{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.244 visninger | Oprettet:

Vinterdæk til Hyun. i10. Hvad er påkrævet? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal have vinterdæk for første gang nogensinde, er førstegangsejer.
Jeg har en Hyundai i10 1,25 der kører på sommerdæk.
Men vejgrebet er elendigt på sne, hvorfor jeg nu vil investere i vinterdæk smiley
Altså man kan indtaste nummerplade på Thansen og så kommer der en række foreslag frem der passer til min bilmodel.
Men ellers hvad skal man tilkøbe udover dæk? Kan de gamle fælge og bolte og den slags genbruges, som sidder på nu, eller skal jeg også investere i nye fælge og bolte osv?
Og der er priser fra 250kr til 600kr pr dæk, hvordan pokker finder jeg ud af hvad jeg skal gå efter? Går ud fra at det er bedre kvalitets-gummi og bredere jo dyrere de er.
Og så skal jeg også have hele skidtet monteret, hvor meget plejer sådan noget at koste uden regning?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vinterdæk til Hyun. i10. Hvad er påkrævet?
  • #1   11. jan 2016 køb et komplet sæt med conti TS 850

• #2   11. jan 2016 Køb et sæt med stålfælge i thansen. Burde du kunne for en 3-4k.

• #3   11. jan 2016 Ja ok. Det var også hvad jeg tænkte på, de der sorte stålfælge monteret på et eller andet slags dæk. Er jo bredere jo bedre? Hvad får jeg for pengene jo mere jeg betaler? Altså kan det betale sig at gå fra dæk til 400kr til 600kr på en lille bil som hyundai i10 1,25 fra 2011?

• #4   11. jan 2016 Ja køb et komplet sæt fælg med dæk, du får brug for sommerhjulene om et par mdr.
    jeg har altid brugt koniske bolte til både stål og alu (hvis ikke det var noget specielt originalt med skiver.)
    Jeg plejer også at købe mindre fælg med større dækprofil til vinterhjul, det er blødere at køre med i sving og man kan tydeligt mærke når man ikke skal presse den mere, med lavprofil ryger man bare rundt hvis man ikke har føling med det, så det er også godt som "begynder" hjul.

• #5   11. jan 2016 De billigste dæk er lort, og de dyreste er ikke pengene værd.
    Continental og Michelin er mine foretrukne mærker til vinterdæk, og de er forholdsvis billige.

• Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

Følgere: 6 Emner: 16 Svar: 1.327
    #6   11. jan 2016 Og husk der er dæktrykssensor på den hvis hvis bilen er ny

• #7   11. jan 2016 Gutter jeg har lige brug for jeres hjælp. Der er en masse modeller vinterdæk, jeg vælger nok noget mellem 400-650kr pr dæk Continental, da jeg ikke er ekspert og det plejer at være et godt mærke. Men præcis hvilke dimensioner skal jeg bruge? Hvis jeg ikke tager på et værksted, hvordan finder jeg så ud af det? Modellen er Hyundai i10 1,25 fra omkring 2009. Går ud fra at det står i den store manual hvilke dimensioner dæk der passer bedst.

Jeg har fundet en pris på 4 stkContinental - 185/55-14 80T ContiWinterContact TS 850 som koster 629kr pr stk, 4 stålfælge 2 hvad det så end er til 499kr pr stk, 12 møtrikker til 199kr ca, i alt 4000kr og montering 240kr. Det er Thansens vintervæk pakke.
    Men hvad med hjulkapsler. Skal der også tilkøbes det? Har det en funktion eller ser det bare pænt ud?

• #8   11. jan 2016 Der står tit en dæktrykstabel i førerdøren med standard dækstørrelser.
    Sporvidden må forøges 20mm så ET må være 10 lavere, rulleomkredsen må være 5% større.
    Jeg ville tage dem her til sådan en størrelse bil.
    https://www.thansen.dk/bil/bildaek/vinterdaek/14-daek/continental-175-65-14-82t-contiwintercontact-ts850/n-1930828059/pn-340271816/

Hjulkapsler er bare til pynt, men det får fælgene til at ruste hurtigere da man ikke kan komme til at vaske.

• #9   11. jan 2016 Har du en ide om stålfælge? Uden at sprænge banken?
    Her er listen Pind, hos T-Hansen https://www.thansen.dk/bil/alufaelge/staalfaelge/n-601394870/
    Her står feks at disse passer til i10: https://www.thansen.dk/bil/alufaelge/staalfaelge/staalfaelg-4x13-4x100-i10-picanto/n-601394870/pn-601378421/
    Koster 349kr pr stk.

• #10   11. jan 2016 Du skal finde axeltrykket føring bag på din bil og finde dæk der matcher dækket mærke

80T betyder dækket er godkendt til 450kg og må køre op til 190km/t
    Dette er vigtigt at huske da et dæk som 92V må bære 630kg og køre 240km/t
    Så de skal matche bilens maximale akseltryk delt i 2. For havde nok bæreevne men samtidig ikke for meget da dækket så vil mindste nogle enskaber.

Dertil kommer størrelsen der ville jeg gå efter samme størrelse som du har på nu. ( faktisk ville jeg finde et der matcher på det hele. Eks. 165/55-14 80t eller hvad dine nuværende dæk hedder)
    Pris og kvalitet hænger ofte sammen men læs evt en masse test med den størrelse du skal havde for selvom Continental har bedste resultater med 195/55-16 så kan Goodyear eller michelin godt havde bedre resulter med det dæk du skal bruge..

• Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

Følgere: 6 Emner: 16 Svar: 1.327
    #11   11. jan 2016 som Pind skriver 175/65-14 og loadindex på 82T, og det er også den billigste størelse til køretøjet

Kommentér på:
Vinterdæk til Hyun. i10. Hvad er påkrævet?

Annonce