{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.208 visninger | Oprettet:

Klub rally? hvor meget må jeg? {{forumTopicSubject}}

jeg kunne godt tænke mig at begynde på klub rally.

Har fået fat i en Honda d16z6 motor. for ingen penge stort set.
Kigger så lidt på at få fat i en billig civic eg som jeg så vil ligge motoren over i (den bliver dog ikke synet med den motor, men motoren er jo typegodkent til bilen) kan det så lade sig gøre at rally syne den?

Og må man pille alt interiør ud af den (selvfølgelig med sæder og seler og de sikkerheds ting der nu skal være der tilbage)

Hvordan er reglerne med det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klub rally? hvor meget må jeg?
  • #1   21. aug 2016 Find reglementer på www.dasu.dk

  • #2   21. aug 2016 ja har jeg også låst, hvis man læser under klubrally, så står der "Køretøjer, som deltager i en konkurrence, skal være udstyret i overensstemmelse med gældende danske motorlove."
    Men motoren er godkendt med bilen, det står jo bare ikke i papirerne


  • #3   22. aug 2016 Hvis du ikke er medlem af en klub i nu så start med det. Du skal også ha licens før du må køre. Køb evt en bil der er klar til klubrally. Er den billigste måde at starte op på.

  • #4   22. aug 2016 Som de andre skriver, du skal melde dig ind i en klub først og tage en licens.

    Lige nøjagtig med klubrally behøves bilen ikke være rallysynet og med bur osv. Du kan faktisk deltage med en helt almindelig synet gadebil hvor det eneste ekstraudstyr er en trepunktssele og en styrthjelm.

    Hvis du bygger en bil selv med den motor du har fået fat i så skal bilen rallysynes og bygges efter reglement 2. Der snakker vi bur og hele molitjavsen og det koster muffen.

    Jeg ville kontakte den lokale klub, eventuelt tale med klasserepræsentanten og få noget first-hand viden om det her.



  • #5   22. aug 2016 Det kommer an på hvilken civic eg du har fundet, hvis det er en 1,3 eller 1,5 du har fundet (ikke jdm versionen) så har de alle under 100hk, og den d16z6 du har fundet har 125% så du opfylder ikke reglen om max 20% mere effekt..

    det nemmeste og billigste er helt klart bare at finde en civic VTi, så har du 160hk, og kan relativ nemt tune den til 200hk... de koster ikke ret meget mere end 15.000kr


  • #6   22. aug 2016 Ved godt det med licens osv. Jeg skal bare have fundet en måde at få en bil på. Det jeg havde af ide, var at købe en civic i Tyskland (300-500 euro) og motor har jeg til at ligge. Ved godt den overskrider de 20 % men er det ikke lige meget når der ikke er afgift og det på den ? Så længe den har de rigtige dele fra en 125 hk civic?
    troede dog ikke der skulle bur i for at rally syne den. Så kan jeg godt se det bliver dyr.
    Det var bare med den her metode så har jeg en civic med 125 hk for under 6000 kr. Det bliver svært at finde en med dansk afgift under 1600 cc med samme heste til samme pris.


    Men hvis jeg så køber en med afgift der er synet og det fx en saxo. behøver man så at have plader på og betale forsikring og vægtafgift? Kan man ikke bare få rally plader il de måske 5 gange om året?


  • #7   22. aug 2016 Dertil kommer fia godkendte seler, sæder, der skal være udvendig afbryder på bilen og højst sandsynligt også et sprinklersystem ved brand. Det bliver meget meget dyrt.

    Du skal have nummerplader på for at køre klubrally, du kan ikke køre på prøveplader da bilen ligesom skal være synet.

    På sin vis kunne det måske svare sig at finde en ældre bil hvor forsikring og vægtafgift er lav på, biler over 35år koster jo kun 1/4 del i vægtafgift.

    Der er en perfekt kandidat her:
    http://www.dba.dk/ford-taunus-16-2-doers/id-1026737644/

    Så kan du også komme ud og køre baghjultrækker, overstyring er trods alt lidt sjovere end understyring i en Honda smiley (No offence Mirza)


  • #8   22. aug 2016 Kig her inde.
    http://www.rallyinfo.dk


  • #9   22. aug 2016 snakkede med en klog dame inde for det i dag. Der skal selvfølgelig bur i. Ellers kommer det an på hvad klassr den skal køre i. Om hvor meget der skal laves. Men der er kommet nye regler for man godt kan køre klub rally med en rally synet bil

  • #10   22. aug 2016 Jeg giver sgu op..

  • #11   22. aug 2016 jeg siger bare hvad jeg fik fortalt

  • #12   22. aug 2016 Ja det ved jeg godt, jeg skrev det jo i post #4.. Du må gerne køre klubrally i en rallysynet bil men kravene til en rallysynet bil er MEGET hårdere end hvis du kører i en alm personbil. I så fald skal bilen bygges op efter reglement 2 som du finder på Dasu´s hjemmeside.

  • #13   22. aug 2016 Hvis det er som du vil ud og køre billigt race så kør folkerace istedet for rally. Rally bliver hurtigt meget dyrt.

Kommentér på:
Klub rally? hvor meget må jeg?

Annonce