{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.245 visninger | Oprettet:

Toyota Landcruiser GX90. 2,8 Tons. Opvejning til 3,5 Tons??? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Jeg har en Toyota Landcruiser GX90 ligesom den på billedet som er godkendt til at må trække 2,8 tons som der står på registreringsattesten.

Det nye træktøj jeg har sat på bilen er godkendt til at må trække 3,5 Tons.

Jeg ved fra min lokale synsmand at han kun må NEDVEJE og IKKE OPVEJE.

Jeg ved også at det er noget med at jeg skal have et stykke papir fra Toyota / Toyota importøren jeg skal medbringe når bilen skal til syn med det nye træk. Papiret skulle være en form for godkendelse fra Toyota til synsmanden hvor der står at bilen må trække de 3,5 Tons.

Spørgsmålet er, hvem dælen er det lige præcis er jeg skal have fat i hos Toyota??? Hvem, hvor, tlf, mail, navn, afdeling osv???

Er der nogen som har prøvet det før og har det nogen betydning for min fremtidige vægtafgift???

Mvh. Henrik.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Toyota Landcruiser GX90. 2,8 Tons. Opvejning til 3,5 Tons???
  • #1   15. nov 2017 du kan finde typegodkendelsen på fstyr.dk
    ved og slå din bil op med nummerpladen, og se om trækket kan opvejes.

    kan den det med typegodkendelsen, printer du den ud og tager med.

    kan den ikke det efter typegodkendelsen,
    ja så skal du have fat i Toyota, og have papir fra dem


  • #2   15. nov 2017 nu er toyota lidt underlige med det, tilforhold andre bilmærker . men du skal eje en trailer, der har en total vægt på 3500kilo før de vil godkende det . men har du det så er det bare og kontakte toyota, så skulle det ikke være et problem . nu når bilen kan blive godkendt til det .sådan var det i hvert fald før i tiden . da en af mine venner fik opveje hans 80er

  • #3   15. nov 2017 Som #2 siger

  • #4   15. nov 2017 Jeg har nu været inde på fstyr.dk ( trafikstyrelsens hjemmeside ).
    Jeg slog bilen op på stelnr. hvor der stod "ingen typegodkendelser til bilen"
    Derefter tog jeg manuelt og fandt den præcise model frem i deres register hvor jeg fandt frem til en PDF typegodkendelse der var udstedt dengang bilen kom til. På den typegodkendelse står der bare at bilen må trække de 2,8tons så jeg gik i stå der.

    Jeg har samtidig skrevet til trafikstyrelsen hvordan jeg skal forholde mig.

    Jeg er stadig ikke med på hvem og hvor hos Toyota jeg skal henvende mig for at fremskaffe typegodkendelsen til de 3,5 tons???

    Det som #2 siger at man skal eje en 3,5 tons trailer før Toyota de vil godkende det vil jeg gerne selv forsøge mig med. MEN HVOR hos Toyota???


  • #5   15. nov 2017 ring til toyota Danmark de må vide det eller sende dig i kontakt med hvem du skal snakke med https://m.facebook.com/ToyotaDK/?locale2=da_DK

  • #6   15. nov 2017 Nu har jeg talt med Toyota Danmark 44850400 den tekniske afdeling Jan Nielsen.
    Toyota Danmark Jan Nielsen oplyser mig at der findes en fabrikanterklæring / typegodkendelse på min model således at den godt kan blive godkendt til at må trække 3,5 tons.

    For at få denne fabrikanterklæring / typegodkendelse skal jeg kontakte min lokale Toyota forhandler.
    Hos den lokale Toyota forhandler er der gerne 1-2 mand der tager sig af disse opgaver oplyser han mig. Det kan både være hos sælgerne eller på værkstedet.

    I mit tilfælde er det Kim Christensen hos Toyota i Køge 56637000.
    Kim hos Toyota i Køge oplyser mig at jeg skal møde op med den originale reg. attest på bilen PLUS original reg. attest på det jeg ønsker at trække.

    Grunden til at der skal medbringes reg. attest på det som bilen skal trække er altså IKKE fordi vi taler om fast sammenkobling således at bilen godkendes KUN til at må køre den pågældende trailer osv. NEJ det er fordi siger han at Japanerne/Toyota vil gerne vide om ejeren af bilen der gerne vil opveje til 3,5tons nu også har et reelt behov.
    Hold nu k.... jeg har aldrig hørt noget lignende MEN når det så er sagt så ser de helst at traileren tilhører samme ejer som bilen.
    DOG siger han hos Toyota Køge at de flere gange har fået fabrikanterklæring / typegodkendelse !!!OGSÅ selvom traileren har haft en anden ejer end bilen!!!

    Nu skal jeg altså "bare" fremskaffe begge reg. attester og møde op hos Toyota Køge og de sender ansøgninger afsted så skulle der gå 2-3 uger med svar og så må vi se.

    Mht. vægtafgift:
    Som jeg læser det inde på http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2234535 under punktet "beregn afgiften" kan jeg se at bilen i dag koster med sin totalvægt på 2,8 tons koster årlig vægtafgift på 6430,00 Kr,
    samt total 3,5 tons koster den så 6640,00 Kr årligt.
    En stigning på altså 210,00Kr.- årligt.

    Jeg oplyser yderligere når jeg er blevet klogere eller er kommet i mål, men jeg kunne stadig godt tænkte mig at høre fra én der har prøvet det samme med præcis samme model som min.

    Grunden til at jeg er så specifik med tlf. numre og navne mm. er at jeg gerne ser at man senere kan søge på forumemnet så andre kan få fuld glæde af hvordan jeg har båret mig ad.

    Mvh. Henrik smiley


  • #7   15. nov 2017 Til info:

    Fra "Beregn afgiften" hos SKAT:

    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2234535


    profilbillede
  • #8   15. nov 2017 det var jo som jeg skrev. kan se du fandt nummer på den link jeg sendte .:-) men godt du fik ordnet det .

  • #9   15. nov 2017 Til info:

    Fra "Beregn afgiften" hos SKAT:

    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2234535


    profilbillede
  • #10   15. nov 2017 Hej Freeway. Ja præcis jeg fandt nummeret ud fra det link du sendte. Så fint og tak :-).
    Jeg nyder når der kommer nogle fakta på bordet og ikke bare "jeg tror" og jeg "mener".

    Nu må vi bare afvente og se......


  • #11   15. nov 2017 det var også sådan da min ven fik opvejet hans træk på hans 80er . så skriver det ikke ud fra et gæt.

  • #12   15. nov 2017 Nu har jeg slet ikke forstand på det her, men ..
    hold nu op, hvor er det dejligt du skriver hvad du finder ud af, så andre måske i fremtiden rent faktisk kan få svar, på det de søger.

    God dag og ikke mindst held og lykke med opgaven smiley

    Thomas


  • #13   6. feb 2018 Har du fået vejet trækket op på bilen? Jeg står nemlig i samme situation pt, med en gzj90 fra 1998, som jeg gerne vil have vejet trækket op på.

  • #14   8. feb 2018 Hej Steen.

    Nej ikke endnu.

    Jeg har fået synet bilen så langt så godt.

    For ca. 3 uger siden lavede jeg en ansøgning via Toyota i Køge som så sender min ansøgning videre til Toyota Danmark osv i systemet som jeg endnu ikke har lurret hvor fanden det egentlig er papirerne skal hen og hvem der skal godkende osv.

    MEN når det så er sagt ved jeg med sikkerhed at det som tæller er den Typeattest / Fabrikanterklæring det hele handler om.
    Hvis der findes en Typeattest til bilen med tilladt træk til 3,5 Tons er det muligt og få det godkendt og hvis ikke er det udelukket.

    Når jeg har fået svar og evt. Været til syn endnu engang så skal jeg nok give lyd fra mig.


  • #15   1. apr 2018 Vil lige tilføje at jeg HAR fået Typeattesten / Fabrikanterklæringen til min Landcruiser og ja jeg har fået lov til at trække 3,5 Tons med den på krogen.

    Jeg har dog ikke været til syn endnu men det er det mindste af det.



  • #16   7. apr 2018 Super, og dejligt lige at kunne følge med på sidelinjen her. Jeg har lige fået bestilt et 3500kg hængertræk, og skal bare samme tur i gennem nu.

Kommentér på:
Toyota Landcruiser GX90. 2,8 Tons. Opvejning til 3,5 Tons???

Annonce