{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.946 visninger | Oprettet:

Ladelampe lyser konstant. {{forumTopicSubject}}

Hej.
Ladelampen på min Transporter T4 2.5B har lyst konstant hele dagen. Bilen startede og kørte fint indtil jeg skulle jeg fra job. Bilen fik pludselig ud mens jeg kørte. Nu vil den ikke starte. Startermotoren snurrer ikke det mindste når jeg drejer nøglen.
Kan det være generatoren den er gal med og er den svær at komme til?
Bilen holder et godt stykke væk så kan ikke lige få et kig ned i motorrummet.
Bilen er fra 1995.
Vh Allan.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ladelampe lyser konstant.
  • #2   1. jun 2017 Tak for svaret.
    Lampen har lyst ca 15 kilometers kørsel sammenlagt. Batteriet er omkring et år gammelt. Kan det blive helt fladt af det?


  • #4   1. jun 2017 Ok. Det giver god mening. Så hvis batteriet ikke er ødelagt og kan lades op, kan jeg måske få startet den og køre den til mekaniker?


  • #5   1. jun 2017 Hej Allan.

    Prøv at få ladet dit batteri op, når dette er gjort skal du sætte en multimeter på batteriet samtidig med at et ven starter din bil, her skal batteriet gerne stige i spænding til mellem 13-14 Volt.

    Hvis ikke batteriet stiger spændingen til overnævnte, er din generator færdig og skal skiftes.

    Mvh


  • #6   1. jun 2017 Hej Marco
    Det vil jeg gøre. Takker.


  • #7   1. jun 2017 Kunne jo også være generatorremmen er sprunget... Og ved ikke om den rem også trækker vandpumpen.. Så det en skidt ide at køre den hjem når i får strøm på den


  • #8   1. jun 2017 @Marco,

    Måske er det din beskrivelse der er lidt kort, men som jeg forstår den, er det ikke korrekt formuleret.

    Hvis du måler på batteriet i mens bilen starter vil din batterispænding falde meget, selv på en helt frisk batteri.

    Når så bilen er startet, så vil du kunne måle en højere spænding på batteriet, såfremt at din generator virker. Dvs. hvis du "kun" har under 13V er det en indikation på at din generator ikke lader. Hvis dit batteri er meget afladet, og du starter bilen med start kabler kan der gå lidt tid inden spændingen bliver stabil, og du vil opleve at den gradvis stiger indtil typisk spænding på 13,8V.

    /Steffen


  • #9   1. jun 2017 Hej Steffen.

    Det er meget muligt at det ikke er korrekt formuleret, men nu er det sådan at jeg ville gøre i det i praksis.
    Og da jeg skal til svendeprøve som mekaniker på næste tirsdag har jeg netop lige fået det genopfrisket.

    Men man kan sige at batteriet, SKAL stige i spænding hvis generatoren virker som den skal.


  • #10   1. jun 2017
    Held og lykke med svendeprøven. smiley

    Kunne ikke lade være :-), jeg tror vi er enige, det vigtige er st måle spændingen efter at bilen er startet og ikke i mens den starter.

    Men hvis ladelampen lyser ladet bilen ikke...


    /Steffen


  • #11   1. jun 2017 Jeg siger mange tak. smiley

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #12   1. jun 2017 man skal dælme være uheldig for at et batteri dør af en enkelt afladning

  • #13   2. jun 2017 Et spørgsmål: Havde du også kørt hvis det var olielampen der lyste?


    En kontrollampe der lyser er da ikke for sjov. Man kan som tommelfingerregel sige, at er de røde = STOP!
    Gule = Kan køre med forsigtighed, men få det fikset.


  • #14   2. jun 2017 Allan R : Nu gik mit spørgsmål jo sådan set ikke på hvad en rødt lysende lampe betyder. Så stop nu bare dig selv.

    Til jer andre: jeg har ladet batteriet op og startet bilen. Måler kun 12,6V med kørende motor og bilen går ud når minuspolen tages af batteriet. Så må vist hellere få skiftet generatoren.

    Tak for al jeres input.

    God Pinse


  • #15   3. jun 2017 Det besvarer ikke spørgsmålet, om du også havde kørt videre med lysende olielampe eller sladrelampe for bremsefejl etc. ?
    Andre KUNNE jo lære et eller andet ved at læse herinde og måske undgå alvorlige udgifter på den konto.

    Det er sandsynligvis dine kul der er slidt ned i din generator.
    Hvis det er en BOSCH kan du købe kulholder med spændingsregulator for omkring en hundredekroneseddel hos T.Hansen, Biltema m.fl. og på ti minutter være køreklar igen.


  • #16   3. jun 2017 Hej Allan R.

    Jeg ville ikke anbefale at han kun skifter sine kul, det er der heller ikke ret mange der gør længere.
    Og hvis han skal være helt sikker på at der er hans kul der er slidt ned skal man ind og måle rippelspændingen.

    Byt til nyt.
    Mvh


  • #17   3. jun 2017 Man kan meget hurtigt se rent visuelt om kullene er færdige. Mange gange kan man endda "trække" dem lidt længere i fjedrene, så de kommer på kontaktfladerne igen. Hvis generatoren lader af den operation, kan man med fordel udskifte kulholderen og spare en del kroner.
    Der er forskel på, om man ofrer "en hund" eller en ny/ombytter til tusind dask.
    Det er så min holdning. Jeg har repareret en del generatorer i tidens løb.
    Også med udskiftning af lejer etc.


Kommentér på:
Ladelampe lyser konstant.

Annonce