.
    Man kan vende den om og sige, at en Über chauffør også kan køre en tur uden passagerer? Men de venter, til der dukker folk, som skal køre...? Det er op til én selv. Vil man tjene - må man vente på kunder. Og det gælder i begge platformer.

Så begge former for kørsel giver chaufføren fortjeneste (medmindre man bevidst fravælger det i Gomore med en lavere pris).

Forskellen, som jeg allerede skrev tidligere, at Gomore, så SKAL chaufføren som udgangspunkt den samme vej - det skal de ikke med Über.

• #15   7. dec 2015 Man kan jo sagtens oprette en masse ture i Gomore, sætte prisen nok op til en fortjeneste og bare vente til kunderne kommer...?

• #16   7. dec 2015 Man kan faktisk sige, at Gomore er som Über, bare hvor hver enkel chauffør selv bestemmer prisen for turen... Det giver selvfølgelig øget priskonkurrence blandt chaufførerne.

• #17   7. dec 2015 Men der er det jo også der ens egen klogskab og moral skal fungere med Gomore. Meningen et at man deler udgifterne til sammenkørsel, dette er lovligt og går ikke ind som en indtjening. Hvor meget du sætter prisen på er så din moral.. Hvor uber er bare prisen det koster og langt dyrer end Gomore stadigvæk.

• #18   7. dec 2015 På denne måde agerer Uber mere en taxicentral, hvorimod Gomore er mere formidling af kontakt mellem chaufføren og kunden...

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

#19   7. dec 2015 438 og du tror ikke folk bare vælger dem der tilbyder samme rute billigere ?
    Og de bliver nok ikke ved bedst vælge dig hvis du aflyser hver gang du ikke har nok passagere til at tjene på det. Så nej det kan du ikke bare lige sådan.

• #20   7. dec 2015 Fatter ikke hvad du prøver på... Sidder du og siger, at man ikke kan tjene penge på Gomore, når jeg siger dig, at det har jeg gjort hver eneste gang??

• #21   7. dec 2015 Man kan sagtens tjene lidt på Gomore. En 100 kr eller 200 kr er ikke unormalt på længere ture. bare husk man skal regne bilens slitage, vægtafgift, forsikring og brændstof med i budgettet også begynder det at knibe, i en normal bil vil det hurtigt løbe op i en 2.70 kr pr kilometer og en tænkt tur fra feks vejle til hamborg bliver til 723 kr. Så har man "tjent" 177 kr på turen. Det ikke mange håndøre

• #22   7. dec 2015 Ingen tvivl om, at priskonkurrencen er meget hårdere på Gomore, for chauffører kæmper indbyrdes om hvem kan give den bedste pris. Der har Uber chauffører en fordel med faste km-priser. Men kan man tilbyde en lift på det rette tidspunkt, i den rigtige retning, til den rigtige pris, kan man sagtens tjene penge på Gomore.

• #23   7. dec 2015 Forskellen er at GoMore er reel samkørsel, mens Uber har mere karakter af hyrevognskørsel. Blant andet fordi at prisen for en uber er væsentlig højere end de rimelige udgifter man har ved at have en bil...

Kører som afløser i taxa, men bider ikke når at folk snakker om Uber. Men havde da en kunde i weekenden der ikke var imponeret over dem. Hun tog en taxa i london til 8 pund, og da hun næste gang var der og skulle bruge en taxa måtte hun tage en uber og betale 28 pund for samme tur. Så ja den kan i jo tænke lidt over.

Uber bliver dyrere jo travlere der er, mens at taxa ALTID koster det samme uanset om det er en død eller travl aften fordi det er det der er givet lov til fra de forskellige kommunalbestyrelser.

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

#24   7. dec 2015 438 er da ked af at høre du ikke "fatter" hvad jeg skriver. Det skrevet rimeligt forståeligt. Selvfølgelig kan man være heldig at tjene en skilling. Men ikke på den måde du skriver det. Det har været dit held. Tror ikke på folk booker ture hvis du aflyser hver gang det giver underskud.
    Og selvom du endda fik det til at dække turen og tjene lidt skal du jo også hjem igen. Men det sidder du måske også bare et par dage og ventet på der nok folk på samme tid der vil køre med samtidigt med der ikke er en eneste der underbyder din pris lige den dag.

Über og Gomore er to helt forskellige ting som dog begge fungere godt på hver deres måde åbenbart.
    Jeg bruger ikke Gomore for at tjene til noget blot for st hjælpe andre med st spare lidt og jeg selv samtidigt smiley

• peter t
    peter t Tilmeldt:
    feb 2006

Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 1
    #26   23. apr 2016 Ubers indtog må betyde der nu også er åbnet for passegerkørsel for alle andre.
    Det er med andre ord muligt at skaffe sig en god lille nebengesjæft, ved at køre feststemte mennesker rundt i byen i weekends, hvor det ofte er vanskeligt at få fat i en taxi.
    En tur fra Rådhuspladsen til f.eks. Herlev 10 km. kan gøres til kr. 350,- i en 'storvogn' (8 passagerer).
    Der kan altså godt tjenes er par tusinde på en nat.... smiley
    Tror mit nye koncept skal hedde 'SUBER' ????????

Kommentér på:
Kritik: Uber vs Gomore

Annonce