{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.154 visninger | Oprettet:

Mekaniker i fremtiden eller? {{forumTopicSubject}}

Hej. Står her og er i tvivl om den uddannelse mit valg er endt på, om det er det rigtige. Er pt på gf1 som mekaniker og afslutter her til januar. Ville høre om hvordan mekanikerfaget er i fremtiden. For tænker på al den nye teknologi, med computere osv. Og om man ikke bliver træt af at "servicere" biler dagen lang, da det nok er hvad der kommer til at foregå det meste af tiden resten af sit liv?

Overvejer kraftigt at skifte fagretning

Og det skal siges. Det er ikke fordi jeg ikke længere kan lide at rode med biler. Tværtimod. Tænker bare mere på fremtiden, da jeg ikke vil bruge resten af mit liv på at fejlfinde og skifte bremser.

Tak på forhånd smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mekaniker i fremtiden eller?
  • #2   29. dec 2016 Tænker du, at der ikke er mangel på folk i branchen? :)eller hvordan?

• #4   29. dec 2016 Teknik & innovation medfører flere ting, der kan gå i stykker.

Eksempelvis:
    Bilerne i dag bliver presset til et maksimum for at reducere brændstofforbrug, udledning og samtidig øge effekten. Alt sammen noget der ofte ikke går hånd i hånd, hvilket skaber arbejde for værkstederne. smiley

• #5   29. dec 2016 Jeg kan se på min Tesla, at det godt nok er begrænset hvor meget arbejde der er på sådan en, ud over at skifte bremser. Hvis det er i den retning udviklingen går, altså med elbiler (og det tror jeg), er det sgu nok ikke det mest spændende arbejde om 15-20 år.

• #7   29. dec 2016 Carsten. Præcis. og det er også det jeg er bange for. Jeg elsker motore og elsker at rode med det, men tror bare det bliver mere strøm frem for alt om 20 år

• #8   29. dec 2016 Thomas. Har været fejedreng/hjælper ved en mekaniker gennem 3 år. Og der så arbejdet meget fint ud og til tider varierende, men værkstedet er også kun på 3 mand, så derfor skal de jo kunne lave meget forskelligt. Så ved for det meste hvsd man laver, sådan et sted.

Min fatter er murer og tænker at det er den vej jeg vil, hvis mekaniker ikke er mig, da jeg også synes det er fedt fag. Så kan man jo altid lave alt andet som fritid smiley

• #10   29. dec 2016 Det er det. Men ikke som det var engang. Heldigvis. Det handler jo bare om at løfte rigtig og bruge det hjælpeudstyr fra starten af. Så man ikke sidder som en rosin som 65 årig

• #11   29. dec 2016 Faget er hvad du gør det til. smiley

Jeg er selv uddannet Mekaniker, og har da også selv lavet min del services.
    Men faget har ledt til, at jeg er blevet selvstændig, og nærmest ikke laver andet end at sænke biler.

Jeg har dog samtidig valgt at bygge en maskinmester på, hvis det skulle gå helt galt.

I min optik er mekaniker faget et af de mest varierende, der kan fås.
    I mange tilfælde får du kendskab til salg, selvledelse, kundekendskab, teknisk- forståelse, -viden og -erfaring.

• #12   29. dec 2016 Jeg tror nu rigtig mange job og uddannelser bliver til hverdag på et tidspunkt...

Om man roder med biler på arbejde eller i fritiden kan jeg ikke se er et problem, og hvis man går hen og bliver træt af sin hobby fordi man arbejder med det til hverdag, så har man jo valgt forkert fra dag et af...
    For så har man ikke interessen...

Om det er om 20 år, eller for 20 år siden, så er mekanikerarbejdet jo for det meste servicearbejde, eller udskiftning...
    Jeg tror ikke der er ret mange der reparer noget i dag, eller om 20 år, de udskifter, det hele handler jo om penge, og producenterne vil jo helst ikke have for lang levetid på deres produkter, for der skal udskiftning til.

• #13   29. dec 2016 Der er så meget nyt teknologi i de nye biler at man aldrig bliver arbejdsløs på det punkt.
    Det bliver med tiden noget andet arbejde end blot at stå og skifte olie.
    Der bliver meget mere fejlfindingsarbejde.
    Bilerne er kun blevet markant ringere de sidste 15 år. Der er mange flere ting i dem der kan gå i stykker, og de gør de også.
    Men tiden med en prøvelampe til fejlfinding forsvinder snart.

• #14   29. dec 2016 Kun enig med Jesper

• #15   29. dec 2016 Fordi man tager en mekanikeruddannelse betyder jo ikke man skal skrue resten af livet.
    - jeg blev udlært i 08, har 2 teknikeruddannelser på 2 forskellige mærker. Sidder som værkfører nu, og 1/1 tiltræder jeg som eftermarkedschef.
    - hvis jeg en dag vil skifte branche er der masser af muligheder. Held og lykke med dit valg, er glad for det ikke er mig der skal vælge mellem alle de ting...

• peter k
    peter k Tilmeldt:
    apr 2009

Biler: 1 Emner: 5 Svar: 70
    #17   29. dec 2016 hej nu er det 20 år siden jeg stoppede som mekanikker og jeg savner det bestemt ikke slet ikke i denne tid . ja nu har vi ikke haft sne inu men kunne huske at lave service på en bil alt koldt; beskidt og sne i hjulkasser når man rensede bremser . min ryg er edenlig fin idag men kan mærke hvis jeg står ind over moterrummet i min egen bil .ja så kommer smærterne igen i ryggen og hver gang tænker jeg godt jeg ikke er reservedele udskifter i dag. kan også hører fra gamle kolegaer der blev ved med at være mekaniker hvor jeg stoppede lønnen er da heller ikke noget at juble over ,det højste er 170 kr Jylland løn, for at være mekaniker i 20 år med dårlig ryg og gigt i fingerne er ikke det vejr. man skal jo arbejde til man er 67 - 70 inden man kan gå på pension i dag . det bliver ikke nærmere at få hjælp af det offentlige i de kommende år hvis du er slidt op før tid, der er ikke råd til at hjælpe dig når der er så mange der skal have af samme kage jo flere der kommer til landet skal vi dele med. men man må klare sig selv . så tænk dig om også på din krop den skal kunne holde i mange år

• #20   29. dec 2016 Det som jeg også ser i dag er at alle unge vil lave fejlsøgning og motorrep. Få forstår at det kræver erfaring og dygtighed at kunne disse ting uden at tiden løber lømsk(typisk er de også under et stort pres) .
    Tit har værkstederne jo nogle enkelte folk der varetager de mest komplicerede opgaver. Det er sjældent at en svend med 1.5 års erfaring er den primære fejlsøger...

• #21   29. dec 2016 Hvis du vil have gode muligheder i fremtiden så syntes jeg du skal undersøge uddannelse indenfor byggeri. Ved godt det ikke er det svar du søger men byggebranchen skriger på arbejdskraft og lønningerne er i den gode ende.. Hvad får en mekaniker egentlig i timen?

• #22   29. dec 2016 David. Jo! Hvis det ikke bliver mekaniker, så bliver det murer. Så den branche er jeg med på smiley

• #23   29. dec 2016 Der er nu også mangel på gode erfarende mekanikere, da mange hopper fra og vælger noget andet, efter de er udlærte.
    Men jeg kunne jeg gøre det om, så var jeg nok gået en anden vej.
    Dog er der efterfølgende, gode muligheder for at fortsætte en anden vej.

• #24   29. dec 2016 #15 Må man være så flabet og spørge om hvordan du er nået til at få pladsen som eftermarkedschef? Det er nemlig lidt en drøm jeg går lidt med. Send evt. PB med uddybende smiley

Der er faktisk mangel på mekanikere idag.. Så vil sige du skal fortsætte. Er blevet tilbudt ikke mindre end 2 job inden for den her måned, hvor jeg så har sagt ja til det ene. smiley Lønnen er faktisk udmærket, selvf. afhængig af, hvor i landet og hvilket værksted.. Tænk på at der også er mulighed for at lave lidt orange arbejde ved siden af.. Det er der selvf også hos murerne, men alligevel.

• #25   29. dec 2016 Så faktisk en jobannonce fra Tesla Danmark, de søgte "mekanikere" men man behøvede ikke en uddannelse, man skulle bare have hænderne skruet rigtigt på og det var nok for dem åbenbart.

Men ja, næsten alt inden for håndværk er der mangel på, hvis jeg kunne vælge idag, havde jeg nok taget EUX, hvor du både får en håndværkeruddannelse og gymnasiel, men det fandtes ikke dengang jeg skulle tage en uddannelse desværre. smiley

• #28   29. dec 2016 Jamen hvis man ikke vil gå den tekniske vej, kan man jo bare vælge den retning man vil have?
    Jeg synes stadig det er pissè fedt at man har muligheden for at slå 2 fluer med et smæk, med blot en uddannelse og hvor du samtidig kan gå ud og tjene gode penge, inden man evt. bygger ovenpå.

Hvis jeg idag vil læse videre fra min VVS uddannelse, så kræver næsten samtlige uddannelser (pånær VVS installatør,bygningskonstruktør) at man skal læse et helt til et halvt år, bare for at få "adgang" til f.eks maskinmester udannelsen, dette "problem" undgår man bl.a. ved teknisk EUX, i hverfald på en del tekniske uddannelser, man står en del bedre stillet!

• #30   3. jan 2017 Hvis du kan li´at skrue, hvad så med entreprenør/landbrugs maskinmekaniker? Som mekaniker bliver man noget dygtigere og mere alsidig, og efter min mening kan man bruge uddannelsen til langt mere end automekanikeren, da der også indgår hydraulik, hvilket bliver brugt i mange brancher, og hvis man tror en bil er avanceret, så prøv at se på en moderne traktor.

Jeg er selv uddannet automekaniker, men jeg kommer aldrig tilbage i faget. Jeg kører for Falck, så jeg bruger da uddannelsen, men jeg kommer aldrig tilbage på et værksted. Kunne jeg gøre det om, havde jeg valgt entreprenør eller kran mekaniker uddannelsen. Lønnen, jobmulighederne og jobsikkerheden er langt bedre.

Kommentér på:
Mekaniker i fremtiden eller?

Annonce