{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.006 visninger | Oprettet:

AllanH
AllanH
Tilmeldt:
16. mar 2017
Følger: 11 Emner: 7 Svar: 14

Valg af (billig) stationcar {{forumTopicSubject}}

Min gamle bil er færdig i business, og jeg skal ud og købe en stationcar til en fornuftig pris til et forholdsvist begrænset kørselsbehov (25 km dagligt + småture i weekenderne og et par ture til Jylland om året).

Jeg synes det kunne være rart med en ny bil, og herudover synes jeg der er for lidt sparet ved at købe en stationcar, som har været brugt i 2-3 år.

Derfor har jeg kigget lidt på en Dacia Logan Stepway, som lander på omkring 150.000 kr. Var ude og køre i den i dag og det er godt nok ikke en stor kørsels-oplevelse, men det betyder ikke rigtig noget for mig. Det vigtigste er næsten, at den opfylder væres krav til størrelse og pris:
http://www.dacia.dk/logan-mcv/

Så er der det med sikkerheden og de kun 3 stjerner i crash-test i 2014. Det er jo ikke ligefrem prængende, men der ser ud til, at sikkerheden for børn i autostole:
http://www.euroncap.com/en/results/dacia/logan-mcv/7865

Er der nogen herinde som kender bilen og har en holdning til om det er ok i drift og eventuelt om der er gjort noget for sikkerheden siden 2014?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af (billig) stationcar
  • #1   25. jun 2017 Chrash test er ligemeget i lin verden, det ødelægger kun oplevelsen af at køre bil,

    Har kørt deres 1.6 16v i en Duster den fungerede fint til bilen og er en go gammel Renualt motor. Det mange penge at give for en bil men modsat er der en bedre handel end at give mere og få en mindre station car...
    Nå du ikke køre med havde jeg sku ikke gider at købe så dyrt. Så havde jeg fundet en brugt Octavia med en 1.6-2.0fsi motor og tullet rundt i den.


  • #2   25. jun 2017 Tja. Den er lige så sikker som en Golf brugt til den pris... smiley Mener den er "sikker" nok, den har bare ikke så meget sikkerheds programmer.. Tænkte på en Golf 5..

    Dieselmotoren i Dacia'en er faktisk den samme 1,5'er, som man kan finde i en Mercedes A-klasse, og det er en rigtig god motor.


  • AllanH
    AllanH Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 11 Emner: 7 Svar: 14
    #4   25. jun 2017 #1: Det kan du have ret i, men det er ret uigennemskueligt for mig at købe en bil som er ældre end bare nogle år. Jeg kan heller ikke selv lave noget på bilen, så den sikkerhed vil jeg gerne betale noget for.

    #3: Ja, det er interessant at se med værditaget. I forhold til garanti, så har jeg også kigget lidt på det. Jeg kan se, at man kan udvide til 5 år/100.000 km for 4.000 kr., så det mener jeg må være en fornuftig investering måske især, hvis man skal sælger inden for 4 år. Eller er jeg helt galt på den her?


  • #5   25. jun 2017 Kan anbefale en Seat Toledo - kan handles til de ca. 150.000 og har lige så meget plads som en St.car
    - eller evt. en Skoda Fabia St.car


  • AllanH
    AllanH Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 11 Emner: 7 Svar: 14
    #6   25. jun 2017 Vi prøvede faktisk en fabia her den anden dag. Den var væsentligt bedre at køre i, men det må siges at være en lille stationcar..

  • #7   25. jun 2017 Octavia st car 1.9 TDI er sko da en fin bil, den vil koste dig 2.5-3 liter diesel om dagen. Køb en gammel en nysynet og med ny tandrem osv, så har du bil i laang tid før der skal laves noget, og skulle der ske noget så er der et hav af billige dele til den og folk som kan lave den.
    Har selv 3 stk Octavia, km er ligegyldig, rust er vigtigere.


  • #8   26. jun 2017 Jeg ville vælge en ældre Ford Mondeo stationcar. Oceaner af plads og med et bredt udvalg af motorer. Både benzin og diesel. 1,8 er en slidstærk model (benzin) og er den bare nogenlunde velpasset kører den billigt og længe.
    Så kører du i en bil der er betalt og kan bruge penge på vedligeholdelse.
    Men det er så MIN vinkel på det.


  • AllanH
    AllanH Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 11 Emner: 7 Svar: 14
    #9   26. jun 2017 Tak for svarene.

    Jeg synes, at uanset om jeg søger på bilbasen efter Skode Octavia, Ford Mondeo eller Ford Focus med ca. 3-4 år i drift, så synes jeg at "værditabet" for den tidligere ejer er meget lavt < 30 %. Er det fordi brugte biler bare er meget dyre for tiden eller er priserne meget vejledende smiley

    Eller skal jeg se på biler der er noget ældre?

    Det eneste jeg slet ikke gider er, at jeg skal have en masse bøvl med en brugt bil, som skal til mekaniker hele tiden. Der skal være stor driftsikkerhed..


  • #10   26. jun 2017 Brugt focus STC 1.0 ville være mit valg til dit behov. Den kører samtidigt godt og motoren har vundet priser 5 år i træk....

  • #11   26. jun 2017 Det vil altid være et lotteri med en brugt bil, men er den velplejet er chancerne for værkstedsbesøg i utide det mindre. Jeg ville gå efter en med ti - tolv år på bagen, når kørselsbehovet ikke er større. Det klarer den sagtens. Også selvom den har passeret både 100 og måske 200.000 km på tælleværket.
    Dieselversionerne kører med PSA - maskiner. De er mindst lige så slidstærke.


  • AllanH
    AllanH Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 11 Emner: 7 Svar: 14
    #12   27. jun 2017 Tænker du noget som denne:
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/mondeo/18-trend-stcar-5d/3319005

    Eller er jeg lige lidt for fedtet med pengene?


  • #13   27. jun 2017 Nej, det er den model jeg tænker på. De kan dog findes billigere på f.eks. Den Blå Avis. Jeg synes det er sjovere at bruge penge på forbedringer og vedligehold, frem for at betale afdrag, men det er så min vinkel.
    Andre synes måske en nyere på afbetaling er lykken.
    Vi er ikke ens. smiley


Kommentér på:
Valg af (billig) stationcar

Annonce