{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.601 visninger | Oprettet:

Fartskriver {{forumTopicSubject}}

Hvis man påtænker at købe en tidligere firmabil/varevogn, der har 3500kg i totalvægt, som er på erhvervsplader/helt gule skiver nu, der har monteret fartskriver.

Når man så betaler momsen + evt. reg. afgift, til enten 50/50 eller 100% privat, hvad skal der så ske med fartskriveren?

Den kommer til at kører noget firmakørsel i eget navn, men som privatbil, enten 50/50 eller 100% privat.
Skal fartskriveren så stadig bruges til erhvervskørslen, eller er den nu køretøjet er privat ejet, overflødig?

Nogle med viden på det emne?
Det handler om en Iveco 35C17 som er opbygget autotransport smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fartskriver
  • #1   21. feb 2016 Kommer du til at kører med trailer efter den erhversmæssigt?

• #2   21. feb 2016 Måske. Og i såfald, skal fartskriveren være aktiv, også når den er 100% privat indreg men kører firma/statens km takst?

• #3   21. feb 2016 Dyhring, de nye regler for BE siger at bruges kortet erhvervsmæssigt så SKAL der være fartskriver i køretøjet, uanset om det er privat eller ej. Og fartskriver SKAL anvendes uanset om det er et privat køretøj eller ej. Så hvis man vil kører med trailer erhvervsmæssigt over 3500 kilo total kan man lige så godt enten få en erhvervsbil medmindre man vil montere fartskriver i sin egen.

• #4   21. feb 2016 Men ryger der ikke trailer på, op til 3500 erhverv uden fartskriver ikke?

Der er også nogle regler med 100km væk fra arbejdsplads + 3500kg = vognmandstilladelse ikke?

Er bilen dog privat indreg., så er det vel told og skat der skal bevise at jeg tager penge for at flytte biler? Den må laste 1400kg, og 3300kg på krogen.
    Så smider jeg trailer på for at få mere læsseevne, for at flytte en kammerats bil. Det er jo i teorien privat anliggende, derfor ingen fartskriver??

Nu har den Iveco jeg kigger på jo godt nok fartskriver monteret allerede.

• #5   21. feb 2016 Kan du holde den til 3500 uden trailer så har du ikke noget at bruge fartskriveren til så vidt jeg ved. Det med de 100km er og vognmandstilladelse er jeg faktisk ikkd 100% indei men så vidt jeg husker har du fat i noget af det rigtige.

Men du har ret i at det ville være Skat og deslige der skulle bevise at dit "vogntog" bruges erhvervsmæssigt og ikke privat.

• #6   21. feb 2016 Hvilket kan være ret svært når det er "vennetjenester"?

Kører man i køretøjet, som var det en bil på hvide plader, så er startskriveren stadig tændt vel?
    Hvad så hvis man teoretisk lige vil til Italien i sit privatindreg. køretøj og tager turen mere eller mindre uden køre hviletid. Bliver man så bonget også?

• #7   21. feb 2016 #5
    selv om forvogn holdes under 3500 Kg. skal der benyttes fartskriver hvis der trækkes en trailer så det samlede vogntogs vægt kommer over 3500 Kg.
    (trailer over 750 Kg.) og der køres mere end 50Km. væk fra hjemadressen og IKKE i fast rute !!!
    se link her: http://gulpladen.dk/undgaa-fartskriver-klemme
    polobjørn

• #8   21. feb 2016 Men det er vel igen på erhverv og ikke privat? Og kun hvis man kører med fremmed gods?

Altså en entreprenør der fragter sin gravemaskine skal ikke have fartskriver op til 7500kg.

• #9   21. feb 2016 Polobjørn: Der står dog ingen steder om når det er privatindreg. køretøjer, og ikke rigtige varebiler uden moms. Går ud fra det i linket er fra momsfritagede køretøjer, da fartskriver er et erhvervshenliggende.

Hvad gør jeg så ved fartskriveren, hvis bilen er privat, og jeg lige tager en tur til italien. Pålagt at bruge den eller ej, for den er jo monteret, og man kan vel ikke slukke for den?

• #10   21. feb 2016 Hvordan mon reglerne er for en 8 tons autocamper?
    Jeg har prøvet at finde ud af det men det er ikke nemt

• #11   21. feb 2016 Dyhring

Alle som laver penge skal have fartskriver/kontrolapperat igang......

Efter Rigspolitiets opfattelse må der ved ”ikke-erhvervsmæssig varetransport” forstås transport af gods, hvor brugeren af køretøjet transporterer gods, som vedkommende har råderet over, men som ikke indgår i en erhvervsmæssig sammenhæng hos vedkommende.
    Såfremt godset indgår i en erhvervsmæssig sammenhæng, er transporten omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne.

Som eksempler på ”ikke-erhvervsmæssig varetransport” kan nævnes transport af private ejendele og indbo og gods, som er knyttet til hobby- og fritidsaktiviteter. F.eks. vil transport af en hest, som brugeren af køretøjet anvender til rent privat brug, være undtaget fra køre- og hviletidsbestemmelserne, mens den transport, en rideskole udfører med en hest, der indgår som en del af rideskolens erhverv, vil være omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne.

Som et andet eksempel kan nævnes, at en musikgruppe, der transporterer egne musikinstrumenter til en koncert, der alene er en fritidsaktivitet, og som musikgruppen ikke modtager betaling for, vil være undtaget fra køre- og hviletidsbestemmelserne, mens transport af musikinstrumenterne til en koncert, der er en del af en musikgruppes erhverv, og som den modtager betaling for, vil være omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne.

Her er de opdaterede regler med de 100 km http://dhv.dk/node/1465

• #12   21. feb 2016 Så dvs. kører jeg til italien, i min 3500 totalvægt autotransporter på private plader fordi jeg har lyst, kan jeg skide højt og flot på at fartskriveren har "sit eget liv"?

Det er jo ikke fordi den kan slåes fra?

• #13   21. feb 2016 Ja det er jo ikke noget du skal have penge for. Så det skal ikke bruges fart skriver til det. Så du er ikke underlagt køre/hviletider.

• #14   21. feb 2016 Fint, nu er den jo monteret. Skulle bare vide hvor meget den kan forstyrre mine private foretagerne, nu den vil være privat indreg. smiley

8 tons autocamper - det ved jeg ikke.

Det er jo ikke noget problem at bruge den, sålænge jeg slipper for vognmandsgodkendelsen, den koster dyrt jo, og så kan jeg lige så godt købe en lastbil.

• #15   21. feb 2016 Hvis du kun skal bruge bilen privat så skal du ikke bruge fartskriveren til noget. Du skal bare Være OBS på at der skal laves en fartskriver kontrol inden man skal til syn.

• #16   21. feb 2016 Ellers kan man købe en dummy og smide i. Koster omkring 6000 kr

• #17   21. feb 2016 Den skal være indreg. privat, men bruges til firma. Vil bare have fordelen af det private med ind over den, og så kører statens km takst smiley

• #18   21. feb 2016 Uden at være sikker så er jeg ret sikker på at du skal ha fartskriver i. Men prøv at snak med storvognsafdelingen hos Københavns politi. De burde vide det.

Kommentér på:
Fartskriver

Annonce