{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.974 visninger | Oprettet:

Reparation af stenslag {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Jeg fik tidligere i dag foretaget en reparation af 2 stenslag i min forrude hos Dansk Bilglas på en Audi A4. Stenslagene var uden for det primære synsområde og "stjernerne" var vel ca. 3-5 mm. brede - det ene dog med en dybtliggende revne på ca. 5-6 mm.

Jeg må desværre sige, at jeg bestemt ikke er imponeret over resultatet efter stenslagsreparationen. Begge stenslag er stadig meget synlige, især når man kigger på dem indefra.

Det har fået mig til at spekulere på, hvordan man typisk laver disse reparationer.

Kratter de bare lidt af det værste væk i skadeområdet udefra med en spids genstand, og så fylder de op med noget "kemisk" glas under højt tryk, som så "presses" ind i krateret i ruden og bliver hærdet med noget specielt lys? Eller hvordan foregår det?

Jeg tror at problemet med mine 2 stenslag var, at selv om de ikke var så brede, så så de ud til at være gået meget dybt ind. Jeg troede dog egentlig, at man også borede lidt i glasset for at få hullet så ensartet som muligt, før man fylder det ud - men det mente min kollega ikke var tilfældet.

Jeg troede umiddelbart også, at sådan nogen relativt små stenslag som mine kunne laves stort set perfekt, så det næsten ikke længere kunne ses, at ruden har været skadet?

Er jeg urimelig i mine forventninger? Håber en med lidt forstand på området kan give mig lidt inputs!

PS: Det var min kæreste som var henne med bilen, så jeg talte ikke med "glasmanden" efter reparationen.

På forhånd tak for jeres svar!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Reparation af stenslag
  • #1   19. feb 2016 Har prøvet det samme med min bil. Jeg tænker også det samme, der jeg kunne tydeligt se at der ikke var ordentligt lavet. Jeg valg bare så ignorere i startet og tænkt at jeg gøre aldrig igen, det med at få lappe stenslag. og der senere ringede jeg til min forsikring og fik skiftet igennem dem. Jeg kom af med 600 i selv risiko, for ny forruden. Jeg kom af med 700 kr. For 2 stenslag som skulle lappes og pisse grim at se på. Træls penge. På grund jeg ikke vidste at jeg havde fri stenslagskade på min forsikring smiley

  • #2   19. feb 2016 Tak for kommentaren @Martin C
    Ja det er sure penge at komme af med især når det havde været billigere at få en ny rude fra starten af smiley
    Jeg har desværre ikke fri stenslagsskade på min bil og da det kun er ca. 1 1/2 år siden jeg fik en ny forrude i bilen, er det desværre lidt "overkill" for mig. Heldigvis sidder de da hos min bil helt ude i passagersiden og er dermed godt af vejen. Jeg gav så kun 400 kr. for begge 2.


  • #3   19. feb 2016 Har fået fortalt, at det kommer an på hvor "gammelt" stenslaget er. Da der kommer skidt og støv ned i, og derved kan det være rigtig svært at lave pænt. Fik sådan nogle runde tape stykker, af carglass (tror jeg det var) som man skulle sætte over stenslaget med det samme, så det ikke kan komme skidt i..

  • Oliver P
    Oliver P Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 12 Svar: 1
    #4   19. feb 2016 hej Jeg arbejder på folkevogn den måde vi laver stenslag er ved at man borer i stenslaget med et fint bor og man hælder rasin i stenslaget hvor man der efter giver det uv-lys så det størkner. Men hvis det er store stenslag kan man godt se det men det lyder til at reparationen er mislykket. når man først har fyldt det med rasin så kan det ikke laves om. tror det er sådan at rasin staves?
    håber det var information nok


  • #5   19. feb 2016 @Danny H - tak for kommentaren.
    Det var også min fars første indskydelse smiley - altså det med skidtet.
    Jeg har nok kørt rundt med det i en måned (ubeskyttet), så det kunne godt være årsagen til, at resultatet ikke er blevet så godt.


  • Allan
    Allan Tilmeldt:
    mar 2014

    Emner: 23 Svar: 514
    #6   19. feb 2016 Har du ikke et billede til skræk og advarsel - de skal da ikke have penge for sådan noget klamphug

  • #7   19. feb 2016 @Allan - jeg kan prøve at se, om jeg kan få taget et brugbart billede senere, når det bliver lyst igen smiley

  • Allan
    Allan Tilmeldt:
    mar 2014

    Emner: 23 Svar: 514
    #8   19. feb 2016 Lyder godt smiley

  • #9   19. feb 2016 Det er lidt med måde om det bliver godt eller ej.. Men der bliver boret et hul ned i stenslaget og så presser man resin ned i så lægger man rep film over så det er jævn også Uv lys på som får resin til at størkne, så skabes det væk og nu er der ingen vej tilbage hvis ikke det blev godt.. Det bliver som regel aldrig godt hvis der er kommet snavs, vand osv ned i stenslaget..

  • #10   19. feb 2016 Dansk bilglas giver jeg ca 500 kr for 3 stenslag gennem min fagforening.. Og 3.000 kr inkl. montering for en ny rude

  • #11   19. feb 2016 Hvad forventer du af arbejde for 400kr... Har fået vel i omegnen af 20 stenslag gennem tiden, nogen har været usynlige andre har været tydelige, kommer som jeg har forstået det meget an på om der er skidt i det og hvor slemt det er.
    Og har du kørt rundt i månede med det er det din egen skyld, så er skaden sket, bare min erfaring


  • Allan
    Allan Tilmeldt:
    mar 2014

    Emner: 23 Svar: 514
    #12   19. feb 2016 Bjørn

    Hvis man sælger en ydelse i et professionelt firma, så bør man informerer kunden om evt. problemer ved rep. og det har trådstarter sikkert ikke fået siden han referere til arbejdet!


  • #13   19. feb 2016 har lavet MANGE stenslag efter hånden, og enten så er jeg dårlig eller også er det bare umuligt at få det "usynligt" indefra, synes altid man kan se det, men pointen med at lave stenslaget er jo også bare at sørge for den ikke breder sig smiley



  • #14   19. feb 2016 Ved ikke om du er direkte urimelig, men din opfattelse er meget alm.
    Mange tror stenslaget forsvinder helt og bliver usynligt (Dette skyldes måske div CarGlass reklamer).
    Man skal huske at det er en reparation, og der vil altid være lidt at se. Nogle gange forsvinder det helt, og andre gange vil der være synlige spor af stenslaget.

    En god ide fremover vil være at få skaden udbedret så hurtigt som muligt. Kører man med det i flere dage, især på denne årstid, vil det være svært at få rigtig pænt, pga snavs, skidt osv.

    Fremgangsmåden lyder meget rigtig. Folk "lærer" altid at bore, personligt borer jeg meget sjældent, og har aldrig fået klager pga det.

    Som sidebemærkning har jeg den politik at hvis ikke man er tilfreds med sit stenslag, får man pengene tilbage ved et evt rudeskift. Så er pengene ikke spildt smiley



  • #15   19. feb 2016 også hvis man få et stenslag, og man så bruger vinduesviskerne, så er der jo allerede kommet lidt skidt i smiley

  • #16   19. feb 2016 Allan - Det er rigtigt at man skal informere kunden, om det er en rep, og ikke bliver usynlig. Ligesom man fortæller kunden at der er en risiko for at ruden kan revne undervejs.
    Alt dette ved vi jo ikke om der er blevet oplyst, så der er ingen grund til råbe vagt i gevær smiley

    Jeg har haft kunder med stenslag på str med en 2 kr, og stadig klaget over en mat plet på 1 mm


  • #17   19. feb 2016 Mads - Måske skal din teknik bare justeres lidt.
    Der skal ikke altid så meget til smiley
    Generelt skal man bare give sig god tid, og ikke forjage det


  • #18   19. feb 2016 Synes jeg har prøvet meget forskelligt, bore altid, og kan oftest blive usynlig udefra, men kan altid ses indefra ved ikke om det er resinen det er galt med smiley

  • #19   19. feb 2016 Alle stenslag er jo forskellige, men valget af resin er ikke altafgørende smiley

  • #20   19. feb 2016 okay smiley men så ved jeg det ikke smiley

  • #21   19. feb 2016 er det mig der har misforstået noget jeg har altid haft den opfattelse at reparation af stenslag er for at ruden ikke revner

    man får ikke en perfekt rude den vil stadig være synlig


  • #22   19. feb 2016 Thomas - Helt rigtigt. Desværre er der nogen der tror det bliver nyere end nyt. Måske hjulpet lidt på vej af CarGlass tv reklame.

    Det siger egentlig lidt sig selv: Noget af glasset er beskadiget og slået af. Dette erstatter man, og limer sammen med resin (plastik). Det siger lidt sig selv at det ikke bliver ligesom nyt


  • #23   19. feb 2016 Sidst jeg fik lavet et stenslag tog jeg snakke med manden, da han ved det. Forstår ikke folk ikke vil snakke med dem der laver det ...

    Fik at vide at nogle stenslag kan ikke gøres usynlige, da det kommer an på hvordan der er ud artet sig efter slaget. Men det er 3-4 år siden.


  • #24   19. feb 2016 @Bjørn i
    Slap lige lidt af smiley
    Jeg spørger jo bare stille og roligt, om jeg er urimelig.
    Og 400 kr. er sgu heller ikke småpenge, for noget der iht. min kæreste max. tog 20 minutter.

    Jeg har før fået repareret stenslag, der var 3-4 måneder gamle, og hvor jeg stort set ikke kunne se efterfølgende, at der havde været en skade i ruden. Og det er nok 15-20 år siden. Og JA - jeg er med på, at der er stor forskel på, hvordan stenen har ramt ruden i de forskellige tilfælde og hvor dyb en skade den laver samt hvor længe man venter på at få det udbedret osv. osv.

    Selvfølgelig får man også skaden lavet for at den ikke skal blive værre, men det sker vel ret sjældent ved rimeligt små og cirkelformede skader. Jeg får dem dog også lavet, fordi det ikke ser godt ud, og fordi det er noget af det første en eventuel køber ser, når bilen engang skal sælges.

    Havde jeg kendt resultatet på forhånd, så havde jeg nok ikke spildt 400 kr. på det. Og jeg er da enig med Allan i, at man godt kan fortælle sine kunder om arbejdet og om hvad man kan forvente. For en mand, der (iht. hvad han fortalte min kæreste) alene i dag har lavet 8 stenslagsreparationer, må have en vis erfaring med, hvad der bliver godt og hvad der bliver skidt, set i lyset af, at han nok i gennemsnit laver langt mere end 1.000 af disse reparationer årligt.

    Jeg havde slet ingen forventning om, at skaden skulle blive helt usynlig, men jeg havde dog troet, at det blev noget bedre end før reparationen, og det synes jeg bare slet ikke er tilfældet.


  • #25   19. feb 2016 Det skal i øvrigt siges, at med mindre glasmanden har et 100% lydløst bor, så har han ikke boret for at udbedre skaden. Min kæreste ventede i et rum lige ved siden af værkstedet og hun er sikker på, at hun ikke på noget tidspunkt hørte en boremaskine af nogen art.

  • #26   19. feb 2016 1. Boret man bruger er meget lidt og ikke som en alm boremaskine.
    2. At der ikke er blevet boret betyder ikke at der er sprunget over hvor gærdet er lavest.
    3. 400 kr er måske ikke små penge. Men det er prisen på resinen heller ikke, og man kommer tit til at bruge mere resin end "nødvendigt".
    I Kbh tager de fleste stedet 300-350 kr, de første 60-70 kr er momsen. 20 min arbejde og lidt materialer, det er vel ikke at snyde folk
    4. Tvivler på nogen glasmand laver 1000 stenslag om året. Jeg har været i glasbranchen i 10 år, og jeg tror ikke jeg har lavet 1000 endnu


  • Tomas L
    Tomas L Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Svar: 49
  • #28   20. feb 2016 er der ingen der varmer ruden op længere+ jeg har lige været å hovedforløb hvor vi havde om stenslagsrep. vis du varmer indersiden af ruden med en lighter kan man "åbne" revner lidt mere og der ved for resinen nemmere ved at løbe ud i de små revner, vi fik og vide man kunne bore men det var typisk aldrig nødvendigt.

    min far har været pladesmed i mange år og er genial til og lave stensalg mange af dem ham laver bliver helt usynlige smiley


  • #29   20. feb 2016 Casper - det er rigtigt man kan varme på indersiden, og dette hjælper ofte meget. Og er helt sikker på denne montør har gjort netop det

  • #30   20. feb 2016 Heri byen koster det typisk 350kr pr stk, men har alle det ikke med i deres kasko forsikring nu om dage, giver selv 0kr for det.


  • Per N
    Per N Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Svar: 3
    #31   6. aug 2017 Prøv Rude Doktoren næste gang, Find den på FB.

  • #32   6. aug 2017 31# godt forsøg på gratis reklame, læs lige reglerne for brug af siden først, der næst håber jeg egentlig opgaven er løst da det er 1 1/2 år siden det var oppe og vende....

  • Per N
    Per N Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Svar: 3
    #33   6. aug 2017 Hej, har bare ligget på med Facebook, og træder vises stadig hvis du søger på nettet, så det var mere hvis nogen søgte på revner i forruden igen, men tak for info... ??

Kommentér på:
Reparation af stenslag

Annonce