{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.067 visninger | Oprettet:

Påfylde ny olie istedet for olieskift {{forumTopicSubject}}

Displayet i min Renault Scenic fra '04 fortæller at der snart skal skiftes olie, men pga. bilens alder vil jeg nødigt ofre mere end absolut nødvendigt på den.
Den har lige gennemgået nogle dyre reparationer for at gå i gennem syn, og jeg regner med at skille mig af med den inden næste syn om et par år.
Oliestanden er kun lige over minimum, så jeg overvejer bare at påfylde olie op til maksimummærket, uden at skifte det gamle. Er det fuldstændigt tåbeligt, eller er det en OK plan når bilen alligevel er så gammel (13 år, 235000 km) og jeg ikke skal have den mere end et års tid eller to længere?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Påfylde ny olie istedet for olieskift
  • #1   30. nov 2017 Oliefilteret trænger jo nok også til udskiftning, det hjælper ikke noget at pumpe ren olie igennem et beskidt filter. 5 liter olie og et filter koster vel 400 kroner, det er ikke meget.

  • #2   30. nov 2017 https://blog.modbargains.com/15000-mile-oil-change-myth/

    Hvis du bare fylder frisk olie oven i den gamle, så vil jeg næsten give garanti for at motoren ikke overlever to år mere .

    De 400 kroner du sparer risikerer at blive de dyreste penge du nogensinde har sparet .


  • #3   30. nov 2017 #1 Kender du et værksted der skifter olie og oliefilter for 400 kr.? Det lyder sgu billigt.

  • #4   30. nov 2017 Er næsten sikker på, at der er en flink gut herinde der gerne hjælper dig med det, da det er så "nem" en ting at gøre smiley og du kan snildt få olie og filter billigere end 400 kr.. køb thansen filter - 40 kr, og thansen olie - 150 kr

  • #5   30. nov 2017 Du kan selv købe olien og filteret for omkring 400 kroner, alt efter hvilken olie du skal bruge. Hvis du smider 200 kroner i kaffekassen på det lokale værksted, så vil de garanteret gerne skifte olien og filteret for dig.

  • #7   30. nov 2017 vi havde en kunder der kun vilhave skiftet olie,
    og okie filter blev skiftet hver 2-3 gang
    alt efter hvordan han lige havde kørt

    men hans bil lingede også lort


  • #8   30. nov 2017 Hvordan ser olien ud? Er den kul sort eller minder den stadig om olie?
    Hvor mange km kører du om året?
    Jeg har ved nogle af mine tidligere biler bare fyldt op som du påtænker, og det er altså ikke ensbetydende med at et motorhaveri er nært forestående. Min bevæggrund var så at bilerne havde et meget stort olieforbrug og derfor vær der nærmest altid nyt olie på alligevel smiley Eller også var det som i dit tilfælde, en bil som bare skulle køre så længe som muligt inden den skulle skrottes.

    Men som andre siger så kan du, hvis du selv kan skifte det, få ny filter og olie for 250,- og det er da klart det bedste, men du kan altså også sagtens efterfylde og køre et år eller to på det nuværende.


  • #9   30. nov 2017 Myggen: olien på min Golf Diesel er kulsort efter 1000 km, så det med at kigge på olien kan ikke altid bruges.

  • #10   30. nov 2017 Jeg havde gjort det, hvis den alligevel skal skrottes, har prøvet at køre 40.000km uden olieskift hvor jeg bare fyldte på en af mine gamle biler som alligevel skulle dø... der havde motoren allerede kørt 400.000km..

    kender en som ikke havde skiftet olie på sin Toyota i 200.000km, han har bare efterfyldt det den har brugt...


  • #11   30. nov 2017 vis jeg skulle køre to år i den hade jeg skiftet det. det jo bare og køb noget billig olie der passer og et filter . du kan nemt finde 4 /5 liter olie til under 200kr og et filter 50/100kr. og så skift kun olie næste gang evt . det jo kun små penge et olie skift. det ville jo være træls at motoren går til om et år eller mindre vis der går kok/sod/brændstof i olie. alt kan jo ske . har selv ødlagt motor og knaster da jeg var yngre så har set hvad der kan ske. vis man er uheldig.

  • #12   30. nov 2017 "Den har lige gennemgået nogle dyre reparationer for at gå i gennem syn, og jeg regner med at skille mig af med den inden næste syn om et par år. "

    Er det ikke træls alt dette går til spilde fordi du ikke vil ofre 400-500kr på et oileskift? Hvis du passer lidt på den kan den måske endda klare 4 eller endda 6år til?


  • #13   30. nov 2017 Vores Avensis kørte 68.000 på dens
    olie og det skete der ikke noget ved, fik kørt en olie rens igennem og så pillede vi bundkaret af og der var intet slam eller noget smiley Det er endda en bil der skal have nyt olie hver 15.000


  • #15   30. nov 2017 Kommer da meget an på hvilken bil det er

  • #17   30. nov 2017 Skift olie i de intervaller det skal skiftes, og så efterfyld undervejs smiley

    Min Aygo bruger ca 1L olie pr 3-4000km. Jeg skifter olie og filter for hver 10.000 smiley Så jeg topper op undervejs smiley

    Skift olie selv evt, det er virkelig ikke svært for selv en amatør. Det enste der kan være bøvlet er at Fransker-mændende ofte bruger retardo værktøj, eller speciel værktøj.

    Ellers vil den lille lokale Mekker sikkert gøre det for 800-900kr smiley


  • #18   30. nov 2017 "Vores Avensis kørte 68.000 på dens " smiley

    Du vil med GARANTI se slid på interne dele i motoren hvis du skiller den ad. Og lur mig om du ikke vil se et massivt olie forbrug med tiden smiley


  • #19   30. nov 2017 Toyota bruger også special værktøj, sådan en mærkelig top med nogle slisker... Aner ikke hvorfor de bruger indsatsfilter og ikke komplette filtre

  • #20   30. nov 2017 Tja måske, den har nu kørt 178.000 på det lange olie interval brugte den fra max til min på oliepinden smiley


  • #21   30. nov 2017 "Skift olie selv evt, det er virkelig ikke svært for selv en amatør. Det enste der kan være bøvlet er at Fransker-mændende ofte bruger retardo værktøj, eller speciel værktøj."

    Næh, det der er "bøvlet" er at man skal ind under bilen, hvilket jeg ikke rigtigt kan komme.


  • #22   30. nov 2017 Køb en dunkraft og et par bukke smiley

    Eller kør på gør det selv værksted smiley


  • #23   30. nov 2017 Hvornår skiftede du sidst olien?

  • #24   30. nov 2017 Se den her video ,Tror det er record smiley i at ikke skifte olie smiley
    Eller bare en der har ståer i 100 år på marken vides ikke ,
    Skift i det mindste filter så har du gjørt noget godt.
    Olien bliver beskidt og tager vand ,men mister ikke sin smøreevne selvom det er gammelt.

    https://www.youtube.com/watch?v=BtEQxh019lA


  • #25   30. nov 2017 Det er bare kold olie smiley haha

  • #26   30. nov 2017 Jeg tror sagtens, at du kunne få en herinde fra til at gøre det for en skilling, hvis du kommer med olien og filter.

  • #27   1. dec 2017 #14
    ja min makker kan ikke finde ud af det, ikke en gang løsne en skrue kan han... smiley men han kan lave noget vi andre ikke kan... smiley


  • #28   1. dec 2017 Bare fyld olie på og kør, det sker der sku ikke en skid ved smiley

  • #29   1. dec 2017 bare kør

    det værste der kan ske, er bilen bliver skrottet før tid
    pga havareret motor


  • #30   2. dec 2017 Kasper J
    Godt jeg aldrig skal købe en bil af dig så.
    små 70,000km på samme olie og filter , det er ikke godt nok for nogen som helst motor!!!.

    #24
    Olien bliver beskidt og tager vand ,men mister ikke sin smøreevne selvom det er gammelt..

    Jo den gør.
    Tager den vand bliver den fortyndet, og smøre ikke som den skal.
    Bliver den beskidt, opstår der ekstra slid mellem stempel og cylindervæg.
    Så det du siger er bullshit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.


  • #31   2. dec 2017 Jeppe. Når du nu har ofret så mange penge på og få den gennem syn.
    Så burde du også ofre de max 500kr det koster og give den olie+filter.
    Så er du sikret, at den kan køre videre. Du nævner ikke hvad du har givet for at få den gennem syn?.
    Men at spare 500kr på det motoren har bedst af er dårlig karma!.
    Så ønsker man direkte et motorhavari!.


  • #32   5. dec 2017 Jeg har gået på maskinmester skole så jeg ved lidt om motorolie.
    En motorolie bliver nedbrudt af de forbrændings-rester som kommer forbi stempelringene. Motorolie til biler er tilsat et aditiv som forlænger oliens levetid. Når aditivet er opbrugt begynder nedbrydningen af olien. Olien mister sin smøreevne fuldstendigt når den er nedbrudt af disse rester.
    Jeg skifter motorolie og filter mindst en gang om året så olien altid er lys. Dette kan ikke lade sig gøre med en diesel motor. Der bliver olien sort næsten med det samme.
    PS.
    Jeg har nu kørt i en Mazda 323 i næsten 35 år. Det eneste jeg har gjort i alle disse år er et årligt olieskift med filter. Den har aldrig været til service. Benzin- pumpe og generator er dog skiftet i perioden + sliddele. Overvejer at klage til Mazda over dette. Bilen bliver altid startet med varm motor (motorvarmer) som betyder mindre sod i olie pga. den startes uden choker. Udstødning er old gammel fordi der ikke kommer kondens i denne igen fordi der ikke bruges choker. Selv græsslåmaskine bliver startet med varm motor.


  • #33   6. dec 2017 Jeg ville efterfylde og ikke gøre mere, da du mentalt har besluttet dig for at skille dig af med den. Har hørt om en Hiace som døde efter ca 125000km fordi den aldrig havde fået skiftet olie og tilsvarende om en Aygo som havde kørt langt over 100000km uden at få skiftet olie ... og den var ikke død endnu.

  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #34   6. dec 2017 Nysynet.dk sælger 4l 10w40 for 300,- incl. skift.
    Mon ikke også han kan klare et filter til en fornuftig pris?
    Der må da også være en i nærheden af dig, som har et godt tilbud?


  • #35   7. dec 2017 På billigbilpleje.dk kan man få ned 25kr/liter. Ellers kan man i Aldi købe en 10w40 til 30kr/L.

    Min Aygo har kørt de sidste 135.000km på det billige sprøjt fra Mannol smiley


  • #36   7. dec 2017 #35

    Mannol er ikke en ringe olie smiley


  • #37   7. dec 2017 Slet slet ikke smiley Jeg har været glad for det. Der var tilbud på en shop på et tidspunkt, hvor jeg købte 12L i 1L dunke til 27kr pr styk. God handel smiley

    Folk er forblændet af at olie skal være dyrt. Men sandheden er at de forskellige mærker har forskelligt marketings budget - og det er forbrugeren der betaler for det smiley

    https://www.auto-motor-und-sport.de/testbericht/14-motoroele-wie-gut-ist-billig-oel-6791250.html

    Man kan diskutere hans metoder for at teste, men det gode ved ham er at han er en uafhængig tester:
    https://www.youtube.com/watch?v=nCJe-ziNIT8

    Og hans test sheet:
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1fbb9qtL-yWlzDPLzvxzpF01gRRtH8fKxeVtXt6HPpgg/edit#gid=0


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #38   7. dec 2017 Jeg bruger en 5w30 longlife olie fra Mannol. 20 liter for 426,- incl. levering fra Tyskland...

  • #39   7. dec 2017 #7 sådan en kunde havde jeg også for et par år siden. Han for spurgte på olieskift I forbinde med anden reparation da han fik regningen flippede han helt ud. Olien var ALT for dyr. Og så nægtede han at betale 59kr for oliefelter. Han var aggressiv og truende mens han råbte "Hvad er det du ikke forstår ved olie skift. Det er skrift af olier og intet andet!!!!!!!"... Men ja vi havde brugt den godkendte olie fra liquid moly og ikke en Jem og fix olie til 40kr...

  • #40   7. dec 2017 Henrik S - Har du et link? smiley

  • #41   8. dec 2017 Det er alligevel vildt så mange mekanikere der er bedrevidende og ikke kan forstå kunden ikke vil have skiftet filter hver gang, så de kan tjene nogle flere penge og belaste miljøet lidt ekstra..

    nogle biler, bl.a. Civic 96.00 skal have et olieskift for hver 12.000km, men oliefilter skift hver 24.000km, og så kan jeg ærlig talt ikke forstå hvis Honda synes det er godt nok med et filterskift hver 2. gang hvorfor brugeren så tror han ved bedre ??

    Der er selvfølgelig undtagelser, hårdt miljø, mange koldstartere på Grønland osv kan slide olien hurtigere, da jeg kørte trackday skiftede jeg olie og filter hver 6000km, da jeg kun brugte den til at pendle, skiftede jeg olie for hver 12.000-15.000 og filter hver anden gang.. og den VTi motor har rundet 400.000km og kører stadig


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #42   10. jan 2018 #40: jeg havde ikke set dit indlæg, undskyld.

    Jeg kan se, at prisen pt. er noget højere - knapt 650,- alt incl. før rabat - eller ca. kr. 32,-/l. Det er dog stadig en fornuftig pris for en 5w30 LL-olie...:

    https://www.motor-oel-guenstig.de/schmierstoffe/motoroel-pkw-transporter/5w-30/12009/mannol-5w-30-energy-combi-ll-motoroel/longlife-iii/3?number=ML-5W30-EC-LL-20KMN7907-20403602116129718.3%20kg&c=20

    Da jeg købte sidste gang i august, var prisen 49 EUR, og så brugte jeg den 10% voucher, som fulgte med forrige køb. Med 13 EUR i forsendelse endte prisen på kr. 426,-.


  • #43   10. jan 2018 Henrik, når man klikker på dit link siger den bare "Dieser Artikel ist leider nicht mehr verfügbar!"

  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #44   10. jan 2018 #43: ja, det kan jeg se - linket virker heller ikke hos mig. Jeg kan dog finde varen, hvis jeg besøger hjemmesiden og finder den via menuen - prøv det...

Kommentér på:
Påfylde ny olie istedet for olieskift

Annonce