{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.752 visninger | Oprettet:

Værkstedspriser nogen gange altså... {{forumTopicSubject}}

En makker havde købt en fin billig Astra G som hans søn kunne få at køre i, den skulle bare have skifte begge hjullejer i for og luftmassemåler da den meldte fejl på det.

Pris ved hans normale mekaniker for de 3 ting 7500.-!!!

Så ringede han til mig:
Pris på hjullejer 280kr. pr. stk
Luftmassemåler 249kr.
og så fik han lige 2 nye forlygter på fordi de andre var matte af helvede til. pris 424kr. for begge 2!

Så dele i alt for knap 1300.- med forlygter

og det hele tog under 3 timer at skifte.

og det meste af tiden gik med at få kofangeren af fordi skruerne drillede, for at skifte lygterne og det var slet ikke med i mekaniker tilbuddet!

Det er da totalt blæst smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Værkstedspriser nogen gange altså...
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #2   25. okt 2017 Sådan nogen mekanikere findes der desværre en del af, røvrender folk som intet ved om biler, eller hvor længe tingene tager at lave, og de tjener fedt på det..
    Det går desværre bare udover de ærlige (Som er flertallet) Som skal stå og høre på en skrækhistorie fra fætters venindes fars svoger fætter nabo søn.. smiley

Edit : Husk at mekanikeren næppe har kunne skaffe delene til samme pris, og slet ikke kunne sælge for samme pris..
    424kr for 2 forlygter lyder forrykt billigt!

• #3   25. okt 2017 det er mange der får det lavet selv eller en kammerat som i dit tilfælde. Men er dælme dyre de mekanikere.

• DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator

Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #5   25. okt 2017 Daniel - du er da hidset ret godt op allerede, så vidt jeg kan læse...

• #6   25. okt 2017 Tja, mekanikeren skal jo også tjene penge... Går ud fra at de ikke var venner.. smiley

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #7   25. okt 2017 Daniel - Jamen hvad?
    Kender du personen jeg snakker om?

• #8   25. okt 2017 Daniel

Mekanikeren står og siger til ham at de 2 hjullejer koster 1000kr. stykket, og det er jo helt tosset når jeg som privat man kan få dem til en fjerdedel.

Og det samme med luftmasse måleren den ville koster 2000.- ved ham, den fik jeg til 249.-

Aaaaah come on, hids dig ned

• #9   25. okt 2017 Tag lige et sug på piben Daniel, du er da helt oppe og ringe smiley

• #10   25. okt 2017 Nu kan man som mekaniker ikke montere et eller andet noname tilfældige reservedele. Vi har jo vores bruttopriser fra vores leverandører, som kan stå inde for stumperne, der har et navn man kender til. Kan godt se at 7500 kr er pænt meget over hvad det nok ville koste på et normalt ærligt værksted. Men der kan man jo så få et tilbud fra et andet værksted, og benytte sig af det istedet.

• #11   25. okt 2017 Men et sted har Daniel ret. smiley De skal jo også tjene penge ind selv. Det er ingen hemmelighed at det er billigere at gøre selv, hvis man har de evner.

Fx. Da jeg tabte min telefon, så skulle der ny skærm på, og det den var brugt så var der ingen garanti på.. Jeg tog den ned til et sted hvor de fixer den salgs, og han ville havde en høj pris. Jeg tænkte over det, og kiggede lige selv på, hvad deet ville koste at fixe. Det var en noget billigere pris, og jeg tog chancen selv for at fixe den. smiley

• #12   25. okt 2017 Yep, men min makker havde jo altid brugt den mekaniker og havde jo stor tillid til ham.

Han var jo tæt på at skrotte bilen fordi at reparationen ville koste det dobbelte af hvad bilen havde kostet, så tog han fat i mig

• #13   25. okt 2017 Arr, så tag jeg mine ord tilbage... Troede bare det en lokal mekanikker...

• #14   25. okt 2017 Er det forhjulslejer med indbygget ABS føler og ring?

• #15   25. okt 2017 Yep, han gav også tilbud på bare af skifte de 2 hjullejer

Det var 5.000.- bare for det.

Og det er 6 bolte der skal løsnes da det er et komplet nav man skifter med ABS føler og hele mulivitten, det tager nærmest lige så lang tid som at sætte bilen på liften og tage hjulet af.
    Nemmeste reparation i verden smiley

• #16   25. okt 2017 Jeg mener bare at hjullejerne alene ved ftz ligger på næsten 2000 kr med moms.

• #17   25. okt 2017 Pr stk.

• T S T
    T S T Tilmeldt:
    dec 2016

Følgere: 194 Emner: 6 Svar: 605
    #19   25. okt 2017 Se det på den lyse side - din ven sprang ikke på mekanikerens tilbud smiley

Men ja, mekanikere skal også tjene penge. Nogen mere end andre. Går den, så går den. Den mekaniker har sikkert lavet gode penge på sådan nogle opgaver gennem årene. smiley

Men frækt er det!

• #20   25. okt 2017 Og 386.- pr. stk. ved bildeleshop.dk

https://www.bildeleshop.dk/bta/7179695

• #21   25. okt 2017 Det er helt blæst ja.
    Men det er sådan markedet har udviklet sig herhjemme.
    Kunder vil have 2-3 års garanti på stumper, bilen skal helst laves på een dag, dvs de stiller bilen ved mekanikeren. Mekanikeren skal så bruge stumperne med det samme, da bilen jo skal køre igen, senest til fyraften. Så ryger priserne bare opad, fra grossisterne, da der er en del vareture der skal køres, reklamtionssager der skal ordnes, og logistisk arbejde med hvordan de nu får reservedelen ud til mekanikeren hurtigst mulig. Samtidig skal mekanikeren også tjene på reservedelen, og som en hver anden håndværker, laver man ikke et tilbud "stramt" der er lidt plads at give af, hvis nu boltene knækker i navet, ABS stik er irret fast, skiver er mega rustne og kræver en del rengøring for at kunne genbruges.

Det er jo heller ikke sikkert at dine 3 timer er udført "mekanisk" korrekt.

• #22   25. okt 2017 Yep, men nu mister han jo nok en god kunde gennem mange år på sådan et tosset stunt

• #23   25. okt 2017 hvor meget garanti gir de der hvor du har købt og er det samme kvalitet.. hvem betaler hvis de går i stykker inden for normal garanti. ?
    min makker købte nemlig en "billig" kobling på Ebay og den endte med at blive dobbelt så dyr som en fra FTZ... hans mekaniker ville gerne smide den i, men garanti stod han jo selv for og han måtte betale for to gange skift plus en ny kobling..

• #24   25. okt 2017 Henrik C

Jeg kan så forsikre dig for jeg det jeg har lavet ikke fejler noget, og er helt efter bogen smiley
    Og igen, her var ingen pres for tid eller krav om bilen skulle laves på en eller 2 dage.

Det var en ekstra bil som han kunne have i en uge hvis det passede ham.

Og ja en mekaniker skal da tjene penge selvfølgelig skal han det.
    Meeeeen der er sq grænser.

Så ville jeg da nødig have ham til at skifte en tandrem på bilen
    Skulle det så koster 17-18000? der kan jo også gå meget galt osv. osv...

• #25   25. okt 2017 Fisker.

Nu ville jeg heller ikke købe billige dele til vitale ting som er svære at komme til hvis der går noget galt.
    Men har da selv købt et nyt sæt kobling og svinghjul til min Insignia fra LUK (tror jeg det var) på ebay, fuldstændigt magen til det der sad på bilen fra fabrikken.

Og der sparede jeg 2.000 bare på delene

Samme garanti osv. som alle andre steder

• #26   25. okt 2017 Ja det er da drøn ærgeligt at mekanikeren nu mister en kunde pga et dårligt udregnet tilbud.

Det var mere for at fortælle, at der en grund til at vi som mekanikere simpelthen ikke kan få vores reservedele til de priser som man kan købe dem til på nettet.
    De yder ganske enkelt ikke den service som man har brug for som professionel.

Og dit udførte arbejde er sikkert nok efter bogen.
    Jeg har bare så tit set kunder der er kommet ind, og har udskiftet en eller anden komponent selv. Om det er styretøj, bremser, motordele eller noget helt andet, så er det bare så tit, hvor man kan se at det ikke er lavet på et værksted. Har så tit set kunder der selv har skiftet bremser, og ganske rigtigt har smurt klodserne, men så er navet ikke ordentlig rengjort efter skift af skiver, eller stempel og fingre på kaliber er nærmest total ruste, og ikke blevet smurt, bremseåg er måske ikke rengjort eller ødelagte manchetter ikke udskiftet.
    Og så står kunden af og til og "praler" af hvor nemt og hurtigt han selv har skruet i sin bil, selvom det ikke et i nærheden af at være "korrekt udført"

• #27   25. okt 2017 ja han troede det var en Sachs kobling men det var det så bare ikke.. den kostede vist 1000 kr mindre end den fra FTZ, så han køber aldrig mere "OE" dele på nettet... smiley

• #28   25. okt 2017 Jo jo, skal man skrue i sin bil skal man også vide hvad man laver.

Meeeen nu har jeg skruet i lidt af hvert igennem tiden

• Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

Følgere: 4 Svar: 195
    #29   25. okt 2017 Carsten
    Det er ikke mekanikeren der bestemmer prisen for delene (Ikke helt i hvert fald), og når der er tale om lejer med indbygget ring og sensor, så koster de omkring 1500-1600kr hos au2parts (Som jeg lige husker det)
    Så der er de første 3000kr forsvundet alene på hjullejerne.
    En luftmængdemåler plejer ikke at være billig, så den kan vi sætte til 750kr, og det samme pr lygte
    Det er 2250kr oveni..
    Så skriver du 3 timer ca, hvilket hos de fleste idag nok ville hedde 750kr pr time, så yderligere 2250kr..
    hvor meget"overskud" tror du lige at han har haft på den rep..
    Ikke nær de 6000kr, som du har gjort det billigere

Jeg har desværre ikke adgang til siderne herhjemme fra, ellers havde jeg da gerne giver den præcise pris på delene..

Ang kobling, så er den hørt mange gange før, både sachs, luk og hvad der ellers findes af OE koblinger.. Der er kopi vare inden for alt..
    Selv sådan noget småt som tændrør!

• #30   25. okt 2017 Fisker.

Jeg gik bevidst efter præcis det der sad på bilen fordi jeg ikke ville ind i den slags problemer, for det er virkeligt en son-of-a-bitch at komme ind til hvis den skal af igen smiley

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #31   25. okt 2017 En mekaniker skal jo kunne give garanti paa arbejdet saa det er jo logisk at han vil bruge stumper han kan staa inde for.
    Havde han brugt de billigste stumper han kunne finde og de saa var staaet af om 3 mdr saa kunne du jo saa lave et indlaeg der hed lortemekaniker...
    Er der,som nogen i traaden antyder,stumper for 5-6000kr saa er hans tilbud vel helt i orden ?
    Men man kan helt sikkert spare penge hvis man vil tage chancen med billige reservedele.

• #32   25. okt 2017 Lige med koblinger, og turboer så er der meget at spare ved at købe det på nettet.

Har selv tænkt på at købe lidt stumper på nettet til min egen bil, da jeg ganske enkelt ikke kan skaffe dem så billigt igennem de grossister vi har på arbejde.

• #33   25. okt 2017 jo men han siger der stod Sachs på siden hvor han købte den , men der lå ikke Sachs i kassen da den kom...
    men kan man selv skrue er priserne helt hen i vejret.. men de har altså en del udgifter i forbindelse med et værksted.. så er der lige en 17 nøgle der skal ny af og så en anden dyr ting..

• #34   25. okt 2017 Nu har jeg jo fundet reservedele MEGET billigere på flere danske sider også.

og NEJ et nav med ABS til en Astra G koster IKKE 1500-1600 i må da have ædt noget i ikke kan tåle?
    Måske til en Audi A8 men sq ikke til en Astra da

Har skruet i de biler i årevis og det har ALDRIG kostet så meget.

Så kan sådan en bil jo ikke bære at få skiftet noget så simpelt som et hjulleje så skal den jo skrottes, det er da tosset?

• #35   25. okt 2017 Fisker.

Jeg har købt en værkstedsvogn fra Bato med alt værktøj jeg kan tænkes at få brug for, og der er livstids garanti tingene, og har fået byttet flere ting uden problemer.

Den kostede 7000.-

Så det er i hvert fald en dårlig undskyldning

• Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

#36   25. okt 2017 Carsten
    Hvis jeg husker det, så vil jeg med glæde slå priserne på alle delene op imorgen..
    Men de er dyre pga det er indbygget ring og sensor. Det er lidt surt for kunden, når de kommer ind med en død ABS føler, og får af vide at hele lejet skal skiftes..
    Hvilken årgang er vi ude i 98-05ér?

Den med værktøj er lidt tam undskyldning ja, men der er licens til testere og andre ting man ikke tænker over, og får at finde hvilken ABS fejl der er i systemet, så bruger man en tester..

• #37   25. okt 2017 måske ... ?
    jeg vil ikke forsvare deres priser, men jeg ved jeg gerne vil ha en god løn (ellers arbejder jeg ikke) og det vil hans evt. mekanikere nok også.. du vil nok heller ikke arbejde gratis..
    nå slut herfra...

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#38   25. okt 2017 Jo men Carsten du ved ikke hvad han skal give for stumperne ved HANS leverandoer.
    Og 7000kr for det vaertoej DU skal bruge daekker nok ikke heeeelt det som et vaerksted skal bruge,Men det ved du jo selvfoelgeligt godt smiley

• #39   25. okt 2017 Rsp

At han har en dårlig og dyr leverandør kan da ikke være kundens problem, så må han finde en så han kan være konkurrencedygtig, sådan virker det da i IT branchen i hvert fald.
    Og Jeg har skam rigeligt med værktøj, jeg har så jeg kan lave ALT selv smiley

Fisker
    Tjaa her arbejde jeg jo så gratis fordi det er en go ven og sort arbejde jo som bekendt er ulovligt.

• #40   25. okt 2017 Jeg kan så fortælle at så sent som idag, har jeg skiftet et hjulleje på en opel Vivaro, det var en reklamationssag, da vi havde skiftet selvsamme hjulleje tilbage i august måned. Så det var kun 2 måneder gammelt. Dengang valgte vi at købe et "billigt" NK hjulleje for at
    holde prisen nede, da bilen også skulle have lavet en del andre ting.

Nu kunne jeg så idag få lov til at skifte lejet igen, og kiggede nøje efter monteringsfejl da det er den oplagte årsag til så tidlig et defekt hjulleje, men alt var monteret korrekt.

Så jeg valgte at smide et SKF leje i istedet, som vi kender og som vi aldrig har haft bøvl med. Medmindre vi monterer det forkert.

• #41   25. okt 2017 hva siden hvornår er sort arbejde blevet ulovligt.... smiley .

nu mente jeg så også det arbejde du skal leve af.. smiley

• #42   25. okt 2017 Ja, hvis Carsten kan skifte det på 3 timer, så er mekanikeren forhåbentligt højst hurtigere end det.
    Så hvis mekanikeren også bruger 3 timer, giver det en timeløn på 2000 kroner.. Bevares, de bruger originale stumper som måske koster det dobbelte af hvad Carsten gav, men det er jo stadig vanvid. Noget andet, en billig bil behøver jo slet ikke org stumper. Jeg er sikker på den ikke behøver holde i 15 år mere, indkøbsprisen taget i betragtning.

profilbillede
  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#43   25. okt 2017 Vaerktoej til at lave ALT paa en bil for 7000kr ? Hold nu op.
    Men en ting der da stensikkert ikke kan vaere nogen tvivl om er at denne traad er totalt vaerdiloes indtil vi finder ud af hvad de stumper koster ved mekanikerens leverandoer.

• #44   25. okt 2017 Bjerggaard

Det er en 99er 1.2 16v
    Men jeg er jo lidt ligeglad med hvad din leverandør tager for det, hvis det er over 400 pr styk er det jo røveri, deres pris er jo ikke den eneste i verden eftersom jeg kan finde den markant billigere mange andre steder

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#45   25. okt 2017 Er hans leverandoer nu ogsaa daarlig ? Hvad er grundlaget for den konklusion ?

• #46   25. okt 2017 De fleste leverandører af reservedele til værksteder herhjemme er ikke dårlige. De er faktisk rigtig rigtig gode, og de sætter nærmest himmel og hav i bevægelse for at opfylde værkstedernes krav.

Prisen følger så med for sådan en service.

Og jeg VED at et hjulleje med samme opbygning til en Astra H koster i nærheden af 2000 kr ved au2parts og FTZ. Så det er nærliggende at gå ud fra at det koster deroppe af til en astra g også.

• #47   25. okt 2017 RSP

Det er jo det der er pointen her, det er jo mekanikerens problem hvis han har en alt for dyr leverandør, når delene sagtens kan findes til normale penge

• Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

#48   25. okt 2017 Carsten
    Jeg prøver at slå den op.
    Og jeg er klar over at delene kan findes billigere på nettet, men inden man stempler en mekaniker, så burde man nok have hans side af historien, eller i det mindste udregningen smiley
    Og ja vi kan da have en procent bedre rabat end ham, eller omvendt, men ændre næppe ret meget på de priser jeg vil kunne slå op..

Garanti er noget mekanikere giver, og det betaler man også for..

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#49   25. okt 2017 Det kommer jo saa an paa hvem der skal vurdere hvad hans syn er paa normale priser.
    Igen,han vil jo nok ikke ligge navn til det billigste l.rt der maaske kan findes et eller andet sted.
    Igen,han kan IKKE slippe for at give garanti paa arbejdet.Men det er der der mange der ikke vil forstaa.

• #50   25. okt 2017 han kan jo ikke give garanti på noget han køber på feks. Ebay , hvis det går i stykker skal han jo bruge tid og penge for at prøve om leverandøren vil give noget... så forstår godt de ikke gider bruge energi på de sider... måske endda vente 3-4 dage på delene , når FTZ kan levere de fleste samme dag eller næste dag..

• #52   25. okt 2017 Carsten
    Her er til astra g
    http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-241744375&n=-241641319&regnr=&RegNrRecID=0&tid=8993&group=1400&refloc=2

Og nej jeg handler ikke ved thansen, men deres priser er ikke langt fra grossisterne på mærkevarer.

• Peter  B
    Peter B Tilmeldt:
    jan 2012

Følger: 1 Svar: 45
    #53   25. okt 2017 Et lille indpust, har ikke noget med dette indlæg at gøre, KUN EN JOKE:
    En mekaniker er død og kommer op til SCT Peter, som kigger på hans papir og siger. Det må jeg sige , du er 289 år gammel. Nej det er jeg ikke siger mekanikeren, jammen siger SCT Peter jeg står her med dine regninger og kan se dit timetal for reparationer, så er du 289 år gammel.

• #54   25. okt 2017 Fisker

Hvis et af hjullejerne svigter kan jeg købe 5 mere hjem og skifte inden jeg har brugt som folk jo mener 1 skal koste, og jeg har sat en del af den slags lejer på, og har ikke oplevet at de svigter før alt andet man kan købe dyrt

Ved nærmere eftertanke har jeg aldrig skiftet sådan et leje igen fordi det gik i stykker

• #55   25. okt 2017 ja du kan skifte dem og det kan jeg også, men det er ikke alle der kan det...

• #56   25. okt 2017 Henrik

Jamen nu er Thansen jo hverken garanti for gode priser eller kvalitet?

Har tit købt ting ved f.eks. AutoG som var meget billigere end Thansen.

Igen et tilfælde af en leverandør der har tabt sutten med prisen.

Jeg kunne forstå prisen hvis ALLE ville have den pris for lejet, eller det f.eks. Var svært at skaffe fordi det er sjældent.
    Men det er jo slet ikke tilfældet, det er meget brugt og kan fås meget billigt

• #57   25. okt 2017 Fisker

Jeg vil påstå at en hver person der kan skifte sin bil til vinterhjul, kan skifte sådan et leje. Så nemt er det...

• #58   25. okt 2017 tja min makker der tjener 100.000 kr om måneden kan ikke da... men spare det forkerte sted er han god til... smiley .

• Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

#59   25. okt 2017 Carsten
    Husk at ebay = 2-3dage hvis man er heldig
    Reservedelspushere omkring 2-3 timer ca..

Og hvis en mekaniker udelukkende valgte at købe ebay eller andre ting hjem, så ville der uden tvivl komme vare hjem med fejl, eller fejlleverede (Kan reservedelspushere heller ikke sige sig fri af) Fordelen ved at have en lokal der kommer med delene, og at du skal ned til en butik for at sende en vare retur, eller kave reklamation på den, det er hurtigt en time som forsvinder, hvem skulle betale for det?
    Værkstedet selv - Muligvis, men så ville de hurtigt lukke

Kunden ville også være rigtig glad, når de kom ved lukke tid, og fik afvide at delen desværre var den forkerte, og man først kunne se det, da den gamle del var fjernet, og man kunne se det 1:1, så derfor står bilen stadig adskilt, og der går nok en uge før delen er hjemme (2-3 dage for at nå til Tyskland igen, og 2-3 dage før den rigtige kommer)
    Mekanikeren ville også være rigtig glad for at miste en lift på sådan en.

Man betaler dyrt for "så lidt" men for en mekaniker hvor dagen knapt nok lang nok i forvejen, så er det at miste tid på en fejlleveret del, penge ud af egen lomme!
    Vi svovler og forbander de idioter langt væk når de sender en forkert del, selv om vi ved at den korrekte er lige på trapperne.. At skulle vente et par dage ekstra!?

Og du skal ikke sige at det ikke sker, for det gør det!

• #60   25. okt 2017 Haha jeg tror nærmere din makker ikke gider, og med den løn kan han jo også være ligeglad med prisen smiley

• Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

#61   25. okt 2017 Der er jeg enig Carsten, at skifte leje på opel modellerne, det bliver ikke meget lettere, så længe man han lidt forstand på hvilken vej et gevind kører

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#62   25. okt 2017 Kan godt vaere at thansen har tabt sutten,men trods det saa koerer butikken jo helt godt.
    De lejer du linker til er der ikke engang producent navn paa,var det en joke du linkede til dem eller forventer du seroest at en mekaniker med respekt for sig selv og sine kunder burde montere dem ?
    Det er ikke altid at pissebilligt er lig med pissegodt.
    Carsten jeg kan sagtens foelge dig i at tilbuddet lyder dyrt,men du sidder stadigvaek og sammenligner aebler og paerer.

• #63   25. okt 2017 Ja det er nemt på de årgange. Bare vent til du fingre i en insignia.

• #64   25. okt 2017 nej han født med 20 tommelfingre hvad biler og anden mekanik angår... han aner ikke hvad vej en bolt løsnes... tro mig kunne han spare 100 kr lavede han det selv udenfor i 50 graders frost samtidig med det regner.. så fedtet er han.. smiley

men hans arbejde er der ikke mange der lige laver... da er jeg total lost...

• #65   25. okt 2017 Bjerregaard

Jeg oplever faktisk det modsatte af hvad du beskriver der.
    Jo det tager 2-3 dage at få stumperne (nogen gange længere)
    Men jeg har stort set Aldrig oplevet fejlleveringer, faktisk kun når jeg selv er kommet til at bestille noget forkert. Fejlleveringer var faktisk en af grundende til at jeg stort set er holdt op med at købe dele ved min lokale danske reservedels pusher, der ALTID noget forkert og det tog stadig 1-2 dage at få det hjem.

Og til det jeg laver kan jeg sagtens vente på delene hvis det betyder at jeg kan spare 60-70% på dem.

Og køber man noget forkert kan man købe det rigtige ved siden af og stadig spare penge.

Et godt elsempel:
    Skulle have ny trækaksel på min Insignia, i DK skulle jeg give 5-6000 for en komplet aksel.

Jeg købte en til 650kr... Og den var forkert, så købte jeg den rigtige til 700, jeg har stadig sparet en mindre formue! Plus jeg har en aksel overskud jeg kan sælge smiley

• #66   26. okt 2017 Rsp

Det er da muligt at delene er en ringere kvalitet, se på det sådan her ved 175.000 km skulle min Insignia have skiftet begge trækakseler, det ville koste mig 12.000 i dk priser i dele.

Hvis de aksler jeg har sat på holder bare det halve! Så skifter jeg dem med glæde igen og så har jeg fået 10.000kr for min ulejlighed.

Skal lige siges at bilen er voldsomt sænket så den er lidt hård ved trækakseler uanset fabrikant.

Og de har kørt 50.000km upåklageligt indtil nu and still going strong smiley

• #67   26. okt 2017 jeg er altså helt på carsten T's side her.
    rigtig mange mekanikere/værksteder tager voldsom overpriser for div reparationer og der er dælme osse stor forskel på hvad prisen/tiden er for samme reparation hos de forskellige værksteder.

jeg har selv tidligere solgt reservedele til flere af de danske reservedelspushere og selvom vi havde samme pris til alle +- få procenter var det helt vildt hvor stor forskel der var i hvad de så vidersolgte delene til.
    en lygte der kostede ca 400 kr steg pludselig 4 gange så meget inden kunden fik den og ja bevares der er husleje, arbejdsløn osv osv der skal betales, men alligevel.

jeg var selv ude for en gang fusk hos en af dks helt store forhandlere/værksteder så sent som i feb mdr.
    min bil skulle synes og ha service, hos værkstedet fandt de nogle fejl som skulle laves inden syn, de skulle så have knap 3600 kr bare alene i arbejdsløn, dvs ca 3½ times arbejde. det syntes jeg lød som ret lang tid og derfor tog jeg kontakt til min normale mekaniker , han lavede det på knap 2 timer og så kun til 650 kr i timen.

• Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

#68   26. okt 2017 Som privat person med hænderne skruet korrekt på, kan man let spare en masse penge ved at handle udenlandsk, men et værksted har ikke tid til at skulle vente på det, selv et mindre værksted med 5-6 biler om dagen, det er omkring 80mdr, så sker der fejl, og ventetiden alene er nok til at et værksted ikke ville kunne overleve..
    Bare 1% fejlrate med 80 om mdr, kan hurtigt rende op jo..
    Ting kan også gå i stykker når man skiller tingene for at komme ind til noget andet, igen ventetid med ebay. Medmindre man køber alt hjem med tanken "Hvis nu"..
    + Folk ville vælge et andet sted, da man ikke ville turde give garanti på dele fra en billig "ukendt" forhandler i Tyskland, som måske endda kører med kopi produkter..
    Og som du selv skriver, så kan det lige så let være en selv som bestiller det forkerte, men det koster stadig tid og besvær.
    Så du at du havde fået den forkerte hjem inden du skilte ophænget på din, eller så du det først da de lå ved siden af hinanden?

Og ja du sparede en rigtig god sjat penge, og tjente sikkert det hele hjem ved at sælge den anden. Men den går bare ikke for et værksted, selv om jeg gerne vil se mig modbevist.

Lad os antage at det var sket på et værksted, havde du så samlet bilen igen, sat den ud, og ventet 2-3 dage på at den nye kom hjem?
    For det er dobbelt tid, hvem skulle betale det, kunden? Det vil kunden da helt sikkert sætte pris på.
    Værkstedet - Ja igen konkurs lige rundt om hjørnet, pga de spilder deres tid på at samle noget defekt, pga en eller anden har lavet en lille fejl.

Overall - Ja kunder betaler ekstra for delene, mekanikere kan skumme fløden lidt ekstra, men så meget fortjeneste er der heller ikke på delene. Reservedelsfirmaerne skummer også fløden lidt, men jeg kender ikke deres indkøbspriser, så skal ikke kunne sige hvor meget de tjener på det, men de er alle pengene værd, og det mener de fleste kunder også..

Jeg har intet imod at folk selv laver deres biler, så længe at de ved hvad de gør, hvilket jeg fornemmer at du gør, men jeg har lidt imod at man skal svine mekanikere til, for at have en overpris på noget, uden at have set deres priser osv.. smiley

Men jeg vil hoppe i seng, så i må alle sove godt...
    Ps. Håber at det gav nogenlunde mening smiley

• Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

#69   26. okt 2017 Tigger
    Du har ret, der findes stadig værksteder som tager røven på kunder, kender til et par af dem i lokalområdet..

• #70   26. okt 2017 Haha siden hvornår er det betegnet for at "svine nogen til" fordi man siger de er for dyre? Det er da bare et faktum, jeg har jo ikke kaldt ham en idiot. Bare at han var for dyr, hvilket jeg jo beviste så rigeligt var tilfældet.

• #71   26. okt 2017 Jeg har lige fået skiftet en trækaksel på vores bil
    Regningen lød på lige under 4000
    Jeg får bilen tilbage smurt ind i noget affedtnings stads ( plettet overalt ) + en stor fed rids hen af siden og en regning på 4400 !!
    Skylden blev smidt over på transporten selvom værkstedet lå lige om hjørnet
    Den eneste grund til jeg ikke selv lavede det var at jeg var igang med en anden jeg har som skal synes og den smed trækakslen
    Hmm
    Det er 3 år siden jeg sidst fik et værksted til at kigge på min bil og det er dæleme sidste gang
    Overpriser på fuld kadanaksler og hvor hører man bare om mange mennesker der er glade for at få deres bil igen men at værkstedsprisen var tårnhøj / og så høre man samme sætning ( det var dyrt , men nu kan den da køre igen ) smiley
    Taler af min egen mening
    Carsten jeg må sige at jeg holde til din side

• #72   26. okt 2017 Peugeot skulle have 3840 kr for skift af mine skiver/klodser for, selvom bilen hang på liften med bremserne adskilt for at smøre dem op og skifte bremsevæske...
    Resultatet af det blev at jeg skiftede dem selv (både for og bag) med dele fra Peugeot og det blev under 4500 (skiverne bag koster 1000 kr + moms)

• #73   26. okt 2017 Er det ikke det samme som besøg fra Vvs'eren. Der giver man da også nemt det dobbelte eller 3 dobbelte. Bare for den SAMME del på de billige netsider. Jeg skal betale for "Servicebil" og andet skrammel... Men nåååårh nej med Vvs og el der skal være autoriseret, men biler:

Kør i Aldi og hent lortet og håb på du finder en Youtube video af hvordan man skal gøre. Det var også kun bærearme og fjedre, så det er jo ikke så vigtigt for bilen køreegenskaber..... ( ironi kan være anvendt )...

• #74   26. okt 2017 Jeg skal ikke forsvare værkstedet, men ftz der er landets største grosserer af reservedele til erhverv tager 1700+m for et forhjulsleje i oe kvalitet.
    F.eks Automater SKAL give 3 års garanti på alle reservedele, så selvfølgelig kan de ikke bruge det billigste man kan finde på ebay.

Jeg har engang selv til egen bil købt en bærekugle på ebay til 300 kr, den originale kostede 1700. Den holdt ikke 3 måneder.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #75   26. okt 2017 Ang. reservedels priser jeg skulle have en ny kat til en aygo og søgte rundt ringede til min kontakt hos ftz den står i 3300 + moms men man er vel nærig så søgte på samme vare nr på ebæ fandt en kat i samme mærke (bosal) til 2700 inc. fragt
    nr er stemplet ind i katten så mener ikke det er en kopi vare ja hvad ved jeg ikke desto mindre virker det bare lampen er ikke kommet tilbage
    talte med min kontakt han sagde det var lidt skræmmende at man kan få det samme så meget billigere
    men det bedste jeg har fået fred for kællingen hehe

• #76   26. okt 2017 Skal man have lavet noget, så skal man selv udføre det, så ved man da det i det mindste er udført Jeg har prøvet flere gange hvor rep er udført hos værksted hvor man lige har "glemt" at spænde det ene eller andet eller der er fusket.
    Service hvor man ikke har udskiftet oliefilter selv om den er angivet på faktura.
    Kender en der var inde med en A2 som skulle have skiftet kobling, den skulle de have 3 gange for at de kunne finde ud af den gled i koblingen, Hun (enlig mor) fik prisen på 5500kr men da den skrev i displayet at der skulle udføres service om 800km så valgte Værkstedet også lige at udføre dette og bilen hang lidt i venstre for bremse, her valgte han så egenhændigt at skifte skiver, klodser og bremsekaliber samt bakker og bremse cylinder bag, helt uden at give besked, samlet pris lige knap 15000kr

• #77   26. okt 2017 Når ja så var der sønnen der lige skulle have nye bremseklodser for/bag det endte så med nye skiver og bremseklodser trods det at de bagerste skiver som nye måler 22mm og min er 20,4 (de måler så 21,5) og de forreste kunne så men også drejes af. men i stedet har værkstedet skiftet skiver og klodser hele vejen rundt selv om der kun blev bestilt tid til klodserne.
    Pris knap 23.000kr
    Samme mekaniker havde nogle uger før skiftet fra Vinterdæk til sommerdæk de 4 dæk havde meget mønster (kun kørt ca.4000km) men da han skulle afhente de 4 dæk var de pludselig væk (nye dæk pris omkring 10.000kr)
    Så der bliver sku fusket en del rundt omkring.
    hvad angår reservedels priser så mener jeg avancen er alt for høj på mange dele, sidst jeg skulle bruge et "kødben" bestilte jeg den hos værkstedet pris 333,75kr samme del og mærke koster 67kr hos billigbildele......

• #78   26. okt 2017 Ftz vejl. ud priser stk. pris +moms.

1732 Forhjulsleje 4 huls fælge, SKF.
    1714 luftmassemåler, hella
    1050 forlygte hella
    754 forlygte tyc

Så vi deroppe af lige om det er vennetjenester/byttehandler mv. Priserne jeg har opgivet får alle kunder som udgangspunkt af værkstederne der handler ved FTZ.

• #79   26. okt 2017 #29/78 hvad er den reelle pris (altså den værkstedet afregner) en ting er jo den vejl. pris kunden får smidt i hovedet, en anden er jo den pris værkstedet betaler.
    Som privat kunde kan jeg da sagtens få 25-30% hos Au2part, trods det så kan jeg i langt de fleste tilfælde spare mange yderlige % ved at bestille samme vare og mærke i Tyskland.

Ps.. Har i nogen sinde set et TV blive solgt til den vejl. pris... Tror FTZ er en smule bag efter.

• #81   26. okt 2017 Ja selvfølgelig alle tjener jo på delene. Men det ændrer ikke priserne jeg har angivet er dem jeg kommer til at afregne for ved min lokale mekaniker, som jeg selvfølgelig også stoler 100% på.

• #82   26. okt 2017 Ja hvad der er sparet er jo tjent dobbelt jo smiley
    .... men selvfølgelig er den vejl. pris hos FTZ jo sådan, når værkstedernes avance er lagt oven i, det passer vel meget godt med at FTZ først skal tjene 50% og derefter skal værkstederne tjene 50%

• #83   26. okt 2017 Så vi er enige eller hvad er det vi diskuterer?

• #85   26. okt 2017 Du står nok under "perlegrusmekaniker" i deres kartotek smiley

• #86   26. okt 2017 Det er muligt du selv kan skaffe nogle "Kineserdele" til en billig pris, men når der skal gives garanti på en reparation så er mekanikkeren altså nødt til at montere dele i en kvalitet han selv kan stole på , ellers ender han jo med at skulle bruge flere timer ( dagligt ) på at arbejde gratis når en del er defekt, eller i værste fald er forkert eller ikke passer .

Hvor lang tid tog det dig at finde delene til den billige pris ?
    2-3 Timer ? ... Hvis en mekaniker skulle bruge den tid på hver bil, endte delene jo med at blive lige så dyre som kvalitets delene, som han bruger 5 minutter på at bestille online hos sin faste grossist .

Du kan med andre ord ikke sammenligne de dele du har monteret ( til de priser formentlig fra Kina) og de dele ( formentlig originaldele / original kvalitet ) som mekanikeren tilbyder dig .

Nye lygter til 121 kroner stykket ? ... Så er de med garanti ikke E-Mærket ?

Hvad synes du selv havde været en rimelig pris for delene hos mekanikkeren incl arbejdsløn og moms ?

• #87   26. okt 2017 #86 ved jo ikke hvor TS dele kommer fra, men skrev han ikke det var samme fabrikat.. den kødben jeg skulle bruge er nøjagtig samme fabrikat som den værkstedet fik hjem altså et lille eksempel på 67kr kontra 333kr

• #89   26. okt 2017 #87
    Samme fabrikat ?
    Hvor ved du det fra ?
    Mekanikeren havde vel ikke skaffet det hjem først ?

• #90   26. okt 2017 #89 i #30 "samme dele som sad på bilen" (her går jeg så ud fra vi taler originale dele) og delen jeg selv fik hos værkstedet var i kasse med vare nr. og fabrikat så jo samme del til 67kr hvor jeg betalte 333,- altså en faktor *5

• #91   26. okt 2017 Fiknskiftet tandrem på et værksted for 3500kr (og fik olie og olie filtet. Kølervæske med i prisen) havde før det fået et tilbud på 13000ved Peugeot og 5000kr hos en privat. Så prisen kan variere meget. .

• #92   26. okt 2017 jeg ser det samme i elektriker verden, når jeg giver pris på noget arbejde, kan folk altid finde materialer meget billigere på nettet.
    pris på spots f.eks. eller nye autosikringer til eltavlen.
    Det er bare ikke noget jeg gider røre ved.

Om mekanikerens pris på 7500 er fair eller langt over målet, ved jeg ikke. men hvis det er det han skal ha for at overleve den måned, så synes jeg det er fair.

Jeg forstår godt folk køber ting på nettet får at spare nogen penge, og så fikse det selv. Man skal bare ikke sætte det op imod en som har invisteret måske alt i sit liv for at lave en forretning og kunne overleve på det, og så nedgøre ham for det.

livet handler om at tjene penge. dem der er bedst til det, er dem som har det bedst, oftes.

• #93   26. okt 2017 #91
    31 minutter siden
    Fiknskiftet tandrem på et værksted for 3500kr (og fik olie og olie filtet. Kølervæske med i prisen) havde før det fået et tilbud på 13000ved Peugeot og 5000kr hos en privat. Så prisen kan variere meget. .

En løs tandrem koster måske 500 kroner, mens et fagligt korrekt tandremsskifte med ny vandpumpe, og diverse medløberhjul og strammere koster op imod 2000 kroner .

Igen kan man ikke sammenligne priser, når man ikke er 100 % sikker på hvad der er skiftet, og hvilken kvalitet der er anvendt !

• #94   26. okt 2017 Thomas

Selvfølgelig skal man tjene penge hvis man har en virksomhed, meeen man skal også være professionel nok til at have lidt perspektiv.

Når der kommer en mand ind med en bil han har givet stort set skrot præmie for og som bare skal køre til næste syn så skal den køres i havnen.
    Er det jo pisse ligemeget med om delene har 3 års garanti og om de kan komme ind af døren minuttet efter.

Det er et spørgsmål om evnen og viljen til at tilpasse sig kundens behov og ikke bare køre alle over en kam.

Nu er jeg selv i IT branchen og hvis jeg kommer ud til et lille mekaniker værksted der måske har 2 mand ansat som lige skal have en lille løsning så de kan få tingene til at køre og pengene ikke er så store, så smider jeg jo heller ikke et tilbud på bordet på 750.000kr for en løsning som kan bære 100 ansatte med funktionaliteter som kunden aldrig får brug for.

Og så bagefter undskylder mig med at jeg også har husleje og alt muligt JEG skal betale!

Det er jo tilladt at tænke som fagmand.

Adapt and overcome

• #95   26. okt 2017 #93
    Det et lokalt. Ærksted med speciale i PSA (kørte 406) fik skiftet vandpumpe. Remstrammer hjul med løber hjul og hjulet på krumtappen til multiremmen (havde jeg købt I forvejen) og havde bedt om olieskift samtidig de startede med at sige 3800kr men de havde været hurtigere end forventet så det blev kun 3500kr. Fuldt autoriseret værksted der udførte det med regning. Så de har bare vist havde de gjorte.

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#96   26. okt 2017 Maa aerligt erkende at jeg aldrig har hoert om en mekaniker der koeber dele ind efter hvor laenge kundens bil maaske/maaske ikke skal kunne holde.
    Slet ikke mht dele der har med sikkerhed at goere,hjulleje/abs.
    Men hvis de 5000kr plus moms er hvad han skal give for delene hvis FTZ er hans leverandoer saa er de 7500kr jo en fin pris.
    Nu er det paastaaet laengere oppe i traaden at det er bevist at mekanikerrens pris var alt for dyr,er det ikke paa tide at vi faar de beviser ?

• #97   26. okt 2017 RSP 36

Vi kan da lige tage den igen...
    Det er da muligt med de elendigt høje priser som mekanikeren kan tænkes at have fra sin reservedels leverandør at prisen så er fair.

Men det ændre ikke på at dele sagtens kan findes MEGET billigere, hvilket jeg har gjort flere steder.

HVIS det så frem i fald er mekanikeren der har meget høje priser fra sin reservedels leverandør, så er det da hans opgave at finde et andet sted at handle?? eller forhandel prisen ned med leverandøren.

Og det er jo ikke kun billige kopi dele vi snakker her, det gælder også mærke dele.

Hvis du beder mig om at sammensætte en serverløsning til dig, og jeg er 50.000 dyrere end konkurenterne.
    Acceptere du det så bare hvis jeg siger?:
    "Nåååh jamen jeg giver også meget mere for delene end de andre fordi min leverandør er alt for dyre.."

Hvordan i alverden kan det blive kundens problem?? smiley

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#100   26. okt 2017 Carsten,du har fuldstaendigt ret,jeg bruger ogsaa lidt tid paa at finde billige dele til min bil naar jeg skruer.Men jeg er ikke din mekaniker.Han skal,uanset hvor meget vi sidder og hyler og skriger,give garanti.
    Og een ting der er helt sikker,det er bedre for en forretning at lave dyr kvalitet end billigt lort.
    De stumper du linker til er i saa hoej kvalitet at producenten ikke engang vil ligge deres eget navn til...Er det en tillidserklaering ?
    Du sidder stadigvaek og sammenligner aebler og paerer.
    Men godt at vi fik konkluderet at mekanikerens tilbud slet ikke var dyrt alligevel smiley
    Eller rettere,koster de dele 6250kr med moms saa er de 7500kr med arbejdsloen billigt.

• #101   26. okt 2017 RSP

Sååååh den LUK kobling og svinghjulssæt jeg linkede til er ikke præcist det samme som mekanikeren ville have solgt mig for det dobbelte eller hvad?

• #102   26. okt 2017 Det kunne også tænkes at mekanikeren havde givet et tilbud der var så højt, fordi han kunne regne ud at det var spild af hans tid at reparere på en gammel bil, hvor han uanset hvor billigt det var skulle debattere prisen, når kunden kom og hentede bilen ?

Sådanne kunder findes alle steder, i alle brancher, og når man nu kan lave det selv, synes jeg det er dumt at bede mekanikeren om et tilbud, man ved er højere end det man vil acceptere .

• #103   26. okt 2017 Her er lejerne fra SKF
    Og det er det jeg får fra AutoG når jeg køber der

2stk for 1325.-

https://www.ebay.com/itm/2x-KIT-ROULEMENT-MOYEU-DE-ROUE-ORIGINAL-SKF-AVANT-GAUCHE-DROIT-OPEL-ASTRA-G/192216919835?epid=1443730412&hash=item2cc1056f1b:g:bvYAAOSwDZtZwoWl

• #104   26. okt 2017 Bilnørden

Du har vidst ikke helt læst det hele jeg skrev i emnet smiley

Det er en mand der IKKE kan finde ud af at skrue i bil der går til sin betroet mekaniker og beder om et tilbud.
    Og da han får et tilbud som er helt hen i vejret kontakter han mig om hvad han skal stille op

Men hvorfor siger mekanikeren så ikke bare "Det kan sq ikke svare sig det der, du kan godt få en pris men det kan aldrig gå"

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#105   26. okt 2017 Undskyld,jeg troede det var det billige tilbud fra mekanikeren mht udskiftning af hjullejer og luftmassemaaler denne traad handlede om ?
    Eller skifter vi emne nu hvor der ikke laengere var noget at rakke ned paa ?

• #106   26. okt 2017 læs lige #103

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#107   26. okt 2017 Saa nu er et aaaalt for dyrt tilbud der saa blev et billigt/fair tilbud blevet et helt hen i vejret tilbud.
    Kan du bestemme dig ?
    Bliver sjovt at se om vi en dag ser en traad der hedder :
    Min mekaniker sparede mig for 800kr paa mine stumper,til gengaeld brugte han 3 timer paa at finde dem saa det kostede 1700kr ekstra...

• #108   26. okt 2017 Det har da aldrig været et fair tilbud? har du drukket af natpotten eller hvad?

Hvornår har jeg sagt det?
    Jeg har hele tiden sagt at prisen på det var alt for dyr, det kunne selv manden der ingen forstand på biler da se, også derfor han ikke fik det lavet hos mekanikeren.

Stop da lige dig selv og lad være med at putte ord i munden på mig? smiley

• #109   26. okt 2017 #94

selvfølgelig. det kunne være han fortæller en høj pris fordi han ikke rigtig gider skrue på noget gammelt lort, da burde skrottet, men kan han få en god hyre for det, så gør han det gerne.

Jeg kender det selv når jeg kommer ud til folk og skal lave noget. jeg vil sgu hellere hænge en lampe op i et godt solidt loft for 500 kr end i noget porøst lort der er ved at falde ned for 700 kr.

• #110   26. okt 2017 Thomas

Så skal man jo være mand nok til at sige fra som jeg nævner i #104 smiley

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#111   26. okt 2017 Jeg brugte saamaend bare dine egne ord fra #97.
    Saa hvem af os drak fra natpotten ?

• #112   26. okt 2017 RSP 36

Så skal du lige have styr på din tolkning der.
    Det skulle forstås sådan at det er muligt at mekanikeren syntes hans tilbud er fair fordi han har høje indkøbspriser på dele.

Men det ændre jo ikke faktum at prisen høre ingen steder hjemme

Og det er min holdning bare lige så vi har det på det rene

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#113   26. okt 2017 Jeg undskylder,jeg troede at det du skrev var din egen holdning da der ingen steder stod at det var mekanikerens holdning.
    Kan kun laese hvad du skriver smiley
    Naa men vi kan da allesammen blive enige om at det blev endnu en lang BG traad hvor vi sidder og diskuterer uden at vide om der er noget at diskutere eftersom vi ikke har facts.
    Kan i allesammen have en god dag smiley

• #114   26. okt 2017 Vil du have facts?

Tilbud på reparation fra mekaniker 7500.-
    Reppet hjemme for under 1000.-

Case closed

• #115   26. okt 2017 #110 jo, men så tjener han 100% ikke penge. sætter han en høj pris så har han 50% chance for at lave nogen gode penge.

Der er nogen der bare siger ja til prisen.

som min svigerfar når han køber dyre dæk hos mekanikeren til langt over prisen på nettet. så tjener han fedt og kan lave et bedre og finere værksted og måske gøre det mere attraktivt at komme der og få lavet bil.

end hos ham der kun lige tjener til sukker i kaffen, men så er der ingen med nye dyre biler der gider komme.

Jeg skulle ha lagt 2 nye dæk på fælge hos en i Næstved. desværre havde han ikke værktøj/udstyr til dæktryksensor. men han var billig på pris. men han fik ikke den opgave desværre

• #116   26. okt 2017 Thomas
    Så du siger at det er en go ide bare at æde en latterlig høj pris på en reparation velvidende om det, og så trøste sig med tanken om at pengene går til at lave et pænt værksted?

Beklager men den logik kan jeg ikke helt følge, og må erkende at jeg er for nærig til at følge den smiley

• #117   26. okt 2017 I det store hele er problemet vel at de danske reservedelspushere ikke er fulgt med virkligheden og priserne i verden omkring os.

Sidst jeg skiftede et forhjulsleje så det lige så slemt ud.
    SKF leje
    - i Tyskland 190 kr.
    - mekanikerpris ved FTZ 420 kr. smiley
    - FTZ forslåede salgspris ved mekaniker 860 kr. smiley smiley

Så der er sq noget galt et sted!

• #118   26. okt 2017 #116 det komme jo an på hvem man er som kunde og hvilken egendel man skal bruge penge på.

• #119   26. okt 2017 Per

Yep, jeg er stort set stoppet med at købe dele i DK, og jeg har sparet formuer

• #120   26. okt 2017 Pris på reperation ifølge opels data (forsi)
    8900kr.

2.3 timer givet til reparation. Pris er uden tester gebyr.

• DisConFlubberated

#121   26. okt 2017 Onkel Per - Over 100% avance er da også i overkanten...

• #122   26. okt 2017 vi tjener også meget på de produkter vi sælge ud til kunder. ellers kunne det slet ikke kører rundt at have business.

problemet er bare at nu kan folk sidde hjemme på mobilen og finde ting langt billigere for at samligne. og få det leveret til døren næsten gratis.

Jeg forstår godt at det næsten er umuligt at drive virksomhed i DK, for ingen vil betale en krone ekstra end hvad det koster fra Kina.
    Jeg har prøvet at komme ud til folk for at lave noget, hvor de selv har købt nogen produkter fra Biltema eller nettet.
    og jeg endte mere at bruge ekstra lang tid fordi det var noget skrammel.

når den generation som ikke ved man kan købe alt billigt på nettet er uddød, så tror jeg det giver store problemer.

• #123   26. okt 2017 Det også til grin en mekaniker tager 700 - 1300kr i timen! smiley

• #124   26. okt 2017 nogen tar 2000. og de har rigeligt med kunder. så er det vel helt i orden.

• #125   26. okt 2017 Hvis mekanikeren skulle bestille varer hjem via E-Bay, skulle han jo have en lagerhal med samme areal som et Bilka supermarked, som bilerne kunne opbevares i, fordi han skulle vente 1-2 uger på at reservedelene.

De fleste mindre mekanikkere har 2- 3 lifte at råde over, og der kan bilerne altså ikke blive hængende i ugevis, bare fordi kunden absolut vil have de billigste stumper .

Sådan en reparation som der er tale om her må højst optage en liftplads i 2-3 timer ( en del er tiden er de maks 2 timer det må tage at skaffe delene hjem ) .

Hvis man ikke selv kan lave det hul man har i sin tand, så må man gå til tandlægen og få det lavet, og betale hvad det koster . Men du sidder vel også på nettet og undersøger hvad materialerne til at lave hullet i din tand koster - eller ? smiley

Livet var meget lettere hvis en mekaniker gik i hvid kittel smiley

• #126   26. okt 2017 #125 overdrivelse fremmer jo som bekendt forståelsen..
    De fleste dele er hjemme i løbet af 2-3dage, faktisk går det nogle gange så hurtigt at det er fremme dagen efter.
    så ved alle "ikke hasteopgaver" kunne det nu sagtens lade sig gøre, kender da værksteder der bruger den metode, men skal så også lige nævne at det ikke kan ses på priserne der gives til kunderne, så her tjenes der bare flere penge.

• #128   26. okt 2017 Tror sq ikke den er hvid ret lang tid smiley

• #129   26. okt 2017 Nu nævnes der flere gange i tråden at værkstederne skal give garanti.
    Det må jo så være den garanti de alle forsøger at løbe fra når der er noget galt lidt sener, så det giver jeg sku ikke meget for, og er det ikke kun reklamationsret man har.

• #131   26. okt 2017 Søren A

Præææcis

• #132   26. okt 2017 søren>> det er jo irrelevant i denne sammenhæng da ingen ved om denne mekaniker ville løbe fra sit ansvar og garanti på det han har lavet.

• #133   26. okt 2017 Men lang historie kort

Husk at få en second opinion på et rep. og stol ikke bare på hvad mekanikeren siger er det bedste tilbud.

Måske er det derfor autobutler er så populært

• #134   26. okt 2017 selvfølgelig. og det er jo helt fair at gøre som i gjorde. det havde jeg også gjort på sådan en bil.

Men se sagen fra begge sider, inden man blive målløs.

og i stedet for at tænke, sådan et fjols, så glæd jer over at have sparet en masse penge. smiley

• #135   26. okt 2017 Thomas

hehe ja på bekostning af min tid smiley
    Nu var han jo heldig at jeg ville hjælpe en ven i nød for ellers havde han jo været fucked

• #136   26. okt 2017 så giver han nok øl en dag smiley selvom det jo heller ikle betaler regningerne.

• #137   26. okt 2017 #132 metroloerne ved heller ikke hvordan vejeret bliver i morgen, men de gætter nu alligevel på det.

• #138   26. okt 2017 Det er også tilladt at prutte om prisen, det er det ihvertfald i Jylland smiley

Jeg har en del gange forhandlet om prisen på reparationer og service, det er vanskeligere på mærkeværksteder, men absolut muligt mange steder. Man behøver ikke bare sige jatak til den første pris man får smiley

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#139   26. okt 2017 kranen har en aygo da den var ny og skulle have første service var den på toyota 4200 kr næste gang kom den til en auto moster 2400 kr jeg vidste at lyset var et nøk ude af justering og spurgte da vi hentede den om de havde justeret lyset mester spurgte svenden og han sagde han havde kørt det en smule ned bilen holdt op mod en mur og da jeg startede den stod det som før så 2400 kr for et olie skift og bremse væske så tænkte jeg de kan rende mig i røvi har passet den selv siden og har sparet kasse vis af penge den er jo lige så nem at skrue på som at klø sig bag i i de 8 år der er gået med 201000 på klokken er der skiftet vandpumpe alle hjul lejer kat og så ellers alm service

• #140   26. okt 2017 #125 Jeg kan sagtens forstå at det koster at have en få timer/dag til dag reservedelshandel.
    Men at mekanikerens indkøbspris er omkring det dobbelte af hvad jeg som privatperson kan handle til, får det til at se noget skævt ud. Nogen må jo skumme fløden.

• #141   26. okt 2017 #140 Tror du selv på de giver det dobbelte af hvad privat personer kan købe dele til smiley

• DisConFlubberated

#142   26. okt 2017 Nej, men så alligevel jo. Stadigvæk er mere end 100% avance alt andet end i orden.

• #143   26. okt 2017 #141 Mit eksempel i #117 er taget fra den virkelige virkelighed. smiley
    Mekanikeren slog det endda op ved både FTZ og Mekonomen.

• #144   26. okt 2017 #141 en ting er hvad du ser og en anden er hvad han skal give for den, ellers er du nu lidt naiv smiley

• #145   26. okt 2017 #144 Jeg er kommet med et eksempel. Du blot med en påstand. smiley

• #146   26. okt 2017 Ja ja da så siger vi det, det er enligt også helt lige meget, jeg ved da hvor jeg skal handle, bare synd for dem der bliver snydt.

• #147   26. okt 2017 Vær lige ops. på at jeg opgav to priser fra reservedelsforhandleren, Den høje pris er jo også den du får dine 20%-30% rabat ud fra.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#148   26. okt 2017 mange gange går de ind og ser hvor lang tid er en kobling nomineret til i tid så selv om det tager 2,5 time betaler man for 6 det er i min verden svindel

• #149   26. okt 2017 Selvstændig mekaniker skulle have kr 2.000 for 2 bagskiver og klodser monteret, originale sagde han, ATE coatede skiver kostede hr 400 i Tyskland incl klodser, makkeren monterede for kr 200, en times arbejde.
    Octavia TDI

• #151   26. okt 2017 jeg kan garantere jer for at der på reservedele er over 100% i avance, på visse dele er den på 600% fra den bliver sendt afsted fra grossisten til at den sidder på en kundes bil

• #152   26. okt 2017 er der en lov der siger at delene skal købes i dk eller kan man som selvstændig godt købe i f.eks Tyskland?

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#153   26. okt 2017 mener bestemt ikke der er nogen lov om hvor de køber deres reservedele der findes jo biler hvor delene ikke findes i dk
    veteran biler special biler osv så hvis de ikke måtte købe dele i udlandet er du jo fucked
    så lige at ftzut har et overskud på 220 mil på en omsætning på 2,2 milliarder det er ikke så ringe endda og det er jo kun værkstedernes kunder der betaler det
    mange af deres dele er der 30 til 50 % på som er lige i foret på mester
    det med husleje osv burde deres timeløn betale ja de skal da også have lidt for at bestille delene men syns det er rigtig meget de henter på at sælge dele til deres kunder
    læste tidligere i tråden om en vvs mand der ikke vil lave tingene hvis han ikke sælger div til sin kunde underlig holdning de får for kørsel bil og lort så må timelønnen da være rigeligt men nej
    hos værkstederne kan man tage sine egne dele olie osv med og få dem til at skrue det på og når man tænker på hvad de har af avance forstår jeg godt folk der gør det

• #154   26. okt 2017 ved nye biler skal der vel være originale dele

• #155   27. okt 2017 Til de af jer der skriver at der er en avance på over 100% - det må I lige vise en beregning på. Hvis varerne er stjålet kan jeg acceptere en avance på 100%, men kan ikke lige gennemskue hvordan den kan komme over 100% ??? smiley

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#156   27. okt 2017 ja hvis mester får 55 % og sælger til brutto pris har han jo en avance på over 100 % og jo på nogle dele får de så mange %

• #157   27. okt 2017 #155 sidst jeg købte en del, et "kødben" var prisen for delen hos autodele 67kr hos mekanikeren betalte jeg 333,75kr for den (samme fabrikat!) (husk på at Autodele allerede har en avance på deres vare så mit gæt er at FTZ giver noget der ligner 30-35kr for den del og så er avancen fra FTZ´s indkøbspris til værkstedets salgspris på noget nær 1000%, Jeg er ganske klar over at det ikke forholder sig sådan med alle vare, men tror det er flere vare med avance i den størrelsesorden end hvad man lige går og tror.

• #158   27. okt 2017 Hvad tror I jer tøj/sko koster i indkøb... ? Dem tjener de nu osse nogen procenter på... men det handler i måske også i udlandet.. ?. Spørger bare..

• #159   27. okt 2017 Tøj og sko har en avance på op til omkring 1000% kender en der engang havde sådan forretning så har faktisk set indkøbs kataloger.
    Men nu er det her jo et bilgalleri og ikke et tøj galleri, nok derfor vi diskuter reservedels priser smiley

• #160   27. okt 2017 Ja det var så bare en sammenligning... smiley .

• #161   27. okt 2017 Vedr. avance, så forholder det sig således at avancen "populært" sagt er det man tjener ud af salgsprisen. Man kan jo ikke tjene mere end 100% af salgsprisen - og det kan kun lade sig gøre hvis man har fået produktet forærende eller har stjålet det smiley smiley
    Så hvis man køber noget til 10kr og sælger det for 100kr, så har man en avance på 90%
    Men det lyder selvfølgelig meget bedre at sige at man har en avance på 900% smiley

• #162   27. okt 2017 vi tjener stort det kun på være vi sælger.
    og når der bliver overskud på et tilbud vi har givet.

en timeløn giver ikke mange kroner i kassen.
    Jeg gætter på det er det samme for en mekaniker.

Han kan ikke sælge dele til samme pris han giver for det.

køber en kunde mange vare hos os til en opgave giver vi rabat.

• #163   27. okt 2017 avancen er forskellen mellem salgspris og indkøbspris og er et udtryk for, hvor meget man tjener på en vare ved salg af denne, så det kommer sku da an på om man kikker på indkøbsprisen eller om der er salgsprisen man kikker ud fra.
    Så du har helt ret smiley Men det har vi andre sådan set også smiley

• #164   27. okt 2017 Hvis Eks Opel for skriver 5timer til koblingsskoft men deres mekaniker kan klare det på 3 så det en "go forretning" for mekanikeren. Men har før været på et værksted med en bil hvor der var foreskrevet 4timer til en opgave men mekanikeren kendte ikke bilen så han var 6timer om det. Det ændrede ikke på timeprisen for mig.
    Min kammerat har været på et værksted hvor de helst hev motoren ud på en bestemt model for at skifte tandrem de forklarede kunden af det var lettest og nå motoren var ude kunne de skifte kobling samtidig hvis kunden ønskede det. Normalt (dumt at lade være næ du det kun kostede 2000kr mere) selv med den store opgave var det lettest og hurtigst på den model. Kunderne var glade for regning gen da de kan se de har sparet mange penge og værkstedet tjene 2timer hver gang de lavede den model. Det win win

• #165   27. okt 2017 @Søren A - Ja, avancen er forskellen på indkøbspris og salgspris, så langt er vi enige.
    MEN, når du skal regne ud hvor mange procent avancen er, så beregnes den altså ud fra salgsprisen - det er ikke noget jeg har bestemt, sådan er det bare.

Så der er desværre kun én der har ret - beklager smiley

Du kan selvfølgelig lave det regnestykke du har lyst til og få de procenter der passer dig, så hedder det bare ikke avance smiley

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#166   27. okt 2017 161 tror din matematik lære har røde øre hvis han læser med her hvis du køber noget til 10 kr er det jo 100 % hvis du lægger 10 kr til og dermed sælger for 20 kr har du en avance på 100 %
    hvis du ikke forstår det må vi prøve med æbler

• #167   27. okt 2017 Jeg må give Jens B ret i hvad han skriver. Det er meget typisk at folk i forretningssammenhæng spørger til hvad avancen i procent er baseret på salgsprisen. Hvis salgsprisen er 100 kr. og man har givet 10 kr. for varen, er der 90% avance.

Det er også sådan regnskabsprogrammer regner, se eks. definitionen fra regnskabsprogrammet e-conomic her:
    https://www.e-conomic.dk/regnskabsprogram/ordbog/avance

• #168   27. okt 2017 https://www.e-conomic.dk/regnskabsprogram/ordbog/avance

#166 dit eksempel må give 50%

Det er bare en gang ordkløveri.

^^ Der var lige en der var et par sekunder hurtigere smiley

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#169   28. okt 2017 altså hvis man har et ÆBLE hehe og man giver 1 kr for det og sælger æblet for 2 kr har man jo fordoblet sin "formue" det giver i min verden en avance på 100 % men sgu nok mig der skal have fat i min matematik lære det dumme svin

• #170   28. okt 2017 Rene, du har jo ikke fordoblet din formue, for du har jo haft en udgift på 1 kr. til køb af et æble. Ud af salgsprisen på 2 kr. tjener du jo kun 1 kr. hvilket er det halve af salgsprisen/omsætningen, eller 1 kr., eller 50%.

• #171   28. okt 2017 Problemet er at de der tror at man kan have en avance på mere end 100& ikke ved hvad begrebet avance betyder. De tror bare at man kan definere ord som man har lyst til - det går bare ikke.
    Så kan man kalde det ordkløveri - (det er jo det letteste når man tager fejl og ikke kan forstå det), men det er vel af betydning at man ved hvad de ord man bruger rent faktisk betyder - det gør det i hvert fald lettere at kommunikere med andre smiley
    Slut herfra - de der ikke vil acceptere at avance regnes ud fra salgsprisen kan gøre hvad de har lyst til, jeg har nu bare forsøgt at oplyse jer, hvilket betyder, at hvor I før var ubevidst inkompetente, så er I nu bevidst inkompetente smiley

• #172   28. okt 2017 det kommer jo an på om man ser det fra sælgerens side eller køber side. det er jo fløjtende ligegyldigt, har man et reservedel til 10kr og man sælger den for 100kr så har man jo lagt 900% oven i indkøbsprisen, set fra sælgers side har han en avance på 90% så ja det er vist ordkløveri.

Men bortset fra det, så har jeg faktisk intet imod at give lidt ekstra hos værkstedet, fik fks. lige 2 nye dæk på A2 dem kunne jeg selv have købt hjem for ca.925kr jeg bad min mekaniker om at få dem hjem og gav 1250 så jeg støttede ham lige med ca.325kr og er stadig glad smiley

• #173   28. okt 2017 #172
    Til den pris var de vel også monteret... smiley

• #174   28. okt 2017 Nej det kostede vist knap 400kr med afbalancering og jeg monterede dem selv (havde løse hjul med) men gad ikke lige selv rode med det så ja jeg betalte prisen selv om jeg kendte prisen på daekleader.
    Der hvor min kæde hopper af er hvor mekanikeren bare selv skifter uden at informer kunden om hvad og om prisen, der hvor man bare tager røven på dem der ikke ved så meget om biler.
    Jeg selv kan jo fikse det meste og hvis ikke så kan jeg da slå tingene op og så tage stilling til om jeg vil betale det ekstra som reservedele koster hos mekanikeren.

• #175   28. okt 2017 En mekanikker køber en reservedel der hos grossisten koster 100 kr. Men da han er fast kunde, får han 30 % i rabat .

Han sælger den videre til kunden for 100 kroner .

Hvad har hans avance så været ?

De fleste vil nok svare "30 %" men det er forkert, for han har jo kun givet 70 kroner for varen, så hans avance har været 43 %, for 70 x 0,43 = 100 !!!

Hvad er i alle sammen da for en flok ynkelige kommunister ? Vi skal da alle sammen tjene penge på det vi laver?

Er der virkelig nogen herinde der vil arbejde gratis og forære sine ting væk ?

• #176   28. okt 2017 noget helt andet trådstarter..

Vi har også tit hørt den på det værksted jeg er på, at det er da dyrt for reservedele, det kan jeg skaffe billigere i tyskland..

Men husk lige på, at hvis alle stoppede med at købe varer i DK fordi det var dyrt, og handlede i udlandet.. så ville butikkerne jo dø, da de ikke kunne sælge noget..
    Jeg kan godt lide at spare, men ærligt talt, nogle gange så er det ikke meget jeg kan spare på stumper til min egen bil, så køber jeg 1000 gange hellere her i Dk, og giver måske 2000, istedet for 1200 i tyskland, for SKULLE der komme en reklamation, er jeg ovenud lykkelig for jeg kan køre 500m op af vejen og snakke med grossisten, fremfor at skulle maile frem og tilbage med en tysker, som måske endda vil have reservedelen ned, før de kan give reklamation på delen ? så hvis det er en undervogn, kan din bil lige holde og glo på et par bukke / en lift til de finder ud af noget..

Husleje, strøm, varme, lønninger, el, værktøj, vedligeholdelse af værkstedet, testerudstyr (vi har fx. volvo tester der koster 12.000 i kvartallen at have tilgængelig!!) og så videre..
    vores timepris ligger lige under 500+ moms..
    Hvis der er foreskreven 2.5 time til en opgave, så husk lige på det er fra ny.. ikke når bilen har kørt 150.000 km i salt og skidt.. så ruster skidtet nogle gange fast, og man kan risikere man skal bruge gas og ilt, eller at bolten knækker under afmontering.. så skal den bores ud og laves gevind etc..
    jo flere led der er på en reservedel, jo højere er prisen..
    der er mange faktorer der spiller ind, og det er helt fint du kan selv.. jeg kan også selv, og sparer rigtigt mange penge den vej, men man må også bare indstille sig på at hvis man har bil, og skal have lavet noget - så må man betale, eller undvære bilen..

Men derudover, så vil jeg give dig ret i det lyder dyrt.. men hvis delene koster det de skriver om i de ovenstående opslag, så synes jeg ik den pris er hen i hovedet.. Du kan evt se det vedhæftede billede for hvad fx. Mekonomen tager for hjullejer.. så hvis der skal 2 til, så er det 4000 + moms.. og så udskiftning.. + lmm.. smiley
    Fortsat god dag, husk på, de de danske mekanikere, støtter det danske, så samfundet ik kollapser fuldstændigt smiley

profilbillede
  • #177   28. okt 2017 ud fra hvad man sådan kan læse sig frem til her inde men også andre steder, så er det forståeligt at mange søger hjælp privat eller hvis muligheden er der, tager et smut til Tyskland.

selvfølgelig skal vi støtte de danske virksomheder, det siger sig selv... er bare synd at priserne i dk er så høje som de er.

• #178   28. okt 2017 Jeg er helt med på at man skal støtte danske virksomheder men jeg nægter sq at betale for en del i DK når jeg kan se at de har en avance på 1000% på det,

Der er sq noget forskel på 600 for en aksel og så 6000

Det er jo rent optrækkeri?
    Dem der sælger dele i Tyskland har jo også lønninger der skal betales og huslejer ect. ect.

var det en forskel på nogle få procent eller få hundrede kroner ville jeg sq gerne købe i DK, men når forskellen er så graverende kan de sq rende og hoppe ærligt talt

• #179   28. okt 2017 nu får jeg delene billigere end "kunden" gør, så for mit vedkommende er det jo lige vidt ? Du må da kende en eller anden der kan skaffe dig en god rabatordning.. ellers tag ned til din lokale pusher, og sig at du kan sgu få det derinde til den og den pris.. Så plejer de at være til at snakke med smiley
    Du skal ikke forvente de har en avance på 1000% på en trækaksel..
    det kan godt være DU kan få den til 600 på ebay, men hvorfor tror du så DE får den til 600 kr igennem deres leverandør ?.. eller er det spekulationer..
    Nu har jeg set deres indkøbs priser på det jeg køber, jeg har aldrig set dem tjene i nærheden af det dobbelte af hvad de SELV giver i indkøb.. så tror lige man skal slå koldt vand i blodet smiley

RM : Priserne bliver jo kun højere, når der er flere og flere der handler i udlandet.. det er jo lidt af en ond cirkel... og nej, det er nok ikke kun dig og dine kammersjukker der handler der... det er der mange der gør..
    og polen er faktisk endnu billigere hvis du kan vente på delene smiley

• #180   28. okt 2017 Anton

Og så er vi jo tilbage til at jeg da ikke kan gøre for at de ikke kan skaffe en ordenlig pris på de dele de skal bruge?

• #181   28. okt 2017 Carsten : Så er vi tilbage til at at en mekanikker skulle starte sit timeglas og beregne timeløn fra det øjeblik han starter med at søge efter de billigste reservedele - og hvis det så bare tog ham 1 1/2 time ( for din bil ) tror du så ikke alligevel det er billigere at købe den hos en dansk grossist ?

• #182   28. okt 2017 Ikke hvis en aksel kan skaffes til 600 I stedet for 6000 så er den halve time da rigeligt tjent hjem??

• #183   28. okt 2017 Joehh... Men i den tid han så har brugt på at skaffe dele til den gamle Opel, får han jo ikke skruet på andre biler - det kaldes spildtid , men selvfølgelig kunne mekanikkerten da ansætte en reservedelsmand til at skaffe delene .

Nu kommer så mit næste spørgsmål : Hvem tror du kommer til at betale hans løn ?

• #184   28. okt 2017 Anton

priserne i dk bliver jo ikke lavere når vi køber vores varer lokalt, priserne i udlandet vil altid være en del lavere end i dk, det kan du være 100 procent sikker på.
    det er desværre et slidt argument men med de afgifter og alt det, det der er på varer i dk, så er det jo ikke underligt varer koster det mere i kære Danmark.

• #185   28. okt 2017 Bilnørden>

Først skriver du i #181 at søge(arbejds)tiden skulle lægges på varens pris. Og det synes Carsten endda er helt i orden.

Dernæst i #183 kalder du den samme tid for spiltid, da han ikke får skruet på andre biler.

Dermed antyder du faktisk at den samme arbejdstid kan tilskrives flere kunder på samme tid. Det holder vist ikke.

• #186   28. okt 2017 #185 det tror jeg sku er meget brugt, hvor mange timer mon er mekaniker med 37timer i ugen fakturer kunderne for

• #187   28. okt 2017 #186 Så det Peter B i #53 kalder en lille joke er reelt det rene fakta smiley smiley

Så må man da håbe at mekanikeren også får betaling for de ekstra timer han slæber hjem for mester hver uge. Eller får han kun for de 37 timer han er til stede?

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#188   28. okt 2017 170 du har ret jeg skal fandme tale med min matematik lære det dumme svin

• #189   28. okt 2017 For at citere #170

"du har jo ikke fordoblet din formue, for du har jo haft en udgift på 1 kr. til køb af et æble. Ud af salgsprisen på 2 kr. tjener du jo kun 1 kr. hvilket er det halve af salgsprisen/omsætningen, eller 1 kr., eller 50%. "

Du starter med 1kr og ender med 2kr. så har du vel netop fordobblet din formue.

Men ja det der avance, det er vist opfundet bare for nogen klogeåger havde noget at snakke om??

Fortjeneste er sgu til at tage og føle på smiley
    Og ja troede egentligt avance var det samme, men jeg er dum og både ubevist og bevist inkompetent.

• #190   29. okt 2017 Åh ja, kan godt se det var en dårlig formulering. Ens formue har jo ikke noget med den enkelte handel at gøre. Men avancen på det ene æble er stadig 50% smiley

• Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #191   31. okt 2017 Hele diskussionen er ret relevant.

Tilbuddet på kr. 6.000,- for to hjullejer + kr. 1.500,- for en luftmassemåler afspejler jo netop ret godt, hvad vi som kunder oplever hos værkstederne: vi bliver ofte præsenteret for HELT UBLU priser!
    Og så snart de ublu priser bringes op, er fagfolkene MEGET hurtige til at forsvare dem med "licens til tester/husleje/vi vil have en ordentlig løn/ordentlige reservedele koster penge" og så videre, og så videre.

Lidt oppe i tråden er der argumenter for, at hjullejerne vistnok koster kr. 2.000,-/stk. hos FTZ og at kunden ikke vil betale for at mekanikeren finder dem billigere osv.

Men det ændrer desværre ikke ved fakta:

Hjullejet (komplet nav med føler) til nævnte bil hedder hos SKF VKBA3511. Der er vist bred enighed om, at SKF hører til blandt de absolutte kvalitetsleverandører - ikk?.
    Hos en anerkendt tysk distributør koster to af disse lejer fra SKF kr. 1.200,- incl. levering og (tysk) moms.

For de sidste kr. 4.800,- får kunden to timers mekanikerarbejde, 6% højere moms og en mulighed for at få bilen lavet samme dag...!

HVOR pengene forsvinder hen, HVEM der har "ublu priser" og HVORFOR er mindre relevant. Resultatet er jo, at kunden undervejs i processen betalter sin bilreparation tre gange!

Jeg er helt med på, at der skal en fornuftig indtjening til for at drive en virksomhed. Der skal være til testerlicenser, rustne bolte, sygedage, kaffeautomater, fjumrede lærlinge osv. Men det ville der så absolut også være, selvom tilbuddet havde været en tredjedel lavere!

Og det er HER hunden ligger begravet: hele branchen - fra importører af biler og reservedele over de store mærkevareværksteder til den lille, lokale mekaniker synes over en bred kam at handle ud fra devisen "går den, så går den". Og det gør den ofte også.

Men det slider på tilliden og loyaliteten.

Sliddet er nu så stort, at der er rum for alternativer (udlandet, parallelimport, "orange" mekanikere, gds osv.). En udvikling, som går ud over branchen - og som branchen naturligt nok begræder og bekriger.

Men der er faktisk ikke så meget for reparationsbranchen at brokke sig over - I har SELV skabt situationen!

• Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

Følger: 18 Emner: 5 Svar: 99
    #192   31. okt 2017 G`aften folkens smiley
    Jeg synes nu også, at rep. priserne på de autoriserede værksteder jeg har benyttet, har været alt for høje reservedelsmæssigt /andet i forhold til, hvad man kan se på nettet.

Ved så godt, at det er henholdsvis mekanikeren samt avancen på reservedelene, der skal betale for hele møllen (ansatte, husleje, strøm etc.) hvorfor jeg ikke direkte holder med nogen, da man rigtignok bare kan indhente tilbud fra andre steder. Nogle ting kan dog kun den autoriserede lave, men det hører så til fåtallet af rep. /service.

Man får selvf. lidt ondt i tegnedrengen, når man lige tjecker priserne på nettet for en køler, hvor den dyreste lå på små 1038 kroner. Nå men vandet fossede jo ud, så liste liste ud for at få en ny på. Pris 8978.-

Hele fronten skulle af. Aircondition skulle afmonteres, arbejdstimer uha uha - eller hedder det bla bla. smiley

Jeg sprang for en gang skyld min lille lokale solomekaniker over, men næste gang dytten sprutter, halter, koger, larmer andet - smider jeg sku en ramme øl på hans beskidte arbejdsbord, og får et tilbud "I can`t refuse" Så er der efterfølgende også penge til nogle rammer til mig selv hehe..

Det er jo alles kamp mod alle - også i den branche, så vi betalere, må jo gøre det samme, for ligeledes at "overleve/spare" med mindre man er ligeglad selvf. smiley

Ellers må jeg jo kontakte Carsten T (#0) og høre, om han også vil være MIN ven haha...

• #193   1. nov 2017 Ja man skal jo tage alt med et gran salt...

Søgte lige på en artikkel fra den anden dag jeg læste, og faldt over denne fra BT i 2012..
    https://www.bt.dk/nyheder/danske-reservedele-er-stadig-dyrest

Fandt da også over denne jeg havde læst, om reservedele.

https://ekstrabladet.dk/biler/falske-reservedele-koster-milliarder-bilister-og-mekanikere-er-intetanende/6887630

Men selvfølgelig tjener de på det.....

Rabatter kan da opnåes, og hvad kvalitet angår tror jeg vi er nået dertil at det er lidt ligegyldigt hvad man køber og hvor.

https://www.tv2fyn.dk/artikel/fynsk-reservedels-gigant-fortsaetter-i-overhalingssporet

Men som værksted kan man som nogen skriver, jo ikke gå og vente i flere dage på en reperatiopn for kunderne vil have det fixet her og nu, og gerne med gratis lånebil, og det kan da slet ikke gå som værksted at gå og vente på stumper i mere end en dag, tænk på hvor mange lifte et værksted skal have, hvis kunderne lige vil have de billige reservedele fra udlandet, når bilen hænger og dingler på liftene.
    Og ja FTZ og andre bestiller jo selv samme steder som i selv gør, de opnår bare størrer og bedre aftaler end jer som enkeltmand, og det pisser jo så åbenbart nogen af.

Jeg skulle have nogle galvaniserede gevindstænger, da jeg ville montere min lift i gulvet, og boede ligge ved siden af en trælast (trælasten) og de skulle have ca. 170,-kr for en meter stang.
    Jeg skulle bruge ti stk... uha uha, men det var her og nu.....

Dog kendte jeg en der arbejdede ved trælasten og spurgte ham over telefonen, om han kunne få en rabat...
    Det kunne han, og han kom efter fyraften med de ti stk....
    Da jeg skulle betale, regnede jeg med at få lidt rabat, i forhold til de 1170,-kr, de jo kostede....
    Jeg skulle kun betale 110,- for alle ti, da han jo fik medarbejder rabat....

Og det er desværre sådan inden for alle brancher og det kan vi nok ikke komme udenom.
    Jeg har det sådan at hvis jeg skal give garanti på en reperation, så heder det bla. FTZ og førhen Mekonomen osv.
    Jeg vil og kan ikke give garanti på dele fra andre leverandører og sådan er det bare, da jeg ofte selv må stå med lorten selv, derimod har jeg ikke noget imod at montere folks selv indkøbte reservedele, men reservedelene får de ikke garanti på og det får de at vide hver gang det er tilfældet.
    Men nogen vil jo altid brokke sig..... og det vil der også altid være.... smiley

• #194   5. dec 2017 Mekaniker snyder det burde alle vide! kan huske da jeg tog grundforløbet til mekaniker, der sagde selv læren at de fleste mekaniker snyder på alle slags måde, nogen siger de har skiftet olien også finder man ud af at de ikke har. jeg gad ikke forsætte pga det. lorte branche uden lige

• #195   5. dec 2017 #194
    der er sådan i alle fagområder men at sige sådan om alle mekanikere, er lige at stramme den.

• DisConFlubberated

#196   5. dec 2017 Hvis mekanikere snyder, så kommer de ret hurtigt til at stå uden arbejde/kunder. Den slags nyheder spredes ret så hurtigt.

At en almindelig mekaniker kan udfakturere 12 timers arbejde eller mere, på en 8 timers arbejdsdag er noget andet.

• #197   5. dec 2017 Ingen spørger hvad en tandlæge tager i avance på de ting han stopper i munden på dig, men når en mekanikker prøver at skabe sig en levevej, så er han en fusker ?

Hmmm.... ?

• Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

#198   5. dec 2017 Når man taler om kontrol indenfor de områder, der rent faktisk bliver kontrolleret indenfor alle områder!!! - ligger autobranchen helt sikkert i den laveste ende!

Her er samtlige brugere - købere såvel som sælgere nærmest ude i et "Russisk roulette" som gør det selv, og udnytter så vidt muligt konsekvenserne for din manglende viden/erfaring!

Dette har jo kørt i utallige år, og burde være en absolut sag for politisk indblanding, da der virkelig er mange kroner, der ryger i de forkerte lommer!..

Altid dejligt med hjælp i en given situation, men sku da ikke næsten altid til en pris, der tydeligvis nærmer sig! - An offer you can`t refuse!

Vi ser og anerkender problemstillinger fra andre lande - også på andre områder - men æder bare, at vi bliver groft udnyttede herhjemme!

Nu forventer jeg, at "personer fra den anden side" så vil gå til modangreb, hvilket jeg vil imødese med glæde, da jeg representerer en langt større "gruppe" end de - og som garanteret er interesserede i mindre priser samt ?? (gemmer lidt til senere indlæg smiley

Fortsat god aften og god jul til alle
    Kim

• #199   5. dec 2017 #198
    man må vel finde sig i priserne der er på de forskellige ting er høje. på et eller andet tidspunkt, i andre lande brokker kunder sig også i stride strømme over priserne, nøjagtig som vi gør.

• #200   5. dec 2017 Har aldrig sagt alle. Men det er godt nok svært at finde en mekker man kan stole på. De lever af dumme mennesker, overpriser og skifter ting der ikke skal skiftes. Tro mig kender folk i den branche der indrømmer at der foregår meget lort som den normale dansker ikke ser.

• #201   5. dec 2017 Ja så kender du jo nok de dårlige af slagsen.
    Er det noget du kan afspejle i dig selv, eller er du i en branche du hellere eng gerne vil flygte fra, eller er du bare en slags lemming.

• #202   5. dec 2017 Du er da godt nok naiv hvis du tror at de ikke snyder. Der findes utallige videoer med skjult kamera hvor bilen ryger op på liften og ned igen uden noget er skiftet, også får de stakkels mennesker en regning og tror det er skiftet.
    Jeg har aldrig sagt dem jeg kender gør det. Men de arbejder i den branche og ved hvad der foregår.

• #203   5. dec 2017 Derfor jeg selv vil være i værkstedet og se om noget bliver skiftet. Det kan de sjovt nok ikke lide ??

• Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

#204   5. dec 2017 Hej igen venner

Den gode mand #199 var så flink at nævne hvem han skrev til smiley Kunne i andre også venligst lære det af ham? smiley Ellers bliver det jo til tider noget "juks", når folk skriver på kryds og tværs!

Jeg er i tvivl om hvorvidt #200 + 201 har skrevet indlæg henvent til mig?

Derfor bør samtlige herinde venligst huske udtrykkeligt, at skrive i jeres indlæg, hvem/hvilket indlæg - i faktisk skriver til! smiley

Dette vil spare masser af tid, via accelerering af forståelse samt svar smiley

• #205   5. dec 2017 germancarguy

hvis jeg forstår dig ret, så har du altid en forventning om at blive snydt når du kører til en mekaniker, passer det nogenlunde?

du skrev længere oppe at du stoppede din uddannelse pga. branchen snød for meget. sorry men du kunne jo selv være med til at rette op på den sag, hvis du havde valgt at foresætte den uddannelse.

• #206   5. dec 2017 RM.
    Det er rigtigt nok men jeg gik helt kold i det pga de ting jeg hørte fra min egen faglærer enda.. Har dog aldrig sagt at der ikke findes fornuftige mekanikere, og alle skal have penge på bordet, men at snyde fru Hansen er tarveligt .

• Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

#207   5. dec 2017 Hmm.. generelt smiley

vedr. "paranoia/mistro" omkring snyd, så er man nok ikke helt ude i hampen, hvis man nærmest forventer dette!.

Der vil selvf. altid være et problem for de (host) "gode" mekanikere, der holder sig mest muligt til dydens smalle sti, da det jo næsten altid generaliserer, når man har haft dårlige erfaringer med nogle få andre..

Da der jo faktisk ingen overordnet kontrol er/findes overfor bilens reperationer/andet efter den er afleveret til mekaniker/værksted - vil der naturligvis også altid være tvivl om, hvorvidt ens efterfølgende regning nu kan passe, da man jo bare skulle ha` ordnet en bett` ting, og så får en modbydelig A4 side med multible opkrævninger, man på mange måder slet ikke kan forholde sig til.

Tror ikke der nogensinde kommer styr på, hvad man egentligt får for ens surt tjente penge smiley

• #208   5. dec 2017 Skulle have skiftet en kofanger og en IC pga en påkørsel af sten med 3 km/t, fik 2 A4 sider og en regning på 48.000 til forsikringen smiley Men var ligeglad det koster jo stadig kun selvrisikoen smiley

• #209   5. dec 2017 hvis ikke man kan stole på sin mekaniker eller nogen af dem i hele Danmark, så må man jo selv i gang med at skrue... smiley

forsikring har jo nok set skaden og vurderet den før rep...

• #210   5. dec 2017 eller måske er det fordi vi ganske enkelt er nærige som bare fanden.
    vi vil helst gerne have en god service men helst betale next to nothing for det.
    når det kommer til snyd, tja pisse træls men er ikke noget der kan ændres, vil altid være nogle der er ligeglade med hvem de røvrender.

• #212   5. dec 2017 Købte bagpotte til Octavia 1.6SR forrige uge, kr 250,- Thansen tager 800!
    Tyskland............

• #214   5. dec 2017 Nej det er de ikke, men sammenlignede bare med et sted alle kan handle, tænker den koster mindst 600 ved de lokale grossister!
    Den første vi købte dernede holdt i 3 år, og med 2 km grusvej hver dag er det fint nok. Brækker over hvor røret er svejst på potten.

• #215   5. dec 2017 Daniel R, hvorfor mener du at det ikke kan sammenlignes?

• #217   5. dec 2017 Og det er så første gang at det er set at emnet er skredet lidt i en tråd på BG???
    Selv om "værkstedspriser" vel også kan indeholde reservedele, som det også gør i TS's indlæg.

• #218   5. dec 2017 Germancarguy, ja de videoer af "oil change scam" på youtube er vel fra USA ?.. hvor de kører 3 helt ny servicerede biler ind, med 100% frisk olie på det hele, hvor de så skal have skiftet olie + bremsevæske etc.. og de får det ikke gjort, men faktureret..
    Gad dælme godt se de videoer fra danmark af..
    Desuden tror jeg HELT ærligt, at de værksteder du kører på, eller andre, som synes de bliver snydt, og får skiftet alt muligt unødvendigt, skulle tage at køre på et lidt større værksted..
    I nogle tilfælde, er man simpelthen nødt til at skifte en del ud, for at kunne udelukke noget andet.. har oplevet det flere gange smiley

• #219   5. dec 2017 tja sidst jeg blev snydt og taget grundigt i røven var på et af de helt store værksteder her i dk, nævner ingen navne, men kørte bilen til 30000km service der , men gæt hvem der ikke skiftede olie osv, plus at de havde bilen fra kl 7.30 om morgenen til ca 10.30 hvor jeg hentede bilen men blev faktureret for 4 timer.
    gæt hvilket værksted/forhandler jeg aldrig bruger mere trods det at det ligger meget tæt på min bopæl.
    så nej større værksteder er squ ikke altid lykken

• #220   5. dec 2017 tigger
    Hvordan ved du at der ikke blev skiftet olie?

Og kan det tænkes at de har arbejdet 2 mand på din bil?

• DisConFlubberated

#221   5. dec 2017 Hvis man kontrollerer oliestand inden man kører fra værkstedet, så burde man nok kunne se om olien er blevet skiftet. Filteret burde man nok også kunne se om det er skiftet, hvis det da er et spin-on filter.

• #222   6. dec 2017 Hvis det er en diesel, så er det nærmest umuligt at se om olien er blevet skiftet. Olien er sort med det samme, og oliestanden skal ikke nødvendigvis være oppe på max mærket.

• DisConFlubberated

#223   6. dec 2017 Rolig nu, der går lidt tid inden olien bliver sort. Det skulle helst ikke nå at ske, på den prøvetur mekanikeren eventuelt tager. Hvis man trækker oliepinden inden man kører fra værkstedet, så burde det være til at se.

• #224   6. dec 2017 Anton.. haha, ja der er nogle klip som er fra Usa, men du tror ikke det sker her? det er da en naiv tankegang. og desuden har jeg altid taget min biler hos audi, Vw , Bmw og mercedes. og det er lige præcis der de snyder mere end nogen andre steder. jeg tog en gang en mekker i at sætte en brugt del på min Golf, men det jeg betalte for var ikke en brugt del. har hørt så mange andre historier fra venner og bekendte. jeg stoler ikke på nogen mere. det er sku lidt trist

• DisConFlubberated

#225   6. dec 2017 Hvordan ved du at den del var brugt?

• #226   6. dec 2017 fordi den sjovt nok ikke så ny ud men lettere brugt ud?

• DisConFlubberated

#227   6. dec 2017 Det kunne ikke være en del der har været brugt til fejlsøgning?

• #228   5. jan 2022 I bund og grund er det nok fordi "de fleste", ikke alle, tænker "går den, så går den".
    Og det er jo plat. Det er det som giver mekanikere et dårligt ry. Lidt synd

• #229   5. jan 2022 Henning H

Det er et 5 år gammelt indlæg smiley

• #230   6. jan 2022 haha ja du er lidt sent til festen Henning H smiley
    Men ja det er en skam at priserne skal være så tåbelige, det er også det der gør at jeg laver mine biler selv, medmindre det er nye biler med garanti osv.

• #231   6. jan 2022 Fuck, jeg sad og læste svarene....
    Kiggede ud på scrollbaren og kunne se der var fucking langt ned.
    Først dér opdagede jeg der stod 2017!

wtf

• #232   6. jan 2022 Ja jeg fik også lige et flashback af det.
    Kan knap huske det meste af hvad jeg selv har skrevet smiley

Kommentér på:
Værkstedspriser nogen gange altså...

Annonce