{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.066 visninger | Oprettet:

Mikkel H
Mikkel H
Tilmeldt:
27. jun 2016
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19

"Tikken" i højre side når jeg trykker på speeder! {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Lidt en lang smøre, men bare for at I får alt info fra start.

jeg er den (for det meste) lykkelige ejer af en SEAT Ibiza 1.6 TDI 90hk.
Jeg købte bilen ved 103.000 km og den kører egentlig ganske fint. I al den tid, jeg har haft bilen har jeg dog lagt mærke til en tikken, lige så snart jeg trykker på speederen. Virker til at det bliver værre, jo voldsommere jeg accelererer. Lyden kommer TYDELIGT fra højre side af motoren/bilen.

Bilen har lige rundet 117.000 km - og problemet er hverken mindre eller mere fremtræden end da jeg først lagde mærke til det (2-3 uger efter købet).

Desuden synes jeg at bilen trækker forholdvist hurtigt til højre hvis jeg slipper rattet. (50m inden jeg rammer grøften). Jeg fik den sporet med det samme jeg lagde mærke til at den trak til højre, men Euromaster sagde den allerede var sporet perfekt.

Jeg havde bilen forbi den lokale mekaniker, og han påstår det er manglende isolering under/bag handskerummet, som gør at jeg hører motoren arbejde. Min tanke var højre trækaksel eller måske blot manchetten, men den lokale mekaniker sagde at selvom der var lidt slør i højre trækaksel skulle bilen hoppe mere inde i kabinen, hvis det skulle være trækakslen. Vi tog en tur i den sammen.

I dag prøvede jeg at holde stille og dreje til begge sider. Jeg kan høre ét enkelt men svagt kluk, hvis jeg drejer til højre og slipper rattet. Det kan jeg ikke når jeg gør det i venstre. Så har ikke helt sluppet idéen med trækakslen.

Men jeg er ikke mekaniker, og min brugtvognsgaranti udløber snart. Så det skal til at være, hvis jeg ikke selv skal betale hele beløbet. Ved ikke om det KAN være noget andet? Har læst lidt på nettet og folk skriver jo ALT muligt om remstrammer og gearkasse kan være på vej til at gå. Synes bare det virker mærkeligt, når jeg TYDELIGT kan høre det er i højre side?

Glæder mig til at høre om der er andre der har prøvet noget lignende, eller ved noget om det! smiley

På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Tikken" i højre side når jeg trykker på speeder!
  • #1   19. dec 2016 Kør til FDM

  • Mikkel H
    Mikkel H Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19
    #2   19. dec 2016 Kunne jeg selvfølgelig, men ville nu også høre jeres meninger smiley

  • #3   19. dec 2016 et defekt tårnleje kan give klunklyde når man drejer og få bilen til at trække til siden

  • #4   19. dec 2016 Du siger når du holder stille og drejer med rattet? Kan det mon være tandstang?

  • #5   19. dec 2016 er det lige som den her lyd ? lyden kommer 15 sekunder inde
    https://youtu.be/khZ16AOztT4?t=14s


  • #6   19. dec 2016 FDM? ????????
    De kan sku ikke finde ud af biler...


  • Mikkel H
    Mikkel H Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19
    #7   19. dec 2016 Ja den siger sådan, men kun én gang. Ikke flere gange som i videoen.

  • #8   19. dec 2016 antallet af lyden variere alt efter hvor slidt det er

  • Mikkel H
    Mikkel H Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19
    #9   19. dec 2016 Kan det også være grunden til tikken ved acceleration?

  • #10   19. dec 2016 har ikke selv oplevet at det giver en tikke lyd ved defekt tårnlejer før. Dog uden at sige det ikke er muligt

  • Mikkel H
    Mikkel H Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19
    #11   20. dec 2016 Tog bilen ned til ham, jeg købte bilen af. En forhandler i Horsens - vi kørte en tur i den sammen. Han kan godt høre lyden, og er rimelig sikker på at det er dyserne jeg kan høre.

    Han mener det er så svagt, at det ikke engang er sikker det kan betale sig at rense dem - han mener jeg skal have en omgang additiv, som så ville afhjælpe problemet. Har en lånebil i aften, og så hører jeg fra ham i morgen, når hans værksted har kigget på bilen.

    Samtidigt får han dem til at se på trækakslen, om den er på vej mod ringere tider osv.

    Vi krydser fingre.


  • #12   20. dec 2016 Ja okay har du så spurgt ham hvorfor der kommer tikken lyd når man holder stille og drejer med rattet?

  • Mikkel H
    Mikkel H Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19
    #13   20. dec 2016 Der kommer ikke tikken men nærmere et enkelt klunk.

    Men spurgte jeg ikke om. Men bad ham undersøge trækakslen osv. Nu jeg alligevel kørte bilen ned til ham.


  • #14   20. dec 2016 lyder det som det her ?
    https://www.youtube.com/watch?v=xWGrAJfB5hc


  • Mikkel H
    Mikkel H Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19
    #15   20. dec 2016 Kunne godt lyde lidt sådan når jeg altså trykker på speederen. Sidder jo inde i kabinen så kan af gode grunde ikke helt præcist høre hvordan motoren lyder, når jeg trykker på speederen.

    Lyden kommer jo ikke når jeg holder i tomgang eller frigear og trykker på speederen


  • Mikkel H
    Mikkel H Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19
    #16   21. dec 2016 Den kom ned til ham i Horsens. Han sagde selv at han var 100 på at det var dyserne man kunne høre, men at der selvfølgelig skulle en mekaniker på.

    Hentede bilen i dag - han sagde at det er sådan motoren ganske enkelt lyder. De havde undersøgt det hele igennem og to forskellige mekanikere havde været ude og køre i bilen. Derefter havde de taget bilen til den lokale Seat-forhandler, og deres mekaniker havde sagt det samme.

    Han smed noget additiv på bilen, og så foreslog han at isolere lidt ekstra under (og eventuelt omkring også) handskerummet, hvor lyden kommer ind i kabinen.

    Synes det lyder underligt, men stoler på at han fortæller mig sandheden. Hvis lortet går i stykker om et år, kan jeg i det mindste bevise at problemet har været der fra start, da han jo har kigget på det én gang nu.

    Så jeg må nok en tur i thansen og købe en omgang isolering til under handskerummet og se hvad det kan gøre.


Kommentér på:
"Tikken" i højre side når jeg trykker på speeder!

Annonce