{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.969 visninger | Oprettet:

Problem gearkassen M32 (Opel, Fiat, Honda etc) {{forumTopicSubject}}

Har selv en opel astra H 1,7cdti 2009( dtj) med 250k på bagen. Har ALDRIG haft problemer med gearkassen.

Det er ellers ofte anført, at den gearkasse aldrig lever 100,000km. Så går lejet til 6de gear.

Symptomerne er en synge/ hvinen i 6de gear ved 110kmt. Gearet vrikker frem og tilbage ved gas/slip gas. Den er svær at få i 1de gear og slår ofte igen i hånden. Oplever man disse symptomer er det bare til mekker i en fart. Da det ellers vil koste hele gearkassen om man kører videre med symptomerne.

MEN! Er det vitterlig så mange der har problemer? Hvor mange km har du kørt i din astra 6gears/M32 model?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problem gearkassen M32 (Opel, Fiat, Honda etc)
  • #1   1. dec 2016 M32 gearkassen er desværre ret sløj, men passer man på den og vedligeholder den er den jo ellers rigtig fornuftig.

    F17-gearkassen er derimod bundsolid.


  • #2   1. dec 2016 Nu ved jeg ikke om det er samme kasse på astra h 1,3 cdti.. men min søster har lige være i gennem turen, ved 290 k..
    Og der kunne ikke skaffes en brugt, så enten med at få nye lejer og indmad i den gamle kasse..


  • #3   1. dec 2016 Hej
    Den største forsømmelse er manglende regelmæssig olieskift på gear/differentiale boxe.
    Olien bør skiftes for hver 100-150t og der er aldrig tegn på uoprettelig slid.
    Hvis sket er der adskillige butikker som har renorverede boxe til salg medmindre du har mod på at adskille/samle igen med nye lejer, synkromesh ringe og pakdåser.
    MVH KP


  • #4   2. dec 2016 Køre i en Zafira 1.9 CDTI med 150 HK. Jeg renoverede min gearkasse v. 330k.
    Jeg skiftede lejer i endedækslet, og dette har kørt siden. Lejerne der blev monteret skulle efter sigende være af bedre kvalitet.
    Mine symptomer var præcis de samme som beskrevet af trådstarter.


  • #5   6. dec 2016 jeg køre Fiat Grande Punto 1.9jtd med omkring 180hk og 380nm... jeg mener også min har selv samme M32 gearkasse.. og sikke en omgang mudderknas smiley

    jeg har selv måtte ofre én gearkasse.. så fremover er jeg ekstra varsom med at overholde alle gearkasse service smiley


  • #6   19. sep 2017 Hej min mors bil = Opel corsa 1.7cdti med m32 6 gear 2010 kun kørt 90.000km

    Den har taget det leje til 6 gear
    har dog snakket med 2 Opel værksteder, og de har aldrig hørt det før? samt de siger der aldrig skal skiftes gearolie på dem smiley

    Hendes bil hviner dog hele tiden fra gear kassen, og specielt i 6 gear ved 95
    Kan det betale sig at renovere den? eller er det lettere bare at finde en brugt?


  • Lars Arnt A
    Lars Arnt A Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Svar: 4
    #7   17. jul 2018 Hej der.
    Har en Astra J 1,4 sport årg 2010. Den blev købt i 2013 hos Autogaarden i Ikast. Servicebogen viste at gearkassen var blevet skiftet få uger før (ved km 46000)?! Nå det måtte da kun være en fordel med sprit ny gearkasse og forklaringen lød på at der var en produktionsfejl i en serie gearkasser, hvor et leje var blevet spændt for hårdt, så intet problem!!.. Nu har bilen så rundet 138000 (gearkassen km 92000) og den er så gal igen - der er en svar skurren/hylen i 5- og 6-gear.
    Google er din ven - Her viser det sig så at "du er ikke alene" !!??#¤&/¤!!
    Ringer til Autogaarden for at høre om ens muligheder.
    Svar var:
    1. Kulance fra Opel = 0 pga ufuldstændig servicebog
    2. Køb af reservedele hos Autogaarden til indkøbspris = NEJ
    3. Forslag til anden form for hjælp = NEJ.
    Tjaa - hvad kan man sige andet end Tak for hjælpen!?

    Så min anbefaling kan kun være at hold ENDELIG fingene fra enhver bil med en M32 gearkasse der er ældre end ca 2012, hvor der kom en opdatering med større leje/endedæksel.

    Mvh Lars


  • #8   17. jul 2018 Det er som om at det er benzinerne især 1.4t der er hårdest ramt. Insignia kører også med m32 gearkasse, spændt på deres 2.0 cdti med 130 hk, og der er ikke problemer.

    Så ved ikke om gearkassen er en stærkere version på 1.7 og 2.0 diesel modellerne.

    Men på benzinerne der ryger lejerne på stribe, og det er ikke pga. Manglende olieskift.


  • Lars Arnt A
    Lars Arnt A Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Svar: 4
    #9   7. aug 2018 OPDATERING til #7
    Den "nye" gearkasse der blev monteret ved ca 46000km er den opdaterede version med større lejer og forbedret smøring - SÅ DEN ER IKKE MEGET BEDRE !!! (ok den holdt så 92000km som jo er en del bedre end den forrige?!)

    Vedhæftede billede viser hvordan man kan se forskel på versionerne.


    profilbillede
  • #10   7. aug 2018 Tak for opdatering. Det var da utroligt at de ikke kan lave en gearkasse der holder. Især når din bil har fået den opdaterede version.

    Hvad gør du så? Ny gearkasse igen? Eller renovering?


  • Lars Arnt A
    Lars Arnt A Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Svar: 4
    #11   16. okt 2018 Så er Astraen igen kampklar - for en stund....forhåbentlig meget længe. Alle lejer skiftet hos tidligere Opel forhandler. Lejerne på 5-6 gear aksel var helt færdige (se billede) og alle øvrige var ‘ringe’.
    Nu skal jeg ud og samle flasker så regningen på 15k kan blive betalt ??


    profilbillede
  • #12   16. okt 2018 har du prøvet at hælde lidt mere olie i end foreskrevet... på VW kommer man ca en halv liter mere på så holder de, da olien kommer helt ud i alle hjørner.… har jeg fået fortalt af en der lever af at renovere dem..

  • #13   16. okt 2018 Noget andet er, at selvom alle påstår gearolien er livtids, så er det en rigtigt rigtigt god ide og skifte den, på alle fabrikater.
    Jeg holder mig til 60tkm pr skift, det er så få kroner det drejer sig om.


  • Lars Arnt A
    Lars Arnt A Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Svar: 4
    #14   23. okt 2018 Mht mere olie end foreskrevet gør det ingen forskel - når gearkassen snurre skal olien med garanti nok komme ud i ALLE hjørner og kroge.
    Hyppigere olieskift ville i mit tilfælde ikke have hjulpet (1’ defekt efter 46000 og 2’ efter 92000km) Det der afliver lejerne er overbelastning og ikke mangel på - eller beskidt olie.


  • #15   24. okt 2018 Ja problemet er nok mest at gearkassen er bygget for svagt, eller lejerne er underdimensioneret.
    Bare utroligt mærkeligt at man laver sådan en fejl denne tid.

    Man kunne jo prøve og smide noget olie i med ekstra EP additiv, men det vil så kunne skabe det problem at det bliver svært og skifte gear, og/eller at synkromesherne slides op hurtigere, men det da et forsøg værd.


Kommentér på:
Problem gearkassen M32 (Opel, Fiat, Honda etc)

Annonce