{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.788 visninger | Oprettet:

Spørgsmål vedr. olieviskositet {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Jeg har de seneste par gange selv skiftet olie på min Vectra - og det gør jeg nu for hver 10.000 km. - da jeg har læst mig til, at det er anbefalelsesværdigt ved lige netop den motortype, som jeg har i min Vectra (Z28NET). Der har som bekendt været nogle tilfælde af problemer med taktkæden ved lige netop den model, og nogen siger derfor, at det er en god ide at skifte olie lidt oftere end foreskrevet.

Men mit spørgsmål vedrører egentlig noget andet:
Jeg har nemlig de seneste par gange ved olieskift anvendt GM/Opels egen Dexos 2 olie, som er en 5W-30 olie.

Den er forholdsvis billig at købe hos f.eks. billigbilpleje.dk og overholder selvfølgelig de krav, som Opel/GM stiller til en olie til netop min bil.

Hvordan ser det egentlig ud mht. at blande viskositeter? Nu er det ikke fordi min Vectra på nogen måde bruger meget olie, men når jeg fylder de foreskrevne 6 liter på ved olieskift, så er oliestanden normalt kun lige netop over minimumsstregen på oliepinden, hvorfor jeg ofte lige efter kort tid skal efterfylde 1/4 til 1/2 liter ekstra olie. Jeg har noget Castrol Magnatec stående, som OGSÅ overholder GM/Opels krav, men det er 5W-40 i viskositet. Jeg kan se, at der rundt omkring på nettet er lidt divergerende meninger, omkring det at blande olier med forskellige viskositeter. Men sker der noget ved at blande lidt 5W-40 i når jeg efterfylder? Begge olier overholder jo GM´s krav.

På forhånd tak for jeres svar.

God juleaften til alle - og spis nu ikke for meget senere smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål vedr. olieviskositet
  • #1   24. dec 2015 Forskellige typer, og forskellige mærker. Risikoen er lille, men du risikerer at de koagulerer (størkner i klumper)

  • #2   24. dec 2015 tror ikke du skal være så bekymret.

  • #3   24. dec 2015 Du kan sagtens blande de forskellige viskositeter. Alle olier er blandbare. Og om du kører 5w-30 eller 5w-40 er totalt ligegyldigt. ....... Men hvis ikke der er noget at hente , hvorfor så ikke bare følge anvisningerne.

    Jeg har fulgt en række amerikanske forum om netop det at blande olie, samt bruge det ene eller det andet. På disse forum har der værer udsagn fra flere eksperter, som arbejder på laboratorier indenfor olie-industrien i USA. Selv er de bilnørder, og vil ikke tro de kunne blåstemple ovennævnte uden at være helt sikre ?

    Selv bruger jeg 5w-30 istedet for 5w-20 , som egentlig er fabrikkens anbefaling. Det er af den simple grund, at 5w-20 er valgt ud fra bedre mileage ( km/L) , men olieeksperter mener motoren har bedre af 5w-30 på netop min bil.


  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #4   24. dec 2015 de 6 liter er vel uden at skifte oliefilter, så reelt kunne du jo fylde 6,5 l på ved skift af olie og filter uden at pinden går på max, ( olie af og nyt filter på, fyld 6 l på start motor et par min så er filtret fyld op og efterfyld umiddelbart efter til under max på oliepind )

  • #5   24. dec 2015 på maskiner til landbrug og jordarbejde er det næsten altid kun ca mål der bliver oplyst +-1 l for det meste

  • #6   24. dec 2015 Mange tak for jeres kommentarer smiley

    @Henrik S
    Jeg vil også følge anvisningerne, men begge olier er GM-godkendte (GM-LL-A-025), og det var egentlig bare helt lavpraktisk for at se, om jeg kunne få brugt de sidste par liter Castrol 5W-40, som jeg stadig har stående smiley
    Ud fra din kommentar lyder det umiddelbart ikke til, at der sker det store ved at blande dem smiley

    @Finn
    Jeg skifter filter ved hvert olieskift også, så de 6 liter er inkl. filterskift


Kommentér på:
Spørgsmål vedr. olieviskositet

Annonce