Aircon. 390gram? {{forumTopicSubject}}
Bilen er 4 år gammel, kørt 115.000km
Vi har købt den brugt og den er første sommer vi har den. Da aircon ikke kølede smed jeg den til aircon service idag.
Den skulle have 390gram, og nu køler den igen.
Jeg synes umiddelbart at det lyder af mange gram for en så ny bil med det km tal.
Der blev sagt at anlægget var tomt, at maskinen tjekkede for utætheder med vakuum, og at det ikke var utæt., men samtidig undrede de sig over mængden den skulle i. Det virkede lidt amatøragtigt.
Så vil lige høre jer herinde. Hvad tænker i med mængden og det fakta at anlægget var tomt efter 4år og 115.000km? Er det normalt?
Mere om jeg bør få det tjekket andetsted eller køre tilbage og insisterer på at de skal tjekke igen.
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
Men hvis det virker fint hvorfor vil du saa have det lavet om ?
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 60 Svar: 641
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
apr 2008
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
Jeg kan læse mig til at et anlæg kan smide 10% om året. På 4 år er det jo under 40%, så det giver ingen mening for mig at det er tomt. Derfor jeg gerne vi høre hvad I tænker herinde
apr 2008
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
Saa hvad er det du vil have tjekket igen ?
okt 2004
Følger: 87 Følgere: 82 Biler: 9 Emner: 213 Svar: 8.533
apr 2008
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
Mekanikeren kom forundret ud og sagde anlægget var tomt, pigen i skranken undrede sig også og spurgte, har du tjekket for utætheder. Han svarede ja så havde maskinen vel sagt det.
Jeg spurgte så jamen så er det ikke utæt? Pigen svarede, nej maskinen tjekker med vakuum.
Er det en lille utæthed er det vel ikke sikkert den ser det? Så må man da håbe der er sporestof i væsken.
RSP: Ved ikke om jeg vil have tjekket noget, men vil bare gerne være sikker på den ikke er utæt. Tror jeg reagerer på overstående, at det var en lidt spøjs oplevelse
apr 2008
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
Mathias: VW up 1.0 75hk high up. fra 2012
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
apr 2008
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
Koebte en 20 aar gammel bil sidste aar hvor det ikke havde virket i 6 aar,fik en gut ud og kigge paa det der skiftede et par o-ringe,toemte systemet for fugt,vakuum testede det og fyldte det op igen.
Det virker stadig fint.
Saa nyd din kolde luft
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
dec 2015
Følger: 32 Følgere: 27 Emner: 17 Svar: 47
Men 390g virker som lige i overkanten.
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
AC har en service faktor og koster at holde ved lige.
Både konstant brug og sjælden brug forkorter behovet for efter fyldninger
Konstant brug opslider kompressoren og giver tilmed ubehag ved tør luft
Sjælden brug udtørrer keramikpakningen på kompressoren of den tynde 134A fiser ud i Guds egen Natur
Husk minimum en gang pr uge ved 5 min giver lang levetid på AC anlæg.
I vinterhalvåret skal kondensatoren gennemskylles med fersk vand for udskyldning af saltlage som eller vil gnave masser af små huller i den sprøde aluminium
MV H KP
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.266
nov 2006
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 3.125
Men et ac system skal (afhændig af mærke) have lavet service hvert andet år, specielt med en så lille fyldemængde, så der er ikke noget at sige til at anlægget er sløjt efter 4 ..
-Kør og nyd den kølige luft! De har jo ikke gjort noget galt.
apr 2008
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
apr 2008
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
Og jeg kan kigge ind og få tjekket for utætheder via sporemiddel når den har fået kørt lidt, så jeg tænker engang i næste uge.
Jeg vil der fortælle dem, at det simpelthen ikke er godt nok de ikke oplyser mig om det på dagen.
Da jeg ringer derind her til morgen undrer de sig stadig over anlægget var tomt, men siger så ikke så meget mere.
Jeg må selv foreslå om jeg kan kigge forbi, så de kan tjekke for utætheder via sporemiddel. Det må jeg gerne.
Men for fanden, det skal de sq da sige på dagen - især når anlægget er tomt! Det er sq for ringe jeg selv skal sætte mig ind i det, spørge herinde, for så at ringe til dem og foreslå at de tjekker via sporemiddel i næste uge.
De har fået en trustpilot anmeldelse med i hatten, så håber jeg de giver andre bedre service. Jeg har ihvertfald ikke tænkt mig at bruge dem til noget fremover.
Takker for jeres inputs!
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
Og det har faaet dig til at give dem daarligt feedback paa trustpilot ?
Eftersom de har fikset den fejl din bil havde saa faar de jo nok hurtigt fjernet den anmeldelse igen,men helt aerligt,jeg har godt nok aldrig hoert om nogen der er saa sur over at have faaet lavet det de har bedt om.
Glaed dig over at solen skinner og dit ac virker,ingen grund til at gaa rundt og vaere negativ hele tiden,det er livet sgu for kort til
apr 2008
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
Anlægget var helt tomt på en bil der er 4 år gammel. Det undrede værkstedet sig over, og det fik mig til at undre mig, da værkstedet ikke gav mig nogen forklaring og løsning. Derfor spurgte jeg herinde og på et andet forum.
Jeg finder så selv ud af ved at spørge, at det kan være en læk, som en maskine ikke kan finde, og at jeg derfor bør få tjekket bilen igen efter lidt tid.
Havde værkstedet nu sagt noget ala: " Dit anlæg var helt tomt, så det kan betyde at der er en læk, som vores maskine ikke kan finde. Kom lige forbi om 2 uger igen, så ser vi om vi kan spore lækket med sporemidlet i væsken".
Det gjorde de ikke, men de sendte mig afsted alt imens de selv undrede sig.
Oven i det skal jeg så selv ringe til dem, fortælle hvad jeg kan læse mig til på forums... I telefonen bliver jeg bekræftet i, at det kan være et læk maskinen ikke kan finde... Og så måtte jeg ellers selv insistere på at komme forbi dem igen om 2 uger.
Det er i mine øjne uprofessionelt, så derfor vil jeg ikke bruge dem til andet arbejde fremover.
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
Jeg kan godt forstaa at trustpilot ikke bliver brugt til at tjekke firmaer laengere naar folk brokker sig over saa lidt.
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
feb 2006
Følger: 112 Følgere: 110 Biler: 2 Emner: 167 Svar: 3.947
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Der er vist et par stykker i dette forum som trænger til et KMO kursus!
MVH KP
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 5 Emner: 23 Svar: 2.106
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.266
Især dig Morten D
Et tomt anlæg skal ALTID trykprøves. Folk der tror at kølemiddel på magisk vis, forsvinder ud gennem slanger og pakninger på 4 år, er simpelthen for naive. 10% max om året. De fleste biler mister noget der minder om 1-5 % om året.
Så hvis ens anlæg så er tomt, så stoler man sgu heller ikke blindt på vakuum testen og fylder sporemiddel på, og tjekker igen når enten anlægget er tomt eller 14 dage efter..!
Anlægget skal trykprøvet, og hvis ikke man finder en læk, så skal de mest udsatte steder sprøjtes i sæbevand eller man bruger en sniffer til at finde lækagen.
"Rigtig dårlig stil at fylde brugt kølemiddel på" Nej nu stopper det sgu.
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
apr 2008
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
Bilen har kørt 400km efter jeg fik lavet service på aircon.
Nu køler den ikke mere
Var forbi værkstedet og de kunne se en utæthed i en samling (via sporemiddel), og de kunne høre på pumpen at den ikke havde nok kølevæske
Kan det passe at den maskine de bruger til at fylde væske på ikke kan finde en utæthed som har tømt systemet på 400km´s kørsel og 10 dage?
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
apr 2008
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.266
Som jeg har skrevet tidligere, så skal et tomt anlæg ALTID trykprøves. Vakuumtesten er ikke nok.
Jeg håber ikke at du har betalt for nr. 2 gang du har været afsted, da de burde have fundet utætheden første gang. Man fylder ikke bare på med sporemiddel, og håber at alt er godt.
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
apr 2008
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
Det er en samling som sidder bag kofanger, så kofanger skal af og ny pakning.
Han siger under 1000kr.
Jeg har sagt jeg er utilfreds med at de ikke sagde jeg skulle komme retur igen og at de ikke testede den netop da den var helt tom.
Det forstod han godt.
Jeg går ud fra at det var en ung uerfaren mekaniker og en ung uerfaren ekspedient, siden det skulle give så meget bøvl
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
apr 2008
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
Det bliver kun reparationen - max halvanden time + pakning, siger han
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
apr 2008
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
Vi fik de to pakninger skiftet. En uge efter er den gal igen. Vi henvender os til værkstedet og de kan nu 3. gang, de har den inde, konstatere at det er kompressoren der er utæt.
Er lige nødt til at høre om hele forløbet her er normalt praksis? Indtil videre har det kostet os 2000kr, nu står vi så oven i det til en regning på 5700kr for skift af kompressor + montering.
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
apr 2008
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
Men burde det tage dem 2 forsøg og 2000kr for at komme til den konklusion?
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 36 Svar: 4.375
Men generelt er det sådan med biler, at tingene ikke altid kan løses bedst og billigst første gang, nogle gange skal der simpelthen flere forsøg til, for at undgå at skyde gråspurve med kanoner første gang, for det er der kun dig til at betale for - Og som i mange tilfælde viser sig at være unødvendigt.
Aircon. 390gram?