{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.512 visninger | Oprettet:

C4 kontra 308 - Fordele/Ulemper {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Skal ned til en forhandler i Århus imorgen, hvor jeg har modtaget tilbud på 2 konkrete biler, og ender med 99% sikkerhed med at købe den ene.

Det skal bruges som en daglig landevejs pendler med lidt plads, og ellers billige drift omkostninger - Groft stillet op:

Citroën C4 1,6 BlueHDi 100 Feel 2015
Ca. 50.000 km og 30.3 km/l = 1180 kr i afgift
Touch skærm, 2 zone klima, multi rat, bak sensor, tågelygter etc.

VS

Peugeot 308 1,6 HDi 92 Active 5d 2015
Ca. 70.000 km og 27.8 km/l = 2180 kr i afgift
Touch skærm, 2 zone klima, multi rat, bak sensor, tågelygter etc.

Generelt 2 på nogle områder ret ens biler rent udstyrmæssigt, og design mæssigt udvendig kan jeg godt lide begge to. Indvendig vinder 308 med et nyere design, et gram større bagage rum, og mener også den er bygget på en nyere platform?

Når jeg ser på C4 er det den nyere BlueHDI motor, en lavere afgift, samt omkring 20.000 km mindre på tælleren samt 1 år nyere.

Prismæssigt er de tilbud jeg har fået stort set identiske på dem begge, men hvad har folk at sige omkring fordele og ulemper?

/Henrik


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  C4 kontra 308 - Fordele/Ulemper
  • #1   13. maj 2017 Har hørt igennem en Raf mekaniker at den 100HK diesel er en skide god motor, ved ikke med den anden smiley
    Personligt er jeg nok også lidt mere til Citroen end Peugeot, men det er jo en smagssag, begge gode biler smiley


  • #2   13. maj 2017 Er superglade for min BlueHDI 100 men har haft en 308 BlueHDI 120 HK som lånebil en del gange og der nyder jeg virkelig det 6 gear

    Vil klart anbefale dig BlueHDI og gerne en 120 over en 100 selvom det vist er helt samme motor men det 6 gear hjælper virkelig meget

    Havde taget 308'eren anyway men se om budgettet ikke rækker til en BlueHDI 120 smiley

    Pt har jeg en 308 BlueHDI 180 og den føles virkelig hurtig selvom den egentligt ikke er det men super lækker køremaskine smiley


  • #3   13. maj 2017 Syntes også den 100 hk BlueHdi motor er super lækker, en ulempe ved C4 er at den vejer hele 250 kg mere end 308 hvilket er mere end forventet faktisk.



  • #4   13. maj 2017 Har et budget på maks 150.000 kr, ellers var en 308 BlueHdi da bestemt optimal for mig, men har allerede strukket mit budget for at komme op i denne klasse kontra 208 bare .

  • #5   13. maj 2017 Ja det bliver nok lidt svært de ligger vist en 15-20.000 over dit budget desværre smiley

  • #6   13. maj 2017 Den billigeste 308 BlueHDI 120hk koster 175.000 kr og har 85.000 km og fra 180.000 kr begynder de have nogle lave km tal.

    - Absolut en lækker bil, men mit budget er allerede en gang hævet ca. 25.000 kr og det kan jeg desværre ikke blive ved med.


  • #7   13. maj 2017 Nej det forstår jeg godt smiley
    Den 308 180 BlueHDI jeg har som lånebil nu står til 380.000 smiley smiley


  • #8   13. maj 2017 C4
    Den har ikke samme multimedie skræm så du kan styre varme osv uden at bruge den latterlige skærm. Den køre læ gere på literen og den koster mindre om måneden i ejer afgift samt har kørt mindre. Det burde være en No brainer


  • #9   13. maj 2017 #8: Med en ekstra vægt på 250 kg, tror du så ikke de går lige langt på literen, selvom C4 godt nok har den nye motor ?

    - Derudover overvejer jeg også hvad den nyere platform som 308 benytter reelt har af fordele, tænker sikkerhed osv? - For selvom skærmen i 308 bestemt er flot osv, så syntes jeg faktisk også det er rart at have fysiske knapper til klima især.


  • #10   13. maj 2017 Synes nu skærmen er lækker den har jo flere "lag" så man kan stille temperaturen op/ned mens kortet er fremme smiley
    Man skal selvfølgelig ind i menuen for at ændre zoner osv men de står alligevel på auto

    Radioen skifter jeg fra rattet også i min egen 208

    Kørecomputeren styres jo fra armen som på min 208

    Jeg skifter kort sagt aldrig rundt på de forskellige sider når jeg kører i 308'ere

    Vægten hænger helt sikkert sammen med den nye platform 208 er også over 100 kg lettere end 207/tidligere platform


  • #11   13. maj 2017 Vægten har en faktor. Men det der meget der er. . Jeg ville stadig være ligeglad da jeg hader den ide om en multifungtions skærm! kabinen føles tom, billig og tarvelig uden knapper og klima display...

  • #12   13. maj 2017 Kom endelige med flere input, for der er virkelig fordele og ulemper ved begge modeller i mine øjne ....

    Der bliver naturligvis en prøvetur i begge biler efter hinanden, men øjne udefra kan altid bruges.


  • #13   13. maj 2017 Der kommer snart en ny 308, den er blevet offentligtgjort, det kan evt sænke brugt priserne på de for dyrere BlueHDI men det er nok noget der tager lidt tid smiley

  • #14   13. maj 2017 Den bliver lanceret til efteråret så inden den rammer året skriver vi vel 2018, og generelt syntes jeg det tager ret lang tid eller er lidt begrænset hvad det tidligere har gjort ved brugt priserne.

  • #15   13. maj 2017 Ja okay det kan jeg godt se, havde bare hørt der kom en ny smiley

  • #16   13. maj 2017 Kunne jeg få en 308 BlueHDI med maks 75k på tælleren til 150k var den helt sikkert købt, men sådan ser verden ikke ud pt, og skal man vente sker der dælme intet smiley ....

    Sammen med den ældre 92 hk diesel motor, er det egentlig deres slatne gearkasse der sidder i denne kombi, eller er det præcis samme gearkasse som de benytter til BlueHDI ? ......

    Det er lidt gammel platform med ny motor kontra nyere platform med gammel motor ....


  • #17   13. maj 2017 Rattet i 308 bliver jeg aldrig gode venner med og den pølle nederst på indstrumenbordet ved gearstangen skær i mine øjne. 1.6HDi er generelt en fin motor at køre med men deres benzin motore er virkelig ikke særlig harmoniske eller rare at køre med.

    Fælles for dem er deres kobling den er bøvlet efter min mening men det vane sag. Kunne du vælge en 2.0Hdi ville jeg klart gøre det den ekstra effekt er skøn. 308 og 208 havde potentiale til at bringe minderne tilbage på 205-306 tiderne men de skuffede mig rigtig meget og er bare endnu end ligegyldig bil i bunken af nye ligegyldige biler.
    Føler at køreglæde og magien er forsvundet og en ægte drivers car der få en til at smile uanset om man skal på arbejde, til bageren, road trip eller hygge sig på en snoet lande vej er en saga blot


  • #18   13. maj 2017 Er sku ikke særligt imponeret over den 5 trins der sidder i min smiley
    Altså den fungere fint men der er langt mellem gearene og den rasler i tomgang (evt se min video)

    Den 6 gears er ret højt gearet hvilket er et stort plus ved hastigheder over 100, desuden har jeg ikke lagt mærke til den rasler smiley

    Angående rattet er jeg blevet venner med det men det tog 40.000, jeg føler det bedst bed at have det kørt langt ned og trukket en del ud smiley At rattet sidder langt nede gør intet da det er fladt i bunden


  • #19   13. maj 2017 Synes de 180 heste er unødvendig som 2,0 BlueHDI har og desuden med et prisskilt på over 400.000 kan det simpelthen ikke betale sig (i følge mig) smiley

    Synes de 100/120 heste har kræfter nok til den lette bil og trækker virkelig godt ved mellemaccelerationer

    Angående køreglæde er jeg enig de er for bløde og komfortable især bagenden på min 208 er blød
    Dog styrer den godt men man har meget lidt følelse og de har overraskende meget greb før forhjulene giver op men dette er ikke noget man har brug for i hverdagen
    Vindfølsomheden er desuden god


  • #20   13. maj 2017 Pt kører jeg rundt med ca. 120 hk i min gamle Passat, og har bestemt ikke brug for mere - Bliver de 92/100 hk ikke nok ryger den til Landberg og så bliver det problem løst ret simpelt smiley .....

    Nu tager jeg en test tur i dem begge to 2 imorgen sammen med fruen, og så må jeg se hvad der lokker mest. Der ryger også en barnevogn med, for at vurdere om det noget større bagagerum i 308 betyder noget IRL.


  • #21   13. maj 2017 Lyder som en fornuftig plan, held og lykke smiley

  • #22   13. maj 2017 Prøv evt en Honda Civic / Civic sportstour jeg var meget positiv over dens helhed. Designet er måske ikke lige mig men den køre fantastisk og som Honda somregl levere er den ufattelig dynamisk skruet sammen alt harmonere helt kanont.

    En af mine bekendte fik den som firmabil da den kom frem og han var ikke så begejstret da han året efter skulle havde ny firmabil tænkte han ikke 2minuter over det . Det skulle bare være endnu en civic. Han er blevet så begejstret for den


  • #23   13. maj 2017 Har været ude i de fleste biler i klassen og følte mig desværre slet ikke hjemme i hondaen.

  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 731
    #24   14. maj 2017 nu du kommer fra Nordjylland, skal du sikkert have krog på.. kunne frygte de 92hk ikke er nok. Vores 308 115hk(e-hdi, gen før bluehdi, dog facelifted) kæmper i hvert fald når der kommer meget over de 1400kg bagpå smiley

    Hvis det kun er landevej ikke og ikke motorvej, vil 5gear sikkert være nok, men på motorvejen nyder jeg i hvert fald 6 gearet, men kører du kun omkring de 7-80 er det faktisk ligefør du ikke kan trække dig over bakker i 6 gear smiley

    Landevej ved 80-90 ruller vi i snit 30-35km/l trods vores kun er opgivet til 27.7
    motorvejen ved 110 i 6, er snit hvad jeg har erfaret på vej til arbejde (randers-århus) ca 24-26, men har kun haft den i små 2mdr nu.

    Mht touchskærm og styrring af, ja alt derpå, skal man nok lige vende sig til det, men det kommer hurtigt. også man faktisk glad for det mere "rene" instrumentbord uden for mange knapper og hjul der kan drejes på - tog jo også lidt tilvending at skifte den gamle telefon ud til første smartphone:-)


  • #25   14. maj 2017 Der skal naturligvis træk på smiley - Dog er det stort set kun til div. havearbejde eller hente større indkøb, så det ikke fordi der skal trækkes en kæmpe campingvogn eller lign tungt.

    Den skal bruges til 80% landevejs kørsel, så det er primært mellem 80-90 km/t den kommer til at kører, og her satser jeg på 25 km/l ved begge biler, alt over er ren win.


  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 731
    #26   14. maj 2017 Vil nu heller ikke være bekymret for at købe diesel der har gået 25k om året, tvært imod, under 10k tegner jo nærmere for det har været en by bil, eller låne bil.
    Evt køb en uden træk, og få det eftermonteret.. så du sikker på den ikke har kørt med trailer før smiley
    Ved peugeot kostede aftagelig træk kun 500 mere end fast


  • #27   14. maj 2017 Så fik jeg prøvekørt en solid prøvetur i begge biler efter hinanden med fruen i bilen så man nemt kunne sammenligne og virkelig få testet tingene igennem.

    Komfort mæssigt og designet udvendigt har jeg intet dårligt at sige omkring C4, samt at sæderne var nogle af de bedste jeg har prøvet. Indvendigt syntes jeg ikke skærmen havde en optimal placering, samt jeg syntes B-Stolpen gav en ret stor blind vinkel. Den var dejlig støjsvag, men det 1/4 tons ekstra i vægt kunne mærkes, og vil mene man skal op i noget 120 hk, for at kompensere for dette.

    Peugeot 308 havde en dejlig skærm placeret der var rettet mod føren, og det større bagage rum bestemt positivt. Sæderne var rigtig fine, men lige på dette punkt havde C4 en fordel selvom det ikke var meget. Den væsentlig lavere vægt syntes jeg tydeligt man kunne mærke, og selvom det bestemt ikke var en raket gjorde de 92 hk det faktisk hæderligt.

    Jeg vil ikke sige noget dårligt om C4 for overall var det en solid bil, men det nyere design, større bagagerum samt nyere platform (lettere) gjorde at vi begge endte med at syntes bedst omkring 308.

    Han havde en Peugeot 308 92 hk der ikke var sat til salg endnu, og hvis banken er enige med mig imorgen bliver den købt. Den var sølvgrå, havde også 2x zone klima, multi rat, bak sensor etc og havde kun kørt 55.000 km fra 2014. Der skal lige anhænger træk på, laves service osv, men vi holder os inden for mit 150k budget med levering, og så tror jeg at der er bil mange år frem også pladsmæssigt.


  • #28   14. maj 2017 Glemte helt at sige tak for alle input smiley - Nu skal jeg lige høre i morgen om en undervogns behandling kan komme med i prisen og så skal der handles.

Kommentér på:
C4 kontra 308 - Fordele/Ulemper

Annonce