{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.136 visninger | Oprettet:

Dækstørrelse? {{forumTopicSubject}}

Det er måske et af de mest stilte spørgsmål, men jeg synes alligevel ikke, at jeg har kunne finde det svar jeg søger.

Jeg har købt en ny bil (Kia Picanto), som er født med sommerdæk på 14" alufælge. Til mit kørselsbehov (ca. 10.000Km årligt) er et sæt helårsdæk at foretrække. Dækstørrelsen er 165/60 R14, men når jeg søger efter den størrelse, kommer der ikke rigtigt noget bekendt/interessant frem (ikke at jeg har ret meget forstand på det), og EU mærkningen for både rullemodstand og bremseevne er lidt lavere end jeg kunne ønske mig. Hvis jeg i stedet søger på 155/65 R14 kommer der et interessant dæk frem.

Hvis jeg bruger en dækberegner, så er 155/65 R14, 0.63% større end 165/60, og har læst et sted at man maksimalt må afvige 5% fra den oprindelige størrelse. Har læst et andet sted, at man skal overholde bilfabrikantens godkendte dimensioner. Så hvad er mest rigtigt, er det 5% afvigelse, eller er det bilproducenterne, der suverænt bestemmer? Hvordan finder jeg ud af, hvilke dimensioner, der er godkendt til min bil? Jeg kan ikke tjekke nummerpladen eller bilen/manualen før jeg henter den i morgen, hvis det er den eneste måde at finde ud af det på.

Og det obligatoriske, jeg ved intet om biler spørgsmål, har det nogen negative effekt at køre med et dæk med en anden størrelse end det originale? Jeg er klar over at speedometer og triptæller vil måle mere forkert end de gør i forvejen, men 0.63% kan jeg godt leve med. Er der andre ting, man skal være opmærksom på? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækstørrelse?
Kommentér på:
Dækstørrelse?

Annonce