{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.816 visninger | Oprettet:

Motorbremse {{forumTopicSubject}}

Godaften smiley

Jeg kom til at tænke på noget.
Slider det unødigt på motoren, hvis man aktivt motorbremser?
Det jeg mener er, at hvis man eks. kører på en landevej med 90 km/t i timen, og kommer hen mod en by. Så i stedet for at bremse, geare jeg mange gange blot et gear ned (jeg giver mellemgas ved nedgearinger) fra 5. til 4. og så bare lader bilen løbe farten af sig.
Mine forældre mener ikke bilen har godt af det, men jeg kan personligt ikke se noget problem i det, da motoren jo har en oliepumpe og dermed får rigelig smørelse.

I det her tilfælde kører motoren med knap 3000 omdr. i 5. og omkring 4000 omdr. i 4. ved samme hastighed.

Er der noget til hinder for at motorbremse på den måde? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Motorbremse
  • #1   10. maj 2017 jeg har motorbremset i alle mine biler, jeg har haft gennem tiden,

mange af dem har Jeg kørt mange km i, uden motoren har taget skade

• #2   10. maj 2017 Så længe at du holder motoren under begrænseren, sker der ikke noget.
    Jeg har tit motorbremset bilen fra 80 i andet gear, det har aldrig givet problemer.

• #3   10. maj 2017 #2 Har et par gange kørt omdrejningen over begrænseren, eller prøvet ihvertfald. Den kommer bare ned automatisk igen, altså man kan ikke give mere gas tror fordi det er en sikkerheds noget der gør det automatisk? Ved ikke om alle biler har det

• #4   10. maj 2017 #3 Jeg er ikke helt sikker på hvad du skriver.
    Man kan ikke give gas, så motoren kommer over (omdrejnings)begrænseren, det er jo hele ideen med den - at beskytte motoren.
    Sætter man derimod bilen i for lavt et gear ved høj hastighed, tvinges motoren jo op i hastighed.
    Jeg har en gang ved et uheld sat en carina i tredje gear ved godt 150 km/t, så motoren lå på ca. 8000 omdr, hvor begrænseren vist var 6700.
    Der skete ikke noget, men det kan ikke være godt til motoren.

• #5   10. maj 2017 Det er det jeg siger. Lad os sige min begrænser står på 7000 og jeg prøver at komme på 8000 omdr men det kan jeg ikke, den kommer automatisk ned til ca 2000 igen..

• #6   10. maj 2017 Motorbremser altid og det spare en hel del brændstof men man skal huske at bremse engang i mellem smiley Mine bagskiver er ikke glade og jeg bliver nødt til at trække håndbremsen en gang i mellem (forsigtigt) for lige at slide riller og rust af smiley

• #7   11. maj 2017 At gear ned er kun sund hvis man rev matcher motorens omdrejninger med det gear lavere man sætter bilen ned i.. ellers slider man unødigt på koblingen/bremser man bilen med koblingen.. og det er sku dumt at bruge koblingen som bremse istedet for bremserne på bilen da den jo er betydelig dyre og mere kompliceret at skifte...

• #8   11. maj 2017 motorbremser tit. Men dog ikke med så høje omdrejninger som i nævner.

Altså når bilen er i 5 gear. så lader jeg den løbe ned 60 km/t og skifter til 3 gear. så er motoren lige under 3000 omdrejninger.
    bruger faktisk aldrig 4 gear Til og motorbremse med da det ikke er nødvendigt... kommer Jo langt ned i 5 gear.

• #9   11. maj 2017 det slider hvis man motorbremser ved alt for høje omdrejninger, ligesom det også slider hvis motoren kører med alt for høje omdrejninger...

• #10   11. maj 2017 Hvis du kører den over begrænseren så overdrejer du din motor, og det er der høj risiko for at den dør af smiley

• #11   11. maj 2017 larting.
    ja synes også det lyder voldsomt at nogen motor bremser med over 4000 omdrejninger. altså skifter til lavere gear og kommer derop.

• #12   11. maj 2017 Så længe man rev-matcher burde det ikke være et problem, men bare forstillingen af at nogen overdrejer motoren får mig til at krumme tær smiley

• #13   11. maj 2017 Motoren er jeg ikke så bekymret for, mere resten af drivlinien, som kobling og gearkassen det slider lidt mere på, end hvis man blot bremser almindeligt.

• #14   11. maj 2017 Jeg rev-matcher konsekvent under nedgearinger, både for morskabens/lydens og for koblingens/drivlinjens skyld.
    I min gamle Honda var omdrejningsbegrænseren på 7200 omdr. og den motorbremsede jeg ofte med så omdr. kom op omkring 5000, og det lød da halv vildt til tider inde i byen smiley

Kan motorbremsning så få motoren til at bruge olie? Tænker hvis "paraplyer" og stempelringe er slidte, så danner cylindrene måske meget undertryk, når man motorbremser og derved suger cylindrene olie ind? smiley

• #15   11. maj 2017 Motorbremser normalt aldrig over 2000 og hvis det skal gå stærkt så måske 2500 men vores tager selvfølgelig hellere ikke så mange omdrejninger smiley

• #16   11. maj 2017 Kasper j.
    hvilken bil?

• #17   11. maj 2017 208'eren og 13 Avensis men de er begge dieseler og ingen af dem tage 4500 omdrejninger smiley

• #19   11. sep 2018 #18
    Du bliver ved med at nævne kobling, men hvorfor at motorbremsning skulle slide mere på koblingen end al anden kørsel?
    Momentet som koblingen udsættes for ved motorbrems må alt andet lige være langt mindre det motoren udsætter koblingen for ved spidsbelastning.
    Teknisk forklaring søges.

• #23   12. sep 2018 #21
    Set fra den vinkel er jeg enig, brug af koblingen slider koblingen, det gælder jo som sådan hele bilen, det slider at bruge den.

Du skriver "trods alt bedre end adskillelse af motoren for ny kobling" som om der nærmest er garanti for at motorbremsning koster en kobling, nu er argumentet så (let) forøget slid.
    Det hænger ikke mere sammen end at fraråde kørsel med tung trailer, parkering op af bakke osv. af hensyn til koblingen.

Mine forældres gamle Carina E kørte for i øvrigt næsten 360.000 km på original kobling med flittig brug af motorbremsen, så med den bil nåede det ikke at blive et problem før den blev smeltet om til dåser.

Kommentér på:
Motorbremse

Annonce