Pris-kartel reservedele {{forumTopicSubject}}
Som bekendt har vi en slags reservedels-kartel i Danmark, idet de ca. 4 dominerende leverandører har hemmelige, men fælles priser, som autoværkstederne SKAL fakturere deres kunder. Priserne ligger i den dyre ende, og autoværkstederne plejer at begrunde det med KVALITETEN.
Hos de øvrige leverandører, som sælger direkte til forbruger kan f.eks. en spiralfjeder til hjulaffjedering koste fra 150 kr (i Tyskland) over 4-500 kr til 1000 kr plus moms.
Er det rigtigt, at der er en kvalitetsforskel, som kan begrunde de priser?
Værkstederne vil selvfølgelig gerne sælge reservedele dyrest muligt. Kan vi komme det til livs ved at sige, hvor de skal købe dem, så vi kender priseren? Eller får de dem i virkeligheden ligeså billigt, som vi kan skaffe dem, selv om de fakturerer dyrt?
jun 2017
Følger: 12 Følgere: 390 Emner: 14 Svar: 761
Det er en grov anklage, som skal bevises før man spreder rygtet .
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Det var jeg ikke just bekendt med. Er det alment kendt og dokumenteret?
nov 2007
Følger: 2 Følgere: 8 Biler: 3 Emner: 73 Svar: 451
jun 2017
Du må da kunne dokumentere din påstand ?
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
Ja du skal da ikke deltage i dit eget emne,neeeeej.
Hehe,men hvordan kan priser der SKAL faktureres til kunderne vaere hemmelig ?
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 619
Stop dig selv eller kom med fakta..
en mekaniker må da sælge en del til den pris han vil, min makker må da...
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
Fandt så Iveco koblingen i England, leveret på dørtrinnet for 1200 og Fronteraen fra Tyskland, til 1300.
Og det var LUK kobling, så ikke ligefrem et noname brand og sikkert samme sending jeg havde fået fra AutoG/Iveco er jeg ret sikker på og så begynder man jo også at undre sig.
Nu arbejder jeg på et pladeværksted og ved at eksempelvis bilruder kan vi få helt op til 50% rabat på og reservedele får vi da også rabat på.
Ved malergrossisten købte vi gulvmaling som vi blev faktureret 4200kr for.
Auto G havde så tilsvarende til 2300 og da vi påpegede malergrossisten det, ja så fik vi da lige 50% rabat på det
Så man kan sige at mange danske firmaer skyder sig selv i foden ved at sælge til den slags priser når den samme vare kan fåes i udlandet til 1/3 prisen med alt.
Auto G har dog den fordel for et værksted at de har meget på lager og leverer direkte til værkstedet, så der kan det være en fordel at man har varen indenfor et par timer, uden at forlade værkstedet, til fordel for kunden kan komme ud og køre igen og liften kan blive ledig til næste kunde, så der kan blive lavet penge til noget strøm, varme husleje, løn mv.
Men om der ligefrem er kartel dannelse tror jeg nu ikke, men de kan jo nok godt finde ud af at læse de andres tilbudsaviser og smide lidt fortjeneste i puljen og også ha til værkstedsrabatterne mv.
Det er jo det samme når man sælger en bil, så tjekker man jo også lige markedet, så man ikke sælger, hverken for dyrt, eller for billigt, i forhold til den vare man har til salg.
Det er vel ikke kartel, men blot undersøgelse af markeds priserne.
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 81 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.586
Jeg forstår godt at hvis man kan spare mange penge på en del og har tiden til at vente på det, at man så bestiller det fra udlandet men det kan værksteder ikke vente på, og jeg synes også at folk efterhånden er ligeglade med kvalitet, bare det er billigt, og de køber de mindste ting på ebay få at spare få kr...
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Eksempel, Opel Vectra C CDTi 19 150hk
Generator 120A Thansen - 1800.- kr
Generator 120A ATP (Tyskland) - 650.- kr
Koblingssæt mrk LUK 240mm Thansen - 4.099.-kr
Koblingssæt mrk LUK ATP (Tyskland) - 1.192.- kr
Trækaksler - diverse Thansen - fra 1.999 - 2.699.- kr (GKN)
Trækaksler - diverse ATP (Tyskland) - fra 517 - 1.800.- kr (SKF)
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
jeg handler selv på ebæ nu og da men jeg har kun købt "mærkevare"
har flere gange været ude for at jeg simpelt hen ikke kunne finde delene andre steder jeg skulle have nav til min scirocco der var noget ukorent der inde men så fandt jeg en der havde dem i polen i bilstein så købte dem
jeg klunsede en motorsav en gammel dolmar der kunne jeg ikke få start mekenismen herhjemme da den er udgået fandt den på ebæ og nu køre pisset
men du har ret de sælger dælme meget tivoli kram der og mange af de billige reserve dele er noget lort bære kugler der klakker efter 3 m osv
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Men der jo visse ting der gør sig gældende i dk, hvilket blandt andet er virksomhedens domicil, der skal betales både lys, vand og varme, samt evt lån, ejendoms skatter osv.
Der ud over skal medarbejderne aflønnes med både ferie og evt barsel.
Derefter kan de flere engros leverandøre jo levere stort set det meste fra morgen til aften eller dag til dag.
Plus de køre skidtet ud til værkstedet, samt evt afhenter forkert leverede vare, hvis man var i tvivl om delen var den ene eller anden.
Jeg er ret sikker på hvis man satte sig og regnede på det, ville man blive forholdsvis meget overrasket over hvor dyrt det er og drive virksomhed i dk.
Så at tingene er dyre, kommer jo ene og alene af dk er et dyrt land og bo i.
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 102
Jeg er en af dem, som handler i Tyskland eller Polen via nettet. Har brugt Ebay og div. autoteile net sider fra Tyskland. Der er rigtig mange penge og spare på reservedele til bilen, hvis man ellers kan vente en lille uges tid på pakken. De priser kan danske forhandler ikke hamle op med, som der skrives skal der jo betales løn, husleje osv.
Jeg har aldrig haft problemer med de reservedele, som jeg har bestilt i udlandet, og jeg har bestilt en del igennem ca. 6 år. Så jeg giver ikke meget for den påstand, at kvaliteten skulle være ringere i udlandet, det har jeg ikke oplevet.
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Et kartel tror jeg heller ikke på.
Selvfølgelig kan det forventes at prisen fra et time til time/næste dag reservedelslager er højere end en pris på dele fra Tyskland der komme i løbet af en uges tid. Men når mekanikerens pris, med rabatten indlagt, er det dobbelte af hvad en privatperson kan købe den helt samme del til, må der være lidt for høj avance i ledene før ham.
jun 2017
Tjaehhh... Lad os starte med udbud og efterspørgsel : I Tyskland bor der knap 83 millioner mennesker, i Danmark bor der 5,4 millioner . Det er vel ikke helt ved siden af at gætte på at der kører omkring 40 millioner biler i Tyskland, hvoraf 2/3 af dem er fremstillet i netop Tyskland, men tallet i Danmark er ca 2,5 personbiler, og hvor et bilmærke skal være glade for at få 5 % af markedsandelen .
Blot for sammenligningens skyld så der sælges flere VW Golf alene i Tyskland om året end der sælges nye personbiler samlet i Danmark .
Lad mig lige prøve at forklare prisforskellen med et meget lavpædagogisk eksempel : Når Bilka ringer og bestiller øl hos Carlsberg til samtlige deres butikker i Danmark, mon så ikke de får dem til en anden pris end når "Café den brækkede arm" bestiller 10 kasser ?
Kald mig naiv, men det tror jeg så nok de gør, og jeg tror såmænd at det er rimeligt at lave den sammenligning .
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
De mere kloge narer de mindre kloge, Sådan er det og sådan har det altid været.
Brug internettet og surf rundt. Den tid du bruger her er ikke med i regnskabet. Sæt det til f.eks 500kr/time og prisen hos Kartellerne matcher, sådan cirka.
MVH KPl
sep 2005
Hvis dette indeks bestemmer priserne så er det altså en anden måde at sige kartel på... Og i så fald har trådstarter sådan set ret.
sep 2005
Bilnørden - Jeg vil godt kalde dig naiv. De reservedele der sælges i DK produceres sgu da ikke i DK. Så udbud og efterspørgsel er det samme. Det er samme fabrik der producerer delene der sælges i hele EU.
Det er jo ikke nogen grund til at en fjeder til en Peugeot 407 koster 3 x den tyske pris i DK. Kommer fra samme fabrik, eneste forskel er at den skal sendes max 300km længere...
Jeg kan købe reservedele hos ATP Autoteile til bedre pris end min mekanikers indkøbspris på præcis samme dele af samme mærke. I så fald kan min mekaniker jo bare købe det momsløst hjem til ham selv og stadig tjene penge på reservedele...
feb 2007
Ydermere så har de fleste af netbutkkerne jo heller ikke et lager hos dem selv, hvilket jo osse kan ses på hvordan varende leveres, det tager jo som regel ikke mange dage før stumperne er fremme, når de endelig er sendt.
Alt det er med til og holde prisen nede, i princippet kan man jo have sådan en netbutik i et mindre hus/lagerhal/garage, da tingene pakkes efterhånden som de modtages og sendes.
Som en sidste ting, så er der helt sikkert osse en del led som SKAL tjene på delene i dk, før end at de rent faktisk når ud til dit lokale værksted.
Tag f.eks hvor jeg bor, der er en uafhængig reservedels pusher som kun sælger engros.
Før han får sin dele har de jo være igennem en importør i dk, om denne importør før delene i f.eks Tyskland, hos en anden engros slags forretning, da den danske importør helt sikkert ikke aftager nok til og kunne handle direkte med fabrikken.
Nu er der så 3 led der skal tjene penge, inden stumpen når mekanikeren.
Forstiller man sig så at de 3 led tager en avance på 10%, foruden mekanikeren, ja så du oppe på den dobbelte pris, uden der har foregået noget suspekt og kartel virksomhed.
Men kun almindelig virksomhedsdrift, som vil lave et normalt dækningsbidrag.
sep 2005
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 26 Biler: 4 Emner: 15 Svar: 231
nov 2007
Følger: 2 Følgere: 8 Biler: 3 Emner: 73 Svar: 451
vil du vente op til en uge på dine dele når du kommer hen til din mekaniker og skal have lavet din bil?
nej det skal være nu og her og bilen skal helst være færdig når du har drukket din kaffe.
mar 2003
Eller var det bare "tude-indlæg"
Der er da helt sikkert også et par af de andre der har kommenteret i tråden der kan hjælpe dig.
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
De fleste følger grossisten vejledene udsalgspris, men det er ikke noget han er tvunget til.
Vi får dele ind af døren 8 gange om dagen.
Jeg ved da ikke hvad vi skulle gøre af bilerne hvis vi var en uge om at få bremsede eller en fjeder fra Tyskland, og helt ærligt, så er jeg sikker på kunden hellere vil betale lidt mere, og få bilen samme dag.
Det er helt fint man som privat finder alternative leverandører, men i firma øjemed, så dur det altså bare ikke.
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
Jeg er er slet ikke inde i de regler.
Men det er ikke for sjov.
At mange danskere tager over grænsen hver dag.
Hvis du kan køre over grænsen og hente dine reserve dele .
Ja så spare man jo de 20-25%?.
Det gælder vel ligesom hvis man henter øl eller vaskemaskine?.
apr 2015
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 6
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
Tja hvis man ikke kan begrunde noget som helst af det man sidder og slynger ud er det selvfoelgeligt ikke nemt...
Troll ?
jun 2017
Mekanikeren og kunden aftaler at det kommer til at tage en time at skifte skiver og klodser, og mekanikeren giver et tilbud på ( stadig et eksempel ) 700 kroner for at få lave kundens bil .
Selvfølgelig viser det sig at skiverne er forkerte til kundens bil, og hvad gør man så ? mekanikkeren har på det tidspunkt allerede brugt 20-30 minutter på at køre bilen på lift, pille hjulene af, konstatere at delene er forkerte, og bruge tid på ringe kunden op .
Der er flere udgange på denne historie : Mekanikeren fakturerer kunden 350 kroner for spildtid, og skaffer de rigtige dele fra hans egen leverandør, som så koster, lad os bare sige det dobbelte af hvad kunden selv har givet for ( de forkerte) stumper i Tyskland . Kunden bliver sur, fordi de 700 kroner nu ender med at blive 2500 kroner, og kunden skal bøvle med at sende de forkerte dele retur, hvilket sikkert heller ikke er omkostningsfrit ?
Mulighed 2 : Mekanikeren samler bilen igen, og må selv æde den tid han har spildt, samt vente en uge på at kunden kan komme igen med de rigtige stumper . Det bliver de færreste mekanikere glade for .
Så er der også det senarie at stumperne rent faktisk passer, men klodserne som kunden har selv har skaffet de hyler som en gris der får klippet halen af, hver gang han bremser . Kunden vil påstå at det er mekanikeren der ikke har gjort sit arbejde godt nok, og mekanikeren vil påstå at det er fordi klodserne ganske vist er købt i Tyskland, men "made in china" . Her er begge parter tabere, for hvem skal betale for de nye klodser, og hvem skal betale for montering af dem ?
Mekanikeren der selv handler ved en dansk leverandør får dækket den tabte arbejdsfortjeneste efter en fast takst, hvis delene viser sig at være defekte, eller fejlekspederede, og det er meget nemmere at give kunden en fast pris når han ved hvad delene koster, han ved det er en ordentlig kvalitet, og han ved det passer .
feb 2007
Faktum er at siden internettet er det blevet meget meget nemmere og handle/sælge vare, til mange flere folk end i gamle dage.
Samt dannelsen af EU.
Og man derfor kan have et selskab i hvilket som helst land, og sælge ting billigere end det kan findes til i det pågældende dyre land.
Det er jo meget simpelt matematik hvis man ikke skal betale så meget skat/høje udgifter, så kan man osse sælge sine vare billigere.
Og evt osse få en større rabat på af mængden eller at man går direkte til producent fordi man sælge et stort kvantum om året.
Der jo en ret stor forskel på at sælge reservedele til nogen hundrede værksteder i dk, også sælge til hele Europa.
Yder mere så koster det jo altså bare mere at skulle afskrive på sit lager hvert år, samt betale for bygningen, transport, løn (som er en del højere end alle andre land syd for os), samt betale skat og afgifter på stort set alt der forbruges af lys, vand og varme.
mar 2003
Mekanikeren begynder da ikke at lave noget på kundens bil før han har kontrolleret at de reservedele kunden selv leverer passer til bilen.
jun 2017
Nej, men han er da nødt til at have den på lift for at konstatere det ?
Ellers skal han selv bruge tid på først at undersøge om det er det rigtige ved at slå op i sine egne kataloger - og så er der vel ikke vundet noget ?
mar 2003
Selve bestilling- og betalingsdelen er han jo fritaget for. Og han er endda friholdt for at have et vist beløb i udestående.
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 619
der er 19 procent moms I Tyskland, dog kun 7 procent på madvarer.... så du sparer 6 procent på alt undtagen madvarer...
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
I Danmark gælder det nemlig om at "gøre en god handel", så alle - både købere og sælgere gør hvad de kan for i bedste kræmmerstil at opnå størst mulig fortjeneste for mindst mulig indsats.
Så i Danmark handler grossister ikke med priser - men med rabatter!
Vi har simpelthen en kunstigt høj grossistpris, som forhandleren så kan lægge en beskeden procentvis avance på, så det ser "pænt" ud. Og derefter får han så en stor rabat - ofte i form af en "loyalitetsbonus/mængdebonus/omsætningsbonus".
Nummeret fungerer fint, så længe alle er enige om at holde kortene tæt til kroppen. Det er ikke kartel - for det er jo ulovligt. Men det er noget der ligner...
Modellen er desværre helt standard og gælder mange brancher.
Så f.eks. en vandhane, som burde koste en plovmand, har en grossistpris på 2k. Når VVS´eren så har monteret den, har kunden betalt kr. 2.400,- + moms
- og bagefter får VVS´eren en bonus på 1.600,-.
Når så Bauhaus eller Harald Nyborg får held til at skaffe vandhanen og sælge den til dens rigtige pris, mener VVS´eren jo, at det er en B-vare eller en dårlig model ;-).
Eller tag et kig på hvidevarer: i de seneste ti år, har jeg ikke købt en hvidevare, som jeg ikke har fået mindst 60% rabat på...!
Vi forbrugere har accepteret modellen. Man kan sige, at vi er dummere end Tyskerne, som ikke vil finde sig i nummeret.
Selv Bilka har luret fidusen. I de senere år er flere og flere af deres annoncer kommet til at handle om rabat frem for pris. Og kunderne labber det i sig og stormer varehuset for at købe skijakker med 20, 30 og endda helt op til 50% rabat. Der er jo mange penge at spare, når jakken normalt koster kr. 699,-.
- og det er kun elefanter som mig, som kan huske, at jakkens normalpris for to år siden var 299,-
feb 2007
Det er samme grund at dagligvare butikkerne har slikket tæt ved kassen, og tilbud om at spare en eller to kroner, folks reptilhjerne er blinde for det ikke gode tilbud.
Og at man kan spare penge ved og prutte om prisen er jo ikke noget nyt i dk, det kunne man sku osse da jeg var knægt.
Du ville aldrig opdage at VVS udstyr eller lignende kunne fåes billigere uden internettet, også syntes du det var en god handle at spare 200kr hos vvseren.
Faktum er at det og have ting på lager, koster penge, enten i form af afskrivning/nedskrivning eller som rente på en kassekredit.
Eller en masse andre forpligtigelser som er i vores dejlige land, der er alen lange lister med ting, som man skal betale som erhvervsdrivende i dk.
Og at folk ikke kan forstå det, er ja mærkeligt.
Det der gør at man tit kan overtales til og vælge den dyre løsning, er jo at tingene bliver fikset her og nu, og løser et problem her og nu.
Pris-kartel reservedele