{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.099 visninger | Oprettet:

Valg af dæk {{forumTopicSubject}}

Jeg har nu i en måneds tid ledt efter vinterdæk med fælge til min Kia Rio. Med TPMS løber det op i 6500-9000 kr og det synes jeg alligevel er en del.
Har nu kigget lidt på to typer helårs jeg overvejer at få smidt på alligevel, da jeg kun kører ca 15 km om dagen hver vej. Jeg ved der er mange der ikke vil anbefale det, så negative kommentarer gider jeg ikke, for det er ikke det min tråd handler om.
Hvilket dæk er bedst:
Michelin Crossclimate eller Goodyear vector 4seasons 2 gen
Begge er til 195/55 R16


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af dæk
  • #1   19. jun 2016 Jeg kender ikke til Michelin dækket, men har selv kørt med Goodyear dækket og kan ikke sige andet end at jeg var godt tilfreds. Synes det var dejligt støjsvagt samt det kørte fint i alle årstider. Var positiv overrasket :).

    Foretrækker dog stadig 2 sæt dæk, sommer/vinter.


  • #2   19. jun 2016 Okay hvad med i sne eller meget våd vej?
    Jeg ville nok også foretrække skiftet, men da jeg kører så lidt ender de nok med at blive for gamle, jeg kan ikke skifte selv OG jeg slipper for at skulle give ca 4000 for ventiler og fælge til vinterdækkene. Så der er bare for meget win i forhold til loose hvis de er mere eller mindre ligeså sikre. Jeg har i 3 år kørt på middel sommer og vinterdæk på min picanto, så der er nok ikke stor forskel på dem og så disse helårs når de er bedst i klassen?


  • #3   19. jun 2016 hvorfor ikke bare købe vinterdæk og så leve med lampen lyser? eller få nogle uoriginale sensorer i ? de koster ikke andet end ca 200 pr stk og så skal de bare kodes smiley

  • #4   19. jun 2016 1. Jeg er bange for at ende med bøder for ikke at have de skide sensorer i bilen. Der er mange der skræmmer. Der har lige været razzia hvor de tjekkede dæk, så ville skide grønne grise hvis de gjorde det med vinterdæk uden de dumme ventiler.
    2. Jeg har hørt det er besværligt at skifte hjul selv (en bekendt) når der er TPMS, så vil alligevel skulle til dækcenter og få det gjort
    3. Har hørt de uoriginale skal kodes hver gang?
    Synes bare det andet virker nemmere


  • #5   19. jun 2016 de skal ikke kodes hver gang, de skal kodes en gang ligesom de originale.. smiley og det er nemt nok selv at skifte dæk, man skal bare være opmærksom på at passe på ved sensoren smiley du kan jo smutte ned til din lokale mekker, ( går ud fra de har fået så de selv kan kode tpms) får dem til at bestille ventiler, skifter selv dæk osv, og får dem til at kode bagefter smiley

  • #6   19. jun 2016 Det virker bare mega uoverskueligt at skulle købe alle 3 ting og få monteret et sted. Holder lige fast i ønsket om de helårsdæk og ser hvad der kommer af bud.

  • #7   19. jun 2016 du kan også få dem til at kode ventilerne inden de sættes i fælgene smiley det kan vores ihvertfald smiley

  • #8   19. jun 2016 iorden smiley

  • #9   19. jun 2016 Min holdning til helårsdæk for folk der ikke kører ret meget, er at køre på vinterdæk hele året i stedet.
    Men det er bare min holdning. smiley
    Har aldrig været så meget til helårsdæk da det er hverken eller. Har selv anbefalet min svigermor at køre vinterdæk, da hun også kun kører 5-10 km om dagen. Og nogle dage slet ikke.


  • #10   19. jun 2016 Men hvis jeg køber på den måde er det i samle selv på billigste måde. Altså evt ved at købe fælge og dæk på dba hver for sig eller samlet. Skal ventilerne så på et allerede samlet sæt, skal de jo afmonteres igen smiley
    Jeg er heller ikke selv til helårs, men nu kan jeg se kvaliteten for de to jeg skrev er så høj, så jeg overvejer det


  • #11   19. jun 2016 Michelindækket fik RIGTIGT gode tests i starten. Men det er falmet lidt i de langtidstests, der indtil videre har været. Med det våde vejr vi har i DK, så er det jo næsten aldrig vejr til rigtige vinterdæk alligevel - selvom jeg nu godt nok selv sværger til 2 sæt.....
    Jeg overvejede de cross climate til min kones bil, men endte også med 2 sæt på den.
    Hvis du ikke kører ret meget og kan lade bilen stå, de få dage om året, det er rigtigt vinter, så turde jeg godt tage et sæt cross climate.



  • #12   19. jun 2016 Okay. Jeg kan ikke lade den stå hvis vejret er dårligt, jeg skal på arbejde

  • #13   19. jun 2016 Jeg har mange der kører på helårs dæk, og de piver ikke,, vi har jo knap vinter herhjemme mere, og skulle der komme en rigtig hård vinter med frost og masser af sne, så er der jo alligevel ikke ret mange der alligevel kan komme frem..

    Men har du ikke tjekket de forskellige test på netop de dæk du overvejer, JEG syntes nemlig, og mener at i netop den skrøne med 2 slags dæk, ligger der nok noget i at mange dækfirmaer ikke anbefaler det, og nej selvfølgelig vil de ikke det, da det jo giver en del færrer dækskift på årsplan, og så vil de nok begynde at sulte, fordi de netop ikke får jobbet med at skifte dæk for folk 2 gange årligt...
    Ja mange er nok uenige, men tests vil vel vise hvad de egentlig er værd, og tit er det jo ikke lavet ordentlige test i dansk regi, men generelt, og vi har forskellige klimaer og ikke mindst hvordan vejene bliver ryddet, saltet, eller om de strøer sand og grus....

    Jeg kan simpelthen ikke se det store problem, og slet ikke hvis du kun kører 15 / 30 km. om dagen..

    Jeg ville gå efter helårsdæk, for alle de sensorer og kodninger, er vel også blevet til en "pengemaskine" ligesom dem der mener politiets fotofælder er det selvsamme...

    Ja man skal jo høre meget for at ørene falder af.... smiley


  • #14   19. jun 2016 Jo har tjekket test men synes ikke jeg kan finde ud af hvilket er bedst. Der er ikke ligeså mange tests på youtube af goodyear dækket

  • #15   23. jun 2016 Michelin crossclimate helårsdæk har jeg fået på bilen dog ikke så længe at jeg har prøvet dem i alt slags vejr smiley
    Men de er støjsvage og bilen styre /køre perfekt.
    Køre ikke så mange km om året derfor valgte jeg helårsdæk smiley Dækket er i øvrigt blevet godt modtaget bla af FDM og klaret sig godt i flere test. Men husk at hvis virkelig kong vinter viser sig, ja så kommer vi sgu nok slet ikke frem alligevel. ..


  • #16   24. jun 2016 Hehe jeg fandt et billigt originalt sæt på dba med Continental dæk på så dem købte jeg. Synes klart de helårsdæk var smartest men det ville koste mig det samme som hvis jeg købte vinterdæk fra ny så det kunne ikke betale sig alligevel

  • #17   24. jun 2016 Mads S.

    Hvor køber man tpms sensorer til 200 kr pr stk ?


  • #18   24. jun 2016 hos nordisk dæk import, mener jeg smiley det er jo uoriginale smiley

Kommentér på:
Valg af dæk

Annonce