{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.912 visninger | Oprettet:

Brændstoføkonomi motorvej eller landevej? {{forumTopicSubject}}

Mig og min svigerfar er lidt uenige. Vi har en Citigo med 60 heste og kører mellem Silkeborg og Aarhus en gang om ugen. Hvor lang tid det tager er ikke en faktor for os, så skal vi ikke nå noget kører vi af landevejen - både fordi det er lidt hyggeligere, men også fordi det er mere økonomisk... Mener vi selv!

Men svigerfar mener bestemt det er langt mere økonomisk at køre 110 på motorvejen, da man kører med en mere konstant hastighed, hvilket der jo er en hvis sandhed i!

Begge veje er lige lange. Så hvad kan bedst betale sig? 80 på landevejen med 6 rundkørsler, et par små byer og to lyskryds eller bare 110 på motorvejen uden forhindringer? ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brændstoføkonomi motorvej eller landevej?
  • #1   9. apr 2017 Nu spiller vind og vejr jo også en rolle smiley

Men mit gæt er at landevejen er billigst, antaget at i ikke skal overhale.

• #2   9. apr 2017 Mest fordi gearingen er som den er i øvrigt. Man er jo allerede i 5. Gear ved 60-65 i timen, så jo mere motoren skal presses op i fart og holdes der, jo dyrere er det også.

• #3   9. apr 2017 landevej er billigst over 80kmt så sluger de små øko biler har selv haft en Skoda citigo

• #4   9. apr 2017 Prøv begge?
    Ellers prøv motorvej med max 90.

• #5   9. apr 2017 Vi har ikke kørecomputer i vores, så bilen kan ikke fortælle os det. Men tænkte godt på noget med at tanke lige før man kørte fra A til B, og så igen fra B til A og se hvad der har slugt flest liter, men det er lidt uvidenskabeligt smiley

• #6   9. apr 2017 95-100 km/t på motorvej smiley

Men af de nævnte muligheder, tror jeg at landevejen er mest økonomisk, men at der ikke er særlig stor forskel.

• #7   9. apr 2017 Ikke kør 100 km/t på motorvejen, Det genere andre. Og landevejen er mere øko

• #8   9. apr 2017 Enig skinkelyn. Holder den som regel omkring 120, da jeg ellers synes det lille lyn bliver aaalt for presset. Det er jo tydeligt sådan en Citigo ikke er bygget til motorvej smiley

• #9   9. apr 2017 Ned på 90 på motorvejen og så bare læg dig bag en lastbil (selvfølgelig ikke helt oppe i røven), det genere ikke nogen, og hvis det gør så er det dem der er dårlige til at læse trafikken og få trukket ud i tide. Jeg gør det af og til i min Lupo, hvis ikke det er noget jeg SKAL nå smiley

• #10   9. apr 2017 Kører også en del bag lastbiler i min 208 på motorvej, ligger mig så helt oppe i røven så jeg kan presse den over 35 på literen smiley
    Vil mene at hvis du er en god billist der kan læse trafikken og sætte farten ned til rundkørsel med motoren er det billigst på landevej (hver gang du rører bremsen har du gjort noget forkert rent øko messigt)
    Samt sæt farten op når det går ned og hastigheden ned når det går op smiley

• #11   9. apr 2017 ka squ os godt tøffe ca 100 i bimmeren.. smiley den ska derop for at køre lækkert i overdrive.. smiley så om det er på landevej eller motorvej vil den meget gerne minimum derop smiley

men ja ud på motorvejen og tøf bag en lastbil.. det er afprøvet før... var på ferie i corollaen engang.. lige under 15 gik den med 120... men en dag jeg skulle fra roskilde til sønderjylland kørte jeg bagved lastbiler i deres tempo smiley havde ikke travlt.. smiley der gik den 16 på literen smiley

• #12   10. apr 2017 Hr.H: nu skriver du at du ikke har kørecomputer, du nul stiller bare triptælleren når du har fyldt den helt op og ved næste påfyldning har du km på triptælleren som du bare divider med det antal litter du påfyldte.

Men køre du den tilladte hastighed på vejene så er der ingen tvivl om at en bil køre længst på litteren ved 80km/t vil tro det koster Ca.20% ekstra ved at køre 110km/t

Kommentér på:
Brændstoføkonomi motorvej eller landevej?

Annonce