{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.503 visninger | Oprettet:

Svend E C
Svend E C
Tilmeldt:
12. apr 2015
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 6

Pris-kartel reservedele {{forumTopicSubject}}

Som bekendt har vi en slags reservedels-kartel i Danmark, idet de ca. 4 dominerende leverandører har hemmelige, men fælles priser, som autoværkstederne SKAL fakturere deres kunder. Priserne ligger i den dyre ende, og autoværkstederne plejer at begrunde det med KVALITETEN.

Hos de øvrige leverandører, som sælger direkte til forbruger kan f.eks. en spiralfjeder til hjulaffjedering koste fra 150 kr (i Tyskland) over 4-500 kr til 1000 kr plus moms.

Er det rigtigt, at der er en kvalitetsforskel, som kan begrunde de priser?

Værkstederne vil selvfølgelig gerne sælge reservedele dyrest muligt. Kan vi komme det til livs ved at sige, hvor de skal købe dem, så vi kender priseren? Eller får de dem i virkeligheden ligeså billigt, som vi kan skaffe dem, selv om de fakturerer dyrt?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pris-kartel reservedele
  • #1   30. okt 2017 Ligefrem kartel ?
    Det er en grov anklage, som skal bevises før man spreder rygtet .



  • #2   30. okt 2017 "Som bekendt (...)"

    Det var jeg ikke just bekendt med. Er det alment kendt og dokumenteret?


  • #3   30. okt 2017 værksteder køber hos en, som køber af anden. så kan du godt se alle skal tjene penge og derved når prisen så når dig forbrugeren er den ret høj...



  • #4   30. okt 2017 Jeg vil da gerne vide hvem "de ca. 4 dominerende leverandører " er ?

    Du må da kunne dokumentere din påstand ?



  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #5   30. okt 2017 Jeg logger lige paa,slynger nogen helt vanvittige og ubegrundede paastande ud,derefter skynder jeg mig at logge af igen.
    Ja du skal da ikke deltage i dit eget emne,neeeeej.
    Hehe,men hvordan kan priser der SKAL faktureres til kunderne vaere hemmelig ?


  • #6   30. okt 2017 Trådstarter
    Stop dig selv eller kom med fakta..
    en mekaniker må da sælge en del til den pris han vil, min makker må da...


  • #8   30. okt 2017 Tja, kan da godt følge dig, da jeg forespurgte på en kobling hos Auto G til en Opel Frontera og en Iveco og de kostede sjovt nok ca. det samme (3200) og jeg er faktisk ikke klar over om det var med/uden moms, men de plejer ikke at være gode til at oplyse den faktiske pris, selvom de også sælger til private, men jeg kontaktede en autoriseret Iveco forhandler, der blev den 200 dyrere (stadig i tvivl om plus/minus moms da 3200 er voldsomt og momsen gør det hverken værre/bedre).
    Fandt så Iveco koblingen i England, leveret på dørtrinnet for 1200 og Fronteraen fra Tyskland, til 1300.
    Og det var LUK kobling, så ikke ligefrem et noname brand og sikkert samme sending jeg havde fået fra AutoG/Iveco er jeg ret sikker på og så begynder man jo også at undre sig.
    Nu arbejder jeg på et pladeværksted og ved at eksempelvis bilruder kan vi få helt op til 50% rabat på og reservedele får vi da også rabat på.
    Ved malergrossisten købte vi gulvmaling som vi blev faktureret 4200kr for.
    Auto G havde så tilsvarende til 2300 og da vi påpegede malergrossisten det, ja så fik vi da lige 50% rabat på det smiley smiley
    Så man kan sige at mange danske firmaer skyder sig selv i foden ved at sælge til den slags priser når den samme vare kan fåes i udlandet til 1/3 prisen med alt.

    Auto G har dog den fordel for et værksted at de har meget på lager og leverer direkte til værkstedet, så der kan det være en fordel at man har varen indenfor et par timer, uden at forlade værkstedet, til fordel for kunden kan komme ud og køre igen og liften kan blive ledig til næste kunde, så der kan blive lavet penge til noget strøm, varme husleje, løn mv.

    Men om der ligefrem er kartel dannelse tror jeg nu ikke, men de kan jo nok godt finde ud af at læse de andres tilbudsaviser og smide lidt fortjeneste i puljen og også ha til værkstedsrabatterne mv.
    Det er jo det samme når man sælger en bil, så tjekker man jo også lige markedet, så man ikke sælger, hverken for dyrt, eller for billigt, i forhold til den vare man har til salg.
    Det er vel ikke kartel, men blot undersøgelse af markeds priserne.


  • #9   30. okt 2017 En fysisk butik kan ofte levere med et par timers varsel, der er noget personale der skal ha løn for betjening, tage tlf osv da det ikke bare er et lager, og er der fejl på varen kan man få skidtet byttet omgående, man skal ikke bøvle med at sende en vare tilbage, vente flere dage på at få en ny vare osv, alt dette koster lidt.
    Jeg forstår godt at hvis man kan spare mange penge på en del og har tiden til at vente på det, at man så bestiller det fra udlandet men det kan værksteder ikke vente på, og jeg synes også at folk efterhånden er ligeglade med kvalitet, bare det er billigt, og de køber de mindste ting på ebay få at spare få kr...


  • #10   30. okt 2017 Svend EC har fuldstændig ret. Og nej det kan ikke forklares med kvalitet eller dansk moms eller importskatter.

    Eksempel, Opel Vectra C CDTi 19 150hk

    Generator 120A Thansen - 1800.- kr
    Generator 120A ATP (Tyskland) - 650.- kr

    Koblingssæt mrk LUK 240mm Thansen - 4.099.-kr
    Koblingssæt mrk LUK ATP (Tyskland) - 1.192.- kr

    Trækaksler - diverse Thansen - fra 1.999 - 2.699.- kr (GKN)
    Trækaksler - diverse ATP (Tyskland) - fra 517 - 1.800.- kr (SKF)



  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #11   30. okt 2017 9
    jeg handler selv på ebæ nu og da men jeg har kun købt "mærkevare"
    har flere gange været ude for at jeg simpelt hen ikke kunne finde delene andre steder jeg skulle have nav til min scirocco der var noget ukorent der inde men så fandt jeg en der havde dem i polen i bilstein så købte dem
    jeg klunsede en motorsav en gammel dolmar der kunne jeg ikke få start mekenismen herhjemme da den er udgået fandt den på ebæ og nu køre pisset
    men du har ret de sælger dælme meget tivoli kram der og mange af de billige reserve dele er noget lort bære kugler der klakker efter 3 m osv


  • #12   30. okt 2017 Nej tingene kan ikke kun forklares med told og moms, men at der ligefrem er et kartel tvivler jeg nu på.
    Men der jo visse ting der gør sig gældende i dk, hvilket blandt andet er virksomhedens domicil, der skal betales både lys, vand og varme, samt evt lån, ejendoms skatter osv.
    Der ud over skal medarbejderne aflønnes med både ferie og evt barsel.

    Derefter kan de flere engros leverandøre jo levere stort set det meste fra morgen til aften eller dag til dag.
    Plus de køre skidtet ud til værkstedet, samt evt afhenter forkert leverede vare, hvis man var i tvivl om delen var den ene eller anden.

    Jeg er ret sikker på hvis man satte sig og regnede på det, ville man blive forholdsvis meget overrasket over hvor dyrt det er og drive virksomhed i dk.
    Så at tingene er dyre, kommer jo ene og alene af dk er et dyrt land og bo i.


  • #14   30. okt 2017 Tror heller ikke der er kartel dannelse, fakta er bare, at det er meget dyrere her i Danmark, når det skal leverers inden for meget kort tid.
    Jeg er en af dem, som handler i Tyskland eller Polen via nettet. Har brugt Ebay og div. autoteile net sider fra Tyskland. Der er rigtig mange penge og spare på reservedele til bilen, hvis man ellers kan vente en lille uges tid på pakken. De priser kan danske forhandler ikke hamle op med, som der skrives skal der jo betales løn, husleje osv.
    Jeg har aldrig haft problemer med de reservedele, som jeg har bestilt i udlandet, og jeg har bestilt en del igennem ca. 6 år. Så jeg giver ikke meget for den påstand, at kvaliteten skulle være ringere i udlandet, det har jeg ikke oplevet.


  • #15   30. okt 2017 smiley

  • #16   30. okt 2017 #13 Jeg gav et eksempel i den anden tråd (#117). Og det var ikke selvopfundet "fakta" som du påstår.

    Et kartel tror jeg heller ikke på.
    Selvfølgelig kan det forventes at prisen fra et time til time/næste dag reservedelslager er højere end en pris på dele fra Tyskland der komme i løbet af en uges tid. Men når mekanikerens pris, med rabatten indlagt, er det dobbelte af hvad en privatperson kan købe den helt samme del til, må der være lidt for høj avance i ledene før ham.


  • #17   30. okt 2017 Hvorfor er reservedelene så billige i Tyskland, og så dyre i Danmark ?
    Tjaehhh... Lad os starte med udbud og efterspørgsel : I Tyskland bor der knap 83 millioner mennesker, i Danmark bor der 5,4 millioner . Det er vel ikke helt ved siden af at gætte på at der kører omkring 40 millioner biler i Tyskland, hvoraf 2/3 af dem er fremstillet i netop Tyskland, men tallet i Danmark er ca 2,5 personbiler, og hvor et bilmærke skal være glade for at få 5 % af markedsandelen .

    Blot for sammenligningens skyld så der sælges flere VW Golf alene i Tyskland om året end der sælges nye personbiler samlet i Danmark .

    Lad mig lige prøve at forklare prisforskellen med et meget lavpædagogisk eksempel : Når Bilka ringer og bestiller øl hos Carlsberg til samtlige deres butikker i Danmark, mon så ikke de får dem til en anden pris end når "Café den brækkede arm" bestiller 10 kasser ?

    Kald mig naiv, men det tror jeg så nok de gør, og jeg tror såmænd at det er rimeligt at lave den sammenligning .






  • #18   30. okt 2017 Hej
    De mere kloge narer de mindre kloge, Sådan er det og sådan har det altid været.
    Brug internettet og surf rundt. Den tid du bruger her er ikke med i regnskabet. Sæt det til f.eks 500kr/time og prisen hos Kartellerne matcher, sådan cirka.
    MVH KPl


  • #19   30. okt 2017 Da jeg på et tidspunkt konfronterede Gørløse bildele med spørgsmålet om hvorfor deres dele til Mercedes kostede 4 x det samme som i Tyskland blev jeg præsenteret for begrebet "det danske reservedelsindeks"...

    Hvis dette indeks bestemmer priserne så er det altså en anden måde at sige kartel på... Og i så fald har trådstarter sådan set ret.



  • #20   30. okt 2017 Karsten P nå ja for du skal jo bare åbne internettet så vælter det rundt med danske dele til din bil. Det tager sgu da samme tid at shoppe på Thansen som det gør på ATP Autoteile..

    Bilnørden - Jeg vil godt kalde dig naiv. De reservedele der sælges i DK produceres sgu da ikke i DK. Så udbud og efterspørgsel er det samme. Det er samme fabrik der producerer delene der sælges i hele EU.
    Det er jo ikke nogen grund til at en fjeder til en Peugeot 407 koster 3 x den tyske pris i DK. Kommer fra samme fabrik, eneste forskel er at den skal sendes max 300km længere...

    Jeg kan købe reservedele hos ATP Autoteile til bedre pris end min mekanikers indkøbspris på præcis samme dele af samme mærke. I så fald kan min mekaniker jo bare købe det momsløst hjem til ham selv og stadig tjene penge på reservedele...


  • #21   30. okt 2017 Som jeg skrev før, så koster det altså en hel del penge, og dels have stumperne på lager i dk, samt at rent faktisk betale skat, løn osv i dk.

    Ydermere så har de fleste af netbutkkerne jo heller ikke et lager hos dem selv, hvilket jo osse kan ses på hvordan varende leveres, det tager jo som regel ikke mange dage før stumperne er fremme, når de endelig er sendt.

    Alt det er med til og holde prisen nede, i princippet kan man jo have sådan en netbutik i et mindre hus/lagerhal/garage, da tingene pakkes efterhånden som de modtages og sendes.

    Som en sidste ting, så er der helt sikkert osse en del led som SKAL tjene på delene i dk, før end at de rent faktisk når ud til dit lokale værksted.
    Tag f.eks hvor jeg bor, der er en uafhængig reservedels pusher som kun sælger engros.
    Før han får sin dele har de jo være igennem en importør i dk, om denne importør før delene i f.eks Tyskland, hos en anden engros slags forretning, da den danske importør helt sikkert ikke aftager nok til og kunne handle direkte med fabrikken.
    Nu er der så 3 led der skal tjene penge, inden stumpen når mekanikeren.

    Forstiller man sig så at de 3 led tager en avance på 10%, foruden mekanikeren, ja så du oppe på den dobbelte pris, uden der har foregået noget suspekt og kartel virksomhed.
    Men kun almindelig virksomhedsdrift, som vil lave et normalt dækningsbidrag.


  • #22   30. okt 2017 Kent R - jo men stumperne er jo så stadig til halv pris i Tyskland smiley

  • #25   30. okt 2017 martin p #23
    vil du vente op til en uge på dine dele når du kommer hen til din mekaniker og skal have lavet din bil?
    nej det skal være nu og her og bilen skal helst være færdig når du har drukket din kaffe.


  • #26   30. okt 2017 #23 Men når du så forstår det hel, så må du jo hellere fortælle hele historien fra fabrik til slutmodtager. Også den økonomiske del. smiley
    Eller var det bare "tude-indlæg" smiley
    Der er da helt sikkert også et par af de andre der har kommenteret i tråden der kan hjælpe dig. smiley


  • #27   31. okt 2017 Der er altså ingen der bestemmer hvad mekanikeren SKAL tage for reservedelene, det gør han kun selv.
    De fleste følger grossisten vejledene udsalgspris, men det er ikke noget han er tvunget til.

    Vi får dele ind af døren 8 gange om dagen.
    Jeg ved da ikke hvad vi skulle gøre af bilerne hvis vi var en uge om at få bremsede eller en fjeder fra Tyskland, og helt ærligt, så er jeg sikker på kunden hellere vil betale lidt mere, og få bilen samme dag.

    Det er helt fint man som privat finder alternative leverandører, men i firma øjemed, så dur det altså bare ikke.


  • #28   31. okt 2017 20 eller 25 % moms?.

    Jeg er er slet ikke inde i de regler.
    Men det er ikke for sjov.
    At mange danskere tager over grænsen hver dag.

    Hvis du kan køre over grænsen og hente dine reserve dele .
    Ja så spare man jo de 20-25%?.
    Det gælder vel ligesom hvis man henter øl eller vaskemaskine?.


  • Svend E C
    Svend E C Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 6
    #29   31. okt 2017 Nogle svar er indignerede og kræver "beviser". Jeg påstår ikke, at det er et ulovligt kartel. Jeg skriver "en slags kartel". Aldi og de andre har også nøjagtig samme priser på mange varer. Det er næppe aftalt. Men sådan indretter de sig bare. At mekanikerne skulle være dumme, tror jeg ikke. For selv om de sælger dyrt, tror jeg, de køber billigt. Og så har de jo også brug for den hurtige service. Men hvis man som kunde bestiller værkstedsbesøg i forvejen, så har man jo ikke brug for hurtig levering, og så kunne det være rart at få de billige reservedele.

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #30   31. okt 2017 Og de andre spoergsmaal der blev stillet smuttede du lige let og elegant udenom.
    Tja hvis man ikke kan begrunde noget som helst af det man sidder og slynger ud er det selvfoelgeligt ikke nemt...
    Troll ?


  • #31   31. okt 2017 EKSEMPEL : Mekanikeren aftaler tid med kunden om at få lavet bremseskiver og klodser foran på en Audi A4 B6 1,9 TDI . Kunden skal selv skaffe stumperne, og han ved absolut intet om biler. Derfor bestiller han naturligvis de billigste bremseskiver i Tyskland, også selvom der til lige netop denne bil er tre muligheder : 312 mm, 288 mm og 280 mm .

    Mekanikeren og kunden aftaler at det kommer til at tage en time at skifte skiver og klodser, og mekanikeren giver et tilbud på ( stadig et eksempel ) 700 kroner for at få lave kundens bil .

    Selvfølgelig viser det sig at skiverne er forkerte til kundens bil, og hvad gør man så ? mekanikkeren har på det tidspunkt allerede brugt 20-30 minutter på at køre bilen på lift, pille hjulene af, konstatere at delene er forkerte, og bruge tid på ringe kunden op .

    Der er flere udgange på denne historie : Mekanikeren fakturerer kunden 350 kroner for spildtid, og skaffer de rigtige dele fra hans egen leverandør, som så koster, lad os bare sige det dobbelte af hvad kunden selv har givet for ( de forkerte) stumper i Tyskland . Kunden bliver sur, fordi de 700 kroner nu ender med at blive 2500 kroner, og kunden skal bøvle med at sende de forkerte dele retur, hvilket sikkert heller ikke er omkostningsfrit ?

    Mulighed 2 : Mekanikeren samler bilen igen, og må selv æde den tid han har spildt, samt vente en uge på at kunden kan komme igen med de rigtige stumper . Det bliver de færreste mekanikere glade for .

    Så er der også det senarie at stumperne rent faktisk passer, men klodserne som kunden har selv har skaffet de hyler som en gris der får klippet halen af, hver gang han bremser . Kunden vil påstå at det er mekanikeren der ikke har gjort sit arbejde godt nok, og mekanikeren vil påstå at det er fordi klodserne ganske vist er købt i Tyskland, men "made in china" . Her er begge parter tabere, for hvem skal betale for de nye klodser, og hvem skal betale for montering af dem ?

    Mekanikeren der selv handler ved en dansk leverandør får dækket den tabte arbejdsfortjeneste efter en fast takst, hvis delene viser sig at være defekte, eller fejlekspederede, og det er meget nemmere at give kunden en fast pris når han ved hvad delene koster, han ved det er en ordentlig kvalitet, og han ved det passer .


  • #34   31. okt 2017 Self er den her debat ikke plat, men hvis man ingen viden eller forståelse har for hvorfor ting koster som de gør, så er det self et stort mysterie.

    Faktum er at siden internettet er det blevet meget meget nemmere og handle/sælge vare, til mange flere folk end i gamle dage.
    Samt dannelsen af EU.
    Og man derfor kan have et selskab i hvilket som helst land, og sælge ting billigere end det kan findes til i det pågældende dyre land.

    Det er jo meget simpelt matematik hvis man ikke skal betale så meget skat/høje udgifter, så kan man osse sælge sine vare billigere.
    Og evt osse få en større rabat på af mængden eller at man går direkte til producent fordi man sælge et stort kvantum om året.

    Der jo en ret stor forskel på at sælge reservedele til nogen hundrede værksteder i dk, også sælge til hele Europa.

    Yder mere så koster det jo altså bare mere at skulle afskrive på sit lager hvert år, samt betale for bygningen, transport, løn (som er en del højere end alle andre land syd for os), samt betale skat og afgifter på stort set alt der forbruges af lys, vand og varme.


  • #35   31. okt 2017 #31 Dårligt eksempel.
    Mekanikeren begynder da ikke at lave noget på kundens bil før han har kontrolleret at de reservedele kunden selv leverer passer til bilen.


  • #36   31. okt 2017 #35
    Nej, men han er da nødt til at have den på lift for at konstatere det ?

    Ellers skal han selv bruge tid på først at undersøge om det er det rigtige ved at slå op i sine egne kataloger - og så er der vel ikke vundet noget ?


  • #37   31. okt 2017 #36 Der er sikkert vundet noget nå han blot skal kontrollere om delen passer.
    Selve bestilling- og betalingsdelen er han jo fritaget for. Og han er endda friholdt for at have et vist beløb i udestående.


  • #38   31. okt 2017 #28
    der er 19 procent moms I Tyskland, dog kun 7 procent på madvarer.... så du sparer 6 procent på alt undtagen madvarer...


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #39   1. nov 2017 Det er korrekt, at der er kæmpe forskel på reservedelspriser - og at dele er suverænt dyrest i Danmark!

    I Danmark gælder det nemlig om at "gøre en god handel", så alle - både købere og sælgere gør hvad de kan for i bedste kræmmerstil at opnå størst mulig fortjeneste for mindst mulig indsats.

    Så i Danmark handler grossister ikke med priser - men med rabatter!

    Vi har simpelthen en kunstigt høj grossistpris, som forhandleren så kan lægge en beskeden procentvis avance på, så det ser "pænt" ud. Og derefter får han så en stor rabat - ofte i form af en "loyalitetsbonus/mængdebonus/omsætningsbonus".

    Nummeret fungerer fint, så længe alle er enige om at holde kortene tæt til kroppen. Det er ikke kartel - for det er jo ulovligt. Men det er noget der ligner...

    Modellen er desværre helt standard og gælder mange brancher.

    Så f.eks. en vandhane, som burde koste en plovmand, har en grossistpris på 2k. Når VVS´eren så har monteret den, har kunden betalt kr. 2.400,- + moms
    - og bagefter får VVS´eren en bonus på 1.600,-.
    Når så Bauhaus eller Harald Nyborg får held til at skaffe vandhanen og sælge den til dens rigtige pris, mener VVS´eren jo, at det er en B-vare eller en dårlig model ;-).

    Eller tag et kig på hvidevarer: i de seneste ti år, har jeg ikke købt en hvidevare, som jeg ikke har fået mindst 60% rabat på...!

    Vi forbrugere har accepteret modellen. Man kan sige, at vi er dummere end Tyskerne, som ikke vil finde sig i nummeret.

    Selv Bilka har luret fidusen. I de senere år er flere og flere af deres annoncer kommet til at handle om rabat frem for pris. Og kunderne labber det i sig og stormer varehuset for at købe skijakker med 20, 30 og endda helt op til 50% rabat. Der er jo mange penge at spare, når jakken normalt koster kr. 699,-.
    - og det er kun elefanter som mig, som kan huske, at jakkens normalpris for to år siden var 299,- smiley


  • #40   1. nov 2017 Arg Henrik S at butikkerne reklamere med store procent rabatter, er kun fordi man har bevist det virker psylokoligisk godt på de folk, som ja går efter det.
    Det er samme grund at dagligvare butikkerne har slikket tæt ved kassen, og tilbud om at spare en eller to kroner, folks reptilhjerne er blinde for det ikke gode tilbud.

    Og at man kan spare penge ved og prutte om prisen er jo ikke noget nyt i dk, det kunne man sku osse da jeg var knægt.

    Du ville aldrig opdage at VVS udstyr eller lignende kunne fåes billigere uden internettet, også syntes du det var en god handle at spare 200kr hos vvseren.

    Faktum er at det og have ting på lager, koster penge, enten i form af afskrivning/nedskrivning eller som rente på en kassekredit.
    Eller en masse andre forpligtigelser som er i vores dejlige land, der er alen lange lister med ting, som man skal betale som erhvervsdrivende i dk.
    Og at folk ikke kan forstå det, er ja mærkeligt.

    Det der gør at man tit kan overtales til og vælge den dyre løsning, er jo at tingene bliver fikset her og nu, og løser et problem her og nu.


Kommentér på:
Pris-kartel reservedele

Annonce