{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.194 visninger | Oprettet:

Sebastian G
Sebastian G
Tilmeldt:
11. apr 2008
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73

Aircon. 390gram? {{forumTopicSubject}}

Bilen er 4 år gammel, kørt 115.000km

Vi har købt den brugt og den er første sommer vi har den. Da aircon ikke kølede smed jeg den til aircon service idag.

Den skulle have 390gram, og nu køler den igen.

Jeg synes umiddelbart at det lyder af mange gram for en så ny bil med det km tal.
Der blev sagt at anlægget var tomt, at maskinen tjekkede for utætheder med vakuum, og at det ikke var utæt., men samtidig undrede de sig over mængden den skulle i. Det virkede lidt amatøragtigt.

Så vil lige høre jer herinde. Hvad tænker i med mængden og det fakta at anlægget var tomt efter 4år og 115.000km? Er det normalt?

Mere om jeg bør få det tjekket andetsted eller køre tilbage og insisterer på at de skal tjekke igen.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aircon. 390gram?
  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #1   6. jul 2016 Km tal har intet med maengden af koelemiddel at goere.Min bil tager det dobbelte saa hvis systemet er tomt saa tager det jo lidt.
    Men hvis det virker fint hvorfor vil du saa have det lavet om ?


  • #2   6. jul 2016 Jeg fik lavet ved qvickpot der var der fast pris os selvom mit anlæg var helt Tom

  • #3   6. jul 2016 390 gram er ik meget. De fleste skal have fra 450 og op efter

  • Sebastian G
    Sebastian G Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
    #4   6. jul 2016 RSP: Jeg ville blive ked af det hvis jeg om 6 mdr skulle have det fyldt op igen fordi det er utæt.
    Jeg kan læse mig til at et anlæg kan smide 10% om året. På 4 år er det jo under 40%, så det giver ingen mening for mig at det er tomt. Derfor jeg gerne vi høre hvad I tænker herinde


  • Sebastian G
    Sebastian G Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
    #5   6. jul 2016 Nikolaj: Ok. også efter 4år?

  • #6   6. jul 2016 Hvis anlægget er tæt kan de jo ikke gøre meget, men kom de også sporestof i nu det havde besluttet sig for at smide alt kølemidlet, og de samtidig undrede sig over det

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #7   6. jul 2016 Kan jeg godt foelge dig i,men det var ikke nemt at gaette naar du ikke skrev det smiley
    Saa hvad er det du vil have tjekket igen ?


  • #9   6. jul 2016 Hvilken bil er det?

  • Sebastian G
    Sebastian G Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
    #10   6. jul 2016 Ved ikke om der kom sporestof i, det var meget spøjst derhenne.
    Mekanikeren kom forundret ud og sagde anlægget var tomt, pigen i skranken undrede sig også og spurgte, har du tjekket for utætheder. Han svarede ja så havde maskinen vel sagt det.
    Jeg spurgte så jamen så er det ikke utæt? Pigen svarede, nej maskinen tjekker med vakuum.

    Er det en lille utæthed er det vel ikke sikkert den ser det? Så må man da håbe der er sporestof i væsken.

    RSP: Ved ikke om jeg vil have tjekket noget, men vil bare gerne være sikker på den ikke er utæt. Tror jeg reagerer på overstående, at det var en lidt spøjs oplevelse


  • Sebastian G
    Sebastian G Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
    #11   6. jul 2016 Jacob: Det har du ret i. Så det er normalt at et anlæg kan tømme sig selv helt på 6år så?

    Mathias: VW up 1.0 75hk high up. fra 2012



  • #12   6. jul 2016 Man kan aldrig stole på en vacum test. Kør med for A/C tændt de næste par dage. Og få dem til at tjekke det for utætheder med en uv lampe. Det har forhåbenligt fyldt sporestof på ellers er de nogle amatører.

  • Sebastian G
    Sebastian G Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
    #13   6. jul 2016 Nikolaj: Det gør jeg. Så sporestoffet kan ses efter nogle dage, når bilen har kørt med ac tændt?

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #14   6. jul 2016 Naah ok,ja det kan godt vaere det har vaeret lidt forvirrende men jeg tror det eneste du kan goere er at haabe det bedste og hvis du ikke stoler paa dem saa koer et andet sted hen naeste gang.Du faar dem nok ikke til at tjekke det igen naar nu det virker,eller jo,men saa skal du betale igen.
    Koebte en 20 aar gammel bil sidste aar hvor det ikke havde virket i 6 aar,fik en gut ud og kigge paa det der skiftede et par o-ringe,toemte systemet for fugt,vakuum testede det og fyldte det op igen.
    Det virker stadig fint.
    Saa nyd din kolde luft smiley


  • #15   6. jul 2016 Hvis ikke de har fyldt sporestof i når nu de undre sig, er det vist bare at finde et andet sted næste gang. Men ellers kan det ses om nogen dage med det rigtige udstyr, det er ikke rigtig noget du selv kan gøre.

  • #16   6. jul 2016 Det er skam helt normalt at der forsvinder noget kølemilde i løbet af nogen år.. nede ved kompressoren ved pak dåsen til remhjulet vil der altid kunne komme lidt ud. Det holder jo pak dåsen smut så den ikke bliver tør smiley Derfor vil det aldrig være 100% tæt

    Men 390g virker som lige i overkanten.


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #19   6. jul 2016 Systemet kan sagtens vaere taet og tomt.Det kan jo vaere at tidligere ejer har haft det skilt ad for at lave et eller andet.

  • #20   6. jul 2016 Hej
    AC har en service faktor og koster at holde ved lige.
    Både konstant brug og sjælden brug forkorter behovet for efter fyldninger
    Konstant brug opslider kompressoren og giver tilmed ubehag ved tør luft
    Sjælden brug udtørrer keramikpakningen på kompressoren of den tynde 134A fiser ud i Guds egen Natur
    Husk minimum en gang pr uge ved 5 min giver lang levetid på AC anlæg.
    I vinterhalvåret skal kondensatoren gennemskylles med fersk vand for udskyldning af saltlage som eller vil gnave masser af små huller i den sprøde aluminium
    MV H KP


  • #21   6. jul 2016 Nu laver jeg rigtig meget ac service. Og hvis et anlæg er tom efter 4 år, så er det utæt, det er helt sikkert. Og de må faktisk ikke fylde kølemiddel på, før det er trykprøvet. Hvilket man også lære, når man tager kmo beviset.

  • #23   7. jul 2016 Altså hvis du kører ind på et discount værksted, hvordan kan du forvente andet end forvirrende service??
    Men et ac system skal (afhændig af mærke) have lavet service hvert andet år, specielt med en så lille fyldemængde, så der er ikke noget at sige til at anlægget er sløjt efter 4 ..
    -Kør og nyd den kølige luft! De har jo ikke gjort noget galt.


  • Sebastian G
    Sebastian G Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
    #24   7. jul 2016 Morten: Det er nu ikke et discount værksted. Ellers dvs det burde det ikke være med deres navn.


  • Sebastian G
    Sebastian G Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
    #26   7. jul 2016 Nu har jeg talt med værkstedet.
    Og jeg kan kigge ind og få tjekket for utætheder via sporemiddel når den har fået kørt lidt, så jeg tænker engang i næste uge.

    Jeg vil der fortælle dem, at det simpelthen ikke er godt nok de ikke oplyser mig om det på dagen.

    Da jeg ringer derind her til morgen undrer de sig stadig over anlægget var tomt, men siger så ikke så meget mere.
    Jeg må selv foreslå om jeg kan kigge forbi, så de kan tjekke for utætheder via sporemiddel. Det må jeg gerne.

    Men for fanden, det skal de sq da sige på dagen - især når anlægget er tomt! Det er sq for ringe jeg selv skal sætte mig ind i det, spørge herinde, for så at ringe til dem og foreslå at de tjekker via sporemiddel i næste uge.

    De har fået en trustpilot anmeldelse med i hatten, så håber jeg de giver andre bedre service. Jeg har ihvertfald ikke tænkt mig at bruge dem til noget fremover.


    Takker for jeres inputs!


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #29   7. jul 2016 Har jeg totalt misforstaaet dette eller er du sur over at de har faaet dit defekte ac anlaeg til at virke igen men har glemt at sige til dig at der er sporemiddel i ?
    Og det har faaet dig til at give dem daarligt feedback paa trustpilot ?
    Eftersom de har fikset den fejl din bil havde saa faar de jo nok hurtigt fjernet den anmeldelse igen,men helt aerligt,jeg har godt nok aldrig hoert om nogen der er saa sur over at have faaet lavet det de har bedt om.
    Glaed dig over at solen skinner og dit ac virker,ingen grund til at gaa rundt og vaere negativ hele tiden,det er livet sgu for kort til smiley


  • Sebastian G
    Sebastian G Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
    #30   8. jul 2016 Det er hele oplevelsen og den forvirring jeg gik fra værkstedet med.
    Anlægget var helt tomt på en bil der er 4 år gammel. Det undrede værkstedet sig over, og det fik mig til at undre mig, da værkstedet ikke gav mig nogen forklaring og løsning. Derfor spurgte jeg herinde og på et andet forum.
    Jeg finder så selv ud af ved at spørge, at det kan være en læk, som en maskine ikke kan finde, og at jeg derfor bør få tjekket bilen igen efter lidt tid.

    Havde værkstedet nu sagt noget ala: " Dit anlæg var helt tomt, så det kan betyde at der er en læk, som vores maskine ikke kan finde. Kom lige forbi om 2 uger igen, så ser vi om vi kan spore lækket med sporemidlet i væsken".

    Det gjorde de ikke, men de sendte mig afsted alt imens de selv undrede sig.

    Oven i det skal jeg så selv ringe til dem, fortælle hvad jeg kan læse mig til på forums... I telefonen bliver jeg bekræftet i, at det kan være et læk maskinen ikke kan finde... Og så måtte jeg ellers selv insistere på at komme forbi dem igen om 2 uger.
    Det er i mine øjne uprofessionelt, så derfor vil jeg ikke bruge dem til andet arbejde fremover.


  • #33   8. jul 2016 Husk nu bare lige at det koster jo nok ekstra at komme igen fir at tjekke for utætheder,vil sige at har de fyldt sporestof i er alting godt, at info så ikke har været i top er en anden sag og kunne gøres bedre. At nogen aut værksteder anbefaler service hvert andet år skal jeg ikke kloge mig på, de anbefaler så meget....

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #34   8. jul 2016 Tja,du har faaet lavet det du bedte dem om,og de yder endda den gode service at du kan komme forbi igen og faa det tjekket igen...
    Jeg kan godt forstaa at trustpilot ikke bliver brugt til at tjekke firmaer laengere naar folk brokker sig over saa lidt.


  • #35   8. jul 2016 Morten D. Hvem skal så betale forde 390 gram kølemiddel der er forsvundet hvis det er utæt ? Kunden vil da ik. Det da bedre at sige kør med det i en uge og kig forbi så ser vi om vi kan se nogle utætheder.

  • #38   8. jul 2016 Man bruger da det kølemiddel der er tilbage. Det gør de fleste maskiner da. Så det vil til enhver tid være penge ud af vinduet at lade kunden køre til anlægget kører tomt. I stedet for at lade ham køre en uge og finde utætheden og tømme anlægget og fixe det.

  • #39   8. jul 2016 du skal også lige vide at vw ikke fylder anlægget HELT op på nye biler.. så det er meget normalt at det trænger til service noget før at du har fået lavet det 1 gang, og fået det fyldt HELT op. Desuden anbefaler man at få lavet AC service hver 2 år.

  • #42   8. jul 2016 Hej
    Der er vist et par stykker i dette forum som trænger til et KMO kursus!
    MVH KP


  • #44   9. jul 2016 Morten D. Hvilken maskine kan skille det gamle kølemiddel fra det nye ? smiley jeg har ik set nogle der kan det endnu.

  • #45   9. jul 2016 med hensyn til spore middel .. så kan det ses samme dag hvis hullet er stort nok.. fik lavet ac service på min alto det kunne ses efter 2km kørsel.. hvilket car center ikke lige kunne forstå.. det tog dem 4 forsøg hvor jeg tilsidst bad dem om at skifte den slange fra pumpe til kondensator, før problemet var løst

  • #46   9. jul 2016 Hold kæft der er nogle der bare snakker for at holde sig vågen.

    Især dig Morten D
    Et tomt anlæg skal ALTID trykprøves. Folk der tror at kølemiddel på magisk vis, forsvinder ud gennem slanger og pakninger på 4 år, er simpelthen for naive. 10% max om året. De fleste biler mister noget der minder om 1-5 % om året.

    Så hvis ens anlæg så er tomt, så stoler man sgu heller ikke blindt på vakuum testen og fylder sporemiddel på, og tjekker igen når enten anlægget er tomt eller 14 dage efter..!
    Anlægget skal trykprøvet, og hvis ikke man finder en læk, så skal de mest udsatte steder sprøjtes i sæbevand eller man bruger en sniffer til at finde lækagen.

    "Rigtig dårlig stil at fylde brugt kølemiddel på" Nej nu stopper det sgu.


  • #47   9. jul 2016 Tak Henrik C endelig en der har forstået det smiley

  • Sebastian G
    Sebastian G Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
    #49   26. jul 2016 Genopliver lige tråden.

    Bilen har kørt 400km efter jeg fik lavet service på aircon.
    Nu køler den ikke mere smiley
    Var forbi værkstedet og de kunne se en utæthed i en samling (via sporemiddel), og de kunne høre på pumpen at den ikke havde nok kølevæske

    Kan det passe at den maskine de bruger til at fylde væske på ikke kan finde en utæthed som har tømt systemet på 400km´s kørsel og 10 dage?


  • #50   26. jul 2016 Det kan sagtens passe. Man kan ik stole på en vacum test. Mange gange kan man se utæt heden ved at lade bilen stå 10 min med a/C tændt efter man har fyldt sporemiddel og kølemiddel på.

  • Sebastian G
    Sebastian G Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
    #51   26. jul 2016 Takker.


  • #52   26. jul 2016 Hvad sagde jeg smiley

    Som jeg har skrevet tidligere, så skal et tomt anlæg ALTID trykprøves. Vakuumtesten er ikke nok.

    Jeg håber ikke at du har betalt for nr. 2 gang du har været afsted, da de burde have fundet utætheden første gang. Man fylder ikke bare på med sporemiddel, og håber at alt er godt.


  • #53   26. jul 2016 Som Henrik siger. De skulle max ha ladet dig køre i 2 dage også få bilen ind. Hvis ikke de kunne finde en lækage da de lavede service. Håber heller ikke at du betale for kølemiddel igen.

  • Sebastian G
    Sebastian G Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
    #54   26. jul 2016 De har tilbudt at lave utætheden mod betaling og så fylde op igen uden beregning.
    Det er en samling som sidder bag kofanger, så kofanger skal af og ny pakning.
    Han siger under 1000kr.
    Jeg har sagt jeg er utilfreds med at de ikke sagde jeg skulle komme retur igen og at de ikke testede den netop da den var helt tom.
    Det forstod han godt.
    Jeg går ud fra at det var en ung uerfaren mekaniker og en ung uerfaren ekspedient, siden det skulle give så meget bøvl


  • #55   26. jul 2016 Ja men bare du ikke skal betale for kølemiddel og service af anlægget igen. Så tager de da ikke røven på dig

  • Sebastian G
    Sebastian G Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
    #56   26. jul 2016 Det kommer jeg ikke til siger de.
    Det bliver kun reparationen - max halvanden time + pakning, siger han


  • #57   26. jul 2016 Det lyder fair nok så smiley

  • Sebastian G
    Sebastian G Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
    #58   15. aug 2016 Jeg genopliver lige tråden.
    Vi fik de to pakninger skiftet. En uge efter er den gal igen. Vi henvender os til værkstedet og de kan nu 3. gang, de har den inde, konstatere at det er kompressoren der er utæt.

    Er lige nødt til at høre om hele forløbet her er normalt praksis? Indtil videre har det kostet os 2000kr, nu står vi så oven i det til en regning på 5700kr for skift af kompressor + montering.



  • #59   15. aug 2016 De kan ik gøre for at kompressoren er stået af

  • Sebastian G
    Sebastian G Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 73
    #60   16. aug 2016 Nej det er jeg med på smiley
    Men burde det tage dem 2 forsøg og 2000kr for at komme til den konklusion?


  • #61   16. aug 2016 Det er umuligt at gætte på, når man ikke med egne øjne har set, om der var sporemiddel ud over kompressoren eller ej, ved lækagesøgningen.
    Men generelt er det sådan med biler, at tingene ikke altid kan løses bedst og billigst første gang, nogle gange skal der simpelthen flere forsøg til, for at undgå at skyde gråspurve med kanoner første gang, for det er der kun dig til at betale for - Og som i mange tilfælde viser sig at være unødvendigt.


Kommentér på:
Aircon. 390gram?

Annonce