Mekaniker i fremtiden eller? {{forumTopicSubject}}
Hej. Står her og er i tvivl om den uddannelse mit valg er endt på, om det er det rigtige. Er pt på gf1 som mekaniker og afslutter her til januar. Ville høre om hvordan mekanikerfaget er i fremtiden. For tænker på al den nye teknologi, med computere osv. Og om man ikke bliver træt af at "servicere" biler dagen lang, da det nok er hvad der kommer til at foregå det meste af tiden resten af sit liv?
Overvejer kraftigt at skifte fagretning
Og det skal siges. Det er ikke fordi jeg ikke længere kan lide at rode med biler. Tværtimod. Tænker bare mere på fremtiden, da jeg ikke vil bruge resten af mit liv på at fejlfinde og skifte bremser.
Tak på forhånd
dec 2016
Følger: 2 Biler: 2 Emner: 18 Svar: 56
mar 2011
Følger: 57 Følgere: 102 Biler: 3 Svar: 308
Eksempelvis:
Bilerne i dag bliver presset til et maksimum for at reducere brændstofforbrug, udledning og samtidig øge effekten. Alt sammen noget der ofte ikke går hånd i hånd, hvilket skaber arbejde for værkstederne.
Blogger
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
dec 2016
dec 2016
Min fatter er murer og tænker at det er den vej jeg vil, hvis mekaniker ikke er mig, da jeg også synes det er fedt fag. Så kan man jo altid lave alt andet som fritid
dec 2016
mar 2011
Følger: 57 Følgere: 102 Biler: 3 Svar: 308
Jeg er selv uddannet Mekaniker, og har da også selv lavet min del services.
Men faget har ledt til, at jeg er blevet selvstændig, og nærmest ikke laver andet end at sænke biler.
Jeg har dog samtidig valgt at bygge en maskinmester på, hvis det skulle gå helt galt.
I min optik er mekaniker faget et af de mest varierende, der kan fås.
I mange tilfælde får du kendskab til salg, selvledelse, kundekendskab, teknisk- forståelse, -viden og -erfaring.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Om man roder med biler på arbejde eller i fritiden kan jeg ikke se er et problem, og hvis man går hen og bliver træt af sin hobby fordi man arbejder med det til hverdag, så har man jo valgt forkert fra dag et af...
For så har man ikke interessen...
Om det er om 20 år, eller for 20 år siden, så er mekanikerarbejdet jo for det meste servicearbejde, eller udskiftning...
Jeg tror ikke der er ret mange der reparer noget i dag, eller om 20 år, de udskifter, det hele handler jo om penge, og producenterne vil jo helst ikke have for lang levetid på deres produkter, for der skal udskiftning til.
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
Det bliver med tiden noget andet arbejde end blot at stå og skifte olie.
Der bliver meget mere fejlfindingsarbejde.
Bilerne er kun blevet markant ringere de sidste 15 år. Der er mange flere ting i dem der kan gå i stykker, og de gør de også.
Men tiden med en prøvelampe til fejlfinding forsvinder snart.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.283
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.509
- jeg blev udlært i 08, har 2 teknikeruddannelser på 2 forskellige mærker. Sidder som værkfører nu, og 1/1 tiltræder jeg som eftermarkedschef.
- hvis jeg en dag vil skifte branche er der masser af muligheder. Held og lykke med dit valg, er glad for det ikke er mig der skal vælge mellem alle de ting...
apr 2009
Biler: 1 Emner: 5 Svar: 70
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.509
Tit har værkstederne jo nogle enkelte folk der varetager de mest komplicerede opgaver. Det er sjældent at en svend med 1.5 års erfaring er den primære fejlsøger...
sep 2003
Følger: 29 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 79 Svar: 1.991
dec 2016
dec 2005
Følger: 68 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 179 Svar: 2.267
Men jeg kunne jeg gøre det om, så var jeg nok gået en anden vej.
Dog er der efterfølgende, gode muligheder for at fortsætte en anden vej.
maj 2011
Følger: 33 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 60 Svar: 732
Der er faktisk mangel på mekanikere idag.. Så vil sige du skal fortsætte. Er blevet tilbudt ikke mindre end 2 job inden for den her måned, hvor jeg så har sagt ja til det ene.
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 905
Men ja, næsten alt inden for håndværk er der mangel på, hvis jeg kunne vælge idag, havde jeg nok taget EUX, hvor du både får en håndværkeruddannelse og gymnasiel, men det fandtes ikke dengang jeg skulle tage en uddannelse desværre.
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 905
Jeg synes stadig det er pissè fedt at man har muligheden for at slå 2 fluer med et smæk, med blot en uddannelse og hvor du samtidig kan gå ud og tjene gode penge, inden man evt. bygger ovenpå.
Hvis jeg idag vil læse videre fra min VVS uddannelse, så kræver næsten samtlige uddannelser (pånær VVS installatør,bygningskonstruktør) at man skal læse et helt til et halvt år, bare for at få "adgang" til f.eks maskinmester udannelsen, dette "problem" undgår man bl.a. ved teknisk EUX, i hverfald på en del tekniske uddannelser, man står en del bedre stillet!
okt 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 88 Svar: 1.634
Jeg er selv uddannet automekaniker, men jeg kommer aldrig tilbage i faget. Jeg kører for Falck, så jeg bruger da uddannelsen, men jeg kommer aldrig tilbage på et værksted. Kunne jeg gøre det om, havde jeg valgt entreprenør eller kran mekaniker uddannelsen. Lønnen, jobmulighederne og jobsikkerheden er langt bedre.
Mekaniker i fremtiden eller?