{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.499 visninger | Oprettet:

regler for minibusser {{forumTopicSubject}}

hejsa bg vi er en flok gutter (8 kammerater) der skal på en lille road trip rundt i eu så mit spørgsmål er hvad er forskellen på en 9 og 10 personers bus da jeg ikke rigtigt kan finde nogle regler for dem og efter hvad jeg kan se er de på henholdsvis hvide og gule plader hvad med vægtafgiften på dem

håber mit spørgsmål giver mening


Kommentarer på:  regler for minibusser
  • #1   5. dec 2017 8+ fører skal køres på almindelig B kørekort, og har en lidt høj grøn/vægtafgift. Og 9+ fører skal du have D kørekort og har lav afgift

  • #2   5. dec 2017 Det der med hvide og gule plader har ingen betydning - det har noget at gøre med nogle datoer i registreringsafgiftsloven blabla bla på samme måde som at nogle campingvogne er på gule hhv hvide plader. Det vigtigste er, at man har et buskørekørt. Det koster ca 15000 kr hos en normal kørelærer ... eller på et AMU center til ca 3000 kr (hvis man er arbejdsløs).

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.744
    #3   5. dec 2017 Man kan også bruge C kørekort før en bestemt dato.

  • #4   5. dec 2017 discon du skulle vel ikke kende datoen da jeg har c kørekort

  • #6   5. dec 2017 Lucas, er det nyt at man skal være arbejdsløs hvis man vil tage buskørekort på et Amu center ?

  • #7   5. dec 2017 rene c vi skal være afsted i 2 måneder og er ikke så meget for at leje da vi nok ender med at style den lidt og det duer jo ikke når man lejer

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.744
    #9   5. dec 2017 Desværre ikke, men jeg kender en del der har haft C kort i mere end 25 år, de må gerne.

  • #11   5. dec 2017 Rene c
    Hvilke regler hentyder du til. ?


  • #13   5. dec 2017 Ja der er mange regler, men man skal være obs på forsikringsregler, og de regler der gælder i DK gælder også for en når man kører ud af landet. Selvom andre landes regler er anderledes.

  • #15   5. dec 2017 Man skal tilbage til før 1997 før man må kører bus på C kort.

    Hvis man har det gamle kørekort (det store bløde kort) og har taget C kat. så må man gerne kører begge dele.
    Hvis du så skifter til det nye så burde der stå at du må kører både C & D.

    Jeg har den første model af de små kørekort, og der står der C & D.


  • #16   5. dec 2017 Jeg har aldrig måtte køre med 10 personer på mit B kørekørt, og det er fra 1982 !!!

    Almindelig bil - kategori B
    Alderskravet er 18 år for at få udstedt et kørekort til bil.
    Personbil med højst 8 siddepladser foruden førerens plads og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
    Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
    Person- eller varebil med tilkoblet påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.
    Person- eller varebil med tilkoblet påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg, hvis vogntogets samlede tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg.
    Trehjulet motorcykel (kabinescooter).
    Traktor/motorredskab.
    Kategori AM(knallert)

    Bus - kategori D
    Biler med over otte siddepladser foruden førerens. For at få kørekort til bus, skal du først have taget kortet til almindelig bil.

    Alderskravet er 24 år for at få udstedt et kørekort til bus, dog under særlige betingelser 21 år.


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.744
    #17   5. dec 2017 Bilnørden - er der nogen der påstår at man må det?

  • #18   5. dec 2017 rene c okay, for jeg tog nemlig mit lastbil kørekort hos dem imens jeg var i et andet fag arbejde og der blev min chef ihvertfald ikke spurgt om noget smiley

  • #19   5. dec 2017 #17

    Hvis kikker svar #3 : Man kan også bruge C kørekort før en bestemt dato.

    Som sagt mit C kørekort er fra 1982, og jeg har aldrig måtte køre med mere end 8 (+ fører ) på det kort .


  • #20   5. dec 2017 hvis du ser en alm. bil på gule plader og 4, 6, 8 sæder, er den registret som OS-køretøj. dvs den er på bus-afgift og kører Offentlig Servicetraffik (f.eks NT, Sydtraffik etc. ). den må IKKE bruges til andet en det.
    du må føre et køretøj med 8 + dig selv på alm. b-kørekort. 9 og derover, kræver c-kørekort, såfremt det er vederlagsfri (dog må der betales til køretøjets driftsomkostninger). får du penge eller anden form for vederlag, er det Erhvervsmæssig personbefordring. køretøjet skal være godkendt og indrettet hertil.


  • #21   5. dec 2017 Hvis du har kat c taget i 1982, så må du gerne fører køretøjer over 3500 kg, incl bus

    Jacob
    I dag er +9 personer kat D.


  • #22   5. dec 2017 rigtigt ja :-). min fejl smiley

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.744
    #23   5. dec 2017 Bilnørden - nu skrev du jo så kat. B i dit svar, uden at nævne noget om at du har kat. C

  • #24   5. dec 2017 Jeg tog vist fejl af kategorierene - jeg tog til kategori B i 1982 smiley - og C mens jeg gik i grønt i 1985 smiley

    Undskyld undskyld undskyld !!!


  • #25   6. dec 2017 takker for svarene men er der så en der kan svare på hvad en minibus til 8 personer koster i vægtafgift

  • #27   8. dec 2017 Find en bil du vil vide hvad koster her på galleriet, skriv så nummerpladens cifre ind på www.nrpla.de og få alle do oplysninger du vil have om køretøjet.

Kommentér på:
regler for minibusser

Annonce