{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.855 visninger | Oprettet:

David B
David B
Tilmeldt:
8. sep 2016
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10

Køb af bil med (stærkt) mangelfuld servicebog {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er rigtig tæt på at købe denne bil: http://www.reedorfbiler.dk/brugte-biler/personbiler//vis/2147075628/Chevrolet-Spark-1.2-LTZ-5d

Prisen falder lige præcis indenfor mit budget, bl.a. fordi den er undervognsbehandlet. Desuden har den nogle ridser både på frontruden og venstre forrude, hvilket selvfølgelig også har trukket prisen lidt ned.
Jeg har fået lavet en slutseddel, men har ikke skrevet under endnu. Den eneste grund til at jeg ikke har skrevet under endnu er, at bilen på sine 100.000 km kun har været til ét service, og det var i dens første leveår i 2011.
Inden et evt. køb vil den ryge til brugtvognstest hos FDM men de kan ikke se om motoren har fået den olie den skulle have igennem alle årende. Derfor anbefaler de også at man køber en brugt bil som har overholdt alle services.
Jeg har været i kontakt med sælger vedr min bekymring, og han er som svar villig til at give mig 1 års 100% garanti på motoren. Men er det nok til at I ville turde købe den?
Jeg har prøvekørt en Aygo, en Panda, og tr Hyundai i10'ere, og 2 Chevrolet Spark. Denne Chevrolet Spark var uden sammenligning den der kørte bedst af alle bilerne. Ingen støj fra motor eller lignende, og gearskifte og pedaler virkede som nye. Men ja, den har altså ikke fået overholdt service.

Ville det være vanvittigt at købe en bil med 100.000 km under hjelmen uden fyldt servicehæfte?
Det hører med til historien at jeg IKKE skal køre særlig ofte eller særlig langt i den. Vi snakker under 10.000 km om året. Så hvis motoren bare kan holde til 200.000 km, ville jeg ku køre i den i ca 10 år, og så er det sgu ok hvis den ikke kan mere til den tid. Den vil som nævnt blive underkastet en brugtvognstest hos FDM inden køb, hvor sælger har sagt god for at udbedre alvorlige mangler.

Hvad siger I?

Vh
David


Kommentarer på:  Køb af bil med (stærkt) mangelfuld servicebog
  • #1   8. sep 2016 En simpel kompressions test afslører utrolig meget

  • David B
    David B Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
    #2   8. sep 2016 Det lyder da interessant!? Er det ikke en del af FDMs brugtvognstest, eller hvorfor fortæller de mig at de ikke har nogen muligheder for at tjekke motorens tilstand mht. evt. manglende olieskift?

    Tak for svar!


  • #3   8. sep 2016 Køb bilen den ser fin ud og har jo fået under vogns behandling og det gode med olie som ikke skaller af. Du skal bare skifte olie samt væsker og remme.

  • David B
    David B Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
    #5   8. sep 2016 Men lad os sige at den slet ikke har fået skiftet olie siden 2011. Hvad er konsekvenserne? I yderste fald betyder det vel at den skal udskiftes. Kan umiddelbart ikke finde prisen på en ny motor nogen steder - hva koster sådan noget?

    Tusind tak for respons, og beklager hvis jeg stiller nogle dumme spørgsmål.


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #6   9. sep 2016 Hvis den køre, lyder og ser så godt ud som du beskriver og du får 100% garanti 1 år på motoren så ville jeg ikke frygte at købe den.

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #7   9. sep 2016 Hvis prisen er i orden ift andre med fyldt servicebog og motoren lyder sund ville jeg heller ikke vaere bekymret.Giv den et olie og filter service nu og skift det igen om 1000km,saa er du sikker paa at du har det rigtige i motoren og at det er rent.
    At den har faaet undervognsbehandling da den var ny er rigtig godt,men det er saa ogsaa 5 aar siden nu saa jeg ville nok trille den direkte ud til suvo til en ny omgang.Isaer nu hvor du skriver at du maaske vil beholde den i 10 aar.


  • David B
    David B Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
    #9   9. sep 2016 Er det her et bedre bud? http://bagsvaerdbilsalg.brugtbilsmodul.dk/bildetaljer/Chevrolet-LS%20Beat-bid-1025701305
    5000 kr dyrere, og mindre motor men til gengæld fuldt serviceret har kun kørt 18.000 km.


  • #10   9. sep 2016 så ville jeg tage sidst nævnte

    mener og have hørt at chevrolet er meget strenge hvad angår service i forhold til fabriksgarantien


  • #11   9. sep 2016 På billedet af bagsædet ligner det, der er store skjolder på betrækket. De har haft en del problemer med at der kommer vand ind i kabinen, så kig efter fugt og rust indefra. Bare af nysgerrighed, hvorfor har du ikke kigget på evt. en Suzuki Splash?
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/suzuki/splash/12-gls/2855917


  • #12   9. sep 2016 Det er da dyrt for den første sorte smiley

    Jeg har lige købt den samme til min moster, 44000,- 75000km, fuld servicebog og ingen ridser eller buler smiley

    Jeg havde gået efter den blå som du linker til


  • #13   9. sep 2016 I min servicebog står der kun hvad der er skiftet med håndskrift efter garanti udløb. Tilgengæld har jeg alle kvitteringer på hvad der er skiftet/lavet på den smiley Det ville i min optik være lige så værdigt som en bog med stempler.

    Man skal passe lidt på de der typiske første gangskøber biler. Nogen af dem ser ikke skyggen af service efter garanti udløb.


  • #14   9. sep 2016 Og så vil jeg lige tilføje, køb en af Toyota mikro trillingerne i stedet. Den der er en skodspand af kaliber smiley

  • #15   9. sep 2016 Der sker ikke noget ved ikke at skifte olie, vores FR-V kørte 2 år og over 100.000 på samme olie og der var ingen forskel på motorgang/trækevne eller noget som helst andet og det er endda en turbo

    Vores Avensis 12 har også kørt 50.000 på nuværende olie men det skal også skiftes


  • #16   9. sep 2016 Kasper - vågn op - prøv du at åbne den motor op og se på diverse, så skal du se smiley Og der er med GARANTI forskel på trækevne. Smid du den op på et rullefelt og sammenlign med en der er passet smiley

  • #17   9. sep 2016 Kasper - Enjoy smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=M7VxOlUVjoA


  • #18   9. sep 2016 Glem alt om at tale fornuft til Kasper, han insister på at misvedligeholde hans bil, og ham om det. Hvad han nok ikke forstår er at hans oliefilter for længst er holdt op med at filtrer noget som helst det bypasser nok størstedelen af flowet, hans olie er for længst holdt op med at smøre effektivt, igen ham om det, bare han den dag den skal sælges husker at sige at den er stærkt misvedligeholdt. Hvad der bekymre mig er hvordan bremser og styretøj er på bilen, gætter forsigtigt på han er typen som kun laver det synsmanden finder ved "prøve" synet..........

  • Dagen-derpå
    Dagen-derpå Tilmeldt:
    jan 2012

    Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
    #21   9. sep 2016 Mangelfuld servicebog??? Har 30-40% af alle biler i DK ikke det?
    Så svært er det sq ikke selv at skifte olie, tændrør, luft/olie filter, og kølervæske/bremsevæske..

    Det er da åndsvagt at køre til service for at få det gjort når man på 1-2 timer kan spare 1000 vis af kroner.


  • #22   9. sep 2016 Jeg skifter selv olie på min golf2 1.6D fra 1989, for hver 7200 km samt filter. Jeg skriver det ind på min pc så jeg kan følge hvad der er skiftet og lavet. Jeg gør det for min egen skyld for den skal jo ikke sælges da den er næsten som ny.

    profilbillede
  • #23   9. sep 2016 Audi TT med 141000km på sig... Og ingen olieskift smiley

    profilbillede
  • #24   9. sep 2016 Begge vores biler har fuld servicebog op til garanti udløb

    Den har for et par mdr siden fået nye skiver, klodser og kaliber bag i begge sider så bremser er der styr på smiley Dog er det påregnet at der skal nye skiver og klodser foran til næste år
    Der er ikke blevet gjort noget vedligeholdelse på styretøjet? Den er jo "kun" 4 år og har kørt 140.000 og der var intet slør ved syn

    A/C er sidst serviceret ved 90.000

    Toyota har service interval på 15.000 men den bliver påfyldt longlife 0W-30 hos Toyota og burde vel kunne holde mere end 15.000

    Vi har tidligere haft en 1,9 TDI med serviceinterval på 50.000? Og vores BlueHDI har 25.000

    Er godt klar over den skal have skiftet olie snart men ved 45.000 er olien vel ikke ødelæggende for motoren når andre kan køre meget mere end 15.000 km på samme olie


  • #25   9. sep 2016 #16 Ret god video, havde ikke troet at olien havde så meget betydning

  • #26   9. sep 2016 Man bliver overasket. Også tyndere olie vil give udfald på et rullefelt. Også hvis man feks kun hælder olie til minimum kan på nogen biler "give" op mod 5-6hk hvis krumtap plasker rundt i olien.

  • David B
    David B Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
    #28   9. sep 2016 Tusind tak for alle de fine svar! Jeg tror ikke jeg tør købe bilen uden service siden 2011 og med 110.000 km under hjelmen. Til gengæld er jeg meget tæt på at købe den blå der kun har kørt 18.000. Hvis nogen har forstand på jura og slutsedler må de meget gerne give deres besyv med i denne tråd:
    http://www.bilgalleri.dk/forum/jura-og-lovgivning/1261154-kan_en_slutseddel_indeholde_foelgende


  • David B
    David B Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
    #29   10. sep 2016 Ok sidste forespørgsel smiley

    Denne her:
    http://bagsvaerdbilsalg.brugtbilsmodul.dk/bildetaljer/Chevrolet-LS%20Beat-bid-1025701305
    1,0 18.000 km fra 2010, service ok, undervognsbehandlet fra start

    eller
    http://www.bilcenterkbh.dk/listings.php?make=Chevrolet&model=spark&id=662
    1,0 48.000 km fra 2013, service IKKE ok, ikke undervognsbehandlet

    Den øverste skulle have en nypris på knap 20000,- mere end den nederste, men jeg har lidt svært ved at se hvad de penge er gået til udover et par airbags?


Kommentér på:
Køb af bil med (stærkt) mangelfuld servicebog

Annonce