3.932 visninger
|
Oprettet:
Kritik: Uber vs Gomore {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg har siddet og læst lidt op på Uber (vistnok UberPOP) og Gomore (eller én af de andre samkørselstjenester). Jeg vurderer at begge tjenester har samme formål (kører i egen bil osv). Men hvorfor bliver Uber kritiseret så meget når Gomore ikke gør?
L
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 634
jun 2008
Følger: 6 Følgere: 17 Emner: 516 Svar: 2.800
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.654
Mens Uber nok nærmere er at sammenligne med taxa, hvorfor chaufførerne selvsagt ikke er begejstrede.
Det følgende ville jeg aldrig sige til en chauffør, for jeg ved han ville se rødt: men det handler om udbud og efterspørgsel. Så hvis man ikke er konkurrencedygtig er det en naturlig udvikling, at ens fag udddør. NÅR DET ER SAGT: så har jeg indtryk af at Uber ikke er nær så prof. som gomore, hvor ALT bare er i orden. Ville ikke være tryg ved det, som jeg indtil videre kender det.
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 521 Emner: 216 Svar: 1.059
Hvis jeg vil køre en tur fra kbh til Jylland kan jeg både vælge Gomore og Uber.
Hvis jeg i morgen vil køre en tur fra Herlev til Kastrup lufthavn kan jeg både vælge Gomore og Uber.
Resulatet er jo det samme.
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.654
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.654
mar 2003
Følger: 29 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 2 Svar: 1.064
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Bedre service, bedre biler (her i USA), bedre eller samme priser, prisen kendes på forhånd, nemmere bestilling etc.
Og nej, det er ikke konkurrence på lige vilkår, Uber chaufføren har betalt fuld afgift på sin bil (i DK)
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Über: chaufføren har intet at gøre med destination - passagerer kører ikke bare med på vejen, men bestemmer 100% chaufførens retning og prisen bliver bestemt af Über og der bliver afregnet pr. kørt kilometer = erhvervskørsel.
Det, der afgør, om det er privat eller erhvervsmæssig kørsel er bl.a. om chaufføren også har ærinde i samme retning, som turen går. Og det er svært for myndigheder at bevise, at Gomore's chauffører ikke har ærinde der. Men det er meget nemmere med Über - de ligger jo bare og kører masse ture rundt i byen, som taxaer gør.
Ved privatkørsel er der ingen lovkrav til chaufføren. Erhvervsmæssig kørsel kræver bl.a. uddannelse. Men det kræver Über ikke af deres chauffører (det gør de dog med ÜberBlack). Derfor ÜberPop burde faktisk være ulovlig ifølge dansk lovgivning...
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 22 Biler: 7 Emner: 23 Svar: 261
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Det er ikke noget forskel der. Man kan sagtens tjene penge på Gomore. Jeg har kørt til Hamborg med 3 passagerer, som gav mig hver 300... Det koster mig sgu da ikke 900,- i udgifter at køre derned... Så der er fortjeneste, medmindre man bestemmer en mega lav pris som chauffør.
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
Du kunne lige så godt have kørt til Hamborg uden nogen passagerer jo.
Jeg køre jævnligt til Kbh og er begyndt de sidste par gange at tage passagerer med via Gomore, men tjener bestemt ikke på det. Nogen gange er jeg heldig det næsten dækker brændstof og broen hvis jeg er så heldig at få tre passagerer med.
Og nej kan ikke bare sætte prisen til 300 kr. per snude da de så selvfølgelig vælger dem der køre samme tur til det halve.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Tjener man på Über? - ja. Kan man tjene på Gomore? - ja.
Du kan jo bare vente med at køre indtil der kommer de 3 passagerer?! Sværere er det jo ikke.
Man kan vende den om og sige, at en Über chauffør også kan køre en tur uden passagerer? Men de venter, til der dukker folk, som skal køre...? Det er op til én selv. Vil man tjene - må man vente på kunder. Og det gælder i begge platformer.
Så begge former for kørsel giver chaufføren fortjeneste (medmindre man bevidst fravælger det i Gomore med en lavere pris).
Forskellen, som jeg allerede skrev tidligere, at Gomore, så SKAL chaufføren som udgangspunkt den samme vej - det skal de ikke med Über.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 22 Biler: 7 Emner: 23 Svar: 261
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
Og de bliver nok ikke ved bedst vælge dig hvis du aflyser hver gang du ikke har nok passagere til at tjene på det. Så nej det kan du ikke bare lige sådan.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 22 Biler: 7 Emner: 23 Svar: 261
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.913
Kører som afløser i taxa, men bider ikke når at folk snakker om Uber. Men havde da en kunde i weekenden der ikke var imponeret over dem. Hun tog en taxa i london til 8 pund, og da hun næste gang var der og skulle bruge en taxa måtte hun tage en uber og betale 28 pund for samme tur. Så ja den kan i jo tænke lidt over.
Uber bliver dyrere jo travlere der er, mens at taxa ALTID koster det samme uanset om det er en død eller travl aften fordi det er det der er givet lov til fra de forskellige kommunalbestyrelser.
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
Og selvom du endda fik det til at dække turen og tjene lidt skal du jo også hjem igen. Men det sidder du måske også bare et par dage og ventet på der nok folk på samme tid der vil køre med samtidigt med der ikke er en eneste der underbyder din pris lige den dag.
Über og Gomore er to helt forskellige ting som dog begge fungere godt på hver deres måde åbenbart.
Jeg bruger ikke Gomore for at tjene til noget blot for st hjælpe andre med st spare lidt og jeg selv samtidigt
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 1
Det er med andre ord muligt at skaffe sig en god lille nebengesjæft, ved at køre feststemte mennesker rundt i byen i weekends, hvor det ofte er vanskeligt at få fat i en taxi.
En tur fra Rådhuspladsen til f.eks. Herlev 10 km. kan gøres til kr. 350,- i en 'storvogn' (8 passagerer).
Der kan altså godt tjenes er par tusinde på en nat....
Tror mit nye koncept skal hedde 'SUBER' ????????
Kritik: Uber vs Gomore