{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.206 visninger | Oprettet:

Henrik M
Henrik M
Tilmeldt:
2. aug 2003
Emner: 26 Svar: 60

Lys på bil {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg undrer mig lidt over nogle af disse mørke bilister.

Jeg har selv en Opel Corsa og der fungerer lyskontakten sådan at lader jeg den stå på "tændt" så er der fuld belysning på baglygter og forlygter og når jeg så tager tændingen så slukker lyset. Altså kan jeg bare lade den står på "tændt" og så skal jeg ikke tænke på lyset.

Men mindst en gang om ugen møder jeg forskellige bilister i f.eks Citroen C1, VW UP osv som ingen baglys har på og foran kun har de her små usle lysdioder. Det er typisk de her små "billige" biler.

Plejer at smide det lange lys på, så jeg kan se dem...indtil de evt. opdager at de kører rundt totalt uden lys på.

Nå men mit spørgsmål er så.

Fungerer lyskontakten på disse biler ikke som på min Corsa ?

Det virker jo tåbeligt, ikke at køre med lys på, nærmest hele døgnet her i vintermånederne og da ihvertfald klokken 07.30 når jeg kører på arbejde.

Skal ejere af de her biler huske at tænde lyset hver eneste gang ?

I sidste uge var det en af de her grimme kaktus citroen'er som klokken 07.30 om morgen var TOTALT sort bagpå.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lys på bil
  • #1   22. jan 2016 Ikke alle kan, de begynder at bippe, hyle eller dutte hvis du lader kontakten stå på "ON/1". Min Corsa lader jeg også blot stå på "ON/1", for så glemmer man det aldrig. Den slukker jo lyset. Men fx vores Polo, der vil den stå med positionslyset på, hvis kontakten er på "ON/1" og du tager nøglen. Den hyler også, hvorfor man så skal dreje kontakten til "OFF/0". Desværre en virkelig dårlig løsning, som Opel har formået at løse på en ellers, i mine øjne, meget enkel måde. Den får Opel respekt for! Jeg forstår simpelthen ikke systemet bag de andre. Det kam vel ikke være så svært at lave det system.

  • Henrik M
    Henrik M Tilmeldt:
    aug 2003

    Emner: 26 Svar: 60
    #2   22. jan 2016 Jamen så er der jo bare endnu en grund til at købe en Opel, så slipper man for at jeg ligger bagved med det lange lys for at være sikker på at jeg kan se bagenden af "din" sorte bil. smiley

    Læste så et sted at alle biler, typegodkendt fra en dato i år, SKAL have automatik på så lyset selv tænder og slukker, så om 10-15 år når alle den nuværende generation biler er væk, så bliver problemet mindre. smiley


  • #3   22. jan 2016 Jeg mener at der er fra 2017 at de selv skal tænde når det bliver mørkt. Mener bare at have læst at disse sensorer ikke kan registrere fx tåge og regn? (Er ikke helt sikker). Det ville jo stadig være et flop. Meget enklere hvis man blot lod lyset være tændt hele tiden bagpå.

    Synes det er idioti at den skal have LED kørelys foran, men bagved er ligegyldigt... Hvis en normal pære virkelig bruger så meget strøm at det er et problem for miljøet i det store hele, så forstår jeg ikke hvorfor man så ikke bare siger at det skal være LED-baglygter. Problem løst. Man sparer måske MEGET lidt for miljøet, men bare én ulykke kan betyde en kasseret bil (og derved en ny der skal produceres), menneskeliv og arbejdstimer. Jeg forstår ikke det regnestykke.

    Mht. emnet, ja. Fremadrettet bliver det også Opel herfra. Den nye Astra.... Behøver slet ikke at sige noget.

    Du må smide din Corsa ind på galleriet smiley


  • #4   22. jan 2016 oplever det tit sidst var jeg ved at brage op i en sort vw up nåede kan at se den pga af dens reflekser, og selvom jeg havde det lange lys på og blinkede, forstod personen bag rettet tydeligvis ikke at han / hun kørte uden lys, syntes det skulle vare direkte frakendelse af kørekortet hvis man køre uden lys når det er mørkt.

  • #5   22. jan 2016 På min Fiesta arbejder lysføleren sammen med viskerne. Så hvis det regner og viskerne starter, så tænder den selv lyset. Top smart. smiley

  • #6   22. jan 2016 Det gør det faktisk også på Insigniaen. Super smart. Men hvad med tågen? smiley det er næsten den farligste.

  • #7   22. jan 2016 Mener i øvrigt at have læst at efter de nye 2017 regler, så skal baglygterne være tændt hele tiden.

  • #8   22. jan 2016 Med tåge fungerer min sådan at jeg ikke kan tænde hverken forreste eller bagerste tågelygter hvis ikke lyset er tændt.

  • #9   22. jan 2016 Ja, altså på fx vores Polo kan man ikke hive kontakten ud når den står på 0, men til folk som ikke bruger tågelys tror jeg desværre mange glemmer det. Bedste læsning havde været at det var konstant tændt bagpå..

  • #10   22. jan 2016 Det hjælper selvfølgelig ikke noget, hvis man ikke bruger sit tågelys.

  • #11   22. jan 2016 Præcis. Men utroligt at der skal så mange sensorer til. Koster for miljøet i produktion. Det ville da være bedre med tændt baglys hele tiden i stedet. Så er problemet løst. Men det forstår politikere sig ikke på - de sidder kun bag et skrivebord.

  • #12   22. jan 2016 Helt enig. Men det skulle det vidst også blive i fremtiden.
    Ellers kan folk typisk få bilen kodet om så det er tændt hele tiden. Kender jeg flere der har fået gjort.


  • Henrik M
    Henrik M Tilmeldt:
    aug 2003

    Emner: 26 Svar: 60
    #13   22. jan 2016 På vores Zafira er der lysautomatik og den virker sådan set udmærket.

    Den ved godt at når der kommer vand på ruden og viskeren kører så skal den skifte til "natbelysning"

    Er faktisk også ret sikker på at den vil slå over på "natlys" når der er tåget for så er der jo reelt set ikke ret meget lys udenfor.

    En passende straf for dem som kører rundt "midt om natten" uden baglys kunne være 2000 Kr. i bøde og et hak i kørekortet for det ER pisse farligt.

    Som sagt plejer jeg at banke det lange lys i nakken på dem indtil de evt. tænder for lyset, både for at signalere at de altså ikke har baglys på, men også for at jeg reelt set har en chance for at se dem.

    At bilfabrikanterne får lov at levere en bil UDEN lysautomatik, som så samtidigt skaber sig hvis man ikke selv fysisk slukker lyset på kontakten, går over min forstand. smiley

    Har ingen problemer med at de ikke har lys på, i dagtimerne når der er rigeligt med lys for så kan jeg sagtens se dem.

    Ser dog også tit at de folk der ikke har automatik på, kører gennem limfjordstunellen uden baglys på selvom loven påbyder det.

    Der slår min lysautomatik utroligt hurtigt over på natlys og 100 meter efter tunellen så er den tilbage på kørelys.

    På Corsa'en uden automatik står de hele bare tændt hele tiden, så glemmer man det ikke.


  • #15   22. jan 2016 Jeg ved, at på en Octavia fra '10 kan man lade kontakten stå på ON, uden at den bipper når man slukker. På vores Civic er der automatisk lys, det fungerer bare rigtig godt. Her i vinterperioden kører den ofte selv med fuldt lys hele tiden. Men i sommerperioden skifter den til fuldt lys meget hurtigt ved regn, tåge eller f.eks. tunneller.

    Jeg synes, at alle biler burde have lys bagpå hele tiden, eller at automatisk lyssensor skulle være standard.


  • Henrik M
    Henrik M Tilmeldt:
    aug 2003

    Emner: 26 Svar: 60
    #16   22. jan 2016 Vil så lige sige at jeg også somme tider har mødt de her mørke bilister som modkørende og de her smarte LED lygter giver altså et pisse ringe lys i forhold til en forlygte.

    Jeg syntes det ville være mere rimeligt at man lavede loven om så biler UDEN kørelys automatik skulle programmeres om så de KUN kunne køre med fuld belysning hele tiden


  • #17   23. jan 2016 Haha jeg kan godt høre min bil ikker smart mere.
    Jeg har sgu bare baglys på hele tiden.
    Jeg tror jeg kan manuelt skrue over på noget så i stedet for nærlys i fronten. Så er det kun positions pærene der lyser ( mener kun de er på 5 W) . Hvis baglygterne i den stilling heller ikke er tændt, er det så det man må nøjes med i dagtimerne?. Nogen der evt har en Colt 2004+ der ved hvad jeg snakker om? smiley .


  • #18   23. jan 2016 Positionslys er ikke nok som kørelys.

  • #19   23. jan 2016 Didriksen, er du sikker på en Octavia kan det? Er det ikke samme lyskontakt som VW? VW kan da ikke stå konstant på ON smiley

  • #20   23. jan 2016 Chris v. heller ikke i dagtimerne?.

  • #21   23. jan 2016 Nej Falco. Positionslys er ikke kørelys. Bare drej kontakten helt over så smiley

  • #22   23. jan 2016 hmm. hvorfor er der lavet den mulighed så. ikke at jeg har kørt med det. men det er bare mystisk at man kan vælge det?

  • #23   23. jan 2016 Ingen anelse. Tænder den kun positionslys foran, men ikke bagpå?

    Uanset hvad må man ikke køre kun med positionslys.


  • #24   23. jan 2016 "Jeg syntes det ville være mere rimeligt at man lavede loven om så biler UDEN kørelys automatik skulle programmeres om så de KUN kunne køre med fuld belysning hele tiden "


    Når en bil er uden "kørelys automatik", hvordan vil du så programmere den?

    Meget "kørelys automatik" er stadig blot styret af et "dumt relæ". Hvordan vil du programmere det?


  • #25   23. jan 2016 Når man drejer lyskontakten et trin og blot tænder positionslys, eller nærmere lys til markering, tænder man både positionslys foran og baglys bagpå.

    Dette beskrives også i færdselsloven som parkeringslys.

    Det er skal du også huske at skifte over på nå du bare holder ind til siden et par minutter, evt. for at samle en op. Specielt når du standser/holder modsat køreretning (forkert side af vejen) for i den situation blænder dit nærlys af h...... til dem der blot bevæger sig lovligt på vejen.


  • #26   23. jan 2016 Her i området plejer det iøvrigt at være en herreløs sort Toyota Aygo der ikke kan finde ud af at skifte fra kørelys til nærlys.
    I går morges var det dog en Audi Q5 der ikke kunne finde ud af hvilken periode på døgnet man havde bevæget sig ud i trafikken på.


  • #27   23. jan 2016 Onkel Per -

    Biler i dag er jo mere end bare nogle relæer. Der sidder en masse små computere der styrer det ene og det andet. Det er i denne software man snyder bilen til at have baglys tændt hele tiden, uanset hvilken indstilling lyskontakten har.


  • #28   23. jan 2016 Og ved et enkelt vift med tryllestaven er alle biler i den danske vognpark blevet moderniseret?
    Det tror jeg ikke helt holder.


  • #29   23. jan 2016 Det blev der heller ikke forlangt. Men de personer som nu har det med at glemme deres lys, kunne med fordel få det gjort. Både for deres egen, og for vores andres, skyld.

  • #30   23. jan 2016 smiley Nu var det "biler UDEN kørelys automatik skulle programmeres" der blev omtalt. Altså biler der i forvejen IKKE har noget automatik til lyset der skulle programmers om. smiley

  • #31   23. jan 2016 Også ganske udemærket forslag. Men der vil jo altid være nogle gamle nisser der er modstander af sådan nogle ideer.

  • #32   23. jan 2016 Min Clio IV har heller ikke sensor, men den KAN programmeres om til altid at have tændte baglygter uanset lyskontaktens placering.

    Jeg tænder ALTID mit nærlys, så jeg har nærlys og baglys på. Og jeg slukker igen, når jeg parkerer, da lyset ikke slukker, når lysarmen står på nærlys.

    Alle biler tænder baglyset, når positionslyset aktiveres (lysarmens midterste stilling). Det er nok en af grundene til, at der kører en del bilister rundt kun med positionslyset tændt - for så er baglyset jo tændt! Problemet er bare, at der så ikke er nok lys foran ...

    Jeg blinker godt nok også til RIGTIG mange bilister, der kører rundt uden baglys på. Og jeg blinker også til bilister, der kører med tågelys, både foran og bagved, når det ikke er nødvendigt. Kald mig bare politibetjent, men jeg vil ikke blændes af lys, der bruges ulovligt!


  • #33   23. jan 2016 Jeg giver et blink hvis folk ikke har baglys på når det et nødvendigt eller hvis de kører med positionslys om dagen. Kun for en venlig reminder til folk. Jeg blinker også lige en gang hvis jeg kører bag en, som har tågebaglyset tændt. Men jeg synes ikke tågelys foran blænder, så hvis de kører med tågelys og nærlys om dagen ser jeg det ikke som et problem. Det blænder bestemt ikke mig.

  • #35   23. jan 2016 Det har ikke noget at gøre med hvordan lyskontakten fungere om der er lys bag på eller ikke, det er en simpel kodning der bestemmer hvad der sker med lyset, så hvis du vil have konstant baglys på din polo, skal den bare have en kodning...

  • #36   23. jan 2016 Jamen, så er det da bare med at få kodet sin gamle Mazda, Vw osv. om. Når det nu bare er en "simpel kodning" der skal til.



    PS. Bla. mange ældre Mazda'er er udstyret med automatisk kørelys og kørelyslygter = ingen lys bag på. Det er relæstyret, og det kan derfor ikke blot klares med en "simpel kodning"


  • #37   23. jan 2016 Nu er den lov der tillod at slukke baglygterne ikke særlig gammel. Så alle biler der har decideret kørelys uden baglygterne tænder, burde være af så ny årgang at alting er canbus styret.

  • #38   23. jan 2016 Okay så er der lige en Mazda fra gamle dage der slukker baglygter om dagen, men jeg har nu kun oplevet det på nyere biler hvor det er muligt at ændre kodningen i styreenheden til lyset smiley

  • #39   23. jan 2016 Jeg troede at alle de biler de køre uden baglys i baglygterne selv tændte ved mørke. Det ser man da ofte når man køre ned i en tunnel. Så kommer der lys baglygterne.

    Min Kia Picanto gør det sådan også. Men jeg valgte gerne kørelys hele tiden hvis jeg kunne.


  • #40   23. jan 2016 Automatisk lys er ekstra udstyr på langt de fleste biler.

  • #41   23. jan 2016 #19 - Ja, jeg er rimelig sikker, da jeg har en holdende ude i indkørslen smiley Den står konstant på ON, altså med nærlys, og den bipper ikke, når jeg slukker den smiley

  • #42   23. jan 2016 Flot VW.. At man kan på en Skoda, men ikke en VW. Det fatter jeg ikke - mystisk træk smiley

  • #43   23. jan 2016 Den er i hvert fald født sådan, da den har gjort det, siden jeg fik den i 2010. Nærlyset slukker også, når jeg drejer nøglen, så orker ikke at køre med kørelys om dagen, når den ikke har automatisk lys smiley

  • #44   23. jan 2016 Det er nok kun i de større så, for som sagt kan poloen her ikke smiley

  • #45   23. jan 2016 Didriksen, hvad så hvis du stiller kontakten på positionslys, slukker det så også nå du drejer nøglen?

  • #46   23. jan 2016 Nej, det gør det ikke. Den bipper, når jeg gør det.

  • #47   23. jan 2016 smiley Ok. så er det fint.

  • #48   23. jan 2016 En bil skal også kunne stå med positionslys/parkeringslys tændt, selvom tændingen er slået fra.

  • #49   23. jan 2016 Det var også blot for at undgå at lyskontakten havde en fejl. smiley

  • #50   23. jan 2016 Chris, vil lige sige at min Corsa stadig slukker lyset hvis man har haft positionslys på og tager nøglen ud. Der kræver det at man lige drejer over på "1" og bliver der eller drejer den over på "0" og tilbage på positionslys, før lyset tænder. Den slukker selv lyset i første omgang, netop så den ikke tappes for strøm ved en fejl.

  • #51   24. jan 2016 På vores '15 Civic er der automatisk lys, men sætter den nogle gange på nærlys hvis den ikke selv skifter. Når jeg så tager nøglen ud, så lyser den stadig, men så snart jeg låser bilen, så slukker lyset. Synes det er meget smart faktisk smiley

    På både skodaen og hondaen, der forbliver positionslyset tændt, når man slukker og låser.


  • #52   24. jan 2016 Min yaris fra 2002 den tænder lyset så snart man tænder bilen, så kan man vælge at slukke lyset så der er parkeringslys på eller tænde lyset i til instrument brættet smiley

  • #53   24. jan 2016 Morten B: Ja, sådan er det på stort set alle biler (minus Fiat, Alfa Romeo, Iveco og BMW), der er produceret før de nye regler for kørelys trådte i kraft smiley

  • #54   24. jan 2016 Det er da dumt at det ikke bare tænder automatisk mere så???

  • #55   24. jan 2016 Det fandt politikerne også ud af, derfor er reglerne lavet om igen fra 2017.

  • #56   24. jan 2016 I 2011 blev der i EU lavet en fælles lov, der betød, at ALLE biler SKULLE have kørelys - men kun foran. Dvs. at i Danmark var det sådan set et tilbageskridt, da vi hidtil havde haft krav om, at både kørelys (i de fleste tilfælde nærlyset) foran og bagved skulle være tændt.
    Der blev ikke stillet krav til bilproducenterne om, at baglyset automatisk skulle tænde, når det blev lygtetændingstid (i mørke, kraftig regn, tåge osv.). Det har så resulteret i, at mange biler leveres uden automatik/sensorer - så hvis baglyset skal tændes, SKAL føreren gøre noget aktivt, nemlig at tænde for det manuelt. Og det er her, det går galt. Rigtig mange bilister har ikke styr på, hvad de har tændt af lygter, og derfor glemmer de at tænde for baglyset, når det SKAL tændes - det være sig i tunneller, i skumring/mørke, tåge osv.

    Men nu har man så i EU erkendt, at der må laves om på loven, da det sker for tit, at bilister kører rundt uden baglys. Derfor bliver det senere i år et krav, at biler er udstyret med automatik/sensor, så baglyset automatisk tænder, når det er lygtetændingstid. Det er et skridt i den rigtige retning. Men jeg mener ikke, at det er nok - for automatikken virker ikke altid efter hensigten. Mange biler, der i dag er udstyret med automatik, tænder ikke baglygterne hurtigt nok - eksempelvis i tåge eller i andre situationer, da automatikken simpelthen ikke er fintfølende nok.

    http://ing.dk/artikel/usynlige-biler-forsvinder-om-aar-skal-baglygterne-taende-af-sig-selv-167045

    Så jeg er fuldstændig enig med dig i, at både for- og baglys burde være tændt ALTID, og at det burde tænde, så snart bilen startes.


  • #57   24. jan 2016 Er helt enig Mike F. Og hvis det er fordi en normal glødepære er ih og åh så slem for miljøet, så forstår jeg ikke bare hvorfor man ikke kræver LED i baglygterne. Så kunne de være tændt hele tiden men uden et forbrug som en glødepære.

  • #58   26. jan 2016 Alle Fiat og Alfa har i mange, mange år haft det sådan, at når man har tænd lyset, så slukker det når man drejer nøglen så motoren går ud.
    Der er så en lille knap ved tændingsnøglen, som kan trykkes ind så parkeringslyset er tændt.
    Selv min 1. bil, en Fiat 500 1961, havde den funktion.
    Min nuværende Alfa Giulietta 2011 har LED lys foran, men ikke lys i baglygterne. Men med tændt lys, går det ud når motoren stanses.


  • #59   26. jan 2016 Fiats system har bare ikke rigtigt virket i DK - for muligheden for at køre helt uden lys er der nemlig også med det gamle system. Og det vælger en del at gøre! Eller kun have positionslys på - fordi så er der jo baglys på samt lys i instrumenteringen ...

    Så i Danmark har systemet med mulighed for slet ikke at have lys på ikke fungeret optimalt!


  • #60   28. jan 2016 En anden lille ting som ville få folk til at tænde for lyset, ville være at lyset i instrumentbrættet ikke tændte med mindre at man tændte det på kontakten.. Det vil få folk til at tænke over at det er mørkt, og jeg kan ikke se hvor hurtigt jeg kører..

  • #61   28. jan 2016 Sådan er det faktisk allerede på en del biler, Sune smiley Fx på en VW Polo.

  • #62   28. jan 2016 Sådan er det og har det været i mange år i de fleste biler. Der er heller ikke lys i midterkonsol, før der drejes på lyskontakten.

  • #63   29. jan 2016 # 60
    Sådan er det på Alfa Giulietta, kun kørelys foran slukket lys i instrumentgruppen. Nærlys/fjernlys på, baglys og instrumentlys.


Kommentér på:
Lys på bil

Annonce