9.901 visninger
|
Oprettet:
Bedste måde at sparer benzin på motorvej? {{forumTopicSubject}}
halløj gutter
Skal køre 100km på motorvej frem og tilbage oftere så jeg tænkte hvad er den optimale måde at spare benzin på?
Skal fartpiloten altid være til og sat til 110km/t ?
Kan man bruge 92 benzin i stedet for 95? ulemeper ved det ?
Bilen er en fiesta 1.0T 140HK fra 2015
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 502
Jo lavere oktan du har, jo sværere er det for din motor at indstille timingtidspunktet da det er mere brændbart end 95 oktan.
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.947
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
Og lad vær med at gå ned i oktan tal, den vil sagtens kunne køre på det, men du får en motor som ikke kører optimalt, og meget muligt forbrænder det du "spare" på regningen..
Men konstant fart, vær for udseende (Ingen opbremsninger eller vilde accelerationer)
Du vil ikke blive den billist de fleste vil være glad for, men du vil spare et par liter om året
jan 2007
Følger: 258 Følgere: 204 Biler: 29 Emner: 267 Svar: 9.024
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
det bedste er at aflæse trafikken og lade bilen accelerere op og ned i fart alt efter om der er bakker osv... den nemmeste måde at spare brændstof er at køre langsommere, men man skal jo ikke genere trafikken og køre for langsomt, hvis man begynder at blive overhalet af lastbilerne så er man en idiot...
og så giver det også noget at køre med coast and glide teknikken, dvs accelerere roligt op i fart, og så køre i frigear ned af bakker osv.. igen så skal man ikke være til gene for trafikken...
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.527
lidt groft formuleret, men fartpiloten holder jo bare en konstant fart og det kan hurtigt koste dig brændstof fremfor at køre forudseende! slip gassen i god tid i stedet for pludselige hårde opbremsninger og så lade være at ligge helt oppe i røven af bilen foran og gasse op bremse ned hele tiden ligesom alle andre.. udnyt vejen til din fordel, byg lidt fart på når det går nedaf og slap lidt af når det går op. Kom hurtigt op i fart og skift gear tidligt.. søg evt på “hypermiling”
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.527
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 85 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 204
kobl ud eller frigear når det går nedaf.. det er rigtigt nok at den lukker for brændstof ved motorbremse, men ved at lade den løbe nedaf i frigear kommer du længst på den energi du brugte for at kómme op i fart.. hvis du forstår.. og korrekt dæktryk har meget at sige evt kom en halv bar mere i en fabrikken foreskriver..
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 479 Svar: 5.240
nov 2012
Følger: 5 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 28 Svar: 540
hvis du ikke bruger bagsæderne, kan du med fordel tage dem ud. A/Cen bruger ca. 1 liter brændstof i timen.
pump 0,1 bar mere i dækkene end der står opgivet, med mindre der et et eco logo hvor dæktrykket står.
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
Hvis man skal være firkantet så må man jo vurdere om de 10min + ekstra tid til tankning - er bedre tjent på arbejde rent økonomisk
I byen handler det ekstremt meget om tålmodighed, timing og kende sin bil. Mange der mener de køre økonomisk ville nemt kunne gøre det 20-30% bedre.
Vi har en i vores 3 Cyl gruppe der køre over 1000km på en tank i en C1. Jeg køre omkring 7-800km. Men de fleste køre omkring 550-600 km. Så der er stor forskel i folks måder at køre på.
maj 2006
Følger: 21 Følgere: 26 Biler: 6 Emner: 23 Svar: 615
jan 2009
Følger: 40 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 87 Svar: 896
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
Mindre fælge, vinduer lukket og unødigt vægt hjælper også på min ihvertfald
nov 2012
Følger: 5 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 28 Svar: 540
Det giver noget mere vejstøj, men det sparre også på bundlinjen. og resonansdæmpende måtter gør meget.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.644
Fartpilot er ikke økonomisk
jul 2004
Følger: 15 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 49 Svar: 2.984
jul 2004
Følger: 15 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 49 Svar: 2.984
jul 2004
Følger: 15 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 49 Svar: 2.984
jul 2004
Følger: 15 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 49 Svar: 2.984
Det betyder da intet for mig eller emnet hvad du syntes er intelligent..
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
dec 2012
Følger: 6 Følgere: 226 Biler: 2 Emner: 357 Svar: 843
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
At sænke bilen ændre ikke noget på luftmodstanden.
Afstanden mellem bunden af kofangeren og toppen af taget er den samme.
Du mindsker tyngdepunktet, som gør bilen mere sikke og dreje med i høj hastighed. Men luftmodstanden er den samme da du ikke ændre på den fysiske del af karosseriet.
Går man i ekstremmerne. har du 2 ens biler med identiske motore.
Hvis du skære taget af den ene og sænker det.
Så vil bil bilen fysisk fylde mindre end bilen der har samme form.
Fylde mindre = fange mindre luft= længere på literen.
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 85 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 204
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
Ellers tror jeg ikke på det.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
jan 2007
Følger: 258 Følgere: 204 Biler: 29 Emner: 267 Svar: 9.024
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
men selvfølgelig har fabrikanten gjort MEGET for at gøre en bil økonomisk, men de kan jo ikke gå på kompromis med alle andre ting for at den skal køre langt på literen, den må jo ikke være for lav, den skal heller ikke have for smalle hjul osv osv, det er alt sammen noget man som bruger selv kan præge..
der er en grund til at folk der har en Ferrari piller deres hundedyre udstødning af og smider en Akrapovic til 100.000kr på, fordi bilfabrikanten går på kompromis...
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 5 Svar: 332
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.552
jan 2007
Følger: 258 Følgere: 204 Biler: 29 Emner: 267 Svar: 9.024
hvis jeg ikke kan komme fremad på en motorvej, så er det blevet til et pendle-sted, og så skal det gå jævnt og langsomt
(PS: Jeg er RØV-ligeglad med regler og hvad folk tænker om mig
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Bedste råd er en chip som er designet til at være økonomisk og så fartpilot på 90.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
jeg har INTET problem med at nogen tøffer i venstre spor med 90km/t det vil jeg meget hellere have end dem som ikke kan finde ud af at trække ind efter en overhaling UANSET hastighed...
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.552
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
jul 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 4
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
Det må også være skide irriterende at have en hængende i røven så man skal signalere i god tid når man bremser for ikke at have en Aygo hængende blandt godset lige pludselig
jun 2004
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
Om man har rette strekker, lite trafikk, ingen bakker så kan man bruke fartspilot, men inte ellers. Kjør i 90-110 men inte fortere, da øker forbruket mye
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 1 Svar: 247
Når vejen er jævn, så sæt fartpiloten til ca. 90-100, så kører du langt på literen.
Op ad bakke, kan man ikke spare meget brændstof, med mindre man vil køre så langsomt, at man er til gene for den øvrige trafik.
130 km/t koster bare de dyre dråber.
jun 2017
Følger: 12 Følgere: 390 Emner: 14 Svar: 761
okt 2012
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 50
Desuden øges vindmodstanden væsentligt, når Du kører med åbne vinduer, det er billigere at bruge blæseren med lavt omdrejningstal
Og som flere af de andre har skrevet kan Du spare meget benzin ved at tilrettelægge Din kørsel, så Du kun behøver bremse i katastrofesituationer. Hold derfor MINDST 2 sekunders afstand til forankørende, så kan Du bare slippe speederen, når der bremses foran Dig - dét sparer både energi OG nedsætter risikoen for uheld/ulykker
Langsom acceleration er billigere end hurtig.
Brug KUN det lys, der er brug for - især tågelygterne æder meget energi og må kun bruges i tåge.
RIGTIG GOD TUR!
De allerbedste hilsener
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
okt 2012
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 50
De allerbedste hilsener
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
okt 2012
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 50
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.527
Ikke ubetinget enig i at “Langsom acceleration er billigere end hurtig”
Jeg mener nu det mest effektive er at komme frisk op i fart og så holde hastigheden med så let et tryk på speederen som muligt.. det er klart at det koster hvis speederen lægges helt ned ved hver igangsætning, men omvendt er der heller ingenting vundet ved at accelerere så langsomt så du hele tiden skal bruge kræfter på at øge farten!
-jo hurtigere du kommer op i fart, jo færre km skal du accelerere og bruge ekstra energi i og jo flere km kan du køre og bare holde hastigheden
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
de andre gear skal være med klampen i bund. Det gælder om at udnytte hvert et stempelslag, så spjældet skal åbnes helt så man kan maksimere luft, benzin og udbytte af slaget.
Hvis man accellere langsomt så har man meget spild i motor arbejde, og man bliver i nogle højere omdrejninger længere end nødvendigt
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.527
Det er klart, at du i løbet af en langtrukken acceleration vil kunne opnå et lavere øjebliksforbrug end du vil kunne i en frisk eller ligefrem agrresiv acceleration.
Men sammenlign så forbrug ved en konstant hastighed og ved en acceleration af hvilken som helst slags
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
Man kan hurtigt spare rigtig mange stempel slag. Ved at skifte tidligt og fylde cylinderen.
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.527
https://youtu.be/F04MXepYiBs
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
Lastbilen køre 85km/t og bliver ramt af fartvinden hele tiden... Altså også 85km/t.
Men alt med måde!. Ligger du tættere på end 5 meter. Så ber du også om og DØ!.
Men jeg kan køre længere på literen ved motorvej end jeg kan på lange landevejstræk. Så længe der er en last bil foran mig.
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 619
#66
vis lige hvor det står du SKAL køre feks. 80 km/t på landevej i færdselsloven... der er stadig kun maks. hastigheds grænser i DK.. men rigtig du må ikke være til gene, ulempe eller fare... men det er man ikke når man ligger bag en lastbil...
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 619
sep 2015
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 115
Den minimumshastighed gælder kun, hvis du ikke benytter krybesporet.
Eks. kan et skilt fortælle, at du skal kunne fremføre køretøjet med minimum 80 km/t op af en bakke. Ellers skal du benytte krybesporet. Men her er der ingen krav om at du skal køre 80 km/t.
sep 2015
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 115
E45, Randers ved Gudenåensbroen og mod Randers S, der er der krybespor op nede fra åen.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 619
ja ok, har bare set et engang, men troede faktisk de var væk i dag..
maj 2016
Følger: 18 Emner: 5 Svar: 99
Konstant fart vil aldrig være det optimale, da modvind jo har det med, at ændre sig. Er der derfor meget modvind, bør man selvf. ikke køre 120 - 130 km/t men derimod nedsætte hastigheden. Derfor vil en fartpilot aldrig være optimal - men mest mere bekvem samt selvf. ok besparende for dem, der kører alt for varierende og derfor utilpasset kørsel i forhold til øvrig trafik.
Bakker er allerede nævnt, og disses virkning er nærmest lig førnævnte vindmodstand. Alt efter ens bils kraftformåen - bør man sætte den ned i lavere gear, fremfor at trykke speederen i bund i det højeste do,.
Nedsætning af oktantallet vil heller ikke hjælpe noget, men kan derimod afstedkomme ubehageligheder som højere motor temp. samt større slitage og for nogle motorer efterbanken ved tændingsstop. Det sidste ved jeg så ikke helt, om stadigvæk kan ske, da det er nogle år siden, jeg selv prøvede det
At køre tæt på en lastbil for at nyde lidt godt af efterslippet, vil jeg personligt aldrig gøre, da jeg ser det som en ekstra udfordring for sikkerheden!. Man har ikke meget overwiew og sikkerhedsbremselængden er jo heller ikke ok!.. at risikere sit liv for, at spare 5-20 kr. er ikke risikoen værd. Hvem skal så gå ned med skrald og tage opvasken, når jeg ikke kommer hjem
Men ellers kan du jo holde dig helt ude i "højre" side og slå højre sidespejl ind - hvis det stadigvæk er lovligt med èt sidespejl? (har ikke lige tjecket dette)
Til absolut nød, kan man så finde en vigeplads, og vente på, at vinden vender, så man får medvind hehe.. Lyder sku næsten som om, man er ude på de vilde våger
God jul til alle..
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
maj 2016
Følger: 18 Emner: 5 Svar: 99
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 728
Lavede målinger i de dage hvor man blot lå i røve på bus/lastbil, selv en 206 2.0 hdi kunne klare 25 i snit grundet man ikke skulle bremse for alverden undervejs
okt 2002
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 4 Svar: 45
jan 2007
Følger: 258 Følgere: 204 Biler: 29 Emner: 267 Svar: 9.024
Alle siger man skal trække ind til højre, men når man skal det så tager man sikkerhedsafstanden for bagvedkørende og en selv, der er simpelthen for få kørebaner til det antal biler.
Hvis man satte farten op til 160 km/t ville man være kortere tid på motorvejen og derved ville antallet af biler på motorvejen på samme tid, blive reduceret, og så kan man igen trække til højre, men nejnej, det er der ingen der fatter.
Så jeg kører enten 250 km/t eller 80 km/t
Er røvligeglad med km/l - tjener rigeligt til at fylde mine biler op
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
jan 2007
Følger: 258 Følgere: 204 Biler: 29 Emner: 267 Svar: 9.024
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
mar 2010
Følger: 1 Svar: 1
maj 2016
Følger: 18 Emner: 5 Svar: 99
Din Fiesta holder jo en pæn brugtpris, så måske du kunne spare noget over tid, ved at skifte den ud med en, der kører en hel del længere på literen, og måske endda samtidig har nogle ting, som du mangler i Fistaen?
Det er jo en tid, hvor en del biler kører over 30 km/l - men det hele skal selvf. regnes ud - udfra hvor meget ekstra km. du fremover skal køre
Det er så ikke sikkert, at du får samme acceleration som Fiestaen med de 140 HK. men nogle gange må man gå på kompromìs - især hvis man tæller kroner
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
Jeg henter ca 8 min på 80 km ved at køre 138 vs 91-92 på motorvejen, til gengæld sparer jeg en liter diesel
jan 2007
Følger: 258 Følgere: 204 Biler: 29 Emner: 267 Svar: 9.024
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Sparer du en liter diesel ved at køre 130 kontra 80 km/t?
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
Jeg kører den tilladte hastighed til jeg fanger en lastbil/bus der har sine bagdæk godt dækket ind
Det skal siges at jeg også køre 160-180 i min når jeg kører hjem om natten så kender godt til problemet med folk der trækker ud og overhaler med 95...
dec 2012
Følger: 6 Følgere: 226 Biler: 2 Emner: 357 Svar: 843
okt 2012
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 50
Så sparer vi andre at skulle vente på, at I og jeres biler bliver flyttet, når I er baldret ind i hinanden - Faktisk fortæller færdselsloven, at man aldrig må køre hurtigere, end at man kan overskue HELE sin standselængde - og dén er lang!
Det gælder i øvrigt også udsigten til siderne! Er der et tomt spor/en cykelsti/et fortov kan man bedre nå at reagere, end hvis man kører direkte op mod en hæk, hvor der pludselig viser sig at være en havelåge, som et lille barn drøner ud igennem!
Især når termokandens låg sidder fast, kanalerne er åndsvage på den ikke-fungerende DAB+ eller kæresten skælder ud i mobilen (der naturligvis er håndfri!?!) har vi alle brug for god afstand og dermed god til at reagere korrekt.
De allerbedste hilsener
jan 2007
Følger: 258 Følgere: 204 Biler: 29 Emner: 267 Svar: 9.024
okt 2012
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 50
Jeg er bare SÅ træt af bilister, der tror de fysiske love IKKE gælder for netop dém!
Hvis ALLE holder ordentlig afstand kan jeg spare RIGTIG meget ventetid mens feje-bakke-servicen rydder op! Jeg vil hellere frem til destinationen ;o)
De allerbedste hilsener
jan 2007
Følger: 258 Følgere: 204 Biler: 29 Emner: 267 Svar: 9.024
mar 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 6 Emner: 17 Svar: 47
Din bil skal mindst køre på 95 oktan. Du kan ødelægge motoren ved at køre med for lavt oktantal.
Om et højere oktantal (shell V-power 99) giver dig flere hestekræfter, kan du se i bilens instruktionsbog. Der skulle gerne stå noget om hvilke brændstoffer motoren er designet til at kunne udnytte. Men det er hovedsageligt kun sportsvogne der har gavn af V-power.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
En hvid kassevogn er efter min erfaring de bedste, da de kører ca. 125/130 km/t og ofte konstant i overhalingsbanen - der er kun en ting, der er bedre: 2 kassevogne - og 3 - så kører du næsten gratisk
dec 2013
Følger: 1 Svar: 1
maj 2016
Følger: 18 Emner: 5 Svar: 99
paragraf 41 stk 3 : Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse.
Gør man ikke det hvis man kører langsommere end det tilladte
Det tilladte er en maximumhastighed, og alle der kører herunder skal holde sig i de højre spor og så fremdeles udefter mod venstre alt efter om lastbiler eller andet kører uacceptabelt (under ca. 70km/t i min metiè) hvor man ellers har MAX. motorvejshastighed på 90+
Man er IKKE et supergenerende motorvejs monster hvis man holder sig under en max. grænse ude i højre sporet!...
Et supergenerende motorvejsmonster er derimod alle dem, der kører 20/30 + km. over max. hastighedsgrænserne i venstrebanerne, da intet berettiger dem til, at overtræde loven uanset hvor seje eller hvor hurtige de eller deres biler måtte være, og de skaber langt flere farlige situationer end dem, der kører væsentligt langsommere i højrebanerne når de presser/kører så tæt på andre, der så begår fejl, når de prøver at komme væk til højre!
Overhalinger kan dog efter mit synspunkt i nogle tilfælde berettige noget højere hastighed end tilladte maxgrænse - men jeg får nok alligevel en bøde, hvis jeg bliver registreret lige i det øjeblik
Ikke alle er så cool og opmærksomme i disse situationer, så tendensen - "her kommer jeg så skrid" - er IKKE ok!.. Det er kun folk med for store biler og for små hjerner samt for stort ego/lav ansvarsfølelse, der derved sætter både deres egen samt andres liv på spil
Lidt hårdt måske - men ikke desto mindre rigtigt! - og i ka` jo ta` det - not?
jan 2007
Følger: 258 Følgere: 204 Biler: 29 Emner: 267 Svar: 9.024
Bedste måde at sparer benzin på motorvej?