C4 kontra 308 - Fordele/Ulemper {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Skal ned til en forhandler i Århus imorgen, hvor jeg har modtaget tilbud på 2 konkrete biler, og ender med 99% sikkerhed med at købe den ene.
Det skal bruges som en daglig landevejs pendler med lidt plads, og ellers billige drift omkostninger - Groft stillet op:
Citroën C4 1,6 BlueHDi 100 Feel 2015
Ca. 50.000 km og 30.3 km/l = 1180 kr i afgift
Touch skærm, 2 zone klima, multi rat, bak sensor, tågelygter etc.
VS
Peugeot 308 1,6 HDi 92 Active 5d 2015
Ca. 70.000 km og 27.8 km/l = 2180 kr i afgift
Touch skærm, 2 zone klima, multi rat, bak sensor, tågelygter etc.
Generelt 2 på nogle områder ret ens biler rent udstyrmæssigt, og design mæssigt udvendig kan jeg godt lide begge to. Indvendig vinder 308 med et nyere design, et gram større bagage rum, og mener også den er bygget på en nyere platform?
Når jeg ser på C4 er det den nyere BlueHDI motor, en lavere afgift, samt omkring 20.000 km mindre på tælleren samt 1 år nyere.
Prismæssigt er de tilbud jeg har fået stort set identiske på dem begge, men hvad har folk at sige omkring fordele og ulemper?
/Henrik
dec 2011
Følger: 34 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 80 Svar: 542
Personligt er jeg nok også lidt mere til Citroen end Peugeot, men det er jo en smagssag, begge gode biler
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
Vil klart anbefale dig BlueHDI og gerne en 120 over en 100 selvom det vist er helt samme motor men det 6 gear hjælper virkelig meget
Havde taget 308'eren anyway men se om budgettet ikke rækker til en BlueHDI 120
Pt har jeg en 308 BlueHDI 180 og den føles virkelig hurtig selvom den egentligt ikke er det men super lækker køremaskine
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 261
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 261
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 261
- Absolut en lækker bil, men mit budget er allerede en gang hævet ca. 25.000 kr og det kan jeg desværre ikke blive ved med.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
Den 308 180 BlueHDI jeg har som lånebil nu står til 380.000
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Den har ikke samme multimedie skræm så du kan styre varme osv uden at bruge den latterlige skærm. Den køre læ gere på literen og den koster mindre om måneden i ejer afgift samt har kørt mindre. Det burde være en No brainer
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 261
- Derudover overvejer jeg også hvad den nyere platform som 308 benytter reelt har af fordele, tænker sikkerhed osv? - For selvom skærmen i 308 bestemt er flot osv, så syntes jeg faktisk også det er rart at have fysiske knapper til klima især.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
Man skal selvfølgelig ind i menuen for at ændre zoner osv men de står alligevel på auto
Radioen skifter jeg fra rattet også i min egen 208
Kørecomputeren styres jo fra armen som på min 208
Jeg skifter kort sagt aldrig rundt på de forskellige sider når jeg kører i 308'ere
Vægten hænger helt sikkert sammen med den nye platform 208 er også over 100 kg lettere end 207/tidligere platform
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 261
Der bliver naturligvis en prøvetur i begge biler efter hinanden, men øjne udefra kan altid bruges.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 261
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 261
Sammen med den ældre 92 hk diesel motor, er det egentlig deres slatne gearkasse der sidder i denne kombi, eller er det præcis samme gearkasse som de benytter til BlueHDI ? ......
Det er lidt gammel platform med ny motor kontra nyere platform med gammel motor ....
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Fælles for dem er deres kobling den er bøvlet efter min mening men det vane sag. Kunne du vælge en 2.0Hdi ville jeg klart gøre det den ekstra effekt er skøn. 308 og 208 havde potentiale til at bringe minderne tilbage på 205-306 tiderne men de skuffede mig rigtig meget og er bare endnu end ligegyldig bil i bunken af nye ligegyldige biler.
Føler at køreglæde og magien er forsvundet og en ægte drivers car der få en til at smile uanset om man skal på arbejde, til bageren, road trip eller hygge sig på en snoet lande vej er en saga blot
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
Altså den fungere fint men der er langt mellem gearene og den rasler i tomgang (evt se min video)
Den 6 gears er ret højt gearet hvilket er et stort plus ved hastigheder over 100, desuden har jeg ikke lagt mærke til den rasler
Angående rattet er jeg blevet venner med det men det tog 40.000, jeg føler det bedst bed at have det kørt langt ned og trukket en del ud At rattet sidder langt nede gør intet da det er fladt i bunden
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
Synes de 100/120 heste har kræfter nok til den lette bil og trækker virkelig godt ved mellemaccelerationer
Angående køreglæde er jeg enig de er for bløde og komfortable især bagenden på min 208 er blød
Dog styrer den godt men man har meget lidt følelse og de har overraskende meget greb før forhjulene giver op men dette er ikke noget man har brug for i hverdagen
Vindfølsomheden er desuden god
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 261
Nu tager jeg en test tur i dem begge to 2 imorgen sammen med fruen, og så må jeg se hvad der lokker mest. Der ryger også en barnevogn med, for at vurdere om det noget større bagagerum i 308 betyder noget IRL.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
En af mine bekendte fik den som firmabil da den kom frem og han var ikke så begejstret da han året efter skulle havde ny firmabil tænkte han ikke 2minuter over det . Det skulle bare være endnu en civic. Han er blevet så begejstret for den
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 261
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 731
Hvis det kun er landevej ikke og ikke motorvej, vil 5gear sikkert være nok, men på motorvejen nyder jeg i hvert fald 6 gearet, men kører du kun omkring de 7-80 er det faktisk ligefør du ikke kan trække dig over bakker i 6 gear
Landevej ved 80-90 ruller vi i snit 30-35km/l trods vores kun er opgivet til 27.7
motorvejen ved 110 i 6, er snit hvad jeg har erfaret på vej til arbejde (randers-århus) ca 24-26, men har kun haft den i små 2mdr nu.
Mht touchskærm og styrring af, ja alt derpå, skal man nok lige vende sig til det, men det kommer hurtigt. også man faktisk glad for det mere "rene" instrumentbord uden for mange knapper og hjul der kan drejes på - tog jo også lidt tilvending at skifte den gamle telefon ud til første smartphone:-)
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 261
Den skal bruges til 80% landevejs kørsel, så det er primært mellem 80-90 km/t den kommer til at kører, og her satser jeg på 25 km/l ved begge biler, alt over er ren win.
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 731
Evt køb en uden træk, og få det eftermonteret.. så du sikker på den ikke har kørt med trailer før
Ved peugeot kostede aftagelig træk kun 500 mere end fast
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 261
Komfort mæssigt og designet udvendigt har jeg intet dårligt at sige omkring C4, samt at sæderne var nogle af de bedste jeg har prøvet. Indvendigt syntes jeg ikke skærmen havde en optimal placering, samt jeg syntes B-Stolpen gav en ret stor blind vinkel. Den var dejlig støjsvag, men det 1/4 tons ekstra i vægt kunne mærkes, og vil mene man skal op i noget 120 hk, for at kompensere for dette.
Peugeot 308 havde en dejlig skærm placeret der var rettet mod føren, og det større bagage rum bestemt positivt. Sæderne var rigtig fine, men lige på dette punkt havde C4 en fordel selvom det ikke var meget. Den væsentlig lavere vægt syntes jeg tydeligt man kunne mærke, og selvom det bestemt ikke var en raket gjorde de 92 hk det faktisk hæderligt.
Jeg vil ikke sige noget dårligt om C4 for overall var det en solid bil, men det nyere design, større bagagerum samt nyere platform (lettere) gjorde at vi begge endte med at syntes bedst omkring 308.
Han havde en Peugeot 308 92 hk der ikke var sat til salg endnu, og hvis banken er enige med mig imorgen bliver den købt. Den var sølvgrå, havde også 2x zone klima, multi rat, bak sensor etc og havde kun kørt 55.000 km fra 2014. Der skal lige anhænger træk på, laves service osv, men vi holder os inden for mit 150k budget med levering, og så tror jeg at der er bil mange år frem også pladsmæssigt.
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 261
C4 kontra 308 - Fordele/Ulemper