{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er tomgang dårligt for motoren?
  • #1   18. apr 2017 Skrøne.

    Men det er dårligt for miljøet.


  • #2   19. apr 2017 Er det en skrøne? Jeg spørger af uvidenhed.

    Men min logik siger mig at det også afhænger af andre forhold. At stå i tomgang i tør varme med temperatur på 30-35 grader udenfor ikke er optimalt for kølingen. Jeg har selv prøvet med 2 biler der begge steg i temperatur i tomgang ved varmt vejr og køkørsel nemlig. Den ene viste sig så senere hen at have problemer med køleren, så det gav sig selv.



  • #3   19. apr 2017 Det kan være dårligt for motoren, hvis olietrykket er lavt. Det giver et uforholdsmæssigt stort og unødvendigt slid. Mange gange skyldes det jo alene behaget ved en varm bil.
    Man skal dog være opmærksom på, at mange steder gælder det såkaldte tomgangsregulativ = 3 minutter. Derover kan udløse en bøde.


  • #4   19. apr 2017 Vores fr-V har af og til stået i tomgang 6 timer om dagen og den tog ikke skade af det smiley
    Fik engang fortalt at der var noget med varme og topstykket i forhold til tomgang


  • #5   19. apr 2017 På gamle biler med karburator kunne det blive et problem med tiden.
    Fordi blandingen var lidt fed i tomgang
    På nyere biler er det ikke et problem.


  • #6   19. apr 2017 Men hvorfor holde i tomgang i længere tid?
    Enten kører du eller også gør du ikke.

    Synes tit man ser det med traktorer at de står og i tomgang i lang tid.


  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.855
    #7   19. apr 2017 en motor har ikke gidt af mange kolde start/stop

    derfor køre mamge maskine med store motor, i tomgang,
    for at holde temperaturen,

    for køre man en kort tur, er en store motor langtfra varm,
    så dur det ikke slukke den,
    også lidt sener at starte den,

    også derfor start/stop på nye biler,
    ikke sætter ind før motor har nået drift temperaturen,

    da det vil, være for svært og starte igen, samt det vil slide på motordele, samt olien vil hurtige blive nedbrudt


  • #8   19. apr 2017 Din motor har ikke voldsomt godt af det, dit olietryk vil ikke være optimalt i tomgang og din motor soder til(diesel særlig slem) og det koster brændstof du ikke rigtig får noget for. Vi plejer at starten den mens vi skraber ruder fri og så køre vi.
    Men kan ikke se formålet med at holde i tomgang i 6 timer som Kasper J skriver, der ud over vil jeg også sige at dem der forlader bilen i tomgang når de aflever unger er noget modige for bliver den stjålet er der ingen hjælp fra forsikringen.


  • #9   19. apr 2017 Dennis nye biler med start-stop slukker såfremt: den ikke skal køle eller varme kabinen.
    Rattet ikke er drejet


    Poloen kan slukke fra første minut, selv i frostgrader hvis jeg ikke har tændt for klimaanlægget / blæserne smiley


  • #10   19. apr 2017 Jeg har aldrig oplevet problemer med det, hvis køling er OK på bilen.

    Jeg har ofte startet bilen på fjern start om vinteren så den kunne varme op inden jeg kom ned til den


  • #11   19. apr 2017 Hvis man får dårlig olietryk i tomgang er der sku noget galt. Jeg ligger på 2 bar tomgang og 3,5 ish på cruise. Jeg har alle dage været tilhænger af at starte bilen i rigtig god tid, så jeg forsøgsvist altid kører på driftstemperatur.

  • #12   19. apr 2017 Yep, en motor har betydeligt højere olietryk når den er kold da olien er tykkere.

    og hvis det falder under 2-2,5 bar i tomgang når den er varm, ville jeg nok kigge på en ny oliepumpe hvis det var mig


  • #13   19. apr 2017 Hvis man.
    Ikke har EGR.
    Har nok olietryk
    Har go køling (så den ikke køre for koldt eller varmt) og et rent blandingsforhold
    Så motoren lige glad.


  • #14   19. apr 2017 De fleste motorer kører vel bare Stoichometrisk ved tomgang på varm motor? Det er min i hvert fald sat til at gøre.

  • #16   19. apr 2017 Thomas J

    Det eneste de snakker om er tilsodning af diesel biler, og det skal godt nok være noget gammel lort hvis det skal holde stik.

    Min Insignia har varmeveksler så den varmer hurtigt op i koldt vejr i tomgang.

    Og benzin biler er hurtigt oppe i temp alligevel.

    Så jeg kan slet ikke se problemet der


  • #17   19. apr 2017 FDM aner sjældent hvad de snakker om. De kan kun snakke til uvidende folk som de kan overbevise uanset hvad de siger. Ligesom deres pis med at køre lang lys på motorvejen, kæft en brøler, det er sindssygt træls.

  • #18   19. apr 2017 Yep den studsede jeg også over, det er sq max irreterende

  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.855
    #19   19. apr 2017 ja sjovt nok, tog folk den hurtig til sig,
    med at bruge lang lys på motorvejen,

    men at holde til højre og tændelys når det er mørkt,
    forstå de stadig ikke


  • #20   19. apr 2017 Vores stod tit og skulle føde traileren med strøm og der skulle tænding til at give den strøm = fuldt nærlys osv og ville helst ikke løbe tør for strøm (prøvet to gange) smiley
    Og tit hvis man kom med noget og havde forventet at skulle køre med det samme, og så man lige skulle fikse noget kunne den godt stå at køre i tid smiley og den bruger ikke mange dråber i tomgang

    Kørte i vinters fra Herning til Midtsjælland og blev fanget bag et uheld i 5 timer i en iveco og der kørte motoren også hele tiden, og man kunne ikke se det på tankmåleren selvom vi måtte holde omdrejninger på 2000 for der kunne komme varme til kabinen smiley


Kommentér på:
Er tomgang dårligt for motoren?

Annonce